eitaa logo
تُحَدِّثون
260 دنبال‌کننده
75 عکس
9 ویدیو
0 فایل
این کانال جهت نشر احادیث اهل بیت علیهم السلام می باشد. ارتباط با ادمین @amirmohammadporabbasi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 قال الإمام الصادق علیه السلام: ✨ إِنَّا لَنُحِبُّ مَنْ كَانَ عَاقِلًا فَهِماً فَقِيهاً حَلِيماً مُدَارِياً صَبُوراً صَدُوقاً وَفِيّاً، إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَصَّ الْأَنْبِيَاءَ بِمَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ، فَمَنْ كَانَتْ فِيهِ فَلْيَحْمَدِ اللَّهَ عَلَى ذَلِكَ، وَ مَنْ لَمْ تَكُنْ فِيهِ فَلْيَتَضَرَّعْ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لْيَسْأَلْهُ إِيَّاهَا. ✨ قَالَ قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ مَا هُنَّ؟ قَالَ: هُنَّ الْوَرَعُ وَ الْقَنَاعَةُ وَ الصَّبْرُ وَ الشُّكْرُ وَ الْحِلْمُ وَ الْحَيَاءُ وَ السَّخَاءُ وَ الشَّجَاعَةُ وَ الْغَيْرَةُ وَ الْبِرُّ وَ صِدْقُ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءُ الْأَمَانَةِ. ✨ 🖌 امام صادق علیه السلام فرمودند: «ما دوست داریم کسی را که عاقل، فهیم، فقیه، بردبار، مداراگر، صبور، راستگو و باوفا باشد. همانا خداوند متعال، پیامبران را به مکارم اخلاق اختصاص داده است، پس هر کس این صفات را دارد، باید خدا را بر آن سپاس گوید، و هر کس از آن‌ها بی‌بهره است، باید با تضرع از خداوند درخواست کند.» راوی عرض کرد: فدایت شوم! آن صفات کدام‌اند؟ حضرت فرمودند: «آن‌ها عبارت‌اند از: ورع، قناعت، صبر، شکر، بردباری، حیا، سخاوت، شجاعت، غیرت، نیکوکاری، راستگویی و ادای امانت.» 📚 وسائل الشیعة، ج۱۵، ص۱۹۸ 🔰 نکات قابل توجه: 1️⃣ مکارم اخلاق، ویژگی خاص پیامبران امام صادق علیه‌السلام بیان می‌کنند که خداوند پیامبران را به مکارم اخلاق آراسته کرده است، و انسان‌ها نیز باید تلاش کنند این ویژگی‌ها را در خود ایجاد کنند. 2️⃣ فضائل اخلاقی مورد تأکید امام صادق علیه السلام دوازده صفتی که امام علیه‌السلام برشمرده‌اند، اصولی بنیادین در اخلاق اسلامی هستند که نقش مهمی در تعالی فردی و اجتماعی دارند. 3️⃣ لزوم دعا برای کسب صفات نیکو حضرت توصیه می‌کنند که اگر کسی این صفات را ندارد، باید از خداوند درخواست کند. این نشان‌دهنده اهمیت دعا و تلاش در مسیر کمال اخلاقی است. ✅ نتیجه: کسانی که دارای صفات نیکو هستند، باید خدا را شاکر باشند و کسانی که فاقد آن هستند، باید با دعا و مجاهدت در مسیر کسب این ویژگی‌های ارزشمند گام بردارند. 🔻برای آشنایی بیشتر با احادیث اهل بیت (علیهم السلام) در کانال تحدثون👇عضو شوید.🔺 💠@Tohaddethun💠 🪄انتشار مطالب کانال با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع جایـــــــــز اســـــــت.
🌹 قال النبي صلی الله عليه و آله و سلم: ✨ يَا أَبَا ذَرٍّ، اعْبُدِ اللَّهَ‏ كَأَنَّكَ‏ تَرَاهُ‏، فَإِنْ كُنْتَ لَا تَرَاهُ فَإِنَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) يَرَاك. ✨ 🖌 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «ای ابوذر! خدا را آن‌گونه عبادت کن که گویی او را می‌بینی، و اگر او را نمی‌بینی، همانا او تو را می‌بیند.» 📚 الأمالي (للطوسي)، ص۵۲۶ 🔰 نکات قابل توجه: 1️⃣ عبادت همراه با حضور قلب پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به ابوذر توصیه می‌کنند که عبادت باید با احساسی عمیق از حضور خداوند باشد، گویی که او را می‌بیند. چنین حالتی موجب خلوص و خشوع در عبادت می‌شود. 2️⃣ نظارت دائمی خداوند اگر انسان به این درجه نرسد که خدا را ببیند، باید بداند که خداوند او را می‌بیند. این آگاهی موجب تقوا و پرهیز از گناه می‌شود. 3️⃣ مفهوم احسان در عبادت این حدیث بر مفهومی تأکید دارد که در تعالیم اسلامی به عنوان «احسان» شناخته می‌شود؛ یعنی بندگی با چنان حضوری که گویا خداوند را مشاهده می‌کنیم. ✅ نتیجه: انسان باید در عبادات خود به درجه‌ای برسد که احساس کند در محضر الهی قرار دارد. در غیر این صورت، یقین به اینکه خداوند او را می‌بیند، کافی است تا او را از غفلت و گناه دور سازد. 🔻برای آشنایی بیشتر با احادیث اهل بیت (علیهم السلام) در کانال تحدثون👇عضو شوید.🔺 💠@Tohaddethun💠 🪄انتشار مطالب کانال با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع جایـــــــــز اســـــــت.
🌹 قال الإمام أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام: ✨ مَا ذِئْبَانِ ضَارِيَانِ‏ فِي غَنَمٍ قَدْ تَفَرَّقَ رِعَاؤُهَا بِأَضَرَّ فِي دِينِ الْمُسْلِمِ مِنَ الرِّئَاسَةِ. ✨ 🖌 امام کاظم علیه السلام درباره مردی که دوستدار ریاست بود، فرمودند: «ضرر دو گرگ درنده که به گله‌ای بدون چوپان حمله کنند، بیشتر از ضرر حب ریاست برای دین مسلمان نیست.»(یعنی ضرر حب ریاست برای دین از ضرر حمله دو گرگ به گله بدون چوپان، بیشتر است) 📚 الکافی، ج۲، ص۲۹۷ 🔰 نکات قابل توجه: 1️⃣ خطر حب ریاست برای دین امام علیه‌السلام حب ریاست را به دو گرگ درنده تشبیه می‌کنند که به گله‌ای بی‌سرپرست حمله کرده‌اند. این تمثیل نشان می‌دهد که عشق به قدرت و مقام، دین فرد را مانند یک گله بی‌دفاع نابود می‌کند. 2️⃣ ریاست‌طلبی و فساد اخلاقی طلب ریاست می‌تواند زمینه‌ساز تکبر، ظلم، حسد و دیگر رذائل اخلاقی شود و فرد را از مسیر بندگی خداوند منحرف سازد. 3️⃣ لزوم اخلاص در عمل انسان باید به جای جستجوی مقام و جایگاه، نیت خود را خالص کند و به دنبال عمل صالح و رضایت الهی باشد، زیرا حب ریاست مانع اخلاص و قرب به خداوند می‌شود. ✅ نتیجه: طلب ریاست اگر برای خودبزرگ‌بینی و تسلط بر دیگران باشد، دین فرد را فاسد می‌کند. مؤمن باید از این دام خطرناک دوری کند و اخلاص و فروتنی را در پیش گیرد. 🔻برای آشنایی بیشتر با احادیث اهل بیت (علیهم السلام) در کانال تحدثون👇عضو شوید.🔺 💠@Tohaddethun💠 🪄انتشار مطالب کانال با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع جایـــــــــز اســـــــت.
🌹 قال أبو عبد الله علیه السلام: ✨ مَلْعُونٌ مَنْ تَرَأَّسَ، مَلْعُونٌ مَنْ هَمَّ بِهَا، مَلْعُونٌ مَنْ حَدَّثَ بِهَا نَفْسَهُ. ✨ 🖌 امام صادق علیه السلام فرمودند: «ملعون است کسی که به دنبال ریاست برود، ملعون است کسی که در فکر آن باشد، و ملعون است کسی که در دل به آن بیندیشد.» 📚 الکافی، ج ۲، ص ۲۹۸ 🔰 نکات قابل توجه: 1️⃣ ریاست‌طلبی و سقوط اخلاقی ریاست‌طلبی می‌تواند زمینه‌ساز انحراف و طغیان شود، به‌ویژه زمانی که از روی هوای نفس باشد. 2️⃣ ریشه‌ی فساد در اندیشه و نیت حتی اندیشیدن به ریاست (بدون انگیزه الهی) مورد نکوهش قرار گرفته است، زیرا نیت آلوده، مسیر فساد را هموار می‌کند. 3️⃣ مقام و مسئولیت در نگاه دینی در اسلام، مسئولیت جایگاه خدمت است، نه وسیله‌ای برای جاه‌طلبی. به همین دلیل، ائمه (علیهم السلام) همواره از کسانی که برای ریاست می‌کوشند، هشدار داده‌اند. ✅ نتیجه: ریاست‌طلبی بدون تقوا، یکی از مهم‌ترین عوامل گمراهی و فساد در دین است. کسی که بدون شایستگی و نیت الهی در پی قدرت باشد، مورد لعن الهی است. 🔻برای آشنایی بیشتر با احادیث اهل بیت (علیهم السلام) در کانال تحدثون👇عضو شوید.🔺 💠@Tohaddethun💠 🪄انتشار مطالب کانال با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع جایـــــــــز اســـــــت.
🌹الامام علی علیه السلام: ✨ سئِلَ عَنْهُ رَجُلٌ يَقُولُ بِالْحَقِّ وَ يُسْرِفُ عَلَى نَفْسِهِ بِشُرْبِ الْخَمْرِ وَ يَأْتِي الْكَبَائِرَ وَ عَنْ رَجُلٍ دُونَهُ فِي الْيَقِينِ وَ هُوَ لَا يَأْتِي مَا يَأْتِيهِ فَقَالَ (علیه السلام): أَحْسَنُهُمَا يَقِيناً كَنَائِمٍ عَلَى الْمَحَجَّةِ إِذَا انْتَبَهَ رَكِبَهَا، وَ الْأَدْوَنُ الَّذِي يَدْخُلُهُ الشَّكُّ كَالنَّائِمِ عَلَى غَيْرِ طَرِيقٍ لَا يَدْرِي إِذَا انْتَبَهَ أَيُّمَا الْمَحَجَّةُ. ✨ 🌹امام علی علیه السلام: از امام علی(علیه السلام) درباره شخصی که حق را می‌گوید(یعنی اعتقاداتش درست است وبه توحید و نبوت و امامت و دیگر دستورات دینی معتقد است)، ولی در عین حال بر خود اسراف و ظلم کرده، شراب می‌نوشد و مرتکب گناهان کبیره می‌شود، و درباره فردی دیگر که از نظر یقین پایین‌تر است، ولی مرتکب چنین گناهانی نمی‌شود، سؤال شد. حضرت فرمودند: «کسی که یقینش بیشتر است، مانند کسی است که بر راه راست خوابیده؛ وقتی بیدار شود، راه را می‌یابد و به مسیر درست بازمی‌گردد. اما کسی که شک در دل دارد، همچون فردی است که بر راه نادرست خوابیده و وقتی بیدار شود، نمی‌داند که کدام مسیر، راه صحیح است.» 📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏69 ؛ ص124 🔰 نکات قابل توجه: 1️⃣ ارزش یقین در مسیر هدایت این مطلب به معنای تأیید و انجام کارهای زشت نیست، بلکه ارزش یقین را بیان می‌کند. اگر شخصی یقین بالاتری داشته باشد، عاقبت‌به‌خیری او محتمل‌تر از کسی