﷽
آیه ۳۳ از سوره ۳۳
«وَ قَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتِينَ الزَّكاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً» سوره احزاب، ۳۳
و در خانههاى خود قرار گيريد و همچون دوران جاهليّتِ نخستين، با خودآرايى ظاهر نشويد (و زينتهاى خود را آشكار نكنيد)، و نماز را بر پا داريد و زكات بدهيد، و از خدا و رسولش اطاعت كنيد؛ همانا خداوند اراده كرده است كه پليدى (گناه) را از شما اهل بيت (پيامبر) دور كند و كاملًا شما را پاك سازد.
نکته ها
«قَرْنَ» از «وقار» يا «قرار» است، و نتيجهى هر دو معنا يكى است. يعنى براى خودنمايى از خانههاى خود خارج نشويد.
«تَبَرُّجَ» از «برج» به معناى خودنمايى است، همان گونه كه برج در ميان ساختمانهاى ديگر جلوهى خاصّى دارد.
#جاهليّتِ اولى نشان دهندهى ظهور جاهليّت اخرى است كه ما امروز شاهد آنيم. در حديث نيز آمده است: «ستكون الجاهلية الاخرى» (تفسير نورالثّقلين) به زودى جاهليّت ديگرى فرا مىرسد.
اگر در جاهليّت آن روز دختر را زنده به گور مىكردند، امروز با سقط جنين، هم دختر را نابود مىكنند، هم پسر را.
اگر در جاهليّت آن روز قتل و آدم كشى وجود داشت، امروز در جنگهاى بزرگ و جهانى كشتارهاى ميليونى انجام مىگيرد.
جاهليّت آن روز مدرسه نبود و جنايت انجام مىگرفت، امروز با وجود هزاران دانشگاه، مهمترين حقوق انسانها پايمال مىشود.
در جاهليّت آن روز فساد و زنا جرم بود؛ امّا امروز در مترقّىترين كشورهاى جهان همجنس بازى قانونى است. (درباره جاهليّت معاصر، كتابى به نام «جاهليّت قرن بيستم» از سيّد قطب و كتاب ديگرى به نام «سيماى تمّدن غرب» از سيّد مجتبى موسوى لارى نوشته شده كه تاكنون به چند زبان ترجمه شده است.)
تفسیرنور، ج۷، ذیل همین آیه
(۳۹۴)هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf
﷽
#اعمال_شب_قدر
اعمال مشترکه شب های قدر👇
غسل کردن،
خواندن دو رکعت نماز با هفت مرتبه «توحید» در هر رکعت و گفتن هفتاد مرتبه «أَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ وَأَتُوبُ إِلَیْهِ» پس از نماز،
گرفتن قرآن به سر و خداوند را به چهارده معصوم قسم دادن،
زیارت #حضرت_سیدالشهّدا علیه السلام،
شب زندهداری که موجب آمرزش گناهان است و احیای دل است،
خواندن دعای جوشن کبیر،
پنجاه نماز دو رکعتی و بسیار #صلوات_برمحمدوآل_محمد صلی الله علیه وآله
اعمال مخصوص شب ۲۳ که در مفاتیحالجنان آمده:
۱. خواندن سورههای عنکبوت، روم و دخان
۲. هزار مرتبه خواندن #سوره_قدر
۳. بسیار خواندن «اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَّةِ بْنِ الحَسَن...»
۴. خواندن چند دعای کوتاه که در مفاتيح الجنان و در اعمال شب ۲۳ ماه رمضان آمده است
۵. غسل در اول و آخر شب
﴿اَلّلهُمَّـ عَجِّل لِوَلیِّڪَ الفَرَج﴾
┄┅┅┅┅❁✨❁┅┅┅┅┄
༺طوبای عفاف༻
https://zil.ink/toubaefaf
﷽
با سلام و ادب
با توجه به اخبار مربوط به قصاص نفس یا به تعبیر بعضی ها اعدام سرهنگ #سیدجوانمردی خواستم نکته ای عرض کنم و آن این است که با توجه به پرونده طرفین و مستندات موجود و اختلاف نظر کارشناسان مربوطه و نیز وکلا، آیا در صدور حکم برای سیدجوانمردی شبهه ایجاد نمی شود؟
آیا ایشان در حین مأموریت اقرار به قتل عمد کرده که حکم قصاص نفس یا اعدام صادر شود و در غیر این صورت با شبهاتی که اطراف موضوع است، صدور حکم اعدام یا قصاص نفس چگونه ممکن است؟
و با توجه به شبهات وارده به موضوع، آیا #قاعده_درء را که از مهمترین قواعد فقه جزایی است، نمی توان جاری کرد؟
پس سئوال از قاضی و متولیان امر این پرونده این است که با وجود شبهات اطراف موضوع(قتل توسط سیدجوانمردی و در حین مأموریت و به جهت برقراری امنیت) آیا صدور حکم قطعی یعنی قصاص نفس یا اعدام یا .... ممکن است؟
و حال آن در مسأله جان و آبرو و به هنگام شبهات عارضه بر موضوع، قاعده «درء» سخن اساسی دارد و در بعضی جاها حاکم است.
لطفاً در صدور و اجرای حکم سیدجوانمردی تجدید نظر کنید.
محمدمهدی فتحی
@toubaefaf
طوبای عفاف
✍سلام. ما به چند هدف #صحیفه_سجادیه را تحفه تبلیغی امسال قرار دادیم، یکی آشنایی با معارف ناب، و دیگری
﷽
در ادامه طرح #انس_باصحیفه_سجادیه👇
دعای آن حضرت است هنگامی که حادثهای او را اندوهگین و خطاها وی را بیتاب میکرد
اللَّهُمَّ يَا كَافِيَ الْفَرْدِ الضَّعِيفِ وَ وَاقِيَ الْأَمْرِ الَْمخُوفِ أَفْرَدَتْنِي الْخَطَايَا فَلَا صَاحِبَ مَعِي وَ ضَعُفْتُ عَنْ غَضَبِكَ فَلَا مُؤَيِّدَ لِي وَ أَشْرَفْتُ عَلَى خَوْفِ لِقَائِكَ فَلَا مُسَكِّنَ لِرَوْعَتِي
خدایا ای بینیاز کننده فرد ناتوان! و ای حافظ بندگان از حادثه ترسناک! خطاها مرا دچار تنهایی کرده؛ پس همنشینی [که وزر و وبال و عذاب خطاها را از من برطرف کند] برایم نیست و از تحمّل خشمت ناتوان شدهام و نیرو دهندهای برایم نمیباشد و بر ترس دیدارت، به وقت مرگ و قیامت، [آنهم دیداری نامناسب و هولناک] نزدیکم و آرام بخشی برای ترسم وجود ندارد...
...اللَّهُمَّ إِنَّكَ إِنْ صَرَفْتَ عَنِّي وَجْهَكَ الْكَرِيمَ أَوْ مَنَعْتَنِي فَضْلَكَ الْجَسِيمَ أَوْ حَظَرْتَ عَلَيَّ رِزْقَكَ أَوْ قَطَعْتَ عَنِّي سَبَبَكَ لَمْ أَجِدِ السَّبِيلَ إِلَى شَيْءٍ مِنْ أَمَلِي غَيْرَكَ وَ لَمْ أَقْدِرْ عَلَى مَا عِنْدَكَ بِمَعُونَةِ سِوَاكَ فَاِنِّي عَبْدُكَ وَ فِي قَبْضَتِكَ نَاصِيَتِي بِيَدِكَ
...خدایا اگر روی کریمت را از من بگردانی، یا مرا از احسان بزرگت محروم کنی، یا روزیات را از من دریغ ورزی، یا رشتۀ پیوندت را از من بگسلی، راهی برای دستیابی به هیچ یک از آرزوهایم جز تو نیابم؛ و بر آنچه پیش توست، جز به یاری تو دسترسی پیدا نکنم؛ چرا که من بندۀ تو و در قبضۀ اراده توام؛ اختیارم به دست توست...
#اللَّهُمَّ_صَلِّ_عَلَى_مُحَمَّدٍوَآلِهِ وَ لَا تَجْعَلْنِي نَاسِياً لِذِكْرِكَ فِيما أَوْلَيْتَنِی وَ لَا غَافِلًا لِإِحْسَانِكَ فِيما أَبْلَيْتَنِي وَ لَا آيِساً مِنْ إِجَابَتِكَ لِي وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّي فِي سَرَّاءَ كُنْتُ أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخَاءٍ أَوْ عَافِيَةٍ أَوْ بَلَاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ أَوْ جِدَةٍ أَوْ لَأْوَاءَ أَوْ فَقْرٍ أَوْ غِنًى
#خدایا_برمحمّدوآلش_درودفرست و مرا نسبت به یاد خود در آنچه به من عطا کردی، فراموشکار مکن؛ و به احسانت در آنچه به من بخشیدهای، غافل و بیخبر مساز و از اجابت دعایم گرچه تأخیر افتد، ناامید مکن؛ در خوشی باشم یا ناخوشی، در سختی باشم یا رفاه، در سلامت و تندرستی باشم یا بلا، در تنگدستی و بیچارگی باشم یا نعمت، در دارایی باشم یا محنت، در تهیدستی باشم یا توانگری...
#اللَّهُمَّ_صَلِّ_عَلَى_مُحَمَّدٍوَآلِهِ وَ فَرِّغْ قَلْبِي لَِمحَبَّتِكَ وَ اشْغَلْهُ بِذِكْرِكَ...
#خدایابرمحمّدوآلش_درودفرست و دلم را برای دوستیات خالی کن و به یاد خود مشغول ساز
#اللَّهُمَّ_صَلِّ_عَلَى_مُحَمَّدٍوَآلِهِ وَ اجْعَلْنِي لَهُمْ قَرِيناً وَ اجْعَلْنِي لَهُمْ نَصِيراً وَ امْنُنْ عَلَيَّ بِشَوْقٍ إِلَيْكَ وَ بِالْعَمَلِ لَكَ بِمَا تُحِبُّ وَ تَرْضَى إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَ ذَلِكَ عَلَيْكَ يَسِيرٌ
خدایا بر محمّد و آلش درود فرست و مرا همنشین و یار ایشان قرار ده؛ و به شوق ورزیدن به سویت و به عمل برایت، چنانکه دوست داری و میپسندی، بر من منّت گذار؛ همانا تو بر هر کاری توانایی و تحقّق آن همه که گفتم بر تو آسان است.»
فرازی از دعای ۲۱ #صحیفه_سجادیه
@toubaefaf
﷽
« #اللَّهُمَّ_صَلِّ_عَلَى_مُحَمَّدٍوَآلِهِ وَ فَرِّغْ قَلْبِي لَِمحَبَّتِكَ وَ اشْغَلْهُ بِذِكْرِكَ...
#خدایابرمحمّدوآلش_درودفرست و دلم را برای دوستیات خالی کن و به یاد خود مشغول ساز...»
فرازی از دعای ۲۱ #صحیفه_سجادیه
🍃طرح انس با #صحیفه_سجادیه و هر روز یک دعای آن
﴿اَلّلهُمَّـ عَجِّل لِوَلیِّڪَ الفَرَج﴾
┄┅┅┅┅❁✨❁┅┅┅┅┄
༺طوبای عفاف༻
@toubaefaf
﷽
... و مرا به بندگانت وامگذار... #خدایابرمحمّدوآلش_درودفرست و سلامت سینه از #حسد روزیام کن...
«... اللَّهُمَّ لَا طَاقَةَ لِي بِالْجَهْدِ وَ لَا صَبْرَ لِي عَلَى الْبَلَاءِ وَ لَا قُوَّةَ لِي عَلَى الْفَقْرِ فَلَا تَحْظُرْ عَلَيَّ رِزْقِي وَ لَا تَكِلْنِي إِلَى خَلْقِكَ بَلْ تَفَرَّدْ بِحَاجَتِي وَ تَوَلَّ كِفَايَتِي
خدایا! مرا طاقت بر مشقّت و شکیبایی بر مصیبت و قدرت بر تنگ دستی نیست؛ پس روزیم را دریغ مکن و مرا به بندگانت وامگذار؛ بلکه خود به تنهایی حاجتم را برآور و کارساز من باش
وَ انْظُرْ إِلَيَّ وَ انْظُرْ لِي فِي جَمِيعِ أُمُورِي، فَإِنَّكَ إِنْ وَكَلْتَنِي إِلَى نَفْسِي عَجَزْتُ عَنْهَا وَ لَمْ أُقِمْ مَا فِيهِ مَصْلَحَتُهَا وَ إِنْ وَكَلْتَنِي إِلَى خَلْقِكَ تَجَهَّمُونِي وَ إِنْ أَلْجَأْتَنِي إِلَى قَرَابَتِي حَرَمُونِي وَ إِنْ أَعْطَوْا أَعْطَوْا قَلِيلًا نَكِداً وَ مَنُّوا عَلَيَّ طَويِلاً وَ ذَمُّوا كَثيِراً
و به من با نظر رحمت بنگر و در تمام امورم مصلحتم را در نظر گیر؛ زیرا اگر مرا به خود واگذاری، از تحقّق دادن کارهایم عاجز شوم؛ و به کاری که مصلحت من در آن است، برنخیزم؛ و اگر مرا به بندگانت واگذاری، با ترشرویی به من بنگرند؛ و اگر به پناه خویشانم فرستی، محرومم سازند؛ و اگر عطا کنند، عطایی اندک و پر دردسر دهند؛ و بر من منّت بسیار گذارند و بیش از اندازه نکوهش کنند.
