💢چهار گام برای کپشن نویسی
✍️باسط
✅ گام چهارم، اصلاح، بازنویسی و افزایش بازدید
‼️ بخاطر داشته باشید غلطهای املایی از وجاهت متن شما میکاهد؛ پس اگر در درست نویسی کلمهای مردد هستید، حتما نوشتار صحیح آن را جستجو کنید.
💢 پس از اتمام کار، با ایجاد وقفهی زمانی مناسب و استراحت ذهنی، نوشته ی خود را بازخوانی کنید تا اشتباهات احتمالی و لغات تکراری را تصحیح کنید. این فاصلهی زمانی برای اصلاح نهایی لازم است چرا که خواندن متن بلافاصله پساز نوشتن، کمکی در تصحیح کامل آن نخواهد کرد؛ چشمان شما به تازهنوشتهی خود، عادت کرده و بازنویسی آن بدون داشتن فاصلهی زمانی مناسب، موجب غفلت از اشتباهات خواهدشد.
♨️ نکتهی آخر برای بهتر دیده شدن کپشن، استفاده از سه تکنیک اساسی است:
۱. انتخاب هشتگهای پرکاربردِ متناسب با آن مطلب
۲. کاربردی و بهروز بودن مطلب
۳. درج نام حقیقی یا مجازی نویسنده( با این کار، مخاطب با جستجوی نامتان، به نوشته های دیگر شما دسترسی پیدا میکند)
#تمام
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
✋سلام خدمت دوستان عزیز و همراهان همیشگی
▪️مطالبی که براتون در مورد داستان نویسی میگم حاصل زحمات سرکار خانم نجیبه نعمتی (کارشناس ارشد ادبیات نمایشی سازمان سینمایی کشور، داستاننویس و نمایشنامه نویس) و از ایشون بابت زحمت تدوین و آماده سازی این مطالب تشکر میکنیم
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
#داستان_نویسی
#داستان
💢شخصیت مهمترین عنصر یک داستان است.
▪️پیرنگ و ماجراها حول محور وجودی شخصیت اتفاق میافته.
🔻در تعریف شخصیت باید گفت که: اشخاص ساخته شدهای (مخلوقی) را که در داستان، نمایشنامه و فیلمنامه ظاهر میشوند، را شخصیت گویند ( میر صادقی، جمال، 350: 1394).
▪️پس لازمه شخصیت؛ انسان بودن نیست.
▪️نویسنده خالقه؛ خالق ماجرا و اتفاق و از همه مهمتر خالق شخصیته. اون میتونه هر موجودی که خواست با توان تخیلی خودش بیافرینه.
🔻شخصیت او میتونه حیوان، یک شیئی، یک گیاه، موجودی فضایی و فرا زمینی و ...باشه.
▪️نویسنده بار داستان، فیلمنامه و نمایشنامه را بر دوش شخصیت میذاره لذا شخصیت شامل همه ابعاد وجودی یک مخلوقه؛ خصوصیت ظاهری، رفتار، طرز صحبت کردن، طرز تفکر و...رو در بر میگیره.
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
#داستان_نویسی
#داستان
💢بیایید اکنون شخصیت خود را خلق کنیم.
▪️شش سوال کلیدی رو یادتوه؟
🔻اولین سوال «کی» بود. «کی» (چه کسی؟) همون شخصیتیه که داستانتون رو شکل میده.
▪️هر چی اون رو برای خودتون مشخصتر کنید، ظاهر و باطنش رو عیان کنید، آشنایی مخاطب و همراهی اون با شخصیتی که خلق کردهاید بیشتر میشه.
▪️شخصیتی که شما روی صفحات سفید کاغذ ( یا مانتیور کامپیوتر ) خلق کردهاید برای مخاطب شکل میگیره، با اون همذات پنداری میکنه و همراهش وارد موقعیتهای نفسگیر میشه.
▪️همراه شخصیت میترسه، عاشق میشه، نفرت پیدا میکنه و....، همه اینها موقعیتهایی هستند که شما با آفرینش شخصیت درست کردهاید.
🔻اما...، چنین شخصیتی که نفس مخاطب رو با خودش یکی کنه به آسونی که فکرش رو میکنید خلق نمیشه.
▪️اول از همه شما به عنوان نویسنده باید با شخصیتصادق باشید.
