eitaa logo
@Torab_bash
3.4هزار دنبال‌کننده
698 عکس
564 ویدیو
14 فایل
تراب باش، فرزند ابوتراب باش گروه تحلیل مباحث قرآنی و آخرالزمانی ارتباط با ادمین👇 @Abuo_Torab
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (عَلَيْهِ‌السَّلاَمُ): 📖 «مَنْ لَمْ يَعْرِفْ أَمْرَنَا مِنَ الْقُرْآنِ لَمْ يَتَنَكَّبِ الْفِتَنَ». 🌹 امام صادق علیه‌السلام فرمودند: ⛔هركس امرِ [مهدویتِ] ما را از طریق کسب نکند، از در امان نخواهد ماند» 📚 تفسیر عیاشي، ج ۱، ص ۱۳. 🆔 @Torab_bash
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در محضر مهدی عج بهترین باشیم! ✍️... ما در برای اهل‌بیت (ع) آورده شده‌ایم؛ طبق بسیاری از روایات ما قبل از ورود به دنیا با ولایت اهل‌بیت (ع) و بستیم؛ قول دادیم که تقوای ولایی داشته باشیم و تمام زندگیِ دنیایی را به محضریت و مهدویتِ اهل‌بیت (ع) بپردازیم! اما آیا الآن این‌گونه هستیم؟! اصلاً یادمان می‌آید که چنین قولی به خدا دادیم؟! من خودم بسیار شاهد بوده‌ام که دوستانِ هیئتی و مؤمن، وقتی دور هم نشستند و دارند صحبت می‌کنند، مثلاً بیست دقیقه، نیم ساعت، سه ربع هست که دارند باهم گپ می‌زنند؛ اما کلامشان، کلامی حاکی از حرکت به سوی اهل‌بیت (ع) نیست! بلکه درباره دنیا، درباره یک ماشین یا درباره یک غذا صحبت می‌کنند، درباره مغازه‌ها یا خاطرات بی‌خودی خودشان دارند حرف می‌کنند! موضوعاتی که شنونده اذیت می‌شود که چرا یک انسان مؤمن که باید تمام لحظات عمرش به محضریت و مهدویت اهل‌بیت (ع) بگذرد؛ باید به این موضوعات بپردازد؟ طبق برخی از آیات قرآن و روایات عترت، این و اینطور صحبت‌های بی‌خودی فی‌نفسه دارد. اگر ماها عقوبت نمی‌شویم؛ این دیگر از باب رحمت الهی است. خدا به ماها ترحم می‌کند که عقوبتمان نمی‌کند؛ وگرنه این نیست که خب، حالا کمی صحبت داشتیم دیگر، طوری هم نشد که! نه! اینها عقوبت دارد، آقا یا خانمِ فلانی! شما با بی‌تقوایی خودت، وقتِ خود و اوقات دوستان مؤمنت را به مقولات بی‌خود دنیا تلف کردی! چرا این‌کار را کردی؟ طبق قرآن، انسان حتی چیزهایی که در می‌گذرد هم می‌شود چه رسد به اعمالش! به عنوان مثال خداوند در آیه‌ی ۲۲۵ بقره می‌فرماید: «وَ لکِنْ يُؤاخِذُکُمْ بِما کَسَبَتْ قُلُوبُکُمْ وَ اللّهُ غَفُورٌ حَليمٌ» ولی خدا شما را بدانچه در قلب‌های خود جمع‌آوری کرده‌اید، مؤاخذه می‌کند، و خداوند آمرزنده‌ی بردبار است‏. 🚨بحث اکتسابیات را که شما دنبال می‌کنید؛ درمی‌یابید که اعمال شما، محصولاتِ اعمال شما، بلکه آن چیزی که در قلبِ شما هست؛ همه‌اش مورد قرار می‌گیرد. طبق آیات قرآن، یوم الحساب در ابتدای قیامت نیست. قیامت با قوانین برزخ و ظاهر شدن اعمال انسان‌ها که از جنس برزخ هست مثل اخلاقیات و فقهیات تازه شروع می‌شود. البته وقتی آدم‌ها سر از قبر درمی‌آورند متوجه نیستند، فکر می‌کنند که مانند صحنه دنیاست؛ به تدریج متوجه می‌شوند یک اختلافاتی در این سرزمین با دنیا وجود دارد. خود یوم اول قیامت به حسب پلکان ارتقاء اگر بخواهیم جزئی‌تر نگاه کنیم شامل پلکان هفت آسمان و بعد پله‌های کرسی است. قلب انسان‌ها یعنی مرکز ادراک‌شان، در یا همان آنهاست، لذا تمام آن چیزهایی که در روح شماست، به تبع، آن چیزهایی که در قلب شما هست نسبتاً در اوایل یوم اول قیامت در حدّ ظاهر شدن آشکار می‌شود. یوم دوم قیامت به بعد هم یواش‌یواش نیّات و باطن اعمال انسان‌ها، پیرامون خود فرد، ظهور داده می‌شود، ما خیلی باید مواظب باشیم. حتی چیزهایی که در قلب‌مان می‌گذرد؛ که به داشتید این واقعاً قلبی بود یا ظاهری بود؛ تقوایی که ورزیدید تظاهر بود، بخاطر دیگری بود یا صادقانه بود و بخاطر خدا بود؟ ▪️خیلی اعمال ما وقتی که وجوهِ روح‌مان و از جمله قلب‌مان و قلبیات‌مان ظاهر می‌شود؛ آن اعمال می‌ریزد. چرا؟ چون یا نبود یا به خاطر خدا نبود. در آن دوران معلوم می‌شود که این اعمالی که به عنوان اکتسابیات همراه ما بود؛ اینها قیمتی ندارد؛ بلکه منفی است! چون یا صادقانه نبود یا بخاطر خدا نبود. ما در آینده با این ماجرا مواجه هستیم. لذا در آن دوران «فَلْيَضْحَکُوا قَليلاً وَ لْيَبْکُوا کَثيرًا جَزاءً بِما کانُوا يَکْسِبُونَ» تنها گروهی اندک شادمان هستند؛ و اما دسته‌جات زیادی [از مردم] به خاطر اعمالشان و آنچه به دست می‌آوردند، بسيار گریان‌اند. 🧩 با این توصیف چطور یک انسان به خودش جرأت می‌دهد که وقت خودش و وقت دوستان مؤمنش را با حرف‌های بی‌خود دنیایی مشغول کند، مگر نمی‌ترسد؟ مگر نمی‌ورزد؟ ما در قرآن داریم که: «اتَّقُوا یَوْمًا» نسبت به آن دوران تقوا بورزید. به پیشگاه خدا می‌خواهیم برویم «اتَّقُوا اللهَ»؛ با جهنم مواجه هستیم «اتَّقُوا النّارَ». یک نوع تقوا هم تقوا در قبال ولیّ عالم است؛ ! در حدیث هست که متقین، امیرالمؤمنین (ع) هستند؛ تمام عالم محضر اهل‌بیت (ع) است، ما باید تقوای در قبال اهل‌بیت (ع) داشته باشیم؛ و اولین بحثِ تقوا در قرآن، ذیل آیه دوم سوره بقره، تقوای ولایی است. تقوا در قبال «الْغَیْب» که در روایات فرمودند منظور حجت غائب است. 🔻 : 👇 🆔 @Torab_bash
🔺 : 👆 پس ولایتی که به واسطه اهل‌بیت (ع) در اسلام نازل شده و ولایتی که به واسطه این بزرگواران بر گذشتگان نازل شده؛ وجود دارد؛ ما باید در قبالش تقوا بورزیم؛ و امروز هم همین است؛ باید محضر مولایمان مهدی عج را رعایت کنیم و تمام زندگی را معطوف مهدویت ایشان قرار دهیم. 🆔 @Torab_bash
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 : 🌤️ «هَلَكَ مَن لَيس لَهُ حَكيمٌ يُرشِدُهُ»: ✍️... «كسى‌كه برای او نباشد تا [به سوی ] ارشاد و راهنمايى‌اش كند؛ خواهد شد.» 📚 بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۱۵۹. 🆔 @Torab_bash
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ انقلاب اسلامی ایران، اجابتِ رسول‌الله صلی‌الله علیه وآله از سوی بود! 🆔 @Torab_bash
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
26.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | مجموعه مستند ✡قسمت بیست‌‌وششم: جنگ‌افروزی (۱) 👁‍🗨 ما همه‌جای دنیا جنگ ایجاد می‌کنیم!! 👀 ⛔️نامناسب برای شیطان‌پرستان⛔️ ⏳کانال تراب باش 🆔️ @Torab_bash
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌤️ از انقلاب الهی ایران تا ظهور مهدی (عج) ✍️... اميد است كه اين جرقه و ‏اى الهى باشد كه انفجارى عظيم در توده‏هاى زير ستم ايجاد نمايد و به طلوع انقلاب مبارک حضرت بقيه الله(عج) منتهى شود. و بايد ملت شريف كه چنين انقلابى بزرگ را نموده است در ادامه آن هرچه بيشتر كوشا باشد و حضور خود را هرچه والاتر در صحنه اقامه الهى به ثبت رساند. عزيزان من، بايد بدانيد كه ارزش انقلاب هرچه بيشتر باشد فداكارى در راه تحقق آن ارزشمندتر و لازم‌تر است. 💢 📚 صحیفه امام؛ ج ۱۵؛ ص ۶۲ | جماران؛ ۱۰ مرداد ۱۳۶۰. 🆔 @Torab_bash
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 برافراشته شدن پرچم مهدویت 🚨 انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت (ارواحنا فداه) است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نَهد و ظهور و فرجش را در عَصر حاضر قرار دهد. ▫️ ▪️ 📚 صحیفه نور، جلد ۵، صفحه ١٨۴. 🆔 @Torab_bash
🔥 ما در صدد خشکانیدن ریشه فاسد صهیونیزم جهانی هستیم! 🆔 @Torab_bash
💠 امروز اگر با هم قیام کنیم، اسرائیل بکلی از بین خواهد رفت! 📍ملت ها باید بایستند و بخواهند از ارتش ها و دولت های منطقه خودشان که بیایند و با این فلسطینی‌ها که مورد ظلم واقع شده‌اند کمک کنند تا این از بین برود. 📍همه موظفیم به اینکه برای خدا کنیم و برای حفظ کشورهای اسلامی قیام کنیم در مقابل این غده سرطانی که سر منشاش ست. 📍امیدوارم که ملتهای این کشورهای اسلامی ننشینند تا اینکه وقت بگذرد. امروز، روزی است که اگر با هم قیام کنند، بکلی از بین خواهد رفت. 📍اسرائیل با صراحت می‌گوید که «من باید همه اینجاها را بگیرم»، دولتها بیدار بشوند و با این که خطرش برای همه و برای است، قیام کنند و با صحبت و شوخی مسائل را نگذرانند. ▪️. 📚صحیفه نور، جلد ۱۶، صفحه ۲۰۱. 🆔 @Torab_bash
📚 صادره از اهل‌بیت علیهم‌السلام درباره‌ی «وَ عَجِّل فَرَجَهُم» در انتهای صلوات! ✍️... با تحقیق و جستجو در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام به دست می‌آید که اضافه شدنِ واژه «وَ عَجِّل فَرَجَهُم» یا «عَجِّلِ اللَهُمَّ فَرَجَهُمْ» به صلوات، در زمان پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) مطرح بوده است، برای نمونه به چند روایت در این باره اشاره می‌شود: 1️⃣ در دعایی با نام «دعای حریق» [۱] که امام صادق(ع) از امامان پیش از خود نقل می‌کند که جبرئیل بر پیامبر اسلام(ص) نازل شد و این دعا را به آن حضرت تعلیم داد. [۲] در فرازی از آن آمده است: «...اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ الطَّیِّبِینَ وَ عَجِّلِ اللَّهُمَّ فَرَجَهُم‏...». [۳] 2️⃣ امام حسین(ع) از مولا امیرالمؤمنین علی(ع): دعایی را نقل می‌کند که در فرازی از آن چنین آمده است: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى طَیِّبِ الْمُرْسَلِین ... ‏صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم‏...». [۴] 3️⃣ اسحاق ابن عمار می‌گوید: به امام صادق(ع) عرض کردم من از عقرب‌ها می‌ترسم، امام(ع) پس از بیان آداب خاص، فرمود، سه مرتبه بگو: «اللَّهُمَّ رَبَّ أَسْلَمَ‏ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ‏...».[۵] 4️⃣ در روایت دیگری امام صادق می‌فرماید: هرکس بعد از نماز صبح و نماز ظهر بگوید: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ‏»، نمی‌میرد مگر این‌که قائم از آل محمد را درک کند.[۶] 5️⃣ عمرو بن ابی مِقدام می‌گوید: امام صادق(ع) دعایی را به من یاد دادند و فرمودند خیر دنیا و آخرت در این دعا جمع شده است، در یک فقره از آن دعا آمده: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ‏ فَرَجَهُمْ‏ وَ رُوحَهُمْ وَ رَاحَتَهُمْ وَ سُرُورَهُمْ وَ أَذِقْنِی طَعْمَ فَرَجِهِمْ وَ أَهْلِکْ أَعْدَاءَهُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْس»‏. [۷] دلیلش هم درخواست رهایی از غم و اندوه و تقاضای گشایش در کارهای اهل بیت(ع) بوده است. 