⁉️بهترین و بدترین زمان مصرف گردو
✨عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام): أَكْلُ الْجَوْزِ فِي شِدَّةِ الْحَرِّ يُهَيِّجُ الْحَرَّ فِي الْجَوْفِ وَ يُهَيِّجُ الْقُرُوحَ عَلَى الْجَسَدِ وَ أَكْلُهُ فِي الشِّتَاءِ يُسَخِّنُ الْكُلْيَتَيْنِ وَ يَدْفَعُ الْبَرْدَ.
امام صادق(علیه السلام) در روایتی به نقل از امام علی(علیه السلام) فرمود:
«خوردن گردو در گرمای شدید حرارت درون بدن را بالا می برد و باعث ایجاد دمل و جوش در بدن می شود
و خوردن آن در زمستان کلیه ها را گرم کرده و سرما را از بدن دور می سازد.» کافی، ج6، ص340
🔹مخلوط پودر مغز گردو و زنیان به اندازه مساوی و خوردن یک تا دو قاشق غذا خوری قبل از خواب مناسب است در درمان آب آوردن زانو و در صورت بروز مشکلات کلیوی از جمله دیالیز نیز مناسب است و کلیه را بازسازی می کند.
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
از این شربت و غذا غافل نشید
#تقویت_عمومی_بدن
#سویق، #مثلثه
در روایتی از حضرت پيامبر (صلی الله علیه وآله) آمده که فرمود: اگر چيزى انسان را از مرگ نگهدارد آن چيز #مثلثه خواهد بود، پرسيدند مثلثه چيست؟ فرمود: غذايى كه از آرد و آب و شير پخته مىشود (گويا غذايى چون فرنى باشد).
امام صادق (علیه السلام) به وليد فرمود: در زمستان چه غذايى براى عيالت تهيه ميبينى؟ گفت: گوشت، فرمود: اگر گوشت نبود؟ گفتم: روغن، فرمود: چرا كوكب نميخورى؟ كه سه جزء آن (مثلثه) براى بدن مقوی تر است و آن از سه چيز است:
برنج، نخود، باقلا يا غير باقلا، همه اينها آرد شود و با هم پخته گردد و هر روز صبح تناول شود.
مكارم الأخلاق / ترجمه ميرباقرى ؛ ج1 ؛ ص310
یک نوشیدنی:
یک پیمانه عرق نسترن+یک پیمانه عرق+بیدمشک+نصف پیمانه گلاب را با آب عسل مخلوط کرده و هر روز یک لیوان بنوشید. این نوشیدنی تقویت کنننده اعصاب، قلب و قوای عمومی بدن است و در درمان کم خونی نیز مؤثر است.
یک غذای دیگر:
یکی از غذاهایی که حتی در حکم دارو نیز می باشد «#سویق» است. غذایی مغذی و مورد سفارش روایات اهلبیت(علیهم السلام)
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: «كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ (علیه السلام) إِذَا سَافَرَ إِلَى مَكَّةَ لِلْحَجِّ وَ الْعُمْرَةِ تَزَوَّدَ مِنْ أَطْيَبِ الزَّادِ مِنَ اللَّوْزِ وَ السُّكَّرِ وَ السَّوِيقِ الْمُحَمَّضِ وَ الْمُحَلَّى.»
شرح الكافي، الأصول و الروضة (مولى صالح مازندراني)، ج12، ص: 405
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: امام سجاد(علیه السلام) وقتی به سفر حج و عمره تشریف می بردند، مقداری از بهترین توشه ها را از جمله بادام، شکر، سویق با عسل یا شیرینی مخلوط شده را با خود به همراه داشتند.
سویق چیست؟ سویق پودر بعضی حبوبات مثل عدس، گندم با سبوس، جو با سبوس و ... است که بسیار غذای مغذی و مورد سفارش طب اسلامی است و در رنگ چهره، محکم کردن استخوان، درمان ضعف، پیشگیری از بیماری ها موثر است.
