وقتی دکتر درمانگاه گفت:" براش سرم نوشتم" آشوب به دلم افتاد و سوال هابه ذهنم هجوم آوردند که چطور به دست های کوچک پسرم سرم برنم؟! اصلا چطور طاقت بیاورم؟! تمام توانم را به پاهایم دادم و خودم را تا تزریقات کشاندم. پرستار آرام و کاربلدی بود دست پسرم را گرفت و گفت:" مچش رو سفت بگیر" سوزن را که در پوست پسرم فرو کرد تا عمق جگرم تیر کشید هزار بار زیر لب تکرار کردم که:" الهی نباشم"
در یک آن پسرم دستش را تکان دادو خونش جاری و روی دستم ریخت! نمیدانم از ترس یا نگرانی یا اصلا هردو، قلبم از جا کند. سعی کردم بر خودم مسلط باشم و ادای مادر های قوی را دربیاورم اما نشد! پسرم را به پدرش سپردم و درست از همان موقع دنیا دور سرم چرخید و پخش زمین سرد و سفت درمانگاه شدم.
بعدش دلم گره خورد به دل تک تک مادران شهدا، از شهدای 8 سال دفاع مقدس گرفته تا همین شهدای چندی پیش کرمان. آن ها که نه تنها چند قطره خون که پیکر پاره پاره دیدند! با خودم آن جمله ی معروف را تکرار کردم" هیچ تیری بر پیکر شهید اصابت نمیکند مگر آنکه اول از قلب مادرش گذشته باشد"
✍️ نرجس خرمی
˹@tollabolkarimeh˼
در صحنه ای از فیلم سینمایی «به رنگ آسمان» مجید مجیدی، دختر کوچک خانواده برای پدرش که در حال خرد کردن قند هیئت است، چای می¬اورد. پدر از دخترش تقاضای قندان می¬کند؛ اما زهرا در جواب پدرش به قندهای خرد شده در برابر پدرش اشاره کرده و می¬گوید: اینهمه قند! ولی پدرجواب زیبایی می¬دهد: مال مسجده، مال مردمه، پیش ما امانته! این جواب کوتاه؛ اما پرمعنا را بسیاری از ما زندگی کرده¬ ایم. همانند همین صحنه ها را ما در خانه هایمان و از زبان پدرهای حلال خور و زحمت کشمان فراوان شنیده ایم، دیده ایم و لمس کرده ایم.
توجه و اهتمام پدرهای ما به نان حلال، روایتی است از باورمندی انها به مرام و منش مولای متقیان حضرت امیر علیه السلام و نوعی عرض ارادت و پیروی از مرام و مسلک مولا، که خود را در این قالب نشان داده است. این تعبیر انقدر در فرهنگ ایرانی محترم است که هرگاه می¬خواهند برای کسی دعای خیر و عاقبت بخیری بکنند می¬گویند: نان پدرت حلالت!
در فرمایشی گهربار از حضرت امیر «علیه السلام» چنین آمده که: «صفا و نورانیت قلب، نتیجه لقمه حلال است.» معنای کلمه صفا را که بررسی می¬کنیم با این واژه¬ها روبرو می¬شویم: یکرنگی، شادابی، پاکی، پاکیزگی، طهارت. پس قلبی با صفاست که واجد این معانی باشد و زلالی و پاکی خود را داشته باشد. در اضافه کلمهء صفا به زندگی نیز، این معنا تداعی می¬شود که زندگی باصفا، به معنای زندگی است که به دور از نیرنگ و دغل¬بازی و تیرگی باشد و اساس آن با درستی، خلوص، صداقت، ایمان و پاکی ممزوج شده باشد.
لقمه حلال نیز همان رزقی است که حاصل تلاش حقیقی انسان برای کسب روزی پاک و خالی از شائبه¬های حرام و شبهه¬ناک باشد. به عبارت دیگر لقمه حلال، رزقی است که انسان در راه کسب آن، حضور خدای خود و وجدانش را دیده و در راه دستیابی به آن متوسل به فریب مردم، کم فروشی، دغل، دروغ، اهمال و غش نشود.
در هنگامه عصر فناوری و اطلاعات و هوش مصنوعی، که با وجود پیشرفت¬های عظیم بشری و افزایش اسایش و نعمات مادی، اکثر مردم از نبود صفای گذشته در میان خانواده¬ها و جامعه گلایه دارند، لزوم توجه به این کلام حضرت امیر، ضرورتی مضاعف پیدا می¬کند. با توجه به فرمایش حضرت امیر، در واقع لقمه حلال تاثیری علّی بر صفای روح و به تبع آن بر صفای زندگی انسان دارد. به این معنا که با توجه به تعالیم اسلام، ما از مصرف مال و تغذیه حرام نهی شده¬ایم و بر استفاده از مال و تغذیه پاک و حلال ترغیب و امر شده¬ایم تا اعمال عبادی ما بر مبنای صحیحی انجام شده و بر باطن ما تاثیر گذاشته و باعث پاکی روح ما شود. از انجا که پاکی باطن و صفای روح، نمود بیرونی خود را در رفتارها، انتخابها و گرایشهای انسان و در یک کلام سبک زندگی نشان می دهد، موجب می شود که زندگی ما، مملو از صفا، روشنی و پاکی شود. در نتیجه چنین حیاتی، حیاتی برخوردار از آرامش، نورانیت و صفاست. نمونه این تاثیر و تاثر را در واقعه عاشورا می توانیم ببینیم، آنجا که امام حسین(علیه السلام) هنگامى كه ملاحظه كرد لشکر کوفیان، حاضر به سكوت و گوش دادن به سخنانش نيستند فرمود: شکمهای شما از حرام پر شده است.
پس روایت شریف علوی،به وضوح رابطه دو بعد جسمانی و روحانی انسان را نشان می¬دهد. جسمی که با رزق حلال، تغذیه می¬شود، خود تغذیه کننده روح و موجب نورانیت و صفای آن شده و به تبع صفای زندگی را نیز به دنبال خود دارد. گویی رزق حلال، بسان نواری نامرئی، هادی و رسانای نورانیت به قلب انسان می¬شود و این ظرف را مملو از روشنایی می¬کند.
در این زمانه، بسیاری از زندگی¬¬ها شبیه میدانی شده¬اند که در میانه آن، شرکت کنندگان در رقابتی سیری ناپذیر برای کسب درآمد بیشتر و از هر راهی اسیر شده اند. رقابتی که نقطه پایانی برای ان وجود ندارد و تنها قناعت و توجه به منبع کسب ارزاق و تقوای الهی است که می¬تواند سوت پایانی برای آن باشد و این عطش انسان را فرو بنشاند و روح خسته او را به آرامش برساند و زندگی او را سرشار از صفا کند.
#یادداشت_علمی
سیده رباب سیدکاظمی
˹@tollabolkarimeh˼
🔰 مرکز فناوری اطلاعات در ادامه برگزاری کارگاه ها و نشست های تخصصی با موضوع طلبه و فضای مجازی در راستای ارتقاء مهارت و دانش طلاب و اساتید گرامی و نظر به بررسی پیامدهای رویکرد انسان گرایی در تعامل با فضای مجازی این نشست آموزشی انلاین را برگزار میکند.
🔸 این نشست تخصصی که با حضور جناب اقای دکتر سید محمود مرتضوی شاهرودی به صورت آنلاین برگزار خواهد شد از طریق سامانه سیما در دسترس عموم طلاب و اساتید علاقه مند خواهد بود.
🗓 زمان بندی برگزاری این نشست به شرح ذیل است: ⬇
•*چهارشنبه 11 بهمن ماه 1402*
⏰ ساعت: 13 الی 14
⭕ تمامی خواهران طلبه و اساتید گرامی، همچنین کادر محترم مدارس می توانند در این نشست آنلاین، شرکت کنند.
❌️❌️توجه توجه❌️❌️
لطفا در صورت شرکت در این نشست شماره تلفن و اسم خودرا به آیدی @mahdokht128 ارسال کنید.
˹@tollabolkarimeh˼
hozefile.ir-کلام جدید-حسن یوسفیان.pdf
10.03M
کتاب کلام جدید
دکتر یوسفیان
#کلام #عقاید
@tollabolkarimeh˼
CamScanner ۲۰۲۳-۰۶-۱۱ ۱۱.۱۱.pdf
6.5M
جزوه دست نویس عقاید ۱
صدیقی
˹@tollabolkarimeh˼
جزوه اصول 3.pdf
20.57M
جزوه درس اصول فقه 3
کتاب "دروس فی علم الاصول باقر ایروانی "
✓ محدوده پایان ترم : از ابتدای دلیل عقلی ص131 تا انتهای کتاب
از کانال
#اصول3
صدیقی
˹@tollabolkarimeh˼
جزوه فقه2.pdf
19.56M
جزوه درس فقه 2
کتاب "تحریر شرح لمعه از آقای طباطبایی و خدامی
✓ محدوده پایان ترم : ازابتدای فصل پنجم کتاب الصلاة صفحه 81 (فی التروک) تا ابتدای کتاب الصوم 160 (انتهای مصاف خمس)
صدیقی
#فقه
˹@tollabolkarimeh˼
جزوه زن در اسلام.pdf
6.2M
خلاصه درس زن در اسلام
کتاب "زن در اسلام فریبا علاسوند"
کل کتاب به غیر از فصل 4 و 5
صدیقی
˹@tollabolkarimeh˼
اطلاعیه ثبتنام آزمون استخدامی آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
🔹به اطلاع متقاضیان ثبتنام در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش در رشتههای شغلی آموزگاری، دبیری و هنرآموز سال ۱۴۰۳ميرساند، ثبتنام برای شرکت در این آزمون از روز دوشنبه به تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۰۹ آغاز و تا روز شنبه به تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۴ ادامه خواهد یافت.
🔹دفترچه راهنمای ثبتنام در آزمون حاوی شرایط و ضوابط، اطلاعات شغل محلها، همزمان با شروع ثبتنام از طریق درگاه اطلاعرسانی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org قابلدسترس خواهد بود.
🔹لازم به تأکید است باتوجهبه محدودیت زمانی به متقاضیان توصیه میشود در مهلت اعلام شده برای شرکت در آزمون مذکور به درگاه اطلاعرسانی این سازمان به نشانی www.sanjesh.org مراجعه و برای ثبتنام اقدام نمایند.
🔹آزمون فوق برای رشتههای شغلی آموزگاری، دبیری و هنرآموزی به شرح ذیل برگزار خواهد شد:
۱- رشتههای شغلی آموزگاری در روز جمعه ۱۸ اسفندماه سال ۱۴۰۲
۲-رشتههای شغلی دبیری و هنرآموز در روز جمعه ۲۸ اردیبهشتماه سال ۱۴۰۳
˹@tollabolkarimeh˼