مواردی که قضا و کفاره واجب نیست.
۱.دیوانه ای که تمام روز دیوانه باشد.
۲. بیهوشی قهری (غیر اختیاری) مثلاً تصادف کرده که تمام روز بیهوش باشد ویا به کما رفته است. همه ی فقهاء
اما بیهوشی اختیاری مثل اینکه برای عمل جراحی یا هدف دیگری برای بیهوشی رضایت داده باشد. دربارۀ بیهوشی که مقدمات آن اختیاری است، مسئله اختلافی است. برخی از فقها مثل مقام معظم رهبری ومرحوم فاضل می فرمایند: در باب روزه «حکم قهری را دارد؛ بنابراین قضا لازم ندارد» و برخی مثل آیت الله سیستانی قائل اند: «بنابر احتیاط واجب، حکم قهری را ندارد و قضا احتیاطاً لازم است» وبرخی مثل آیت الله صافی قائل اند: «حکم قهری را ندارد؛ بنابراین قضا واجب است»
۳. کافری که در تمام روز در کفر خود باقی باشد.واسلام آورد.
۴. نابالغ در خصوص روزه های ایام کودکی اش.
۵. حائض یا نفسا یا کسی که مریض است اگر در همان ماه رمضان بمیرد. (چون فرصت قضاء کردن نداشته)
۶.مریضی که روزه ها را به علت مریضی نگرفته است و مرضش تاماه رمضان سال بعد طول کشیده است البته مشهور فقها در این صورت فدیه راواجب می دانند.( نه کفاره )
۷. کسی که مرضی دارد که زیاد تشنه می شودو نمی تواند تشنگی را تحمل کندیابرای او مشقت دارد.
۸. سالمندی که نمی تواند روزه بگیرد یا روزه گرفتن برایش مشقت داشته باشدالبته در این صورت فدیه واجب است.
۸. دختربچه هایی که به علت ضعف بنیه نمی توانند روزه بگیرندو تاسال بعد هم نمی توانند قضای آن را بگیرند.
۹. روزه هایی که فرد مخالف مطابق با مذهب خویش انجام داده است یا مطابق با مذهب تشیع با فرض حصول قصدقربت به جاآورده است بعداز اینکه شیعه دوازده امامی شد لازم نیست قضاکند.
تذکر: در خصوص نماز
سؤال: کسی که بیهوش شده و یک یا چند نماز را در حال بیهوشی بوده است، آیا قضای نمازها بر او واجب است؟
جواب: اگر مکلف در تمام وقت نماز بدون اختیار بیهوش شده باشد، قضای نماز واجب نیست؛ اما اگر بیهوشی اختیاری باشد ـ مثل اینکه برای عمل جراحی یا هدف دیگری برای بیهوشی رضایت داده باشد ـ بنا بر احتیاط واجب باید نماز را قضا کند.
#احکام_روزه
#جلسه_چهارم
💠ایتا:
✅https://eitaa.com/tosheh
💠ویراستی:
✅https://virasty.com/B_hajiani
جلسه پنجم
مواردی که مستحب است انسان از کارهایی که روزه را باطل می کند خودداری نماید:
اول: مسافری که در سفر، کاری که روزه را باطل میکند انجام داده باشد و پیش از ظهر به وطنش یا به جایی که میخواهد ده روز بماند، برسد.
دوم: مسافری که بعد از ظهر به وطنش یا به جایی که میخواهد ده روز در آن جا بماند برسد.
سوم: مریضی که پیش از ظهر خوب شود و کاری که روزه را باطل میکند انجام داده باشد.
چهارم: مریضی که بعد از ظهر خوب شود.
پنجم: زنی که در بین روز از خون حیض یا نفاس پاک شود.
ششم: کافری که در روز ماه رمضان مسلمان شود.
مستحب است روزه دار نماز مغرب و عشا را پیش از افطار کردن بخواند، ولی اگر کسی منتظر اوست یا میل زیادی به غذا دارد که نمیتواند با حضور قلب نماز بخواند، بهتر است اول افطار کند. ولی به قدری که ممکن است نماز را در وقت فضیلت آن بجا آورد.
#احکام_روزه
#جلسه_پنجم
💠ایتا:
✅https://eitaa.com/tosheh
💠ویراستی:
✅https://virasty.com/B_hajiani
جلسه ششم
شرایط صحت روزه
✅ اسلام بنابر این، روزه از کافر صحیح نیست.
✅ ایمان: روزه غیرشیعه دوازده امامی صحیح نمی باشد.
✅ عقل: روزه کسی که دیوانه یا بیهوش یا مست می باشد، صحیح نیست.
✅ باقی ماندن بر جنابت یا حدث حیض یا نفاس تا صبح موجب عدم صحت روزه میشود
✅ حدوث حیض و نفسا : روزه زن حائض و نفساء صحیح نیست، اگرچه یک لحظه قبل از مغرب عارض شود یا یک لحظه بعد از سپیده صبح قطع شود.
✅ قدرت داشتن: روزه بر کسی که توانایی روزه گرفتن ندارد، مانند مردان و زنان کهنسالی که توانایی ندارند، واجب نیست.
✅ ضرری نبودن: روزهای که انسان میداند یا احتمال عقلائی میدهد که ضرر داشته باشد، صحیح نیست.
✅مسافر نبودن: در مسافرتی که نماز شکسته است، روزه حتی مستحبی، صحیح نیست، مگر در موارد استثنائی که در رساله توضیح المسائل بیان شده است.
✅ داشتن نیت قبل از اذان صبح
روزه مانند همه عبادتهای دیگر باید با نیت قصد قربت همراه باشد
#احکام_روزه
#جلسه_ششم
💠ایتا:
✅https://eitaa.com/tosheh
💠ویراستی:
✅https://virasty.com/B_hajiani
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 #خط_دیدار | مروری بر پیام نوروزی رهبر انقلاب به مناسبت آغاز سال۱۴۰۳. ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
❇️عید نوروز و سال جدید را:
🌺تبریک عرض میکنم به همه ملّت عزیز ایران
🌹به طور خاص تبریک عرض میکنم به خانوادههای ایثارگران و به همه ملّتهای دیگری که نوروز را گرامی میدارند
✨یاد میکنم از شهیدان عزیز و از امام شهیدان که این راه را به روی ملّت ایران گشود
🌱آرزو میکنم بهرهمندی ملّت ایران را از هر دو بهار، هم بهار طبیعت و هم بهار معنویّت
💠درباره شیرینیها و تلخیهای سال ۱۴۰۲
♦️حوادث شیرین:
🔹پیشرفتهای چشمگیر علمی
🔸پیشرفتهای فنّاوری
🔹تولیدات زیربنایی انجام گرفته در سراسر کشور
🔸حضور حماسی مردم در اجتماعات روز قدس و روز ۲۲ بهمن
🔹برگزاری امن و سالم انتخابات آخر سال و حضورهای مردمی دیگر
🔸تحرّک بینالمللی دولت در عرصههای گوناگون اقتصادی و سیاسی
♦️حوادث تلخ:
⭕️مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم
⭕️حادثه تلخ کرمان در سالگرد شهید سلیمانی
⭕️سیل بلوچستان در اواخر سال
⭕️حوادث اتفاق افتاده برای مأموران و حافظان امنیّت
⭕️حادثه غزّه
🔺جزو تلخترین حوادث بلکه تلخترین حوادث مسائل خارجی ما بود
🤲از خداوند میخواهیم:
❇️تلخیها را جبران کند
❇️ادامه شیرینیها را به ملّت ایران و ملّتهای مسلمان ارزانی بفرماید
❇️آنچه را که مایه خیر و برکت امّت اسلامی و ملّت ایران است، به آنها لطف بفرماید
💠درباره شعار سال گذشته؛ مهار تورم و رشد تولید
👈در هر دو بخش شعار، کارهایی انجام گرفت، پیشرفتهایی هم اتّفاق افتاد، البتّه نه به قدر مطلوب
📌آنچه که انجام گرفته خوب بود ولی باید ادامه پیدا کند
⏪این شعار، شعاری نیست که در یک سال توقّع داشته باشیم که به نحو مطلوب انجام بگیرد
💠درباره شعار سال ۱۴۰۳؛ «جهش تولید با مشارکت مردم»
♦️در سالی که وارد آن شدیم، کارهای زیادی هست
👌همه باید خودمان را به آن کارها متعهّد بدانیم در زمینههای مختلف
📌لکن در این سال هم مسئلهی عمدهی کشور عبارت است از اقتصاد
🔺نقطه ضعف اساسی کشور عبارت است از مسئلهی اقتصاد
☝️باید در این زمینهها فعّال عمل کنیم.
🔑یک کلید اساسی برای حلّ مشکلات اقتصادی کشور عبارت است از مسئله تولید
❇️اگر رشد تولید و حرکت رو به جلو در تولید ملّی به نحو مطلوب انجام بگیرد،
🔻بسیاری از مشکلات مهم اقتصادی مثل:
📌مسئله تورّم
📌مسئله اشتغال
📌مسئله ارزش پول ملّی
👌به نحو خوبی به سمت حل پیش خواهد رفت
♦️به همین جهت امسال هم روی مسئله تولید تکیه میکنم
👈و انتظار دارم که انشاءاللّه یک جهشی در کار تولید اتّفاق بیفتد امسال
👈و بِجد اعتقاد دارم... اگر ما بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، بایستی:
⏪اقتصاد را مردمی کنیم
⏪پای مردم را به عرصه تولید به نحو محسوسی باز کنیم
⏪موانع حضور مردم را برطرف کنیم
🌟در بخش مردمی ظرفیّتهای بزرگی وجود دارد
🔻این ظرفیّتها بایستی:
✅فعّال بشود
✅از آنها به نفع کشور و به نفع مردم استفاده بشود
♦️لذا من به این مناسبت شعار امسال را این قرار دادم:
💎جهش تولید با مشارکت مردم💎
🔺امیدواریم انشاءاللّه این شعار به بهترین وجهی تحقّق پیدا کند.
📌برنامهریزان کشور ⏪ برنامهریزی کنند،
📌صاحبنظران ⏪ همکاری فکری کنند و
📌فعّالان اقتصادی ⏪ به نحو عملی در این کار انشاءاللّه مشارکت کنند.
🍀از خداوند متعال توفیق ملّت بزرگ و عزیز ایران را مسئلت میکنم و سلام خاضعانه عرض میکنیم به پیشگاه حضرت بقیّةاللّه (ارواحنا فداه) و از خداوند تعجیل در فرج آن بزرگوار را که فرج بشریّت است مسئلت میکنیم.
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 پخش زنده دیدار نوروزی اقشار مختلف مردم با رهبر انقلاب، امروز چهارشنبه اول فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۰
📣 سخنرانی نوروزی حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی امروز چهارشنبه اول فروردین ۱۴۰۳ در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار میشود.
🗓 این برنامه که با حضور اقشار مختلف مردم تهران از ساعت ۱۶:۳۰ امروز اول فروردینماه آغاز میشود، بصورت زنده از رسانه KHAMENEI.IR و شبکههای صدا و سیما پخش خواهد شد.
🔹️ شایان ذکر است دیدارهای نوروزی رهبر انقلاب در سالهای گذشته در حرم مطهر حضرت ثامنالحجج علی ابن موسی الرضا علیهالسلام برگزار میشد که امسال با توجه به تقارن آغاز سال ۱۴۰۳ هجری شمسی با ایام ماه مبارک رمضان در تهران برگزار میشود.
💻 Farsi.Khamenei.ir
❇️ جلسه هفتم: اعراض از وطن
✅ یکی از شرایط صحت روزه این است مسافر نباشد،یعنی در وطن و یا جایی که قصد دارد ده روز در جایی بماند نمازش تمام و روزه صحیح است.
ولی کسی که اعراض از وطن برای او محقق شده مسافر است. و نماز های چهار رکعتی دو رکعت می شود و روزه هم صحیح نیست.
🌓تعریف اعراض از وطن:
✅ امام خمینی :
مراد از اعراض، خروج از وطن با تصمیم بر عدم بازگشت به آن براى سكونت است،ملاک اعراض با نیت و قصد به عدم بازگشت است. فلذا بدون قصد اعراض از وطن خود مهاجرت کرده باشد و نتواند هم برگردد، آنجا همچنان وطن اوست؛ هر چند سالها به آنجا نرود.
✅ آیت الله خامنه ای :
اعراض به دو امر محقق می شود .
۱.مراد از اعراض از وطن، خروج از آن با تصمیم بر عدم بازگشت به آن برای سکونت است.
۲. وطن خود را دوست دارد و لکن می داند که امکان برگشت ندارد،و نخواهد برگشت.
سؤال: اگر کسی برای زندگی در شهر دیگر، بدون نیت اعراض از وطنش خارج شود ولی اطمینان دارد که دیگر به آنجا برنمی گردد، در این صورت همچنان حکم وطن برای او صادق است یا خیر؟
جواب: اعراض محقق می شود و محل مذکور دیگر حکم وطن را برای او ندارد.
✅آیت الله مكارم شیرازی :
اعراض عملى (قهری) : هرگاه شخصى قصد بازگشت به وطن سابق را براى سكونت مستمر داشته باشد، ولى عملا مدّت طولانى گذشته (مثلاً پنج سال) و هنوز بازنگشته، اعراض عملى حاصل شده ونماز و روزهاش در آنجا شكسته است. مگر اينكه سالى سه چهار ماه، هرچند به صورت پراكنده در آنجا سكونت داشته باشد.
✅ آیت الله بهجت :
: اعراض از وطن آیا فقط باید قصدى باشد یا عملى هم مىشود؟ ایشان در جواب فرموده اند: باید هم قصدى باشد و هم عملى هر دو با هم به تناسب موارد كه صدق عرفى به طور قطعى و جزمى محقق شود.
در پاسخ به سوالی می فرمایند: با فرض این كه قطع امید كرده است، اعراض قهرى حاصل مىشود.
✅ آیت الله تبریزی :
در تحقق اعراض، قصد لازم نیست، همین كه شخص بداند دیگر براى سكونت به وطن سابق برنمىگردد - هر چند براى ماندن در مدتى از سال مثل یك ماه یا دو ماه در هر سال - اعراض محقق شده است
❇️ حکم اعراض از وطن:
اگر اعراض از وطن محقق شود ، نمازش در آنجا شکسته است و روزه هم نمی تواند بگیرد.
❇️ تبصره:
اگر کسی قصد ماندن در جایی غیر از وطن و یا وطن اعراض شده به مدت ده روز کامل را دارد، قصد اقامت محقق شده و باید نماز ها را کامل بخواند و روزه هم صحیح است، و همچنین کسی که می داند ده روز کامل در جایی می ماند و لو به صورت اجباری باز قصد اقامت محقق شده است و نمازها را کامل بخواند و روزه هم صحیح است .
#جلسه_هفتم
#احکام_روزه
💠ایتا:
✅https://eitaa.com/tosheh
💠ویراستی:
✅https://virasty.com/B_hajiani