دو قاشق غذاخوری سویق را می توان با روغن زیتون کمی تفت داد و با عسل یا شکر طبیعی(قهوه ای) یا خرما مصرف کرد؛ به ویژه برای درمان ضعف عمومی بدن، رفع رطوبت زیادی از بدن، غذای سحر و حین افطار نیز می تواند باشد.
انواع #سویق:
سویق دارای انواعی است و موارد استفاده گوناگونی دارد:
جو: مقوی است و اگر به صورت خشک به جای صبحانه مصرف شود بدون ایجاد ضعف باعث لاغری می شود. کاهش دهنده ی قند است به طوری که مصرف دو قاشق غذا خوری همراه با هر وعده ی غذایی در مدت کوتاهی باعث قطع انسولین می شود. البته سویق جوشسته هم چنین است وبرای قوت در پاها نیز توصیه می شود.
گندم: مقوی، چاق کننده و افزایش دهنده نیروی جنسی است.
برنج: برطرف کننده ی اسهال و گشاد کننده ی روده ها است. برای افرادی که به علت بیماری لاغری شده اند بهترین چاق کننده است.
عدس: مقوی، قطع کننده ی عطش و تقویت کننده ی معده است. صفرا را خاموش و درون را خنک و هیجان خون را ساکن می کند. داروی خونریزی (عدم قطع حیض) زنان و شفای هفتاد نوع بیماری است.
در صورت غلبه خون و بروزعصبانیت یا میل جنسی مفرط، از سویق عدس استفاده شود.
نقل شده است که امام صادق (علیه السلام) چون در كسى از خدمتگزارانش خون به جوش مى آمد(عصبانی می شد)، به وى مى فرمود : از سویق عدس بخور ؛ چرا كه جوشآمدگىِ خون را فرو مى نشاند و حرارت را خاموش مى كند.
سنجد: مقوی، مؤثر در رشد و تحکیم بدن بویژه استخوان ساز و افزایش دهنده ی شیر مادر. برای بی همسران توصیه نمی شود.
سیب: برطرف کننده ی خون دماغ، بهترین درمان برای مار و عقرب گزیدگی و دفع انواع سموم از بدن مثل مواد مخدر باقی مانده در بدن و قطع کننده ی تب است. درمان مسمومیت سویق سیب است.
در حدیثی از امام صادق (علیه السلام)، آمده است: «براى مسمومیّت، دارویى سودمندتر از سویق سیب، سراغ ندارم.»
در كافى آمده است: ایشان، چون كسى از اهل خانه را مار یا كژدم مى گزید، مى فرمود: به او سویق سیب بخورانید.
نخود: مقوی، برطرف کننده ی مشکلات و ضعف کمر و ناتوانی های جنسی به ویژه اگر با عسل یا آب عسل میل شود.
کامل: سویقی ترکیب یافته از بعضی سویق ها؛ مثل گندم و نخود
کودک: سویقی است با ذرات ریزتر و قابلیت انحلال در شیر؛ مثل گندم با کمی شیر، یا عدس با کمی شیر.
🍃یک اصل: بنای #طب_اسلامی_ایرانی بر اساس پیشگیری است و در صورت نیاز درمان.
با توجه به نکات یاد شده اگر تدبیری به کار بندیم که #غذای_ما_دوای_ما باشد به این راحتی مریضی سراغ جسم و جان نمی آید؛ اگر هم آمد به سرعت درمان می شود.
@toubaefaf
🍃بشتابید... به سوی نیکی ها، به سوی باغ های بهشت...
«فَاسْتَبِقُوا اَلْخَيْرٰاتِ» ﴿سوره بقرة، آیه 148 و سوره مائده، آیه48﴾
به جانب نیکی ها و کارهای خیر پیشی جویید.
✨«... در راه راست(قرآن و اهلبیت (علیهم السلام) تا می توانی بکوش، تا می توانی پاک باش، تا می توانی دست دیگران هم بگیر؛
پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: بروید به سمت پارک(باغ) بهشت؛
پرسیدند: کجاست؟
فرمود: «مجالس علم و ذکر.»
چه عیبی دارد از دوستت جلو بزنی، سبقت بگیری. وسعت میدان مسابقه از زمین تا آسمان است؛ کسی مزاحم کسی نیست؛ تا می توانی سبقت و تا می توانی[در کارهای خیر] بکوش ...»
برگرفته از درس تفسیر حضرت آیه الله جوادی آملی(حفظه الله تعالی)، 97/9/17
@toubaefaf
زیارت #امام_زمان عج در حرم کریمه اهلبیت سلام الله علیها
«...ماه مبارک رمضان 1346ه .ق که قرین گشته بود با نوروز 1306ه.ش و در زمان کشف حجاب در زمان پهلوی اول، زائران حضرت کریمه اهلبیت(سلام الله علیها) به حرم مشرف شده بودند.
در این میان و برای ترویج کشف حجاب که تا آن لحظه سابقه نداشت، مردم متوجه حضور خاندان شاه در بالکن بالای ایوان طلای حرم شدند که با سر و روی باز، مشغول تماشای مردم بودند. در این هتک حرمت حرم، همهمهای بر خواسته از نارضایتی، بین مردم پیچید و خبر به گوش آیه الله #شیخ_محمدتقی_بافقی(ره) رسید؛ ایشان با اطلاع از جریان کشف حجاب و پشت پردهی سیاست شیطانی شاه، به صحن حرم آمد و آنها را نهی از این منکر کرد.
خبر این ماجرا با تلگراف به تهران رسید و نیروهای نظامی شاه اطراف صحن را محاصره و برای دستگیری آن عالم وارسته آماده شدند. سپس با هتک حرمت حرم واردشده و تیمورتاش از طرف رضاشاه (لعنهماالله) به این عالم عامل و مدافع حرم، جسارت کرد.
سپس او را به تهران و به زندان بردند که شش ماه در زندان شهربانی کل تهران بود. در نقل حالات او در زندان مثل سایر مسایل زندگی، نکته های آموزنده ای است که به بعضی از آن اشاره میگردد:
غذایی که برایش میآوردند را نمیخورد و میگفت: غذای سلطان جائر حرام است. در زندان، بسان حضرت یوسف صدیق علیه السلام بسیاری را با عمل خویش، اهل ایمان و نماز و تقوا کرد.
ارتباطش با امام عصر(عج) مثالزدنی و توسلاتش، قطع نشدنی بوده و مواهبی از جانب حضرت صاحبالزمان(عج) دریافت مینموده است.
چه قبل از زندان و چه پس از آزادی که بهحکم تبعید از قم، مقیم حرم #حضرت_عبدالعظیم_حسنی سلام الله علیه شد، در رونق بخشی به حوزهی علمیه و بابرکت قم، به همکاری با مؤسس حوزه، حضرت آیه الله حائری یزدی(ره) پرداخت و درراه خدمت به طلاب امام زمان(عج) دست از پا نمیشناخت و میفرمود: خدمت به اینها، خدمت به #امام_زمان(عج) است و اینها سربازان امام زمان(عج)هستند.
با توکل به خدا و توسل به حضرت #صاحبالزمان(عج)و باروی باز، گرهگشای مردم و طلاب محصل در قم بود و کارهای خیر و با اخلاص او، در زمینههای مختلف علمی و عمرانی، هنوز پس از یک قرن به گوش میرسد.
ایشان با امر به معروف و نهی از منکرشان در حرم حضرت #کریمه_اهلبیت علیهاالسلام باعث شدند تا کشف حجاب رضاخان قاجار، بیش از هشت سال عقب بیفتد.
عنایتهای #امام_مهدی(عج) هم به او بسیار بود؛ به طوری که آزادی ایشان از زندان و محکم شدن ارادهی مؤمنین در راه مبارزه با حکومت طاغوت، یکی از آن لطفها و عنایتهاست.
از سید مرتضی قمی معروف به ساعت ساز که به آیه الله بافقی علاقهای خاص داشته نقل گردیده که: در هنگامی که شیخ در زندان بود با گریههای فراوان به حضرت بقیهالله(عج) متوسل شده و آزادی او را تمنّا کردم.
در عالم خواب به محضر حضرت شرفیاب شده و به آن حضرت عرض شکایت کردم.
حضرت فرمود: «شما گمان میکنید که من از حال شیخ محمدتقی دورم؟ این حاج شیخ است.»
در این حال دیدم شیخ در کنار امام(عج) ایستاده و بهسلامت هستند.
سپس دیدم حضرت سوار بر اسب، با سرعت بسیار حرکت کرده و شعر زیر را میخواند:
بازآمدم موسی صفت از خودید بیضا کنم
فرعون و قومش سربهسر، مستغرق دریا کنم
تا اینکه به روی پل رودخانه(کنار حرم، پل آهنچی) رسیدند و رو بهسوی حرم #حضرت_معصومه سلام الله علیها کرده و باحال گریه گفتند:
🌷«السَّلامُ عَلَیکِ یا عَمَّتِیَ المَظلُومَه، لَعَنَ اللهُ قَومَاً هَتَکُوا حُرمَتَکِ و کسَرُوا حِصنَکِ»
سلام بر توای عمهی مظلومهام؛ خدا لعنت کند کسانی که حُرمت تو را شکستند و حَرَمت را هتک کردند.
روز پس از این رؤیای صادقه، خبر رسید که حاج شیخ از زندان آزاد شدند.»
📗روح مهربان1، شیخ محمدتقی بافقی، ص72
نک: مجاهد شهید آیه الله شیخ محمدتقی بافقی ره
(۱۰۶) هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف و ثمره های آن
@toubaefaf
بانوی مطهره-WPS Office.docx
145.8K
📘 کتاب بانوی مطهره تازه نشر
در موضوع حضرت معصومه سلام الله علیها بسیار عالی
📗جهت استفاده ی مردم عزیز، بانوان و دختران محترمه
📘و جهت استفاده برای خطبای محترم
پی دی اف این کتاب را رایگان به همه هدیه دهید
بانوی مطهره-WPS Office.docx
145.8K
#بانوی_مطهره کتابی تازه نشر در موضوع شخصیت #حضرت_معصومه سلام الله علیها
تجلی علم، حلم، #حیا و همه فضیلت های زیبای الهی
@toubaefaf
دارد دل ما راه نجاتی دیگر
در مشهد و در قم، عتباتی دیگر
بر بانوی با کرامت قم صلوات
بر شاه خراسان صلواتی دیگر
@toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
「﷽」 #استاد_فروغی سلمه الله
#نماز_خاشعانه
💠در نماز، اخلاق نهفته است.
💠خشوع در نماز، انسان را متخلق به اخلاق الهی می کند.
💠قد افلح المومنین الذین هم فی صلاتهم خاشعون
💠کسی که در نماز خشوع دارد، صفات کمالیه در او ظهور می کند.
#نماز
#بهجت
#خشوع
◦◦◉🌼 ۩فروغ توحید۩ 🌼◉◦◦
🔆 @forooghetohid
سؤال: چرا #خدا را #عبادت كنيم؟
پاسخ: در چند جاى قرآن پاسخ اين پرسش چنين آمده است:
الف. چون خداوند خالق و مربّى شماست. «اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ»
مشركان خالقيّت را پذيرفته ولى ربوبيّت را انكار مىنمودند، خداوند در اين آيه دو كلمه «رَبَّكُمُ» و «خَلَقَكُمْ» را در كنار هم آورده تا دلالت بدين نكته كند كه خالق شما، پروردگار شماست.
ب. چون تأمين كننده رزق و روزى و امنيت شماست. «فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هذَا الْبَيْتِ الَّذِي أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَ آمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ» (سوره قریش، ۴-۳)
ج. چون معبودى جز او نيست. «لا إِلهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي» (سوره طه، ۱۴)
عبادت انسان، هدف آفرينش انسان است نه هدف آفريننده. او نيازى به عبادت ما ندارد، اگر همه مردم زمين كافر شوند او بىنياز است: «إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ ...» (سوره ابراهیم، ۸)
چنانكه اگر همه مردم رو به خورشيد خانه بسازند يا پشت به خورشيد، در خورشيد اثرى ندارد.
با اينكه عبادت خدا بر ما واجب است، چون خالق و رازق و مربّى ماست، ولى بازهم در برابر اين اداى تكليف، پاداش مىدهد و اين نهايت لطف اوست.
آنچه انسان را وادار به عبادت مىكند امورى است، از جمله:
۱. توجّه به نعمتهاى او كه خالق و رازق و مربّى ماست.
۲. توجّه به فقر و نياز خويش.
۳. توجّه به آثار و بركات عبادت.
۴. توجّه به آثار سوء ترك عبادت.
۵. توجّه به اينكه همه هستى، مطيع او ودر حال تسبيح او هستند، چرا ما عضو ناهماهنگ هستى باشيم.
۶. توجّه به اينكه عشق وپرستش، در روح ماست وبه چه كسى برتر از او عشق بورزيم.
سؤال: در قرآن آمده است: «وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ» (سوره حجر، ۶۹)
يعنى عبادت كن تا به يقين برسى. پس آيا اگر كسى به يقين رسيد، نمازش را ترك كند؟!
پاسخ: اگر گفتيم: نردبان بگذار تا دستت به شاخه بالاى درخت برسد، معنايش اين نيست كه هرگاه دستت به شاخه رسيد، نردبان را بردار، چون سقوط مىكنى. كسى كه از عبادت جدا شد، مثل كسى است كه از آسمان سقوط كند؛ «فَكَأَنَّما خَرَّ مِنَ السَّماءِ» به علاوه كسانى كه به يقين رسيدهاند مانند: #رسول_خدا و امامان معصوم علیهم السلام، لحظهاى از عبادت دست برنداشتند.
بنابراين مراد آيه، بيان آثار عبادت است نه تعيين محدودهى عبادت.
آيات وروايات، براى عبادت شيوهها وشرايطى را بيان نموده است كه در جاى خود بحث خواهد شد، ولى چون اين آيه، اوّلين فرمان الهى خطاب به انسان در قرآن است، سرفصلهايى را بيان مىكنيم تا مشخّص شود عبادت بايد چگونه باشد:
۱. عبادت مامورانه، يعنى طبق دستور او بدون خرافات.
۲. عبادت آگاهانه، تا بدانيم مخاطب و معبود ما كيست. «حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ» (سوره نساء، ۴۳)
۳. عبادت خالصانه. «وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً» (سوره كهف، ۱۱۰)
۴. عبادت خاشعانه. «فِي صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ» (سوره مؤمنون، ۲)
۵. عبادت عاشقانه. #پيامبرخدا صلى الله عليه و آله فرمودند: «افضل الناس مَن عَشق العبادة» (بحار، ج ۷۰، ص ۲۵۳)
و خلاصه مطلب اينكه براى عبادت سه نوع شرط است؛
الف: شرط صحّت، نظير طهارت وقبله.
ب: شرط قبولى، نظير تقوا.
ج: شرط كمال، نظير اينكه عبادت بايد آگاهانه، خاشعانه، مخفيانه وعاشقانه باشد كه اينها همه شرط كمال است. (براى تفصيل بيشتر به كتاب پرتوى از اسرار نماز وتفسير نماز نوشته استاد قرائتی مراجعه نماييد.)
تفسیر نور، ج١، ص٧٤
@toubaefaf
#رازشادکامی و موفقیت
#نماز و اهمیت آن در آبادسازی دلها، #خانواده، #جامعه، #نسل و حرث بر هر پژوهشگر با دغدغهای روشن است.
✅نماز که فرمان #خدای_حکیم است(سوره ابراهیم: آیه31 و هود: 114 و طه: 14 و اسرا: 78، مزمل: 20 و...)
✅ نماز بزرگ یاد خدای متعال است.(عنکبوت: آیه45)
✅نماز دعا و آرزوی بزرگان است.(ابراهیم: 40)
✅سفارش جدی اولیای الهی(مریم: 55 و لقمان: 17)
✅نشانه #مؤمنان حقیقی(نمل: 3 و مؤمنون: 2 و معارج:23 و 34)،
✅ #رازموفقیت(بقره: 153)،
✅نشان #سپاس و #ستایش خدای متعال(کوثر: 2)
✅نماز باعث دوری از بدیهاست. (عنکبوت: 45)
✅ نماز ویژگی بارز #مردان_الهی است. (نور: 37 و انبیا: 73)
✅ #نشانه_حکومت_صالحان(حج: 41)
✅ و اینکه بدون نماز امور زندگی ناکام میماند و به وسیله نماز با توجه است که همه امور زندگی به سامان میرسد.(آیه الله جوادی آملی، اخلاق در قرآن، ص34)
🍃«رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَ تَقَبَّلْ دُعَاءِ» (ابراهیم: 40)
پروردگارا! مرا بر پادارنده نماز قرار ده، و نیز از فرزندانم [برپادارندگان نماز قرار ده] و پروردگارا! دعایم را بپذیر.
My Lord! Make me to establish proper worship, and some of my posterity (also); our Lord! and accept my prayer.
@toubaefaf
✅نماز اول وقت بخوانید تنگدستی شما رفع میشود!
✍آیت الله بهجت (ره) : از آقا سید عبدالهادی شیرازی رحمهالله کهماشاءالله، واقعاً عالم حسابی بود، نقل کردهاند که در کوچکی بعد از فوت پدرم میرزای بزرگ تکفّل خانواده به عهدهی من بود. میگوید: ایشان را در خواب دیدم. از من پرسیدند: آقا سید عبدالهادی، حال شما چطور است؟ میگوید در جواب گفتم: خوب نیست.
فرمود: به بچهها و اهل خانه سفارش کنید که نماز اول وقت بخوانند، تنگدستی شما رفع میشود.
📘در محضر بهجت، ج۳، ص ۱۸۸.
اگر انسان بداند با چه كسی سخن می گويد، بقيه امور او تأمين است...
#علامه_جوادی_آملی(حفظه الله) آمده است: «در نماز... اگر انسان همان چند دقيقه خود را ضبط کند و بداند با چه كسی سخن می گويد، بقيه امور او تأمين است؛ امّا چون در همان چند دقيقه، قدرت حضور و ضبط ندارد، ساير امور او هم ناكام است.
نماز، «صراط» است و صراط با غفلت سالك نمی سازد، زيرا اگر انسان غفلت كند، از صراطي كه از مو باريكتر و از شمشير تيزتر است، سقوط ميكند: «وإنّ الّذين لا يؤمنون بالآخرة عَن الصّراط لَناكبون.»سوره مؤمنون، 74
غفلتزدگاني كه به آخرت ايمان ندارند تحقيقاً از راه راست افتادهاند.
البته تلازمی متقابل وجود دارد كه نماز درست، انسان را از زشتی ها باز می دارد و اعمال زشت هم انسان را از انجام صحيح نماز و ساير عبادات باز می دارد؛ كسی كه پيش از نماز، مواظب اعضا و جوارح خود يا حلال و حرام نباشد، در نماز هم توفيق حضور قلب نخواهد داشت و نمی داند با چه كسی سخن می گويد در نتيجه جواب هايی را هم كه از او می شنود، درك نمی كند.»
مراحل اخلاق در قرآن، صفحه 32
@toubaefaf