eitaa logo
نگارخانه طلبگی تا اجتهاد
197 دنبال‌کننده
124 عکس
0 ویدیو
13 فایل
در این کانال نگاره های تولیدی از علما در گروه طلبگی تا اجتهاد منتشر میشود..برای نسخه باکیفیت به سایت مراجعه فرمایید...
مشاهده در ایتا
دانلود
شاید بالاترین تعبیر را قرآن کریم دارد؛ خدای متعال به‌صورت یک تابلو در بالای مدرسه هوش مصنوعی گذاشته است. گفته‌اند بالای مدرسه افلاطون به زبان یونانی نوشته بود: «من لم یتعلم الهندسه، لایدخلن المدرسه». کسی هندسه بلد نیست به مدرسه نیاید. برای مسائل معرفت‌شناسی عرض کردم، امام صادق علیه‌السلام بالای مدرسه معرفت تابلویی را گذاشته‌اند:«لایدرک مخلوق شیئا الا بالله».جمله‌ای که در توحید صدوق بود. در هوش مصنوعی هم خدای متعال بالای سر در این مدرسه یک چیزی گذاشته است:(وَيَسـَٔلُونَكَ عَنِ ٱلرُّوحِۖ قُلِ ٱلرُّوحُ مِن أَمرِ رَبِّي وَمَآ أُوتِيتُم مِّنَ ٱلعِلمِ إِلَّا قَلِيلا – اسراء 85). بخشی از بیانات حضرت آیت الله حسین مفیدی یزدی حفظه الله در جلسه ششم درس خارج فقه هوش مصنوعی 18 آبان 1402 دانلود نسخه کیفیت بالای تصویر: https://tt-ej.ir/post/809
اینها حساس ماندند.... امام خامنه ای حفظه الله : چه شد كه غربی‌ها، مشخصاً انگلیسی‌ها، در این مسأله[مشروطه] كامیاب شدند؛ از چه شگردی استفاده كردند كه كامیاب شدند. در حالی كه مردم كه جمعیت اصلی هستند، می‌توانستند در اختیار علما باقی بمانند و اجازه داده نشود كه شیخ فضل‌اللَّه جلو چشم همین مردم به دار كشیده شود؛ قاعده‌ی قضیه این بود. به نظر من مشكل كار از این‌جا پیش آمد كه اینها توانستند یك عده‌ای از اعضای جبهه‌ی عدالت‌خواهی - یعنی همان اعضای دینی و عمدتاً علما - را فریب بدهند و حقیقت را برای اینها پوشیده نگه دارند و اختلاف ایجاد كنند. انسان وقتی به اظهاراتی كه مرحوم آسید عبداللَّه بهبهانی و مرحوم سید محمد طباطبایی در مواجهه و مقابله‌ی با حرف‌های شیخ فضل‌اللَّه و جناح ایشان داشته‌اند، نگاه می‌كند، این مسأله را درمی‌یابد كه عمده‌ی حرف‌ها به همین است كه این‌طور می‌گفته‌اند. این حرف‌ها به نجف هم منعكس می‌شده و شما نگاه می‌كنید كه همین اظهارات - انسان در كار مرحوم آقا نجفی قوچانی، در آن كتاب و در مذاكراتی كه در نجف در جریان بوده، اینها را می‌بیند - و حرفهایی را كه از سوی روشنفكرها و به‌وسیله‌ی عمال حكومت گفته می‌شد و وعده‌هایی را كه داده می‌شد، حمل بر صحت می‌كردند. این‌طور می‌گفتند كه: شما دارید عجله می‌كنید؛ سوءظن دارید؛ اینها قصد بدی ندارند؛ اینها هم هدف‌شان دین است! این مسائل در مكاتبات، نامه‌های صدر اعظم و ... به مرحوم آخوند منعكس شده است. انسان می‌بیند كه حساسیت آنها را در مقابل انحراف كم كرده‌اند؛ اما حساسیت بعضی‌ها مثل مرحوم آشیخ فضل‌اللَّه باقی ماند...
بشناسید و بشناسانید... به گفته مورخ فقید معاصر، استاد دوانی، مزار مرجع شهید در قم، پیش از تبعید امام به عراق، پاتوق ایشان و دوستان محسوب می شد. امام با جمعی از یاران خود زمستانها در حجره مرقد شیخ شهید گرد می آمدند. مباحث مربوط به حکومت اسلامی و مصلحین حوزه...در آنجا مطرح می شد و در واقع آنچه آن مرجع بزرگ و مجاهد یعنی شیخ فضل الله نوری رحمت الله علیه می خواست به وسيله جانشین بحقش حضرت امام خمينی انجام گرفت.امام پس از پیروزی انقلاب نیز کراراً از شخصیت و مظلومیت شیخ و اصل پیشنهادی او در قانون اساسی (نظارت فقها بر مجلس) یاد و ستایش می کرد و ملت ایران را به غور در حوادث مشروطه و عبرت گیری از سرنوشت آن به ویژه شهادت جانگداز شیخ فرا می خواند: «اگر روحانیون، ملت، خطبا، علما، نویسندگان و روشنفکران متعهد سستی بکنند و از قضایای صدر مشروطه عبرت نگیرند، به سر این انقلاب آن خواهد آمد که بر سر انقلاب مشروطه آمد...60/8/4» ایشان به نویسندگان توصیه می کرد در باره شیخ قلم بزنند. حسین مکی، سیاستمدار و مورخ مشهور، نقل می کند که امام در تاریخ 1358/2/2 به وی گفته است که «چرا راجع به مرحوم شیخ فضل الله چیزی نمی نویسید؟» امام در حاشیه مباحث مربوط به حکومت اسلامی و ولایت فقیه در نجف(مسجد شیخ انصاری 1348ش) فرموده بودند: «این بزرگ مرد (شیخ فضل الله) را بشناسید و بشناسانید ابعاد عظیم علمیش را که جامع علوم معقول و منقول بود، بُعد مرجعیتش را که سعی کردند از اذهان مخفی کنند، اندیشه های والای سیاسیش را که بر گرفته از اسلام ناب بود و مخالفین و دشمنان شیخ را که از جاهلین و معاندین بودند..
آنقدر فرموده اند که حد ندارد ... حاج آقا فخرتهرانی می فرمایند: «آنقدر بزرگان گفته اند که شیخ فضل الله (رحمه الله)، شخص اول از علمای مدفون خدمت حضرت معصومه سلام الله علیهاست که حد ندارد، آنقدر بزرگان گفته اند که سلام ما را به شیخ فضل الله(رحمه الله) برسانید، ایشان به حضرت معصومه(سلام الله علیها) می رساند، که حد ندارد» ایشان به افراد نزدیک می فرمودند: که «شیخ، مستجاب‌الدّعوَة است، سوره فجر را به روح ملکوتی شیخ فضل الله هدیه نمایید و حاجت بگیرید» کانال تخصصی شهید رابع شیخ فضل الله نوری رحمه الله نسخه باکیفیت پوسترها و متن کامل نقل قولها در نشانی زیر: https://tt-ej.ir/post/810 @talabegitaejtehad
چوبش را هم خوردند… ملتی که در شهر تهران ایستادند و تماشا کردند که مجتهد بزرگی مثل شیخ فضل‌اللَّه نوری را که از بانیان و بنیانگذاران و رهبران مشروطه بود، به جرم اینکه با جریان انگلیسی و غربگرای مشروطیت همراهی نکرد، ضد مشروطه قلمداد کردند، که هنوز هم یک عده قلمزن های ما، گوینده ها و نویسنده های ما همین حرف دروغ بی مبنای بی منطق را نشخوار می کنند و تکرار می کنند بالای دار کشیدند و دم نزدند!؟…چوبش را هم خوردند…این یک گناه ملی بود.گناه جمعی ملت ها که مجازات عمومی را به دنبال دارد! گناهی که نعمت های بزرگ را زایل میکند و بلاهای سخت را بر سر جماعت ها و ملت های گنهکار مسلط می نماید! گناهی که استغفار مخصوص خود را دارد. از بیانات حضرت امام خامنه ای(حفظه الله): ۸۴/۸/۸ نسخه باکیفیت پوسترها و متن کامل نقل قولها در نشانی زیر: https://tt-ej.ir/post/810 @talabegitaejtehad
