فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 آنچه به عاشورا لطمه میزند از درون است نه بیرون
دکتر غلامی کارشناس برنامه #تکیه معتقد است هر چند شبکههای بیگانه در آستانه ماه محرم شروع بکار میکنند و انواع هجمهها از سوی آنها منتشر میشود ولی آنچه واقعا به فرهنگ عاشورا لطمه میزند از درون است نه بیرون، آنجا که شاید ذاکر یا سخنرانی، مطلبی را به اشتباه بیان کند
@tollabolkarimeh 🌷
❓چرا در جنگ روایت های هیات پیروز شدیم؟!
تاامروز در جنگ روایت های محرم پیروز بودیم. البته تا امروز؛ از اینرو خط توفیق این روزها را باید دقت کرد و مستحکم ادامه داد.
ضدانقلاب برنامه اش چه بود؟ تلاش کرد با جمع آوری تصاویری از هیات های بی اعتنا به پروتکل، نشان دهد هیات ها منشا توسعه کرونا می شوند. با این روش هیاتی ها را مقابل سلامتی مردم قرار دهند و دین گریزی مردم را مستقر سازند.
اما موفق نشدند. بی بی سی با استیصال آمار کرونا را با خیمه های عزا انتشار داد. یورو نیوز نیز از سر درماندگی آمار کرونا را با تصاویر زنان محجبه و درحال دعا منتشر کرد. دست به تحریف و دروغ هم زدند. از تحریف سخنان امام جمعه درباره توسعه عزاداری ها تا دروغ انتشار فیلم عزاداری سال های قبل.
اما چرا تاامروز در جنگ روایت ها شکست خوردند؟
1⃣یکم. تدبیر رهبری. رهبرانقلاب با تاکید صریح و روشن بر رعایت پروتکل ها مسیر را روشن کردند. رهبری حتا به شکوه عزاداری ها نیز اشاره نکردند تا موجب تصمیم های سلیقه ای و شخصی نشود. در نهایت خودشان هم مجلس شان را مجازی کردند. انشالله روشن است که این تدبیر چه ثمره ای دارد؟ این اقدام یعنی حتا مناسک و شعائر نیز متوقف به ظواهر کلیشه ای نیست.
2⃣دوم. همراه با تدبیر رهبری اقدام بخردانه مادحین سرشناس است. از کوچه گردی محمودکریمی تا حسینیه کوچه رسولی و سلحشور و دیگر هیات ها. هشتگ هرکوچه یک حسینیه سبک جدیدی در هیات داری بود. این سبک حتا از هیات خانگی نیز جلوتر بود. چون روابط عاطفی در هیات را انسانی تعریف می کرد و نه قومی و فامیلی.
3⃣سوم نظم خودساخته و چشم نواز هیات های بزرگ در فضای باز بود. با اینکه به تصمیم ستاد نقد داشتند اما بر دیده گذاشتند. از هیات بنی فاطمه تا مطیعی و طاهری و حدادیان وغیره.
4⃣چهارم اقدام خلاقانه هیات ها در خدمت رسانی بود که با هشتگ هایی شبیه هر هیات یک خدمت توسعه پیدا کرد. از روضه خواندن برای بیماران تا غذای نذری برای خانواده آنها و کمک به کادر درمان تا آزاد کردن زندانی ها و تا کمک مالی به آسیب دیده های کرونایی و غیره. آنقدر که بی بی سی و من وتو نتوانستند عصبانیت خود را از این اقدام بپوشانند.
این اقدام عینی در کنار تدابیر خبری برای وانمایی و خوانش رسانه ای باعث شد روایت تحریف و دروغ ضدانقلاب برای دوگانه پوچ سلامت و هیات بی ثمر بماند. در این بازنمایی چشم گیر حتا هیات هایی که دچار کم کاری و سهل انگاری شدند نیز نتوانستند مورد اعتنای ضدانقلاب قرار بگیرند.
همین خط را باید مستحکم ادامه داد.
💬 محسن مهدیان
#ما_ملت_امام_حسینیم
@tollabolkarimeh 🌷
389.9K
حتما 👂🏻بشنوید و #نشر_حداکثری
⭕️ پیام صوتی #مهم حجتالاسلام محمد #کهوند پیرامون تحریف و سانسور فرمایشات امام خامنهای
#سواد_رسانه
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥دکتر کریس هیوئر ، مستشرق و اسلام شناس انگلیسی با وجودی که مسیحی است اما شناخت قابل توجهی از امام حسین (ع) دارد. وی می گوید : #امام_حسین (ع) شجاعت را معنا بخشید.
