⚫️ احکامی پیرامون حضرت علی علیهالسلام
1️⃣ لقب «امیرالمؤمنین» از مختصات امام علیبن ابیطالب علیهالسلام است و به هیچکس حتی امامان دیگر هم نمیشود این لقب را اطلاق نمود؛ بعضی از فقهای شیعه در این باب رساله مستقل نگاشتهاند.
2️⃣ ائمه جمعه بنابر احتیاط، مکلف میباشند در خطبه دوم نماز جمعه، نام پیامبر و حضرت علی و حضرت زهرا و اولاد پاک ایشان سلاماللهعلیهماجمعین را برده بر آنان درود بفرستند. (صلاةالجمعة، آیةالله شیخ مرتضی حایری (م1406)، ص233)
3️⃣ شایسته است خطیب جمعه در مقام وعظ و نصیحت مردم، بعضی از خطبههای منسوب به حضرت علی یا سایر ائمه علیهمالسلام را انتخاب نموده برای شرکتکنندگان در نماز جمعه بیان کند. (تحریرالوسیلة، امام خمینی/1/233، دارالعلم، چاپ اول)
4️⃣ بنابر احتیاط واجب شخص بیوضو و جنب و حایض و نفسا نباید دست به نام مقدس آنحضرت و فرزندان طاهرین ایشان بزند. ولی برخی از فقها در این زمینه احتیاط مستحب دارند. لازم است در این مورد به نظریات فقها مراجعه شود. (توضیحالمسایل محشی، امام خمینی (م1409)/1/212)
5️⃣ خوارج و شورشکنندگان بر امیرالمؤمنین علیهالسلام و هر امام معصوم دیگر، محکوم به کفر میباشند هرچند ادعای اسلام نمایند.(جواهرالکلام فی شرح شرائعالاسلام، محمدبن حسنبن باقر نجفی (م1266)/22/337)
6️⃣ غلوکنندگان در مورد امیرالمؤمنین علیهالسلام و معتقدین به الوهیت آنحضرت یا هر شخص دیگر اگر ملتفت به گفته خویش هستند، کافر میباشند. (همان/28/38)
7️⃣ نواصب (دشمنان و بدگویان علی علیهالسلام و فرزندان معصوم ایشان) در حکم کافرند و احکام مسلمان بر آنان مترتب نمیگردد.(الحدائقالناضرة فی احکام العترةالطاهرة، یوسفبن احمدبن ابراهیم بحرانى (م1186)/22/199)
8️⃣ گرچه شهادت ثالثه (اشهد ان علیا ولیالله) جزو اذان و اقامه نیست، ولی به فتوای برخی از فقها در اذان اعلامی نباید ترک گردد
9️⃣ شهادت ثالثه در تشهد نماز نباید گفته شود. امام خمینی در این زمینه مینویسند: باید تشهد نماز به همانطور كه وارد شده و متعارف است خوانده شود. (استفتائات/امام خمینی (م1409)/1/166)
0️⃣1️⃣ مستحب است نامگذاری فرزندان بهنام محمد و علی و فاطمه. جناب شیخ حر عاملی (متوفای 1104ق) در کتاب گرانسنگ «وسائلالشیعة الی تحصیل مسائلالشریعة» بابی را منعقد نموده است تحت عنوان «باب استحبابالتسمیة بعلی» روایتی از امام حسین علیهالسلام نقل شده که فرمودند: اگر صد پسر داشته باشم دوست دارم نام همه آنها را علی بگذارم.
✅ زنا با زن شوهردار؛ حق الله است یا حق الناس⁉️
⏬پاسخ مراجع 👇
مقام معظم رهبری: در هر حال نسبت به گناه کبيره مذکور توبه و استغفار نمايند و بيش از آن وظيفهاي ندارند. [1]
✍️آیت الله مکارم: در فرض سوال زنا حق الله است و لازم است از گناه کبیره ای که انجام داده اند به طور جدی توبه کرده و تکرار نکنند. [2]
آیت الله سیستانی: حق الله است. [3]
✍️آیت الله شبیری زنجانی: اگر این کار باعث هتک زوج شود از مصادق حق الناس نیز هست و اگر به جهت اینکه مرد نمی تواند تا زمان حیض دیدن همسرش با وی نزدیکی کند مانع نزدیکی مرد شود از این جهت هم حق الناس حساب می شود. [4]
✍️آیت الله وحید: بله حقّ الناس هم هست به ناموسِ دیگری تجاوز و دست درازی کرده و برایِ هر دو (هم زن هم مرد)حق الناس است و زنِ شوهر داری که زنا داده بنابر إحتیاطِ واجب برایِ همیشه بر زنا کننده حرام شده است و اگر شوهرِ زن بمیرد یا زن را طلاق دهد هیچ وقت این زن با زنا کننده نمی تواند ازدواج کند و به او هیچ وقت حلال نمیشود. [5]
✍️آیت الله فاضل: زنا حق الله است نه حق الناس و نسبت به شوهر زن حقی بر گردنش نیست، در هر صورت زنا از گناهان بزرگ است و سبب کوتاه شدن عمر و از بین رفتن خیر و برکت از زندگی می شود. و واجب است فورا توبه کنند و با انجام واجبات و انجام کارهای خوب مانند دعا کردن و استغفار و تلاوت قرآن گناه خود را جبران کنند. [6]
📚 منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: Ny6Ff4a9wUQ.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9601090137.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 593754.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 40066.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9600078.