eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
1.9هزار دنبال‌کننده
65.2هزار عکس
67.7هزار ویدیو
2.7هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
﴿ فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ ﴾ عنکبوت: ۱۷ نه در زمین کشاورزی، از خدا رزق را بخواهید. یعنی یادتان نرود وقتی از خانه بیرون آمدید و سراغ کار و مشغله خودتان رفتید، از خدا می‌خواهید که به شما رزق بدهد، به بیانی دیگر اعلام بیچارگی می‌کنید "خدایا من بیچاره‌ام، بدون عنایت تو هیچ خیری نیست" یا درمورد طلب فضل قرآن می‌فرماید: ﴿ فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ ﴾ جمعه: ۱۰ از فضل خدا بخواهید، نه اینکه راه بیفتید بروید کسب و کارکنید تا رزق‌تان زیاد شود و دو ریال‌تان بشود شش ریال. رزق را باید خدا بدهد. پس ما دیدگاه عالی‌تری داریم. 👈دراین دیدگاهِ عالی ما به دنبال فعالیت اقتصادی برای سود بیشتر یا درآمد بالاتر نیستیم تا برای ما معیشت شود، اینها پوچ است و در فرهنگ قرآنی نیست. امیرالمؤمنین علیه‌السلام خود، عالیترین فعالیت اقتصادی را داشتند. هیچکس در مدینه به اندازه ایشان فعال اقتصادی نبود، اما نه برای معاش خود، چرا که خودشان به نان خشک اکتفا می‌فرمودند. ایشان در پیشگاه الهی بودند و باید به بنگان خدا رسیدگی می‌فرمودند. بنابراین به دنبال این تفاوت رزق‌ها، آزمایش هم هست. ✨ثُمَّ قَرَنَ بِسَعَتِهَا عَقَابِيلَ فَاقَتِهَا✨ اگرکسی زندگی و معیشت مُوَسَّعی داشت، آخرِکار هم فقر و فاقة به سراغش می‌آید. این درآمدها و این وسعت‌هایی‌که خداوند به افراد می‌دهد که ماندگارو همیشگی نیست. اگرتا لحظه مرگ هم سراغش نیاید،‌ آن‌وقتی‌که می‌میرد باید یکی بیاید و به دادش برسد و بر او کفن بپوشاند. دیگرفرصت اینکه خودش بخواهد برود در اتاق دیگری لباسش را عوض کند هم نیست، او را عریان می‌کنند و بر او کفن می‌پوشانند؛ اینگونه است آدمیزاد❗️ "عَقَابِيلَ" : جمع عُقبولة بمعنای تَبخالی که آثار تب بوده است. ✨وَ بِسَلاَمَتِهَا طَوَارِقَ آفَاتِهَا✨ دنباله سلامتی او آفات ناگهانی است. وقتی شب دیروقت در بزنند، همه افراد خانه می‌پرسند چه کسی است این وقت شب⁉️ وقتی هم که کسی مست در سلامتی خودش باشد، و ناگهان در قسمتی از بدنش احساس درد کند، می‌گوید یعنی چه❓این درد کجا بود❓ "طارق" : حوادث ناگهانی ✨وَ بِفُرَجِ أَفْرَاحِهَا غُصَصَ أَتْرَاحِهَا✨ به دنبال آن خوشی‌ها و شادی‌ها، گرفتگی و تنگی هم هست. فقط شادمانی هنگام نعمتها را در افراد نبینید، بعد آن را هم ببینید؛ دراینصورت بر کسی‌که سختی ندیده، مشکلات سخت‌تر جلوه می‌کنند تا آن‌کسی‌که سختی چشیده است. او دیگربه سختی عادت کرده است، گاهی کم و گاهی زیاد. اما کسی‌که همیشه در نهایت آسایش و آرامش بوده و با یک اشاره برایش همه چیز فراهم می‌شده، طاقت کمتری دربرابر سختی‌ها دارد. " تَرَح" در مقابل " فَرَح" است. فرح و شادی، گشایش و فُرجه دارد/ ضد شادی