🔻وی اسلام شناس و اندیشمند مسیحی اهل ایرلند، از جمله کسانی است که طی سالها مطالعه وتحقیق در باره اسلام، تلاش نموده است تا چهره واقعی اسلام و رهبران بزرگ آن نظیر پیامبر(ص)، امام علی (ع) و امام حسین (ع) را به جامعه غربی وغیر مسلمان معرفی نماید. /طلبه پاسخگو
@tollabolkarimeh 🌷
📛 شبهه
«معروف» یعنی آنچه مردم میشناسند و پذیرفتهاند، «منکر» یعنی آنچه مردم انکار میکنند و نپذیرفتهاند.
📢 پس اگر جامعهای دینی نیست، و واجبات و محرمات را نمیپذیرد نمیتوان امر به واجبات و نهی از محرمات کرد. چون ملاک امر و نهی، معروف و منکر بودن نزد جامعه است؛ نه واجب و حرام بودن.
📚 پاسخ 👇👇👇
معروف در لغت یعنی کار شناختهشدهای که موجب اطمینان و آرامش انسان شود؛ و منکر یعنی کار مجهولی که انسان از آن وحشت کند و فاصله بگیرد. (📝 معجم مقائیس اللغة، ج۴، ص۲۸۱)
📌 اما برای فهم احکام دینی علاوه بر معنای لغوی باید به معنای اصطلاحی آن در متون دینی هم توجه کرد.
⁉️ سوال این است که قرآن، واژه معروف و منکر را چگونه به کار برده؟ 🤔
به نظر قرآن کدام یک از موارد زیر ملاک معروف و منکر بودن یک کار است:
۱) توافق عرف و جامعه؟
۲) پذیرش عقل و فطرت؟
۳) اوامر و نواهی شریعت؟
در این قسمت معیار اول یعنی عرف جامعه را ارزیابی میکنیم. با مرور آیات قرآن روشن میشود که عرف نمیتواند ملاک معروف و منکر باشد.
🚫 مبارزه پیامبران با عرف مذموم
1️⃣ حضرت لوط با همجنسگرایی که به یک عرف تبدیل شده بود، به شدت مخالفت کردند و این کار پذیرفته شده را «منکر» نامیدند:
📖 (أَىِٕنَّكُمۡ لَتَأۡتُونَ ٱلرِّجَالَ وَتَقۡطَعُونَ ٱلسَّبِیلَ وَتَأۡتُونَ فِی نَادِیكُمُ المُنكَر)
آیا شما -برای کامجویی- به سراغ مردان می روید، و راه را قطع می کنید، و در محافل خود اعمال ناپسند انجام می دهید ؟!
[عنكبوت/۲۹]
2️⃣ رباخواری میان یهودیان به یک عرف اقتصادی تبدیل شد، اما خداوند از آن «نهی» کرده بود:
📖 (فَبِظُلۡمࣲ مِّنَ ٱلَّذِینَ هَادُوا۟ حَرَّمۡنَا عَلَیۡهِمۡ طَیِّبَـٰتٍ أُحِلَّتۡ لَهُمۡ وَبِصَدِّهِمۡ عَن سَبِیلِ ٱللَّهِ كَثِیرࣰا وَأَخۡذِهِمُ ٱلرِّبَوٰا۟ وَقَدۡ نُهُوا۟ عَنۡهُ وَأَكۡلِهِمۡ أَمۡوَ ٰلَ ٱلنَّاسِ بِٱلۡبَـٰطِلِ)
پس به خاطر ستمی که قوم یهود مرتکب شدند، و بخاطر جلو گیری بسیاری از آنها از راه خدا، چیزیهای پاکیزه ای را که برایشان حلال بود؛ بر آنها حرام کردیم.و به سبب ربا گرفتنشان، در حالی که از آن نهی شده بودند، و به سبب آنکه اموال مردم را به ناحق می خورند.
