eitaa logo
طوبای عفاف
666 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
3.8هزار ویدیو
458 فایل
قرآن، زندگی، اندیشه ارتباط با مدیر @mfathi135
مشاهده در ایتا
دانلود
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱• تمثیل قرآن برای منافقان «مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ ناراً فَلَمَّا أَضاءَتْ ما حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَ تَرَكَهُمْ فِي ظُلُماتٍ لا يُبْصِرُونَ‌» سوره بقره، 17 مَثل آنان (منافقان)، مَثل آن كسى است كه آتشى افروخته، پس چون آتش اطراف خود را روشن ساخت، خداوند روشنايى و نورشان را ببرد و آنان را در تاريكى‌هايى كه (هيچ) نمى‌بينند، رهايشان كند. نکته ها مثال، براى تفهيم مطلب به مردم، نقش مؤثّرى دارد. مسائل معقول را محسوس و بدينوسيله راه را نزديك وعمومى مى‌كند، درجه اطمينان را بالا مى‌برد ولجوجان را خاموش مى‌سازد. در قرآن مثال‌هاى فراوانى آمده است از جمله: مثال حقّ، به آب و باطل به كفِ روى آب. (سوره رعد، ۲۱) مثال حقّ به شجره‌ى طيّبه و باطل به شجره‌ى خبيثه. (سوره ابراهيم، 26) تشبيه اعمال كفّار به خاكسترى در برابر تندباد. (سوره ابراهیم، ۱۸) و يا تشبيه كارهاى آنان، به سراب. (سوره نور، 39) تشبيه بت‌ها و طاغوت‌ها به خانه عنكبوت.(سوره عنکبوت، ۴۱) تمثيل دانشمند بى‌عمل به الاغى كه كتاب حمل مى‌كند. (سوره جمعه، 5) و تمثيل غيبت، به خوردن گوشت برادرى كه مرده است. (سوره حجرات، 12) اين آيه نيز در مقام تشبيهِ مجموعه‌اى از روحيّات و حالاتِ منافقان است. آنان، آتش مى‌افروزند، ولى خداوند نورش را مى‌برد و دود و خاكستر و تاريكى براى آنان باقى مى‌گذارد. امام رضا عليه السلام فرمودند: معناى آيه‌ «تَرَكَهُمْ فِي ظُلُماتٍ ...» آن است كه خداوند آنان را به حال خود رها مى‌كند. (تفسیر نورالثقلین) پیام ها 1- منافق براى رسيدن به نور، از نار (آتش) استفاده مى‌كند كه خاكستر و دود و سوزش نيز دارد. «اسْتَوْقَدَ ناراً» 2- نور اسلام عالم‌گير است، ولى نورى كه منافقان در سايه‌ى آن تظاهر به اسلام مى‌كنند، در شعاعى كمتر و روشنايى آن ناپايدار است. «أَضاءَتْ ما حَوْلَهُ» 3- اسلام نور و كفر تاريكى است. «ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَ تَرَكَهُمْ فِي ظُلُماتٍ» 4- كسى كه از يك نور بهره‌مند نشود، در ظلمات متعدّد باقى مى‌ماند. «بِنُورِهِمْ ... فِي ظُلُماتٍ» (كلمه «نور» مفرد و كلمه «ظلمات» جمع است.) 5- نقشه‌ها و توطئه‌هاى منافقان، به اراده الهى ناتمام مى‌ماند. «ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ» 6- طرف مقابل منافقان، خداوند است. «ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ» 7- عاقبت و آينده‌ى منافقان، تاريك است. «فِي ظُلُماتٍ» 8- منافقان دچار وحشت و اضطراب، و در تصميم‌گيرى‌هاى دراز مدّت، سردرگم هستند. «فِي ظُلُماتٍ لا يُبْصِرُونَ» 9- گاهى در آغاز، ايمان واقعى است، ولى كم‌كم انسان به انحراف گرايش پيدا نموده و منافق مى‌شود. (كلمه «نورهم» در اين آيه و جمله «لايرجعون» در آيه بعد نشان مى‌دهد كه آنان نورى داشتند، ولى به سوى آن نور برنگشتند.) تفسير نور(10جلدى)، ج‌1، ذیل همین آیه https://zil.ink/toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب هم‌اکنون در دیدار هزاران نفر از مردم کرمان و خوزستان: انتخابات جلوی دیکتاتوری، هرج و مرج و ناامنی را می‌گیرد 💻 Farsi.Khamenei.ir
📩 رهبر انقلاب: رقابت یعنی میدان باز باشد برای مسابقه جناحهای سیاسی، جوانها و افراد باتجربه و با سابقه / مجلس قوی آن مجلسی است که هم از جوانها داخل آن باشند و هم از مجرب‌ها ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز در دیدار مردم خوزستان و کرمان: رقابت یعنی جناحهای سیاسی برای شرکت در انتخابات با هم مسابقه بگذارند، گرایشهای گوناگون سیاسی و اقتصادی در انتخابات با هم مسابقه بگذارند. ✏️ میدان باز باشد برای مسابقه‌ی جناحهای سیاسی و نگاههای سیاسی و نظرات سیاسی، همچنین اقتصادی، همچنین فرهنگی. این معنای رقابت است. ✏️ رقابت یعنی جوانهایی که میخواهند وارد میدان انتخابات بشوند مسابقه بگذارند با افراد سابقه‌دار و با تجربه، اینها تلاش کنند، آنها هم تلاش کنند و یک مجلس خوب و قوی آن مجلسی است که هم از این جوانها در آن باشند، هم از آن مجرّبها و با سابقه‌ها در آن باشند. ✏️ رقابت یعنی همه بتوانند تبلیغات کنند، منتها تبلیغات درست. تبلیغات بایستی همراه با اخلاق و دیانت باشد، تبلیغات غیر از تهمت زدن است، غیر از دروغ گفتن است، غیر از وعده‌ی خلاف دادن است، تبلیغات یعنی انسان نظرات خودش را برای مردم بیان کند این تبلیغات است.۱۴۰۲/۱۰/۲ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 رهبر انقلاب چهار خصوصیت الزامی برای انتخابات پیش‌رو را برشمردند؛ مشارکت قوی، رقابت واقعی، سلامت و امنیت ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز در دیدار مردم خوزستان و کرمان: ✏️ بنده چهار خصوصیت را در اول امسال راجع به این انتخابات به ملت ایران عرض کردم. ✏️ اولاً مشارکت قوی، ثانیاً رقابت واقعی، ثالثاً سلامت به معنای حقیقی کلمه و رابعاً امنیت انتخابات. ✏️ این چهار خصوصیت باید انجام بگیرد. ۱۴۰۲/۱۰/۲ 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•⊰❁⊱•﷽•⊰❁⊱• دعای سلام الله علیها در روز یکشنبه «اللَّهُمَّ اجْعَلْ أَوَّلَ يَوْمِي هَذَا فَلَاحاً وَ آخِرَهُ نَجَاحاً وَ أَوْسَطَهُ صَلَاحاً وَ اجْعَلْنَا مِمَّنْ أَنَابَ إِلَيْكَ فَقَبِلْتَهُ وَ تَوَكَّلَ عَلَيْكَ فَكَفَيْتَهُ وَ تَضَرَّعَ إِلَيْكَ فَرَحِمْتَهُ.» پروردگارا؛ اوّل اين روزم را رستگارى و آخرش را موفّقيت و ميان آن را صحّت و رستگارى قرار ده، خداوندا؛ فرست و ما را از كسانى قرار ده كه به سوى تو روى آورده اند و تو آنان را پذيرفته اى، و بر تو توكّل كرده اند و تو آنان را كفايت كرده اى و به سوى تو زارى نموده اند و تو آنان را مشمول رحمتت قرار دادهاى. 📘 زندگانى حضرت زهرا عليها السلام ( ترجمه جلو۴۳ بحارالأنوار) ترجمه روحانى و بحار ج۸۷، ص۳۳۸ 🍃جز خدا کیست که در سایه مهرش بخزیم رحمت اوست که پیوسته پناه من و توست. ﴿اَلّلهُمَّـ ؏عَجِّل لِوَلیِّڪَ الفَرَج﴾ ┄┅┅┅┅❁✨❁┅┅┅┅┄ ༺طوبای عفاف༻ https://zil.ink/toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱• كسى كه دست بت‌شكنى دارد، دست دارد. «صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَرْجِعُونَ‌» سوره بقره، ۱۸ آنان (منافقان از شنيدن حقّ) كر و (از گفتن حقّ) گنگ و (از ديدن حقّ) كورند، پس ايشان (به سوى حقّ) باز نمى‌گردند. نکته ها قرآن در ستايش برخى پيامبران مى‌فرمايد: آنان دست و چشم دارند، «وَ اذْكُرْ عِبادَنا إِبْراهِيمَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ أُولِي الْأَيْدِي وَ الْأَبْصارِ» (سوره ص، 45) شايد مقصود آن است كه كسى كه دست بت‌شكنى دارد دست دارد، كسى كه چشم خدابين دارد چشم دارد، پس منافقان كه چنين دست و چشمى ندارند، در واقع همچون ناقص الخلقه‌هايى هستند كه خود مقدّمات نقص را فراهم كرده و وسائل شناخت را از دست داده‌اند. لذا در اين سوره درباره‌ى منافقان تعابيرى همچون «لايشعرون، ما يشعرون، لايعلمون، لايبصرون، يعمهون، صمّ، بكم، عمى، لا يرجعون» بكار رفته است. نظر، غير از بصيرت است. در سوره اعراف مى‌خوانيم: «تَراهُمْ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ وَ هُمْ لا يُبْصِرُونَ» (سوره اعراف، 198) مى‌بينى كه به تو نگاه مى‌كنند، در حالى كه نمى‌بينند. يعنى چشم بصيرت ندارند كه حقّ را ببينند. عدم بهره‌گيرى صحيح از امكانات و وسائل شناخت، مساوى با سقوط و از دست دادن انسانيّت است. در سوره اعراف آيه‌ 179 مى‌خوانيم: «لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ» آنان دل دارند، ولى نمى‌فهمند، چشم دارند ولى نمى‌بينند، گوش دارند ولى حقّ را نمى‌شنوند، اين گروه همچون چهارپايان بلكه از آنها پست‌تر و گمراه‌ترند، ايشان غافل هستند. جزاى كسى كه در دنيا خود را به كورى و كرى و لالى مى‌زند، كورى و كرى و لالى آخرت است. «وَ نَحْشُرُهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ عَلى‌ وُجُوهِهِمْ عُمْياً وَ بُكْماً وَ صُمًّا» (سوره اسراء، 97) پیام ها 1- نفاق، انسان را از درك حقايق و معارف الهى باز مى‌دارد. «صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ» 2- كسى كه از عطاياى الهى در راه حقّ بهره نگيرد، همانند كسى است كه فاقد آن نعمت‌هاست. «صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ» 3- حقّ نديدن منافقان دو دليل دارد: يكى آنكه فضاى بيرونى آنان تاريك است؛ «فِي ظُلُماتٍ» وديگر آنكه خود چشم دل را از دست داده‌اند. «صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ» 4- منافقان، لجاجت و تعصّب دارند. «فَهُمْ لا يَرْجِعُونَ» تفسیرنور، ج۱، ذیل همین آیه https://zil.ink/toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱• علیه السلام فرمود: «لغزش زبان در آنچه که خدا نمی‌پسندد و از آن جلوگیری می‌فرماید، بنده را در نزد او مردود می‌کند و خشمش را برمی‌انگیزد و نیز کری، کوری و گنگی را از جانب خدا در روز قیامت نصیب این بندگان می‌کند. و در نتیجه چنان می‌شوند که خدا فرموده است: کر و گنگ و کور هستند و از جهنّم باز نمی‌گردند.» تفسیر اهلبیت علیهم السلام ج۱، ص۱۶۲  الکافی، ج۸، ص۲ تفسیر نورالثقلین ✍قبلاً هم در موضوع نکاتی در کانال بارگذاری شد. (۲۳۵)هزار و یک نکته پیرامون https://zil.ink/toubaefaf
