🔴غربِ وحشی...
🔺مقایسهی رفاه کشورهای اروپایی که رفاهشون رو از طریق استعمار و برده داری از آفریقایی ها و... به دست آوردن، با کشوری که تحت انواع تحریم هاست، طبیعتا کار درستی نیست
@ttt1400
🔴«علم» و «سعادت»
🔸فيلسوفان و اخلاقپژوهاني مثل #سقراط و #افلاطون بر اين باور بودند که علم علت تامه #سعادت و وصول به کمال است. دانش را علت تامة کنش ميدانستند. اما از نگاه معارف قرآني و آموزههاي اخلاق اسلامي هرگز چنين نيست. برخي از عارفان اسلامي ميگفتند: «العلم حجاب الاکبر».
🔸علم به تنهايي نميتواند عامل سعادت و تهذيب نفس باشد. چه بسا علم، خود عاملي براي سقوط انسان باشد. #امام_خميني ميفرمود: «گاهى علم توحيد انسان را به جهنم مى فرستد؛ گاهى علمِ عرفان انسان را به جهنم مىرساند؛ گاهى علم فقه انسان را به جهنم مى فرستد؛ گاهى علم اخلاق انسان را به جهنم مى فرستد.» (صحيفه امام، ج19، ص134)
🔘اهل علمی که منحرف کننده اند.
⭕️ گاهى علم ضرر دارد. گاهى علم، غرور می آورد. گاهى علم انسان را پرت میكند از «صراط مستقيم».
🔻 اينهايى كه دين ساز بودند اكثراً اهل علم بودند. اينهايى كه دعوت برخلاف واقع كردند اكثراً از اهل علم هستند.
⬅️ چه بسا يك نفر آدم فيلسوفِ اعظم است، به حسب نظر مردم، فقيه اكرم است به حسب نظر مردم، همه چيز مى داند، انبار معلومات است، لكن چون قرائت به اسم رب نبوده است، از صراط مستقيم دورتر شده است.
📚 صحيفه امام؛ ج8؛ ص 328
🔸البته تهذيب بدون علم هم ناشدني است. علم شرط لازم سعادت هست؛ اما شرط کافي آن نيست.
احمد حسین شریفی
🆔@ttt1400
5.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹آقای Antonio Inoki، که الان ۷۵ ساله است، قهرمان قهرمانان ورزش کشتی رزمی، Wrestling، در ژاپن است. او در سال ۱۹۷۶ با محمد علی کلی نیز مبارزه کرد.
🔹ایشان بعد از بازنشستگی از ورزشهای رزمی، وارد سیاست شد و به عضویت مجلس نمایندگان درآمد. در جریان حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۰، او به تنهایی به عراق رفت تا با صدام حسین درباره آزادی گروگانهای ژاپنی مذاکره کند. صدام هم به احترام او همه ژاپنیها را آزاد کرد.
🔹در این فیلم از سال ۲۰۰۰ نشان میدهد که ورزشکاران رزمی صف کشیدهاند تا افتخار سیلی خوردن از ایشان را داشته باشند. اینکه چطور سیلی خوردن از یک قهرمان در فرهنگ ژاپنی افتخار محسوب میشود، روشن نیست.
🔶این شخص حدود ۳۰ سال است که به تشیع گرویده، و نام محمد حسین را برای خود برگزیده است.
https://en.wikipedia.org/wiki/Antonio_Inoki
اندیشه غالیان درباره امام حسین(ع) :
امام حسین(ع) در این حادثه موقعیتی شبیه به عیسی بن مریم (ع) قلمداد شد. سوال آنها این بود که چگونه ممکن است از گیر چنین شکستی برای ولی خدا بدر آییم؟ بهتر آن است که وضعیت او را با وضعیت عیسی مسیح(ع) در روز به دار آویخته شدن او شبیه بدانیم. یهودیان بجای مسیح شخص دیگری را به صلیب کشیدند. در کربلا نیز کوفیان حنظله بن اسعد شامی را بجای امام حسین(ع) به قتل رساندند! در این باره بهتر است روایت مورد نظر را بیاوریم. علامه مجلسی ترجمه حدیث را این گونه آورده است:
ابن بابویه به سند معتبر روایت کرده است که ابوصلت هروی به خدمت حضرت امام رضا(ع) عرض کرد که گروهی در کوفه هستند که دعوی می کنند که حسین بن علی (ع) کشته نشد و حق تعالی شباهت او را بر حنظله بن اسعد شامی افکند و آن حضرت را به آسمان بالا برد، چنانکه عیسی را به آسمان بالا برد و این آیه را حجت می سازند: «و لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا» (نساء/141)
حضرت فرمود: دروغ می گویند، بر ایشان باد غضب و لعنت خدا، و کافر شده اند ایشان به تکذیب کردن پیغمبر خدا(ص) که خبر داد که آن حضرت کشته خواهد شد. به خدا سوگند که کشته شد حسین و کشته شد کسی که بهتر بود از حسین، یعنی امیرالمومنین و امام حسن(علیهما السلام) و هیچ یک از اهل بیت رسالت نیست مگر آن که کشته می شویم و مرا به زهر شهید خواهند کرد به مکر و حیله و این خبر رسیده است به من از رسول خدا(ص) و خبر داده است آن حضرت را جبرئیل از جانب خداوند عالمیان و مراد حق تعالی در آن آیه، آن است که کافر را حجتی بر مومن نیست و چگونه این معنا تواند مراد بود؟ و حال آن که حق تعالی در قرآن خبر داده است که کافران بسیاری از پیغمبران را به ناحق کشته اند ولیکن با وجود کشتن ایشان حجت پیغمبران بر ایشان غالب بود و حقیقت ایشان ظاهر بود.
در خبر دیگری نیز آمده است که: فرمانی به خط حضرت صاحب الامر بیرون آمد که قول آنان که دعوی آن دارند که امام حسین(ع) کشته نشده کفر است و تکذیب رسول و ائمه است و ضلالت وگمراهی است. تشبیه امام حسین(ع) به عیسی بن مریم (ع) در حدیث دیگری نیز آمده و از قول امام صادق(ع) افزوده شده است: خدا لعنت کند غالیان را که در حق اهل بیت غلو می کنند و از حد به در می روند. در منابع غالیان شیعی نیز این قبیل توجیه ها درباره شهادت امام حسین(ع) وجود دارد. در کتاب «الهفت الشریف من فضائل مولانا جعفر الصادق» بحثی تحت عنوان «فی معرفه قتل الحسین علی الباطن فی زمن بنی امیه» آمده که شامل هذیان گویی غالیان از این مساله است.
هدف غالیان از این نوع غلوهای بی اساس:
استاد مطهری در ضمن بحثی درباره مقایسه عیسی بن مریم(ع) و امام حسین(ع) به این نکته که برخی به اشتباه اعتقاد عیسویان را به تفدیه مسیح درباره امام حسین(ع) نیز مطرح کرده اند، توجه داده اند. به این معنا که مانند مسیح که با رضایت دادن به آویخته شدن صلیب خواست گناه پیروان خود را ببخشد، امام حسین(ع) نیز این چنین به شهادت تن داد.
رسول جعفریان در مصاحبه خبر آنلاین
https://www.khabaronline.ir/news/328699/%D9%86%D9%85%D9%88%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%BA%D9%84%D9%88-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%B9-%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%D9%87
🌹دفاع مقدس از نگاه آمار
🌹شهدای جنگ تحمیلی از نگاه آمار
🌹مجموع شهدا (انقلاب اسلامی و جنگ ) 219850 نفر، تعداد شهدا تا پیروزی انقلاب بیش از 3000 نفر، شهدای درگیریهای مستقیم در جنگ 172000 نفر،
🌹شهدای بمباران ها و موشک باران ها 16000 نفر، شهدای درگیری با ضد انقلاب 20000 نفر
آمار شهدای جنگ تحمیلی از نظر سن و سازمان
شهیدان 16-25 ساله 155000 نفر 72%
شهیدان 20 ساله 31000 نفر
شهدای بسیج 85000 نفر
شهدای ارتش با وظیفه بیش از 48000 نفر
شهدای سپاه با وظیفه 41000 نفر
شهدای ناجا با وظیفه 9500 نفر
شهدای جهاد سازندگی 2500 نفر
🌹آمار شهدای جنگ تحمیلی از نظر اقشار
دانش آموز شهید 33000 نفر، دانشجوی شهید 3100 نفر، روحانی شهید 3117 نفر، شهدای شاغل در بخش دولتی 15000 نفر، شهدای مسیحی 88 نفر ، شهدای کلیمی 18 نفر ، شهدای زرتشتی 9 نفر، شهدای غیر ایرانی 2200 نفر
🌹آمار جانبازان
جانبازان تا 25% 314884 نفر، جانبازان 25% به بالا 204925 نفر، جانبازان 70% به بالا 7500 نفر، قطع نخاع گردنی 220 نفر، قطع نخاع کمر به پایین 1700 نفر، قطع پا 17500 نفر، قطع دست 12250 نفر، اعصاب و روان 40000 نفر ، نابینا 6400 نفر، شیمیایی 65000 نفر، جانباز زن 4500 نفر، در مجموع 674879 نفر
🌹آمار آزادگان ایرانی واسرای عراقی
آمار آزادگان ایرانی در عراق 42041 نفر است
آمار اسرای عراقی در ایران 72113 نفر است
🌹آمار رزمندگان در دفاع مقدس
سرباز وظیفه 2500000 دو میلیون و پانصد هزار نفر با متوسط حضور در منطقه عملیاتی 21 ماه
پایور ارتشی 217000 هزار نفر با متوسط حضور در منطقه عملیاتی 60 ماه
🌹نیروهای بسیجی2130000 دو میلیون و یکصد و سی هزار نفر با متوسط حضور در منطقه عملیاتی 11 ماه
نیروهای سپاهی ، جهادی ، کمیته، شهربانی و ژاندارمری 200000 هزار نفر با متوسط حضور در منطقه عملیاتی 40 ماه
آمار تجهیزات ایران و عراق آغاز و پایان جنگ
تانک و نفربر دستگاه
ایران آغاز جنگ 1740
پایان جنگ 1000
عراق آغاز جنگ 2700
پایان جنگ 4500
هواپیمای جنگنده فروند
ایران آغاز جنگ 445
پایان جنگ 65
عراق آغاز جنگ 332
پایان جنگ بالای 500
بالگرد فروند
ایران آغاز جنگ 500
پایان جنگ 60
عراق آغاز جنگ 40
پایان جنگ بیش از 150
توپخانه عرابه
ایران آغاز جنگ بیش از 1000
پایان جنگ بیش از 1000
عراق آغاز جنگ 1000
پایان جنگ بیش از 4000
سرباز وظیفه، رزمنده نفر
ایران آغاز جنگ 200000
پایان جنگ 400000
عراق آغاز جنگ 360000
پایان جنگ بیش از 1000000
هزینه های جنگ تحمیلی عراق و ایران از نگاه آمار
عراق حمایت مالی، تجاری و نظامی 30 کشور جهان از عراق
هزینه بازسازی عراق
452 میلیارد دلار
هزینه جنگ عراق
561 میلیارد دلار
هزینه بازسازی ایران
644 میلیارد دلار
هزینه جنگ ایران
627 میلیارد دلار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛
🔴 سخنان جنجالی نماینده زن آمریکایی درباره فقر در #آمریکا
الکساندرا اوکازیو کورتز، عضو مجلس نمایندگان:
🔸اگر آمار واقعی فقر در ایالات متحده اعلام شود آبروی آمریکا در جهان میرود.
حرف زدن شیرها و نفهمیدن ما
یک وقتی آقای دینانی میفرمود: اخیراً فیلسوفی در اروپا آمده است که میگوید، هیچکس، حرف هیچکس را نمی فهمد! ویتگنشتاین هم گفته بود: «اگر شیر سخن بگوید، ما نخواهیم فهمید». در باره انواع زبانها، به لحاظ فلسفی بارها و بارها نظریاتی مطرح شده است، اما اینکه آدم آن فلسفهها را کف خیابان ببیند، جالب است.
به طور کلی باید گفت همیشه قاعده این بوده است که ادبیات کلامی و بیانی گروههای مختلفی که مرجع مردم هستند، متفاوت بوده است. روشن است که تودههای مردم، با طیف نخبگان و تحصیل کردگان، زبانی متفاوت را طلب می کرده اند. حتی در حدیث است که نحن معاشر الانبیا نکلم الناس علی قدر عقولهم.
در این باره بحث است که قرآن در سطح کدام یک از مردم سخن گفته است و از این زاویه محل بحث است. ولی راستش، در سالهای اخیر، این تفاوت کلامی و بیانی، در جامعه ما، خیلی زیاد و عمیق شده است، به حدی که افرادی که در یک چارچوب فکری هستند، اصلاً و ابداً متوجه فرمایشات گروههای دیگر نمیشوند. به عبارت دیگر فاصله زبانی میان مردم بسیار زیاد شده است.
اینکه گروهی هر روز چیزهایی میخوانند که این گروه عکس آن را میخوانند. اینکه گروهی پای منبر مینشینند و گروهی اصلاً و ابداً به این سمت نمی آیند، نمادی برای زیاد شدن این فاصله است. بخش قابل توجهی از آن، به دوگانگی نظام تعلیم و تربیت ما هم بر میگردد، همان وحدت حوزه و دانشگاه که خیلی هم تلاش شد و هزینه شد، اما ظاهراً اثر چندانی نداشته است.
حالا طوری شده است که بسیاری از افراد، به کلیپهایی از روحانیون که مطالب خاصی در آنها عنوان میشود، به تمسخر گوش میدهند، باقی مردم هم حرفهای روشنفکرانه را نمیفهمند. کسی هم نیست که از نظر زبانی میان اینها صلح و صفایی بیاورد. در این میانه دو گروه اصلی هستند که مطلقاً دوست ندارند حرفهای یکدیگر را گوش بدهند، و اگر هم بدهند، نمیفهمند و اگر بفهمند عصبانی میشوند. معلوم است که بحث سر زبان و الفاظ نیست، بحث سر فلسفه و علم و اخلاق و ارزشها و آداب و رسوم و بسیاری از مسائل در ذیل اینهاست.
اینها گاه جرأت گفتگوی با یکدیگر را هم ندارند و وحشت زده به همدیگر نگاه میکنند. مسلماً و به تدریج اگر راهی برای مصالحه نباشد، این فاصله بیشتر شده و هر کدام از دو طرف که جمعیت بیشتری را هوادار خود سازند، غلبه خواهند کرد. مثلاً اگر امروز پشتوانه حرفهایی که یک گروه میزند، به سمت چیزی باشد که طرف دیگر سکولاریسم می نامد، لاجرم، اگر هوادارانش بیشتر شود، به تدریج غالب خواهد آمد. معلوم نیست این غلبه، اتفاق بیفتد یا اگر افتاد، دوباره بر نگردد، بحث این است که این بازیها قواعدی دارد که در صحنه جامعه خود رانشان خواهد داد. زبان غالب، مثل سیل عمل میکند.
رسول جعفریان
حفظ تمدن غرب به زور دوربین
👇👇👇👇👇👇
یکی از تفاخرات دنیای غرب به خصوص آمریکا در مقابل سایر ملل، بالیدن به نظم اجتماعی موجود در جامعه است. نظمی که گاه حتی در سایه تبلیغات دهان پر کن رسانه های پشتیبان آن حسرت دیگران را نیز به شدت بر می انگیزد و همگان آروزی برخورداری از نظم و ترتیب به تصویر کشیده شده را در دل می پرورانند. غافل از آنکه نظم موجود در دنیای غرب ذاتی نبوده و عوامل خارجی متکی است که در اثر کمترین لرزشی در این عوامل پایگاه به ظاهر مستحکم این نظم خود را می بازد و ترک های عمیقی در ستون های آن ایجاد می شود.
بنا به گزارش نیویورک تایمز خسارت ۲۵ ساعت بیبرقی در شهر نیویورک بسیار وسیع بود؛ در طی این زمان ۲۵ ساعت بیش از هزار مورد آتشسوزی در سطح شهر گزارش شده بود و ۱۶۰۰ فروشگاه نیز به طور کامل غارت شدند.
غارت و چپاول فروشگاهها، تجاوز و تعرض و انتقامگیریهای خونین به حدی بود که بیش از ۳۵۰۰ نفر در یک شب بازداشت شدند تا بزرگترین بازداشت تاریخ آمریکا رقم بخورد.
گویی با قطع برق و خاموشی شهر، همه قوانین، چه قوانین بیرونی و چه قوانین اخلاقی بهیکباره کارایی خود را از دست دادند و فرمان چپاول و تجاوز به حریم همهکس و همهچیز از سوی وجه تاریک انسانها صادرشده بود و ناگهان انسانها خود را در فضایی پیشاتمدنی و جنگلی دیدند؛ همه چیز در معرض دستبرد قرار گرفته بود.
https://www.mizanonline.com/fa/news/329370/%D9%81%D8%A7%D8%AC%D8%B9%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%DB%B2%DB%B5-%D8%B3%D8%A7%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%82-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D9%86%DB%8C%D9%88%DB%8C%D9%88%D8%B1%DA%A9-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%A2%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1
محک نظم غربی در خاموشی 1977 نیویورک + تصاویر - مشرق نیوز
https://www.mashreghnews.ir/news/193760/%D9%85%D8%AD%DA%A9-%D9%86%D8%B8%D9%85-%D8%BA%D8%B1%D8%A8%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4%DB%8C-1977-%D9%86%DB%8C%D9%88%DB%8C%D9%88%D8%B1%DA%A9-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1
https://hawzah.net/fa/Magazine/View/4892/8219/109076/%D9%82%D9%87%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%A8-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87-%D9%86%DB%8C%D9%88%DB%8C%D9%88%D8%B1%DA%A9
🔴تفاوت نگاه اجتماعي سعدي و حافظ
🖊احمدحسين شريفي
🔸#حافظ و #سعدي به عنوان دو انديشمند فرهنگساز، هر کدام بر بخشي از فرهنگ ما و آداب و رسوم ما و حتي داوريهاي اجتماعي و ديني ما تأثير گذاشتهاند. به اعتقاد بنده تفاوتهاي فراواني ميان نگاه اجتماعي سعدي و حافظ وجود دارد:
نگاه اجتماعي حافظ، نگاهي بسته، تکبعدي، اتهامزني به ديگران، خودپاکبيني و مبرا دانستن خود از هر عيب و نقصي و در نتيجه «غيردرسآموز» و نااميدکننده است؛ اما نگاه اجتماعي سعدي، نگاهي باز، چندجانبه نگر، خودناقصبين، دائماً در انديشه اصلاح خود بودن، «درسآموز از بديها» و اميدبخش است.
🔸مع الاسف بايد گفت که نگاه حافظي در ميان ما غلبه پيدا کرده است تا جايي که حتي سعدي را نيز به ناحق و نادرست به سود حافظ مصادره کردهايم. به عنوان مثال، سعدي ميگويد «غلط است آن چه مدعي گويد/ خفته را خفته کي کند بيدار» اما ما ايرانيان با حافظة حافظي خود مصرع دوم آن را گرفته و به ضربالمثل تبديل کردهايم! يعني چيزي را به سعدي نسبت دادهايم که سعدي آن را سخني غلط ميدانست!
🔸در اينجا مناسب است براي آشنايي بيشتر با تفاوت نگاههاي اجتماعي #حافظ و #سعدي نمونههايي را بيان کنيم:
يک. حافظ حتي با خلوت و حريم خصوصي افراد هم کار داشت و ميگفت:
واعظان کين جلوه بر محراب و منبر ميکنند
چون به خلوت ميروند آن کار ديگر ميکنند
يا توبه را که امري دروني و باطني است، از توبهفرمايان نميپذيرفت!
مشکلي دارم ز دانشمند مجلس باز پرس
توبه فرمايان چرا خود توبه کمتر ميکنند
يا در مقابل اين سخن سعدي که ميگفت:
گفت عالم به گوش جان بشنو
ور نماند به گفتنش کردار
مدعي بود که:
عنان به ميکده خواهيم تافت زين مجلس
که وعظ بيعملان واجب است نشنيدن
و يا ميگفت:
دور شو از برم اي واعظ و بيهوده مگوي
من نه آنم که دگر گوش به تزوير کنم
دو. سعدي ميگفت همانطور که خداي متعال يک کار خوب را دهبرابر پاداش ميدهد، تو نيز اگر يک هنر از کسي ديدي، چشم خود را بر ده عيبش بپوشان:
نکوکاري از مردم نيکراي
يکي را به ده مينويسد خداي
تو نيز اي عجب هر که را يک هنر
ببيني، ز ده عيبش اندر گذر
اما حافظ حتي عيوب نداشته يا کاملاً پنهان و مخفي افراد را آفتابي ميکرد و دائماً در پوستين ديگران بود! فراوان در نقد رياکاري ديگران سخن گفته است، در حالي که تشخيص آن در غايت دشواري است. زيرا ظاهر عمل ريايي و عمل مخلصانه هيچ تفاوتي نميکند، يعني اخلاص و ريا اموري کاملاً دروني و باطنياند.
سه. حافظ با مشاهده بيعملي بزرگان، ديگران را هم دعوت به بيعملي ميکرد:
مي خور که شيخ و حافظ و مفتي و محتسب
چون نيک بنگري همه تزوير ميکنند
اما سعدي چنين کاري را شرط مردانگي نميداند! و توصيه ميکند که نصيحت ديگران و سخنان نيک را آويزة گوش کن و در عمل به آنها بکوش حتي اگر گوينده به آنها عمل نکند:
گفت عالم بگوش جان بشنو
ور نماند به گفتنش کردار
باطل است آنچه مدعي گويد
خفته را خفته کي کند بيدار
مرد بايد که گيرد اندر گوش
ور نوشته است پند بر ديوار
چهار. بالاتر، آنکه سعدي ميگفت حکمت آن است که حتي از بيادبان هم ادبآموزي کنيم: «لقمان را گفتند: ادب از كه آموختى؟ گفت: از بىادبان كه هرچه از ايشان در نظرم ناپسند آمد از فعل آن پرهيز كردم.»
اما حافظ نه تنها منتقدان بلکه حتي ناصحان خود را با بدترين الفاظ خطاب ميکرد:
ناصح به طنز گفت حرامست مي مخور
گفتم به چشم و گوش به هر خر نميکنم
🔸نتيجه نگاه حافظي، ايجاد فرهنگ و جامعهاي بيانعطاف، خودبرتربين، تکبعدي، بدبين و نااميد است؛ اما محصول نگاه سعدي، ايجاد فرهنگ و جامعهاي منعطف، درسآموز، چندجانبهنگر، خوشبين و اميدوار به آينده است.