که غم و اندوه است،‌ گرفتاری و غم و اندوه دارد. خ۹۱ / بخش‌بیست‌و‌ششم_۳ 🌴🌴🌴 کانال رسمی نهج البلاغه: بعد از آنکه امام علیه‌السلام تفاوتهای رزق را می‌فرمایند درادامه به تفاوت در عمر می‌پردازند: ✨وَ خَلَقَ اَلْآجَالَ فَأَطَالَهَا وَ قَصَّرَهَا✨ خداوند اجل‌ها را قرارداد، برخی کم و برخی زیاد است. حال اگر کسی عمرش کوتاه بود، بقیه باید غصه‌اش را بخورند❓بلندی و کوتاهی عمر مهم نیست، آنچه اهمیت دارد و بهشتی شدن است. ممکن است کسی ‌۴۵ سالگی از دنیا برود و بهشتی شود، اما دیگری ۹۵ سال عمر کند و معلوم نباشد به بهشت برود یا دوزخ❗️نعوذبالله ✨وَ قَدَّمَهَا وَ أَخَّرَهَا✨ زودتر و دیرتر بودن اجل دست خداست، او تعیین می‌کند. ✨وَ وَصَلَ بِالْمَوْتِ أَسْبَابَهَا✨ خداوند یک سرِ این طناب‌ها را به دست موت داده است، یعنی یک سر طناب را به دست اجل و سرِ دیگرش را به دست موت داده است. موت، دائم طناب را می‌کشد تا اجل نزدیک شود. "أَسْبَابَ" : جمع سبب و اصل معنای سبب آن طنابی است‌که با آن به بالای درخت رفته و خرما می‌چینند و با همان خوشه‌های خرما را پایین می‌آورند. لذا ما به هر وسیله و ابزاری‌که با آن کاری انجام می‌دهیم "سبب" می‌گوییم. ✨وَ جَعَلَهُ خَالِجاً لِأَشْطَانِهَا✨ و خداوند مرگ(موت) را کِشنده طناب‌های آجال قرار داده است. حال هرطنابی هرچقدر هم بلند باشد، وقتی کشیده شود، به انتها می‌رسد. مثل چاه عمیقی‌که می‌خواهیم از آن آب بکشیم. با یک طناب ۳۰ متری باید آنقدر بکشیم تا به انتها برسد و آب بدست بیاید. بالاخره تمام می‌شود، چه دو متر و چه سی متر❗️طناب عمر همه نیز دیر یا زود تمام می‌شود. "خَالِج" : کِشنده "أَشْطَانِ" : جمع شَطَن بمعنای طناب بلند ✨وَ جَعَلَهُ خَالِجاً لِأَشْطَانِهَا وَ قَاطِعاً لِمَرَائِرِ أَقْرَانِهَا✨ مرگ این طنابهای مختلف را می‌کشد تا بگسلد (پاره شود)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صدمین روز از نبرد فلسطین با یک سوپرایز کاملا متفاوت از مقاومت آغاز شد رزمنده ارتش فلسطین به تانک گروهک تروریستی اسرائیل نزدیک میشود. بمب را با آرامش کار میگذارد. خدمه تانک متوجه میشوند و می آید فرار کنند. و اتفاقا با موفقیت به همراه بمب فرار میکنند و میشود آنچه باید بشود.... خداقوت به صابون سازان قهرمان غزه ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 صهیون در مرز لبنان جرات باز و بسته کردن درب را هم ندارد، باز کردن درب مساوی است با ورود موشک به مجموعه... لبنانی ها فیلمی منتشر کرده اند که نشان میدهد افسر صهیون به محض ورود و خروج از یک مرکز نظامی با موشک لبنانی ها رو به رو شده که مستقیما به درب ورودی مرکز اصابت میکند.... در پی امضا قراردادی بین کارخانه صابون سازی غزه و کمپانی صابون سازان لبنان به منظور ارتقا سطح کیفیت تولیدات و افزایش آن ، فیلمی از مرزهای لبنان منتشر شده که میزان موفقیت آمیز بودن این همکاری مشترک را نشان میدهد...
دیدم بعضی دوستان نوشته اند : علت انفجار هنوز مشخص نیست رفیقان انتظار دارید یهودی بیاید بگوید : مرا با موشک زده اند؟ منتظر علت نباشید، تهش خواهند گفت : اتفاق بوده.... به نظرم از این به بعد این طور وقت های به جای آنکه بنویسیم : علت هنوز مشخص نشده باید بنویسیم : هنوز کسی مسئولیت این رخداد را گردن نگرفته است...
🔘 ا ☑️ عمامه صورتی، نمایشی از قداست‌زدایی و ناامیدسازی 🖊آزاده محمودیان ✔️۱. اولین سکانس این مستند، هدف اصلی‌اش را بلند فریاد می‌زند؛ هنگامی‌که با به تصویر کشیدن آخوندی در حال جفتک‌چهارکش و اصرار برای شنارفتن روی یک انگشت، او را به سخره گرفته، به‌عنوان نماد اداره‌کنندگان حکومت، درپی هدفی جز آنچه باید، نشان می‌دهد. این مستند با بازنمایی گزینشیِ و هدفمند گوشه‌ای از جریانات جاری در کشور، سعی در متزلزل نشان دادن پایه‌های اساسی نظام دارد تا به‌بهترین وجه قداست‌‌ها را زدوده و مخاطب را از اصلاح ناامید سازد. ✔️۲. تناقضات در این مستند، از عنوان آن آغاز می‌شود و در هر سکانس به‌وسیلهٔ نقش اول خود که یک روحانی -بهتر است بگوییم «ساده‌دل»- است، تثبیت می‌شود. روحانیتی که همواره نماد آگاهی، بصیرت، متانت، وفاداری به شریعت و دفاع از ارزش‌های انقلاب بوده‌ است، به‌مدد کژروایت‌های تحقیرآمیز، موجودی منفعل و تقلیل‌یافته است که بدون کوچکترین ابراز کدورتی با زنان سربرهنه که حتی از نمایش تن هم امتناعی ندارند به راحتی به گفتگو می‌نشیند، در برابر توهین و اعلام انزجار نسبت به انقلاب و رهبری در سکوت محض است، بطریِ زیرپا رفتن شریعت را سرِدست می‌گیرد و هیچ واکنشی در برابر به لجن کشیده شدن ارزش‌ها از خود نشان نمی‌دهد. ✔️۳. مستند اما تمام اعتمادهای حاکم بر جامعه را هم هدف گرفته است. نیروی انتظامی را بی‌تدبیر و بی‌وجدان نشان می‌دهد که فارغ از دغدغهٔ امنیت شهر، وظایفش را بر زمین نهاده و در کوچه‌ پس‌کوچه‌ها شبانه‌روزش را در پی تعقیب نوامیس بی‌گناه مردم گذاشته است! مسئولین را باتأکید برعمامه‌داشتن‌شان و بدون هیچ تفکیکی با دلسوزان و خدمتگزاران، در حال عیش و نوش در همان مکان‌های لاکچری‌ پهلوی‌ساز معرفی می‌کند. و گروه دیگری از آنان را در حال دزدی مستمر از اعتقادات و اموال مردم! مردم را متنفر از جمهوری اسلامی و خسته از ارزش‌ها و آرمان‌ها نشان می‌دهد و حکومت را ناتوان از تأمین رضایت آنان. ✔️۴. مجمل آنکه، جمهوری اسلامی در روایت «عمامه صورتی» حکومتی فشل و ناکارآمد و فاسد و سوارشده بر گردهٔ ملت است که هم خود ناتوان است، هم بازی‌خوردن از منافقان بر شدت خسارت‌بار بودنش افزوده است؛ و هیچ امیدی به اینکه خیری از آن به مردم برسد نیست. اما سوال این است که چه بر سر دستگاه فرهنگی دولت جدید آمده، که تولیدات مورد تأیید او، بسی اسفبارتر از همیشه است؛ از این مستند گرفته تا تولیدات شبکه نمایش خانگی، حضور پرآسیب بانوان در استادیوم و دُرفشانی‌های گاه و بیگاه مسئولین فرهنگی‌اش.
برآیند خلافت الهی انسان.mp3
22.4M
| 🎧کرسی علمی- ترویجی برآیند خلافت الهی انسان در علوم انسانی از منظر قرآن کریم با حضور: 👤محمد عابدی 👤قاسم ترخان 👤محسن مهاجرنیا ✍️ دبیرعلمی: سیدحسین فخرزارع 🔹در بحث خلافت انسان آیه محورى و مورد بحث در قرآن آیه 30 سوره بقره است: وَ إِذْ قالَ رَبُکَ لِلْمَلئِکَة إِنّى جاعِلٌ فِى الاَْرْضِ خَلِیفَة قالوا أَتَجْعَلُ فیها مَنْ یُفْسِدُ فیها وَ یَسْفِکُ الدِّماءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَ نُقَدِّسُ ‌لَکَ قالَ إِنّى أَعْلَمُ ما لاتَعْلَمونَ. 📅 چهارشنبه ۶ دی ماه ۱۴۰۲ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
شیوه -الهی‌راد و زیدآبادی - 1402.10.23.mp3
20.5M
| 🎧اندیشۀ سیاسی آیت‌الله مصباح 👤 دکتر صفدر الهی‌راد 👤 احمد زیدآبادی 🗓 شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۰ 📺شبکهٔ چهار سیما
391_30710714114341.pdf
536.8K
⬅️ ⬅️ 🔻 خلاصه متن پیاده سازی شده از سخنرانی در هیئت سراج علوی۱۴۰۲/۱۰/۱۸ 💡به بیان استاد مهدوی ارفع 🔻در این فایل میخوانیم:👇 🔴 اینهمه کشته در آیا ارزش ادامه جنگ را دارد ؟ 🟢 باوجود این حجم از علوم چرا ما هنوز به کامل نرسیدیم ؟ 🖱آیا میشود گاهی به انسان ضرر بزند ؟ اصلا علم هم داریم ؟ 📌 علمی که و پاسخ به نیاز های بشر باشد دست چه کسی است ؟؟؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🔻 دور نزدن ممنوع ⚠️ خطر عبور از پیچ تاریخی؛ ➕بشریت در حال توبه از هر چه غیر خدا… 🔹حجت‌الاسلام مهدوی‌ارفع 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
💪الله اکبر از این رهبری/ بیانیه ای که جهان را مدیریت می کند! 🖌 یادداشت اختصاصی استاد مهدوی ارفع این متن را بخوانید و سجده شکر بجاآورید. «چالش امروز با مستکبران تفاوتی کاملاً معنادار با آغاز انقلاب دارد. ایران مقتدر، امروز هم مانند آغاز انقلاب با چالش‌های مستکبران روبه‌رو است، امّا با تفاوتی کاملاً معنی‌دار. اگر آن روز چالش با امریکا بر سر کوتاه کردن دست عمّال بیگانه یا تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی در تهران یا رسوا کردن لانه‌ی جاسوسی بود، امروز چالش بر سرِ حضور ایران مقتدر در مرز‌های رژیم صهیونیستی و برچیدن بساط نفوذ نامشروع امریکا از منطقه‌ی غرب آسیا و حمایت جمهوری اسلامی از مبارزات مجاهدان فلسطینی در قلب سرزمین‌های اشغالی و دفاع از پرچم برافراشته‌ی حزب‌اللّه و مقاومت در سراسر این منطقه است؛ و اگر آن روز، مشکل غرب جلوگیری از خرید تسلیحات ابتدایی برای ایران بود، امروز مشکل او جلوگیری از انتقال سلاح‌های پیشرفته‌ی ایرانی به نیرو‌های مقاومت است؛ و اگر آن روز گمان امریکا آن بود که با چند ایرانی خودفروخته یا با چند هواپیما و بالگرد خواهد توانست بر نظام اسلامی و ملّت ایران فائق آید، امروز برای مقابله‌ی سیاسی و امنیتی با جمهوری اسلامی، خود را محتاج به یک ائتلاف بزرگ از ده‌ها دولت معاند یا مرعوب می‌بیند و البتّه باز هم در رویارویی، شکست می‌خورد.» ... ادامه دارد
💪الله اکبر از این رهبری/ بیانیه ای که جهان را مدیریت می کند! 🖌 یادداشت اختصاصی استاد مهدوی ارفع این متن را بخوانید و سجده شکر بجاآورید. اگرچه خیلی از ما مدعیان بعد از ۵ سال از صدور بیانیه گام دوم (یعنی از ۱۹ بهمن ۱۳۰۱) تا کنون نه تنها در جهت تحقق اهداف آن اقدام شایانی انجام نداده این بلکه حتی یک بار با دقت و کامل هم آن را نخوانده آیم ولی روح ایمان و اخلاص نویسنده آن ، حقایق مندرج در بیانیه را به قلب ها و ذهن‌های آزادگان جهان گسترش داد و اینک شاهد تحقق یکی از غرورانگیزترین وعده ها و پیش بینی های آن هستیم. امروز دو گروه چریکی حماس در فلسطین و حوثی ها در یمن همه همینه نظام سلطه را به مدد ایمان خود و سلاحهای پیشرفته ایرانی به سخره گرفته و درهم شکسته اند... امیدوارم من و تو هم لیاقت پرچمداری وعده ها و رهنمودهای دیگر بیانیه را داشته باشیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز صد و هفتاد و پنجم ┄═❁❀✦❈🌿🌸🌿❈✦❀❁═┄ 📜 : (در بیستم رمضان در سال۴۰ هجری، قبل از شهادت فرمود: ) 1⃣ ياد مرگ ♦️ای مردم! هر کس از مرگ بگريزد، به هنگام فرار آن را خواهد ديد. اَجل سرآمد زندگی و فرار از مرگ رسيدن به آن است. چه روزگارانی که در پی گشودن راز نهفته اش بودم، امّا خواست خداوند جز پنهان ماندن آن نبود. هيهات! که اين علمی پنهان است. 2⃣ وصيت های امام علی (علیه السلام) ♦️ امّا وصيّت من نسبت به خدا، آن که چيزی را شريک خدا قرار ندهيد. و نسبت به پيامبر(صلی الله علیه و آله) اين است که سنّت و شريعت او را ضايع نکنيد، اين دو ستون محکم را بر پاداريد و اين دو چراغ را فروزان نگهداريد و تا آن زمان که از حق منحرف نشده ايد، سرزنشی نخواهيد داشت که برای هر کس به اندازه توانايی او وظيفه ای تعيين گرديده و نسبت به افراد جاهل و نادان تخفيف داده شده است زيرا: پروردگار، رحيم و دين، استوار و پيشوا، آگاه است. من ديروز رهبر شما بودم و امروز مايه پند و عبرت شما هستم و فردا از شما جدا خواهم شد، خدا شما و مرا بيامرزد. اگر از اين ضربت و در اين لغزش گاه نجات يابم که حرفی نيست، امّا اگر گام ها بلغزد و از اين جهان بروم، ما نيز چون ديگران در سايه شاخسار درختان، مسيرِ وزشِ باد و باران و زيرِ سايه ابرهای متراکم آسمان پراکنده می شويم و آثارمان در روی زمين نابود خواهد شد. من از همسايگان شما بودم که چند روزی در کنار شما زيستم و به زودی از من جز جسدی بی روح و ساکن، پس از آن همه تلاش و خاموش، پس از آن همه گفتار، باقی نخواهد ماند. پس بايد سکوت من و بی حرکتی دست و پا و چشم ها و اندام من، مايه پند و اندرز شما گردد که از هر منطق رسايی و از هر سخن مؤثّری، عبرت انگيزتر است. وداع و خداحافظی من با شما چونان جدايی کسی است که آماده ملاقات پروردگار است. فردا ارزش ايّام زندگی مرا خواهيد فهميد، و راز درونم را خواهيد دانست. پس از آن که جای مرا خالی ديديد و ديگری بر جای من نشست، مرا خواهيد شناخت. ┄═❁❀✦❈🌿🌸🌿❈✦❀❁═┄ 📜 : ( این‌ خطبه درباره شهر بصره، مردمش و طلحه و زبیر ایراد شد.) 🔹روانشناسی طلحه و زبير در «شورش بصره» ♦️هر کدام از طلحه و زبير، اميدوار است که حکومت را به دست آورد و ديده به آن دوخته و رفيق خود را به حساب نمی آورد. آن دو نه رشته ای الهی را چنگ زدند و نه با وسيله ای به خدا روی آوردند. هر کدام بار کينه رفيق خود را بر دوش می کشد که به زودی پرده از روی آن کنار خواهد رفت. به خدا سوگند، اگر به آنچه می خواهند برسند، اين، جانِ آن را می گيرد و آن، اين را از پای در می آورد. هم اکنون گروهی سرکش و نافرمان بپاخاسته اند (ناکثين) پس خداجويان حسابگر کجايند؟ سنّت پيامبر(صلی الله علیه و آله) برايشان بيان گرديد و اخبار امروز را به آنان گفته اند، در حالیکه برای هر گمراهی علّتی و برای هر عهدشکنی بهانه ای وجود دارد. سوگند به خدا ، من آن کس نيستم که صدای گريه و بر سر وسينه زدن برای مرده و ندای فرشته مرگ را بشنود و عبرت نگيرد. ┄═❁❀✦❈🌿🌸🌿❈✦❀❁═┄
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 175.mp3
6.49M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 🌺 سهم روز صد و هفتاد و پنجم خطبه ۱۴۹ تا ۱۴۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۵۱ بخش ۲ قدرت و عیب پوشی(1).mp3
2.6M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 2⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 2 ) 🔹 قدرت و عیب پوشی 🔰 در بخش دوم از شرح حکمت ۵۱ ، به مسأله عیب می پردازیم، تا ببینیم وضعیت در ماجرای عیب چگونه است، تا فریب روزگار را نخوریم. 🔻 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در نهج البلاغه ، مکرّر به ما توصیه می کنند ، مشغول عیب خودت باش و تا عیوب خودت را اصلاح نکردی، به عیب دیگران نپرداز. 🔻در حکمت ۳۴۹ می فرمایند : « مَنْ نَظَرَ فِي عَيْبِ نَفْسِهِ اشْتَغَلَ عَنْ عَيْبِ غَيْرِه »؛ " کسی که مشغول عیوب خودش و اصلاح عیوب خودش باشد از عیوب دیگران فارغ می شود. " (بی توجه می شود) 🔻همچنین مولا علی (علیه السلام) در خطبه ۱۷۶ ، کسی که این توفیق را پیدا کند ، یعنی مشغول عیوب خودش بشود خوشبخت می داند. « يَا أَيُّهَا النَّاسُ، طُوبَى لِمَنْ شَغَلَهُ عَيْبُهُ عَنْ عُيُوبِ النَّاسِ» " ای مردم! خوش به سعادت کسی که به واسطه مشغول شدن به رفع عیوب خودش ، از عیوب مردم چشم بپوشد" و اگر چنین اتفاقی بیفتد ، دیگر انسان متوجه می شود که اینقدر خودش گرفتاری و عیب دارد که فرصت ندارد عیب جویی از دیگران بکند. 🔻 در خطبه ۱۴۰ می فرماید : « فَلْیَکْفُفْ مَنْ عَلِمَ مِنْکُمْ عَیْبَ غَیْرِهِ لِمَا یَعْلَمُ مِنْ عَیْبِ نَفْسِهِ » ؛ " هر کسی که خودش عیوب خودش را می شناسد ، دست بر دارد از عیوب دیگران." نرود عیوب دیگران را فاش کند و به آنها بپردازد ؛ چون می داند خودش عیب دارد؛ بی عیب نیست. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✅ بلعم باعورا که عالم بود، چرا منحرف شد؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: محمد! سرگذشت آن مرد یهودی را (بلعم باعورا را) برای این یهودیان بگو. همان که ما آیات تورات را که دستورات ما در آن بود، به او رسانده بودیم و او مطیع آن شده بود؛ ولی خودش از عمل به آن دستورات جدا شد و از اطاعت از ما خارج گشت. به همین دلیل شیطان دنبالش به راه افتاد و وسوسه‌اش کرد تا در نتیجه از گمراهان شد.* ضمناً اگر می خواستیم، مقام او را با همان آیات و دستورات، بالاتر می بردیم؛ اما او به دنیا چسبید و به جای از دستورات واجب و حرامِ ما، هوای نفسش شد. بنابراین حکایت او که برای رسیدن به دنیا دائم له‌له می زد، حکایت سگ هاری است که چه به او هجوم بیاوری و چه رهایش کنی، دائم له‌لهِ تشنگی می زند. این حکایت تمام کسانی است که آیات و دستورات کتاب ما را دروغ می پندارند و عمل به آن را رها می کنند و به دنیا می چسبند. پس محمد! این داستان را بازگو کن تا در معرض اندیشه و تفکّر قرار گیرند و از از دستورات ما جدا نشوند. 📖 و اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذي آتَيْناهُ آياتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ فَكانَ مِنَ الْغاوينَ * وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَ لكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ذلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (175 تا 176 ، اعراف) آیه شماره 138
✅ آیا یک موضوع فردی است؟ 🌹 امام خامنه ای: يعنى آن كسانى كه حوزه ى حاكميتشان شخص خودشان است، مواظب خودشان باشند. آن كسانى هم كه حوزه ى حاكميتشان از شخص خودشان وسيعتر است، هم مواظب خودشان باشند، هم مواظب ديگران باشند. آن كسانى كه در رأسند، هم مواظب خودشان باشند، هم مواظب كلّ جامعه باشند. پند 34
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 💠س: مراد از چیست؟ 🔹ج: در روایتی از امام صادق صلوات الله و سلامه علیه نقل شده «أشدّ الاعمال ثلاثة»، سه تا عمل است که مشکل است؛ 🔸یک «انصافک من نفسک»، این همیشه .... همه منفعت ها رابرای خودش می خواهد هیچ حاضر نیست به دیگری (هم منفعتی برسد)، اگر بخواهی دیگری را هم سهیم کنی این نمی گذارد؛ سخت است. آدم باید اره دوسر باشد هم طرف خودش هم طرف دیگری، این می گوید نه فقط طرف خودش، بخواهی این را قانع کنی که هم او و هم من کار سختیه! ؛ 🔸دوم «مواساة الاخ»، آدم با خودش در بعد مالی سهیم و شرکت داشته باشد، شما داری او ندارد یک مقدار بده؛ این کار سختی است، این می گوید آقا تو پیری داری شکستگی داری بازنشستگی داری نگهدار برای آنوقت. 🔸سوم فرمودند «ذکرالله علی کل حال»، بعد خودش فرمودند أما من منظورم این نیست بگوید سبحان الله و الحمدلله و لااله الاالله و الله اکبر و إن کان منه، اگر چه این هم ذکر است ولی من منظورم نیست ولکن منظور این است هرکاری خواستی بکنی بدان حلال است انجام بده حرام است ترک کن، این را می گویند ذکر عملی؛ 🔹اولین مرحله این است اگر این درست نشود همه ما بعدی ها روی پایه نیستند همه خراب می شوند اگر این محکم شد همه آنها سرجای خودشان هستند و ثمر می دهند و آثار آنها مترتب می شود بنابراین ذکر عملی منظور این است هرکاری خواستی بکنی ببین است انجام بده است ترک کن، بدون این آدم نمی تواند را ملکه کند. 📱
🔹 از علی آموز ... ✅ آیا خدا در پاک شدن از گناه به ما کمک می کند؟ 🌷 امام علی (ع): خدا هیچ دستور و نمی دهد مگر اینکه خودش به انسان در رعایت آن کمک می کند. 📖 ما أَمَرَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ بِشَيْ‏ءٍ إِلَّا وَ أَعَانَ عَلَيْهِ 📚 تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 184
🌺 داستان کوتاه (11) زید شحّام می گوید: به امام صادق (ع) عرض کردم: در نزد ما مردي هست که نامش کُلَیب است. هر دستوري که از جانب شما می رسد، او بدون چون و چرا می گوید: من . از این رو ما به او کُلَیب می گوییم. امام صادق (ع) به او رحمت فرستاد و فرمود: آیا می دانید شدن چیست؟ ما سکوت کردیم و چیزي نگفتیم. خود امام صادق (ع) فرمود: به خدا سوگند ، همان إخبات است که خداوند می فرماید: آنان که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند و در برابر خداوند، مُخبت و خاضع و بوده اند، اهل بهشتند و در آن جاودانه خواهند ماند. (هود، 23) ✍️ شرح: خدا بودن که همان إخبات است، با ایمان و انجام و ترک به دست می آید. 📖 عنْ زَيْدٍ اَلشَّحَّامِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قُلْتُ لَهُ إِنَّ عِنْدَنَا رَجُلاً يُقَالُ لَهُ كُلَيْبٌ فَلاَ يَجِيءُ عَنْكُمْ شَيْءٌ إِلاَّ قَالَ أَنَا أُسَلِّمُ فَسَمَّيْنَاهُ كُلَيْبَ تَسْلِيمٍ قَالَ فَتَرَحَّمَ عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ أَ تَدْرُونَ مَا اَلتَّسْلِيمُ فَسَكَتْنَا فَقَالَ هُوَ وَ اَللَّهِ اَلْإِخْبَاتُ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: ان اَلَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ وَ أَخْبَتُوا إِلىٰ رَبِّهِمْ. 📚 الکافي , جلد۱ , صفحه۳۹۰ 📱
📔 ✅زنی شوهرش فوت کرد. او دختری زیبا از شوهر داشت و در سن ازدواج، بسیاری از جوانان راغب ازدواج با دختر زیبا بودند. 😳ولی مادر،شیربهایی هنگفت به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان شرط کرده بود و بر شرطش اصرار داشت!!!! 🟣جوانی خوش سیما نیز عاشق دختر شده بودولی ۲۰میلیون بیشتر نداشت، پدرش را مطلّع نمود. پدر گفت پولی را که داری بیاور تا برویم خواستگاری. جوان گفت : اما پدر، مادرِ دختر ۱۵۰ میلیون شرط کرده! پدرگفت : میرویم و می‌بینی چگونه میشود ✅پدر و پسر جهت خواستگاری نزد مادر رفتند، پدرِ پسر به مادر دختر گفت: پسرم عاشق دختر شماست و این ۱۰ میلیون هم برای شیربها، مادر گفت : ولی من ۱۵۰ میلیون شرط گذاشتم! 🟣پدر گفت: صحبتم را قطع نکن و این هم ۱۰ میلیون دیگر تقدیم به توجهت ازدواج با من مادر عروس لبخندی زد و گفت: 😁علی برکت الله 🙈قبوله⁉️⁉️⁉️ 🔹جوانان شهراعتراض کردند و گفتند: شرط اینگونه نبود؟؟؟؟؟ مادر عروس گفت: قیمت تکی با عمده فروشی فرق میکنه⁉️⁉️ 🔺سازمان مدیریت ازدواج آسان 😂😂😂 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