May 11
❓ملاك تشخیص موسیقی حلال از حرام چیست؟👆
#احکام
🔅 طلاب پاسخگو 🔅
http://eitaa.com/tollabe_pasokhgoo
❓معنای هجرت معنوی در اسلام چیست؟
✍پاسخ
#استاد_شهید_مطهری :
🔸اسلام هجرت را در زندگی انسانها یک اصل میداند. هجرت یعنی احیا و پرورش شخصیت انسان، مبارزه با یکی از اساسیترین عوامل زبونی و اسارت انسان.
🔹ای انسان! اسیر محیطی که در آن متولد شدهای نباش، اسیر خشت و گل نباش. انسان باید برای خود این مقدار آزادی و حریت و استقلال قائل باشد که نه خود را اسیر و زبون منطقه و آب و گل کند و نه اسیر و زبون عادات و عرفیات و اخلاق زشتی که محیط به او تحمیل کرده است باشد.
🔸«الْمُهاجِرُ مَنْ هَجَرَ السَّیئاتِ» مهاجر کسی است که بتواند از سیئات، بدیها، پلیدیها، زشتیها و صفات بد جدا شود. هجرت یعنی جدا شدن از زشتیهایی که بر انسان احاطه پیدا کرده، آزاد کردن خود از پلیدیهای مادی و معنوی که بر انسان احاطه پیدا کرده است.
📚شهید مطهری، آزادی معنوی، ص۱۸۸-۱۸۷ (با تلخیص)
#کلامی_از_بزرگان
📍 طلاب پاسخگو 📍
@tollabe_pasokhgoo
هدایت شده از شاگردان استاد حسن رحیمپور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد رحیم پور خطاب به روحانی در مورد فیلترینگ تلگرام و علوم انسانی:
داری به رهبری تیکه میندازی!؟
آقای روحانی، رئیس جمهور دروغ نمیگه!!
@hasan_rahimpour
❓آیا کسی که #نماز نمی خواند کافر است؟
✍پاسخ اجمالی:
کافر کسی است که وجود خدا یا وحدانیت او یا روز جزا یا رسالت انبیاء الاهی و یا یکی از ضروریات دین را منکر باشد. چنین شخصی از نظر شرع، احکام خاصی دارد که در رساله های عملیه بیان شده است. همه کسانی که نماز نمی خوانند کافر نیستند.
⚠️تنها در صورتی که کسی آگاهانه و از روی انکار وجوب نماز، آن را ترک کند چون منکر ضروری دین شده است کافر و مرتد خواهد بود. اما کسانی که از روی جهل و تنبلی و یا بی مبالاتی نماز را ترک می کنند کافر نیستند و باید با امید به رحمت الاهی واجبات ترک شده خود را قضا نمایند.
🔻پاسخ تفصیلی👇
https://goo.gl/msotiJ
🔰 طلاب پاسخگو 🔰
http://eitaa.com/tollabe_pasokhgoo
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸آیت الله اراکی: مردم از بی اعتنایی مسؤولان شکوه دارند
طرح های بیشتر در:
🌐https://goo.gl/kDXsBz
🆔 eitaa.com/rasanews_agency
❓چرا رعایت #حجاب واجب است؟
✍پاسخ اجمالی:
زن و مرد از جهاتی مانند؛ خلقت از یک ذات و گوهر و بهره مندی از حقوق اجتماعی همانند تحصیل علم، آزادی قلم و بیان و...، مساوی هستند.
☝ولی از لحاظ #فیزیکی و #روحی تفاوتهای فراوانی با هم دارند، که همین اختلافات باعث می شود تا احکامی همچون حفظ و رعایت حجاب در #جامعه، قانونی مخصوص به خود را داشته باشند.
❌خداوند خالق #زن و #مرد است و می داند که چه چیزی به #نفع آنها (روح و جسم) و چه چیزی به #ضرر آنهاست.
