💠بیست و هشتمین سالگرد رحلت آیت الله میرزا علی اکبر مرندی در مصلای اعظم امام خمینی(رحمة الله علیه) شهر مرند با حضور اقشار مختلف از شهرها و استان های همجوار برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد غدیر استان، در ابتدای این مراسم باشکوه، حاج آقا نعمت زاده؛ امام جمعه مرند، ضمن خیر مقدم گوئی به حضار، به بیان خاطراتی از آیت الله مرندی و نقش پررنگ ایشان در فعالیت هاي مذهبی و سیاسی منطقه پرداختند:
همه می دانند آیت الله مرندی گریزان از نام و عنوان و شهرت بودهاند. آقازاده عزیزشان آقا جواد آقای عزیز می فرمایند:
آقا می فرمودند: به من "علی اکبر" بگید، آیتالله نگید، کفایت کنید به اینکه بگویید علی اکبر و ایشان به شدت -جوانانِ عزیز، مردم عزیزِ مرند- به واجبات شرعی پایبند بودهاند.
آیت الله صدیقی؛ امام جمعه موقت تهران و دبیر بنیاد بین المللی غدیر، در این مراسم آیتالله مرندی را عارفی برجسته دانست و گفت:
پولی را که یکی از اهالی این جا که با دستگاه مرتبط بود و در آن وقت پول مهمی بود، آورده بودند خدمت مرحوم آشیخ علی مرندی. اول پرسیده بودند فلانی چطور آدمیِ؟ ایشان هم ... تنقیص نکرده بود، دیده بود تنقیص نمی کند، جرات پیدا کرده بود گفته بود: این مقدار پول داده به شما هر چقدر خواستید به فقرا بدهید، گفته بود نه من این پول را نمی گیرم.
دبیر بنیاد بین المللی غدیر در ادامه سخنانشان گفتند:
این[نتیجه] تربیت آن استادی است که مرحوم آیت الحق، جمال السالکین، برهان الموحدین، علی آقای قاضی اعجوبه تاریخِ بشر، که مظهر اسم اعظم خدا بود هم اماته و احیاء خودش داشت و همه شاگردانش را به آنجا رسانده بود.
در ادامه مراسم، استاد کلامی زنجانی به قرائت شعری در خصوص آیت الله مرندی و علمای دین پرداختند:
"ایستیرسَن اگر باشتاپاسَن کیمدی مرَندی؟
باخ رهبر یمیزدَن اولان ارسال پیامَ ... "
در انتهای برنامه، زندگی نامه آیت الله مرندی به صورت تئاتر سایه، توسط طلاب حوزه علمیه صاحب الزمان(عج) مرند اجرا گردید.
🔸 آیت الله میرزا علی اکبر مرندی در سال ۱۲۷۳ هجری شمسی در شهر مرند به دنیا آمد جهت تحصیلات حوزوی ابتدا در تبریز در محضر حاج میرزا ابوالحسن انگجی علوم دینی را آموخت و سپس برای تکمیل علوم حوزوی به نجف اشرف عزیمت کرد.
آیت الله مرندی در شهر نجف در حضور آیت الله سید علی قاضی به مدت ۱۶ سال مراتب علوم دینی را آموخت. وی پس از سالها حضور در شهر نجف به زادگاه خود عزیمت کرد و در شهر مرند مشغول به تربیت شاگردان علوم دینی شد.
آیت الله میرزا علی اکبر مرندی پس از سالها مجاهدت در راه گسترش علوم دینی و اسلام، در سن ۱۰۱ سالگی در ۹ فروردین ۱۳۷۳ در شهر مرند وفات یافت.
💠 بنیاد بین المللی غدیر، نمایندگی استان آذربایجان شرقی
شناسه ما در صفحات ایتا، روبیکا، آپارات و اینستاگرام
🆔 @ea_alghadir
✅ آدرس وب سایت
https://ea-alghadir.ir
هدایت شده از برگی از دفتر معرفت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ورود به ماه مبارک #رمضان
کلامی از فرمایشات امام خمینی﴿ره﴾
https://eitaa.com/daftaremarefat
🔰قال رَسُولَ اللَّهِ (ص)َ: أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ (عيون أخبار الرضا ، شیخ صدوق ج 1 ص 295)
پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله فرمودند: اى مردم، ماه خدا با بركت و رحمت و مغفرت به شما رو كرده است.
💠برنامه های ماه مبارک #رمضان
🔸 اقامه نماز صبح در مسجد #جامع و مسجد #قیام
🔹 سخنرانی خطیب توانمند حجت الاسلام و المسلمین اسعدی
بعد از اقامه نماز ظهر و عصر به امامت امام جمعه محترم
مکان: مسجد #قیام
🔸 تلاوت یک جزء از قرآن کریم به همراه سخنرانی و بیان احکام (ویژه خواهران) ساعت 12
همراه با اقامه نماز ظهر و عصر و سخنرانی توسط حجت الاسلام و المسلمین باقری
مکان: حسینیه امام خمینی (ره) و مسجد #جامع
🔹 تلاوت یک جزء از قرآن کریم به همراه سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین میرزاجانی (استاد حوزه علمیه قم) ساعت 18:30
همراه با اقامه نماز مغرب و عشاء به امامت امام جمعه محترم
به همراه افطاری ساده
مکان: مسجد #جامع
🔻دفتر امام جمعه، حوزه های علمیه برادران و خواهران، موسسات قرآنی و هیئت امنای مسجد جامع و مسجد قیام شهرستان مرند
هدایت شده از پایگاه نمو
توصیههای استاد فروغی برای ورود به ماه مبارک رمضان.mp3
9.49M
💎توصیه های مهم #استاد_فروغی درباره ایجاد آمادگی لازم برای ورود به ماه مبارک رمضان و بهرمندی از ضیافت الهی
#ماه_رمضان
#استاد_فروغی
@nomov_ir
Voice 091.m4a
11.08M
#گوش_کنیم
🎧 پیام صوتی فرزند بزرگوار #آیت_الله_مرندی، جناب آقای یحیی مرندی به مراسم بزرگداشت معظم له به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد
⏳ ۱۱ دقیقه
🔻در کانال دانش آموزی " قرارگاه فرهنگی " با ما همراه باشید.
🔰در پیام رسان های ایتا، تلگرام و اینستاگرام ما را دنبال کنید..
🆔@Ketabkhane_Qarargah
🔻بازخوانی ماجرای آقای سیدکاظم شریعتمداری به بهانه سالروز درگذشتش
🔻شریعتمداری در آینه خاطرات
1⃣🔻#اسدالله_علم نخست وزیر شاه و عامل سرکوب قیام 15 خرداد نیز در خاطراتش مینویسد:
«پس از سرکوب ملاها در سال 42، استمزاجی کردم تا ببینم کدام یک از آیتاللهها حاضر است تا حدودی با ما همکاری کند در پاسخ #شریعتمداری پیشنهاد کرد علی الحساب معادل هشت هزار دلار به او بدهم و در آینده اگر خبری بود خودش با من تماس خواهد گرفت.»
(خاطرات علم، ج۱، ص ۲۴۵)
🔸علاوه برآن در اسناد ساواک در یک یادداشتی در مورد شریعتمداری گفته شده:
«شریعتمداری که تبریزی است و در قم اقامت دارد، شخص ناصالحی نیست؛ او را میتوان محرمانه برای مبارزه با خمینی تقویت کرد و باید آخوند را به جان آخوند انداخت.»
(شریعتمداری به روایت اسناد، سند شماره ۴۳)
🔸 اسنادی از این دست نشان میدهد که آقای شریعتمداری هر چند در ظاهر خود را با نهضت امام همراه نشان میدهد اما از سوی دیگر سعی در حفظ جایگاه خود در نزد حکومت دارد.
2⃣🔻شهید شیخ فضل الله مهدی زاده محلاتی در مصاحبه ای که در سال 61 با مرکز اسناد انقلاب اسلامی انجام داده، در رابطه با موضع گیریهای آقای شریعتمداری میگوید:
«به نظر من اینها [رژیم شاه] #شریعتمداری را از همان اول دیده بودند وساخته بودند برای خاطر اینکه او در یک موقعیتی در مقابل امام بایستد و حتی آن روز [سال ۴۲] که امام در قیطریه بودند ما مرتب پیش آقای شریعتمداری میرفتیم و به ایشان میگفتیم: یک اعلامیه بده، یک مبارزه منفی... ولی حاضر نمیشد.
دو شب قبل از آزادی امام من در قم به آقای شریعتمداری حمله کردم و گفتم: آقا شما چرا این طور میکنید؟ چرا کمک نمیکنید؟ یک مجتهد را گرفتهاند، یک مرجع را این طور محاصره کردهاند، مراسم عیدتان را تعطیل میکردید! نماز جماعتتان را تعطیل میکردید! اینها مبارزه منفی است چرا نکردید؟
ایشان در جواب من جملاتی را گفت که خدای من شاهد است من در آنجا #خجالت_کشیدم!
ایشان گفت: ما دو نفر بودیم که مبارزه میکردیم –خودش را هم ردیف امام میدانست- در قضیه انجمنهای ایالتی و ولایتی و نیز بعد از آن، ولی در بهره برداری متأسفانه همه بهره ها مال ایشان است! عنوان مال ایشان است. اگردر قم کسی به ایشان جسارت کند مردم تکه تکهاش می کنند ولی به من فحش میدهند کسی من دفاع نمیکند... پس از نظر عنوانی عنوان من زیاد نشده و همان عنوان اول است و اگر پول و سهم امام هم به قم میآید سرازیر شده به طرف ایشان، ولی برای ما همان دوستان قبلی که با ما آشنا بودند و پول میدادند، همانها هستند و در این مبارزه چیزی به آنها اضافه نشده است!»
(خاطرات و مبارزات #شهید_محلاتی، صص ۶۲_۶۳)
3⃣🔻شیخ عبدالحمید باقری بنابی درخاطرات خود می گوید:
« آقای میرزا محمود وحدت از روحانیون و واعظان مشهور و مرید آقای شریعتمداری، مرا همراه خود سوار ماشین کرد و به قم برد و هنگام ظهر به منزل آقای شریعتمداری رفتیم.
غرض آنها همان بود که بالاخره مرا مستقیماً با خود آقای شریعتمداری مرتبط نمایند!
در آن دیدار مسائل و گفتوگوهای مختلفی در حضور آقای شریعتمداری در ارتباط با آذربایجان مطرح گردید. آنچه موجب شگفتی بنده در آن دیدار شد، این بود که مرحوم آقای #شریعتمداری ضمن صحبتهایش #صریحاً به من #گفت: «سعی کنید نام آقای خمینی در منابر و محافل دینی خیلی مطرح نگردد.»
آقای شریعتمداری این حرف را در حضور آقای وحدت گفت که الان زندهاند و در تهران زندگی میکنند، اما خطاب اصلی ایشان به بنده بود. این خاطره بر میگردد به حدود سال 1356 یا اوایل سال 1357 که طلیعه انقلاب اسلامی آغاز شده بود.»
(خاطرات شیخ عبدالحمید بنابی، ص 135)
@rozaneebefarda
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
هدایت شده از افق انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻رهبر انقلاب در محفل انس با قرآن کریم در اولین روز ماه مبارک رمضان 1401:
بدون مراقبه، حال معنوی انسان پایدار نخواهد بود.
📚متن نامه ملاحسینقلی همدانی از کتاب کهکشان نیستی صفحه 135:
اگر بی مراقبت مشغول ذکر و فکر بشود، بی فایده خواهد بود اگرچه حال هم بیاورد؛ چرا که آن حال دوام پیدا نخواهد کرد.
گول حالی را که ذکر بیاورد، بی مراقبه نباید خورد.
⬅️ با افق همراه باشید
♦️ @ofogh_es
◀️ *مختصات شخصيتي مقام معظم رهبري*
به قلم عبدالحسین خسروپناه/روزنامه وطن امروز
⬅️... نکته مهمی را درباره شخصیت مقام معظم رهبری نباید هیچ وقت فراموش کرد و آن هم اینکه ایشان به حیطههایی از علم و دانش پا نهادند که معمولا حوزویها و روحانیت به این وادیها وارد نمیشوند.
⬅️ آیتالله خامنهای جزو نوادر دوران ما در فهم آثار هنری هستند. ایشان هم خوب هنر را میفهمند، هم خوب زوایای گوناگون آن را درک و نقادی میکنند و هم خود هنرمند و یک شاعر حاذق هستند.
