ین نیازهای مادی و معنوی فرزندان توسط والدین;
۶) توجه به نیازهای روحی و عاطفی اطفال و نوجوانان و ایجاد فضای مطلوب و آرام در خانواده;
۷) مراقبت والدین نسبت به اعمال و رفتار فرزندان خود;
۸) برنامه ریزی مناسب برای تنظیم اوقات فراغت نوجوانان و جوانان;
۹) نظارت جدّی والدین نسبت به دوست یابی فرزندان.
۱ـ ر.ک به: هانری لوی برول و دیگران، حقوق و جامعه شناسی، ترجمه مصطفی رحیمی و دیگران، تهران، سروش، ۱۳۷۱.
با تلخیص منبع: http://www.qabas.org/marefat
در این مقاله به ذکروتوضیح اجمالی 10مورد از مشکلات دوران نوجوانی می پردازیم.
1- کشمکش بین استقلال و وابستگی:
با توجه به اینکه این دوره، حد فاصل دوران کودکی و بزرگسالی است، از دست دادن حمایتهای بیقید و شرط والدین برای کسب احساس استقلال از یک طرف و لذت مورد حمایت و پشتیبانی آنها بودن و همانطور کودک ماندن و بدون زحمت و دردسر، همیشه مورد محبت قرار گرفتن از طرف دیگر، در نوجوان کشمکش درونی ایجاد میکند و جنگ روانی عمیقی در ذهن او به وجود میآورد
بعضاً خانواده و مدرسه و جامعه نیز از او توقعات متناقض دارند، گاهی او را به چشم یک کودک نگاه کرده و برخوردی تحقیرآمیز دارند و گاهی هم توقعات از او بیش از حد توان اوست و به چشم بزرگسالان به او مینگرند که این خود به کشمکشهای درونی نوجوان دامن زده و او را با مشکل روبرو میسازد.
2- طغیان علیه مراجع قدرت:
نوجوان برای کسب استقلال علیه همه ی مراجع قدرت من جمله والدین و کادر مدرسه طغیان میکند.
گاهی اوقات رفتارهایی علیه آنها از خود نشان میدهد، درگیریهایی ایجاد مینماید و به اعمالی دست میزند که روابط او را با آنها و سایر مراجع قدرت به شدت تیره میکند، مثلاً بگومگو میکند، بحث و مجادله ی طولانی انجام میدهد، بر خلاف خواسته ی والدین دیر به خانه میآید، از انجام تکالیف درسی خودداری میکند، سیگار میکشد و حتی ممکن است دست به اعمال بزهکارانه هم بزند.
این مورد در خانوادههای با محدودیت زیاد و یا مدارسی که مقررات سخت و خشک را بدون نظرخواهی و مشورت با نوجوان اجرا میکنند از شدت بالاتری برخوردار است.
3- هویّت فردی :
یکی دیگر از مشکلات مهمی که نوجوان با آن روبرو میشود مساله ی تشکیل «هویت فردی» اوست. بدان معنی که سوالهای متعددی درباره ی مفهوم زندگی، نقش او در این زندگی، مفهوم مرگ و زندگی پس از مرگ و بطور کلی سوالهایی نظیر، من کیستم؟ و به کجا میروم؟ ذهن او را به خود مشغول مینماید که باید به آنها پاسخ دهد.
احساس هویت شخصی در نوجوانان کمکم براساس همانند سازیهای مختلف گذشته ی آنها تکوین مییابد. با ورود به دوره ی نوجوانی ارزشهای گروه همسالان و همچنین ارزیابیهای معلمان و سایر بزرگسالان نیز مطرح است و هر اندازه ارزشهایی که از طرف دوستان و همسالان ابراز میشود با ارزشهای والدین و معلمان همخوانی بیشتری داشته باشد به همان نسبت کار هویتیابی نوجوان آسانتر پیش میرود.
4- چگونگی ارضاء نیازهای جدید (جنسی):
رشد و نمو غدد داخلی و ترشحات هورمونهای جنسی به نوجوان امکان برقراری روابط جنسی را میدهد و انگیزه و کشش جنسی نسبت به غیر همجنس در او ایجاد میگردد و از طرفی نخستین برخورد نوجوان با جنس مخالف اغلب با ترس و پریشانی خاطر همراه است. جوان تازه بالغ جدید تمایلات قوی و نامعلومی را احساس میکند که او را از جلدش خارج کرده و بسوی جنس مخالف میکشاند. جهشهای شدید محبت، عقبنشینیهای توضیح ناپذیر و حرکات بدون دلیلی که او را آشفته میسازد.
نوجوان میخواهد این همه انرژی را که به وجود آمده و موجب هیجان او شده است را در جایی آزمایش نماید، اما در عین حال نگران عواقب آن است. او بیداری و رشد تمایلات جنسی را دارد ولی هدف ندارد و چون غریزه ی جنسی کاملاً زیرزمینی است، جهتیابی آن با کور مالی انجام میشود و در افراد محجوب و کمرو نوعی اضطراب و گیجی ایجاد میکند. در جوامعی که آموزش ارضاء صحیح غریزه ی جنسی و راههای کنترل آن برای نوجوان آموزش داده نمیشود، این مشکل مضاعف است و در اینجاست که متاسفانه لغزش و سقوط در پرتگاه در کمین است.
5- عدم کنترل بر رفتار و هیجانات ناشی از تغییرات جسمی و روانی دوران بلوغ
به دلیل رشد سریع جسمی و تغییرات مشهود در اندامهای بدن نوجوان در دوران بلوغ بعضی از رفتارهای هیجانی و عدم کنترل او طبیعی است. مثلاً جلو آمدن سرنوجوان به دلیل احساس بلندتر شدن گردنش، بزرگ شدن بینی و یا عدم کنترل در دستهایش برای جابجایی خصوصاً اشیاء ظریف از طرفی و عدم آگاهی و آموزش صحیح او در مقابله با این مسایل از طرف دیگر او را از نظر روحی تحت تاثیر قرار داده بهطوری که در خود احساس بیکفایتی و حقارت مینماید که همین امر موجبات اضطراب را در وی فراهم میآورد.
6- ترس از آینده
با پیدایش نیازهای جدید در نوجوان و کشش به سوی ارضای نیازهای آنی و مقطعی، آینده را در ذهن نوجوان مبهم و دور از دسترس تصویر مینماید به طوری که حتی چگونگی تامین اقتصادی و تشکیل خانواده برای خود در آینده و ازدواج و تحصیلات عالی را قلههایی دور از دسترس میپندارد که دستیابی به آنها برای او بسیار دشوار و در بسیاری از موارد از محالات است که البته نقائص تربیتی و آموزشی در درون خانواده، مدرسه و جامعه و محرومیتهای شدید مالی خانواده به شدت و عمق این مشکل نیز میافزاید.
7- دغدغه اقتصادی:
یکی از مهمترین مشکلات نوجوانی این است که فرد قبل از اینکه به
بلوغ اقتصادی برسد به بلوغ جنسی رسیده است و از طرفی چون به دنبال استقلال و کسب هویت جدید برای خود نیز میباشد همیشه به فکر دستیابی زودتربه منافع اقتصادی است و در این ارتباط میبینیم نوجوانانی را که مدرسه و تحصیل را رها کرده و به دنبال شغل و کسب درآمد میباشند و این خصوصاً در جوامعی که ارزشهای انسانی و معنوی جای خود را به ارزشهای مادی داده و شخصیت افراد برحسب درآمد و پول آنها مورد ارزیابی قرار میگیرد بسیار مشهودتر است و در این ارتباط اوضاع و احوالاقتصادی- اجتماعی و بیثباتی جامعه، جنگ، بیکاری، کمبود امکانات و فقر مالی خانواده از عوامل تشدید کننده ی مشکل محسوب میشوند.
8- تعارض بین خواستههای والدین و گروه همسالان:
در این دوران، نوجوان تحت تأثیر گروه همسالان میباشد و والدین را مرتبط به نسل گذشته میداند که نیازها و خواستههای عصر حاضر او را درک نمیکنند. لذا نوجوان خود را در این میان کاملاً گیج احساس میکند چون حاضر نیست که محبت والدین را هم از دست بدهد. در چنین مواقعی نوجوانان بعضاً همانند هنرپیشهها نقش بازی میکنند تا از مقبولیت والدین و گروه همسالان، هر دو برخوردار شوند.
9- ترس و اضطراب:
ناتوانی در سازگاری با موقعیتهای جدید موجب تشدید ترس و اضطراب در نوجوان میشود مانند: ترس از عدم موفقیت در امتحان یا مورد سرزنش قرار گرفتن در خانه و مدرسه، ترس از پذیرش مسئولیت و ارتباط با جنس مخالف یا مورد پذیرش دوستان واقع نشدن.
10- به هم ریختگی ارتباط با دیگران:
فشارهای روانی، عاطفی و اجتماعی در این دوران موجب میشود که نوجوان با خودش، با خانوادهاش، با دوستانش و بطور کلی با همه رابطهاش بهم میخورد و احساس کوچک شمردن خود و حقارت می کند و حالت عصبی در او افزایش مییابد.