✍مانع جدی محو اسراییل از هشتاد سال قبل تا به الان، جریان نفوذ و نفاقی است که بروزش در این زمانه سران فعلی کشورهای عربی نظیر عربستان، امارات و مصر و همدستان دنیازده آنها هستند. دوای درد امت اسلام برای نجات از درد گران نفاق همان است که قرآن فرمود:👇👇👇 «ملْعُونِينَ ۖ أَيْنَمَا ثُقِفُوا أُخِذُوا وَقُتِّلُوا تَقْتِيلًا» ﴿,سوره احزاب، ٦١﴾ این مردم (پلید بدکار) رانده درگاه حقّند، باید هرجا یافت شوند آنان را گرفته و جدّا به قتل رساند. @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱• دعای روز دوشنبه از سلام الله علیها «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ قُوَّةً فِي عِبَادَتِكَ وَ تَبَصُّراً فِي كِتَابِكَ وَ فَهْماً فِي حُكْمِكَ وَ لَا تَجْعَلِ الْقُرْآنَ بِنَا مَاحِلًا وَ الصِّرَاطَ زَائِلًا وَ مُحَمَّداً صلی الله علیه وآله عَنَّا مُوَلِّياً» پروردگارا؛ از درگاهت قدرتى براى عبادت و بندگى، بينشى براى درك قرآن و فهم لازم براى درك احكامت را خواستارم، پروردگارا؛ فرست و فهم قرآن را دور از دسترس فكر ما و صراط را نابودكننده ما و محمّد (صلی الله علیه وآله) را روى گردان از ما قرار مده. 📘 زندگانى حضرت زهرا عليهاالسلام (ترجمه جلد ۴۳بحارالأنوار) ترجمه روحانى و بحار الانوار، ج ۸۷ ص۳۳۸ ضمن شماره ۴۸، به نقل از بلد الامين(حاشيه بلد الامين)، ص۱۱۰ https://zil.ink/toubaefaf
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱• «أَوْ كَصَيِّبٍ مِنَ السَّماءِ فِيهِ ظُلُماتٌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصابِعَهُمْ فِي آذانِهِمْ مِنَ الصَّواعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ وَ اللَّهُ مُحِيطٌ بِالْكافِرِينَ‌» سوره بقره، ۱۹ يا چون (گرفتاران در) بارانى تند از آسمانند كه در آن، تاريكى‌ها و رعد و برقى است كه از ترس صاعقه‌ها وبيم مرگ، انگشتان خود را در گوشهايشان قرار مى‌دهند. و (لى) خداوند بر كافران احاطه دارد. نکته ها خداوند، منافق را به شخصِ در باران مانده‌اى تشبيه كرده كه مشكلات بارانِ تند، شب تاريك، غرّش گوش خراش رعد، نور خيره كننده‌ى برق و هراس و خوف مرگ، او را فراگرفته است، امّا او براى حفظ خود از باران، نه پناهگاهى دارد و نه براى تاريكى، نورى و نه گوشى آسوده از رعد و نه روحى آرام از مرگ. پیام ها 1- منافقان غرق در مشكلات و نگرانى‌ها مى‌شوند و در همين دنيا نيز دلهره و اضطراب و رسوايى و ذلّت دامن گيرشان مى‌شود. «ظُلُماتٌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ» 2- منافقان از مرگ مى‌ترسند. «حَذَرَ الْمَوْتِ» 3- منافقان بدانند كه خداوند بر آنها احاطه دارد و هر لحظه اراده فرمايد، اسرار و توطئه‌هاى آنها را افشا مى‌كند. «وَ اللَّهُ مُحِيطٌ بِالْكافِرِينَ» تفسیرنور، ج۱، ذیل همین آیه @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طوبای عفاف