📚 پی‌نوشت‌ها: [۱]. کفعمی، ابراهیم بن علی، المصباح (جنة الأمان الواقیة و جنة الإیمان الباقیة)، ص ۷۲، دار الرضی (زاهدی)، قم، چاپ دوم، ۱۴۰۵ق؛ شیخ طوسی، ابو جعفر محمد بن حسن، مصباح المتهجد و سلاح المتعبّد، ج ۱، ص ۲۲۰، مؤسسة فقه الشیعة، بیروت، چاپ اول، ۱۴۱۱ق؛ مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج ۸۳، ص ۱۶۵، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق. [۲]. مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج ۸۳، ص ۱۷۱ – ۱۷۲، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق. [۳]. المصباح (جنة الأمان الواقیة و جنة الإیمان الباقیة)، ص ۷۸؛ مصباح المتهجد و سلاح المتعبّد، ج ۱، ص ۲۲۶. [۴]. شیخ طوسی، تهذیب الأحکام، محقق و مصحح: موسوی خرسان، حسن، ج ۳، ص ۸۳ – ۸۴، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق. [۵]. کلینى، محمد، الکافی، محقق و مصحح: غفارى، على اکبر، آخوندى، محمد، ج ۲، ص ۵۷۰، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق. [۶]. مجلسى، محمد باقر، بحار الأنوار، ج ۸۳، ص ۷۷، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق. [۷]. الکافی، ج ‏۲، ص ۵۸۳. 🆔 @Torab_bash
📚 مراجعِ عظام درباره‌ی «وَ عَجِّل فَرَجَهُم» در نماز‌های واجب! ✍️... سؤال: اگر شخصی در نماز واجب، به طورِ سهوی یا عمدی بعد از صلوات، در تشهد «وَ عَجِّل فَرَجَهُم» بگوید، حکم نماز او چیست؟ 1️⃣ آیت الله بهجت (ره): به نیّت مطلق دعا باشد، اشکال ندارد. [۱] 2️⃣ آیت الله تبریزی (ره): عبارت مزبور دعا است و گفتن آن بعد از تشهد ضرری به نماز ندارد. والله العالم. [۲] 3️⃣ آیت الله خامنه‌ای (دام ظلّه): اگر به قصد ورود نگفته و به قصد مطلق دعا، بگوید اشکال ندارد. [۳] 4️⃣ آیت الله سیستانی (دام ظلّه): گفتن جمله مذکور بعد از صلوات جائز است. [۴] 5️⃣ آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه): اگر گفتن جملات مذکوره مورد داشته باشد مثلاً بعد از صلوات گفته شود و به قصد ورود نباشد اشکال ندارد. [۵] 6️⃣ آیت الله فاضل لنکرانی (ره): اگر به قصد دعا باشد مانعی ندارد و نمازها صحیح است. [۶] 7️⃣ آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه): عمداً به طور مداوم این کار را نکند. احتیاط آن است که این کار را نکنند و مطابق آنچه در رساله ها آمده است عمل نمایند. [۷] 8️⃣ آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه): گفتن این جمله بعد از تشهد اگر به قصد ورود نباشد اشکال ندارد. [۸] 📚 پی‌نوشت‌ها: ۱. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم. ۲. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم. ۳. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم. ۴. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم. ۵. جامع الاحکام، ج ۱، ص ۷۳، س ۲۳۰. ۶. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم. ۷. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم. (استفتائات، ج ۲، ص ۱۰۷، س ۲۶۳). ۸. هزار و یک مساله فقهی، ج ۲، ص ۵۳، س ۱۵۷. 🆔 @Torab_bash
🔻 نظر علامه امینی درباره «وَ عَجِّل فَرَجَهُم» 🧩 مرحوم (ره) می‌فرمود: هرکس بعد از بر پیامبر اکرم (ص) با اخلاص، برای سلامتی و تعجیل در امام زمان (عج) دعا کند و عبارت «عَجِّل فَرَجَهُم» را بگوید، من او را در نوشتنِ کتابِ ، شریک می‌نمایم. [۱] ۱. ر.ک: کتاب یادنامه علامه امینی، ص ۳۴۵. 🆔 @Torab_bash