🚨#دوستان! تا دقایقی دیگر پستِ چهارمِ ضمیرِ «نا» بارگذاری میشود؛ بسیار سخت و طاقت فرسا!!
https://eitaa.com/torab_bash
🌤️ توصیفِ ضمیرِ «نا» از منشأ خلقت
✍️... در بحثِ ضمیرِ «نا»، گاهی اهلبیت (ع) از منشأ خلقت شروع به صحبت میکنند که خلقت ابتدا از کجا شروع شد؛ یعنی درباره ارتفاعاتِ عالَم صحبت میکنند؛ و نظامِ واسطهها را با مصداقِ «اَلصّفَاتُ و الأَسمَاءُ مَخلُوقَاتٌ» مطرح کرده؛ سپس توضیح میدهند که این چه جریانی در عالم است.
⁉️نگاهِ ما به این قبیل احادیث باید چطور باشد؟ یعنی چه تصوری در ذهن ما باید ایجاد شود؟ اینکه یک اشیائی یا یک چیزهایی در ارتفاعاتِ عالم به نام صفات و اسماء إلهی وجود دارد که مخلوقِ خدا هستند؛ آنها خدا نیستند؛ بلکه خدا آنها را خلق کرده است. این یک تصور ابتدایی از یک حقیقت است؛ اما چون بحث صرفاً درباره خلقتِ صفات و أسماء است؛ ما نیازی به یافتن جهت و مسیر بحث نداریم؛ لکن گاهی بحث درباره ابتدای خلقت از بالا به سمتِ پایین است؛ جایی که خلقت ابتدا شد! به عنوان مثال حدیثی که در پستِ قبل داشتیم: «نَحنُ صَنائِعُ رَبِّنا و الخَلقُ بَعدُ صَنائِعُنا» ما ساختههای خدا هستیم و بعد از اینکه ما ساخته شدیم؛ بقیه چیزها را ما خلق کردیم. در این حدیث و احادیثِ مشابه، اهلبیت (ع) از ابعادِ بالاترشان به عنوان شخص صحبت میکنند؛ نه صرفِ اشیاء، یعنی اشیاءِ ارتفاعاتِ بالا که ابعادِ نوری خودشان است را به عنوان شخص معرفی میکنند؛ همچنانکه در برخی احادیث، عناصرِ ارتفاعات بالا را صرفاً به عنوان شیئ معرفی میکنند.
‼️در حدیثِ «نَحنُ صَنائِعُ رَبِّنا» هم نمیفرمایند که ابتدا خدا نورِ ما را خلق کرد؛ بلکه میفرمایند: «نَحنُ»، یعنی خودِ ما ساختههای خدا هستیم؛ خودِ ما در آن ارتفاعاتِ اول، شیئای ساخته شده توسطِ خدا هستیم که شخص است! اگر این حدیث را صرفاً روی زمین و دنیایی معنا کنیم؛ مطلب را از جایگاهِ خودش خارج کرده و متوجهاش نخواهیم شد! چرا؟ چون معنای حدیث این نیست که خدا ابتدا ما را در آن ارتفاعات بالا ایجاد کرد؛ سپس ما وقتی به دنیا آمدیم؛ از روی همین زمین، دیگر خلایق را خلق کردیم! زیراکه میلیاردها سال قبل از خلقتِ مادی اهلبیت (ع) در زمین، خدا مخلوقاتِ دیگر را خلق کرده بود؛ یعنی اگر حدیث را روی خطِ زمان معنا کنیم؛ میبینیم که روی زمین و در خطِ زمان، ابتدا خدا دیگر مخلوقات را ایجاد کرد؛ سپس حدود ۱۴۰۰ سال قبل اهلبیت (ع) را روی زمین قرار داد؛ پس اینکه امام در حدیثِ فوق فرمود: ابتدا خدا ما را ساخت؛ بعد ما دیگر خلایق را ساختیم، جایگاهِ حدیث روی زمینِ مادی نیست؛ حتی جایگاهِ آن در آسمانها هم نیست؛ چون آسمانها نسبت به ملکوت، عرش، غیب و أسماء، این پایینهاست و مؤخر از عوالمِ بالاتر است؛ لذا در حدیثِ فوق، صحبت از ارتفاعاتِ بسیار بالاست؛ آنجایی که خلقت ابتدا شد؛ و کسی خلقتِ اغیار را از جانبِ «مَنْ خَلَق» ابتدا کرد.
▪️در حدیثِ «الصّفَاتُ و الأَسمَاءُ مَخلُوقَاتٌ» صفات و أسماء، اشیائی مخلوقاند؛ اما در حدیثِ «نَحنُ صَنائِعُ رَبِّنا» ما صنعِ ربّ هستیم؛ اینها صرفاً شیئ نیستند؛ بلکه افرادی هستند ذیشعور؛ چون امام میفرماید: «نَحنُ»، یعنی افرادی، ذیشعور و توانمند که کارهای عجیبی انجام میدهند؛ از جمله خلقتِ مخلوقات؛ لکن منظور این نیست که ما با همین جسم مادی، آن بالا رفتیم و چیزهایی را خلق کردیم؛ بلکه جسمِ مادی اهلبیت (ع) میلیاردها سال بعد از ابتدای خلقت ایجاد شد؛ لذا منظور از «نَحنُ» اهلبیتِ مادی نیست؛ این «نَحنُ» تشخّص یافتهی همان «الصّفَاتُ و الأَسمَاءُ» است؛ یعنی وجهی از اهلبیت (ع) که مادی نیست؛ بسیار مرتفع است؛ ابتدای خلقتِ إلهی و ابتداکننده به خلقتِ دیگر مخلوقات است؛ اشیائی حجیم و نورانی در ارتفاعات که یک اصلیتی بنام صفات و أسماء إلهی دارد و یک زیرمجموعهای بنام اهلبیت (ع) در دنیا.
📌به عبارت دیگر حقایقی در عالم وجود دارد به نام «اَلصّفَاتُ وَ الأَسْمَاءُ» که با یک نظامی پایین میآید و در دنیا به جسمهای مبارکی وصل میشود؛ آن جسمهای مبارک در دنیا را ما با عنوانِ اهلبیت (ع) میشناسیم که اصلِ ایشان، همان صفات و أسماءِ إلهی است و خودشان این صفات و اسماء را میفرمایند: «نَحنُ»! این «نَحنُ» عالم به عالم را درونِ خودش خلق میکند و پایین میآید؛ تا اینکه به دنیا میرسد و در دنیا، در خطِ زمان، حدود ۱۴۰۰ سال قبل به جسمهایی که خدا قرار داده؛ وصل میشود؛ و این همان چیزی است که ما تحت عنوان ضمیرِ «نا» میشناسیم؛ لذا در حدیث نمیفرمایند: نَحنُ أهلُ البَیتِ صَنائِعُ رَبِّنا، اصلاً واژه اهلبیت را بیان نمیکنند؛ چون جایگاهِ این عنوان، دنیاست؛ خودِ اهلبیت محدود به دنیا نیستند؛ اما این عنوانشان برای دنیاست. ایشان در ارتفاعاتِ بالا اشیائی عظیماند بنام صفاتِ الهی که وقتی بسوی اعماق جریان پیدا میکنند، میشوند أسماء، مثل اسمِ الخالق که با جریانش تا همین اعماق را خلق میکند؛ و این نگاهی کلان است به توصیفِ ضمیرِ «نا» از منشأ خلقت.
https://eitaa.com/torab_bash
🔺جملهی کلیدی پست: ...و در دنیا، در خطِ زمان، حدود ۱۴۰۰ سال قبل به جسمهایی که خدا قرار داده؛ وصل میشود؛ و این همان چیزی است که ما تحتِ عنوانِ ضمیرِ «نا» میشناسیم!
👆👆👆👆👆👆👆👆
https://eitaa.com/torab_bash
🚨#دوستان! دقت کردید مدتی هست که #حوادث در دنیا، ناگهان سرعت و شدت میگیرد و ناگهان برای زمانِ کوتاهی فروکش میکند؛ کمی در آرامشِ ظاهری به سر میبریم و دوباره ماجراهای سخت و عجیب سرعت و شدت میگیرد؟! 🤔
https://eitaa.com/torab_bash
👆امروز یک تحلیلِ بسیار جالب و کارآمد در این رابطه، تقدیم شما عزیزان میشود.👆
16.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️... معلّمِ پنهانِ همهی معلمها
💡حجةالاسلام استاد عالی: بیانِ یک ماجرای اسرارآمیز از معلّمیِ پنهانِ امام رضا (ع).
😱 واقعاً زیبا و عجیب بود!!
https://eitaa.com/torab_bash
1.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😂 خلاصه سفر ترامپ به عربستان که توسط هوش مصنوعی ساخته شده!!
https://eitaa.com/torab_bash
2.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #وزیر_نیرو: سدها خالی است! چرا #علما فکری نمیکنند؟ چرا باران نمیآید؟ چرا هوا گرمتر شده است؟
https://eitaa.com/torab_bash
🚨#دوستان! امروز با توجه به توضیحاتی که دربارهی ضمیرِ «نا» داشتیم؛ از منظرِ تعامل با ذاتِ خدا از طریقِ ضمیر «نا» وارد سیاق اولِ سوره طه شده و با اشاراتی به سیاق دوم، عملاً واردِ بحثهای #مهدویت و وقایعِ آخرالزمان در سوره طه میشویم.
https://eitaa.com/torab_bash