#تحول_معنوی
امام رضا (عليه السلام):
💝 هر كه غم و نگرانى مؤمنى را بزدايد،
خداوند در روز قيامت گره غم از دل او بگشايد.
#خانمهابخونن
♥️پیامبر اکرم ص :
هر زنی که شوهر را در مخارج،به آنچه
قدرت ندارد مجبور کند،خداوند هیچ
عملی را از او نپذیرد،مگر آنکه توبه کند،و
از این روش برگردد و از شوهر به اندازه
قدرتش بخواهد!
📚مکارم الاخلاق ص۲۰۲
هدایت شده از سیدمجتبی حورایی
#خانواده
#روشهای_جذب_شوهر 😍
❣️وقتی با او هستید پرانرژی باشید.
💝 از او انتظار نداشته باشید تمام وقتش را برای انجام کارهای شما صرف کند.
❣️از اینکه فرد خوبی است، ابراز خشنودی کنید.
💝 حتی در غیاب او، جلوی دیگران از او به خوبی یاد کنید.
❣️احساساتتان را با او در میان بگذارید؛
ولی آن را به طور خلاصه بیان کنید.
💝 حداقل سه مورد از کارهای خوبش را به او گوشزد کنید.
❣️در مقابل دیگران به او افتخار کنید.
💝 صبحها با او بیدار شوید حتی اگر مجبور نباشید زود بیدار شوید.
❣️در مواقع سختی، پشتیبان او باشید.
💝 او را در هر شرایطی بپذیرید و هرگز از خود نرانید.
❣️وقتی عصبانی است به او گیر ندهید.
💝 به او کمک کنید به اهدافش برسد.
❣️به او کمک کنید عادات بدش را ترک کند.
💝 دیگران را با او مقایسه نکنید.
🌼 @hooraei
هدایت شده از کانون
6.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💊 این قرص را به خانومت بده!
👤 استاد پناهیان
هدایت شده از ابن ابی تراب
11.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 سه اثر مهم ازدواج
#تصویری
@bayanemanavi
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
7.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #تماشا_کن
🎥استاد حائری شیرازی
◽ جایگاه تفریح و بازی در تربیت کودک
#فوق_العاده_کاربردی
🕰03:03
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
#یادداشت
📋روانشناسی بی ادبی
افراد بی ادب عزت نفس پایینی دارند، آنها برای خود ارزشی قائل نیستند، آنها در یک فرایند همانندسازی دیگران را نیز مانند خود بی ارزش می پندارند، این سبب می شود که به سادگی بتوانند به دیگران جسارت کنند، افراد بی ادب به دلیل عزت نفس پائین و احساس حقارت تمایل دارند دیگران را تحقیر کنند تا با آنان همسطح شوند، این یک رفتار جبرانی برای کاهش احساس حقارت است، افراد بی ادب عزت نفس پایینی دارند و این سبب تمایل به جلب توجه می شود، این نیز یک رفتار جبرانی برای کاهش احساس حقارت است، آنها برای جلب توجه نمی توانند به دیگران احترام بگذارند زیرا این کار تنها برای کسی میسر است که توانسته باشد اول به خودش احترام بگذارد، اما افراد بی ادب به دلیل عزت نفس پایین به خود احترام نمی گذارند، پس باید راهی دیگر برای جلب توجه بیابند، آنها سعی می کنند وصله ناجور باشند، حرفهای عجیب و غیرمنطقی بزنند، صدایشان را بلند کنند، توهین هایی که معمولا دیگران حاضر نیستند انجام دهند به زبان بیاورند و به این صورت خودی نشان دهند، آنها با غیرعادی بودن و هنجارشکنی جلب توجه میکنند، آنها برای آنکه دچار احساس گناه نشوند به شواهد نادری که بی ادبی آنها را توجیه می کند تمسک کرده و مرتب بر آنها پافشاری می کنند و در مقابل انبوهی از شواهدی که حق بی ادبی را از آنان می گیرد نادیده می انگارند تا دچار ناهماهنگی شناختی و اضطراب ناشی از آن نشوند، افراد بی ادب معمولا منفورند اما به نظر من بیشتر قابل ترحم اند، آنها برخلاف سروصدای زیادی که می کنند هیچ نیستند، فقط بی ادبند.
🖋دکتر مرعشی، روانشناس
🌐Fatehan.net
🆔 @fatehan
هدایت شده از کانون
🌷 امام باقر علیه السلام:
برای زن هیچ شفیعی نزد پروردگارش به اندازه رضایت شوهرش سودمندتر نیست.
📗مستدرک الوسایل ج۱۴ ص۱۶۱