#معرفی_کتاب
عنوان کتاب: ابنابیالحدید و فهم نهجالبلاغه
نگارنده: محسن رفعت
👇👇👇
#معرفی_کتاب
📗کتاب «ابنابیالحدید و فهم نهجالبلاغه» اثر محسن رفعت در ۵۵۲ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.
ابن ابیالحدید، ادیب و شاعر، از آن دسته افرادی است که با التفاط به دریای معانی و مفاهیم نهجالبلاغه در برابر آن سر تعظیم فرود آورده، آنگاه در قامت بزرگترین و مشهورترین شارح این کتاب ارزشمند و ماندگار، مجذوب کلام امیر -علیهالسّلام- بیان شده و کتاب ارزشمند شرح نهجالبلاغه را نگاشته است.
📗کتاب پیش رو تلاشی است برای فهم روش شرح تفسیری ابنابیالحدید و میکوشد روش تعامل او با حدیث و روایت را دریابد و منابع او را برای تفسیر این گوهر مکتوب اعتبارسنجی کند و لغزشهای احتمالی شارح را بر اساس رجوع به منابع توضیح دهد.
📗این کتاب در پنج بخش تألیف شده است؛
1⃣ بخش اول به بررسی کلیاتی درباره سیره و شخصیت علمی ابن ابیالحدید، جایگاه و منزلت ویژه و مسئولیتهای شارح معتزلی در دولت عباسی و نیز آثار و مصنفات وی که میراث کتابخانه بزرگ عربی و اسلامی است، اختصاص دارد. ضمن این که نکاتی در مورد نهج البلاغه، گردآورنده آن، شروح نهج و رفع اوهام مشککین در صحت انتساب آن و امیرمؤمنان -علیه السّلام- و… ارائه شده است.
2⃣ بخش دوم در مورد «روش فقهالحدیثی ابنابیالحدید در شرح نهج البلاغه» میباشد که در قالب چهار مبحث ساختار کلی، دورنمای شرح، عناصر مهم مشترک در شرح کلام امام -عليه السّلام- و استخراج روشهای شارح برای شرح کلام امام -عليه السّلام- تبیین شده است.
3⃣ بخش سوم «منابع شارح در فهم روایات» است که در قالب منابع روایی، حدیثی، تاریخی، لغوی، فلسفی، کلامی و عرفانی و دیگر منابع متفرقهای که شارح از آن بهره جسته است، بررسی شدهاند.
4⃣ بخش چهارم ویژه «اصول نقد حدیث از نظرگاه شارح معتزلی» است که در طی مباحثی بررسی شده که عبارتند از: رویکرد نقدی و نقدگرایی ابنابیالحدید، روشها و ملاکهای نقد حدیث از دیدگاه ابن ابیالحدید، موضع شارح به روایات مختلف و تعامل وی با آنها و نقد ابنابیالحدید به شارحان پیش از خود.
5⃣ بخش پنجم که با عنوان «بررسی آسیبشناسی فهم حدیث ابنابیالحدید» به رشته نگارش درآمده است، طی سه فصل به نقادی شارحان به ابنابیالحدید، ارزیابی نقدها و دفاع از ابنابیالحدید و در نهایت نقد مؤلف به ابنابیالحدید پرداخته شده است.
📗گزیدهای از کتاب
برای فهم متن ادیبانه و پُر واژهای چون نهج البلاغه، به ناچار تسلط نسبتاً بالایی بر اکثر علوم ادبی عربی لازم میباشد که بدون چنین ابزاری بیشک برداشتهای ناصحیح و ناقص فراوانی را شاهد خواهیم بود.
در نزد ابنابیالحدید فضیلت خطیب و ادیب ماهر مبتنی بر دو امر است: ابتدا دامنه و شیوه به کارگیری مفردات و واژگان، دوم ترکیبات استفاده شده در کلام وی.
ابنابیالحدید چارچوب اصلی به کارگیری الفاظ را آسان و به دور از غموض و پیچیدگی بودن آن میداند که الفاظ سخت، ناهمگون و پیچیده در آن جایگاهی ندارند و همین اساس است که کلام را دلنشین و اثرپذیر خواهد کرد.
وی کلام علی -علیهالسّلام- در نهجالبلاغه را مبتنی بر رعایت همین چارچوب میداند که سبب اثرگذاری آن بر خطیبان و ادیبان شده، تا آنجا که خود را وامدار به کلام ایشان میدانند. از همین روست که شارح، بیان واژگان را بنیان و سنگ بنای شرح گذارده و در بسیاری موارد پیش از ورود به اصل موضوع مورد بحث به بیان الفاظ غریب و واژگان مشکل میپردازد.
📚علاقه مندان برای تهیه این کتاب میتوانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www. bustaneketab. ir مراجعه کنند.
🆔 @nahjalbalaghah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا رنگ چادر مشکیه؟
پاسخ علمی، جذاب، منطقی و عقلی
(۱۴۱)هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf
💢 ماجرای عجیب دکتری که همه مردان را زن میدید!
↩️ دکتر حاج حسن توکلی از شاگردان عارف بالله شیخ رجبعلی خیاط، نقل می کند: روزی من از مطب دندان سازی خود حرکت کردم که جایی بروم، سوار ماشین شدم، میدان فردوسی یا پیش تر از آن اتوبوس نگه داشت، جمعیتی بالا آمد، سپس دیدم راننده زن است، نگاه کردم همه زن هستند همه یک شکل و یک لباس! دیدم بغل دستم هم زن است! خودم را جمع کردم و فکر کردم اشتباهی سوار شدهام. اتوبوس نگه داشت و خانمی پیاده شد، آن زن که پیاده شد همه مرد شدند! با این که ابتدا بنا نداشتم پیش شیخ بروم از ماشین که پیاده شدم جهت روشن شدن قضیه رفتم پیش مرحوم شیخ، قبل از این که من حرفی بزنم شیخ فرمود: «دیدی همه مردها زن شده بودند! چون مردها به آن زن توجه داشتند، همه زن شدند!» بعد گفت: « وقت مردن هر کس به هر چه توجه دارد، همان جلوی چشمش مجسم میشود، ولی محبت امیر المومنین (ع) باعث نجات میشود» «چقدر خوب است که انسان محو جمال خدا شود... تا ببیند آن چه دیگران نمیبینند و بشنود آن چرا دیگران نمیشنوند.»
🔰 امروزه روانشناسان به این نتیجه رسیدهاند که انسان به هر چه توجه و تمرکز نماید همان چیز در روح و ضمیر باطنش نقش میبندد و در عالم خارج به ظهور میرسد! چه خیر اخلاقی و چه شر باشد.
↩️ راستی توجه و تمرکز ما به امام عصر ارواحنا فداه در زندگی چقدر می باشد؟
📚 کیمیای محبت، ص۱۷۶
(۱۴۲)هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf
🍃واسطه های فیض الهی
«همانا خداى عزّ و جلّ را بندگانى است با بركت و گشاده خوى؛ کسانیاند که روزگار خود را به سر برند و مردم نيز در سايه آنها (به خوشى و نعمت) زندگى خود را به سر برند. ايشان در ميان بندگان خدا همانند باران هستند(كه به مردم خير و بركت دهند).
اما در برابر خداى عزّوجلّ کسانیاند كه از رحمت حق دور و بى خير و بركتاند؛ نه خود آنها زندگانى خوشى دارند و نه مردم در پناهشان به خوشى زندگى كنند. ایشان در ميان بندگان خدا همانند (آفت) ملخ هستند كه به چيزى نرسند جز آنكه نابودش سازند.»
الروضة من الكافي/ ترجمه رسولى محلاتى، ج۲، ص۵۷
@toubaefaf
امام صادق علیه السلام فرمود: شیعه جعفری کسی است که:
۱-حلال خور
۲- #پاکدامن
۳- در جهاد سرسخت باشد
۴- برای رضای خدای خود کار کند
۵- به پاداش الهی امیدوار
۶- از مجازات او بترسد
این چنین افرادی شیعیان جعفری هستند.
إِنَّمَا شِيعَةُ جَعْفَرٍ مَنْ عَفَّ بَطْنُهُ وَ فَرْجُهُ وَ اشْتَدَّ جِهَادُهُ وَ عَمِلَ لِخَالِقِهِ وَ رَجَا ثَوَابَهُ وَ خَافَ عِقَابَهُ فَإِذَا رَأَيْتَ أُولَئِكَ فَأُولَئِكَ شِيعَةُ جَعْفَرٍ».
خصال شیخ صدوق، ج1، ص296
(۱۴۳)هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf
شیرینی #ایمان، طعم زندگی
#پيامبرخداصلياللهعليهوآله:
ما مِنْ مُسْلِمٍ يَنْظُرُ امْرَاَةً اَوَّلَ رَمْقَةٍ ثُمَّ يَغُضُّ بَصَرَهُ اِلاّ اَحْدَثَ اللّه ُ تَعالى لَهُ عِبادَةً يَجِدُ حَلاوَتَها فى قَلْبِهِ
هيچ مرد مسلمانى نيست كه نگاهش به زنى بيفتد و چشم خود را پايين نيندازد مگر اين كه خداى متعال به او توفيق عبادتى دهد كه شيرينى آن را در دل خويش بيابد.
📚 كنز العمّال، ح ۱۳۰۵۹
(۱۴۴)هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf
انتهای جاده بی حیایی
«قُلْ تَمَتَّعُوا فَإِنَّ مَصِيرَكُمْ إِلَى النَّارِ» سوره ابراهیم، 30
بگو: كامياب شويد(مانند حیوانات به چریدن مشغول شوید)كه قطعاً پايان كار شما آتش است.
دونکته:
كافران در دنيا كاميابند، ولى آخرت ندارند. «تَمَتَّعُوا فَإِنَّ مَصِيرَكُمْ إِلَى النَّارِ»
هر رفاهى نشانهى مهر نيست، شايد وسيله و مقدّمهى قهر الهى باشد. «تَمَتَّعُوا»
برگرفته از تفسیر نور، ذیل همین آیه
(۱۴۵)هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf