💥مشهورات غیرمستند درباره عاشورا
◀️مشهور است که ۱۲هزار نامه برای امام حسین(ع) نوشته شده و او را به کربلا دعوت کردند، اما طبق شواهد تاریخی ۱۵۰ نامه فرستاده شد و ۱۲هزار نفر با مسلم در کوفه بیعت کردند.
◀️مشهور است که امام حسین(ع) #حج خود را ناتمام گذاشتند، درحالی که امام حسین(ع) برای حج محرم نشده بودند و عمره مفرده بجاآورده بودند.
◀️نقل میکنند که اصحاب امام حسین(ع) شب عاشورا پراکنده شدند در حالی که طبق روایت امام معصوم(ع) این گونه نبوده است.
◀️تنها رفتن حضرت عباس(ع) برای آوردن آب مشهور غیرمستندی است؛ زیرا هر دو برادر با هم بودند، یعنی امام حسین(ع) نیز همراه با حضرت عباس(ع) بودند.
◀️ غسل شهادت بر بدن امام حسین(ع) و یاران ایشان از مشهورات غیرمستند است.
◀️حضرت سید الشهدا(ع) دعای #عرفه را چند روز قبل از واقعه عاشورا قرائت نکردهاند، بلکه در سالهای قبل قرائت شده است.
◀️بریده شدن انگشت امام حسین(ع) برای غارت #انگشتر مورد تأیید نیست.
◀️ عروسی حضرت قاسم(ع)، حضور #شهربانو و #لیلا در #کربلا و همچنین از خود بی خود شدن حضرت #زینب(س) بعد از دیدن سر حضرت امام حسین(ع) بر #نیزه، از دیگر مشهورات غیرمستند عاشورا است. /طلاب پاسخگو
🔺مطالعه بیشتر 👇
📚مهدی پیشوایی و همکاران، مقتل جامع سیدالشهدا، ج۲
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تمامقد در مقابل انحراف انقلاب
◀️ شرایطِ جامعه به گونه ای بود که نخبگان، علما و بزرگان در برابر ظلمِ حکومت و ضایع کردن حق ضعفا و محرومان سکوت میکردند ولی همینها هر آنچه از بیت المال را که حق خود میدانستند، تا دینار آخر طلب میکردند. قطارِ انقلابِ پیامبر از ریل خارج شده و خطر انحرافِ کلّ اسلام و نابودی معارف اسلام وجود دارد.
@tollabolkarimeh 🌷
💢عزاداری امام حسین (ع) باید قهرمان هایی تربیت کند تا در برابر ظالم بایستند!
✍ #امام_موسی_صدر :
◾️من حسینی را که کشته شده است تا من گریه کنم نمی شناسم. چرا من برای امام حسین'ع' گریه میکنم؟ من برای امام حسین'ع' گریه میکنم تا او را به یاد داشته باشم و به یاد داشته باشم که او در برابر دنیایی از قدرت ایستاد؛ دنیایی که همگی دست در دست هم داده و از هرسو او را احاطه کرده بودند و او به تنهایی به میدان می رفت ...
◾️من نمیتوانم مراسم عزاداری امام حسین'ع' را از تلاش برای حمایت مجاهدان در مرزها جدا بدانم. من نمی توانم سوگواری برای امام حسین'ع' را درک کنم مگر آنکه بتواند قهرمانانی را تربیت کند؛ کسانی را تربیت کند که در برابر ستمگر بایستند و در برابر حاکم ستمگر سخن حق را بگویند. این است معنای حسین'ع' و معنای عزاداری برای امام حسین'ع'.
📚 کتاب سفر شهادت امام حسین پیشرو اصلاحگری،بند ۱۸۴
@tollabolkarimeh 🌷
⭕️ مراسماتی که یزید هم در آن شرکت می کند!
◀️ گاهی یک جریان موج خیز و حرکتزای اجتماعی، روح خود را از دست میدهد و از آن جز یک سلسله آداب و تشریفات بیاثر باقی نمیماند.
🔸 امير المؤمنين فرمود اسلام به دست امويها مانند ظرفی که وارونه شود و محتوایش بیرون بریزد و جز خود ظرف باقی نماند، وارونه میشود و از محتوای خود خالی میشود (یُکْفَأُ الْاِسْلامُ کَما یُکْفَأُ الْاِناءُ). و ما، نام این پدیده اجتماعی را، تبدیل حرکت به بنیاد مینهیم. با ذکر یک مثال توضیح میدهم.
🔹 عزاداری سنتی امروز امام حسین (ع) تبدیل حرکت به بنیاد (عادت) است. این عزاداری که به حق دربارهاش گفته شده: (مَنْ بَکیٰ اَوْ اَبْکیٰ اَوْ تَباکیٰ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّهُ) که حتی برای تباکی (خود را شبیه گریه کن ساختن) هم ارزش فراوان قائل شده، در اصل فلسفهاش تهییج احساسات عليه يزيدها و ابن زیادها و به سود حسینها و حسینی ها بوده.
🔸 در شرایطی که حسین به صورت یک مکتب در یک زمان حضور دارد و سمبل راه و روش اجتماعی معین و نفی کننده راه و روش موجود معین دیگری است، یک قطره اشک برایش ریختن واقع نوعی سربازی است.
🔹 در شرایط خشن یزیدی، در حزب حسینیها شرکت کردن و تظاهر به گریه کردن بر شهدا نوعی اعلام وابسته بودن به گروه اهل حق و اعلان جنگ با گروه اهل باطل و در حقیقت نوعی از خود گذشتگی است. اینجاست که عزاداری حسین بن علی یک حرکت است، یک موج است، یک مبارزه اجتماعی است.
🔸 اما تدریجاً روح و فلسفه این دستور فراموش میشود و محتوای این ظرف بیرون میریزد و مسئله شکل یک عادت به خود میگیرد که مردمی دور هم جمع بشوند و به مراسم عزاداری مشغول شوند، بدون اینکه نمایانگر یک جهتگیری خاص اجتماعی باشد و بدون آنکه از نظر اجتماعی عمل معنیداری به شمار رود، فقط برای کسب ثواب (که البته دیگر ثوابی هم در کار نخواهد بود) مراسمی را مجرد از وظایف اجتماعی و بی رابطه با حسین های زمان و بی رابطه با یزیدها و عبيداللههای زمان بپا دارند.
🔹 اینجاست که حرکت تبدیل به بنیاد یعنی عادت شده و محتوای ظرف بیرون ریخته و ظرف خالی باقی مانده است. در چنین مراسمی است که اگر شخص یزید بن معاویه هم از گور بدر آید حاضر است که شرکت کند، بلکه بزرگترین مراسم را بپا دارد. در چنین مراسم است که نه تنها (تباکی) اثر ندارد، اگر یک مَن اشک هم نثار کنیم به جایی برنمی خورد.
📚 بررسی اجمالی نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر - ص ۸۲
#شهید_مطهری
@tollabolkarimeh 🌷
هدایت شده از طلاب الکریمه
🔘بی پناهی مردم در فضای مجازی
♻️ نبض هدایتگری، مدیریت و کنترل افکار عمومی قرنهاست که در دست #عالمان_دینی بوده است. اگرچه این مدیریت هنوز هم ادامه دارد اما زیرساختهای ارتباطاتی و شکلگیری شبکههای اجتماعی نقش پررنگی در فرهنگسازی و هویت بخشی جوامع دارند.
♻️ مدیریت افکار جهانیان، به دست آوردن اطلاعات، درآمدهای میلیاردی و به فساد کشاندن جوامع بشری، نمونههایی از بهرهمندی هژمونی غرب از شبکههای اجتماعی است.
♻️ فضای فریبندۀ برخی کابارههای مجازی مثل اینستاگرام، تلگرام و توییتر باعث شده است تا مرز آلودگیهای شهوانی فقط یک کلیکی باشد که همانند کلنگی به ریشۀ درخت هویت دینی فرود میآید و حتی نشر معارف دینی در چنین فضایی را به بازی در زمین دشمن تبدیل کند.
♨️ اگر حوزویان و دلسوزان انقلابی برای حراست از هویت ملی مذهبیِ مردم بیپناه، در راستای راهاندازی #شبکه_ملی_اطلاعات تلاش ننمایند و از مسئولان مربوطه مطالبه گری جدی نداشته باشند؛ در به فساد کشیده شدن مردم بهویژه جوانان شریک هستند. /رحا
✍حسین حیدری
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌🎥 چرا با این وضع اقتصادی، #حجاب باید یکی از مسائل مهم باشد!؟
✅ جواب منطقی #دکتر_غلامی☝️
(رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق)
❗️ #فرهنگ موضوع لحظه ای نیست!