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱• «أَوْ كَصَيِّبٍ مِنَ السَّماءِ فِيهِ ظُلُماتٌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصابِعَهُم
نگاهی به تاریخ تطبیقی منافقان نگاهى به عملكرد و سرنوشت منافقان در جريان انقلاب اسلامى ايران، نشانه‌اى روشن براى آيه ۱۹ سوره بقره است. دلهره، تفرقه، شكست، آوارگى، غربت، بى‌آبرويى، پناهندگى به كفّار و طاغوت‌ها و جاسوسى، نتيجه‌ى اعمالشان بود. آنان با استفاده از شعارها و شخصيت‌هاى مذهبى، خيال پيروزى داشتند؛ «اسْتَوْقَدَ ناراً» ولى با خنثى شدن توطئه‌ها و آگاه شدن مردم از سوء نيت آنان، خداوند آنان را گرفتار سر درگمى وتفرقه و بى‌خبرى از واقعيت‌ها و حقايق نمود. «ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ» آنان چون شنيدن اخبار و سخن حقّ را از علما تحريم مى‌كنند به منزله كران هستند، و چون دريافت‌هاى درونى خود و حقايق را بازگو نمى‌نمايند مانند افراد لالند، و چون چشم ديدن پيشرفت و پيروزى اسلام را ندارند، كورند. و در اثر لجاجت و تعصّب مصداق‌ «لا يَرْجِعُونَ» مى‌باشند. ولى پيروزى‌ها مثل برق و نهيب مردم و آيات افشاگر همانند رعد و صاعقه، آنان را به وحشت واضطراب انداخته است. هرگاه گفته مى‌شود خداوند بر هر كارى قادر است، مراد كارهاى ممكن است. مثلًا اگر گفتيم فلانى رياضى‌دان است، معنايش آن نيست كه بتواند حاصل جمع 2+ 2 را 5 بياورد. زيرا اين امر محال است، نه آنكه آن شخص قادر بر جمع نمودن آن نباشد. كسانى از امام عليه السلام سؤال كردند: آيا خداوند مى‌تواند كره‌ى زمين را در تخم مرغى قرار دهد؟ امام ابتدا يك پاسخ اقناعى دادند كه با يك عدسىِ چشم، آسمان بزرگ را مى‌بينيم، سپس فرمودند: خداوند قادر است، امّا پيشنهاد شما محال است. (تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 39) درست مانند قدرت رياضى‌دان كه مسئله‌ى محال را حل نمى‌كند. تفسیرنور، ج۱، ذیل آیه ۱۹ سوره بقره @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از فرماندهان بدون مرز در امروز به دست به رسید. یَا الله یَا رَحْمَانُ یَا رَحیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج نسأل الله منازل الشهداء یاد کنیم از امام و شهیدان با صلوات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ارزش انسان تا کجا می رود که امام او را.... در زمان جنگ ، به سپاه آن حضرت پیوست. راهب، روز و شب با امیرمؤمنان (ع) به سر مى‏ برد تا روز صفّين شد. چون دیگران به دفن كشتگان نزدیک خود پرداختند، امیرمؤمنان علی(ع) گفت: راهب را بجوييد. چون جنازه او را يافتند، امام بر او نماز خواند و به خاكش سپرد و گفت: اين از ما و از اهل بيت(ع) ما است. بعد از آن نیز، بارها براى او طلب آمرزش کرد.» 📚منقری، وقعة صفین، ص147 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا