💢 عدالتخواهی چهل تکه
🔻جماعتی که میخواهند یک آرمان را تبدیل به یک حزب و جریان کنند. هر کس با آنها نیست عدالتخواه نیست. چگونه میشود با اینها بود تا عدالتخواه حساب شویم؟
🔻باید اول از همه به آقای جمهوری اسلامی بد و بیراه بگویی. نمیشود نظام را مقدس بلکه مقدسترین مقدسات بدانی و عدالتخواه باشی.
🔻باید حرکت چهل ساله را مایه ننگ بدانی نمیشود به چهل سال حرکت انقلاب افتخار کنی و عدالتخواه باشی
🔻باید به نام عدالت تف کنی توی صورت اخلاق. آدمها را بی آبرو کنی. درباره هرآنچه دقیقا نمیدانی اظهار نظر کنی. هر کس در مدیریت و قدرت هست اول با دیده بی اعتمادی بنگری. باید همه پولدارها را گناهکار بدانی. همه اهل سیاست و قدرت را بی عرضه و فاسد بخوانی.
🔻نمیشود عدالتخواه باشی ولی با این آقایان مشکلی نداشته باشی. کدام آقایان؟ همانها که مخالفین احمدی نژاد بوده اند و حالا نقاد این این جماعتند. اسم حداد عادل را ببری ظالمی. از پناهیان دفاع کنی ظالمی. به ابوترابی خوشبین باشی ماله کشی. باید اصولگرایی را بنی العباس و اصلاح طلبی را بنی امیه بخوانی تا عدالتخواه باشی.
🔻جماعت چهل تکه بی هویت که فقط میدانند با چه کسی قهرند. وقتی بنا میشود با هم باشند اول دعواهایشان است. اسم امام را میبرند اما از دریچه حکیمی و فوکو و شریعتی و چگوارا نگاهش میکنند. وحدتشان در دویی ساختن و نه گفتن به دیگران است اگر اینقدر روی نفی این و آن پافشاری میکنند چون میخواهند از هم نپاشند. و باشند.
🔻جماعتی که برایش رحیم پور و جلیلی هم دیگر دمده شده. تکلیفشان با رهبر معلوم نیست با قانون معلوم نیست با «حفظ نظام اوجب واجبات» معلوم نیست با «مصلحت نظام» معلوم نیست. یک روز با فهم خودشان تحریفش میکنند یک روز انکارش میکنند. یک روز سوت میزنند و عبور میکنند.
🔻جماعتی که تا وقتی حیات دارند که خامی و جهالت را بتوان پشت آرمانجویی مخفی کرد. بگویی مراقب باشید که خوارج هم اینطور بوده اند، بهشان بر میخورد. بگویی تاریخ پر است از جاهلهای متنسک به آرمانها که پازل عالمهای متهتک و سرمایه سالار را پر کرده اند، ناراحت میشوند. بگویی منتظری مظهر آرمانجویی ساده لوحانه و ناامید و مقابل رهبر را جلوی چشم بگیرید، رو بر میگردانند.
🔻رهبر نقدشان کند خفه خون میگیرند اسم عدالت را ببرد به خود میگیرند. اینها هستند تا جهالت زنده است. راه درمانشان هم فقط تبیین است و تبیین. امیدوارم بخاطر وجود اینها این شعار مقدس که همه وجود همه اهل بیت فدای آن شد، بین مردم بدنام نشود.
@ali_mahdiyan
@tollabolkarimeh 🌷
📌 قورباغه؛ نکوهش خانواده و ستایش توحش
سریال قورباغه را میتوان به لحاظ بسیاری از شاخصهای هنری و تکنیکی اثری فراتر از سطح فعلی فیلم و سریالهای ایرانی دانست. اما متاسفانه این سریال شدیداً ضد اخلاق است و خطشکنی عجیبی در زمینه خانواده و خشونت انجام داده است.
🔹 قورباغه و خانواده
تقریبا همه خانوادههای این سریال، وضعیتی تماما سیاه، متعفّن و کثافتآلود دارند. به عنوان نمونه در خانواده نوری، پدر او مردی همسر آزار است که همسرش بر اثر آزارهای او مرده است. به همین علت، نوری در سن نوجوانی، به کمک سروش و آباد در کمال خونسردی پدرش را در بیابان با ضربات بیل به قتل میرسانند. لیلا (خواهر ناتنی نوری که در سن کودکی است) با بیتفاوتی از آینه بغل ماشین نظارهگر قتل پدر است. در چند قسمت بعد از زبان لیلای جوان میشنویم که نوری خودش مادرم را کشت تا پدر را قاتل جلوه دهد. لیلا شخصیتی از هم گسیخته دارد. او در ویلای مجلل برادرش نوری ساکن است، اما مخفیانه به خانه نامزدش فواد و دوستان ولنگار و معتاد او رفتوآمد دارد. لیلا درگیر رابطه با مرد متاهلی به نام شمسآبادی میشود و همسر و فرزند او را به قتل میرساند و فواد را قاتل جلوه میدهد. شمسآبادی نیز مردی همسرآزار است که با کوچکترین اشتباه همسرش در رستوران، او را تهدید به ضرب و شتم و آزار شدید میکند. خانواده رامین نیز پر از تعفن است. پدر رامین در سالهای جنگ به طمع دریافت کارت جانبازی برای همسر خود، در یک صحنهسازی انگشت او را قطع کرده و مخفیانه در الکل نگه داشته است.
