eitaa logo
طوبای عفاف
673 دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
3.8هزار ویدیو
458 فایل
قرآن، زندگی، اندیشه ارتباط با مدیر @mfathi135
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از طوبای عفاف
1_1424216059.pdf
3.7M
◀️ کتاب مشروبات الکلی از دیدگاه دانش پزشکی، آقای دکتر علی اصغر اکبری ⏪با استفاده از ۳۵ مرجع معتبر علمی جهان ⏪با همکاری ۲۷ متخصص و استاد رشته های مختلف علوم پزشکی 🍃واقعا آقای دکتر علی اصغر اکبری(مؤلف کتاب) که خدا ایشان را حفظ کند، برای تألیف این کتاب زحمت بسیار کشیده اند. 💐تشکر ویژه دارم از این استاد گرامی و دلسوز به خاطر در دسترس قرار دادن این کتاب مهم برای افزایش آگاهی اجتماعی و نجات حرث و نسل. ✅خودم دیدم که بعضی ها با این کتاب مسیر زندگی شان تغییر کرد. https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
هدایت شده از طوبای عفاف
اساس بسیاری از بدی ها «... مولف گوید: شرب خمر (شراب) از معاصی کبیره است. در روایت آمده که خدا برای شر قفل هایی قرار داده که کلید آن قفل‌ها شراب است... طبق روایت علیه السلام، أم الخبائث و سر هر شر شراب است. شرابخوار حالتی پیدا می کنند که بر اثر ربوده شدن عقلش: ۱. پس نشناسد خدای خود را ۲. و هر گناهی مرتکب می شود ۳. و هر حرمتی را هتک می کند ۴. و هر صله رحمی را قطع می کند ۵. و هر کار ناپسندی را مرتکب می شود ۶. و افسار شرابخوار به دست شیطان است ۷. و شرابخوار را داخل می شود در قتل، زنا، دزدی، قتل نفس محترم، شرک ورزیدن به خدای متعال، ۸. و شرابخوار مثل بت پرست است ۹. و او قابل دوستی نیست ۱۰. و با او نباید نشست و برخواست کرد ۱۱. و او را نباید امین شمرد ۱۲. و اگر به خواستگاری کریمه (دختر) شما آمد به او ندهید ۱۳. و چون مریض شد به عبادتش نروید ۱۴. و چون از دنیا رفت در تشییع جنازه او حاضر نشوید ۱۵. و سخن او را تصدیق نکنید ۱۶. کسی که شرابخوار شد مورد شفاعت رسول خدا صلی الله علیه و آله واقع نمی شود و بر حوض کوثر وارد نمی گردد ۱۷. در جهنم از طینت خبال(کثافتی در جهنم که از افراد بدکار بیرون می ریزد) را به او می دهند و مفاسد و شرور شراب زیادتر از آن است ...» منتهی الآمال، باب ۱۳، فصل ۲، ذیل نکته۷ @toubaefaf
🔴سیاست امروز استكبار، سیاست اندلسی کردن ایران است! تاکستانهایی را وقف کردند تا شراب آنها را به‌طور مجّانی در اختیار جوانان قرار دهند! ♦️رهبرمعظم انقلاب: موضوعی که من با شما در میان میگذارم شکل موعظه ندارد؛ بلکه موضوعی اساسی است که با بهترین عناصر یک ملت - که شما جوانان باشید - در میان گذاشته میشود... اروپاییها وقتی خواستند اندلس را از مسلمانان پس بگیرند، اقدامی بلند مدّت کردند... آنها به فاسد کردن جوانان پرداختند. ♦️یکی از کارها این بود که تاکستانهایی را وقف کردند تا شراب آنها را به‌طور مجّانی در اختیار جوانان قرار دهند! را به سمت زنان و دختران خود سوق دادند تا آنها را به شهوات آلوده کنند! گذشت زمان راههای فاسد یا آباد کردن یک ملت را عوض نمیکند. امروز هم آنها همین کار را میکنند. ۸۱/۱۲/۰۶ @toubaefaf
آفَتِ عِفاف در نقلی از زمان علیه السلام آمده است: «در زمان امام صادق علیه السلام شخصی به نام شقرانی اهل شراب خواری شد. امام علیه السلام به او فرمود: ای شقرانی، کار نادرست از هر کسی که سر بزند، زشت است اما از شما زشت تر؛ همان گونه که کار نیکو را هر کسی انجام دهد نیکوست ولی از شما بهتر. این به خاطر جایگاه شما نزد ماست، قدر خویش را بدان» بحار الانوار، ج47، ص349 و ده درس پیرامون امر به معروف و نهی از منکر، ص79 @toubaefaf
ای کمیل! علیه السلام به کمیل بن زیاد فرمود: ای ! شیفته کسانی که نماز طولانی می خوانند و مدام روزه می گیرند و صدقه می دهند و گمان می کنند که آدمهای موفقی هستند، مباش و فریب آنها را نخور. زیرا ممکن است که به این عبادات "عادت" کرده باشند یا بخواهند عمداً مردم را فریب دهند. ای کمیل! شیطان وقتی قومی را دعوت به گناهانی مثل ، شراب خواری، ریا و آنچه شبیه این گناهان است می نماید عبادات زیاد را با طول رکوع و سجود و خضوع و خشوع پیش آنان محبوب می گرداند. وقتی خوب آنها را به دام انداخت آنگاه آنان را دعوت به ولایت و دوستی پیشوایان ظلم و ستم می نماید.» بحارالانوار ، ج۸۱ ، ص۲۲۹ @toubaefaf
کوله بارهای تجربه برای امروز «يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا اَلْخَمْرُ وَ اَلْمَيْسِرُ وَ اَلْأَنْصٰابُ وَ اَلْأَزْلاٰمُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ اَلشَّيْطٰانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ.» ﴿سوره مائدة، 90﴾ ای اهل ایمان! جز این نیست که همه مایعات مست کننده و قمار و بت هایی که [برای پرستش] نصب شده وپاره چوب هایی که به آن تفأل زده می شود، پلید و از کارهای شیطان است؛ پس از آنها دوری کنید تا رستگار شوید. «إِنَّمٰا يُرِيدُ اَلشَّيْطٰانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ اَلْعَدٰاوَةَ وَ اَلْبَغْضٰاءَ فِي اَلْخَمْرِ وَ اَلْمَيْسِرِ وَ يَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اَللّٰهِ وَ عَنِ اَلصَّلاٰةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ.» ﴿سوره مائدة، 91﴾ مسلماً شیطان می خواهد با شراب و قمار، میان شما دشمنی و کینه [سخت] اندازد، و از یاد خدا و نماز بازتان دارد؛ آیا شما [از این امور با همه زیان ها وخطراتی که دارد] خودداری خواهید کرد؟» اساسی ترین مشکل مردم زمان امام حسین علیه السلام، عدم بصیرت و جهل به احکام الهی بود. نقل شده در کوفه پیران، قصه و خرافات می گفتند و جوانان به قمار، شراب و ... مشغول بودند؛ کاری به کار و نام احکام دین و امام معصوم نداشتند و دنبال زرق و برق ها و مدهای شامی می تافتند. یعنی این قدر تبلیغات عمرو عاصی معاویه در کوفیان اثر سوء گذاشته بود. یاران بنی امیه در مدینه هم آوازه خوانان و ... دعوت می کردند و هنگام رفتنشان جوانان مدینه تا دروازه شهر او را بدرقه می کردند. پرسیدن مسائل فقهی و دینی از حسین علیه السلام بسیار کم شده بود و به نوعی فقط عده معدودی از بنی هاشم، دور و بر امام بودند و از محضر ایشان بهره مند می شدند. آن قدر علیه السلام ، غریب بود که حتی پس از آن همه فساد، عهد شکنی و دزدی های معاویه، وقتی بر یزید شرابخوار و مست، اعتراض کرد، بعضی از نزدیکان، بدون در نظر گرفتن شأن امامت و وصایت و بر اثر وارونه شدن زمانه و حاکم شدن طاغوت، امام معصوم و عالم به همه امور ظاهر و باطن را نصیحت می کردند. پس با این مردم و در آن زمانه روشن است که چرا در فاصله کمی از رحلت صلی الله علیه و آله به چنین عقب افتادگی مبتلا شدند؟ سر پسر صلی الله علیه وآله و امام زمانشان را به نیزه زدند؛ به طوری که حتی رومیان و یهودیان هم به مصیبت بزرگی که در کربلا انجام شد، مسلمین را شماتت کردند. پس از رحلت صلی الله علیه وآله، وصی ایشان را که برای همگان مثل خورشید می درخشید را با حرص و طمع به مال و منال دنیا و با همراه نمودن دل های مریض مثل خودشان کنار گذاشته و مشغول شهوت های کثیف دنیا شدند. آری این از خصوصیت دل های نادان است که زود به ویروس حرص و طمع مبتلا می شوند و همین هم دلیل غریبی امام و قبل از ایشان سفیر امام در کوفه شد. در روایت است که: «حرص و طمع دل های مردم نادان را بر می انگیزد و آرزوها آن دل های نادان را به اسارت در می آورد و فریب ها ان ها را به بند می کشد. (قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: إِنَّ قُلُوبَ الْجُهَّالِ تَسْتَفِزُّهَا الْأَطْمَاعُ وَ تَرْتَهِنُهَا الْمُنى وَ تَسْتَعْلِقُهَا الْخَدَائِعُ» كافی (ط - دار الحديث)، ج1، ص: 52 مواظب باشیم با رفاه زدگی، احتکارهای خانگی، به کار گماردن افراد ناآگاه به امور دین و حسادت، تبلیغات رسانه های عمروعاصی زمان، از ولایت، از امام خامنه ای، از آگاهان و دلسوزان راه امام و شهدا فاصله نگیریم. در طول تاریخ 1400 ساله فرهنگ شیعه، هر چه نگاه می کنیم، می بینیم خنجرهایی که از بی بصیرت های داخلی و بر اثر بخل و حسادت خوردیم، کار دست امت داد و از ماست که بر ماست. یعنی ریشه شکست ها را که بررسی می کنیم، اغراض نفسانی و جهل، کار را به شکست کشانده و از این تاریخ پر فراز و نشیب عبرت ها با ید گرفت. @toubaefaf
⁉️♨️❌ شراب کلید همه بدی ها در روایات آمده است: شراب مادر ناپاكيهاست، هر كه بنوشد چهل روز نمازش پذيرفته نشود و اگر بميرد و شراب در شكم او باشد چنانست كه در دوران جاهليت مرده باشد. و همچنین آمده است: شراب مادر بديهاست و از همه گناهان بزرگ بزرگتر است هر كه آن را بنوشد باك ندارد كه با مادر و خاله و عمه خود زنا كند. و نیز نقل شده: شراب مجموعه گناهان است. ( نهج الفصاحة (مجموعه كلمات قصار حضرت رسول صلى الله عليه و آله) - تهران، چاپ: چهارم، 1382ش. ص477) در رساله عملیه مراجع عظام تقلید آمده است: «آشامیدن شراب حرام و در بعضی از اخبار بزرگترین گناه شمرده شده است. اگر کسی آن را حلال بداند در صورتی که توجه داشته باشد که لازمه حلال دانستن آن تکذیب خدا و پیغمبر است کافر است. از امام جعفر صادق(علیه السلام) روایت شده است: «شراب ریشه بدی ها و منشأ گناهان است و کسی که شراب می‌خورد عقل خود را از دست می دهد و در آن موقع خدا را نمی شناسد و از هیچ گناهی باک ندارد و احترام هیچ کسی را نگه نمی دارد و حق خویشان نزدیک را مراعات نمی کند و از زشتی های آشکار رو نمی گرداند و روح ایمان و خداشناسی از بدن او بیرون می رود و روح ناقص خبیثی که از رحمت خدا به دور است در او می ماند و خدا و فرشتگان و پیغمبران و مؤمنان او را لعنت می کنند و تا چهل روز نماز او قبول نمی شود و روز قیامت روزاو سیاه می شود و زبان از دهانش بیرون می آید و آب دهان او به سینه اش می ریزد و فریاد تشنگی او بلند است.» (رساله عملیه امام خمینی(ره)، احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها، مسأله 2633، قم، دانش، چاپ: پاییز75 ) برخی مضرات دیگر شراب نیز عبارت است از ریزش مو، آب مروارید، چین و چروک پوست، ضایعات شنوایی، سرطان، فساد دندان ها، پوکی استخوان، بیماری های قلبی، زخم معده، سرطان رحم، سقط جنین، سیروز کبدی، تغییر شکل دادن سلول های جنسی، اثر نامطلوب بر ژن ها تا هفت نسل، بروز آسیب های مغزی و... (مضرات الکل، قلیان و... دکتر علی اصغر اکبری) ⬅️نتیجه اینکه یکی از ابزارهای شیاطین و استکبار برای نابود کردن حرث ها و نسل ها شراب و ترویج شرابخواری و گناهان مربوطه از جمله بی حیایی و بی حجابی است. لطفا بیشتر مواظب باشیم. 👆این پیام را به دوستداران سلامت جامعه برسانید. @toubaefaf
👆داستان اندلس... عبرتی تلخ برای همه مسلمانان ♦️سالروز فتح اندلس بدست مسلمانان در سال ۹۲ه.ق @toubaefaf
غربت زمانه علیه السلام هنگامى که امام حسین علیه السلام در کربلا به شهادت رسید، سر مبارک ایشان و سرهاى کسانى را که از اهل بیت علیهم السلام و پیروان و یاران امام شهید شده بودند، نزد عبیداللَّه بن زیاد آوردند. او با سر چوب ‌دستى ‌اش، بر آن مى ‌نواخت. ابن زیاد ملعون، زَحر بن قیس را فراخواند و سر مقدس امام حسین علیه السلام و سر یارانش را با او به سوى یزید بن معاویه فرستاد و همراه زَحر، ابوبُرده پسر عَوف اَزدى و طارق بن ابى ظَبیان اَزدى نیز بودند. آنان بیرون آمدند تا با سرها در شام بر یزید بن معاویه وارد شدند. هنگامى که سر امام علیه السلام را براى یزید - که خدا لعنتش کند - آوردند، مجلس‌ هاى شراب مى‌آراست و سر حسین علیه السلام را مى‌آورد و جلوى خود مى‌نهاد و با حضور آن شراب مى‌نوشید. امام رضا علیه السلام مى‌فرماید: «نخستین کسى که در روزگار اسلام برایش آبْ‌جو گرفتند، یزید بن معاویه - که خدا لعنتش کند - در شام بود. آن را براى او و در سفره‌اى که بر سر حسین علیه السلام برپا کرده بودند، حاضر کردند و او آن را مى‌نوشید و به همراهانش مى‌نوشاند و - خدا لعنتش کند - مى‌گفت: بنوشید! این شرابى مبارک است و اگر تنها برکتش همین بود که ما نخستین کسانى هستیم که آن را بدست گرفته‌ ایم و در حالى که سرِ بریده دشمنمان پیش روى ما و سفره‌مان بر آن است، با جان‌هایى آرام و دل‌هایى بى‌اضطراب مى‌خوریم کافى بود. (امام در ادامه فرمود:) پس هر کس پیرو ماست باید از نوشیدن آبْ‌جو بپرهیزد که آن از شراب‌هاى دشمنان ماست و اگر نپرهیزد، از ما نیست که پدرم از پدرش از پدرانش از على بن ابى طالب علیه السلام نقل کرد که: پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله فرمود: جامه دشمنان مرا نپوشید و غذاهاى دشمنان مرا نخورید و به راه دشمنان من نروید که شما هم مانند آنان دشمن من مى‌شوید.» سپس سر مبارک امام حسین علیه السلام را در دمشق آویختند؛ همان جایى که سر حضرت یحیى بن زکریا را آویختند. در نهایت یزید ملعون فرمان داد که سر حسین علیه السلام را در شهرهاى شام و جز آن بچرخانند.  تاریخ الطبرى: ج۵، ص۴۶۷؛ أنساب الأشراف: ج۳، ص۴۱۲ تاریخ الطبرى: ج۵، ص۳۹۳؛ أنساب الأشراف: ج۳، ص۴۲۴. الملهوف: ص۲۲۰؛ مقتل الحسین علیه السلام، خوارزمى: ج۲، ص۷۲ عیون أخبارالرضا علیه السلام: ج۲، ص۲۳، ح۵۱، بحارالأنوار: ج۴۵، ص۱۷۶، ح۲۴ ر.ک: شرح الأخبار: ج۳، ص۱۵۹، ح۱۰۸۹ @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃یکی از دعاهای وقت افطار علیه السلام فرمودند: صلی الله علیه و آله و سلم به علیه‌السلام فرمودند: ای اباالحسن! این، ماه رمضان است که فرا رسیده؛ پس دعایت را پیش از افطارت قرار ده. همانا جبرائیل علیه السلام نزد من آمد و گفت: «ای ! هر کس در ماه رمضان قبل از افطار، این گونه دعا کند، خدای متعال دعای او را مستجاب و روزه و نمازش را قبول می کند، و برای او ده دعا [ی دیگر نیز] مستجاب می کند، و گناه او را می آمرزد، و نگرانی هایش را بر طرف می کند، و غمش را می زداید، و نیازهایش را برآورده می سازد، و او را به خواسته هایش می رساند، و عملش را همراه با اعمال پیامبران و صدّیقان، بالا می برد.و روز قیامت در حالی می آید که رویش از ماه شب چهارده، نورانی تر است». گفتم: «ای جبرائیل! آن دعا کدام است؟» گفت: بگو: اللَّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظِيمِ، وَ رَبَّ الْكرْسِي الرَّفِيعِ، وَ رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ، وَ رَبَ الشَّفْعِ الْكبِيرِ، وَ النُّورِ الْعَزِيزِ، وَ رَبَّ التَّوْراةِ وَ الْإنْجِيلِ وَ الزَّبُورِ، وَ الْفُرْقانِ الْعَظِيمِ.أنْتَ إِلهُ مَنْ فِي السَّمواتِ وَ إِلهُ مَنْ فِي الْأرْضِ لا إِلهَ فِيهِما غَيرُك، وَ أنْتَ جَبَّارُ مَنْ فِي السَّمواتِ وَ جَبَّارُ مَنْ فِي الْأرْضِ لا جَبَّارَ فِيهِما غَيرُك، أنْتَ مَلِك مَنْ فِي السَّمواتِ، وَ مَلِك مَنْ فِي الْأرْضِ، لا مَلِك فِيهِما غَيرُك، أسْألُك بِاسْمِك الْكبِيرِ، وَ نُورِ وَجْهِك الْمُنِيرِ، وَ بِمُلْكك الْقَدِيمِ.يا حَي يا قَيومُ، يا حَي يا قَيومُ يا حَي يا قَيومُ، أَسْأَلُك بِاسْمِك الَّذِي أشْرَقَ بِهِ كلُّ شَي ءٍ،وَ بِاسْمِك الَّذِي أشْرَقَتْ بِهِ السَّمواتُ وَ الْأَرْضُ، وَ بِاسْمِك الَّذِي صَلُحَ بِهِ الْأَوَّلُونَ، وَ بِهِ يصْلُحُ الآخِرُونَ.يا حَياً قَبْلَ كلِّ حَي، وَ يا حَياً بَعْدَ كلِّ حَي، وَ يا حَي لا إِلهَ إِلَّا أنْتَ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي، وَ اجْعَلْ لِي مِنْ أمْرِي يسْراً وَ فَرَجاً قَرِيباً، وَ ثَبِّتْنِي عَلي دِينِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ عَلي هُدي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ عَلي سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، عَلَيهِ وَ عَلَيهِمُ السَّلامُ وَ اجْعَلْ عَمَلِي فِي الْمَرْفُوعِ الْمُتَقَبَّلِ، وَ هَبْ لِي كما وَهَبْتَ لأَوْلِيائِك وَ أهْلِ طاعَتِك، فَانِّي مُؤْمِنٌ بِك وَ مُتَوَكلٌ عَلَيك، مُنِيبٌ إِلَيك، مَعَ مَصِيري إِلَيك، وَ تَجْمَعُ لِي وَ لِأهْلِي وَ لِوَلَدِي الْخَيرَ كلَّهُ، وَ تَصْرِفُ عَنِّي وَ عَنْ وَلَدِي وَ أهْلِي الشَّرَّ كلَّهُ.أنْتَ الْحَنَّانُ الْمَنَّانُ بَدِيعُ السَّمواتِ وَ الْأرْضِ، تُعْطِي الْخَيرَ مَنْ تَشاءُ، وَ تَصْرِفُهُ عَمَّنْ تَشاءُ، فَامْنُنْ عَلَي بِرَحْمَتِك يا أرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. ۱.اقبال الاعمال سید بن طاووس، ج1، ص114 ۲.صحیفه علویه، متن‏فارسى، ص 220 @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃فضیلت تلاوت به هنگام افطار و سحری خوردن علیه السلام فرمودند: «مؤمن روزه‌داری نیست که وقت سحر و افطار سوره قدر (انا انزلناه) بخواند مگر آن‌که در بین آن دو وقت مانند کسی است که در راه خداوند در خون خود غلطیده باشد». سید ابن طاووس، رضی الدین علی، الاقبال بالاعمال الحسنة، ج ‏1، ص 83 @toubaefaf
🔷 شناسنامه ی قرآن حکیـم : نام : اسم اصلی قرآن، فرقان هست. القاب قرآن : مجید، کریم، حکیم، مبین ... زمان نزول : ماه رمضان، شب قدر محل نزول : مکه مکرمه، غار حراء ملک وحی : حضرت جبرئیل مُنزل قرآن : حضرت محمّد«ص» تعداد وحی : ۲۴۰۰۰ مرتبه مدت نزول : ۲۳ سال اولین آیه : إقراء باسم ربک الذی خلق اولین سوره : العلق آخرین سوره : النصر آخرین آیه : الیوم اکملت لکم دینکم تعدادجزء : ۳۰ جزء تعداد سوره : ۱۱۴ سوره با عظمت ترین آیه : آیة الکرسی طولانیترین سوره : سوره بقره کوتاه ترین سوره : سوره کوثر بزرگترین آیه : آیه ی ۲۸۲ سوره ی بقره کوچکترین آیه : کلمه (طٰه) سوره بیستم تعداد سوره های مکّی : ۸۲ سوره تعداد سوره های مدنی : ۲۰ سوره تعداد سوره های مکّی و مدنی : ۱۲ سوره سوره نصف قرآن : سوره کهف مادر قرآن : سوره فاتحه قلب قرآن : سوره یٓس عروس قرآن : سوره الرحمن سوره ای که دو بسم اللّه دارد : نمل سوره ای که بسم اللّه ندارد : توبه تعداد حزب : ۱۲۰ حزب سوره ای که تمام آیات اسم اللّه دارد : سوره مجادله تعدا آیات : ۶۲۳۶ آیه تعداد کلمات : ۷۷۴۳۹ کلمه تعداد حروف کل قرآن : ۳۳۰۷۳۳ حروف تعداد نقطه ها: ۱۰۱۵۰۳۰ نقطه 🔶 قابل تامل👇 برابری در قرآن در همه مسائل دیده میشود : دنیا ۱۱۵ / آخرت ۱۱۵ ملائک ۸۸ / شیطان ۸۸ زندگی ۱۴۵ / مرگ ۱۴۵ سود ۵۰ / زیان ۵۰ ملّت (مردم) ۵۰ / پیامبران ۵۰ ابلیس ۱۱ / پناه جستن از شر ابلیس ۱۱ مصیبت ۷۵ / شکر ۷۵ صدقه ٧٣ / رضایت ٧٣ فریب خوردگان (گمراه شدگان) ۱۷ / مردگان (مردم مرده) ١٧ مسلمین ۴١ / جهاد ۴١ مرد ۲۴ / زن ۲۴ طلا ۸ / زندگی راحت ٨ جادو ۶٠ / فتنه ۶٠ زکات ٣٢ / برکت ٣٢ ذهن ۴٩ / نور ۴٩ زبان ٢۵ / موعظه ۲۵ آرزو ٨ / ترس ٨ آشکارا سخن گفتن ١٨ / تبلیغ کردن ١٨ سختی ١١۴ / صبر ١١۴ 🔷 همچنین جالب است که نگاهی به دفعات تکرار کلمات زیر در قرآن داشته باشیم : نماز ۵ مرتبه، ماه ١٢ مرتبه و روز ٣۶۵ بار. 🔶 از سوره قمر تا آخر قرآن ۱۳۸۹ آیه وجود دارد وسال ۱۳۸۹ قمری برابر با سال ۱۹۶۹ میلادی، تاریخ فتح ماه توسط بشر است. 🔷 در سوره ۱۹ (مریم) آیه ۵۷ در ذکر ماجرای ادریس نبی (علیه السلام) می فرماید : و رفعناه مکانا علیا:و [ما] او را به مقامى بلند ارتقا دادیم. سال ۱۹۵۷ تاریخ تسخیر فضا توسط انسان است. فضاپیمای اسپوتنیک روس در ۴ اکتبر این سال به خارج از جو پرتاب شد‌. 🔶 در تمامی حیوانات، تعداد کروموزومهای حیوان نر و ماده برابر است و زنبور عسل تنها حیوانی است که ساختارکروموزومی آن با سایر حیوانات متفاوت است زیرا زنبور ماده ۱۶ جفت کروموزوم دارد در حالی که زنبور نر ۱۶ تک کروموزوم دارد و جالب است که شانزدهمین سوره قرآن به نام زنبور عسل(نحل) نام گذاری شده است. 🔷 همچنین در چند جای قرآن کلمه حمیر (الاغ) همراه نام سایر چهارپایان به کار رفته است اما تنها در دو آیه قرآن نام این حیوان به تنهایی ذکر شده است : ان انکر الاصوات لصوت الحمیر(سوره لقمان) و مثل الذین حملوا التورات ثم لم یحملوها کمثل الحمار یحمل اسفارا (سوره جمعه) این حیوان ۳۱ جفت کروموزوم یعنی : ۶۲ کروموزوم دارد و این دو سوره، سوره های ۳۱ و ۶۲ قرآن هستند. 🔷 یک پژوهشگر هلندی غیر مسلمان چندی پیش تحقیقی در دانشگاه آمستردام هلند انجام داد و به این نتیجه رسید که ذکر کلمه ی زیبای الله و تکرار آن و نیز صدای این لفظ، موجب آرامش روحی شده و استرس و نگرانی را از بدن انسان دور می کند و نیز به تنفس انسان نظم و ترتیب می دهد. خدا هم که در قرآن می فرماید : ( الا بذکر الله تطمئن القلوب).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅شرح صدر و نقطه مقابل آن (8) هزار و یک نکته پیرامون و ثمره های اساسی آن «فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ وَ مَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ كَذلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ» خداوند هركه را بخواهد هدايت كند، سينه‌اش را براى (پذيرش) اسلام مى‌گشايد و هر كه را (به خاطر اعمال وخصلت‌هاى خلافش) بخواهد گمراه كند، سينه‌اش را (از پذيرفتن ايمان) سخت قرار مى‌دهد، گويا به زحمت در آسمان بالا مى‌رود. خداوند اين چنين پليدى (كفر) را بر كسانى كه ايمان نمى‌آورند قرار مى‌دهد. «مراد از شرح صدر، گسترش افق عقل و فكر بلندى‌ روح، براى پذيرش حقّ و هدايت است و اين نيازمند گذشتن از هوسها و تمنيات دل است. آنكه شرح صدر نداشته باشد، همواره در لاك خود مى‌ماند و بيرون نمى‌آيد. نتيجه‌ى شرح‌صدر، بصيرت و نورانيّت همراه با قلب رقيق و حقّ‌پذير است.» تفسیر نور، ذیل آیه 125سوره انعام ✍️حیا و عفاف و ثمره های آن نظیر آرامش، تفکر، حجاب و... از نشانه های شرح صدر است و قطعا بی حیایی، بی حجابی یکی از مصادیق رجس و رجس یعنی حاضر به پذيرش حقّ نشدن که در این هنگام روح تنگ و كم ظرفيت مى‌شود؛ همانند كسى كه مى‌خواهد به آسمان برود كه نبودن هوا، سينه‌ تنگ و تنفّس غیر ممکن می گردد. درتفسیر کشاف: رجس یعنی خواری و بی توفیقی و اضطراب برآمده از گناه (یجعل الله الرجس) یعنی الخذلان و منع التوفیق، وصفه بنقیض ما یوصف به التوفیق من الطیب. أو أراد الفعل المؤدی إلی الرجس و هو العذاب من الارتجاس و هو الاضطراب ادامه دارد... @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ شرح صدر و برکات آن آیه ای که امروز خواندیم👇🏻 «فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ وَ مَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ كَذلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ» سوره انعام، آیه 125 خداوند هركه را بخواهد هدايت كند، سينه‌اش را براى (پذيرش) اسلام مى‌گشايد و هر كه را (به خاطر اعمال وخصلت‌هاى خلافش) بخواهد گمراه كند، سينه‌اش را (از پذيرفتن ايمان) سخت قرار مى‌دهد، گويا به زحمت در آسمان بالا مى‌رود. خداوند اين چنين پليدى (كفر) را بر كسانى كه ايمان نمى‌آورند قرار مى‌دهد. نکته ها رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: نشانه‌ى شرح صدر چند چيز است: «الانابة الى دار الخلود و التجافى عن دار الغرور و الاستعداد للموت قبل نزول الفوت»، توجّه و گرايش خاضعانه به سوى آخرت و دورى از دنياى حيله‌گر و آمادگى براى مرگ قبل از آنكه فرصت را از دست بدهد. (تفسير الميزان) امام سجاد عليه السلام نيز در شب 27 رمضان دعايى را كه متضمّن همين خواسته است، مكرّر مى‌خواند. (مفاتيح‌الجنان) مراد از هدايت و ضلالت الهى، فراهم كردن اسباب هدايت براى شايستگان و از بين بردن اسباب، براى نااهلان است. منظور از «صدر»، روح و دل است. مراد از شرح صدر، گسترش افق عقل و فكر بلندى‌ روح، براى پذيرش حقّ و هدايت است و اين نيازمند گذشتن از هوسها و تمنيات دل است. آنكه شرح صدر نداشته باشد، همواره در لاك خود مى‌ماند و بيرون نمى‌آيد. نتيجه‌ى شرح‌صدر، بصيرت و نورانيّت همراه با قلب رقيق و حقّ‌پذير است. اين آيه يكى از معجزات علمى قرآن است كه عوارض صعود به آسمان را بيان كرده و مى‌فرمايد: كسى كه حاضر به پذيرش حقّ نگردد، روحش تنگ و كم ظرفيت مى‌شود، همانند كسى كه مى‌خواهد به آسمان برود كه نبودن اكسيژن، سينه‌اش تنگ و تنفّسش سخت مى‌شود. امام رضا عليه السلام فرمود: نشانه‌ى سعه‌صدر، تسليم خدا بودن، اطمينان به او داشتن و دلگرم شدن به وعده‌هاى الهى است و نشانه‌ى ضيق‌صدر، ترديد و اضطراب است.(تفسیر کنز الدقایق) از سنّت‌هاى الهى آن است كه براى پاكدلان حقّ‌پذير، شرح صدر قرار دهد و لجوجانِ گريزان از ايمان را گرفتار سلب توفيق و رجس سازد. حضرت موسى همين كه مأمور تبليغ شد، در اوّلين دعاى خود از خداوند خواست: «رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي» (سوره طه، 25) ولى خداوند به پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بدون درخواست، سعه‌ى صدر عطا كرد. «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ» (سوره انشراح، 1) پیام ها 1- قبول حق، ظرفيّت و زمينه درونى مى‌خواهد. «يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ» 2- شرح صدر، موهبتى الهى است. «يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ» 3- خروج از مدار فطرت و عقل، عامل خفقان و تنگى روح و روان مى‌گردد. «يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ» 4- منحرفان هر چند به ظاهر، خود را در گشايش و آرامش ببينند، ولى در واقع گرفتار تنگناها و فشارند. «ضَيِّقاً حَرَجاً» 5- بى‌حوصلگى و كم ظرفيّتى، نوعى رجس و پليدى روح است. يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً ... الرِّجْسَ‌ 6- كسى كه به حقّ ايمان نياورد، به‌تدريج آلوده مى‌شود. «كَذلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ» تفسیرنور، ج2، ص 551 @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ لباس و پوشش از جانب خدای متعال است (9) هزار و یک نکته پیرامون و ثمره های اساسی آن «يا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً يُوارِي سَوْآتِكُمْ وَ رِيشاً وَ لِباسُ التَّقْوى‌ ذلِكَ خَيْرٌ ذلِكَ مِنْ آياتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ» سوره اعراف، آیه26 اى فرزندان آدم! همانا بر شما لباسى فروفرستاديم تا هم زشتى (برهنگى) شما را بپوشاند و هم زيورى باشد، و (لى) لباس تقوا همانا بهتر است. آن، از نشانه‌هاى خداست، باشد كه آنان پند گيرند (و متذكّر شوند). نکته ها پس از نقل داستان حضرت آدم، خداوند در اين سوره چهار بار (در اين آيه و آيات 27، 31 و 35)، فرزندان آدم و نسل بشر را خطاب قرار داده و به امورى همچون: حفظ لباس تقوا، فريب شيطان را نخوردن، در خوراكى‌ها و آشاميدنى‌ها و تجمّلات اسراف نكردن و پذيرفتن دعوت انبيا، سفارش كرده است. «ريش»، به معناى پر پرندگان است كه براى آنها، هم پوشش است و هم وسيله‌ى زيبايى، همچنين به لباسى كه براى انسان نوعى زينت به حساب آيد، ريش گفته مى‌شود. همه‌ى نعمت‌ها به دست خداوند است و از خزينه‌ى غيب الهى سرازير مى‌شود، چنانكه خداوند مى‌فرمايد: «وَ إِنْ مِنْ شَيْ‌ءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ»(سوره حجر، 21) هيچ چيز نيست، جز آنكه گنجينه‌هاى آن نزد ماست و جز به اندازه‌ى معلوم، فرو نمى‌فرستيم. و مى‌فرمايد: «وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ»(سوره حديد، 25)، وَ أَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ الْأَنْعامِ‌ ...(سوره زم، 6) پس مراد از نزولِ لباس از سوى خداوند، آفرينش و قرار دادن آن در اختيار انسان است. «أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً» مراد از «لِباسُ التَّقْوى‌»، لباسى است كه بر اساس تقوا، تواضع، پاكى و باشد و به هر يك از خشيت، طاعت، ، حيا و عمل صالح نيز تعبير شده است.(تفسير منهج‌الصادقين) تفسیر نور، ذیل آیه 26سوره اعراف ادامه دارد... @toubaefaf
✅ لباس حجب و (10) هزار و یک نکته پیرامون و ثمره های اساسی آن «يا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً يُوارِي سَوْآتِكُمْ وَ رِيشاً وَ لِباسُ التَّقْوى‌ ذلِكَ خَيْرٌ ذلِكَ مِنْ آياتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ» سوره اعراف، آیه26 اى فرزندان آدم! همانا بر شما لباسى فروفرستاديم تا هم زشتى (برهنگى) شما را بپوشاند و هم زيورى باشد، و (لى) لباس تقوا همانا بهتر است. آن، از نشانه‌هاى خداست، باشد كه آنان پند گيرند (و متذكّر شوند). «سبب نزول آیة چنین بوده كه مشركین عرب از طوایف ثقیف و بنى‌عامر بن صعصعة و خزاعة و بنى مدلج و جماعت دیگر را عادت بر آن بود كه با حالت برهنگى خانه كعبه را طواف می‌نمودند. مردان در همه اوقات و زنان در اوقات شب و طواف با حالت برهنگى و جامه كندن را نوعى از عبادت محسوب می‌داشتند و به گمان خود چنین مى گفتند: لباسى را كه با آن به گناه پرداخته ایم، روا نباشد كه با آن به طواف خانه كعبه پردازیم. سپس خداوند این آیه را فرستاد و آنان را از طواف خانه كعبه با برهنه بودن بازداشته و به آن‌ها فهمانید كه پوشانیدن عورت و و كار نیك انجام دادن بهتر از جامه كندن و با برهنگى طواف خانه كعبه كردن است» شیخ طبرسی ره ، مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‌4، ص 608 تفسیر كشف الاسرار ادامه دارد... @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا