طراحان فکر عالی #اتحاد_اسلامی که در عصر ما مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (قدس الله سره) در شیعه و علامه شیخ عبد المجید سلیم و علامه شیخ محمود شلتوت در اهل تسنن در راس آن قرار داشتند، چنان طرحی را در نظر نداشتند آنچه آن بزرگان در نظر داشتند این بود که فرقههای اسلامی در عین اختلافاتی که در کلام و فقه و غیره با هم دارند، به واسطه مشترکات بیشتری که در میان آنها هست می توانند در مقابل دشمنان خطرناک اسلام دست برادری بدهند و جبهه واحدی تشکیل دهند. این بزرگان هرگز در صدد طرح وحدت مذهبی تحت عنوان وحدت اسلامی – که هیچ گاه عملی نیست- نبودند.
📕استاد مرتضی مطهری، امامت و رهبری، ص۱۷
(سرعت و برکت)
یکی از مفاهیم بسیار مهم در اندیشه دینی آموزۀ «برکت» است. شاید بتوان «برکت» را «غلبه کردن بر زمان» و «فرارفتن از محدودیتهای زمانی» و یا «مصونیت از آفتهای زمان و مکان» دانست. موضوع «زمان» در این میان میتواند «سرعت در خیر» و «برکت در خیر» را به هم پیوند دهد و آن دو را در شبکه معنایی واحدی قرار بدهد. هرچند ممکن است برکت در عمل یکی از موجبات شتاب در عمل باشد، لیکن آنچه در این قسمت اهمیت دارد، نقش سرعت و مسارعۀ در خیرات در حصول برکت است. اساسا مسارعه در خیرات نوعی غلبه بر زمان در انجام خیر است و همین موجب میشود که عمل خیر ماندگار باشد و آثار همیشگی داشته باشد.
در این باره روایتِ نقل شده از پیامبر گرامی اسلام بسیار قابل تأمل خواهد بود که فرمود:
لایزال الناس بخیر ما امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و تعاونوا علی البر و التقوی، فاذا لم یفعلوا ذلک نزعت منهم البرکات.
(تا وقتی مردم امر به معروف و نهی از منکر میکنند و یکدیگر را در نیکی و تقوا یاری میرسانند، در خیر و نیکیاند، و آنگاه که چنین نکنند، برکتها از آنان گرفته میشود.) این بدان معناست که برکت حاصل جماعت (الجماعه برکه) و مشارکت (با تمامی مراتب آن) در خیر و معروف است، و بدون مشارکت در خیر (یا مسارعه و مسابقه در خیر) کار خیر برکت نمییابد.
12.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رویایی ایران با حرکت پر قدرت بحران خاموش جمعیت
💠 اعظم کریمی مدیرکل دفتر توسعه اجتماعی جوانان در وزارت ورزش:
💠 «کشوری را در نظر بگیرید با پارکهای بازی خالی از کودکان کارخانهها و مؤسسات اقتصادی خالی از نیروی فعال پویا مستعد و جوان و خانههای سالمندانی مملو از جمعیت سالمند که برای نگهداری از آنها نیز دچار کمبود نیروی کافی است و آنقدر هم توسعه یافته و ثروتمند نشده تا با ثروت و منابع مورد نیاز این اوضاع را سامان دهد.
💠 تصویرپردازی این شرایط شاید کمی ترسناک و نگران کننده باشد، ولی این تصویری است که جمعیت شناسان برجسته داخلی و خارجی با توجه به آمار فعلی رشد جمعیت، برای آینده ایران متصور شدهاند.
💠 کاهش میزان موالید و کاهش رشد جمعیت در سالهای اخیر به یکی از مسائل اصلی کشور تبدیل شده است.
📌 عوامل فراوانی از جمله عوامل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و رشد ارزشهای غربی در زندگی افراد و حتی افراد متأهل و در سال گذشته کرونا و ترس مادران از اقدام به بارداری به دلیل همه گیری کرونا باعث کاهش نرخ جمعیت ۰.۶ در سال گذشته شده است.
سال ۱۳۹۹ همچنین شاهد بودیم که نرخ باروری کشورمان به کمتر از ۱.۶ فرزند بهازای هر زن رسیده است و ما در این موضوع هم در حال ثبت رکورد هستیم.
🔸 البته در حال حاضر ایران در مقایسه با بقیه دنیا و مقایسه با نمونههای جهانی ساختار جمعیت قوی و خوبی دارد و به عبارت جمعیت شناختی در پنجره جمعیتی به سر می بریم ولی سرعت کاهش نرخ باروری در ایران سبب میشود در چند سال آینده نه تنها فرصت پنجره جمعیتی را از دست بدهیم بلکه در ورطه کاهش جمعیت روزافزون قرار بگیریم.
🔴نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه
🔶حاکمان چه بخواهند و چه نخواهند و چه ظرفیت آن را داشته باشند یا نداشته باشند، الگوی رفتار و گفتار مردمان خواهند شد. به ویژه در دوران کنونی که رسانهها و عمدهترین ابزارهای اطلاعرسانی و تبلیغی نیز در اختیار آنان قرار دارد. آنان به صورت مرتب و روزانه در مرأی و منظر مردمان هستند. بسیاری از جوانان و نوجوانان آرزوی رسیدن به مقام و موقعیت سیاسی و اجتماعی آنان را دارند و از این رو سبک زندگی آنان و نوع گفتار و رفتارشان همواره مورد توجه دیگران قرار میگیرد.
🔶به همین دلیل، در آموزههای دینی نقشآفرینی فرهنگی حاکمان مورد تأکید و توجهی ویژه قرار گرفته و از آنان خواسته شده است که به شدت مواظب رفتار و گفتار خود باشند. در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) چنین میخوانیم:
صِنْفَانِ مِنْ أُمَّتِي إِذَا صَلَحَا صَلَحَتْ أُمَّتِي وَ إِذَا فَسَدَا فَسَدَتْ أُمَّتِي قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَنْ هُمَا قَالَ الْفُقَهَاءُ وَ الْأُمَرَاءُ.
دو گروه از امت من هستند كه اگر صالح شدند، امت من نیز صالح میشود و اگر فاسد شدند امت نیز فاسد خواهد شد. و در پاسخ به این پرسش که اینان کیستند؟ فرمودند: «فقیهان و فرمانروایان»
🔶جملة دیگری هم به پيامبر اکرم(ص) نسبت دادهاند که «الناس علي دين ملوکهم» و مولوي نيز در دفتر پنجم همين جمله را به پيامبر نسبت داده است:
آن رسول حق قلاووز سلوک
گفت الناس علي دين الملوک
چنين جملهاي هر چند جملهاي حکیمانه و تا حد زیادی درست است؛ اما به اين شکل در احاديث معتبر نيامده است. هر چند مضمون آن و مشابه آن در احاديث وارد شده است. في المثل، امام علي عليه السلام ميفرمايد:
النَّاسُ بِأُمَرَائِهِمْ أَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبَائِهِمْ؛
مردم به حاکمانشان شبيهترند تا به پدرانشان.
🔶علامه مجلسي در کتاب عين الحيات ميگويد: «عدل ملوک و امرا، از بزرگترين مصالح مردم است. عدل و صلاح ايشان موجبِ صلاح جميع عبّاد و معموريِ بلاد است و فسق و فجورشان مورثِ اختلالِ نظام امور اکثر عالميان و ميل اکثرِ مردم به طريق ايشان ميگردد.»
🔶سعدي چه زيبا نقش حاکمان در شکلدهي به سبک زندگي مردم را ترسيم ميکند. وی در حکايت 19 از باب اول گلستان (در سيرت پادشاهان) ميگويد:
آوردهاند كه نوشيروان عادل را در شكارگاهى صيدى كباب كردند و نمك نبود. غلامى به روستا رفت تا نمك آرد. نوشيروان گفت: نمك به قيمت بستان تا رسمى نشود و ده خراب نگردد. گفتند: از اين قدر چه خلل زايد؟
گفت: «بنياد ظلم در جهان، اول، اندكى بوده است هركه آمد بر او مزيدى كرد تا بدين غايت رسيده.»
اگر ز باغ رعيت مَلِک خورد سيبي/ برآورند غلامان او درخت از بيخ
به پنج بيضه که سلطان ستم روا دارد/ زنند لشکريانش هزار مرغ به سيخ
🔶به همين دليل است که امام علي (ع) تأکيد ميکند حاکمان جامعه، خود بايد در عمل از همه سبقت بگيرند و پيش از تبليغ زباني، با رفتار خود فرهنگسازي کنند:
أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي وَ اللَّهِ مَا أَحُثُّكُمْ عَلَى طَاعَةٍ إِلَّا وَ أَسْبِقُكُمْ إِلَيْهَا وَ لَا أَنْهَاكُمْ عَنْ مَعْصِيَةٍ إِلَّا وَ أَتَنَاهَى قَبْلَكُمْ عَنْهَا؛
اي مردم، به خدا من شما را به طاعتي برنميانگيزم، جز که خود پيش از شما به گزاردن آن برميخيزم. و شما را از معصيتي باز نميدارم، جز آنکه خود پيش از شما آن را فرو ميگذارم.
🔶همان حضرت در تمثیلی زیبا حاکمان را به نهری تشبیه میکند که جداول و جویهایی از آن منشعب میشود:
المَلِکُ کَالنَهرِ العَظِيم تَستَمِد مِنه الجَداوِل؛ فَانِ کانَ عَذباً عَذُبَت وَ اِن کانَ مَلِحاً مُلِحَت؛
زمامدار همچون رودخانه پهناوري است که رودهايي کوچک از آن جاري ميشود، پس اگر آب آن رودخانه پهناور گوارا باشد، آب درون رودهاي کوچک گوارا خواهد بود و اگر شور باشد آب درون آنها نيز شور خواهد بود.
و مولوي نیز همین حديث را در دفتر اول مثنوي به زبان ادبي و شعري توضيح داده است:
خوي شاهان در رعيت جا کند
چرخ اخضر خاک را خضرا کند
شه چو حوضي دان حشم چون لولهها
آب از لوله روان در کولهها
چون که آب جمله از حوضي است پاک
هر يکي آبي دهد خوش ذوقناک
ور در آن حوض آب شور است و پليد
هر يکي لوله همان آرد پديد
ز آنکه پيوسته است هر لوله به حوض
خوض کن در معني اين حرف خوض
(بخشی از کتاب در حال انتشار «راهکارهای عملی اصلاح اخلاق اجتماعی در تبیین بیانیه گام دوم»)
احمدحسین شریفی
بخشی از این بازار بزرگ در #هلند، فقط و فقط محصولات #ایرانی است. هرچه به ذهن خطور کند دارد.
نشانی این بازار در گوگل مپ:
https://goo.gl/maps/KRZyWmjqFZsCohj2A
🌸 مشاهدات، تجارب و یادداشتهای یک ایرانی 🇮🇷 در هلند و فرانسه
🔴تعویض مادر با لباس لئونل مسی!
🔶در جریان یکی از بازیهای اخیر تیم فوتبال پاری سَن ژِرمن فرانسه، پسربچهای از علاقمندان لئونل مسی، دستنوشتهای را به این مضمون روی دستان خود بلند کرده بود:
«لئو پیراهنت را بمن بده و من هم مادرم را به تو میدهم!» گویا مادرش هم در کنارش نشسته است!
🔶بعید است که در بچههای چارپایان و درندگان هم این سطح از انحطاط و سقوط را بتوانیم مشاهده کنیم!
🔶البته در کنار رسانهها و ابزارهای فرهنگساز مدرن و در کنار فرهنگ منحط سرمایهداری و ارزشهای حیوانی لیبرالیستی، خود پدران و مادران نیز در این انحطاط تربیتی و اخلاقی مقصر و متهم ردیف اولند.
#اخلاق
# تمدن_غرب
#معرفی_کتاب
@studiesofshia
✳️ محمد، زندگینامه پیامبر اسلام (ص)
✳️ Muhammad: A Biography of the Prophet
🔹کارن آرمسترانگ
🔹Karen Armstrong
این کتاب عنوان پرفروشترین کتاب سال امریکا پس از حادثه 11 سپتامبر را از آن خود کرده است. "کتاب زندگینامه پیامبر اسلام (ص)" نوشته کارن آرمسترانگ در سال 1383 توسط انتشارات حکمت به چاپ رسیده است.
این کتاب ۳۷۷ صفحه دارد و از مقدمه مترجم و نویسنده، ده فصل اصلى و پىنویسها تشکیل یافته است، اما آرمسترانگ کیست؟ انتشارات حکمت او را اینگونه معرفى مى کند:
خانم کارن آرمسترانگ یکی از صاحبنظران مشهور در عرصه دین در جهان انگلیسىزبان است که هفت سال از عمرش را در مسلک راهبهاى کاتولیک سپرى کرد. او شرح احوال خویش را در زندگىنامه پرفروش «از میان معبر باریک» بازنویسى کرده است.
وى مؤلف کتابهاى پرفروش و نامآورى چون «تاریخچهاى از خدا» که تا کنون به بیش از سى زبان ترجمه شده است، «اسلام: تاریخى کوتاه» و «کتاب بودا» از مجموعه کتاب هاى انتشارات واید نفلدونیکلسون است.
آثار دیگر آرمسترانگ عبارتاند از: «در جستجوى خدا: بنیادگرایى در آیین یهود»، «مسیحیت و اسلام»، در «آغاز: تفسیرى نوین از پیدایش»، «تاریخ اورشلیم: یک شهر، سه دین» و «خداشناسى از ابراهیم تاکنون».
کتاب «زندگینامه پیامبراسلام(ص)» آرمسترانگ که یک ماه پس از حادثه یازدهم سپتامبر انتشار یافت و به پرفروشترین کتاب سال امریکا تبدیل شد، با چه انگیزهاى به نگارش درآمد؟
آرمسترانگ در پاسخ به این پرسش مىنویسد:
۱ــ در برابر مخالفت یک کنگره اسلامى انگلیسى، شیوخ عربستان و علماى الازهر با فتواى آیتالله خمینى(ره)، معرفى دنیاى اسلام به خونخوارى، متعصب دانستن اسلام و مسلمانان و ارائه چهره وحشتناک از سیماى محمد(ص) واکنشى صورت نمىگیرد، در حالى که محمد(ص) یکى از انوار تاریخ بشریت است.
۲ــ غیرمنصفانه است که اقدام چند مسلمان افراطى را به آیین پیامبر اسلام(ص) نسبت دهیم و دین او را دین ترور، قتل و وحشت بنامیم.
🔹لینک دانلود فایل فارسی 👈👈👈
https://telegram.me/Allah4all/1930
23.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍 The Absolute Truth About Muhammad In The Bible
❇️ حقیقت ذکر نام حضرت محمد (ص) در انجیل
🔹ویدئوی حاضر اثبات میکند که نام پیامبر اسلام (ص) در انجیل عبری آورده شده است اما در ترجمه به زبان های دیگر همچون انگلیسی، کلمهی «محمد» به «محبوب و دوست داشتنی» ترجمه شده است.
|#ادیان_فرق |#پیامبر_اسلام |#اسلام_مسیحیت |#انجیل
🎬 ترجمه و تدوین: انجمن بین المللی ترنم صلح
21.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ چگونه اسلام قلبم را ربود.
❇️ How Islam stole my heart
🔹گفتگو با بانوی بی دینی که مسلمان شد.