@tollabolkarimeh 🌷
💫کنایاتِ « أبلغ من التّصريح» در کلام رهبری
✍ امیرحمزه مهرابی
سخنان رهبر معظم انقلاب در آغاز هفته دولت (2شهریور 99)در پاسخ به گزارش رئیس جمهور ( از طریق ارتباط تصویری) حاوی «#کنایات» و نکته های دقیق و مهمی بود که نباید به سادگی از کنار آن گذشت . پیشنهاد می کنم این بیانات بسیار ارزشمند و راهگشا را چند بار مرورکنید.
✅به اعتقاد اهل ادب و منطق، استفاده از «کنایه» برای بیان یک مطلب گویا تر و واضح تر از اشاره صریح و مستقیم به مطلب است . (الكناية أبلغ من التّصريح). استفاده از کنایه در فرمایشات ایشان (به عنوان یک اندیشمند بلیغ)به وفور یافت می شود . در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم:
♦️آقای روحانی با مقایسه این دولت با دولت قبل مدعی شد:در طول ۷ سال گذشته ۴.۵ میلیون واحد مسکن ساخته شده است! در حالی که در دولت قبل تنها ۷۷۵ هزار واحد مسکن مهر به بهرهبرداری رسیده بود! و...
🔹 رهبر انقلاب فرمودند : خب امروز خبرهای بزرگ و مهمّی به وسیلهی رئیسجمهور محترم و آقایان وزرا داده شد که خیلی از آنها برای ما تازه بود؛ انتشار این خبرها و نقد این خبرها مهم است؛ با مردم مستقیم حرف بزنید و دستاوردهایتان را بگویید؛ مردم از گزارشهای صادقانه خرسند میشوند
در ادامه فرمودند : یک سال سه تا ۱۰۰ روز به اضافهی یک ۶۵ روز است.
👈کنایات:
1️⃣-«خیلی از آنها برای ما تازه بود».
کنایه از اینکه من با این شبکه اطلاعاتی گسترده هم، از این آمار شگفت انگیز بی خبرم
2️⃣-«نقد این خبرها مهم است ».
کنایه از اینکه نمی توان گزارش شما را به راحتی قبول کرد باید مورد واکاوی و نقد واقع شود
3️⃣-«مردم از گزارش های صادقانه خوشحال می شوند» .
قاعدتاً اگر مردم این گزارشات را در صحنه عمل مشاهده نکنند و با واقیت منطبق ندانند خوشحال نخواهند شد . به تعبیر دیگر اگر مردم از این گزارشات خوشحال نشدند، در صحت آن باید شک کرد
4️⃣-«یک سال سه تا ۱۰۰ روز به اضافهی یک ۶۵ روز است».
اشاره به وعده های روحانی که بیش از سه برابر آن مدت هنوز باقی مانده و اگر قرار است کاری بکنید هنوز یکسال فرصت دارید . اگر 7 سال به بهانه برجام کاری نکردید، حداقل یکسال باقی مانده کاری بکنید.
🔹به هنگام امضای برجام نیز در پاسخ به تبریک پر طمطراق روحانی به شکل مختصر و مفید فرمودند:
5️⃣-«دستیابی به آنچه مرقوم داشتهاید در خور تقدیر است»
ایشان به جای ابراز خوشحالی از امضای برجام یا تایید دستآوردهای خیالی مذکور در نامه رئیس جمهور، صرفا با کنایه فرموده اند اگر این دستآوردها محقق شود، قابل تقدیر است.
@tollabolkarimeh 🌷
🌀 کتاب «گفتمان سیاسی فرهیختگان»
📗 نشر دیجیتال
📝 تحلیل امام خامنهای نسبت به مشکلات جمهوری اسلامی و نحوه موضعگیری روحانیت در قبال این مشکلات
〰〰〰〰〰
🔹 یک عده به جمهوری اسلامی اعتراض دارند؛ چون در فلانجا و فلانجا و فلانجا بد عمل کرده است.
🔻 انسان نگاه میکند میبیند راست میگویند... کسی که این ده نقطه را پیدا کرده ممکن است به خودش حق بدهد که با این ده اشتباه به این بزرگی دیگر چه تعهدی در مقابل این جمهوری اسلامی دارد. خطا اینجاست...
✅ شما باید موضعگیری نسبت به جمهوری اسلامی را بر دو اصل حتمی استوار کنید...
📌 کتاب «گفتمان سیاسی فرهیختگان»؛ توشه سیاسی مبلغین
🌀 کاری از رسانه حوزوی مناهج
@Manahejj
گفتمان سیاسی فرهیختگان.pdf
2.07M
#نشر_حداکثری
🌀 کتاب «گفتمان سیاسی فرهیختگان»
📗 نشر دیجیتال
📝 تحلیل امام خامنهای نسبت به مشکلات جمهوری اسلامی و نحوه موضعگیری روحانیت در قبال این مشکلات
📌 این کتاب، توشه سیاسی مبلغین در مواجهه با سوالات و شبهات مردم درباره مشکلات و ضعفهای جمهوری اسلامی است.
@tollabolkarimeh 🌷
سه محور جنگ روانی_رسانه ای، در شکل گیری واقعه عاشورا
قال الامام الحسین (ع):
«الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»
«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان میچرخد و تا وقتی زندگیهاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک میشوند.»
چرا در شرایط سخت و فشار، دینداران کم می شوند؟ چه فرایندی در فضای سیاسی و اجتماعی رقم می خورد که میزان تاب آوری جامعه پایین می آید؟ چرا عادت های ضعیف و سخیف و دنیامدار بر اعتقادات و ذهنیت های مقدس سایه می اندازد؟
یک زاویه تحلیل از این ماجرا می تواند بررسی محورهای ثبات سیاسی جامعه قرار بگیرد. هرنظام سیاسی برای تثبیت و پایداری و توسعه دربلندمدت ، نیازمند توجیه در سه ساحت عقل(نخبگانی) و شرع(قانون) و عرف(مردمی) است.
هرگاه یکی از این سه محور دچار اختلال یا نارسایی شود، به تدریج بایستی منتظر رخدادهای سیاسی اجتماعی یا فرهنگی باشیم که بعنوان پاشنه آشیل نظام حاکم عمل نماید.
سیستم عامل هر نظام حاکم مستقل و پایدار و مدعی پیشرفت، ضرورت دارد که سه وجهی عمل کند درغیراینصورت یا دچار #وابستگی می شود یا خفقان و #دیکتاتوری را چاره کار می بیند که هیچکدام نسخه دینی برای اداره جامعه نمی باشد.
در سال۶۱ ق نظام سلطه اموی که جریان انقلابی و صاحب نظریه شیعه را #آلترناتیو جدی و مدعی قدرت می دید و بشدت از قداست و نفوذ و ظرفیت فکری و مردمی آن ها نگران بود، سیستم عامل و موتور محرک شیعه را مورد تهاجم رسانه ای قرار داد.
۱.در ساحت مشروعیت و قانون، امام حسین(ع) را #اپوزیسیون خواندند و برای حرکت انقلابی ایشان، برچسب خروج از حاکمیت و شرع و قانون زدند.با اینکه یزید در راس حکومت دچار فساد و لاابالیگری بود، اما ثبات اجتماعی_سیاسی بعنوان اولویت اول برجسته شد و مخالفانش به اتهام مخالفت با این مساله، تحت پیگیرد قرار گرفتند.
۲.در ساحت عقلانیت، اندیشه ورزان جامعه را با تهدید و تطمیع و ترور از ریل دفاع و #حمایت_نخبگانی نسبت به امام جامع الشرایط، خارج کردند و تریبون ها و کرسی ها را علیه حضرت ساکت کردند و بعضا(شریح قاضی) مصادره نمودند.
۳.در ساحت عرف نیز با تبلیغ منفی و روایت جنگ طلبانه و ضدزندگی و مخالف آسایش از تفکرسیاسی و حکومت امام حسین(ع) و در نتیجه عقب نشستن مردم و مستولی شدن ترس تنبلی از آینده مبهم، جنگ روانی_رسانه ای علیه ایشان را تکمیل نمودند.
مجموع این سه محور که مباشر یا غیرمباشر با ابزار رسانه و جنگ روانی صورت گرفت، افکار عمومی را مهندسی نمود و "قلّ الدیّانون" را باعث شد و واقعه کربلا را با ظلم حاکمیت و سکوت خواص و خواب مدنی_مردمی رقم زد.
علیرضامحمدلو
@tollabolkarimeh 🌷
▪️ پرسش و پاسخ هایی پیرامون #محرم و و قیام اباعبدلله الحسین(ع)
/تبیین
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 آنچه به عاشورا لطمه میزند از درون است نه بیرون
دکتر غلامی کارشناس برنامه #تکیه معتقد است هر چند شبکههای بیگانه در آستانه ماه محرم شروع بکار میکنند و انواع هجمهها از سوی آنها منتشر میشود ولی آنچه واقعا به فرهنگ عاشورا لطمه میزند از درون است نه بیرون، آنجا که شاید ذاکر یا سخنرانی، مطلبی را به اشتباه بیان کند
@tollabolkarimeh 🌷
❓چرا در جنگ روایت های هیات پیروز شدیم؟!
تاامروز در جنگ روایت های محرم پیروز بودیم. البته تا امروز؛ از اینرو خط توفیق این روزها را باید دقت کرد و مستحکم ادامه داد.
ضدانقلاب برنامه اش چه بود؟ تلاش کرد با جمع آوری تصاویری از هیات های بی اعتنا به پروتکل، نشان دهد هیات ها منشا توسعه کرونا می شوند. با این روش هیاتی ها را مقابل سلامتی مردم قرار دهند و دین گریزی مردم را مستقر سازند.
اما موفق نشدند. بی بی سی با استیصال آمار کرونا را با خیمه های عزا انتشار داد. یورو نیوز نیز از سر درماندگی آمار کرونا را با تصاویر زنان محجبه و درحال دعا منتشر کرد. دست به تحریف و دروغ هم زدند. از تحریف سخنان امام جمعه درباره توسعه عزاداری ها تا دروغ انتشار فیلم عزاداری سال های قبل.
اما چرا تاامروز در جنگ روایت ها شکست خوردند؟
1⃣یکم. تدبیر رهبری. رهبرانقلاب با تاکید صریح و روشن بر رعایت پروتکل ها مسیر را روشن کردند. رهبری حتا به شکوه عزاداری ها نیز اشاره نکردند تا موجب تصمیم های سلیقه ای و شخصی نشود. در نهایت خودشان هم مجلس شان را مجازی کردند. انشالله روشن است که این تدبیر چه ثمره ای دارد؟ این اقدام یعنی حتا مناسک و شعائر نیز متوقف به ظواهر کلیشه ای نیست.
2⃣دوم. همراه با تدبیر رهبری اقدام بخردانه مادحین سرشناس است. از کوچه گردی محمودکریمی تا حسینیه کوچه رسولی و سلحشور و دیگر هیات ها. هشتگ هرکوچه یک حسینیه سبک جدیدی در هیات داری بود. این سبک حتا از هیات خانگی نیز جلوتر بود. چون روابط عاطفی در هیات را انسانی تعریف می کرد و نه قومی و فامیلی.
3⃣سوم نظم خودساخته و چشم نواز هیات های بزرگ در فضای باز بود. با اینکه به تصمیم ستاد نقد داشتند اما بر دیده گذاشتند. از هیات بنی فاطمه تا مطیعی و طاهری و حدادیان وغیره.
4⃣چهارم اقدام خلاقانه هیات ها در خدمت رسانی بود که با هشتگ هایی شبیه هر هیات یک خدمت توسعه پیدا کرد. از روضه خواندن برای بیماران تا غذای نذری برای خانواده آنها و کمک به کادر درمان تا آزاد کردن زندانی ها و تا کمک مالی به آسیب دیده های کرونایی و غیره. آنقدر که بی بی سی و من وتو نتوانستند عصبانیت خود را از این اقدام بپوشانند.
این اقدام عینی در کنار تدابیر خبری برای وانمایی و خوانش رسانه ای باعث شد روایت تحریف و دروغ ضدانقلاب برای دوگانه پوچ سلامت و هیات بی ثمر بماند. در این بازنمایی چشم گیر حتا هیات هایی که دچار کم کاری و سهل انگاری شدند نیز نتوانستند مورد اعتنای ضدانقلاب قرار بگیرند.
همین خط را باید مستحکم ادامه داد.
💬 محسن مهدیان
#ما_ملت_امام_حسینیم
@tollabolkarimeh 🌷
389.9K
حتما 👂🏻بشنوید و #نشر_حداکثری
⭕️ پیام صوتی #مهم حجتالاسلام محمد #کهوند پیرامون تحریف و سانسور فرمایشات امام خامنهای
#سواد_رسانه
@tollabolkarimeh 🌷