eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
2هزار دنبال‌کننده
73.1هزار عکس
76.3هزار ویدیو
2.9هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 | ☑️ حاکمیت خیابان 🔻واکـاوی ظرفـیت‌ها و چـالـش‌های قـانون حجـاب 👤دکتر مهدی تکلّو 🔸ما در مساله گرفتار «فربه‌گی قانون» شده‌ایم. این «قانون‌زدگی» عمدتاً به ظواهر توجه می‌کند و برای تغییر می‌خواهد به ظواهر بیرونی جامعه دست یابد که این مدل ضعیفی برای «اخلاق انقلاب اسلامی» است که قصد دارد طرح انبیاء الهی را پیشرانی کند. ➕فایل کامل این گفت‌وگو را در «آپارات» و «یوتیوب» فکرت تماشا کنید.
🔰امید در تلاقی بحران‌ها؛ 🖇آیا هنوز امیدی به آینده هست؟ ✍🏻 رسول لطفی؛ سردبیر رسانه‌ فکرت 📍امید به معنای واقعی خود، نه تنها در قلب فرد، بلکه در ساختار اجتماعی باید ریشه داشته باشد. این امید نه بر شالوده وعده‌های سیاسی و شعارهای توخالی، بلکه بر اساس حقیقت و اعتماد به توانمندی‌های جمعی و فردی باید بنا شود. اما آیا در جامعه‌ای که با بحران‌های متعدد مواجه است، می‌توان این امید را در دل هر فرد و هر گروهی نهادینه کرد؟ آیا این امید، چقدر واقعی است و چقدر در دام تقلب‌های اجتماعی و سیاسی گرفتار می‌شود؟
🔹در دل تاریخ فلسفه، مفهوم امید همیشه جایی ویژه داشته است. از نظریات افلاطون که امید را یکی از ارکان فضیلت می‌دانست تا نیچه که آن را در عرصه مبارزه انسان با رنج و حقیقت جستجو می‌کرد، امید همواره به‌عنوان نیرویی موثر در حرکت فردی و اجتماعی مطرح بوده است. اما در کنار این تاریخ فلسفی، دنیای امروز با بحران‌های پیچیده‌ای مواجه است که مفهوم امید را از ابعاد اخلاقی و فردی به ابعاد اجتماعی و جمعی کشانده است. 🔸در ایران امروز، امید اجتماعی تنها به‌عنوان یک مسئله ذهنی و روانی مطرح نیست، بلکه یک سیاست و یک امر اجتماعی است که می‌تواند مسیر حرکت جامعه را از جمود به تحرک و تغییر هدایت کند یا بالعکس، اگر نادرست هدایت شود، می‌تواند جامعه را به سمت انفعال و سرخوردگی سوق دهد. این امید نه به معنای خوش‌بینی بی‌پایه، بلکه به‌عنوان نیرویی است که انسان‌ها را به اقدام و تحول وامی‌دارد. اما آیا این امید هنوز هم در ذهن و دل جامعه ایرانی زنده است؟ یا به‌جای آن‌که امیدی منبعث از باور به تغییر باشد، به ابزاری برای کنترل و مدیریت ذهن و روان مردم تبدیل شده است؟ 🔹در این پرونده، در گام اول قصد داریم به تعریفی فلسفی از «امید اجتماعی» برسیم. آیا امید اجتماعی فضیلتی است که باید به‌عنوان نیروی محرکه برای پیشرفت اجتماعی در نظر گرفته شود؟ یا آیا از آن‌چه در گذشته به‌عنوان امید اجتماعی در ایران مطرح شده، تنها توهمی به‌دست آمده است که برای کنترل و فرسایش اراده عمومی در سیاست‌ها و اذهان فردی به کار می‌رود؟ 🔸در میدان نزاع وجودی امروز میان جریان مقاومت و استکبار جهانی، مسئله اصلی دیگر تنها تسلط سیاسی یا اقتصادی نیست؛ بلکه جنگی بر سر ارزش‌های بنیادین همچون امید اجتماعی در جریان است. امید اجتماعی به مثابه ستون فقرات یک جامعه مقاوم عمل می‌کند؛ چرا که از دل آن، توان بازآفرینی و خلاقیت جمعی برمی‌خیزد. در این نزاع، شکست یا پیروزی تنها به میدان نبرد محدود نمی‌شود؛ بلکه به توانایی ما در خلق امید اجتماعی، بازسازی انسجام ملی و تقویت خودباوری جمعی وابسته است. 🔹در گام دوم، به یکی از مهم‌ترین و ملموس‌ترین بحران‌های کنونی ایران، یعنی «مهاجرت نخبگان»، خواهیم پرداخت. مهاجرت نخبگان به عنوان یکی از بحران‌های جدی جامعه امروز ایران، نه تنها نمایانگر شرایط نامساعد اجتماعی و اقتصادی است، بلکه خود بخشی از بحران امید اجتماعی به شمار می‌رود. در شرایطی که نخبگان کشور، به‌جای سرمایه‌گذاری در جامعه خود، ترجیح می‌دهند به کشورهای دیگر مهاجرت کنند، نه تنها از جامعه انسانی و علمی خود دور می‌شوند، بلکه بحران بزرگی از نوع عدم اعتماد به آینده را به‌وجود می‌آورند. 🔸این تحلیل در سطحی فلسفی، به‌ویژه در مقایسه با گذشتگان، پرسش‌هایی بنیادین را پیش می‌کشد: چرا نخبگان امروز ایران، به‌جای امید به بهبود شرایط داخلی، به جستجوی راهی برای خروج از کشور می‌پردازند؟ آیا این فقط یک واکنش به شرایط اقتصادی است یا گواهی بر از دست رفتن امید به ساختن آینده‌ای روشن در ایران است؟ در نهایت، تلاش داریم در ضمن این پرونده سایر سرفصل‌های مهم مرتبط را هم به بحث بگذاریم و در واقع به این پرسش کلیدی پاسخ دهیم: چگونه می‌توان «امید اجتماعی» را بازسازی کرد؟ آیا این امید می‌تواند از دل بحران‌های کنونی بیرون بیاید یا باید منتظر روزهای بهتر در آینده بود؟ 🔹به‌طور قطع، برای رهایی از این وضعیت، نیازمند یک بازاندیشی اساسی در نحوه تعریف و تجلی امید در جامعه‌ای هستیم که در پیچ‌وخم‌های سیاسی و اجتماعی خود گرفتار آمده است. در این مسیر، می‌توان با تکیه بر تحلیل‌های فلسفی و نگاهی عمیق به وضعیت کنونی، راهکارهایی مؤثر برای بازسازی و تقویت امید اجتماعی ارائه داد. این امید باید از ساختارهای فکری، اجتماعی و فرهنگی خود جامعه سرچشمه بگیرد تا بتواند در شرایط دشوار، نه تنها موجب تحول فردی، بلکه زمینه‌ساز تحولی اساسی در سیاست‌ها و ساختارهای کلان کشور شود.
| 🔸 نسبت حکمرانی و فیلترینگ در عصر دیجیتال باحضور: 👤محمد رستم‌پور؛ قائم‌مقام باشگاه خبرنگاران جوان ⏰ ۱۰ آذرماه
1403.09.10 نشست فیلترینگ تهران.رستم پور.mp3
14.07M
🔸نسبت حکمرانی و فیلترینگ 👤محمد رستم‌پور؛ کشاکش آزادی و قانون 01:00 فیلترینگ سیاسی‌کاری 04:00 فیلترینگ ابزاری موقت 08:00 الگوهای حکمرانی مجازی 11:55 کاسب فیلترینگ 16:00 اعتماد مردم و فیلترینگ 23:00
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 عاطفه به جای جنسیت 👤محمدرضا نصیری؛ منتقد سینما و کارشناس ارشد علوم سیاسی 📍کارگردان در این فیلم به خوبی یک رابطه سالم عاطفی و غیرجنسیتی را بین کاراکتر دختر و پسر به تصویر کشیده که در سینمای امروز کودک و نوجوان ایران، امری کم‌نظیر است. بخش‌های کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📌قصه جنگ را چگونه بگوییم؟؟ ✍🏻سیدجواد نقوی 🔸یک‌سال جنگ به شدت نابرابر و قتل‌عام کودکان و زنان و آواره کردن انسان‌هایی که فقط قصد دارند در خاورمیانه با سنت و آداب خود زندگی کنند و هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند‌؛ اما این جنگ هرچند در صحنه جهانی باعث تظاهرات وسیعی بود و سر آخر هم نتانیاهو در دادگاه لاهه جنایتکار جنگی معرفی شد؛ اما نگرانی‌هایی برای آیندگان دارد که آیا ممکن است خیلی زود این جنگ به فراموشی سپرده شود یا به‌نوعی نرمالیزه شود که جنگی بوده است مثل بسیاری از جنگ‌ها! 🔹تاد مِی، نویسنده کتاب «دوستی در عصر اقتصاد نئولیبرالی» سعی دارد در دو فصل اول کتاب خود به مخاطب توضیح دهد نئولیبرالیسم بیش از اینکه فقط نوعی عقلانیت حکمرانی باشد، نوعی ساخت اجتماعی را هم شکل می‌دهد که دوستی و دوست داشتن و عشق ورزیدن به‌نوعی بی‌معنا می‌شود و در چنین شرایطی است که اقتصاد تنها راه‌حل و راه‌ نجات انسان‌ها می‌شود و هر انسان دوست دارد صرفاً خودش را نجات دهد یا انسان برتر شود. 🔸تاد مِی، دو ویژگی را که سیطره نئولیبرالیسم در ساخت اجتماعی شکل داده است را واکاوی می‌کند تا نشان دهد در چه چرخه‌ای زندگی می‌کنیم: اول انسان مصرف‌کننده و دوم انسان کارآفرین. انسان مصرف‌کننده به نوعی در تلاش است همه آنچه پیرامون او هست را به کالایی برای مصرف و لذت بدل کند؛ اگر مصرف نکند به نوعی لذت زندگی او قطع می‌شود، و در چنین شرایطی هر واقعه‌ای یا هر رخدادی هم باید مصرف شود. پدیده‌هایی مثل جنگ که نوعی وضعیت خاص‌اند به گونه‌ای تفسیر می‌شوند که قابل مصرف شود و لذت خلق کند؛ در چنین شرایطی علت و چرایی جنگ‌ها معنا ندارد و انسان مصرف‌کننده باید جنگ یا رشادت‌های جنگی و ظلم‌های جنگی را به‌نوعی برای خودشان به قصه‌هایی تبدیل کند که قابل مصرف شود. 🔹انسان کارآفرین هم در معنا سیطره فعلی آن یعنی همه انسان‌ها به‌جای آنکه در سیستمی یا مکانی خلق ایده کنند باید به صورت فردی خودشان را نوآوری کنند و هر انسان یک شرکت است. در چنین شرایطی تولید و خلق کالا‌های استراتژیک موضوعیت ندارد، آنچه اهمیت دارد فقط کالایی است که خلق ارزش مالی در کوتاه مدت را صورت دهد. در چنین شرایطی ایده صلح فانتزی جایگزین نبرد و جنگ و دفاع از حقیقت می‌شود؛ چراکه سوژه کارآفرین نئولیبرالیزه شده نه به‌دنبال تولید ملی و نه به‌دنبال حقیقت است؛ بلکه صرفاً سعی دارد در نظم بازار خودش به موفقیت برسد. 🔸حالا در چنین اتمسفری اگر بخواهیم قصه جنگ را بگوییم باید بدانیم ۲ رویکرد به شدت تهاجمی قصد وارونه‌سازی از جنگ در منطقه را دارند، در نظمی مصرف‌کننده کارآفرین ایده دفاع از ملت و وطن به‌نوعی منسوخ شده و قطعاً در ذهنیت این افراد قصه جنگ نوعی باخت است و عقب اُفتادگی از سایر ملت‌ها توسعه‌یافته‌تر؛ این دقیقاً همان نقطه نزاعی است که باید فهمیده شود تا قصه جنگ را به درستی بیان کرد. 🔹باید روایت خاورمیانه و روایت لبنان و فلسطین را بیرون از این ساحت باز تعریف کرد؛ باید نشان داد حتی انسان فلسطینی و لبنانی حق مصرف کردن هم ندارند و اصلاً کار‌آفرین هم نمی‌توانند باشند؛ یعنی انسان خاورمیانه‌ای در سطحی فقط باید نظاره‌گر افراطی شدن ایده غربی‌ها باشد و در‌حالی‌که انسان‌های خاورمیانه‌ای در سطح اجتماعی به شدت به دنبال دوستی و ارتباطند؛ وطن برای آن‌ها بیرون از روایت فربه شده فعلی است و اسطوره‌های آن‌ها نه در کتاب‌ها بلکه در حال زیست با آن‌ها است؛ اما چون غرب انسان مصرفی و کارآفرین را انسان تراز معرفی می‌کند، بیرون از این سیطره زیستن را غیر‌ممکن معرفی می‌کند. 🔸وظیفه ما برای قصه‌گویی این است که اثبات کنیم بیرون از نظم استبدادی و خشن زندگی با دوستی و عشق و بدون مبانی صرف اقتصادی در جریان است و این تمایز بارز انسان خاورمیانه‌ای با انسانی است که غربی‌ها در مدل نئولیبرالی در حال ترویج آن هستند. ما باید انسان خاورمیانه‌ای را بیرون از این دوساحت معرفی کنیم و هر گونه تعریف انسان خاورمیانه‌ای از لنز خشن نئولیبرالی باعث می‌شود این جنگ در بلندمدت مصرف شده و یا به کالایی برای سودجو‌ها بدل شود.
روز دانشجو 🔸 بودن یعنی در زمانه‌ای که در انزواست؛ در زمانه‌ای که به زنجیر بسته شده و در ازدحام گم شده است. در دنیایی که علم را به معامله بدل گشته، ، روز بزرگداشت ایستادگی است، نه صرفاً تبریک! این روز، یادآور آنانی است که علم را زنده نگاه داشتند، نه فروختند! دانشجو بودن، فریاد زدن حقیقت است...