[نساء/۱۶۰-۱۶۱]
3️⃣ با اینکه بسیاری از اهل کتاب گرفتار عقاید باطل و حرامخواری شده بودند، خداوند عالمان آنها را به خاطر «نهی نکردن» مؤاخذه میکند:
📖 (لَوۡلَا یَنۡهَىٰهُمُ ٱلرَّبَّـٰنِیُّونَ وَٱلۡأَحۡبَارُ عَن قَوۡلِهِمُ ٱلۡإِثۡمَ وَأَكۡلِهِمُ ٱلسُّحۡتَۚ لَبِئۡسَ مَا كَانُوا۟ یَصۡنَعُونَ)
چرا خدا پرستان و دانشمندان آنها را از سخنان گناه آلود، و خوردن مال حرام، نهی نمی کنند؟! چه بد است کاری که که انجام می دادند.
[مائدة/۶۳]
4️⃣ در میان اعراب جاهلی عرف جامعه بتپرستی، شرابخواری، قتل، زنا، قطع رحم و ... را پذیرفته بود. (نجم/۱۹-۲۳؛ بقره/۲۱۹؛ نهجالبلاغه، خطبه۲۶) اما اسلام به شدت با این هنجارهای اجتماعی مبارزه کرد.
برای نمونه عمل «ظهار» بین اعراب شناخته شده بود. اما قرآن آن را «منکر» نامید:
📖 (ٱلَّذِینَ یُظَـٰهِرُونَ مِنكُم مِّن نِّسَاۤىِٕهِم مَّا هُنَّ أُمَّهَـٰتِهِمۡۖ إِنۡ أُمَّهَـٰتُهُمۡ إِلَّا ٱلَّـٰۤـِٔی وَلَدۡنَهُمۡۚ وَإِنَّهُمۡ لَیَقُولُونَ مُنكَرࣰا مِّنَ ٱلۡقَوۡلِ وَزُورࣰا)
کسانی از شما که زنانشان را ظهار میکنند (و به آنها میگویند: تو مانند مادرم هستی)، آنان هرگز مادرانشان نیستند، مادرانشان فقط کسانی اند که آنها را زاده اند، بیگمان آنها سخنی زشت و دروغ میگویند.
[مجادلة/۲]
❌ بنابراین از نگاه قرآن ملاک معروف و منکر بودن یک کار، پذیرش یا انکار عرف جامعه نیست.
بسیاری از توافقهای اجتماعی منکر است و باید از آن نهی کرد. 😠
بسیاری از ارزشهای فراموششده در جامعه معروف است و باید به آن أمر نمود. /تفکرات
@tollabolkarimeh 🌷
قلمرو شناسی فریضه امر به معروف و نهی از منکر.pdf
548.2K
📢 ویژه محققان 🧐
پاسخ تفصیلی به شبهات مربوط به «قلمرو امر به معروف و نهی از منکر» را در این فایل ملاحظه کنید.
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️اشتباه نکنید اینجا جمهوری اسلامی ایرانه نه لاس وگاس آمریکا
و این کلیپ یکی از هزاران کلیپی هستش که روزانه در اینستاگرام، لایکی، تیک تاک و سایر شبکه های چت موبایلی بی در و پیکر فضای مجازی بارگزاری میشه و ذهن و فکر جوانان و نوجوانان کشورمون رو از پایه نسبت به تمامی ارزش های اسلامی و تقیدات دینی شست و شو میده.
ادامه این وضعیت طی یک دوره چند ساله کشور ما رو به جایی میرسونه که در اون دیگه مفاهیم حیاورزی و غیرت مندی رنگ میبازه و چیزی به اسم گناه بزرگ و ذنب عظیم زنا، فحشا و .... برای طیف بعدی نسل های کشورمون بی معنا خواهد شد.
جامعهای به دور از معنویت و دین و غرق در شهوت زدگی، تن پروری و تن فروشی در حضیض ترین و ذلیل ترین نقطه خود در تاریخ چند هزار ساله قدمتش....
آقایان مسئول جمهوری اسلامی اگر امروز بی تفاوت باشید فردا در روز قیامت باید در مقابل خون چند صد هزار شهید، و بالاتر از آن در پیشگاه رسول اکرم (ص) و ائمه هدی (علیهم السلام) پاسخگو باشید و در آن روز راه فرار و گریزی وجود نخواهد داشت.
❌ کلیپ حاوی تصاویر غیر اخلاقی است
#غفلت_مسئولین
@tollabolkarimeh 🌷
#اصلاح_وضع_موجود
لطفاً حتما به لینک زیر وارد بشین و حمایت کنید . مهمترین دغدغه رهبری در فضای مجازی
https://www.farsnews.ir/my/c/35179
درخواست رسیدگی به راه اندازی شبکه ی ملی اطلاعات
چند روزی است مطلبی با عنوان #پویش_فیلترینگ و حذف برنامه ی.... راه افتاده است.که کاملا به حق وبه جاست،ونشان دهنده این است، مردم عزیز سرزمین مان نگران فرهنگ وامنیت اخلاقی کودکان وفرزندان این مرز وبوم هستند.
اما مسأله مهمی وجود دارد، بالاخره آیا ما میخواهیم وضع موجود ما در فضای مجازی و بحث رسانه اصلاح بشود یا خیر!؟
آیا می خواهیم با خیال راحت خودمان وفرزندانمان در این فضا بدون هیچگونه آسیبی نفس بکشیم وفعالیت کنیم یا خیر؟
آیا خواستار لغو استعمار و#سلطه ی مادی ومعنوی حاکم بر فضای موجود هستیم یا خیر؟
اگر پاسخ آری است،پس باید خدمت تان عرض کنم که برای اصلاح وضع موجود چاره ای به جز راهاندازی #شبکه_ملی_اطلاعات نبوده،نیست و نخواهد بود.
چرا؟ چون تا شبکه ملی اطلاعات که ضامن #امنیت_ملی در حوزه های اقتصاد،فرهنگ،وسیاست و... است راه نیافتد،هر روز شاهد #برنامه و #اپلیکیشن جدید،شاهد #چالش های جدید وقبح شکن،شاهد فسادهای مختلف و... خواهیم بودومدام باید حرص و جوش بخوریم ودرخواست کنیم که این برنامه راحذف کنید ،این صفحه راببندید،چراکاربر متخلف دستگیر نمی شود؟چرا صدای ما به جایی نمیرسد؟
پس بدانید و آگاه باشید چارهای جز راه اندازی #شبکه_ملی_اطلاعات نداریم و باید باجدیت تمام مردم را راجع به آن آگاه کنیم و به جد پیگیر و مطالبه گر #شبکه_ملی_اطلاعات باشیم.
اکنون در خواست ما از #مجلس_انقلابی این است که پیگیرراه اندازی #شبکه_ملی_اطلاعات باشند.که مهمترین دغدغه مقام معظم رهبری می باشد.
https://www.farsnews.ir/my/c/35179
درخواست رسیدگی به راه اندازی شبکه ی ملی اطلاعات
@tollabolkarimeh 🌷
⭕️ جاهلیت و جنایت
◀️ به تعبیری، حسین(ع) را #ارتجاع به سنتهای پیش از عصر نبوت به مسلخ برد. ارتجاع به سنتهای جاهلی: #زیادهخواهی، #زراندوزی، #مقامپرستی و...
🔸 تعبیر کاملتر و دقیقتر این است که ارتجاعِ #خواص و #نخبگان و #رئوس جامعهی بعد از پیامبر به سنتهای عصر جاهلیت، چنین معرکهای را آفرید.
🔹 پس این، یک قاعده است که هرگاه خواص، مبتلا به ارتجاعِ جاهلی شوند، دست به جنایت میزنند!
🔸 بازهم اگر بخواهیم این قاعده را سادهتر کنیم، چنین میشود: خواصِ مبتلا به امراضی نظیرِ #تکاثر، #زیادهخواری و #قدرتپرستی، لشکرکشی میکنند و حقیقت را سر میبُرند.
🔹 خواصِ زمانهی ما، بسیار دوست دارند تا مفهومِ «خواص» را در سال 61 هجری و در آدمهای آن سال منجمد کنند تا دامن خودشان را نگیرد.
🔸 اما چنین اهتمامی، نمیتواند از وقوع فاجعه ممانعت کند. حالا میخواهد اسمِ این آدمها «خواص» باشد یا «نخبگان» یا «مسئولان» یا هر چیز دیگری.
🔹 چون خودشان مبتلا به انحرافاتِ جاهلیِ ثروتاندوزی و زیادهخوری هستند، برای تغییر در استنتاجِ امروزی، چاره را در جمود و موزهای کردنِ قواعد و مفاهیم میبینند.
🔺 جریانِ جاهلیت، دیر یا زود دست به جنایت خواهد زد. مقدماتِ این جنایت، مدتهاست که فراهم آمده.
#روح_الله_رشیدی
@tollabolkarimeh 🌷
💢 ما مامور به تکلیفیم نه به نتیجه!
💠 رهبر معظم انقلاب:
🔻 امام (ره) از روز اول فرمود:
🔹 ما مامور به تکلیفیم، نه به نتیجه؛ این، عین اخلاص است؛ محض اخلاص است؛ فقط برای خداست که ذرهای قدرت طلبی و جلب حطام مادی در این چنین دلی وجود ندارد. امام به تکلیف خود که ماموریت او بود عمل کرد، خدا هم نتیجه را به او داد.
🔸 دنیا از صدای امام پر شد. ما آن روزها نه بلد بودیم تبلیغات بکنیم، نه ابزارهای تبلیغاتی در اختیار انقلاب و نظام نوپا بود، با این وصف، وقتی کسی به هر نقطهای از دنیای اسلام و حتی بیرون از دنیای اسلام قدم میگذاشت، نفس امام، نام امام، یاد امام را در آنجا زنده میدید؛ خداوند متعال اینگونه به کلمه طیبه برکت میدهد و آنرا پیش میبرد.
📆 ۱۹ دی ۱۳۸۴
@tollabolkarimeh 🌷
📝اساتید عجول، توهم علم و دانایی
🔸اساتید یکی از مهم ترین سرمایه های انسانی حوزه قلمداد می شوند؛ افرادی که علاوه بر وظیفه تربیت نسل آتی حوزه از نظر علمی، وظیفه تربیت اخلاقی و اجتماعی شاگردان را بر اساس سازوکار شاگرد پروری و ارتباط مداوم استاد و شاگرد بر عهده دارد.
🔹این یک سنت قدیمی و ریشه دار است که استاد به عنوان راهنمای زندگی برای یک طلبه تصویر می شود و هر طلبه ارتباط خاصی با یک استاد برقرار می کند تا بتواند بر اساس راهنمایی و الگوپذیری از استاد، خود را به درجات بالای علم و اخلاق برساند.
🔸این سنت اکنون در حال زوال است و عملا رابطه استاد و شاگرد یک رابطه صرفا اداری شبیه به مدل دانشگاهی است، بدین معنا که بدلیل حجم بالای جذب طلاب نیاز به اساتید هم روز به روز افزایش پیدا می کند و از طرف دیگر تدریس شغل مناسبی برای طلبه های در حال رشد و خواهان جایگاه درون سیستم حوزه است.
🔹طلبه نیز باید بر اساس اجبار سیستمی با استادی ارتباط بگیرد تا حضور و غیابش کامل شود و بتواند زودتر از پیج دروس سطح عبور و به آزادی درس خارج برسد اما در طول 10 سال ابتدایی چنان بنیان فکری و ارتباطی دو گروه منحرف می شود که در دروان درس خارج به سختی ممکن است درکی از رابطه صحیح و عمیق استاد و شاگرد برایشان شکل گیرد.
🔸مدل ارتباطی استاد و شاگرد در سطح خارج هم به سمت منفعت محوری در حال چرخش است و شاگرد تلاش می کند از طریق نزدیک شدن به استادی که دارای جایگاه مدیریتی،منابع مالی ، موسسات علمی یا پست و مقام اداری است، سمت اجرایی یا جایگاه پژوهشی پیدا کند.
🔹استاد نیز از طریق نیروی جوان و خلاق شاگرد تلاش می کند خلاءهای علمی و زمانی خود را پر کند و به همین دلیل شاگرد تبدیل به ماشین نوشتن کتاب خصوصا در موضوعات جدید و نوپدید، انتشار مقالات علمی-پژوهشی یا تنظیم سخنرانی و یادداشت های مناسبتی می شود؛ همان مدلی که اکنون دانشگاه های ما را به فساد علمی کشانده است.
🔸از طرف دیگر عموم اساتید جدید برخلاف اسلاف خود تعلقی به حال و آینده شاگرد خود ندارند و تنها دنبال ایجاد سابقه تدریس به جهت رفتن به پایه های بالاتر و کسب عنوان بالاتر تدریسی هستند. در این مدل توسعه بدلیل کثرت استاد، رقابت برای رسیدن به سطوح بالاتر تبدیل به یک دوی سرعت می شود تا هرچه سریع تر پایه های دهگانه تمام شود و تدریس درس خارج شروع گردد.
🔹نیاز به استاد باعث می شود مدیریت متمرکز برای رفع مشکل خود چشم بر این مسیر غلط و اشتباه ببندد مخصوصا که تعدد اساتید و دروس مختلف می تواند علاقمندان به مدل گزارش دهی های پر طمطراق را راضی کند و حتی بر سرعت تولید و جابجایی اساتید بیافزاید.
🔸این سرعت کم کم توهم دانایی و علم را ایجاد می کند و اساتیدی که بدون بنیه علمی و تجربی مناسب به رده های تدریسی عالی رسیده اند گمان می کنند دانش سرشار آنان عامل ترقی بوده است وبه همین دلیل استفاده از القاب دهان پر کن مانند آیت الله و غیره را برای خود شروع می کنند و اینجاست که جهل مرکب علمی شکل می گیرد.
🔹این درحالی است که سنت مألوف حوزه های علمیه تمرکز اساتید شناخته شده و صاحب نظر در یک کتاب یا درس خاص، ارتباط گیری عمیق با شاگرد و تلاش برای رشد مرحله به مرحله شاگردان بر اساس مدل تربیت سنتی حوزه های علمیه بوده است.
🔸این دوی سرعت عملا بحران برای شاگردان را در پی خواهد داشت که در یادداشت آتی بدان خواهم پرداخت.
/فکرت
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ روضهای که نشستن در آن حرام است
➖ دو مسئولیت بزرگ مردم در مجالس عزاداری
🎙 #شهید_مطهری:
💬 ما هزاران تحریف در نقل و بازگو کردن حادثه عاشورا وارد کردهایم. هم تحریفهای لفظی و هم تحریف در تفسیر این حادثه.
💬 مردم دو مسئولیت بزرگ دارند. وقتی که می فهمند و میدانند، (و مردم اغلب هم میدانند) که دروغ است، نباید در آن مجلس بنشینند، که حرام است. بلکه باید مبارزه کنند و دیگری این تمایلی است که صاحب مجلسها و مستمعین به گیراندن مجلس دارند. روضه خوان بیچاره میبیند که اگر بنا بشود هر چه میگوید از آن راستها باشد مجلسش نمیگیرد.
📚 حماسه حسینی - ص ۶۲ الی ۶۶
@tollabolkarimeh 🌷
🔰 ریشههای فکری انحرافات عزاداری
✍️ مهدی مسائلی
📍عزاداری امامحسین(ع) وسیلهای برای ارتباط همیشگی و عمومی مسلمانان با نهضت حسینی(ع) است. افزون بر این، مراسم عزاداری یک برنامه تبلیغی موثر در مذهب تشیع بهشمار میآید ولی گاهی رفتارهایی انحرافی در عزاداری امامحسین(ع) داخل میشوند که آن را از اهداف خود دور کرده و یک سوءتبلیغ برای مذهب تشیع بهشمار میآیند. انحرافات عزاداری معلول افکار و نگاههای خاصی به عاشورا و عزاداری است که تا آن علتها اصلاح نشود، نمیتوان این انحرافات را از عزاداری امامحسین(ع) زدود. از اینرو شناخت و مقابله با ریشههای فکری انحرافات عزاداری، اهمیت بیشتری از خود انحرافات عزاداری دارد. در تحلیلی میتوان موارد زیر را از مهمترین ریشههای فکری این انحرافات عزاداری دانست. /تاملات
@tollabolkarimeh 🌷
🔰 ریشههای فکری انحرافات عزاداری
✍️ مهدی مسائلی
1️⃣ اشتباه در تفسیر کیفیت و درجه عزاداری
امروز بعضی از شیعیان بالا رفتن کیفیت و درجه عزاداری را به تنآزاری و زجر بیشتر بدن تفسیر میکنند. این درحالی است که در نگاه روایی، معیار کیفیت عزاداری به معرفتی است که برای افراد ایجاد میکند، یعنی هرچه عزاداری معرفت و آگاهی بیشتری برای افراد ایجاد کند، کیفیت بهتری دارد. از اینرو در روایات تاکید فراوانی بر گریه بر مصائب امامحسین(ع) شده است، بهگونهای که میتوان گریه را مصداق اصلی عزاداری دانست. از خصوصیات مهم گریه، افزایش محبت و بهتبع آن، ایجاد ارتباط معرفتی با نهضت عاشوراست.
2️⃣ هدف دانستن عزاداری (عزاداری برای عزاداری)
بعضی شیعیان قصد و هدفی ورای عزاداری ندارند و حتی طرح بحث درباره اهداف عزاداری را نیز انحراف تلقی میکنند. از دیدگاه آنها نهتنها آخرخط همینجاست، بلکه تمام دینداری به عزاداری ختم میشود. هنگامیکه عزاداری تبدیل به هدف شود، بهجای رشد کمالی و عمودی، رشد سطحی و افقی پیدا میکند. از همینرو عزاداران بهجای عمقبخشیدن به عزاداریها و پررنگکردن معرفت عاشورایی، تنها در آن تنوع ایجاد میکنند و روزبهروز صورتهای جدیدی بر آن میافزایند.
3️⃣ جدا دانستن عزاداری از سایر مناسک دینی
میان بعضی از شیعیان این تلقی هست که عزاداری از سایر مناسک و رفتارهای دینی جداست و حتی بعضی فکر میکنند نتایج و بهره عزاداری امامحسین(ع) برای آن حضرت است و ایشان پاداش و جزای آن را میدهد. عنوان «دستگاه امامحسین(ع)» عنوان رایجی است که برای این تلقی بهکار میرود آنگونه که گویا عزاداری متعلق به دستگاه امامحسین(ع) است و نماز و روزه و حج و... متعلق به دستگاه خداست.
حقیقت اینکه جدایی دستگاه امامحسین(ع) و دستگاه خدا با «الهیات عزاداری» مخالفت دارد و گاهی درصورت علم و آگاهی، آن را بهمراتب «شرک» میکشاند.
4️⃣ غیرعقلانی دانستن عزاداری
بعضی شیعیان عزاداری را مسالهای غیرعقلانی و عاشقانه میدانند که عقل و حتی فقه حق دخالت در آن را ندارد. تعابیری همچون مجنون حسین، مجنون رقیه و... گاهی اشاره به این تفکر دارند. این رویکرد موجب بروز رفتارهای صوفیانه در عزاداریها میشود و جنبوجوشها و حرکات رقصگونه صوفیان -که با اذکار و نامهای الهی انجام میشود- اینجا با نام حسین(ع) به اجرا گذاشته میشود.
لینک یادداشت منتشرشده در نشریه فرهیختگان
http://farhikhtegandaily.com/newspaper/4020/14/&page=183097
@tollabolkarimeh 🌷
#حماسه_سازان_عاشورا
💠مسابقه بزرگ حماسه سازان عاشورا
💠بخش ها کودک، نوجوان، عمومی
هدایای مسابقه بزرگ حماسه سازان عاشورا
1️⃣72انگشتر با سنگ حرم مطهر امام حسین علیه السلام از طرف قرارگاه فرهنگی جهادی فاطمی
2️⃣ 72عدد کارت هدیه 1.000.000ریالی
3️⃣72عدد پک فرهنگی آموزشی
🗂جهت دانلود رایگان نرم افزار اندروید و شرکت در آزمون برخط به لینک زیر مراجعه بفرمایید.
keramat.amfm.ir
🔷🔸💠🔸🔷
کانال طلاب الکریمه
@tollabolkarimeh
#یا_حسین
خانواده فاطمی سلام
🔸آیا ماه محرم امسال، نام شما در فهرست توزیع اطعام حسینی ثبت شده؟
🔸 توسط قرار گاه فرهنگی جهادی فاطمی در مهمانسرای حرم حضرت فاطمه معصومه علیها السلام غذای نذری به صورت کاملا بهداشتی پخت میشه و به نیابت شما بین عزادارای حسینی توزیع می گردد.
💠قیمت خرید مواد اولیه جهت پخت هر پرس غذا:
۱۰هزار تومان
💠قیمت یک عدد ماسک سه لایه: هزار تومان
💠قیمت یک بسته ارزاق(یک کیسه برنج، روغن وحبوبات، رب و..): ۲۰۰هزار تومان
بعد از واریزمبلغ مشارکت خود رسید پرداخت را بهمراه تعداد و نوع نذری به آدرس @khanehaye_fatemi_admin
بفرستید تا بتونیم نذر شما را در بین عزاداران حسینی توزیع کنیم.
شماره تماس :02537175593
از ساعت 7:30تا 15:00
شماره حساب به نام آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
شماره کارت
6063737004840680
شماره حساب
5202118887771
شماره شبا
Ir980600520201100888777001
سهم مشارکت شما چقدر است؟
🔷🔸💠🔸🔷
کانال طلاب الکریمه
@tollabolkarimeh
⭕️ مدیریت هیئتی، آنچه پیش از این بینظم میخواندیم
➖ ساختارهای رسمی از نهادهای مردمی الگو بگیرند
◀️ متاسفانه با بی دقتی رسانهای و همچنین هجمههای جریانات خاص، سالها از مدیریت هیئتی به نام بینظمی، شلختگی، عدم دقت و کار غیر علمی نام برده میشود. و هرگاه میخواهند نمونه کار بینظم و سوء مدیریت را نشان دهند با نام مدیریت هیئتی و حتی مدیریت جهادی خطاب میکنند. گواه اینکه هرجا مدیریت هیئتی و جهادی که خارج از ساختارها و بروکراسیِ رسمیِ اداری کشور بوده همراه با ضعف و بینظمی بوده است.
🔸 حال آنکه، فقط تماشای برگزاری هیئتهای بزرگ در شرایط حساس کرونای امسال دقیقا خلاف گزاره مرسوم و غلط را ثابت میکند. آنچنان که مردمیترین، منظمترین و دقیقترین مدیریت را همین هیئتها انجام دادهاند. مدیریتی چابک و پویا که سریع توانست در مواجه با تغییرات شرایط و اعمال پروتکلهای بهداشتی خودش را تطبیق بدهد و بدون کوچکترین بینظمی، مراسماتی با شکوه و جمعیتی قابل توجه را مدیریت کند. مدیریت هیئتی که کاملا خودجوش و مردم نهاد است، توانسته خارج از چارچوبهای خشک رسمی و اداری، مدلی موفق را ارائه دهد.
🔹در همین قضایای کرونا، اجتماع های پرتراکم مردم در دفاتر خدمات ارتباطی برای سهام عدالت، ازدحام مردم بدون رعایت پروتکلهای بهداشتی در مراکز تعویض پلاک و امثالهم نمونههایی از سوء مدیریت دولتی در همین مدت اخیر است. که با وجود امکانات و اطلاع رسانی های گسترده اما حتی بصورت حداقلی نتوانست امور را مدیریت کند و موجب تبعات جدی برای سلامتی مردم کشور گردید.
🔸 این مدیریت خسته و ناتوان را که هر کجا وارد شده، جز بینظمی و عصبانیت مردم، چیزی در پی نداشته (تا جائیکه حتی در توزیع ساده یک سبد کالای معیشتی بحران میآفریند) با مدیریت مردمی و بومیِ هیئتی و جهادی، قیاس کنیم. آنچنان که خود مردم کاملا پویا و منطبق بر نیازهای مردم عمل میکنند و در کمترین زمان و با کمترین امکانات و بودجه، کار را به بهترین شکل پیش میبرند.
🔹 نمونههای اخیر مدیریت هیئتی یا جهادی را نه تنها در برگزاری هیئات مذهبی در محرم امسال، که در رزمایش همدلی و مواسات، عملکرد گروههای جهادی در تولید ماسک و ضدعفونی سطح شهر، حضور خودجوش گروه های جهادی در ماجراهایی چون سیل و زلزله هم میتوان دید. هر کدام را حقیقتا میتوان به عنوان یک نمونه مطالعاتی تحقیقاتی مورد بررسی و مطالعه قرار داد.
🔸 این مدیریت هیئتی و جهادی را مرهون انقلاب اسلامی هستیم. همانها که در دهه اول انقلاب در نهادهایی چون کمیته انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی و نهضت سواد آموزی به کمک ساختارهای رسمی جمهوری اسلامی آمدند و در حوزه های امنیت، سازندگی و سواد آموزی حقیقتا عملکرد موفق و بیبدیلی داشتهاند.
🔺 که البته تمامی این نهادهای مردمی بعدها توسط تکنوکراتها و ساختارهای رسمی و معیوب اداری کشور روز به روز تضعیف، ادغام و حذف شدند. هرچند این مدلهای موفق امروز در قالبهای دیگر در حال ظهور و بروز است و سرچشمه جوشان مدیریت مردمی شدهاند. زین پس هرجا از نظم و مدیریت مردم محور، کار دقیق حرف زده شود باید از مدیریت هیئتی و جهادی نام برده شود.
#حسین_رضایی
@tollabolkarimeh 🌷