↙️ این از آن وادیهایی است که کمتر کسی در فضای روحانیت به آن وارد میشود و این از خصیصههای ممتاز حضرت آیتالله خامنهای است.
⬅️ به این ترتیب ما با رهبری مواجهیم
↙️ که فقط سیاستمدار نیستند،
↙️ فقط یک دانشمند صرف نیستند،
⬅️ بلکه با یک نظریهپرداز و تئوریسین مواجهیم که حوزه وسیعی از دانش علمی و تجربه عملی را با هم ادغام کردهاند.
↙️ این یک موهبت استثنایی بوده که شامل حال ایرانزمین شده است. به همین خاطر است که وقتی شما سراغ بیانات ایشان میروید، با مجموعه پراکندهای از توصیهها و سخنها روبهرو نمیشوید،
↙️ بلکه با یک نظام فکری مواجه میشوید.
⬅️ مقام معظم رهبری صاحب یک منظومه فکری هستند و هر ۳ رکن نظام بینشی، منشی و کنشی در مجموعه بیانات ایشان به وضوح به چشم میخورد.
⬅️ اگر بخواهم نگاهی بسیار گذرا
و اجمالی به منظومه فکری ایشان داشته باشم،
↙️ باید بگویم[ توحید، محور و هسته نظامات فکری حضرت آیتالله خامنهای است].
↙️ سپس این اندیشه توحیدی، در شاخههای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نظام فکری ایشان تسری پیدا میکند.
◀️ وقتی آیتالله خامنهای در سیاست خارجی موضعی میگیرند، این یک موضع مقطعی نیست، بلکه بر اساس یک نظام فکری توحیدمحور بیان شده است.
⬅️ اتفاقا عدم فهم همین موضوع است که موجب میشود دیدگاه ایشان در برابر قدرتهای خارجی بدرستی برای برخی جریانات سیاسی قابل درک نباشد.
↙️ ایشان وقتی در سیاست میاندیشند و سخن میگویند بر اساس روح توحیدی حرف میزنند، نه بر اساس یک تحلیل و موضع صرفا سیاسی.
◀️ در قدم بعدی باید گفت نظام فکری توحیدمحور ایشان، یک نگاه تمدنی نیز هست.
⬅️ یعنی همان روح توحیدی در تفکر ایشان چنان پیش میرود که زمینهساز تشکیل یک تمدن توحیدمحور میشود.
↙️ این هم از ویژگیهای فکری ایشان است، یعنی نگاهشان و فکرشان محدود نیست، بلکه یک فرآیند مرحلهای به سمت یک قله وسیع و بلند است. همین نگاه است که روح حاکم بر بیانیه گام دوم انقلاب است و عناصر خودسازی، دولتسازی و جامعهسازی را برای تحقق زمینههای تمدن اسلامی دربر میگیرد.
◀️ نکته دیگری که درباره رهبر معظم انقلاب مایل هستم به آن اشاره کنم، نقش ویژه ایشان در زمینه پیشرفتهای گوناگون علمی ایران است.
⬅️ شما فکر نکنید نقش آیتالله خامنهای، صرفا یک توصیه به پیشرفت علمی بوده است،
↙️ خیر! اینگونه نبوده است، ایشان شخصا راهبری و پیشروی حرکت علمی کشور را به دست گرفتند و وضعیت علمی کشور را به نقطه کنونی رساندند.
◀️ ما امروز تنها کشور
↙️ تولیدکننده صنعتی بیوایمپلنت، ↙️ رتبه هشتم در جهان در صنعت هستهای،
↙️ رتبه ششم در تولید زیردریایی، ↙️ رتبه دهم در فناوری لیزر،
↙️ رتبه هشتم در چرخه کامل فناوری فضایی،
↙️ رتبه چهارم در علوم باروری و ناباروری،
↙️ دومین کشور دارای فناوری ساخت پهپاد رادارگریز،
↙️دومین ارتش سایبری دنیا،
↙️ رتبه اول در فناوری نانو و
↙️دومین کشور دارای دانش طراحی و ساخت هواپیمای استراتژیک خورشیدی هستیم؛
⬅️تمام این پیشرفتها، در تکتک این زمینهها، نه صرفا با توصیه مقام معظم رهبری، دقت بفرمایید! نه صرفا توصیه [بلکه با راهبری و مدیریت شخص ایشان در ابعاد کلان موضوع به ثمر رسیده است].
⬅️ ایشان شخصا در پژوهشگاه رویان حاضر میشدند و از نزدیک پیشرفت دانشمندان ما را در زمینه سلولهای بنیادین رصد میکردند و مدیریت و راهبری کلان اینگونه پروژهها را در دست داشتند.
◀️ تازه همه اینها نتیجه تلاش ایشان برای پیشرفت کشور در علوم تجربی و مهندسی است، در حالی که زحمات بینظیر ایشان در رشد علوم انسانی در کشور نیز موضوع جداگانهای برای دقت و تأمل است.
⬅️ مفاهیمی که ایشان در علوم انسانی ابداع و تولید کردند،
↙️ نهضتهایی را که در زمینههای مختلف علوم انسانی و اسلامیسازی علوم راهاندازی کردند،
↙️ تیزبینیهایی که در تحلیل وقایع سیاسی از دریچه علوم انسانی داشتند، مانند مفهوم بیداری اسلامی یا پیچ تاریخی که همگی بر پایه یک نظام فکری منسجم بوده است، همه اینها در کنار هم از شخصیت عظیم علمی و نظریهپرداز ایشان پردهبرداری میکند.
◀️ من به ضرس قاطع میگویم اگر رهبر معظم انقلاب نبودند،
⬅️ بسیاری از پیشرفتهای کنونی ما رقم نمیخورد
↙️ و هر جا پسرفتی داشتیم به خاطر بیتوجهی به نظام فکری ایشان بوده است.
⬅️ حضرت آیتالله
خامنهای در عرصه مدیریت امنیت منطقهای،
↙️حاجقاسم سلیمانی را داشتند
↙️ و در عرصه مدیریت پیشرفت هستهای، حاجمحسن فخریزاده را؛
↙️ ۲ شهید بزرگواری که هم نظام فکری رهبری را بخوبی میفهمیدند و هم بخوبی آن را به ثمر مینشاندند.
⬅️ اگر در عرصه اقتصاد و سلامت و سایر عرصهها هم، حاجقاسمها و حاجمحسنها داشتند،
↙️ وضعیت کشور بسیار بهتر و متعالیتر از وضعیت کنونی بود و آسیبهایی که الان در حال دستوپنجه نرم کردن با آنها هستیم، وجود نداشت.
↩️ من یک گلایهای بکنم و آن هم اینکه واقعا اندیشههای حضرت آیتالله خامنهای در کشور ما بخوبی شناخته نشده و نهادهای متولی، کار خود را در این زمینه آنچنان که باید و شاید انجام ندادهاند.
↙️ من یک برنامه در صداوسیما ندیدهام که منظومه فکری رهبر معظم انقلاب را بدرستی و کامل و جامع به مردم معرفی کند.
↙️ من وقتی کتاب منظومه فکری امام خمینی را نوشتم، سپس نوشتن کتاب منظومه فکری آیتالله خامنهای را آغاز کردم،
↙️ کسی که این ۲ کتاب را بخواند به وضوح میبیند اندیشه آیتالله خامنهای امتداد اندیشه امام است.
↙️ خب! وقتی این نظام و انقلاب بر مبنای اندیشه امام، تأسیس شده است،
↙️ چطور است که امتداد این اندیشهها را نمیآموزیم و معرفی نمیکنیم؟
↙️ چرا نمایندگان مجلس که میخواهند قانونگذاری کنند، موظف نمیشوند یک دوره مبانی نظری و منظومه فکری امام و رهبری را بخوانند؟
↙️ چرا در آموزشوپرورش ما به صرف درج یک عکس و یک جمله از حضرت امام و مقام معظم رهبری در ابتدای کتابهای درسی اکتفا میشود اما جایگاه حضرت آیتالله خامنهای به عنوان یک متفکر ایدهپرداز و یک تئوریسین به دانشآموزان و نسل جوان ما معرفی نمیشود؟
↙️ اینها همه کمکاریهایی است که در ترویج ده اندیشههای این متفکر بزرگ انجام شده و هر چه سریعتر برای رفع این کاستیها باید اقدام کنیم.