eitaa logo
ترابیران ... معماری‌ظرف‌زندگی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
228 ویدیو
11 فایل
گروه ترابیران در سال ۱۳۹۱ خورشیدی فعالیت خود را با مشارکت متخصصین معماری با هدف احیاء الگوهای موجود در معماری اسلامی و بهره گیری از این هنر غنی در معماری معاصر آغاز نمود. ارتباط: @TORAB91
مشاهده در ایتا
دانلود
طرح اين پروژه در و در جوار واقع شده است. نقل است حضرت در زمان حيات خود و در مقطعي كه به يزد سفر كرده در اين محله اقامت داشته است. _________________ مسول پروژه: نغمه قدوسي طراحي: ميثم كارگر شوركي مطالعات: محمدرضا پوررنجبر برداشت: محمد راد _________________ عضویت در کانال: @YAZDTORAB ارتباط، انتقاد و پيشنهاد: @TORAB91 سایت: Yazdtorab.ir صفحه اینستاگرام: instagram.com/yazdtorab91 _________________
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌شاید مساله از آنجا شروع شد که با اوج گرفتن سوداگری زمین و بسط رویکردهای غلط در امر ؛ روش و مکانیابی زمینهای کشاورزی پهنه شهرها و روستاها را زیر و رو کرد... 📌و در شرایط دشوار امروز هم تا زمانیکه نگاه فانتزی به صنایع_بومی داشته باشیم و عبارت جعلی را به آنها اطلاق کنیم، راهی به جز توسعه در فلات تشنه مرکزی جهت ایجاد اشتغال نخواهیم داشت. 📌همه در یک کشتی بزرگ به نام ایران نشسته ایم، بنابراین با بحرانی شدن شرایط قرار نیست شهرهای مرکزی فلات ایران بتوانند بدون چالش و دردسر از طرحهای توسعه ای بهره ببرند. 📎اگر از این بحران هم به سلامت! عبور کنیم، معلوم نیست تحفه از آب گذشته ای به نام قرار است چه گلی به سر مردم جنوب شرق بزند! در پستهای بعدی اشاره ای به آب فسیلی در خواهیم داشت، انشاالله. @yazdtorab
چند بار دست به نوشتن بردم اما توان اینکه مطلب را به انتها برسانم برایم مقدور نبود. محمد حسین فرج نژاد یکی از کسانی بود که نگاه من را به طلبه، دین، حوزه و قدرت اسلام در ساخت یک تمدن و مدینه فاضله عوض کرد. در آشنایی با شخصیتی چون او بود فهمیدم؛ اینکه "مدارس علمی در طول تاریخ اسلام مرکز تولید علم در حوزه های هنری، پزشکی، اقتصاد، حقوق، معماری و شهرسازی بوده اند" یعنی چه!؟ بی شک فرج نژادِ ما و خانواده اش قرین رحمت است، دعا می کنم خداوند به درجاتش و عزتش بیفزاید. حرف برای گفتن بسیار است و بغض در گلو جهت شادی روح عزیزمان و خانواده اش فاتحه ای قرائت کنید.
خانه طراحی: عضویت در کانال: @YAZDTORAB ارتباط، انتقاد و پيشنهاد: @TORAB91 سایت: Yazdtorab.ir صفحه اینستاگرام: instagram.com/yazdtorab91
در شرایط بحرانی فعلی وقتی صحبت از آبهای زیرزمینی و حفر چاه می شود، اولین تصویری است که در ذهن شکل می گیرد که نتیجه نهایی برداشت از این مخازن است. مساله ای که شاید شصت هفتاد سال و یا حتی پنجاه سال پیش که در اوج سرمستی بهره برداری از این چاهها بودیم شوخی ای بیش نبود. اما امروز فرونشست زمین و ایجاد شکافهای متعدد در و شهرهایی مثل نیشابور و تهران را تهدید میکند و از یک مساله به تبدیل شده است. آب مساله امروز فلات ایران نیست و قدمتی به اندازه تاریخ دارد، اما در چند قرن اخیر با از دست رفتن سرزمین های پیرامونی از ایرانِ مرکزی سرچشمه اصلی بسیاری از رودهایی که منبع تغدیه تمدن ایرانی بوده اند از دست رفته است و این موضوع به یک مساله فوق راهبردی تبدیل شده است. در این میان با غفلت از قدرت و کارایی دیپلماسی در احقاق ایران در رابطه با کشورهای پیرامونی مسولین و کارشناسان به راهکارهایی از جمله انتقال آب از خلیج فارس، دریای عمان و حتی دریاچه خزر به مناطق مرکزی، با توسل به تکنولوژی آب شیرین کن و یا تکیه بر حفر و بهره برداری از چشم دوخته اند. فارغ از ملاحظات شیرین کردن آب دریا و دریاچه ها، هدف نگارنده از این نوشتار اشاره به مخاطرات و غفلتهایی است که در پس بهره برداری از نهفته است. مشخصا در منطقه سیستان؛ با انسداد رود هیرمند و خشک شدن دریاچه هامون با چالشهای مستقیمی روبرو هستیم که برخی از آنها عبارتند از: - انقراض تقریبی کشاورزی - رو به انقراض نهادن - پایین آمدن رطوبت نسبی آب و خاک منطقه - افزایش شن و گرد وخاک در خلال بادهای موسمی - برچیده شدن ماهیگیری در دریاچه - عدم چشم انداز روشن در رونق گردشگری و اکوتوریسم منطقه - عدم تغذیه سفره های آب زیرزمینی در مسیر رود و دریاچه - عدم تامین آب شرب مردم منطقه اما در خوشبینانه ترین حالت ممکن اتکا به و بهره برداری از قرار است فقط مشکل آب شرب و کشاورزی منطقه را به صورت مقطعی، نه پایدار حل کند. در سالهای ابتدایی پس از جنگ جهانی دوم عده ای در ایران به خیال اینکه توسل به تکنولوژی روز در حفاری و کمک گرفتن از تلمبه های پرقدرت آب را از حلقوم زمین بیرون کشیده و ! ایران را برای دهه ها و سده های آینده رقم می زند، در اصل فرونشست زمین و از دست رفتن آبهای زیرزمینی را به ارمغان آوردند و امروز اصل در را نشانه رفته است. امروز که ماهیت ضدتمدنی این نگاه برای همه محرز گردیده، عده ای غافل از راهها و روشهای دیگر و بدون اتکا به داشته های بومی و بازهم سرمست از تکنولوژی به دنبال حفر و دسترسی به آبی هستند که تجدید پذیر نیست... 📌 چه کسی تضمین می دهد استفاده از این منبع و نابودی آبهای ژرف در پنجاه سال و صد سال آینده تیشه به ریشه نزند؟! 📌 چه تضمینی در سلامت این آب برای شرب و کشاورزی وجود دارد و در بلند مدت اثرات نامطلوب و غیر قابل جبران نداشته باشد؟! 📌 چه تضمینی وجود دارد که بهره برداری از آب ژرف تبعات به مراتب خطرناکتری در پی نداشته باشد! اینکه کشورهای مثل چین و آمریکا و استرالیا و ... جهت رفع نیازهای عمدتاً صنعتی خود به این روش بهره برداری روی آورده اند، آیا دلیل متقنی است که ما هم همین مسیر را ادامه دهیم؟؟ پ.ن: یکم؛ منطقه زمانی به عنوان انبار غله ایران شهره بوده است. دوم؛ اصطلاح آب فسیلی ناظر به تجدید ناپذیر بودن این منابع است و در دانش زمین شناسی برای آن در آینده جایگزینی قابل تصور نیست. سوم؛ مستند امید ژرف که در برنامه ثریا تهیه شده است در فضای سایبر از جمله سایت برنامه ثریا و سرویس آپارات در دسترس می باشد. http://www.sorayatv.ir/content/archive/2727/ https://www.aparat.com/v/G4Dj0/ https://aparat.com/v/ZjU7M?eitaafly ارتباط، انتقاد، پیشنهاد @torab91 : @yazdtorab
طرح مرمت و احیاءِ روستای باجگان_بافق _________________ عضویت در کانال: @YAZDTORAB ارتباط، انتقاد و پيشنهاد: @TORAB91 سایت: Yazdtorab.ir صفحه اینستاگرام: instagram.com/yazdtorab91
خشت و ما ادراک ما الخشت به عقب بر نمی گردیم! به عقب بر می گردیم! شاید گاهی لازم باشد به عقب برگردیم. پشت سر خودمان را نگاه کنیم. در پیشینه خود تامل کنیم. و با خود را مخاطب قرار دادن در نامه ۳۱ به از گذشته خود درس بگیریم. زشتی ها و کاستی هایش را دور بریزیم و زیبایی ها و ارزش هایش را به کار ببندیم. از وقتی را جایگزین کهنه کردیم و به با برچسب قدیمی زدیم، نتیجه این شد که در زندگی معاصر هر آنچه که مربوط به گذشته است را با این عینک محکوم به منسوخ شدن دانستیم. 13 مرداد خبر تصویب ضوابط ساخت و ساز خشتی در شهر یزد منتشر شد. برخی با شنیدن این خبر خوشحال شدند و به عنوان یک دستاورد مهم در حوزه و مدیریت شهر تاریخی قلمداد کردند. برخی هم متعجب از این رخداد و اینکه دنیا به چه سمت و سویی در تکنولوژی می رود و مشغول هستیم و با می خواهیم خانه بسازیم. ضمن اینکه این نوشته کوتاه مجالی برای پرداختن به و نیست، که دوستانی متخصص تر و عمیق تر به این موضوع پرداخته و خواهند پرداخت. اما بدنیست اشاره کنم در آمریکای قرن بیست و یک و مهد تکنولوژی دنیا چوب، بله چوب طبیعی، به عنوان اصلی ترین متریال ساخت خانه استفاده می شود. بودن، در دسترس بودن و ارزان بودن منهای از دلایل اصلی این امر است. ترمیم، تعمیر و نگهداری از این خانه ها هم به عنوان مشاغل تخصصی و غیرتخصصی رواج دارد. 📌 دفع موریانه و بخور دادن کل خانه در آمریکا https://t.me/K1inUSA/7263 https://t.me/K1inUSA/7191 @torabiran
خشت و ما ادراک ما الخشت به عقب بر نمی گردیم! به عقب بر می گردیم! شاید گاهی لازم باشد به عقب برگردیم. پشت سر خودمان را نگاه کنیم. در پیشینه خود تامل کنیم. و با خود را مخاطب قرار دادن در نامه ۳۱ به از گذشته خود درس بگیریم. زشتی ها و کاستی هایش را دور بریزیم و زیبایی ها و ارزش هایش را به کار ببندیم. از وقتی را جایگزین کهنه کردیم و به با برچسب قدیمی زدیم، نتیجه این شد که در زندگی معاصر هر آنچه که مربوط به گذشته است را با این عینک محکوم به منسوخ شدن دانستیم. 13 مرداد خبر تصویب ضوابط ساخت و ساز خشتی در شهر یزد منتشر شد. برخی با شنیدن این خبر خوشحال شدند و به عنوان یک دستاورد مهم در حوزه و مدیریت شهر تاریخی قلمداد کردند. برخی هم متعجب از این رخداد و اینکه دنیا به چه سمت و سویی در تکنولوژی می رود و مشغول هستیم و با می خواهیم خانه بسازیم. ضمن اینکه این نوشته کوتاه مجالی برای پرداختن به و نیست، که دوستانی متخصص تر و عمیق تر به این موضوع پرداخته و خواهند پرداخت. اما بدنیست اشاره کنم در آمریکای قرن بیست و یک و مهد تکنولوژی دنیا چوب، بله چوب طبیعی، به عنوان اصلی ترین متریال ساخت خانه استفاده می شود. بودن، در دسترس بودن و ارزان بودن منهای از دلایل اصلی این امر است. ترمیم، تعمیر و نگهداری از این خانه ها هم به عنوان مشاغل تخصصی و غیرتخصصی رواج دارد. 📌 دفع موریانه و بخور دادن کل خانه در آمریکا https://t.me/K1inUSA/7263 https://t.me/K1inUSA/7191 @torabiran
فقط نیست، هرات گازرگاه هم هست. فقط نیست، هرات مسجد جامع هم هست. هرات فقط نیست، هرات هم هست. هرات با مردمانش هرات است. هرات با باشندگانش هرات است. و است. هیچ کسی یادی از های ایرانی که در گرفتار شده اند نمی کند. سالهاست ارزش و خون انسان مسلمان در برابر انسان_نمای غربی به هیچ انگاشته شده، بعد ما با پز روشنفکری به دنبال ارزشگذاری آثار تمدنی منهای هویت انسانی آن هم با عینک یونسکو هستیم. از کی جان انسان با این چنین ارزگذاری شد که دسته دسته در جنگ و کرونا و ترور تلف می شویم و ککمان هم نمی گزد! 📌 عکس پیوست مراسم نماز جماعت در صحن مسجد جامع هرات در رمضان سال نودوپنج است، با باشندگانش، با مردمانش @yazdtorab