فَبِفَضْلِكَ اللَّهُمَّ فَأَغْنِنِي وَ بِعَظَمَتِكَ فَانْعَشْنِي وَ بِسَعَتِكَ فَابْسُطْ يَدِي وَ بِمَا عِنْدَكَ فَاكْفِنِي.
خدایا! پس به احسانت بینیازم کن و به بزرگیات مرتبۀ بلندم ده و به توانگریات، دستم را گشاده ساز و به آنچه که نزد توست، بینیازم فرما.
#اللَّهُمَّ_صَلِّ_عَلَى_مُحَمَّدٍوَآلِهِ وَ #خَلِّصْنِي_مِنَ_الْحَسَدِ وَ احْصُرْنِي عَنِ الذُّنُوبِ وَ وَرِّعْنِي عَنِ الَْمحَارِمِ وَ لَا تُجَرِّئْنِي عَلَى الْمَعَاصِي وَ اجْعَلْ هَوَايَ عِنْدَكَ وَ رِضَايَ فِيما يَرِدُ عَلَيَّ مِنْكَ وَ بَارِكْ لِي فِيما رَزَقْتَنِي وَ فِيما خَوَّلْتَنِي وَ فِيما أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَيَّ وَ اجْعَلْنِي فِي كُلِّ حَالَاتِي مَحْفُوظاً مَكْلُوءاً مَسْتُوراً مَمْنُوعاً مُعَاذاً مُجَاراً
#خدایابرمحمّدوآلش_درودفرست و مرا از #حسد رهایی ده و از گناهانم بازم دار و از حرامها پرهیز ده و بر گناهان دلیرم مگردان و میل و رغبتم را متوجّه خود ساز و خشنودیام را در آنچه از سوی تو به من میرسد، قرار ده؛ و مرا در آنچه روزیام کردهای و از روی بزرگواری به من بخشیدهای و احسان فرمودهای، #برکت ده؛ و مرا در همۀ حالاتم، محفوظ، حراست شده، پوشیده، دست نایافتنی، پناه داده و امان یافته قرار ده.
#اللَّهُمَّ_صَلِّ_عَلَى_مُحَمَّدٍوَآلِهِ وَ ارْزُقْنِي #سَلَامَةَالصَّدْرِمِنَ_الْحَسَدِ حَتَّى لَا أَحْسُدَ أَحَداً مِنْ خَلْقِكَ عَلَى شَيْءٍ مِنْ فَضْلِكَ وَ حَتَّى لَا أَرَى نِعْمَةً مِنْ نِعَمِكَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ فِي دِينٍ أَوْ دُنْيَا أَوْ عَافِيَةٍ أَوْ تَقْوَى أَوْ سَعَةٍ أَوْ رَخَاءٍ إِلَّا رَجَوْتُ لِنَفْسِي أَفْضَلَ ذَلِكَ بِكَ وَ مِنْكَ وَحْدَكَ لَا شَريِكَ لَكَ
#خدایابرمحمّدوآلش_درودفرست و سلامت سینه از #حسد روزیام کن؛ تا به هیچ یک از بندگانت برای ذرّهای از احسانت که به آنها عطا کردی، حسد نورزم؛ و تا جایی که هیچ نعمتی از نعمتهایت را بر احدی از بندگانت، در دین یا دنیا یا سلامت یا تقوا یا فراخی یا راحت نبینم؛ جز آنکه برتر از آن را به لطف تو و از سوی تو برای خود آرزو کنم، یگانهای و شریکی برایت نیست...»
فرازی از دعای۲۲ #صحیفه_سجادیه
@toubaefaf
🌿رفعِ گرفتگی روحی
✍حضرت آیة الله حاج سَیّد محمّد صادق حسینی طهرانی حفظه الله تعالی
⚪️ @jazbeh_eshgh
﷽
✍سلام. طاعات شما قبول.
شب ۲۳ ماه مبارک، سه مرتبه سوره یس در اول، نیمه شب و سحر و نزدیک صبح تلاوت کنیم.
دعای ۲۲ #صحیفه_سجادیه را با توجه بخوانیم
سوره قدر و دعای اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن را بسیاربخوانیم
و ذکر سفارش شده از حضرت آیةالله قاضی ره. (یا طهر یا طاهر یا طهور و یا طیهور و یا طیهار نزدیک سحر، ۲۲۵ مرتبه و در سجده)
التماس دعا
@toubaefaf
May 11
﷽
#آيهتطهير (سوره ۳۳، آیه ۳۳)
«إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً»
كلمهى «إِنَّما» نشانهى اين است كه آيهى شريفه دربارهى يك موهبت استثنايى در مورد اهلبيت عليهم السلام سخن مىگويد.
مراد از «يُرِيدُ»، ارادهى تكوينى است، زيرا ارادهى تشريعى خداوند، پاكى همهى مردم است نه تنها اهل بيت پيامبر اكرم عليهم السلام.
مراد از «رجس» هر گونه ناپاكى ظاهرى و باطنى است. (تفسير برهان)
مراد از «أَهْلَ الْبَيْتِ» همهى خاندان پيامبر نيست، بلكه برخى افراد آن است كه نام آنان در روايات شيعه و سنّى آمده است. اين گروه عبارتند از: علىّ و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام.
سؤال: دليل اين انحصار چيست؟ و چرا اين بخش از آيه دربارهى زنان پيامبر يا تمام خاندان آن حضرت نيست؟
پاسخ: 1. رواياتى از خود همسران پيامبر حتّى از عايشه و امّ سلمه نقل شده كه آنان از رسولخدا صلى الله عليه و آله پرسيدند: آيا ما هم جزء اهل بيت هستيم؟ پيامبر فرمود: خير.
2. در روايات متعدّدى مىخوانيم: پيامبر عبايى بر سر اين پنج نفر كشيد (كه يكى از آنان خود حضرت بود) و فرمود: اينها اهل بيت من هستند و اجازهى ورود ديگران را نداد.
3. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله براى اين كه اختصاص اهل بيت را به پنج نفر ثابت كند، مدّت شش ماه (و به گفتهى بعضى روايات هشت يا نه ماه) به هنگام نماز صبح از كنار خانهى فاطمه عليها السلام مىگذشت و مىفرمود: «الصلاة يا اهل البيت انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا»
در كتاب احقاق الحق بيش از هفتاد حديث از منابع معروف اهل سنّت درباره اختصاص آيه شريفه به پنج نفر ذكر شده و در كتاب شواهد التنزيل كه از كتب معروف اهل سنّت است بيش از يكصد و سى روايت در همين زمينه آمده است. (تفاسير نورالثقلين و نمونه)
به هر حال اين آيه شامل زنان پيامبر نمىشود زيرا:
آنها گاهى مرتكب گناه مىشدند. در سورهى تحريم مىخوانيم: پيامبر رازى را به بعضى از همسرانش فرمودند و او امانت دارى نكرد و به ديگرى گفت. قرآن اين عمل را گناه ناميده، فرمود: «إِنْ تَتُوبا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُما» (سوره تحريم، ۴) عايشه كه همسر پيامبر بود، جنگ جمل را عليه #حضرت_على عليه السلام به راه انداخت و سپس پشيمان شد، با آنكه در اين جنگ عدّه بسيارى از مسلمانان كشته شدند؟
چند سؤال
1. آيا «يُطَهِّرَكُمْ» به معناى آن نيست كه اهل بيت عليهم السلام آلودگى داشتهاند و خداوند آنان را تطهير كرده است؟
پاسخ: شرط تطهير آلودگى نيست، زيرا قرآن دربارهى حوريان بهشتى كلمه «مطهرة» را به كار برده در حالى كه هيچ گونه آلودگى ندارند. به عبارت ديگر «يُطَهِّرَكُمْ» به معناى پاك نگهداشتن است نه پاك كردن از آلودگى قبلى.