✅ از جان برای خلق آن مایه بذاریدو روح خودتون رو در او بدمید.
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
#داستان_نویسی
#داستان
💢اداره ثبت احوال خودتون رو باز کنید:
▪️وقتی فرزندی به دنیا میآید کاری که والدین براش انجام میدن رفتن به اداره ثبت احوال و گرفتن شناسنامه است.
▪️شما هم به عنوان نویسنده درحال همین کار هستید.
🔻شما فرزندی دارید. شما والد هستید. چه نکات و مشخصاتی در شناسنامه درج میشه؟
نام: نام خانوادگی: نام پدر: نام مادر: تاریخ تولد: تاریخ صدور: دین:
صفحات بعدی شناسنامه نیز برای ازدواج: نام همسر و....و صفحه آخر نیز به صفحه مرگ تخصص یافته و ....
▪️شما به عنوان نویسنده بیش از این کار دارید:
-🔻خوب اول از همه با موضوع شخصیت شروع میکنیم:
1- نام و یا اسم مناسب برای شخصیت خود انتخاب کنید.
ممکنه مجبور باشید نام مناسبی برای شخصیت خودتان خلق کنید، ابتکار به خرج بدید و با کلمات بازی کنید. شخصیت شما باید همچون فرزندتان لایق داشتن نام مناسب باشد.
2- شخصیت شما چند ساله است؟ کی به دنیا آمده؟مثلا شخصیت من فلان روز از فلان ماه از بهمان سال به دنیا آمده.
3- کجا به دنیا آمده است؟ کدام شهر؟ کدام کشور؟ اصلا کدام سیاره؟
4- پدر و مادر او کی هستند؟ برای شخصیت خود خانواده تشکیل دهید؟ (مادر، پدر، خواهر، برادر، پدربزرگ، مادربزرگ، خاله، عمو و...).
5- مشخصات ظاهری شخصیت خودتون رو بیان کنید.
شخصیت شما چه نوع مویی داره؟ کچله؟ موهای مجعد داره؟ موفرفریه؟ موهاش کوتاه یا بلند؟ رنگ موهاش رو بیان کنید: ( مثلا: موهایش سیاه است؛ اما در آفتاب خرمایی تیره دیده میشود).
رنگ چشمهایش و...
6- قد بلند یا کوتاه؟ لاغر یا چاق...، ( او آنقدر چاق بود که به محض اینکه دو قدم برمیداشت نفسش به شماره میافتاد...، یا او از سن خودش پیرتر یا جوان تر به نظر میرسید....)
7- کجا زندگی میکنه؟ ( او در ستاره 456 که به دور قمر شماره سه زحل میچرخد زندگی میکند).
8- برونگراست یا درون گرا؟
9- طرز لباس پوشیدن او چگونه است؟ ( معمولا لباس بر اندامش زار میزند....، بیشتر دوست دارد لباسهای چهارخانه بپوشد و .....)
10- حرکات به خصوصی دارد؟( ناخن شست خود را میمکد، هر وقت عصبی میشود دستش را به میان موهایش میکشد، ناخن خود را میجود، به شدت عرق میکند و...)
11- از نظر هوش چطوره؟( با هوش است، گیج است، نادان و یا احمق است و...)
12- در چه کاری بسیار ماهر و یا در چه کاری تنبله ( از ظاهر به هم ریخته اتاق، لباسهای ریخته شده در هر گوشه میشود فهمید که او در مرتب کردن تنبل است) و غیره.
13- ورزشکار است؟ در چه رشتهای؟ یا اهل مطالعه است؟ درس خوان است؟ و...
14- ته تغاری و یکی یک دانه است یا برادر و خواهر دارد؟ اسم خواهر و برادرهایش چیست؟ از او بزرگتر هستند و یا کوچکترند؟ او را دوست دارند؟ رفتارشان با او چگونه است؟
15- در اجتماع چطوره ؟ پرحرف و یا خجالتی؟ و....
16- چه غذایی دوست داره؟ گوشت خوار یا گیاهخوار؟...
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
#داستان_نویسی
#داستان
💢 مهمترین سوال؟
❓آرزوی او چیست؟
❓چه هدفی را دنبال میکند؟
❓چه چالشی دارد؟
❓چه موانعی در مقابل او برای رسیدن به آرزویش قد علم کردهاند؟
▪️سوالهایی که جنبههای مختلف یک شخصیت رو میسازند، مطرح کنید.
🔻این جنبهها (جسمانی، احساسی، اجتماعی، روانشناسی و...) رو در برمیگیرند.
▪️هر چه میزان سوالهایی که ما به عنوان نویسنده از شخصیت خودمون داشته باشیم اون رو بیشتر در مقابل چشمان ما ظاهر میکنه.
▪️سوالهای ما به شخصیت تخیلی، گوشت و خون میده.
او از تخیل شما شکل میگیره؛ اما مقابل چشم شما واقعی میشه.
🔻واقعی شدن شخصیت زمانیه که اون مثل فرزند، همسر، دوستتون و...، براتون ظاهر بشه؛ اون زمانه که واقعیه.
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
#داستان_نویسی
#داستان
💢باور پذیری
▪️سوالها و تشریح شخصیت باید باور پذیر بشه؛
❓اما از کجا متوجه بشیم که شخصیت ما باور پذیره؟
🔻هر زمان که خود شما به عنوان نویسنده وجود اون رو باور کنید؛ مطمئن باشید شخصیت باور پذیر شده.
▪️تمامی سوالات و توصیفاتی که نوشتید در داستان درج نمیشه؛ اما هر چی شما به عنوان نویسنده در پاسخ به سوالات صادق باشید و سوالات بیشتری که تمامی جنبههای شخصیت رو مشخص کنه، بیارید شخصیت شما بیشتر باور پذیر میشه.
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
#داستان_نویسی
#داستان
💢تمرین:
▪️مقابل آینه بشینید و خودتون رو مقابل آینه ببینید.
🔻خوب حالا هر آنچه در خصوص شخصیت مقابلتون میدونید بنویسید.
▪️نوشتارتون سوم شخص باشه. میتونید اول شخص هم بنویسید؛ اما سوم شخص برای تمرین شما مناسبتره.
▪️شخصیت داخل آینه رو دقیق توصیف کنید.
🔻از خصوصیات ظاهری شروع کنید و بعد صادقانه به خصوصیات باطنی بپردازید.
❓ آرزوی شخصیت داخل آینه چیست؟
❓ موانعی که چون سد مقابلش قد علم کردند چیست؟
⭕️ تنبلی نکنید و در دو سه خط تمومش نکنید حداقل یک ورق ( پشت و رو) بنویسید.
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
هدایت شده از سلسبیل
📌تحلیل و نقد مستند عمامه صورتی!
👤نویسنده: محمد جواد ابراهیمی
🟠حدود 3 روز پیش بود که یکی دیگر از آثار حسین شمقدری، مستند ساز نسبتا جوان فعال عرصه تولید محتوا به شکل خاصی منتشر شد. عمدتا کار های او در وبسایت آرمان مدیا منتشر می شوند تا علاوه بر بازدید مخاطبان، بتواند از طریق فروش اشتراک، هزینه های تولیداتش را نیز در بیاورد. اما این دفعه مستقیماً بر روی پلتفرم یوتوب، این کار را برای اکران، منتشر کرد. شم پلیسی من می گفت که انگار این کار، بوی خاصی دارد ...
🟠شمقدری 35 ساله، با اینکه از لحاظ سنی خیلی پا به سن نگذاشته است اما خیلی سریع توانسته رشد خوبی کند و برخی از آثارش جزء کار های بسیار پربازدید شده اند. کارهایی همچون: انقلاب جنسی، متولد اورشلیم، 33 سال سکوت، برای یک زندگی معمولی و...
🟢یکی از بهترین نقاط قوت او در تمام کارهایش این است که در بُرْهه های مختلف، وقتی دست به دوربین میشود، روایت گر موضوعات چالشی و جنجالی آن زمان میشود لذا این ترفند بسیار زیرکانه او باعث میشود خیل عظیمی از موافقان یا مخالفان با آن موضوع، مجبور به تماشا، تحلیل و حتی نقد کارهای او بشوند. و این نقش پررنگی در مشهور شدن ایشان و بازدید حسابی گرفتن مستند هایش دارد.
👇ادامه متن در پست زیر 👇
هدایت شده از سلسبیل
🔴کار دیگری نیز میکند، که هم طرفدار دارد و هم منتقدان جدی: و آن اینکه پایان کارهایش را خیلی باز می گذارد؛ درست است که این سبک از تولیدات رسانه ای که مستقیم و صریح، جمع بندی می کنند دیگر طرفدار و خریدار و اثر گذاری بالایی ندارند و باید قدری پایان کار را باز گذاشت تا مخاطب از درونش، درگیر با موضوع شود و با مجموع داده هایی که در طول آن مستند از تولید کننده اثر دریافت کرده است، خودش نتیجه گیری کند. اما شمقدری، پایان کار را به اندازه ی یک اتوبان باز می گذارد و شاید این سبک جمع بندی، منتهی به نوعی ولنگاری در ذهن مخاطبان اثر بشود.
🟣کار اخیر او، مستندی 30 دقیقه است بنام "عمامه صورتی"
داستان نقد کیفیت امر به معروف و نهی از منکر فعالان این عرصه است که فقط حجاب، نوک پیکان آنها قرار گرفته است که به دید شمقدری، آمران به معروف، دست روی حجاب مردم (ظاهر و ویترین وضعیت جامعه) گذاشته اند، غافل از اینکه مسائل مهم تری مانند امر به معروف مسئولان و تصمیم گیران کشور روی زمین مانده است و چون از امر به معروف و نهی از منکر مسئولان، غافل شده ایم، هم مردم به آنها بد بین شده اند و هم اینکه این سوء عملکرد برخی از آنها منجر به آسیب دیدن مواردی همچون حجاب شده است.
🔷کلیت این حرف، چیز بدی نیست اما اگر بخواهیم قدری با دقت به آخرین اثر شمقدری، نگاهی بیندازیم، بیان چند نکته ضروری به نظر می رسد:
⬅️اگر یک تولید کننده مبتدی، چنین کاری را تولید می کرد، شاید مدال تحسین هم می گرفت اما در بین تولید کنندگان جوان، شمقدری، یک حالت کانون توجه برایش بوجود آمده است و مثلا برای نمره دادن به برخی کار ها میتوان از این ادبیات، استفاده کرد: "اگر قدری بیشتر تلاش کنی میتوانی در حد شمقدری، مستند ساز خوبی بشوی" . حالا با این توصیف، عمامه صورتی، یک سیر داستانی بسیار مضطرب دارد؛ و انگار قرار نیست به معضل خاصی بپردازد و فقط میخواهد انتقاد کند.
⬅️مثلا خود مقوله حجاب، یک مستند مفصل می طلبد؛ تحلیل مسئله روش امر به معروف و نهی از منکر آمران به معروف و ناهیان از منکر، تحلیل اینکه اصلا چرا اینقدر بر مسئله حجاب حساس اند و چیز دیگری را انتخاب نمی کنند، تحلیل وضعیت موجود جامعه ، بررسی عوامل بوجود آمدن این حد از بی حجابی در جامعه، بررسی سهم دولت و مسئولان از ضعف و ایراد موجود، میزان میل فعلی مردم به تغییر پوشش، علت زدگی مردم از برخی ظاهر و پوشش های مذهبی و ... اینها پاره ای از سرفصل هایی بود که بیان شد و به هنگام تحقیق و تحلیل، قطعا با ریز موضوع های پر چالش نیز مواجه خواهیم شد که به تصویر کشیدن آنها یک پروژه ی مستقلی می طلبد.
⬅️کم رنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر مسئولان و استفاده یا به تعبیر بهتری "سوء استفاده" برخی از دولتی ها از امکانات این مرز و بوم و رانت و فراساختار عمل کردن برخی از آنها نیز خودش یک موضوع بسیار پرچالش و جدی است که به تصویر کشیدن آن، هم دقت لازم، و هم تحلیل عادلانه و بدون تعصبی میخواهد که کمتر کسی، وقایع را اینگونه مورد بررسی قرار میدهد. و این کار اخیر شمقدری نشان میدهد که او فعلا برای چنین سبک تولیداتی، جوان است و خامی های فراوان از آن دیده میشود.
⬅️بررسی اینکه چرا مردم از برخی مسئولین، حس انزجار و تنفر دارند نیز خودش سیاست و کیاست منحصر به فردی می طلبد تا همزمان بتوان چند تحلیل موازی لایه ای داشت: آیا فلان مسئول، واقعا بین مردم،منفور است یا این یک موج رسانه ای علیه او است؟ آیا بخاطر کار درستی او عده ای برایش حرف درآورده اند یا اینکه اینقدر بدطینت است که اثر وضعی اقدامات خبیثانه او، بذر نفرت را در دل مردم، کاشته است؟ حالا باید این شکل مسائل را چگونه به تصویر کشید تا موجب رشد جامعه شده و همچنین آب در آسیاب دشمن ریخته نشود؟ اگر اینجا دقت لازم و تیزبینی کافی و طمأنینه وافی را نداشته باشیم، آیا سود اصلی کار های ضعیف به جیب خودمان میرود؟
❇️ای کاش، شمقدریِ پرتلاش توانا، کاری می ساخت، منتقدانه و عاری از هرگونه عجله و تعصب. انگار این کار آخر، عیار او را قدری پایین آورد. بسیار سریع از کنار مشکلات و چالش ها گذشت، درحالیکه هرکدام قابلیت یک کار مفصل خوب را داشتند که هم میتوانستند کارنامه ی خوبی برای شمقدری بشوند و هم اینکه از هرکدام میتوانست پول خوبی به جیب بزند. اما عجله زیاد در ساخت و پرداخت و ارائه "عمامه صورتی" او را از بسیاری از این موارد، باز داشت.
👇لینک مشاهده مستند در یوتوب (نیاز به فیلتر شکن دارد)👇
https://www.youtube.com/watch?v=L2ChyNHWRxk
🆔@Yekjorehdanesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دکوپاژ | #تیزر
💢دفتر یادداشت
▪️تحلیل سریال دفتر یادداشت
🔻با حضور:
▪️آقایان: آل یاسین _ بنی احمدی _ نصیری
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
@savad_rasaneh
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞#ببینید
این ویدئو توسط هوش مصنوعیِ متن به فیلم توسط Runway ساخته شده.
در ابزار Runway که مبتنی بر متن یعنی Text-to-Video هست، چیزی که میخوای رو تایپ میکنی و خروجی رو تحویل میگیری ؛ در حال حاضر استفاده از نسخه بتای اون رایگانه و کاربران با ساخت کاربری قادرند ویدیوهای خودشون رو بسازند.
#هوش_مصنوعی
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
#داستان_نویسی
#داستان
💢سخت میگذرد
▪️حکایت کلافه شدن ما از مسیر زندگی حکایت اینه که ته راه رو نمیشناسیم و نمیدونم کجا میریم.
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
🔈انجمن سواد رسانه طلاب باهمکاری مدرسه علمیه تخصصی حضرت آمنه سلام الله علیها برگزار می کند▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
💢دوره مستندسازی با موبایل
👌باحضور استاد مصطفی گودرزی
🕙زمان شروع دوره :دوشنبه 16بهمن
ساعت 11:15-12:15
💰هزینه دوره باتخفیف برای طلاب فقط 100هزارتومان
✅باارائه گواهی نامه معتبر
🔷برای ثبت نام به آیدی زیر پیام دهید و با پرداخت شهریه ثبت نام راقطعی کنید
@ns14_mohammadi
❌❌تعداد محدود است و الویت با افرادی هست که زودتر واریری راانجام دهند
#معاونت_فرهنگی
#معاونت_پژوهشی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
#داستان_نویسی
#شخصیت_پردازی
💢شخصیت و شخصیت پردازی
▪️شخصیت پردازی یعنی حاصل جمع تمام خصایص قابل مشاهده یک فرد انسانی. ( مکی کی، رابرت، 69: 1391).
🔻هر چی که در درک بهتر زندگی یک فرد ما رو کمک کنه نوعی شخصیت پردازیه.
▪️سن، نوع ظاهری، خانواده و پیشینه، شغل، علایق، تعلقات( خانه، ماشین، لباس) میزان تحصیلات، وضعیت روحی و احساسی....و هر آنچه که وجوهی از انسان رو به ما نشون میده.
🔻 این خصایص و ویژگیهایی که نام برده شد در کنار هم هویت منحصر به فرد یک انسان را میسازند.
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
#داستان_نویسی
#شخصیت_پردازی
💢شخصیت را بر ملا کنید
▪️شخصیت هر فرد در پس لایههای مختلف پنهان شده.
🔻شما به عنوان یک نویسنده باید سعی کنید این پنهانسازی رو بر طرف و شخصیت اصلی را بر ملا کنید.
▪️به بیان دیگه، در پشت خصایص ظاهری، یک ذات و سرشت پنهانی، قرار داره و این نیمه پنهان بر ملا نمیشه مگر در لحظات بحرانی.
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
#داستان_نویسی
#شخصیت_پردازی
💢شخصیتهای داستانی در طول داستان تغییر میکنند.
▪️یادتون باشه شما قرارiه داستان بنویسید و نه قصه.
🔻 شما باید تفاوت شخصیت ایستا و پویا را متوجه باشید.
▪️شخصیت ایستا، شخصیتیه که دست خوش تغییر نمیشه.
🔻هیچ حادثه و اتفاقی روی اون تاثیر نمیذاره و یا اگر بذاره میزانش انقدر کمه که قابل درک و محاسبه نیست.
❓ این نوع شخصیت رو کجا دیدید و خواندهاید؟
✅ در قصه.
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
#داستان_نویسی
#شخصیت_پردازی
💢تفاوت اصلی داستان و قصه
▪️تفاوت اصلی داستان و قصه معمولا در اینجا ظاهر میشه، یعنی در شخصیت.
🔻در قصه ما با شخصیت قهرمانی روبرو میشیم که قابل تغییر نیست. چیزی روی او تاثیر نمیذاره از اول تا آخر قصه او دستخوش تغییر نمیشه.
▪️شخصیت پویا در مقابل شخصیت ایستا قرار میگیره و شخصیتیه که مدام در داستان دستخوش تغییر و تحول میشه.
🔻شخصیت در داستان پویاست، تغییر میکنه(قهرمان داستان، شخصیت اول داستان با شخصیت انتهای داستان متفاوته.)
▪️ مخاطب به خاطر این تغییراته که خواهان خوندن داستانه. فکر کنید شخصیتی خوب و عالی در داستان دارید این شخصیت از اول تا آخر داستان هیچ تغییری نکنه...، خوب اینجاست که بزرگترین اشتباه رخ میده.
🔻شخصیتهای داستانی برای اون هستند که در مواقعی که بحران ایجاد میشه ذات خودش رو بر ملا میکنه و شخصیتهایشون دچار تغییر و تحول بشه.
▪️یکی از معیارهای سنجش داستان خوب، شخصیت های معقول و پذیرفتنی اوناست.
▪️پس ما در داستان نویسی با شخصیتهای پویا سر وکار داریم.
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
#داستان_نویسی
#شخصیت_پردازی
💢شخصیت در داستان
▪️شخصیت در داستان همون طور که گفته شد پویاست، تغییر میکنه( قهرمان داستان، شخصیت اول داستان با شخصیت انتهای داستان متفاوت خواهد بود.)
🔻مخاطب به خاطر این تغییراته که خواهان خواندن داستانه.
▪️فکر کنید شخصیتی خوب و عالی در داستان دارید این شخصیت از اول تا آخر داستان هیچ تغییری نکنه...، خوب اینجاست که بزرگترین اشتباه رخ میده.
🔻شخصیتهای داستانی باید در مواقعی که بحران ایجاد میشه ذات خودشون رو بر ملا کنند و شخصیتهاشون دچار تغییر و تحول بشه.
▪️یکی از معیارهای سنجش داستان خوب، شخصیت های معقول و پذیرفتنی اوناست.
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
#داستان_نویسی
#شخصیت_پردازی
💢اکثر داستانها دو نوع شخصیت دارند:
🔻اصلی و فرعی
▪️شخصیت اصلی:
🔻شخصیت اصلی نقطه کانونی و جوهر داستانه
🔻همه حوادث و ماجراها و سایر شخصیتهای داستان در راستای معرفی و شناسایی اون چیده میشن.
▪️اونه که خالق داستانه. همه چیز داستان و سرنوشت ماجراها بهش ختم میشه.
🔻شخصیت محوری همونه که مخاطب علاقمند به دنبال کردنشه و تا از سرنوشتش و پایانی که برایش رقم نخورده مطلع نشه دست از خوندن یا دیدن داستان نمیکشه.
▪️تمامی ساختارهای داستان بر محوریت اون هستند. اعمال، اندیشه، کشمکش و احساساتش در داستان دیده میشه.
🔻پیرنگ هم در جهت اعمال اونه.
این شخصیت اونقدر مهمه که نام خیلی از داستانهای مشهور بر اساس نام شخصیت اصلی شناخته میشه:
دزیره ( آن ماری سلینکو)، شوهر آهو خانم ( علی محمد افغانی)، جای خالی سلوچ (محمود دولت آبادی) و یا کتاب هری پاتر ( جی کی رولینگ) و...
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
#داستان_نویسی
#شخصیت_پردازی
💢رابطه شخصیت مثبت و منفی داستان
▪️شخصیت اصلی و محوری بدون شخصیت بد و یا ضد قهرمان، شخصیت مخالف و...، شناخته نمیشه.
🔻این شخصیت تمام قد در مقابل شخصیت اصلی میایسته تا مانع رسیدنش به اهدافش باشه.
▪️معمولا شخصیت محوری در داستانها بیشتر مورد پردازش و معرفی قرار میگیره و شخصیت منفی و یا همان ضد قهرمان کمتر شخصیت پردازی میشه.
🔻در داستانها معمولا به صورت کلی شخصیت منفی مورد معرفی قرار میگیره و به جزییاتش مثل موقعیت، ظاهر، خصوصیات روحی و روانی توجه نمیشه.
▪️این مسئله موجب میشه تا مخاطب به درستی دلایل کار و اهدافش رو متوجه نشه و در نهایت داستان باورپذیری خودش رو از دست میده.
🔻شخصیت منفی نقش یک سد و مانع رو در مقابل شخصیت اصلی به عهده میگیره و هر بار به شکلی ظاهر میشه تا اون رو از رسیدن به هدف مانع بشه.
▪️این همون چیزیه که شخصیت اصلی نیاز داره تا بیشتر از همیشه برای رسیدن به هدفش انگیزه پیدا کنه.
🔻در خصوص شخصیت محوری و یا اصلی باید گفت این شخصیت لزوما سفید نیست.
اون همیشه مثبت به معنی مطلق نیست اون از جنس بشره پس میتونه اشتباه کنه، بعضی وقتها بد باشه، عصبانی و پرخاش گو باشه و...
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
هدایت شده از سلسبیل
🛑 امام كاظم عليه السلام:
حرام رشد نمى كند و اگر هم رشد كند، بركت(خیر) ندارد
الكافي، جلد5 صفحه125
◼️ شهادت امام موسی کاظم علیه السلام بر شما تسلیت باد
🆔@Yekjorehdanesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#هوش_مصنوعی
🦾راه حل چیه؟
شناخت هوش مصنوعی
و رو کردن فتنــــه هــایی که
قـــــــــــــــــــــــــــــــراره انجام بده.
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
#داستان_نویسی
#شخصیت_پردازی
💢شخصیت فرعی:
▪️این شخصیت نسبت به شخصیت اصلی از اهمیت کمتری بر خورداره.
🔻این شخصیتها معمولا عهدهدار نقشهای پیش پا افتاده هستند.
🔻این شخصیتها در جای جای داستان قرار دارند و فضاهای لازم رو برای شخصیت محوری به وجود میارند و به شخصیت اصلی در رسیدن به هدفش کمک میکنند و یا برعکس مانع کار اون میشن.
▪️شخصیت اصلی و محوری در برخورد با این شخصیتها بدون اینکه مخاطب متوجه بشه خودش رو معرفی و اطلاعات لازم در خصوص خودش و داستان رو برایمخاطب فاش میکنه.
🔻پس برخورد شخصیت اصلی با این نوع شخصیتها خیلی مهمه.
▪️شخصیت اصلی علاوه بر تقابل با خودش، ضد قهرمان باید چگونگی رفتارش رو با این نوع شخصیتها نیز مشخص بشه.
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 سروده حاج مهدی رسولی در وصف حضرت عباس
به یاد یل امیرالمومنین
به یاد پهلوان امالبنین
به یاد هر کس که گفته یا عباس
به یاد شهیدای این سرزمین
#اختصاصی #ماه_شعبان
#حضرت_عباس
© شهابگرافی کپیرایت ندارد...🔻
💯📮@SHAHAB_GRAPHY
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava