eitaa logo
تُراب باش
5.8هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.7هزار ویدیو
113 فایل
تُراب باش، فرزندِ أبوتراب باش گروه تحلیل مباحث قرآنی و آخرالزمانی صرفاً جهت اطاعت از امر ولیّ امر ارتباط با ادمین👇 @Abuo_Torab
مشاهده در ایتا
دانلود
🚨! تا دقایقی دیگر پستِ چهارمِ ضمیرِ «نا» بارگذاری می‌شود؛ بسیار سخت و طاقت فرسا!! https://eitaa.com/torab_bash
🌤️ توصیفِ ضمیرِ «نا» از منشأ خلقت ✍️... در بحثِ ضمیرِ «نا»، گاهی اهل‌بیت (ع) از منشأ خلقت شروع به صحبت می‏کنند که خلقت ابتدا از کجا شروع شد؛ یعنی درباره ارتفاعاتِ عالَم صحبت می‏کنند؛ و نظامِ واسطه‌ها را با مصداقِ «اَلصّفَاتُ و الأَسمَاءُ مَخلُوقَاتٌ» مطرح کرده؛ سپس توضیح می‏دهند که این چه جریانی در عالم است. ⁉️نگاهِ ما به این قبیل احادیث باید چطور باشد؟ یعنی چه تصوری در ذهن ما باید ایجاد شود؟ اینکه یک اشیائی یا یک چیزهایی در ارتفاعاتِ عالم به نام صفات و اسماء إلهی وجود دارد که مخلوقِ خدا هستند؛ آنها خدا نیستند؛ بلکه خدا آنها را خلق کرده است. این یک تصور ابتدایی از یک حقیقت است؛ اما چون بحث صرفاً درباره خلقتِ صفات و أسماء است؛ ما نیازی به یافتن جهت و مسیر بحث نداریم؛ لکن گاهی بحث درباره ابتدای خلقت از بالا به سمتِ پایین است؛ جایی که خلقت ابتدا شد! به عنوان مثال حدیثی که در پستِ قبل داشتیم: «نَحنُ صَنائِعُ رَبِّنا و الخَلقُ بَعدُ صَنائِعُنا» ما ساخته‏های خدا هستیم و بعد از اینکه ما ساخته شدیم؛ بقیه چیزها را ما خلق کردیم. در این حدیث و احادیثِ مشابه، اهل‌بیت (ع) از ابعادِ بالاترشان به عنوان شخص صحبت می‏کنند؛ نه صرفِ اشیاء، یعنی اشیاءِ ارتفاعاتِ بالا که ابعادِ نوری خودشان است را به عنوان شخص معرفی می‏کنند؛ همچنان‌که در برخی احادیث، عناصرِ ارتفاعات بالا را صرفاً به عنوان شیئ معرفی می‏کنند. ‼️در حدیثِ «نَحنُ صَنائِعُ رَبِّنا» هم نمی‏فرمایند که ابتدا خدا نورِ ما را خلق کرد؛ بلکه می‌فرمایند: «نَحنُ»، یعنی خودِ ما ساخته‏های خدا هستیم؛ خودِ ما در آن ارتفاعاتِ اول، شیئ‌ای ساخته شده توسطِ خدا هستیم که شخص است! اگر این حدیث را صرفاً روی زمین و دنیایی معنا کنیم؛ مطلب را از جایگاهِ خودش خارج کرده و متوجه‌اش نخواهیم شد! چرا؟ چون معنای حدیث این نیست که خدا ابتدا ما را در آن ارتفاعات بالا ایجاد کرد؛ سپس ما وقتی به دنیا آمدیم؛ از روی همین زمین، دیگر خلایق را خلق کردیم! زیراکه میلیاردها سال قبل از خلقتِ مادی اهل‏بیت (ع) در زمین، خدا مخلوقاتِ دیگر را خلق کرده بود؛ یعنی اگر حدیث را روی خطِ زمان معنا کنیم؛ می‌بینیم که روی زمین و در خطِ زمان، ابتدا خدا دیگر مخلوقات را ایجاد کرد؛ سپس حدود ۱۴۰۰ سال قبل اهل‏بیت (ع) را روی زمین قرار داد؛ پس اینکه امام در حدیثِ فوق فرمود: ابتدا خدا ما را ساخت؛ بعد ما دیگر خلایق را ساختیم، جایگاهِ حدیث روی زمینِ مادی نیست؛ حتی جایگاهِ آن در آسمان‌ها هم نیست؛ چون آسمان‌ها نسبت به ملکوت، عرش، غیب و أسماء، این پایین‌هاست و مؤخر از عوالمِ بالاتر است؛ لذا در حدیثِ فوق، صحبت از ارتفاعاتِ بسیار بالاست؛ آن‌جایی که خلقت ابتدا شد؛ و کسی خلقتِ اغیار را از جانبِ «مَنْ خَلَق» ابتدا کرد. ▪️در حدیثِ «الصّفَاتُ و الأَسمَاءُ مَخلُوقَاتٌ» صفات و أسماء، اشیائی مخلوق‌اند؛ اما در حدیثِ «نَحنُ صَنائِعُ رَبِّنا» ما صنعِ ربّ هستیم؛ این‌ها صرفاً شیئ نیستند؛ بلکه افرادی هستند ذی‌شعور؛ چون امام می‌فرماید: «نَحنُ»، یعنی افرادی، ذی‌شعور و توانمند که کارهای عجیبی انجام می‌دهند؛ از جمله خلقتِ مخلوقات؛ لکن منظور این نیست که ما با همین جسم مادی، آن بالا رفتیم و چیزهایی را خلق کردیم؛ بلکه جسمِ مادی اهل‏بیت (ع) میلیاردها سال بعد از ابتدای خلقت ایجاد شد؛ لذا منظور از «نَحنُ» اهل‌بیتِ مادی نیست؛ این «نَحنُ» تشخّص یافته‌ی همان «الصّفَاتُ و الأَسمَاءُ» است؛ یعنی وجهی از اهل‏بیت (ع) که مادی نیست؛ بسیار مرتفع است؛ ابتدای خلقتِ إلهی و ابتداکننده به خلقتِ دیگر مخلوقات است؛ اشیائی حجیم و نورانی در ارتفاعات که یک اصلیتی بنام صفات و أسماء إلهی دارد و یک زیرمجموعه‏ای بنام اهل‏بیت (ع) در دنیا. 📌به عبارت دیگر حقایقی در عالم وجود دارد به نام «اَلصّفَاتُ وَ الأَسْمَاءُ» که با یک نظامی پایین می‏آید و در دنیا به جسم‏های مبارکی وصل می‏شود؛ آن جسم‏های مبارک در دنیا را ما با عنوانِ اهل‏بیت (ع) می‏شناسیم که اصلِ ایشان، همان صفات و أسماءِ إلهی است و خودشان این صفات و اسماء را می‏فرمایند: «نَحنُ»! این «نَحنُ» عالم به عالم را درونِ خودش خلق می‌کند و پایین می‌آید؛ تا اینکه به دنیا می‌رسد و در دنیا، در خطِ زمان، حدود ۱۴۰۰ سال قبل به جسم‌هایی که خدا قرار داده؛ وصل می‌شود؛ و این همان چیزی است که ما تحت عنوان ضمیرِ «نا» می‌شناسیم؛ لذا در حدیث نمی‏فرمایند: نَحنُ أهلُ البَیتِ صَنائِعُ رَبِّنا، اصلاً واژه اهل‏بیت را بیان نمی‏کنند؛ چون جایگاهِ این عنوان، دنیاست؛ خودِ اهل‏بیت محدود به دنیا نیستند؛ اما این عنوان‌شان برای دنیاست. ایشان در ارتفاعاتِ بالا اشیائی عظیم‌اند بنام صفاتِ الهی که وقتی بسوی اعماق جریان پیدا می‏کنند، می‏شوند أسماء، مثل اسمِ الخالق که با جریانش تا همین اعماق را خلق می‌کند؛ و این نگاهی کلان است به توصیفِ ضمیرِ «نا» از منشأ خلقت. https://eitaa.com/torab_bash
🔺جمله‌ی کلیدی پست: ...و در دنیا، در خطِ زمان، حدود ۱۴۰۰ سال قبل به جسم‌هایی که خدا قرار داده؛ وصل می‌شود؛ و این همان چیزی است که ما تحتِ عنوانِ ضمیرِ «نا» می‌شناسیم! 👆👆👆👆👆👆👆👆 https://eitaa.com/torab_bash
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚨! دقت کردید مدتی هست که در دنیا، ناگهان سرعت و شدت می‌گیرد و ناگهان برای زمانِ کوتاهی فروکش می‌کند؛ کمی در آرامشِ ظاهری به سر می‌بریم و دوباره ماجراهای سخت و عجیب سرعت و شدت می‌گیرد؟! 🤔 https://eitaa.com/torab_bash
👆امروز یک تحلیلِ بسیار جالب و کارآمد در این رابطه، تقدیم شما عزیزان می‌شود.👆
16.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️... معلّمِ پنهانِ همه‌ی معلم‌ها 💡حجةالاسلام استاد عالی: بیانِ یک ماجرای اسرارآمیز از معلّمیِ پنهانِ امام رضا (ع). 😱 واقعاً زیبا و عجیب بود!! https://eitaa.com/torab_bash
1.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😂 خلاصه سفر ترامپ به عربستان که توسط هوش مصنوعی ساخته شده!! https://eitaa.com/torab_bash
2.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
: سدها خالی است! چرا فکری نمی‌کنند؟ چرا باران نمی‌آید؟ چرا هوا گرم‌تر شده است؟ https://eitaa.com/torab_bash
🚨! امروز با توجه به توضیحاتی که درباره‌ی ضمیرِ «نا» داشتیم؛ از منظرِ تعامل با ذاتِ خدا از طریقِ ضمیر «نا» وارد سیاق اولِ سوره طه شده و با اشاراتی به سیاق دوم، عملاً واردِ بحث‌های و وقایعِ آخرالزمان در سوره طه می‌شویم. https://eitaa.com/torab_bash
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا