ما یک #اَلَْاَكمَامِ داریمکه جمع #کُمّ است، که بمعنای شکوفه دراینجا آمده است.(معنای دیگرش آستین است)
"غُلُفِ اَلْأَكمَامِ": برگ یا پردهایکه روی شکوفه است.
این پردهها لایهلایه است.
وقتی لایهها را یکییکی کنار میزنیم، آن پرده آخری را #وَلیجه میگویند، یعنی دوستِ پنهانی؛ درواقع آن پرده آخری که نزدیکتر است به آن دانه یا هستهایکه درآن قرار دارد و قراراست تبدیل به میوه بشود.
کمکم این پردهها باز میشوند و میفتند. وقتی میفتند جای رشد میوه باز میشود، که این جابازشدن را #مُنفسَحِ میگویند.
بنابراین خداوند میداند درفلان درختیکه هزاران شکوفه دارد،کدامیک از دانهها جایش بازشده و میخواهد رشد کند.
خ۹۱/ بخشبیستوهفتم_۴
🌴🌴🌴
توفیر: #جلسه_صد_و_پنجاه_و_هشت
درادامه خطبةالأشباح رسیدیم به آنجا که امیرالمؤمنین علیهالسلام درپرده دیگری از پردههای نمایش آیات الهی، #علم خداوند را بیان میفرمایند. منظور علم الهی به جزئیات حوادث هستی است.
این فراز خیلی #فوقالعاده است؛ چراکه نه فقط صفات فعل، بلکه صفات ذات الهی نیز همه به علم بازمیگردد، و اگرعلم خوب توجه و درک نشود، بقیه اوصاف الهی معنا ندارد.
👈 قدرت منهای علم معنا ندارد.
👈 حیات بدون علم معنا ندارد.
👈 حکمت یا رحمت الهی بدون علم معنا ندارد.
و اگر ما علم خداوند را خوب بفهمیم، یعنی به علم او به جزئیات حوادث توجه کنیم، تأثیر بسزائی در رفتار ما دارد. یعنی آن وقت استکه آن آیه شریفه: ﴿ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ﴾ (ق:۱۶) برای ما نمایان میشود.
👈 این فراز فوقالعاده عالیست و درخواست میشود حتماً به خواندن آن #باصدایبلند مداومت داشته باشید. البته صحیح خواندنش همراه با توجه به معانیِ بلندش نیز اهمیت دارد.
میفرماید:
✨عَالِمُ اَلسِّرِّ مِنْ ضَمَائِرِ اَلْمُضْمِرِينَ وَ نَجْوَى اَلْمُتَخَافِتِينَ وَ خَوَاطِرِ رَجْمِ اَلظُّنُونِ وَ عُقَدِ عَزِيمَاتِ اَلْيَقِينِ✨
سِرّ درمقابل جَهر( آشکار) است، یعنی آنچهکه پنهان است و انسان پنهان میکند.
قرآن میفرماید: ﴿ وَأَسِرُّواْ قَوۡلَكُمۡ أَوِ ٱجۡهَرُواْ بِهِۦٓۖ إِنَّهُۥ عَلِيمُۢ بِذَاتِ ٱلصُّدُورِ﴾ (ملک:۱۳)
اینگونه تصور میشود که این فراز امام علیهالسلام، توضیح و تفسیری است بر عبارت #هُوَاللّطیف که خیلی بازکردنش آسان نیست.
قرآن در سوره مبارکه مُلک میفرماید:
﴿أَلَا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ﴾ (ملک:۱۴)
آیا کسیکه آفریده نمیداند(آگاه نیست)؟! او لطیف و خبیر است.
"لطیف" گاهی به کسیکه لطف دارد معنی میشود؛ ولی معنای لطف چیست❓لطف در جایی به کار میرود که کسی محبتی کندکه ظاهر نیست.
لطیف گاهی درمورد اشیاء و گاهی درمورد اشخاص بهکار میرود. اگر در مورد اشیاء بهکار رود که اصلش همان است، یعنی آن چیزیکه ظرافت زیادی دارد؛ بهطوریکه ساختارِ وجودیاش راحت تشخیص داده نمیشود.
مثلاً پارچهایکه نمیشود تاروپودش را تشخیص داد (به خاطر ظرافت بافت) میگوییم #لطیف است. پس معنای لطیف با خفا یکسان است؛ یعنی آن چیزیکه پنهان است.
حال اگر درمورد #اشیاء بهکار رود، آن چیزیکه سازهیِ ساختارش پنهان است.
اگر درمورد #اشخاص بهکار برود، به این معناستکه آن شخص محبتش پنهان است. یعنی بعداً متوجه لطف او میشویم.
یک کاری را کسی انجام میدهد که ظاهرش معلوم است، ولی درضمن این کارلطف و محبت خودش را پنهان میکند.
👈 به محبتیکه لابهلای کارها پنهان میشود،#لطف میگویند.
خداوند متعال هم لطیف است؛ #وَهُوَاللَّطِيفُالْخَبِيرُ.
خبیر بودنش که معلوم است/ لطیف بودنش نیز یعنی به نهانها و آن چیزهاییکه از دیدهها پنهان است و مورد توجه قرار نمیگیرد، علم دارد.
معمولاً هم لطیف و خبیر در این جهت باهم بهکار میرود.
⬅️ عَالِمُ اَلسِّرِّ مِنْ ضَمَائِرِ اَلْمُضْمِرِينَ
خداوند عالمِ سِرّ است، اما سِرّ کجا❓
"ضَمَائِرِ": جمع ضَمیر است بروزن فعیل بمعنای مفعول است، یعنی آنچهکه مُضمَر (پنهان و گرفته شده) است.
"مُضْمِر" : پنهان کننده
ترجمه: خداوند عالم سرّ است، سرّیکه در نهانخانه اشخاص پنهان شده است. اگر وجود خودتان را کاخی فرض کنید با چهل رواق که هردری را باز میکنید به اتاق بعدی راه مییابید، یکی یکی قفلها را باز میکنید تا میرسید به اتاق آخر که در آن صندوقخانهای قرار دارد. آن صندوقخانه را نیز باز میکنید، میبینید آنجا یک صندوق استکه وقتی باز میشود میبینید آنجا یک سِرّی پنهان شده که به این سادگی کسی به آن دسترسی ندارد.
دروجود بعضی انسانها اسراری هستکه هیچکس از آن خبر ندارد و تا آخر با خودشان به گور میبرند. اثر و علامتی هم نیست که کسی دنبالش برود؛ اما آیا واقعاً هیچکس از آنها خبرندارد⁉️ اگر این فرد خدا را قبول داشته باشد، میداندکه از خدا نتوانسته است پنهان بدارد. این اتاقهای تودرتو تا رسیده به آن نهانخانه نهایی از اشخاص پنهان بوده، حتی از اهل خانهاش و محارمش پنهان بوده، لیکن از خدا پنهان نبوده است. اگر هم خدا را قبول نداشته باشد و خداناباور هم باشد، نمیتواند اینرا #انکار کند.
خ۹۱ / بخشبیستوهفتم_۱
🌴🌴🌴
توفیر: علم خداوند به این شکلیکه امیرالمؤمنین علیهالسلام بیان میفرمایند، یکی از ادله وجود خداست؛ یعنی خداناباورانیکه در دنیا بوده و هستند، فقط در وجود خدا #تشکیک کردهاند و نتوانستهاند دلیلی بیاورند که خدایی نیست. هیچکس نتوانسته است❗️
⬅️ وَ غَيَابَاتُ اَلْغُيُوبِ
آنچهکه درپسِ پردههای غیب (عالم تکوین) پنهان شده است.
"غَيَابَاتُ" : جمع غَیابة استکه در مورد برادران یوسف علیهالسلام میفرماید:
﴿فَلَمَّا ذَهَبُوا بِهِ وَأَجْمَعُوا أَنْ يَجْعَلُوهُ فِي غَيَابَتِ الْجُبِّ﴾ (یوسف:۱۵)
درآن قعرچاه چون تاریک است، چیزی اگر بیفتد دیده نمیشود، این غَيَابَتِ الْجُبِّ است.
⬅️ وَ مَا أَصْغَتْ لاِسْتِرَاقِهِ مَصَائِخُ اَلْأَسْمَاعِ
آنچه را که پردههای گوش مخفیانه میشنود را میداند.
"أَصْغَتْ" : گوش فرادادن
"اِسْتِرَاقِ" : دزدیدن، سرقت کردن/ گاهی کسی گوش میایستد و میخواهد یک مطلبیرا از دیگری بگیرد(بدزدد)
"مَصَائِخُ" : جمع مَصیخه یعنی آن لاله گوش و شکافی که انسان از آنجا میشنود./ بعضی حیوانات لاله گوش بلند و کشیدهای دارند، یعنی گوش بیرونیشان کاملاً آشکار است. در انسانها کمتر دیده میشود، ولی درحیوانات بلندگوش دیده میشود که وقتی حیوان احساس خطر میکند و صدایی میشنود گوشش حرکت میکند. مثل آنتن بشقابی این گوشرا حرکت میدهد تا بفهمد صدا چیست و از کجاست و خطراست یا خطرنیست.
فرض کنید یک حیوانی مثل خرگوش میان صحرا یک صدای ضعیفی شنیده،گوشهایشرا تیز میکند تا ببیند این صدا از کجاست. اما اینکه این خرگوش کجاست، چه رنگی است، کدام صحراست، چگونه احساس خطرکرده، واکنشش چه بوده، آن صدای ترساننده چه بوده، خرگوش به کجا گریخته و...تمام اینها را خدا میداند.
⬅️ وَ مَصَائِفُ اَلذَّرِّ
اندرون لانههای تابستانی مورچگان کوچک را خدا خبردارد.
"مَصَائِفُ" : جمع مَصیفه از ریشه صِیف است بمعنای تابستان/ مَصَائِفُ یعنی لانههای
مورچهها در تابستان فعالیت زیادی دارند، غذا به لانههای خود میبرند.
گاهی انسان قطار مورچهها را میبیند، ولی لانههایشان را پیدا نمیکند. اینکه لانههای مورچگان کجاست، چگونه دررفتوآمدند، هرکدام چه چیز میبَرند، با هم چه میگویند، آنجا چه میکنند، این مصائف را خدا خبردارد.
⬅️ وَ مَشَاتِي اَلْهَوَامِّ
حشرات موذی و خطرناک زمستانها کجا میروند؟ چه میکنند و چگونه خودشان را پنهان میکنند، همه را خدا خبر دارد.
"مَشَاتِ" : جمع مَشیته از ریشه شَتات بمعنای زمستان است
"هَوَامِّ" : جمه هامّة، یعنی آن موجودات گزنده و خطرناک که درلانههای زمینی پنهان میشوند
خ۹۱ / بخشبیستوهفتم_۳
🌴🌴🌴
توفیر: ✨وَ رَجْعِ اَلْحَنِينِ مِنَ اَلْمُولَهَاتِ✨
ازآهنگ اندوهبارزنان غمدیده خبردارد.
"حَنِينِ" : بمعنای لانه ازریشه حَنان که بمعنای محبت و دلسوزی است. ولذا حنین به ناله همراه با دلسوزی و محبتآمیزگفته میشود، مثل ناله مادر.
"مُولَهَاتِ" : جمع مُوَلَّهَه است بمعنای شتر مادهایکه بچهاش را از او جدا کردهاند و به دنبال بچهاش واله و سرگردان است، و وقتی آن را نمییابد، ناله سر میدهد/ از ریشه وَلَه است.
حال کدام شتر، کجا، کدام بچه، با ناله چگونه او را صدا میزند و... همه را خدا خبردارد. آنوقت از نیازهای ما خبرندارد⁉️ ازدعاها و حالات ما خبرندارد⁉️
✨وَ هَمْسِ اَلْأَقْدَامِ✨
برخی گفتهاند یعنی صدای پای برهنه، حال اگر پای برهنه هم منظورنباشد، آنوقتیکه ما پاورچین پاورچین حرکت میکنیم که صدای حرکتِمان به حداقل برسد، آن صدای اندک را که هیچکس نمیشنود خدا از آن باخبر است.
"هَمْسِ" : صدای اندک و کم
"أَقْدَامِ" : قدم برداشتن
این عبارات زیبا را چه کسی جز امیرالمؤمنین علیهالسلام میتواند بگوید⁉️
✍ روایت شده که روزی محقنبنابیمحقن که ابتداءً از یاران امام بود، وقتی گریخت و به معاویه پیوست، معاویه از او پرسید از کجا آمدی؟
گفت: جِئْتُكَ مِنْ عِنْدِ أَعْيَى النّاسِ»
(من از نزد ناتوان ترين اشخاص در سخن گفتن آمده ام).
او فکرکرد به خاطر این بدگویی معاویه به او پاداش میدهد.
معاويه گفت: «وَيْحَكَ كَيْفَ يَكُونُ أعْيَى النّاسِ فَوَاللهِ ما سَنَّ الْفَصاحَةَ لِقُرَيْش غَيْرُهُ»
(واى بر تو چگونه او را ناتوان ترين افراد مى شمارى در حالى كه به خدا سوگند، اساس فصاحت را در ميان قريش جز او كسى بنا ننهاد)
معاویه اینگونه میگوید❗️چون اینها را از علی شنیده بود.
معاویه که دشمن شماره یک حضرت علی بود، به توانمندی امام اعتراف میکند، همان کسیکه علیه امیرالمؤمنین #وضعِسَبّ کرده بود، ولی زیربار این حرف نمیرود که کسی بگوید علی در سخن گفتن ناتوان است❗️
درادامه امام میفرمایند:
✨وَ مُنْفَسَحِ اَلثَّمَرَةِ مِنْ وَلاَئِجِ غُلُفِ اَلْأَكْمَامِ ✨
و خداوند از جایگاه پرورش میوه دردرون پردههای شکوفه خبردارد.
ترکیب را دراین عبارت ببینید:👇
657399553_155587300.m4a
16.75M
#شرحخطبه | صوتی🎧
📖 خطبه ۹۱ "خطبةالأشباح" / (بخش بیست و هفتم)
جلسه پنجاه و هشتم _ حضوری ۱۹ دی ۱۴۰۲
🎙جناب استاد شهاب الدین ذوفقاری
یک آیه یک قصه (11).mp3
3.51M
قسمت 1️⃣1️⃣
📜سوره مبارکه طه آیه ۱۴
🔹إنَّنِي أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي🔹
#یک_آیه_یک_قصه
یک آیه یک قصه (12).mp3
2.95M
قسمت 2️⃣1️⃣
📜سوره مبارکه بقره آیه ۲۵۸
🔹...قالَ إِبْراهِيمُ فَإِنَّ اللَّهَ يَأْتِي بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِها مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ...🔹
#یک_آیه_یک_قصه
یک آیه یک قصه (13).mp3
2.99M
قسمت 3️⃣1️⃣
📜سوره مبارکه حجرات آیه ۱۱
🔹... وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ...🔹
#یک_آیه_یک_قصه
یک آیه یک قصه (14).mp3
3.25M
قسمت 4️⃣1️⃣
📜سوره مبارکه شعراء آیه ۷۹ و ۸۰
🔹الَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَ يَسْقِينِ وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ🔹
#یک_آیه_یک_قصه
1_833307311.mp3
3.45M
قسمت 5️⃣1️⃣
📜سوره مبارکه نور آیه ۳۱
🔹...وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُيُوبِهِنَّ...🔹
#یک_آیه_یک_قصه
📗#معرفی_کتاب📗
حکمتها و اندرزها مجموعهای مشتمل بر مقالات استاد مطهری است که به رشته تحریر درآمده است و بیشتر مطالب آن در خصوص راه و رسم زندگی و دستورهای اسلام در این باب است.
اگر دنبال پرسش هایی از این قبیل هستید حتما این کتاب رو گوش بدید:
ما که از زندگی چیزی نفهمیدیم! آیا زندگی بی معناست؟
چرا انسان به هر آرزویی برسد آرزویی بزرگتر جلو چشمانش نمایان می شود؟
احساس دائمی نگرانی و اضطراب از چیست و چه چیزی می تواند روح انسان را قانع کند؟
برخى از عناوین مباحث طرح شده در کتاب عبارتند از: بردگان و آزادگان، ارکان سعادت بشر، ایمان و عمل صالح، خوارى معصیت و عزت طاعت، حقیقت زهد، راه نیل به آسایش، اغتنام فرصتها، سیره رسول اکرم، عشق الهى، فریضه علم، کار در اسلام.