است که یقین کمتری دارد، هرچند اعمال صالح و شایسته نیز انجام بدهد لذا کسی که یقین دارد، حتی اگر در عمل دچار لغزش شود، امکان بازگشت به مسیر حق برای او فراهم است. 2️⃣ خطر شک و تردید در دین در این روایت، برای کسی که یقین بیشتری دارد، از تعبیر المحجّة استفاده شده است. المحجّة در زبان عربی به معنای راه روشن و مستقیم، چه ظاهری و چه معنوی، است که انسان برای رسیدن به هدف خود آن را می‌پیماید (التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج‏2، ص 169). در مقابل، برای کسی که یقین ندارد، تعبیر طریق به کار رفته است که می‌تواند مسیر درست یا نادرست باشد. شخصی که در دین دچار تردید است، هرچند ظاهرش صالح باشد، ولی ممکن است در مسیر نادرستی گام بردارد و پس از بیداری نیز سردرگم بماند. 3️⃣ رابطه علم، عمل و هدایت این روایت مجوزی برای ارتکاب کارهای زشت نیست، بلکه در مقام تشویق به کسب یقین است.عمل صالح مهم است، اما یقین و شناخت صحیح، انسان را در نهایت به هدایت پایدار می‌رساند. ✅ نتیجه: یقین، کلید استواری در مسیر دین است، در حالی که شک و تردید، فرد را به سرگردانی و گمراهی می‌کشاند. ⛔️نکته بسیار مهم: برخی از افراد در مواجهه با برخی از جوانان و نوجوانان و دیدن تیپ و رفتارهای غلطشان قضاوتهایی می کنند که منطبق با این روایت نیست. از همین افراد و نوجوانان و جوانان اگر سوال شود که به امام حسین معتقد هستی یا نه؟ درصد بسیار بالایی از آنها خواهند گفت که بله معتقد هستم و چه بسا از این سوال ناراحت نیز بشوند. یعنی یقین و اعتقاد قلبی آنها به دین و آموزه های آن وجود دارد. ولی در مقام عمل به علل و اسبابی مسیر نادرست را پیش گرفته اند که البته این مسیر نادرست نیز باید اصلاح شود چرا که ممکن است در اثر مداومت بر کارهای زشت آن اعتقاد نیز کم رنگ شود ولی سخن این است که به صرف دیدن کار زشتی از یک شخصی نمی توان گفت که او آدم بی دینی است بلکه یقین ملاک است و مبنا آن اعتقاد قلبی است. نتیجه اینکه باید فعالیتهای فرهنگی از سوی متولیان هزاران برابر بیشتر شود که این رفتارهای زشت نیز دیده نشود اما اگر دیده می شود نمی توان به صرف آن گفت که این افراد انسانهای بی دینی هستند. این مطلب به معنای ولنگاری رفتاری در جامعه نیست که هرکس هر کاری دلش خواست انجام بدهد و ما بگوییم به قلب و اعتقادش نگاه کنید و کاری به کارش نداشته باشید. چرا که اداره جامعه نیز در خیلی از موارد بر اساس همین رفتارهای ظاهری است. بلکه سخن اساسی این است که ما دچار خطای محاسباتی نشویم و فرزندانمان را به صرف دیدن یک خطا بی دین تلقی نکنیم! 🔻برای آشنایی بیشتر با احادیث اهل بیت (علیهم السلام) در کانال تحدثون👇عضو شوید.🔺 💠@Tohaddethun💠 🪄انتشار مطالب کانال با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع جایـــــــــز اســـــــت.