01 14011201.mp3
6.71M
✳️ حکم اولیه فقهی سقط جنین چیست؟ ✳️درعلم حقوق چه جایگاهی دارد؟ ✳️درقوانین ومقررات اسلامی تاچه اندازه ازآن یادشده است؟ ✳️حکم قطعی که موضوع دیه را بردارد.، چیست؟ ✳️ آیا مسائل ومشکلات روحی وروانی، قتصادی ومواردی ازاین قبیل درسقط جنین تٱثیرگذار بوده یاخیر؟
‌ فرمانده مرزبانی فراجا: هوشمندسازی مرزها تا ۳ سال آینده به اتمام می‌رسد @Farsna
سردار مصدق فرمانده یگان‌های ویژه فراجا شد 🔹با حکم فرمانده کل انتظامی کشور، سردار مصدق به سمت فرماندهی یگان‌های ویژه فراجا منصوب شد. 🔹سردار حسن کرمی که تا پیش از این فرمانده یگان‌های ویژه بود با حکم سردار رادان به‌سمت معاون عملیات فرماندهی انتظامی منصوب شد. 🔸سردار مصدق نیز تا پیش از این جانشین فرمانده پلیس تهران بود. @Farsna
📷 ساخت سلمان به کجا رسید 🔹مدیر طراحی بخش ایران باستان مجموعهٔ «سلمان»: بخش اصلی لوکیشن‌های ایران‌ باستان در قالب مجموعه‌ای ساختمانی، در فضایی نزدیک به ۱۲ هزار مترمربع در شهرک سینماییِ «غزالی» در دست اجراست که تاکنون قسمت‌هایی از آن آماده شده و به بهره‌برداریِ تولیدی رسیده و بخش‌های دیگر در دست ساخت است. 🔹برای بخش ایران باستان نزدیک به یک سال تحقیق و پژوهش‌های مفصلی انجام شد تا به درکی مؤثر و راه‌گشا از این دورهٔ مهم تاریخی برسیم. دورهٔ ساسانیان، دورهٔ شکوفاییِ معماریِ ایرانی است و شهرسازیِ ما در این دوره با رشدی کمّی و کیفی و با جهشی همه‌جانبه مواجه شد. معماریِ دورهٔ ساسانی ارزش‌ها و زیبایی‌شناسیِ خاص خودش را دارد و پژوهش، تنها راه آگاهی از این مهم است. @Farsna
02.mp3
7.88M
پرسمان قرآني 14010709 حجت الاسلام حميد ملكي انجیل حقیقی
202030_1030459424.mp3
4.31M
«آمدم ای شاه پناهم بده» 🎙مرحوم محمدعلی کریمخانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عراقچی: به حمایت از دولت و ملت سوریه ادامه می‌دهیم 🔹گفت‌وگوی صریحی با وزیر خارجهٔ ترکیه و گفت‌وگوی نسبتاً مبسوطی با امیر قطر داشتم. تمرکز هر ۲ دیدار بر تحولات سوریه بود و اینکه در حمایت از تمامیت ارضی و وحدت سرزمینیِ سوریه چه مسیری را باید در پیش گرفت. 🔹اکنون در مرحله‌ای هستیم که همه در حال تبادل‌نظر، رایزنی و مشورت هستند. برای تصمیم‌گرفتن زود است. تحولات میدانی بسیار سریع اتفاق می‌افتد. وضعیت بسیار سیال است و ما کماکان به حمایت خود از دولت و ملت سوریه ادامه می‌دهیم. الان کارزار سیاسی است که باید در آن ایفای نقش کنیم و مشغول رایزنی‌ها در این خصوص هستیم. @Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایت اژه‌ای از پرونده‌های اغتشاشات ۱۴۰۱ 🔹رئیس قوه‌قضائیه در جمع دانشجویان: در جریان اغتشاشات سال ۱۴۰۱ به‌واسطۀ عفو اِعمال‌شده، ۹۰ هزار پرونده مختومه شد و یا تقلیل یافت. 🔹پس از اعمال این عفوها ، دو دستگاه به ما اعتراض کردند که تعدادی از محکومینِ عفوشده عضو منافقین و یا گروهک‌های تکفیری هستند و یک فهرست ۱۵۰ نفره در این زمینه به ما دادند. 🔹از آن فهرست ۱۵۰ نفره یک نفر بود که اتهام نفاق داشت و از محکومیت او نیز یک ماه باقی مانده بود و به سبب حسن رفتار در زندان یک ماه ماندن در زندانش بخشیده شده بود. @Farsna
🔰 امیرالمؤمنین علیه السلام: 💠 لا تُصغِ إلى ما لا يَزِيدُ في صَلاحِكَ استِماعُهُ به آنچه که به اصلاح و پاکی تو چیزی نمی افزاید گوش فرامده 🔰 غررالحكم حدیث6234