✖️فلذا این احکام را توسط #پیامبران و #اهلبیت(ع) به انسان ها رسانده است و این #لطف و رحمت او به انسان هاست که مسیر #زندگی_سالم را آموخته است.
و یکی از آن احکام #حجاب (مخصوصا برای زنان) می باشد که رعایتش به نفع #دنیا و #آخرت خود انسانها می باشد.
🔍پاسخ تفصیلی:👇
🔑pasokhgoo.ir/node/875
✴️ طلاب پاسخگو ✴️
http://eitaa.com/tollabe_pasokhgoo
💢به خود بیایید!
🎤 حضرت #امام_خمینی (ره):
ای افکار کوتاه بیدار بشوید، خودتان را متصل کنید به این دریا، دریای الوهیت، دریای نبوت، دریای قرآن کریم.
⚠️از این #غرب_زدگی ها بیرون بیائید، آقا شما پنجاه و چند سال است این #غربزدگی ها همه #مصیبت ها را به شما وارد کرده، به خود بیائید، یک قدری به اسلام فکر کنید!
📚صحیفه امام؛ جلد 9؛ صفحه 536
بیانات امام خمینی (ره) در جمع اقشار مختلف مردم در مدرسه فیضه
📆 مورخ : 1358/06/23
#خودباختگی_فرهنگی
✴️ طلاب پاسخگو ✴️
http://eitaa.com/tollabe_pasokhgoo
⛩تفکر #انحرافی در #یوگا⛩
🔹یکی از شاخصههای انحرافی یوگا اعتقاد به بحث تناسخ است.
🔸در یوگا تناسخ به معنی «حلول روح انسان به یک کالبد جدید در همین دنیاست.»
🔹یعنی بعد از مرگ روح انسان به عالم برزخ یا قیامت یا عوالم دیگر منتقل نمیشود، بلکه درهمین عالم در قالب و جسم جدید وارد میشود و یک حیات جدید را تجربه میکند و همین طور روح در زندگیهای مکرر و پی در پی به حیات خود ادامه میدهد!
🔸در آیین یوگا باتوجه به اعتقاد به تناسخ، عالم برزخ و رستاخیز (قیامت) در آن جای ندارد!!
⚠️تناسخ هم از لحاظ عقلی اشکالات فراوانی دارد و هم از لحاظ دینی عقیده باطل و انحرافی می باشد.
#نقد_یوگا
#نقد_عرفانهای_کاذب
🌹اطلاعات بیشتر👇
https://goo.gl/nCkBxJ
⭕️ طلاب پاسخگو ⭕️
http://eitaa.com/tollabe_pasokhgoo
❓انتشار عکسهای خصوصی در فضای مجازی چه حکمی دارد؟👆
#احکام
#فضای_مجازی
✴️ طلاب پاسخگو ✴️
http://eitaa.com/tollabe_pasokhgoo
❓جایگاه شفاعت در قیامت چگونه است؟
✍پاسخ اجمالی:
🔹شفاعت به معنای تقویت و نیرو بخشیدن به شخص ضعیف است و شفیع به کسی گفته میشود که نیازمند را کمک کند و او را به حد اعتدال و عدم نیازمندی برساند.
🔸شفاعت در روز قیامت مخصوص خداوند است و به افراد دیگری نیز این اجازه داده شده است که از دیگران شفاعت کنند. از روایات فراوانی که در این زمینه وارد شده، معلوم می شود که شفیعان در روز قیامت فراوان اند. از جمله آنها انبیای الاهی، علما، شهدا، ملائکه، مؤمنان، اعمال صالح، امامان معصوم و قرآن اند.
🔹کسى لیاقت شفاعت شدن را دارد که علاوه بر اذن الاهى، به خدا و پیامبران الاهى و روز رستاخیز و آنچه خدا بر پیامبرانش نازل فرموده، از جمله حقانیت شفاعت، ایمان راستین داشته باشد و این ایمان را تا آخر عمر حفظ کند.