🔹 چرا بازنمایی خانواده مهم است؟
در یادداشتهای مختلفی به این موضوع پرداختهایم که مخدوش کردن تصویر ذهنی جامعه از خانواده، علاوه بر تاثیرات مستقیمی که بر جایگاه خانواده در ذهن افراد دارد، فهم آنان از مقولات بنیادین دین را نیز مخدوش میسازد. به عنوان نمونه در یادداشت "فرهنگ جامعه؛ دریچه اجتنابناپذیر فهم دین" بیان شد که بسیاری از مفاهیم دینی همچون امامت، با استعارههای مبتنی بر خانواده تبیین شدهاند. لذا مخدوش کردن "پدر"، به مخدوش کردن تصویر ذهنی از امام که با "الوالد الشفیق" توصیف شده، نیز میانجامد.
بازنمایی سیاه از خانواده در این سریال، نه تنها تصویر ذهنی افراد از مفهوم خانواده و عناصر و اجزای آن را مشوّش میسازد، بلکه بر فهم آنان از "خانواده ایرانی" نیز اثرگذار است. اما چگونه؟
🔹آیا روایت داستانی متّصف به صدق و کذب میشود؟ در نگاه اول به نظر میرسد که پاسخ منفی است، زیرا اساساً روایت داستانی دلالتی بر واقعنمایی ندارد تا شانیت اتصاف به صدق و کذب داشته باشد. اما نگاه دقیقتر نشان میدهد که داستان هرچند در تکتک عناصر خود ادعای واقعنمایی ندارد، اما واجد این ادعای ضمنی است که در کلیت خود، روایتگر حال و روز زمانه خویش است. حتی در آثار فانتزی که از جهان واقعیت فاصله گرفتهاند، نیز این ادعای ضمنی وجود دارد که این روایت، نگاشتی تمثیلی از واقعیت است. روایت داستانی دلالت بر واقعنمایی دارد و این دلالت التزامی مورد قصد خالق اثر نیز قرار میگیرد. لذا اگر یک روایت داستانی سازگار با واقعیت متناظر با خود نباشد، عنوان "کذب" به دلیل وجود عناصر "اِخبار خلاف واقع" و "قصد حکایت" در مورد آن صادق است. (البته بحث دقیق فقهی این مطلب مجال دیگری میطلبد.) همچنین علاوه بر اینکه خالق اثر ادعای واقعنمایی دارد، مخاطب نیز به این ادعا توجه دارد و لذا تقسیم داستانها به راست و دروغ برایش معنادار است.
🔹با این توجه میتوان گفت که سریال قورباغه در روایت خود از خانواده ایرانی کاذب است و به مخاطب خود تصویری دروغین از خانواده ایرانی ارائه میکند و از این جهت اثری ضد فرهنگی دارد.
🔹 قورباغه و توحّش
آنچه باعث شده این سریال را اثری در ستایش توحّش بنامیم، نه در کمّیت سکانسهای خشن و نه حتی در کیفیت خشونت آن است، هرچند که قورباغه در این دو نکته نیز خطشکن است. بلکه نکته اصلی، زمینه وقوع خشونت و حس و حال مخاطب نسبت به آن است. قورباغه داستان رقابت شیطانهای قدرتطلب و جذاب است؛ نوری باهوش و خونسرد، رامین فرصتطلب و حیلهگر و شمسآبادی دقیق و آهنین. خشونت هریک از این شخصیتها بر اساس عناصر جذابیتی که نویسنده برایشان طراحی کرده، جذاب و توجیهپذیر میشود و سبب میگردد که مخاطب حس بدی نسبت به آن نداشته باشد. رامین برادر معتاد دوستش را به قتل میرساند تا مانع فرصتطلبی او نشود. شخصیتهای شمسآبادی و نوری نیز به شدت جذاب طراحی شدهاند که سبب شده توحّش آنها در قتل فواد و سروش، با همراهی مخاطب مواجه گردد.
🔹 در حقیقت باید گفت که هومن سیدی جوکرهایی بهتر از جوکر نولان و جوکر تاد فلیپس خلق کرده که در رقابت وحشیانه با یکدیگر، داستانی مهیّج آفریدهاند و البته بازنده اصلی در این میان، اخلاق، انسانیت و خانواده است.
@dinrasaneh
@tollabolkarimeh 🌷
16.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ شهید مطهری؛ انتخابات، رشد اجتماعی
🔸مثلا انتخابی مانند انتخاب وکیل مجلس می خواهد صورت بگیرد. ممکن است شما که در فوق این جمعیت قرار گرفته اید حسن نیت هم داشته باشید و واقعا تشخیص شما این باشد که خوب است این ملت فلان فرد را انتخاب کند، و فرض می کنیم واقعا هم آن فرد شایسته تر است.
🔹اما اگر شما بخواهید این را به مردم تحمیل کنید و بگویید شما نمی فهمید و باید حتما فلان شخص را انتخاب کنید، اینها تا دامنه قیامت مردمی نخواهند شد که این رشد اجتماعی را پیدا کنند.
🔸باید آزادشان گذاشت تا فکر کنند، تلاش کنند، آن که می خواهد وکیل شود تبلیغات کند، آن کسی هم که می خواهد انتخاب کند مدتی مردّد باشد که او را انتخاب کنم یا دیگری را، او فلان خوبی را دارد، دیگری فلان بدی را دارد.
🔹یک دفعه انتخاب کند، به اشتباه خودش پی ببرد، باز دفعه دوم و سوم تا تجربیاتش کامل شود و بعد آن ملت به صورت ملتی در بیاید که رشد اجتماعی دارد. والّا اگر به بهانه این که این ملت رشد ندارد و باید به او تحمیل کرد، آزادی را برای همیشه از او بگیرند، این ملت تا ابد غیر رشید باقی می ماند.
🔸رشدش به این است که آزادش بگذاریم ولو در آن آزادی ابتدا اشتباه هم بکند. صد بار هم اگر اشتباه کند باز باید آزاد باشد.
🔹مقدمهای بر حکومتاسلامی، ۱۰۶-۱۰۹
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ باز هم انتخابات در راه است و باید منتظر وعدهها و شعارهای دم انتخاباتی کاندیداها باشیم. اما واقعا این وعدهها چقدر قابل اعتنا هستند؟ آیا میتوان صرفا با اتکا به این شعارها، رئیسجمهور آینده کشور را انتخاب کرد؟
🔹 #رحیم_پور میگوید حرفهای دم انتخاباتی خیلی مهم نیست. میگوید همه نامزدهای انتخابات، غالبا سالهای متعدد امتحان خود را پس دادهاند و در عمل نشان دادهاند که طرز فکرشان درباره سیاست داخلی، عدالت اجتماعی، مستضعفین و ... چیست. این یکی از آموزههای قرآنی است که نگاه کن چه کردند و نگاه نکن که چه میگویند.
🔺 با این تفاصیل باید بررسی کرد که سابقه آقایان درباره مسائل مختلف، از فتنه و مذاکره با آمریکا، تا برجام و آبان ۹۸ و صدها مورد دیگر چیست؛ وگرنه تجربه نشان داده که به نطقهای انتخاباتیِ آقایان خیلی اعتباری نیست؛ معمولا کاندیداها به دنبال مطرح کردن حرفهایی هستند که مردم خوششان بیاید.
@tollabolkarimeh 🌷
8.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👣🔎در #فیلیمو_مدرسه چه خبر است؟
🔺با انتشار صحنهای از معرفی بانوان شاعر ایرانی توسط مجری برنامه فیلیمو مدرسه چندی پیش #طاهره_قره_العین، زن مثالی #بهائیت که پرونده فاسد او در تاریخ معاصر ایران محرز است، در کنار نام خانم پروین اعتصامی به عنوان یک شاعر در برنامه فیلیمو مدرسه توسط مجری برنامه معرفی شد.
⭕️این اقدام عجیب، یک سوال را در ذهن ایجاد کرده است که آیا در کنار خواب عمیق مسئولین فرهنگی، بازهم ردپای تکراری #بهائیت در تشکیلات آموزشی نوجوانان پیدا شده است؟
@Feraghvaadyan
@tollabolkarimeh 🌷
❗️فلان نظامی که فقط نظامی بوده قطعا رجل سیاسی است اما...
♦️مفهوم #رجل_سیاسی تشکیکی و #دارای_مراتب است،کسی که در تمام دوران خدمت خود به نظام اسلامی صرفا در یک نهاد نظامی بوده است، رجل سیاسی هم که باشد در حد #شورای_شهر یا نهایتا #فرمانداری یک شهرستان رجل سیاسی است نه #ریاست_جمهوری ...