همه چيز از نفوذ در مجلس شروع شد… از سی تا سی و شش کرور جمعیت ایران کمتر از سه چهار هزار نفر رای داده بودند و در یک انتخابات صوری با مدیریت فراماسونها حداقل ۲۵ فراماسون وارد مجلس به اصطلاح شورای ملی شده بودند. شیخ فضل الله رحمه الله اصرار داشت حتما باید این ۲۵ نفر از ایران تبعید شوند و باید مجلس شورای ملی اسلامی داشته باشیم. نهضت مال مردم بود و برای عدالت به پا شده بود، اما فراماسونها سوار موج شده بودند. روزنامه های زنجیره ای شیخ را به توپ تهمت و افتراء بستند. شیخ یک دستخط یک صفحه ای به روزنامه ای داد تا چاپ کند. اما بعد از انتشار، دفتر آن روزنامه را هم غارت کردند و مدیرش را مجبور به تجدید چاپ آن شماره و عذرخواهی کردند. شیخ خودش دست به کار شد و در تحصن روزنامه منتشر کرد. اما فضای رسانه ای دشمن سنگین تر بود و تاثیرش بر اذهان بیشتر بود. نان و آب محله ی متحصنین قطع شد. عاقبت نیرنگ و نفوذ اثربخش شد و پیکر مطهر شیخ به دار آویخته شد. ( اقتباس از چهارده قرن تلاش شیعه برای ماندن و توسعه نوشته حجت الاسلام روح الله حسینیان ص ۴۵۷ تا ۴۶۹ ) نسخه باکیفیت پوسترها و متن کامل نقل قولها در نشانی زیر: https://tt-ej.ir/post/810 @talabegitaejtehad
خیلی ظلم شده است ... واقعاً به شیخ فضل‌اللَّه خیلی ظلم شده است. اوایل انقلاب، یک وقت من در نماز جمعه راجع به مشروطیت و مرحوم شیخ فضل‌اللَّه صحبت کردم؛ بعد یکی از دوستان نزدیک ما به من اعتراض کرد! من دیدم حتّی در محافل روحانی و نزدیک به خود ما هم همین تفکرات وجود دارد که چرا از شیخ فضل‌اللَّه صحبت می‌شود؛ شیخ فضل‌اللَّه مخالف مشروطه بود! در حالی که او بلاشک مخالف مشروطه نبود؛ خودش در حقیقت جزو مؤسسین و مؤثرین مشروطه بود؛ خود او هم در همان لوایحی که نوشته و منتشر کرده، بارها و بارها بر این معنا تأکید می کند و می‌گوید من مخالف مشروطه هستم؟ من جزو مؤسسین‌ام. راست هم می‌گفت؛ بلاشک او جزو مؤسسین و فعالان مشروطه بود. من دیدم این تفکرات در بعضی از دوستان نزدیک خود ما هم وجود دارد؛ حتّی به من گفته شد که امام هم از شیخ فضل‌اللَّه خوششان نمی‌آید! بعد من تفحص کردم، دیدم نخیر، کاملاً بعکس است؛ امام نسبت به مرحوم شیخ فضل‌اللَّه خیلی تبجیل و احترام دارند و به‌خاطر همان تصلب و شجاعت و دین‌گرایی کاملش، بدون اغماض آن بزرگوار را تعظیم و تجلیل هم می کنند؛ که این در بیانات خود امام هم آمده است. از بیانات حضرت امام خامنه ای در دیدار محققان و دانش‌پژوهان تاریخ و اندیشه‌ی سیاسی حوزه و دانشگاه - 13 مرداد 82 نسخه باکیفیت پوسترها و متن کامل نقل قولها در نشانی زیر: https://tt-ej.ir/post/810 @talabegitaejtehad