💠پاسخ تفصیلی:
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa470
#معاد
#شفاعت
#پرسمان_اعتقادی
⭕️پاسخگوی سوالات شما هستیم⭕️
http://eitaa.com/tollabe_pasokhgoo
❓پاداش روزه حقیقی چیست؟
✍پاسخ
#آیت_الله_مظاهری :
خداوند متعال در حدیث قدسی میفرماید:
✳️ «الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا اُجْزَي بِه».
این حدیث به سه شکل معنا شده است:
🔳 معنای اوّل؛همین معنای ظاهری است که در میان مردم مشهور شده:
«روزه مال من است و من پاداش آن را میدهم».
در اینجا ایراد وارد میشود که چرا دربارۀ سایر عبادات نظیر نماز، جهاد و حج، چنین حدیثی نداریم؟ مگر پاداش آن عبادتها را خداوند سبحان نمیدهد؟ پس معلوم میشود، این روایت باید معنای دیگری داشته باشد.
🔳 معنای دوّم؛ را گروهی دیگر چنین گفتهاند که هرکس روزۀ واقعی بگیرد، به مقام عنداللّهی خواهد رسید.
به قول قرآن کریم: «يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ»؛
میفرماید: ای کسی که نفس مطمئنّه داری! بیا بیا نزد خودم بیا. خصوصیّت روزۀ حقیقی نیز این است که انسان را به مقام عنداللّهی میرساند. امّا به نظر میرسد این حدیث شریف باید معنای والاتری داشته باشد.
🔳 معنای سوّم؛ این است که خدای تعالی میفرماید: روزه به من شباهت دارد، عبد را شبیه من میکند و پاداشش #خود_من هستم. پاداش آن خود من هستم یعنی چه؟ یعنی روزه میتواند انسان را به مقام لقاء و به مقام فناء برساند، به گونهای که خدا بر دلش حکومت کند و آن دل عرش الرّحمان شود.
✅بر این اساس، این روایت با روایت: «لَا یَسَعُنِی أرْضِی وَ لا سَمائِی وَ لکِن یَسَعُنِی قَلْبُ عَبْدِیَ الْمُؤْمِن»؛ یک معنا دارد. خداوند میفرماید: زمين و آسمان وسعت مرا ندارند، تنها قلب بندۀ مؤمنم است كه مىتواند مرا در خود جاى دهد.
💢مراتب روز:
🔹«روزۀ عوام»
که در آن دستورهاى فقهى مراعات میگردد. اين روزه انسان را از سقوط و گمراهىنجات مىدهد، ولى لزوماً کاربرد ندارد و موجب تقرّب انسان به درگاه الهى نمىشود.
🔹«روزۀ خواص»
که به آن «روزۀ اخلاقى» نيز مىگويند. در اين مرتبه، روزهدار علاوه بر اينكه از مبطلات روزه پرهيز مىكند، از گناهان كبيره و صغيره نيز اجتناب مىورزد؛ به عبارت ديگر، چشم، گوش، زبان و اعضاىبدن او هم روزه هستند. این مرتبه از روزه، موجب غفران الهى مىشود.
🔹«روزۀ اخصّ الخواص» است و به آن «روزۀ دل و باطن» نیز گفته میشود. در اين مرتبه، روزهدار علاوه بر پرهيز از مبطلات روزه و اجتناب از گناهان و حفظ اعضا و جوارح، دل و باطن خود را نيز متوجه حق تعالی مىكند.
💠 امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه» مى فرمايند: «صَومُ القَلب خَيرٌ مِن صِيامِ اللِّسان وَ صِيامُ اللّسَان خَيرٌ مِن صيِامِ البَطن»؛ روزۀ قلب از روزۀ زبان و روزۀ زبان از روزۀ شكم بهتر است.
🔹طبق حدیث «الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا اُجْزَي بِه»، حضور قلب از روزه پیدا میشود. میفرماید: روزه مربوط به من است، یعنی هیچ عبادتی نیست که این قدر تشبّه به خدا داشته باشد، جز روزه.
مبطلات فقهی و مبطلات اخلاقی روزه نیز همه، همه برمیگردد به تشبّه به خدا، پاداش آن هم خود خداست، یعنی مقام عنداللّهی، یعنی مقام فناء، مقام لقاء، یعنی مقام شهود که معنای آن حضور قلب است.
⭕️روزۀ حقیقی آن است که در آن، تمام اعضاء و جوارح انسان روزه باشند؛ زبانش مطلقاً روزه باشد، غیبت نکند، تهمت نزند و دروغ نگوید؛ چشم و گوشش روزه باشند، از دیدن و شنیدن آنچه حرام است، خودداری کند؛ و بالاتر از اینها، دلش روزه باشد، یعنی نفی خواطر کند، یعنی وسوسهها، تخیّلها، توهّمها و نیّتهای پلید و آلوده و نیز صفات رذیله، از قبيل كبر، حسد، ريا، كينه و غرور، در دل و قلب او راه نیابد.
🔹انسان میتواند موقع افطار به مطلوب و مقصود حقیقی برسد و خدا که صاحب خانه است را در دل خویش بیاورد، یعنی توجه پیدا کند و خدا را بیابد.
🌀متن کامل+منابع:👇
http://hawzahnews.com/detail/News/450294
✳️ طلاب پاسخگو ✳️
http://eitaa.com/tollabe_pasokhgoo
❓تمامی #امتحاناتم در ماه رمضان برگزار میشود، آیا میتوانم روزه نگیرم و بعدا آنها را قضا کنم؟
✍پاسخ:
🌹اموری مانند تحصیل و امتحان نمیتواند عذر شرعی برای ترک روزه باشد.
و یا برای روزه نگرفتن میتوانید حکم مسافر را پیدا کنید. به این صورت که اول صبح به فاصله مسافت شرعی (حدود 23 کیلومتر) از منطقه سکونت، فاصله گرفته و روزه را افطار کنید و برگردید، البته این کار نباید پی در پی باشد تا حکم کثیر السفر (که روزه گرفتن بر او واجب است) پیدا شود
🍁اگر به جهت داشتن روزه و اشتغال به تحصیل یا آمادگی برای امتحان دچار ضعف زیاد شدید، میتوانید صرفا به مقدار رفع ضعف، غذا یا نوشیدنی مصرف نمایید، ولی قضای روزه آن روز، بعد از ماه رمضان واجب است.
#احکام #روزه
✴️ طلاب پاسخگو ✴️
http://eitaa.com/tollabe_pasokhgoo
seda-p382-4 .mp3
543.4K
❓شوهرم کار نمی کند و از روی تنبلی نفقه نمی پردازد،من چکار کنم؟
🎙پاسخ
#استاد_وحیدپور 👆
#احکام #خانواده
🎈 طلاب پاسخگو 🎈
http://eitaa.com/tollabe_pasokhgoo
❓ديدگاه پيامبر صلى الله عليه و آله نسبت به خديجه عليهاالسلام و شخصيت ايشان چه بود؟
✍پاسخ:
✔️پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله ـ چه در دوران حيات خديجه و چه پس از وفات او ـ هميشه احترام وى را نگه مى داشت و با آنكه تعدد زوجات در آن زمان مرسوم بود؛ اما تا هنگامى كه خديجه عليهاالسلام زنده بود، هيچ زن ديگرى اختيار نكرد. آن حضرت، خديجه را به همراه حضرت مريم، آسيه (همسر فرعون) و حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام، يكى از چهار زن برتر عالم مى دانست و به او در دوران حياتش، خانه اى را در بهشت بشارت مى داد.