♦️امام زمان رجل سیاسی است، #امام_خامنه ای رجل سیاسی است،آیت الله #رئیسی رجل سیاسی است ،یک عضو شورای شهر هم رجل سیاسی است...
♦️این درست است که بعضی از افراد رجل سیاسی هستند ولی نباید در حد جایگاه امام زمان عج و اداره ی حکومت جهانی برای کسی قائل به رجولیت سیاسی باشیم .
♦️برای آدم ها در همان حد و اندازه که هستند ارزش سیاسی قائل شویم ،نه آن ها را دچار توهم #هاله_ی_نور کنیم و نه به طرفدارانشان چنین القاء نماییم که #حامیان_تنها_منجی_کشور هستند...
♦️وقتی با #افراطی_گری #قدیسه_سازی و منجی سازی می کنیم، منتظر سرخوردگی و طغیان و انحراف کسانی باشیم که شخصی معمولی را به ناحق و بدون هیچ تضمینی به عنوان #تنها_منجی_کشور و تنها راه حل نابسامانی های موجود به آنان معرفی کرده ایم .
♦️با این روش در فردای آن روزی که به هر دلیلی شخص مورد نظر نتواند در مقام ریاست جمهوری قرار گیرد،طرفداران او حتی پشت نظام را هم خالی خواهند کرد تا چه رسد به #جبهه_ی_انقلاب...
دقیقا شبیه آنچه هم اکنون در مورد طرفداران افراطی احمدی نژاد مشاهده می کنیم ...
#احمدی_نژاد_و_احمدی_نژادی_ها_را_تکرار_نکنیم
✍محمد حسین محمودی
@tollabolkarimeh 🌷
❗️نباید برای جلب توجه مردم هر حرفی را زد
🔻حرفی كه از دهان انسان خارج میشود، باید واقعی، صمیمی، متكی به اطلاعات درست و برآمدهی از زبان صادق و راستگو باشد. اینجور نباشد كه حالا برای اینكه توجه مردم را جلب كنیم، هرچه به دهانمان آمد، بگوئیم؛ اینها را باید مراقبت كنند. نامزدها كاری كه میدانند درست است، میتوانند انجام دهند، آن را بگویند.
▫️سعی كنند مردم را با واقعیت مواجه كنند؛ هم واقعیت اوضاع، هم واقعیت خودشان.
▪️اگر چنانچه ما صادقانه عمل كردیم، ارادهی الهی هم كمك خواهد كرد. گاهی كمك به این بندهی حقیر این است كه توفیق این مسئولیت را پیدا كنم، گاهی كمك به من این است كه توفیق این مسئولیت را پیدا نكنم؛ هر دویش كمك الهی است.
۹۲/۳/۸
@tollabolkarimeh 🌷
🔴 لزوم احترام به تحلیل دیگران
🔹 برخی عزیزان چند ماه است که یک کاندیدا را در مجازی معرفی میکنند. حالا دوسه ماه مانده به انتخابات، ما بهمراه جمعی از دوستان، آقایان #سعید_جلیلی و #سیدابراهیم_رئیسی را بعنوان گزینههای #اصلح معرفی کردیم و کمپین دعوت از جلیلی را راهاندازی کردهایم دلایل خودمان را هم ارائه کردیم.
🔸حالا این بزرگواران ناراحت شدهاند! میگویند چرا با فلانی تقابل میکنید چرا نام فلانی را هم نیاوردید! خب بزرگواران، شما که چندماه است فقط یک نفر رامعرفی کردید، حالا که ما رئیسی و جلیلی را معرفی کردیم شد تقابل؟! چطور شما، چندماه روی یک نفر بدون شناخت کافی صرفاً برحسب تبلیغات و ظواهر دارید کار میکنید اما اگر دیگران نظر دهند میشود تقابل و تخریب و تفرقه؟!
🔹ما موظفیم طبق #حجت_شرعی خودمان باید اصلح را دقیق بشناسیم. نه تحت تاثیر تبلیغات و نظرسازیهای کاذب به اسم نظرسنجی! نه طبق قبیله سیاسی که فلانی از ما اصولگرایان است، فلانی از ما انقلابیهاست، فلانی اصلاحطلب است! خیر. ما باید افراد را فارغ از تبلیغات و ظواهر و شعارها و جناح سیاسی، نقد و بررسی کنیم، بشناسیم و در حد توان او را معرفی کنیم..
🔸طبیعی است نظرات متفاوت است. شما چندماه است یک نفر را تبلیغ میکنید حالا به دیگران هم اجازه دهید طبق تحلیل و حجت شرعی خودشان اقدام کنند. اگر هم تحلیلی را قبول ندارید منطقی و مستدل آن را رد کنید نه با اهانت و اتهام تخریب.
✍ داود مدرسییان
@tollabolkarimeh 🌷