2. اگر اهلبيت تنها پنج نفرند، چرا اين آيه در ميان جملاتى قرار گرفته كه مربوط به زنان پيامبر است؟
پاسخ: الف: جملهى إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ ... به صورت جداگانه نازل شده ولى هنگام جمع آورى قرآن در اين جا قرار گرفته است.
ب: به گفتهى تفسير مجمع البيان، رسم فصيحان و شاعران و اديبان عرب اين بوده كه در لابلاى مطالب معمولى حرف جديد و مهمّى مطرح مىكنند تا تأثيرش بيشتر باشد. چنانكه در ميان اخبار صدا و سيما، اگر گوينده يك مرتبه بگويد: به خبرى كه هم اكنون به دستم رسيد توجّه فرماييد، اين گونه سخن گفتن يك شوك روانى و تبليغاتى ايجاد مىكند.
نظير اين آيه را در آيه سوّم سوره مائده خوانديم كه مطلب مربوط به #ولايت و #امامت و #كمال_دين و تمام نعمت و يأس كفّار و رضاى الهى، در كنار احكام مربوط به گوشت خوك و خون، نازل شده و اين گونه جا سازىها رمز حفظ قرآن از دستبرد نااهلان است.
درست همان گونه كه گاهى زنان هنگام خروج از خانه زيور آلات خود را در لابلاى پنبههاى متّكا قرار مىدهند. با اين كه طلا و پنبه رابطهاى ندارند ولى براى محفوظ ماندن از دستبرد نااهلان اين كار انجام مىگيرد.
ج: در ميان سفارش هايى كه به زنان پيامبر مىكند، يك مرتبه مىفرمايد: خدا ارادهى مخصوص بر عصمت اهل بيت دارد، يعنى اى زنان پيامبر! شما در خانهاى هستيد كه معصومين عليهم السلام هستند و حتماً بايد تقوا را بيشتر مراعات كنيد.
د: در مورد اهلبيت ضمير جمع مذكر به كار رفته كه نشان غالب بودن مردان است، به خلاف جملات مربوط به زنان پيامبر كه در آنها از ضمير جمع مؤنث استفاده شده است. «بُيُوتِكُنَ، أَقِمْنَ- عَنْكُمُ، يُطَهِّرَكُمْ»
گرچه اين آيه خطاب به زنان پيامبر است ولى قطعاً مراد همهى زنان مسلمان هستند كه بايد به اين دستورها عمل كنند.
تفسیر نور، ج۷، ذیل آیه ۳۳ سوره احزاب
(۳۹۵)هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf
دعای روز چهارشنبه از #حضرت_زهرا سلام الله علیها
«اللَّهُمَّ احْرُسْنَا بِعَيْنِكَ الَّتِي لَا تَنَامُ وَ رُكْنِكَ الَّذِي لَا يُرَامُ
وَ بِأَسْمَائِكَ الْعِظَامِ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ احْفَظْ عَلَيْنَا مَا لَوْ حَفِظَهُ غَيْرُكَ ضَاعَ
وَ اسْتُرْ عَلَيْنَا مَا لَوْ سَتَرَهُ غَيْرُكَ شَاعَ
وَ اجْعَلْ كُلَّ ذَلِكَ لَنَا مِطْوَاعاً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ قَرِيبٌ مُجِيبٌ.»
پروردگارا؛ ما را با ديدگانت كه هرگز به خواب نمى رود و با پايه و ستونى كه هرگز ويران نمى شود،
و با نامهاى با عظمت خودت حفاظت فرما و #برمحمّدوآل_محمد صلی الله علیه وآله #صلوات فرست،
و براى ما حفظ كن آنچه را كه اگر نگاهبانى غير از تو داشته باشد تباه مى گردد،
و بپوشان آنچه را كه اگر غير از تو آن را بپوشاند فاش مى شود،
و همه اينها را وسيله پيروى و طاعت ما قرار ده، همانا تو خواسته ها را مى شنوى و به ما نزديك هستى و دعاهاى ما را اجابت مى كنى.