🔘آن حضرت پس از وفات خديجه و در دوران سكونت در مدينه، چنان از ياد خديجه خشنود مى شد كه هنگام ذبح گوسفند، حتماً خود را مقيد مى دانست سهمى از گوشت را براى دوستان خديجه بفرستد و در توجيه آن چنين مى گفت: «انى لاحبّ حبيبها»؛ «من دوستان [خديجه] را نيز دوست دارم».
بالاخره محبت پيامبر صلى الله عليه و آله به خديجه چنان بود كه برخى از زنان آن حضرت همچون عايشه اعتراض كرد و گفت: «چرا اين قدر خديجه را ياد مى كنى؟ مگر او پيرزنى نبود كه خدا بهتر از او را نصيب تو كرده است؟»
☑️پيامبر صلى الله عليه و آله از شنيدن اين سخن ناراحت شد و فرمود: «نه چنين نيست! به خداوند سوگند! بهتر از او را به من نداده است؛ زيرا او هنگامى به من ايمان آورد كه مردم كافر بودند و زمانى مرا تصديق كرد كه مردم مرا دروغگو مى دانستند و مال خود را در اختيار من گذاشت؛ در حالى كه مردم مرا محروم كرده بودند و خداوند از او ـ و نه از زنان ديگر ـ به من فرزند داد».
#پرسمان_تاریخی
✴️ طلاب پاسخگو ✴️
http://eitaa.com/tollabe_pasokhgoo
💢احكام #نماز و #روزه اساتيد و #دانشجويان
💠 آيتالله خامنهاي:
1⃣اساتيد و دانشجويان بورسيه و مأمور به تحصيل كه داراي حقوق دريافتي ميباشند، کساني که حداقل به مدت يک ماه، هر روز سفر شغلي مي روند و يا به مدت دو ماه، هر ده روز دو سه بار به سفر شغلي مي روند و يا به مدت سه ماه هر ده روز يک سفر شغلي داشته باشند، به نحوي که در اين مدت ده روز يکجا نمانند، کثير السفر شغلي محسوب مي شوند و از سفر سوم به بعد در سفرهاي شغلي نماز تمام و روزه صحيح است.
2⃣ اما ساير دانشجويان اگر سفربه گونهای باشد که در خلال هر ده روز یک سفر تحصیلی دارد با توجه به اینکه مسأله سفر تحصیلی مبنی بر احتیاط (جمع بین نماز تمام و شکسته و جمع بین روزه گرفتن و قضا کردن آن بعد از ماه رمضان) است میتواند در این مسأله با مراعات الأعلم فالأعلم به مجتهد جامع الشرایط دیگری رجوع نماید.
💠 آیت الله مکارم شیرازی:
◀ در يکي از اين چهار حالت، کثير السفر مي شود و نماز و روزه اش در بين راه و مقصد کامل است:
1⃣در مدت زمان يک ماه، هر روز (هرچند بدون جمعه ها) رفت و آمد کند.
2⃣در مدت زمان 45 روز، 5 روز در هفته رفت و آمد کند.
3⃣در مدت زمان دو ماه و بيشتر، حداقل سه روز در هفته (يا 12 روز در ماه) رفت و آمد کند.
4⃣در مدت حداقل دو ماه و کمتر از دو سال، حداقل سه روز در هفته در جايي بماند.
💠 آیت الله سیستانی:
1⃣اگر به آنجا هر روز رفت و آمد می کنید و يا هر ماه حد اقل 10 روز اين مسير را طی می کنید و این رویه برای شش ماه یا بیشتر است شما کثیر السفر هستید و در تمام سفرهایتان نماز تمام و روزه صحیح است.
2⃣و اگر عدد و يا روزهاى مسافرت شما در ماه هشت يا نه باشد ـ بنابر احتياط واجب ـ در همه سفرها بايد هم شكسته بخوانيد و هم تمام
3⃣و اگر كمتر از اين باشد نماز شكسته است.
استفتاء از سایت مراجع عظام
#احکام
🔴پاسخگوی سوالات هستیم👇
http://eitaa.com/tollabe_pasokhgoo