eitaa logo
طلاب پاسخگو
1.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.3هزار ویدیو
219 فایل
🌼مدیر @seyyed_110 🌹پاسخگو شبهه @S_dastlan @Sarbazvelayat5 @Mhgholamalian ✅پاسخگو #احکام @Mhgholamalian @kiani_sulduz 🟣مشاور خانواده: @mhgholamalian @pasokhgo313 💢پاسخگو #بانوان @askbanoo @mousaviasl135 ☎️ پاسخگوی تلفنی 👈(096400)
مشاهده در ایتا
دانلود
💢۲۸ مرداد کار من بود اما ... . 🎥نگاهی به سرگذشت فردی که به اتهام گرفتن پول و به راه انداختن «بلوای ۱۵ خرداد» در دادگاه فرمایشی و نظامی شاه محاکمه و به مرگ محکوم شد. 🔹رژیم شاه و دستگاه جاسوسی او را مدت‌ها در زندان شکنجه دادند و حتی ناخن‌های او را کشیدند تا به دروغ اعتراف کند که از امام برای دست زدن به «آشوب» و «بلوا» پول دریافت کرده است. حتی به او وعده دادند که اگر به چنین دروغی اعتراف کند، مورد عفو ملوکانه قرار خواهد گرفت و آزاد خواهد شد. لیکن او به چنین خیانتی تن در نداد ... . مزدوران رژیم: یک کلمه بگو و جان خود را خلاص کن... . طیب حاج رضایی: من در زندگی خلاف های زیادی کرده ام ولی هرگز حاضر نیستم به خاطر چند صباحی بیشتر زیستن دامان مرجع تقلیدی را لکه‌دار سازم. من در ۲۸ مرداد پول گرفتم و کودتا راه انداختم، نه در ۱۵ خرداد. 🔸او تسلیم نشد و ثابت قدم به سوی چوبه اعدام گام برداشت. میدان تیر دارای دیوارهای گچی و آجری بود که آجرها را سرخرنگ کرده بودند. رنگ این دیوار ها رنگ «مرگ» را به خاطر می آورد. چهار نفر سرباز به حال آماده باش ایستاده بودند و درون تفنگ‌هایشان هر یک ۶ فشنگ بود. این چهار نفر مامور اجرای حکم بودند ... یک افسر در خط دوم پشت سر مأموران اجرای حکم قرار گرفت، دستش را بالا برد و با صدای بلند آماده باش داد و آنگاه فریاد زد: آتش. 🔻طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی، در سحرگاه ۱۱ آبان ماه ۱۳۴۲ اعدام شدند. 📚 برگرفته از: روحانی، سید حمید. نهضت امام خمینی. دفتر اول. تهران: بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی. صص. ۷۸۳-۷۹۴ بنیاد تاریخ پژوهی ~•┈┈••✾•✨‌✨•✾••┈┈•~ با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید @Tollabe_pasokhgoo ~•┈┈••✾•✨‌⁩✨•✾••┈┈•~
📚 پیاده روی اربعین؛ الگوی الهی تربیت اخلاقی ✅ یکی از ویژگی‌های مهم زیارت اربعین سازندگی فوق العاده و منحصر به فرد آن است. تا آنجا که کمتر نظیری برای آن در عبادات دینی میتوان یافت. گاه آثار آن با حج مقایسه شده و برای بسیاری افراد اثر تربیتی زیارت اربعین حتی از زیارت امام حسین علیه السلام در سایر ایام سال نیز بیشتر است. اما سرّ این اکسیر کم نظیر چیست؟ ✅ شاید یک دلیل مهم این امر آن است که زیارت اربعین علاوه بر زیارت امام (ع) تجسم عینی ارزش‌ها و باورهای اخلاقی است. برای نمونه یک استاد اخلاق ساعت‌ها باید در اهمیت و فضیلت ایثار و سخاوت گفتگو کند، برای تبیین اهمیت تواضع باید کتاب‌ها نوشته شود و ساعت‌ها تدریس و بحث علمی صورت گیرد. اما در زیارت اربعین تجسم عینی اخلاق و توحید یکجا دیده میشود. تعلیم مفهومی، جای خود به مشاهده عینی و حضور فعال در میدان اخلاق میدهد.