📘 زندگانى حضرت زهرا عليها السلام (ترجمه جلد۴۳ بحارالأنوار) ترجمه روحانى و بحار الانوار، ج۸۷، ص ۳۳۸ ضمن شماره ۴۸، به نقل از بلد الامين(حاشيه بلد الامين)، ص۱۱۰
@toubaefaf
https://ble.ir/toubaefaf
﷽
در #بهشت...
«إِنَّ أَصْحابَ الْجَنَّةِ الْيَوْمَ فِي شُغُلٍ فاكِهُونَ🌸 هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فِي ظِلالٍ عَلَى الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ🌸 لَهُمْ فِيها فاكِهَةٌ وَ لَهُمْ ما يَدَّعُونَ🌸 سَلامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ» سوره یس، ۵۵_۵۸
بى شك اهل بهشت در آن روز به خوشى مشغولند.
آنان و همسرانشان در زير سايهها بر تختهاى زينتى تكيه مىزنند.
در آن جا (هر گونه) ميوه براى آنان مهيّا است و هر آن چه بخواهند برايشان موجود است.
سلام، سخن پروردگار مهربان به آنان است.
نکته ها
«شُغُلٍ» به معناى امرى است كه انسان را به خود مشغول كند. «فاكِهُونَ» از «فكاهة» به معناى سخن مسرّتآميز است.
«ارائك» جمع «اريكة» به معناى تخت مزيّن در حجله عروس است.
در #بهشت از هر سو #سلام است؛
خداوند به آنان #سلام مىكند: «سَلامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ»
فرشتگان #سلام مىكنند: «وَ الْمَلائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ بابٍ سَلامٌ عَلَيْكُمْ» سوره رعد، ۲۴
#اهل_بهشت نيز به يكديگر #سلام مىكنند. «تَحِيَّتُهُمْ فِيها سَلامٌ» سوره يونس، ۱۰
پیام ها
۱. در #بهشت، بيكار نيست. «فِي شُغُلٍ» ( «شُغُلٍ» كه با تنوين و به اصطلاح نكره آمده به معناى مشغلهاى است كه كنه و عمق آن ناشناخته و وصفناپذير است.)
۲. در #بهشت، غم و اندوه نيست. «فاكِهُونَ»
۳. در #بهشت، زندگى بدون مرگ، سلامتى بى مرض، جوانى بى پيرى، عزّت بىذلّت، نعمت بى محنت، بقا بىفنا، خشنودى بى خشم و انس بى وحشت است. «فِي شُغُلٍ فاكِهُونَ»
۴. در #بهشت، تنهايى نيست. «هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ»
۵. #مسكن_بهشتى آرامش بخش است. «فِي ظِلالٍ عَلَى الْأَرائِكِ»
۶. نشستن بر تخت و صندلى، به نشستن روى زمين برترى دارد. «عَلَى الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ»
۷. در #بهشت بهترين #تغذيه است. «لَهُمْ فِيها فاكِهَةٌ» (فاكهة به صورت نكره آمده تا علامت آن باشد كه با ميوههاى آن چنانى پذيرايى مىشوند.)
۸. در #بهشت محدوديّت نيست. «وَ لَهُمْ ما يَدَّعُونَ» ( «يَدَّعُونَ» به معناى آن است كه هر چه مىخواهى بخواه و تمنّا كن.)
۹. #معاد جسمانى است. (كلمات ميوه، همسر و تخت نشانه آن است كه در قيامت با همين جسم زندگى خواهيم كرد).
۱۰. در #بهشت رضا و سلامى با عظمت از #خدا دريافت مىشود. سَلامٌ قَوْلًا ...
۱۱. دريافت #سلام الهى، آرزو و خواسته بهشتيان است. وَ لَهُمْ ما يَدَّعُونَ سَلامٌ ...
تفسير نور، ج7، ذیل همین آیه
💐 «نَسْأَلُ اللَّهَ #مَنَازِلَ_الشُّهَدَاءِ وَ #مُعَايَشَةَ_السُّعَدَاءِ وَ #مُرَافَقَةَ_الْأَنْبِيَاءِ» #نهج_البلاغه خطبه۲۳
@toubaefaf