eitaa logo
@Torab_bash
3.4هزار دنبال‌کننده
698 عکس
564 ویدیو
14 فایل
تراب باش، فرزند ابوتراب باش گروه تحلیل مباحث قرآنی و آخرالزمانی ارتباط با ادمین👇 @Abuo_Torab
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 استاد علوم سیاسی در شیکاگو آمار شگفت انگیزی از حمایت مردم دنیا از فلسطین ارائه می‌دهد!! 🌐 ۹۵ درصد مردم جهان از فلسطین حمایت کردند! 🆔 @Torab_bash
🌐 چشمه‌ی قومِ ایران؛ «يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ» ✍️... بحث درباره آیه‌ی ۵۴ سوره مائده است؛ در مقایسه تاریخی و فرهنگی میان اعراب و قوم ایرانی،‌ آنچه آشکار می‌شود این است که یک‌سری صفات جزئی اعراب دارند که ایرانی‌ها ندارند، مثلاً عرب به لباس‌اش مقید است؛ ایرانی فوری نوع لباس یا رنگ لباسش را عوض می‌کند؛ ایرانی دو سه بار لباس‌اش را عوض کرده. مثلاً قبل از انقلاب خیلی از ایرانیان پالتوهای بلند می‌پوشیدند و کلاه پوستی سرشان می‌گذاشتند، تا انقلاب شد این لباس‌ها کنار رفت؛ چند نوبت لباس ایرانی‌ها عوض شد؛ اما لباس اعراب همان لباس چند هزار سال قبل است. ✅ از نظر فکری و فرهنگی این نوعی از تعصب محسوب می‌شود؛ یا اینکه اعراب به یک‌سری عادات پای‌بند هستند که مانع از پذیرش تفاوت‌ها از دیگر اقوام به‌ویژه عجم‌ها یعنی ایرانیان شده است. به‌عنوان مثال امام صادق(ع) ذیل آیه ۱۹۸ سوره شعرا می‌فرماید: «لَوْ نَزَّلْنا القُرْآنَ عَلَى العَجَم ما آمَنَتْ بِهِ العَرَبُ وَ قَدْ نَزَلَ عَلَى العَرَبِ فَآمَنَتْ بِه العَجَم فَهَذِهِ مِنْ فَضِيْلَةِ العَجَم» (تفسير الصافي، ج‏ ۴، ص ۵۱) یعنی اگر قرآن بر ایرانیان نازل می‌شد؛ اعراب هرگز ایمان نمی‌آوردند؛ این خود نشان از فضیلت ایرانیان عجم بر قوم عرب است. 👀 در یک دید کلی براساس آیه‌ی ۵۴ مائده که درباره ایرانیان فرموده «قَوْم يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَه» ایرانی‌ها به‌تبع حبِّ قلبی‌ای که خدا برایشان جاری کرده؛ این چشمه‌ی حبّ، در نوع ایمانیات، در صفات، در فرهنگ، در رفتار و در تمدنشان بروز دارد؛ چون قلبِ انسان مثل چشمه است؛ اگر چیزی در قلب باشد؛ پیوسته می‌جوشد و همه ابعاد انسان را سیراب می‌کند. این حبّ خدایی در اعتقادات بروز دارد و حبّ اهل‌بیت(ع) نیز از حبّ خدا جدایی ندارد؛ بلکه درون حبّ خداست، لذا می‌بینیم که ایرانیانِ پاک‌طینت به شدت محبّ اهل‌بیت(ع) شدند؛ تا با اهل‌بیت(ع) آشنا شدند؛ به شدت محبّ اهل‌بیت(ع) شدند، حبّ اهل‌بیت(ع) درون قانونِ «قَومٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَه» است که خداوند در آیه ۵۴ مائده بعد از ماجرای غدیر از اعراب برداشته و برای ایرانیان قرار داده است؛ یعنی به حسبِ حکمِ این آیه، ایرانی‌ها به شدت اهل‌بیت(ع) را دوست دارند؛ اهل‌بیت(ع) هم به شدت ایرانیان را دوست دارند این‌ها از هم جدا نیست، حبّ خدا از حبّ اهل‌بیت(ع) جدا نیست. 🌊 همین چشمه‌ی حبّ ایرانیان، باعثِ صفات عالی در وجود ایشان شد، باعثِ رفتارهای خدایی شد؛ لذا می‌بینیم که ایرانیان برای امام حسین (ع) چنان ضجه می‌زنند؛ چنان گریه می‌کند که عزاداری‌هایشان زبان‌زد است. خیلی اوقات هنوز محرم شروع نشده؛ همه‌جا سیاه‌پوش می‌شود و تا چند روز بعد از محرم کسی دلش نمی‌آید پرچم‌های سیاه و پرده‌های عزا را از در و دیوار بردارد؛ در اربعین هم انگار به زور می‌خواهند عزاداری را رها کنند، چرا؟ چون «قَومٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ» هستند. اما اعراب چنین تعصباتی ندارد؛ چرا؟ چون زیربنای وجودش «يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ» نیست. زیربنای وجودی قومِ ایرانی براساس آیه ۵۴ سوره مائده، حبّ دوطرفه است و خداوند هم در این آیه، دست روی همین چشمه‌ی حبّ گذاشته است، این چندتا رفتاری هم که خداوند در ادامه آیه مطرح می‌کند؛ اگر زیربنایش حبّ دوطرفه‌ی خدایی باشد؛ قیمت دارد. رفتارهای بعدی چیست؟ ۱- «أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنينَ» در قبال مؤمنان متواضع هستند ۲-«أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرينَ» در قبال کافران بسیار محکم و استوارند ۳-«يُجاهِدُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ» در راه خدا جهاد می‌کنند ۴-«لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ» و از سرزنش کسی نگران نیستند ❗این چهار صفتِ ایرانیان بعد از چشمه‌ی «يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ» را خیلی از اقوام کم‌وبیش دارند؛ یا در شرایط مختلف تاریخی و اجتماعی می‌توانند داشته باشند، کما اینکه شاید اعراب هم در صحنه‌های مختلف این چهار صفتِ بعد را کمتر از ایرانی‌ها نداشته باشند، اما زیربنا در آن‌ها زیربنایی نیست که خداوند به‌عنوان قومِ «يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ» از ایشان یاد کند. 🔻 ... 🆔 @Torab_bash
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😂 یکی از مصادیق قومِ ایرانی! 🏀 شما دیگه نیاز به پرش نداری!! 🆔 @Totab_bash
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☄️ساعتی پیش یک انفجار خورشیدی (CME یا solar flare) با شدت M9.8 رخ داد. 🚨این انفجار به دلیل روبرو بودن به زمین، دو روز آینده، تاثیر زیادی روی کارکرد وسایل الکتریکی و الکترونیکی در زمین خواهد داشت و ممکن است باعث قطعی گسترده اینترنت و برق در جهان شود. ـــــــــــــــــــــــ به نقل از صابرین نیوز 🆔 @Torab_bash
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 تصریح رهبر معظم انقلاب به ایمان داشتن به مبانی اصلی اسلام ازجمله ! 🆔 @Torab_bash
🚨خیلی مهم🚨 ✅ مقدمه‌سازی برای قوم آخرالزمانی ایرانی! ✍️... همان‌طور که در پست قبل گفته شد؛ زیربنا در قومِ ایرانی «يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ» یعنی حبّ دوطرفه است. شاید شما تک نمونه در برخی از افرادِ اقوام دیگر هم ببینید؛ اما در آیه‌ی ۵۴ مائده از یک قوم صحبت می‌کند نه از فرد یا تعدادی از افراد، بلکه یک قوم، آن‌هم طبق روایات منظور است؛ خداوند این حرف را می‌فرماید؛ لذا آدم نمی‌تواند خدا را متهم به قوم‌گرایی کند، خدا جامعه‌نگر است، خدا مالک است، خدا صاحب است، خدا اشراف دارد، خدا اشتباه نمی‌کند، خدا خطا نمی‌کند، خدا اغراق نمی‌کند، حرف خدا کامل است و مصلحتی درباره‌ی قومِ ایرانی در نظر دارد. ❤️ این که خدا به ایرانیان عطا فرموده؛ در ایمانیات ایرانی‌ها خیلی اثر گذاشته، در ایمان به و اهل‌بیت(ع)، همین چشمه‌ی حبّ از قلب ایرانیان جاری شده و بر صفاتشان، بر نوع اخلاقیاتشان، بر فرهنگ و رفتارهایشان بسیار اثر گذاشته؛ به‌عنوان مثال، بروز این «يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ» در موسیقیِ اصیلِ ایرانیان دیده می‌شود. شما یک موسیقی غربی را گوش بدهید؛ می‌بینید یک قطعه یا یک تکه مدام دارد تکرار می‌شود؛ این تکرار یعنی چه؟ یعنی صنعت، یعنی جهان صنعتی، شما در خانه نشسته‌اید؛ ماشین لباس‌شویی دارد می‌چرخد، می‌بینید یک صدایی مدام دارد تکرار می‌شود، در قطار نشسته‌اید یک ریتمی مدام تکرار می‌شود، در فیلمِ عصرِ جدیدِ چارلی چاپلین نشان می‌دهند؛ مدام تکرار! تکرار! تکرار! یک رفتار، در قبالِ کلی تکرار! در خلالِ کورانی از تکرارها چارلی چاپلین بازی می‌کند، این تکرار؛ یعنی صفتِ صنعت، نمادِ صنعت. 🎸 اساسِ هم همین است؛ اساس بر تکرار است؛ یعنی برگرفته از موسیقی صنعتی، غرب اساس وجودش را بر صنعت قرار داده، یک رفتاری، یک حرکتی در خلال صنعت، در زمینۀ موسیقیِ تکرار شونده‌ی غربی هم یک رفتارِ غیرتکرار شونده را روی آن می‌گذارند که مدام تکر شود؛ و این یعنی بروز صنعت. از طرفی در را که نگاه می‌کنیم؛ موسیقی که شروع می‌شود؛ پیوسته می‌رود و برمی‌گردد، دوباره از این طرف می‌رود و برمی‌گردد، مثل اینکه یک بچه‌ای نشسته؛ بادکنکی را دستش گرفته؛ از این‌طرف مشت می‌زند؛ بادکنک می‌رود و برمی‌گردد؛ از آن‌طرف مشت می‌زند از طرف دیگر برمی‌گردد؛ مرتب رفت و برگشت، اما را بخواهیم تجسم کنیم؛ تاخت و تاز نتیجه می‌گیریم؛ مثل تاختن یک اسب سوار که وقتی بلند می‌شود و حرکت می‌کند؛ می‌تازد، می‌تازد، می‌تازد! پیوسته می‌تازد و جلو می‌رود؛ در موسیقی سنتی معدل‌گیری کنیم؛ بسیاری از موسیقی‌های سنتی ایران این درون‌اش وجود دارد، البته بعضی موسیقی‌های سنتی ایران کامل‌تر هم هست؛ درونش است، مثل پرنده سبک بالی که بلند می‌شود و پرواز می‌کند؛ می‌رود! می‌رود! می‌رود... خیلی از موسیقی‌های ایرانی اینطوری است. خود آن موزیسین ایرانی شاید زیاد شخص مقیدی به مسائل مذهبی نباشد، اما چون در این فرهنگ بزرگ شده؛ موسیقی‌ای که می‌زند حاکی از تاختن است. البته نه تاختن به سوی ناکجا آباد؟ شما محبوب‌تان یا کسی را که دوستش دارید؛ بلند می‌شوید و دنبال‌اش راه می‌افتید؛ با سرعت به سوی او می‌روید؛ موسیقی ایرانی یک چنین حالتی دارد. 🥰 حبّی که در قلب یک ایرانی قرار داده شده؛ در موسیقی‌اش هم اثر گذاشته، ذاتِ به عنوان یک قوم، است؛ اما ذات غربی به عنوان یک قوم چیست؟ ، صنعت زود آنجا پا می‌دهد، اصلاً صنعت مال آنجاست؛ جنس آنها، جنسی است که صنعت در آنها زود می‌نشیند؛ خواست‌گاهِ سردیِ صنعت آنجاست، اما خواست‌گاه ایرانیان حرکت و تاختن است، لذا قومِ ایرانی در بروز خوبی دارد؛ جایی که عرصه، عرصه صنعت است؛ غرب بروز خوبی دارد؛ جایی که عرصه، عرصه‌ی است؛ شرق دور بروز خوبی دارد. در این چند دهه اخیر می‌بینیم جایی که عرصه، عرصه‌ی تاخت و تاز است؛ ایرانی بروز خوبی دارد. ذاتی ما ایرانیان تاختن محبانه است. در هشت سال دفاع مقدس، رفتاری که بسیجی‌ها داشتند؛ برگرفته از همین ذات ایرانی است؛ یعنی با حبّ بروند آنجا، کیف کنند و به‌سوی پیروزی و پیشروی بدوند؛ اصلاً بهترین دوران زندگی بسیجی‌هایمان بود، در جبهه تازه احساس زندگی می‌کردند؛ چرا؟ چون عاشقانه به جبهه رفتند، جبهه رفتنشان هم عاشقانه بود، چرا؟ چون جبهه، عرصه‌ای برای بروز حب‌شان بود. 🔹 درمجموع این حبّی که خداوند در وجود قومِ ایرانی قرار داده؛ به صورت دفاع از امامت و ولایتِ اهل‌بیت علیهم‌السلام بروز کرده است و این تازه در آخرالزمان خودش را نشان خواهد داد. 🔻 ... 🆔 @Torab_bash
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 علمِ ثریّایی برای ایرانیان! 🆔 @Torab_bash
📿دینِ ثریّایی برای ایرانیان! 🆔 @Torab_bash
🕌 ایمانِ ثریّایی برای ایرانیان! 🆔 @Torab_bash
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕎 مراسم خاخام‌های جادوگر صهیونیسم 🚨 احتمالاً برای همین روزهاست ✡️ در پناه جنیّان دیّار 🆔 @Torab_bash
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ سهمِ ایرانیان از اسلام و تسلیم! 🆔 @Torab_bash
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗡️من شمشیر رو کشیدم و دارم از چپ و راست می‌زنم!! 🚨 ! 🆔 @Torab_bash
❤️ خوشبخت‌ترین قوم در اسلام و تسلیم! 🆔 @Torab_bash
کلامِ امامِ زمان(عج) درباره ایران و ایرانی ✍️... طبق نقلی، امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف به ایران عنایت خاصی دارند؛ ایشان خطاب به مرحوم میرزای قمی می‌فرمایند: «اینجا [ایران] خانه‌ی شیعیانِ ماست. می‌شکند، خم می‌شود، خطر هست ولی ما نمی‌گذاریم سقوط کند، ما نگه‌اش می‌داریم.» ☀️ ! 📚 منبع: کریمی جهرمی، علی، عنایات ولی عصر به علماء و مراجع، ص ۱۰۹. 🆔 @Torab_bash
☄️ ایرانیان در آخرالزمان ✍️... ایرانیان را در زمان اهل‌بیت علیهم السلام با عناوین فُرْس، اَعاجِم، مَوالی، بنو الحَمراء، قومِ سلمان فارسی و چند عنوان دیگر شناخته می‌شدند. در برخی از روایات، گاه از با عناوین اهلِ خراسان، اهلِ قم، اهلِ طالقان و دیگر شهرهای مشهور ایران در آن دوران یاد می‌شد. در برخی از روایاتِ دیگر نیز از مردمی با عنوانِ «اهلِ مشرق» سخن گفته شده است که بنابر نظر بسیاری از اهل فن، منظور از آن‌ها مردم ایران هستند.[۱] ☀️در بعضی از روایات نقل شده است که «بیشترین آل محمّد علیهم السلام را ایرانیان تشکیل می‌دهند.» همچنین نقل شده که بسیاری از امام زمان علیه‌السلام از اهالی مرو رود، مرو، طوس، مغان، جابروان، قومس، اصطخر، فاریاب، طالقان، سجستان، نیشابور، طبرستان، قم، گرگان، اهواز، سیراف، ری و کرمان هستند.[۲] 🔻از طرفی عَفّانِ بَصْری می‌گوید: امام صادق علیه‌السلام فرمود: آیا می‌دانی چرا این شهر، نامیده شده است؟! گفتم: خدا و رسولش و شما می‌دانید. امام علیه‌السلام فرمود: قم نامیده شد؛ چون اهلِ این شهر با قائم آل محمّد علیهم‌السّلام همراه و همدل می‌شوند و به همراه او می‌کنند و با (جنگیدن) در معیّتِ او از خود نشان داده و به او میرساند.[۳] 🔹همچنین از امام صادق علیه‌السلام سؤال شد: منظور از «بَعَثْنا عَلَیْکُمْ عِباداً لَنا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ» در آیه‌ی ۵ سوره اسراء چه کسانی هستند؟ مولا فرمودند: «هُمْ وَاللَّهِ أَهْلُ قُم، هُمْ وَاللَّهِ أَهْلُ قُم، هُمْ وَاللَّهِ أَهْلُ قُم».[۴] همچنین فرمودند: علم... از کوفه برچیده خواهد شد و از شهری به نام آشکار می‌شود و آن سامان معدن فضل و دانش می‌گردد؛ به نحوی که در زمین کسی در استضعاف فکری به سر نمی‌برد... و این قضایا نزدیک قائمِ ما به وقوع می‌پیوندد. خداوندِ سبحان، قم و اهلِ قم را برای رساندن پیامِ اسلام، قائم مقام حضرت حجت می‌گرداند. اگر چنین نشود، زمین اهل خودش را فرو می‌برد و در زمین حجتی باقی نمی‌ماند، دانش از این شهر به شرق و غرب جهان منتشر می‌گردد، بدین سان بر مردم اتمام حجت شده و کسی باقی نمی‌ماند که دین و دانش به وی نرسیده باشد. آنگاه قائم علیه‌السلام [پس از ماجراهایی طولانی] ظهور می‌کند و ظهور وی باعثِ [جریانِ] خشم و غضب خداوند بر بندگانِ [خاطی و کافر] می‌شود. زیرا خداوند از بندگانش نمی‌گیرد مگر بعد از آنکه وجود مقدس امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه را انکار نمایند.[۵] 📚 منابع: [۱] بامداد بشریت، محمد جواد طبسی، بخش ۸، صص ۵۱و۵۲. [۲] همان، ص۵۳ به نقل از دلائل الإمامة، ص ۳۱۴. [۳] سیمای جهان در عصرامام زمان (عج) ص۳۸۳ به نقل از بحار الأنوار: ج ۶۰ ص ۲۴۳ و ص ۲۱۶ ح ۳۸. [۴] بامداد بشریت، ص ۵۴ به نقل از بحار ج ۶۰ ص ۲۱۶. [۵] عصر ظهور صص ۲۲۸-۲۲۷ به نقل از بحار، ج ۶۰ ص ۲۱۳، ☀️ 🔹 ... 🆔 @Torab_bash