حضور در این سفر به منزله زندگی چند روزه در اتمسفر توحید و اخلاق است و نیاز به چشمهای تیزبین ندارد. ✅زیارت اربعین مصداقی از سیره تربیتی حضرت عیسی ع با حواریون خویش است. در آنجا نیز عیسی ع به جای اکتفا به تعلیم شفاهی و مفهومی، زندگی عملی مشترکی را با اصحاب خود تجربه و در ضمن آن حقایق عملی و عرفانی را به شکل مجسم منتقل کرد. حواریون حقایق توحیدی و اخلاقی را نشنیدند بلکه دیدند. (سوره آل عمران آیه 52) سبک تربیتی پیاده روی اربعین، مصداقی از حقیقتی است که رهبر انقلاب در مقیاسی کلان تر «کارخانه انسان سازی» نامیدند. ✅ علامه طباطبایی نیز از منظر حکمت عملی به این حقیقت مهم تأکید کردند که ارزشهای عملی علاوه بر تبیین مفهومی نیازمند تمرین عملی در میدان عمل دارند. «من المعلوم بالقياس و يؤيده التجربة القطعية أن العلوم العملية- و هي التي تتعلم ليعمل بها- لا تنجح كل النجاح و لا تؤثر أثرها الجميل دون أن تلقى إلى المتعلم في ضمن العمل‏» (المیزان ج6 ص260) این سخن کوتاه میتواند مبدا مطالعات عمیق در حوزه حکمت عملی باشد. ✅ تجربه موفق پیاده روی اربعین میتواند الگوی مناسبی برای تحول در روشهای تربیت اخلاقی و دینی شمرده شود. این حقیقت همچون معدنی است که گوهرهای آن هنوز استخراج نشده و مطالعه و شبیه سازی آن برای مربیان و مجموعه های اخلاقی و تربیتی الهام بخش روشهای تحولی کارآمدتری خواهد بود. این تحول جبران کننده کاستی های ما در حوزه تربیت است. 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ~•┈┈••✾•✨‌✨•✾••┈┈•~ با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید @Tollabe_pasokhgoo ~•┈┈••✾•✨‌⁩✨•✾••┈┈•~
┄┅═༅﷽༅═┅┄ ◈ بنا بر تفسیر استعماری دین، دین کلاً از سیاست و از اداره‌ی صحنه‌های زندگی انسان جداست. دین یک رابطه‌ی شخصی و قلبی فقط با خداست. در بالاترین سطحی که برای دین از ارزش و اعتبار و تکلیف می‌توان قائل شد. بنا بر تفسیر استعماریِ دین، دین یک رابطه‌ی اخلاقی با انسان‌ها است. یک رابطه‌ی عبادی با خداست. یک سلسله‌ تکالیف فردی است. ~•┈┈••✾•✨‌✨•✾••┈┈•~ با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید @Tollabe_pasokhgoo ~•┈┈••✾•✨‌⁩✨•✾••┈┈•~
راهکارهای رفع سوءظن و تهمت در خانواده.Mp3
844.1K
❓سه سال است ازدواج کرده ام ولی متاسفانه همسرم به من سوء ظن داشته و مرا مورد تهمت و ناسزا قرار می دهد، چه کنم؟ 🎤پاسخ ♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
اطلاعیه مراسم شب و روز اربعین آیت الله شیخ عباس اخوان مراسم روز اربعین از نماز ظهر و عصر جلسه جهت حضور برادران و خواهران مهیا می‌باشد تهران، خ مولوی، خ تشکری موحد، حسینیه اصحاب الحسین علیه السلام
❓راههاى شرعى محو کردن اسماء مبارک و آیات قرآنى هنگام نیاز کدامند؟ سوزاندن اوراقى که در آن اسم جلاله و آیات قرآنى نوشته شده است، هنگام ضرورت براى حفظ اسرار چه حکمى دارد؟ ✍جواب: دفن آنها در خاک و یا تبدیل آنها به خمیر به وسیله آب اشکال ندارد. ولى جواز سوزاندن آنها مشکل است و اگر بى احترامى محسوب شود، جایز نیست، مگر در صورتى که اضطرار اقتضا کند و جدا کردن آیات قرآنى و نامهاى مبارک امکان نداشته باشد. 📚منبع:مقام معظم رهبری ،أجوبة الاستفتاءات فارسی، ص 31، مسأله 165. 🔻 با ما همراه باشید 🔻 @Tollabe_pasokhgoo
💢سوم شهریور ۱۳۲۰ و اشغال ایران 🔹 در سپیده دم سوم شهریور ماه ۱۳۲۰ نیروهای متفقین از شمال و جنوب به ایران حمله کردند. نیروهای روسیه به استعداد ۱۲۵ هزار نیروی زمینی و تعداد فراوانی بمب افکن و ادوات زرهی از مرزهای شمالی وارد خاک ایران شدند و نیروهای بریتانیایی به استعداد ۴۰ هزار نفر از غرب به خاک ایران حمله کردند.نیروی دریایی بریتانیا در خلیج فارس به ناوگان تازه تاسیس نیروی دریایی ایران در آبادان حمله ور شد و کشتی های جنگی ایران را منهدم کرد همچنین نیروهای زرهی ارتش بریتانیا وارد خاک ایران شدند و پالایشگاه آبادان را اشغال کردند رضا شاه مجبور به استعفا از سلطنت شد و پسر ۲۱ ساله اش محمدرضا با مذاکره محمدعلی فروغی و موافقت آمریکا و انگلیس به سلطنت رسید. رضا شاه نیز بیستم شهریور ماه برای همیشه خاک ایران را ترک کرد. این واقعه یکی از نقاط تاریک تاریخ ایران است . 🔸از عواملی که میتوان به عدم مقابله و اشغال ایران اشاره کرد . ۱- نارضایتی مردم ۲- اختلافات سیاسی ۳- عدم حمایت روحانیون و علما از رضاشاه ۴- عدم مقاومت ارتش 🔹 ارتش رضاشاه گرچه بودجه کلانی داشت و خیلی با آب و تاب از توانمندی های آن سخن گفته میشد، در عمل ارتشی ضعیف بود که برای مواجهه با تجاوزات بیگانگان آموزش ندیده بود. رضاشاه از ارتش فقط برای مقابله با مخالفان داخلی استفاده کرده بود و شاید هیچگاه تصور نمیکرد که مجبور باشد از آن در برابر تجاوز بیگانگان استفاده کند. به عبارتی رضاشاه به قدری حکومت خود را تزلزل ناپذیر میدانست که تصور نمیکرد روزی با تجاوز بیگانگان روبه رو شود؛ ازاین رو به محض حمله متفقین شاکله ارتشی که همیشه با زور و اجبار فقط از رضاشاه حمایت میکرد به سرعت از هم پاشید. ~•┈┈••✾•✨‌✨•✾••┈┈•~ با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید @Tollabe_pasokhgoo ~•┈┈••✾•✨‌⁩✨•✾••┈┈•~
📷 اعمال روز سیدالشهداء 🔴 @tollabe_pasokhgoo
❓نماز زیارت چیست و چگونه خوانده می شود؟ ✅پاسخ: نماز زیارت رو فقط میشه بعد از زیارت پیامبر (صلّی‌‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم)، امامان معصوم (علیهم‌‌السلام) و همچنین حضرت اباالفضل (علیه‌السلام) بخوانیم. ✍️ یعنی مستحبه بعد از زیارت، دو رکعت نماز مثل نماز صبح بخونیم با این نیت: نماز زیارت فلان امام رو می‌خونم، قربةً الی‌الله . البته همین که نیت توی دل‌تون باشه، کافیه و اصلاً لازم نیست به زبون بیارین. 🔹 برای بقیه امامزاده‌ها اصلاً نماز زیارت نداریم و نمی‌شه نیت نماز زیارت کرد؛ ولی می‌شه دو رکعت نماز مستحبی به نیت قربةً اِلی‌الله خوند و ثوابش رو به روح اون‌ها هدیه کرد. 📚عروة‌الوثقی، ج1، فصل في صلاة ‌الإستیجار؛ پرسمان احکام. 🔴 @tollabe_pasokhgoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 رهبر انقلاب: حرب لِمَن حارَبَكم نباید هیچ‌وقت فراموش شود ~•┈┈••✾•✨‌✨•✾••┈┈•~ با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید @Tollabe_pasokhgoo ~•┈┈••✾•✨‌⁩✨•✾••┈┈•~
حکم جواب سلام در گفتگو های مجازی 🔴 @tollabe_pasokhgoo
🔸حکم شکسته یا کامل خواندن نماز در کربلا ⁉️ در کدام قسمت از کربلا می‌توان نماز را شکسته یا کامل خواند؟ ✅ حکم تخییر در حائر حسینی (علیه السلام) به زیر گنبد (تحت القبّه) و جایی که نزد قبر امام حسین (علیه السلام) صدق می‌کند، اختصاص دارد و بنا بر احتیاط شامل رواق‌ها و صحن مطهر نمی‌شود. ~•┈┈••✾•✨‌✨•✾••┈┈•~ با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید @Tollabe_pasokhgoo ~•┈┈••✾•✨‌⁩✨•✾••┈┈•~
🔸حکم وسائل جامانده در موکب‌های اربعین ⁉️ یکی از مسائل مبتلابه که در موکب های مسیر پیاده روی اربعین اتفاق می‌افتد، جا ماندن وسائل دیگران است به نحوی که به دلیل ازدحام و در رفت و آمد بودن جمعیت، به سختی می‌توان صاحب آن اموال را پیدا کرد؛ در این صورت آیا استفاده از وسائل جامانده در موکب‌های اربعین مثل دمپایی، چفیه، شال و یا وسائل با ارزش مثل شارژر گوشی، پاور بانک و مانند اینها، چه حکمی دارد؟ اگر استفاده کردن از آنها جایز نباشد آیا وظیفه‌ای نسبت به نگهداری آن وسائل داریم؟ ✅ موارد مختلف است؛ اگر بدانید که صاحبش از آنها اعراض کرده، استفاده از آنها اشکال ندارد و در غیر این صورت اگر از دسترسی به صاحبان آنها ناامید باشید، از طرف آنان، خود وسائل یا قیمت آنها را به فقیری، صدقه بدهید. ~•┈┈••✾•✨‌✨•✾••┈┈•~ با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید @Tollabe_pasokhgoo ~•┈┈••✾•✨‌⁩✨•✾••┈┈•~
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویژگی های خط امام ~•┈┈••✾•✨‌✨•✾••┈┈•~ با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید @Tollabe_pasokhgoo ~•┈┈••✾•✨‌⁩✨•✾••┈┈•~
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آماده سازی حرم مطهر امیرالمومنین علی علیه السلام برای ایام عزای حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) 21 صفر 1446 نجف اشرف 🔴 @tollabe_pasokhgoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️نابودی استدلال هاوکینگ مبنی بر پیدایش خود به خودی جهان از هیچ، در کمتر از دو دقیقه. وقتی گفته میشود جهان از "هیچ" به وجود آمده است، در واقع فرض شده که ابتدا قوانین فیزیک وجود داشته و این قوانین منجر به ایجاد جهان از هیچ شده‌اند اما در کمال شگفتی هیچکس پاسخی به این سوال که منشاء این قوانین چیست نمیدهد! همچنین دلیل اینکه گفته میشود جهان مانند غذای مجانی است، این است که گرانش(جاذبه) دارای انرژی منفی است و این دسته از دانشمندان معتقدند حاصل‌جمع انرژی منفی جاذبه‌ی موجود در جهان با انرژی مثبت مواد موجود در جهان صفر است! اما همانطور که متوجه شدید این رویداد به دلیل وجود گرانش و انرژی منفی آن رخ میدهد که خود جزو قوانین فیزیک هستند و این قوانین باید قانون‌گذار( خالقی) داشته باشند. استدلال اصلی هاوکینگ که در کتاب خود( با نام "طرح بزرگ" ) آورده نیز همین است که چون جاذبه وجود داشته، پس جهان میتواند از هیچ به وجود آید!! اما اون نمیگوید که این جاذبه و سایر قوانین فیزیک را چه کسی وضع کرده است. 🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید 🌸 @Tollabe_pasokhgoo 🌸
🔻هیچ وقت نباید از راه خدا ناامید شد ✍آیةالله حاج سیّدعلی قاضی قدّس سرّه می‌فرمایند: انسان هیچ وقت نباید مأیوس شود، و از دیر کرد نتیجه نباید دست از کار سیر و سلوک بردارد؛ زیرا ممکن است کسی با ناخن زمین را به تدریج بخراشد، و سپس ناگهان به اندازۀ گردن شتر آب زلال و روان جاری شود علامه طهرانی رضوان الله 📚 منبع: معادشناسی، ج ۷ ~•┈┈••✾•✨‌✨•✾••┈┈•~ با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید @Tollabe_pasokhgoo ~•┈┈••✾•✨‌⁩✨•✾••┈┈•~
رابطه تربیت فرزندان باورمند و ارزشی و دیندار و مدیریت آسیب های فضای مجازی .Mp3
959K
🔺رابطه تربیت فرزندان باورمند و ارزشی و دیندار و مدیریت آسیب های فضای مجازی برای فرزندان 🎤 📻رادیو معارف ♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
اطلاعیه پخش مستند مرحوم آیت الله سید حسن سعادت مصطفوی رحمة الله علیه(از علمای تهران) امروز چهارشنبه ۷ شهریور ساعت ۱۸ شبکه سوم سیما 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
🔺️خاطره جالب و آموزنده دكتر محمد جواد شريعت در رابطه با رازِ عربی خواندن نماز سال 1332 شمسي بود؛ من و عده اي از جوانان پرشور آن روزگار، پس از تبادل نظر و مشاجره، به اين نتيجه رسيده بوديم كه چه دليلي دارد نماز را به عربي بخوانيم؟ چرا نماز را به زبان فارسي نخوانيم؟ عاقبت تصميم گرفتيم نماز را به زبان فارسي بخوانيم و همين كار را هم كرديم. والدين ما كم كم از اين موضوع آگاهي يافتند و به فكر چاره افتادند، آنها پس از تبادل نظر با يكديگر، تصميم گرفتند با نصيحت، ما را از اين كار باز دارند و اگر مؤثر نبود، راهي ديگر برگزينند. اما چون پند دادن آنها تأثیری در ما نگذاشت، ما را نزد يكي از روحانيون آن زمان بردند. آن روحاني وقتي فهميد ما به زبان فارسي نماز مي خوانيم به شيوه اي اهانت آميز، نجس و كافرمان خواند. اين عملِ او ما را در كارمان مصمّم تر ساخت. عاقبت يكي از پدران، والدين ديگر افراد را به اين فكر انداخت كه ما را به محضر آيت الله حاج آقا رحيم ارباب ببرند و اين فكر مورد تأييد قرار گرفت. آنها نزد آيت الله ارباب شتافتند و موضوع را با وي در ميان نهادند، او دستور داد در وقتي معيّن ما را نزد او ببرند. در روز موعود، ما را كه تقريباً پانزده نفر بوديم، به محضر مبارك ايشان بردند، در همان لحظة اول، چهرة نوراني و خندان وي ما را مجذوب ساخت؛ آن بزرگمرد را غير از ديگران يافتيم و دانستيم كه با شخصيّتي استثنايي روبرو هستيم. ایشان در آغاز، دستور دادند از همة ما پذيرايي صورت گيرد. سپس به والدين ما گفت: «شما كه به فارسي نماز نمي خوانيد، فعلاً تشريف ببريد و ما را با فرزندانتان تنها بگذاريد.» وقتي آنها رفتند، به ما فرمود: «بهتر است شما يكي يكي خودتان را معرفي كنيد و بگوييد در چه سطح تحصيلي و چه رشته اي درس مي خوانيد» آنگاه به تناسب رشته و كلاس ما، پرسش هاي علمي مطرح كرد و از درس هايي مانند جبر و مثلثات و فيزيك و علوم طبيعي مسائلي پرسيد كه پاسخ اغلب آنها از توان ما بيرون بود. هر كس از عهدة پاسخ بر نمي آمد، با اظهار لطفِ وي و پاسخ درست پرسش روبرو مي شد.(1)  پس از آن كه همة ما را خلع سلاح كرد، فرمود: «والدين شما نگران شده اند كه شما نمازتان را به فارسي مي خوانيد، آنها نمي دانند من كساني را مي شناسم كه  اصلاً نماز نمي خوانند، شما جوانان پاك اعتقادي هستيد كه هم اهل دين هستيد و هم اهل همّت، من در جواني مي خواستم مثل شما نماز را به فارسي بخوانم، ولي مشكلاتي پيش آمد كه نتوانستم. اكنون شما به خواستة دوران جواني ام جامة عمل پوشانيده ايد، آفرين به همّت شما. اما در آن روزگار، نخستين مشكل من ترجمة صحيح سورة حمد بود كه قاعدتا شما آن را حلّ كرده ايد. اكنون يكي از شما كه از ديگران مسلّط تر است، بگويد (بسم الله الرحمن الرحيم) را چگونه ترجمه كرده است؟» يكي از ما براي پاسخ دادن داوطلب شد. آقا با لبخند فرمود: «خوب شد طرف مباحثة ما يك نفر است؛ زيرا من از عهدة پانزده جوان نيرومند بر نمي آمدم.» بعد به آن جوان فرمود: «خوب بفرماييد (بسم الله الرحمن الرحيم) را چگونه ترجمه كرديد؟» آن جوان گفت: «به نام خداوند بخشندة مهربان» ایشان لبخندی زد و فرمود: «گمان نكنم ترجمة درستِ آن چنين باشد. در مورد (بسم) ترجمة (به نام) عيبي ندارد. اما (الله) قابل ترجمه نيست؛ زيرا اسم خاصّ خدا است و اسم خاص را نمي توان ترجمه كرد؛ مثلاً اگر اسم كسي (حسن) باشد، نمي توان به او گفت (زيبا). ترجمة (حسن) زيباست؛ اما اگر به آقاي حسن بگوييم آقاي زيبا، صحیح نیست. كلمة (الله) اسم خاصّي است كه مسلمانان بر ذات خداوند متعال اطلاق مي كنند. نمي توان (الله) را ترجمه كرد، بايد همان را به كار برد. خوب! (رحمن) را چگونه ترجمه كرده ايد؟» رفيق ما پاسخ داد: «بخشنده» ایشان فرمود: «اين ترجمه بد نيست، ولي كامل نيست؛ زيرا رحمن، يكي از صفات خداست كه شمول رحمت و بخشندگي او را مي رساند و اين شمول در كلمة بخشنده نيست؛ رحمن يعني خدايي كه در اين دنيا هم بر مؤمن و هم بر كافر رحم مي كند و همه را در لطف و بخشندگي خود قرار مي دهد و نعمت رزق و سلامت جسم و مانند آن اعطا مي فرمايد. در هر حال، ترجمة (بخشنده) براي (رحمن) در حدّ كمالِ ترجمه نيست. خوب! (رحيم) را چطور ترجمه كرده ايد؟» رفيق ما جواب داد: «مهربان» آيت الله حاج آقا رحیم ارباب فرمود: «اگر مقصودتان از (رحيم) من بود بدم نمي آمد (مهربان) ترجمه كنيد؛ امّا چون (رحيم) كلمه اي قرآني و نام پروردگار است، بايد درست معنا شود. اگر آن را (بخشاينده) ترجمه كرده بوديد، راهي به جایی مي برد؛ زيرا (رحيم) يعني خداي كه در آن دنيا گناهان مؤمنان را عفو مي كند. پس آنچه در ترجمة (بسم الله الرّحمن الرّحيم) آورده ايد، بد نيست؛ ولي كامل نيست و اشتباهاتي دارد. من هم در دوران جواني چنين قصدي داشتم، امّا به همين مشكلات برخوردم و از خواندن نماز فارسي منصرف شدم. @Tollabe_pasokhgoo  🌹 ادامه👇👇
تازه اين فقط آية اول سورة حمد بود، اگر به ديگر آيات بپردازيم موضوع خيلي پيچيده تر مي شود. امّا من معتقدم شما اگر باز هم بر اين امر اصرار داريد، دست از نماز خواندن فارسي بر نداريد؛ زيرا خواندنش از نخواندن نماز بهتر است.» در اين جا، همگي شرمنده و شكست خورده از وي عذرخواهي كرديم و قول داديم، ضمن خواندن نماز به عربي، نمازهاي گذشته را قضا كنيم. ايشان فرمود: «من نگفتم به عربي نماز بخوانيد، هر طور دلتان مي خواهد بخوانيد. من فقط مشكلات اين كار را براي شما شرح دادم.» ما همه عاجزانه از وي طلب بخشايش و از كار خود اظهار پشيماني كرديم. حضرت آيت الله ارباب، با تعارف ميوه و شيريني، مجلس را به پايان برد. ما همگي دست مباركش را بوسيديم و در حالي كه ما را بدرقه مي كرد، خداحافظي كرديم. بعد نمازها را اعاده كرديم و از كار جاهلانة خود دست برداشتيم.(2) ♦️پاورقی: (1)آیت الله ارباب در محضر دو فیلسوف بزرگ «آخوند ملا محمد کاشی» و «حکیم جهانگیرخان قشقایی» فلسفه، هیأت و ریاضیات آموخته بود. (2)برگرفته از کتاب: پاسخ به شبهات دینی، حسین جمالی،ص78 🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید 🌸 @Tollabe_pasokhgoo 🌸
🔸حکم برگرداندن سر در هنگام نماز ‌ ✅ اگر عمداً صورت یا بدن خود را از قبله برگرداند، به طوری که بتواند سمت راست و چپ خود را به آسانی ببیند، نمازش باطل است و اگر سهواً هم این کار را بکند، بنابر احتیاط واجب نماز باطل است ولی اگر اندکی صورت را به یکی از دو طرف برگرداند، نمازش باطل نمی‌شود. 🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۳۲۶ ~•┈┈••✾•✨‌✨•✾••┈┈•~ با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید @Tollabe_pasokhgoo ~•┈┈••✾•✨‌⁩✨•✾••┈┈•~
خمس چیست؟ و بر چه مواردی تعلق می گیرد؟ لطفاً در قالب مثال بیان کنید. ✍پاسخ اجمالی: در لغت به معنای یک پنجم است و در اصطلاح فقه عبارت است از: پرداخت یک پنجم در آمدی که از راه زراعت، صنعت، تجارت، پژوهش و یا از راه های کارگری و کارمندی به دست می آید. 🔸خمس یکی از فریضه های اسلامی است و قرآن کریم آن را در کنار جهاد (قرار داده) است و در بیان اهمیت آن، ایمان را با آن پیوند زده و می فرماید: «بدانید آنچه را که سود می برید، یک پنجم آن ،برای خدا و رسول خدا(ص) و خویشاوندان او و یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان است، اگر به خدا ایمان دارید و ..» 🔹البته حکم واجبات مهمی مانند روزه و یا حج در تعداد بسیار اندکی از آیات قرآن آمده است به طوری که قرآن مجید متعرض اکثر احکام آنها نشده است. خمس هم دارای چنین حالتی می باشد و بیان تفصیلی احکام و شرایط آن به پیامبر(ص) و جانشینان او واگذار شده است.[1] 🔸لذا مراجع عظام تقلید با توجه به آیات و روایات، درباره چیزهایی که به آنها خمس تعلق می گیرد، فرموده اند: 🔻در هفت چیز خمس واجب مى‌شود: 1. منفعت و در آمد کسب و کار 2. معدن 3. گنج 4. مال حلال مخلوط به حرام 5. جواهرى که بواسطۀ غواصى یعنى فرو رفتن در دریا به دست مى‌آید 6. غنیمت جنگ 7. زمینى که کافر ذمّى از مسلمان بخرد.[2] 💎اما آنچه معمولا مورد ابتلای اکثر افراد بوده و از کیفیت آن سؤال می کنند، قسمت اول یعنی «خمس درآمد» می باشد. که فقها در توضیح آن می فرمایند: هرگاه انسان از تجارت یا صنعت، یا کسبهاى دیگر مالى به دست آورد، چنانچه از مخارج سال خود او و خانواده اش زیاد آید، باید خمس، یعنى یک پنجم آن را به مصارف خاص خود برساند.[3] 🔖به عنوان مثال: اگر کارمندی، در 31 فرودین ماه، اولین حقوق خود را دریافت کند و تمام درآمد سالیانه اش (تا 31 فرودین سال بعد) را به طور عادی خرج خود و خانواده اش کرد، خمسی به درآمد او تعلق نمی گیرد . اما اگر در پایان سال خمسی وی (31فروردین)، مقداری از درآمدش زیاد بیاید (مثلا آن را در بانک پس انداز کرده باشد)، باید یک پنجم آن را به دفتر مرجع تقلید خود تحویل دهد تا ایشان آن را به مصارف مربوطه برسانند. 🔻پاورقی: [1]. سوره ی انفال آیه 41. وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبى‏ وَ الْیَتامى‏ وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ السَّبیلِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ..؛ [2]. توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)، ج‌2، ص 7، م1751. [3]. همان، م1752. 🌺 پاسخگوی سوالات هستیم 🔰 @Tollabe_pasokhgoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✡ از عوام یهود تا عوام شیعه 🕋 و مِنهُمْ أُمِّیُّونَ لا یَعْلَمُونَ الْکِتَابَ إِلا أَمَانِىَّ وَ إِنْ هُمْ إِلا یَظُنُّونَ / بقره : ٧٨ ✍️ و پاره‌ای از آنان [یهودیان] عوامی هستند که کتاب خدا را جز مشتی خیالات و آرزوها نمی‌دانند؛ و تنها به پندارهایشان دل بسته‌اند. 💥 در ذیل این آیهٔ شریفه چنین نقل شده است که مردی خدمت امام صادق علیه‌السلام عرض کرد: 🔸 ای پسر رسول خدا (ص)! با این‌که اطلاعی از کتاب آسمانی خود جز از طریق علمایشان نداشتند، چگونه خداوند آنها را به‌خاطر تقلید از علما و پذیرش آنان مذمت می‌کند؟!! 🔸 اگر تقلید از علما برای «عوام یهود» جایز نباشد، هم نباید از علمای شیعه تقلید کنند!! آیا عوام یهود با عوام شیعه که از علمای خود تقلید می‌کنند، تفاوت دارند؟! 🔵 امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 🔸 فرق آنها این است که از وضع علمای خود آگاه بودند و می‌دانستند که آن‌ها به صراحت دروغ می‌گویند، حرام و رشوه می‌خورند و احکام خدا را تغییر می‌دهند. آن‌ها با وجدان خود این حقیقت را دریافته بودند که چنین اشخاصی فاسق‌اند و جایز نیست سخنان آن‌ها را دربارهٔ خدا و احکام او بپذیرند. به این دلیل، خداوند آن‌ها را نکوهش کرده است. 🔸 اگر هم از علمای خود فسق آشکار و تعصّب شدید و حرص به دنیا و اموال حرام را ببینند و با این حال از آن‌ها پیروی کنند، مثل یهود خواهند بود که خداوند آن‌ها را به‌خاطر پیروی از علمای فاسق نکوهش کرده است. 🔵 سپس امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 🔸 عوام باید از علمایی تقلید کنند که پاکی روح خود را حفظ می‌نمایند، دین خود را نگه می‌دارند و مخالف هوا و هوس و مطیع فرمان خدا هستند. 📚 الاحتجاج ٢ : ۵٠٨-۵١٢ ، الحدیث ٣٣٧ ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود ~•┈┈••✾•✨‌✨•✾••┈┈•~ با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید @Tollabe_pasokhgoo ~•┈┈••✾•✨‌⁩✨•✾••┈┈•~