⬅️ تعصب یا علم ؟
" این که انسان مدام افتخار کند تمام طول عمرش سر درس فلان استاد و فلانی و فلانی می رفته که هنر نیست، پس او کی وقت داشته فکر کند ؟؟؟؟ "
✳️ یکی دیگر از موجبات لغزش اندیشه ، گرایش به شخصیتها است شخصیتهای بزرگ تاریخی یا معاصر از نظر عظمتی که در نفوس دارند بر روی فکر و اندیشه و تصمیم و اراده دیگران اثر میگذارند و در حقیقت هم فکر و هم اراده دیگران را تسخیر میکنند ، دیگران آنچنان میاندیشند که آنها میاندیشند و آنچنان تصمیم میگیرند که آنها میگیرند ، دیگران در مقابل آنها استقلال فکر و اراده خود را از دست میدهند .
📚 استاد مرتضی مطهري، کتاب انسان و ایمان ، ص 71
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️مدیریت #درون و #بیرون!⚠️
تمام تلاش #انبیا بر این بوده است که #انسان به جایگاهی برسد
که خودش بتواند خودش را کنترل کند و در مسیر #فطرت حرکت کند.
در این شیوه، تمرکز بر #خودسازی است یعنی #مدیریت_درونی.
یعنی زور بالای سرت باشد و یا دوربین در محل
فعالیتت بگذارند تا خطا نکنی، بلکه چون بر نفْسَت مسلّط هستی،
در موقعیت خطا و جرم، خودت را حفظ میکنی حتی اگر به ضررت تمام شود.
اینکه رفتگر زحمتکشی میلیاردها پول را پیدا میکند و میتواند به راحتی
برای خودش بردارد بیآنکه کسی بفهمد، اما خودش به دنبال صاحب پول میگردد
-چه بسا هزینهای هم از جیب خودش بپردازد-
خروجی و ثمره این #تفکر و #تربیت است.
اگر بشر باوری به این تعلیمات فطری نداشت،
در هنگام تعارض منافع خود با افراد،
اگر #نظارت و #جزا نباشد، ترسی از تضییع و پایمال کردن
حقوق دیگران ندارد و برای اینکه بتوان او را مدیریت کرد،
باید نظارت شدید و دوربینهای زیاد و ...
وجود داشته باشد و گرنه برای جلب منفعت خودش،
چه بسا از کشتن دیگران هم ابایی نداشته باشد...
ساعت 21 و 34 دقيقه 13 جولای سال 1977 جريان برق شهر نيويورك قطع شد
و بخش بزرگي از اين شهر در تاريكي فرو رفت.
وسعت غارت به حدي بود كه پليس بيش از سه هزار غارتگر را دستگير كرد.
اين رويداد پر معنا مدتها از لحاظ كشف علل تحت بررسي
جامعه شناسان بود كه چرا در نيمه دوم قرن 20 و در شهر نيويورك كه
مقر سازمان ملل است چنين قانون شكني روي داده بود.
اين وضعيت، تمدن بشر معاصر را زير سؤال برد.
برای کاهش جرم، آخرین راه وضع قوانین سخت است. اما راه درست پیشگیری از جرم، تربیت انسان خودساخته است.
کتاب "اَلْغَدیر فِی الْکِتابِ وَ السُّنّة وَ الْاَدَب"، معروف به الغدیر کتابی به زبان عربی با موضوع اثبات امامت و خلافت بلافصل امام علی(ع) در واقعه غدیر، نوشته علامه عبدالحسین امینی است که در ۱۱ جلد تنظیم شده و جلد نخست، به بررسی سند حدیث غدیر اختصاص دارد. علامه امینی حدیث غدیر را یقینآورترین و متواترترین حدیث منقول از پیامبر(ص) میداند. ایشان بدین منظور سند حدیث را از صحابه و تابعان تا علمای قرن چهاردهم قمری با تکیه بر منابع اهل سنت ذکر میکند. او در جلد اول نام ۱۱۰ تن از صحابه پیامبر و ۸۴ تن از تابعانِ روایتکننده واقعه غدیر را گردآورده است. امینی در شش جلد بعدی، شاعران غدیر را معرفی و اشعار آنها را نقل کرده است. او در جلدهای پایانی، ضمن ادامه معرفی شاعران غدیر، به برخی از اختلافات شیعه و اهل سنت مثل جایگاه خلفای سهگانه و نقدهای شیعیان بر آنها، فدک، ایمان ابوطالب، تحلیل رفتارهای معاویه بن ابوسفیان و... میپردازد.
علامه امینی برای نوشتن این کتاب به کتابخانههای کشورهای مختلف از جمله هند، مصر و سوریه سفر کرده است. چنانکه علامه امینی گفته، او بیش از صد هزار کتاب را دیده و بیش از ده هزار کتاب را مطالعه کرده است. نوشتن کتاب الغدیر بیش از ۴۰ سال طول کشیده است. درباره الغدیر کتابها و پایاننامههای متعددی نوشته شده است. همچنین موضوعات مطرحشده در الغدیر به صورت یک مجموعه موضوعی در ۲۷ جلد منتشر شده است.
علامه امینی برای یافتن منابع جهت نگارش کتاب «الغدیر...»، سفرهایی به نقاط مختلف داشته است. وی در این سفرها در پی کتابخانهها، اعم از عمومی و شخصی بود. امینی در این کتابخانهها به مطالعه، استنساخ و تهیه مآخذ میپرداخته و گاه در پی تبلیغ دین اسلام و مذهب تشیع بوده است. برخی از شهرهایی که وی به آنها سفر کرده بود، عبارتند از: حیدرآباد دکن، علیگره، لکهنو، کانپور، جلالی (در هند) رامپور، فوعه، معرفه، قاهره، حلب، نبل، دمشق و....
علامه امینی (ره) سالها در کشورهای مختلف مشغول جمعآوری اطلاعات و دادهها درباره این کتاب بود و عاشقانه پژوهش میکرد.
به باور علامه امینی، این عنوان برای این کتاب بدین معناست که اگر کسی منکر حدیث غدیر و امور وابسته به آن شود، در واقع منکر قرآن، سنت، ادبیات، تاریخ و مجمع علمی شعر عرب شده است؛ چرا که نویسنده مدعای خود را با اسناد متقن و شواهد قطعی از هر سه منبع مذکور، به اثبات رسانده است.
ایشان یك تنه در برابر تحريف كنندگان تاريخ قيام كرد و با قلم توانا و آتشين و در عين حال منطقی و علمی خود، پردهها را كنار زد و حقايق را از لابلای زوايای تاريك تاريخ، بيرون كشيد.
محمدرضا حکیمی: در کتاب «الغدیر»، نزدیک ۱۵۰ کتاب از مهمترین کتابهای مسلمانان که در طول تاریخ شخصیت افراد و اجتماعات را ساخته است، به میان آورده شده و براساس ملاکها و مآخذ اهل سنت به مطالب آنها رسیدگی شده است. محمدرضا حکیمی، این کار علامه امینی را نوعی بازسازی علمی خوانده و معتقد است او به تصحیح کتابخانه عمومی اسلام دست زده است.
آیت الله جعفر سبحانی :
کتاب «الغدیر»، بیت القصیده آثار علامه امینی است. اقیانوسی است در موضوعات مختلف. یکی از مباحث مهم کتاب الغدیر، محاکمه مورخان است؛ محاکمه ای علمی با استناد به قرآن و حدیث. الغدیر، منادی وحدت حقیقی است.
شهید مرتضی مطهری
نقش مثبت الغدیر در وحدت اسلامی، از این نظر است که اولا منطق مستدل شیعه را روشن می کند و ثابت می کند که گرایش مسلمانان به تشیع، برخلاف تبلیغات زهرآگین عده ای، مولود جریان های سیاسی یا نژادی نبوده است. ثانیاً ثابت می کندکه پاره ای از اتهامات به شیعه که سبب فاصله گرفتن مسلمانان دیگر از شیعه شده است، به کلی بی اساس و دروغ است. ثالثاً شخص شخیص امیرالمومنین علی(ع) را که مظلوم ترین و مجهول القدرترین شخصیت بزرگ اسلامی است و می تواند مقتدای عموم مسلمین واقع شود و همچنین ذریه اطهارش را به جهان اسلام معرفی می کند.
یکی از نویسندگان لبنانی خطاب به علامه امینی چنین گفته است: شما تمام گوهرهای دریاها را یکجا در الغدیر جمع کرده اید. کاری کرده اید که باید گروهی از دانشمندان آن را انجام دهند. چطور شما توانسته اید به تنهایی این کار را بکنید؟
عادل غضبان مدير مجله مصری «الكتاب» در مقدمه جلد سوم الغدير میگويد: «اين كتاب، منطق شيعه را روشن میكند و اهل سنت میتوانند به وسيله اين كتاب شيعه را به طور صحيح بشناسنند. شناسايی صحيح شيعه سبب میشود كه آراء شيعه و سنی به يكديگر نزديك شود ، و مجموعا صف واحدی تشكيل دهند.»
یک عالم سنّی دیگر مینویسد:
"بنده با مطالعه کتاب پراهمیت الغدیر که جناب عالی معرفی فرموده بودید دانستم که تا به امروز عمر خود را بر سر یک مشت مطالب خرافی و پوچ گذراندهام و بیجهت شیعیان پاک و موحّد را مشرک و کافر دانستهام..."
اگرچه هدف اصلى و اولیه مؤلف، اثبات حديث غدير و تواتر آن بوده، ولى در عين حال هر آن چه را كه براى امت اسلامى حائز اهميت مىدانسته، در اين كتاب جمعآورى نموده است.
علاوه بر بررسی عالمانه صحت حدیث غدیر، بحث مفصّلی در مفاد این حدیث، تحقیق واژگان، شواهد لفظی و معنوی منطبق بر مدعای شیعه و نیز برخی از مباحث مورد اختلاف شیعه و دیگران ـ مانند ایمان ابوطالب، مسأله زیارت، علم امام، جعل حدیث و... ـ از مباحث طرح شده در الغدیر است.
علامه امینی در اين كتاب سعى بلغ در دفاع از حريم تشيع و دفع اتهامات وارده پيرامون اين مكتب و پيروان آن دارد، به طورى كه همواره و در موارد متعدد به نقد كتبى كه خواسته و يا ناخواسته عقائد حقه شیعه را مورد هجمه خود قرار داده و بهتانهاى ناروا بر آن وارد ساختهاند، مىپردازد و با استدلالهاى محكم آن را رد مىسازد.
منابع و مصادر مورد استناد الغدیر به جهت رعایت قواعد منطقی جدل، احتجاج و مناظره، همه از منابع عالمان اهل سنت است. این ویژگی کتاب همراه با اجتناب مؤلف از تعصب و یکسونگری، موجب شهرت جهانی الغدیر شده است.
به گفته یکی از بزرگان، زمانی که علامه از سفر علمی و تحقیقی چندماههاش به هندوستان بازگشت، از وی پرسیدند هنگام اقامتتان در هند، با گرمای آن کشور چه میکردید؟ اندکی تامل کرد و سپس گفت: اصلا متوجه گرمای آنجا نشدم!
سال 1324 چاپ اول كتاب الغدير در نجف آغاز مى شود و تا نُه جلد آن به طبع رسيده و در سراسر ممالك اسلامى و غير آن منتشر مى گردد. با انتشار كتاب گرانمايه "الغدير" سيل نامهها و ستايشها به دانشمند فرزانه و علامه خبير ارسال مى شود. اين تقريظها گاه از دانشمندان بزرگ شيعه و اهل سنت است و گاه از پادشاهان كشورهاى اسلامى .
خود آن بزرگوار میگوید: "هرگاه پشت میز مینشستم که الغدیر را بنویسم مثل اینکه حضرت علی(ع) را در کنار میز میدیدم که مطالب را به من دیکته میفرمود".
یک سخنی از علامه امینی نقل کردند، که انسان را منقلب می کند
بعد از نوشتن الغدیر گفته بود: «روز قیامت با دشمنان امیرالمؤمنین مخاصمه خواهم کرد! همان طور که آنها وقت آقا را گرفتند، وقت مرا هم گرفتند؛ و گرنه من میخواستم معارف امیرالمؤمنین را گسترش بدهم؛ اینها آمدند مرا وادار کردند که من در اثبات امامتش کتاب بنویسم!»
وقتی می گویند: اول مظلوم عالم؛ بی جهت نیست! حضرت چقدر مظلوم باشد که بعد از قرنها، تازه در اثبات امامتش کتاب بنویسند!
بيش از پنجاه سال است كه از تدوين كتاب الغدير میگذرد و با اطمينان میتوان گفت كه جامعه محققين اعم از شيعه و سنی با نام الغدير و با نوشتههای علمی و عميق و محققانه و پر احساس علامه امينی آشنا هستند. اما در طول اين زمان هنوز كسی نتوانسته برای الغدير حتی صفحهای ردّيه و يا نقدی كه قابل اعتنا باشد، بنويسد و اين خود نشانگر استحكام و متقن بودن مطالب اين كتاب است كه حتی مخالفين شيعه نيز نتوانستهاند اشكالی بر آن وارد نمايند.
تکمله الغدیر
«تکملة الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب: ثمرات الاسفار الی الاقطار»، عنوان کتابی چهار جلدی است که پس از درگذشت نویسنده الغدیر، بر اساس دستنوشتههای وی چاپ شده است. دستنوشتهها دو بخش بوده است:
یادداشتهای علامه امینی در سفر به سرزمین هند در سال ۱۳۸۰ق/۱۹۶۰م که چهار ماه را در آنجا گذرانده و نسخههای خطی و چاپی کتابخانههای آنجا را مطالعه و از آنها یادداشتبرداری کرده است.
یادداشتهای علامه امینی در سفر به سوریه در سال ۱۳۸۴ق/۱۹۶۴م که کتابهای خطی کتابخانههای آنجا را مطالعه و از آنها یادداشتبرداری کرده است.
قصد نویسنده این بوده است که این دو جزء، منبعی برای ادامه مجلدات الغدیر باشد.
موسوعة شعراء الغدیر
«موسوعة شعراء الغدیر: المستدرک علی کتاب الغدیر للشیخ الامینی»، عنوان کتابی هفت جلدی است که در سال ۱۴۳۱ق/۲۰۱۰م در نجف توسط انتشارات حرم امام علی (ع) منتشر شده است. نویسندگان این مجموعه، در جلد نخست، اشعاری مرتبط با غدیر را ذکر کردهاند که متعلق به قبل از قرن ۱۳ قمری بوده و به ادعای آنها، از نظر علامه امینی دور مانده است. همچنین در جلدهای بعدی، غدیریههای قرن ۱۳ تا ۱۵ قمری ذکر شده است.
🔸خروج حدود ١٧ هزار ایرانی از مرز زمینی برای حضور در «جمعه سیاه» ترکیه!
در بازه زمانی ١١ روزه از ٢٧ آبان ماه تا ٨ آذر ماه ١۶ هزار و ٧۵٩ نفر ایرانی از مرزهای زمینی وارد ترکیه شدند که در همین ایام ١۶ هزار و ۶٢٩ نفر به کشور برگشتند.
🔹هفته گذشته بلک فرایدی یا همان جمعه سیاه که فرصتی برای خرید با تخفیفهای چند ده درصدی است با استقبال عجیب ایرانیها از مراکز خرید ترکیه مواجه شد
🔹هزاران ایرانی از مرزهای زمینی برای خرید در این ایام ویژه خود را به مقاصد مختلف رساندند که گویا پرازدحام ترین و پرطرفدارترین مقصد در این برای ایرانیها مراکز تجاری وان در ترکیه بوده و جمعیت قابل توجهی از ایرانیها از مرز رازی خود را به مراکز خرید وان رساندند./ایلنا
پ.ن:نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی: هفتهای یک پرواز از تبریز به نجف داریم در مقابل ۱۸ پرواز به ترکیه!
🔻محمدعلی آلهاشم در خطبههای نمازجمعه تبریز:
🔹تعداد پروازهای خارجی از تبریز تنها به کشور ترکیه ۱۸ پرواز در هفته است درحالیکه متأسفانه تنها یک پرواز از تبریز به نجفاشرف وجود دارد و آنهم روز گذشته طی مراسمی افتتاح شد.
🔹مدتزمان پرواز تبریز به استانبول دو الی ۲.۵ساعت اما تبریز به نجف یک ساعت است درحالیکه بلیت های ترکیه نسبتاً ارزان اما بلیت های نجفاشرف بسیار گران هستند بهطوریکه زائرین نجف و کربلا تقریباً در حدود ۱۰ میلیون تومان باید پول بلیت پرداخت کنند.
🔺عاقبت ملکه رضاخان!
💥تاج الملوک همسر دوم رضاخان و مادر محمدرضا (ولیعهد)، حدود نیم قرن به عنوان زن مهم دربار مطرح بود. او همان فردی است که به عنوان ملکه شاه، به شکل بیحجاب و زننده، وارد حرم کریمه اهل بیت علیهاالسلام شد و ظاهرا مرحوم آیت الله بافقی، همین زن هتاک را نهی از منکر کرد و بدین جهت مورد ضرب و شتم رضاخان قرار گرفت. تاج الملوک، قبل از انقلاب، به همراه دخترش شمس از ایران فرار کرد و در حالیکه سابقه اعتیاد داشت، چندی بعد از شاه درگذشت. او در یک جنگ طولانی با سرطان خون، قرار گرفت و نهایتا در ۸۵ سالگی مرد. بعد از فوتش در نیویورک جنازه اش تا مدتی در سردخانه به صورت امانت قرار داشت، اما کسی برای کفن و دفن وی پیشقدم نمیشد! در مورد وضعیت تشییع او سخنان زیادی گفتهاند اما هر چه هست، دست تقدیر، فرجامی ناخوشایند و عبرتانگیز برای او رقم زد.
🔶 استقلال فکری و استقلال اقتصادی
🔹هیچ ملتی بدون استقلال فکری به استقلال اجتماعی، سیاسی، اقتصادی نمیرسد. محال است که ما از نظر فکر و فلسفه زندگی واردکننده و پیرو و کُپیه باشیم و بتوانیم از نظر اجتماعی مستقل باشیم.
🔹 البته مسئله نیاز علمی و صنعتی غیر از نیاز فکری است. هیچ مانعی ندارد که ملتی از نظر علمی و صنعتی نیازمند باشد ولی از نظر فلسفه زندگی و اصول زندگی مستقل و بینیاز باشد. نیاز فکری است که موجب محو شخصیت میشود نه نیاز علمی.
✍🏻#استاد_مطهری
📚یادداشتها، ج۱، ص۱۶۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*یک تیلیاردر کنیایی سال ۱۳۵۷ زن و بچه اش را رها میکند وعزم سفر به ایران را می کند تا امام خمینی رحمت الله را از نزدیک ببیند اما موفق نمیشود چند ماه انتظار اما محقق نمیشود وجنگ شروع میشود و تنها راه دیدن امام را در رفتن به جبهه می بیند وبا لشکر محمد رسول الله(ص) عازم جبهه ها میشود و سه سال نیم جبهه بوده و با رزمندگان رفیق میشود و در چندین عملیات شرکت می کند تا بالاخره یکی از دوستان رزمنده اش میشود محافظ امام و ایشان به واسطه دوستش موفق میشود امام خمینی را ببیند و جالب اینجاست فردای روزی که امام را از نزدیک میبیند و به آرزوی خودش میرسد، از ایران میرود به کنیا سراغ خانواده اش ولی همچنان عاشق امام و ایران می ماند.
در فیلم «اسلو»، یک دیالوگ خاص هست که گویا صرفا در چند جمله، کل داستان فلسطین را نقل میکند:
ابوعلی، یا همان وزیر تبعید شده دارایی فلسطین، به نماینده اسرائیل میگوید:
"مردم شما بخاطر عقاید شما در (اروپا) مورد آزار و اذیت قرار گرفتند،
در قتل عام کشته شدند و به فلسطین گریختند!
جایی که فرصت پیدا کردید که عبادت کنید و تلاش کنید و قوی شوید.
ولی وقتی قوی شدید، خانههای ما را آتش زدید، یک میلیون نفر از ما را از فلسطین راندید و امروز کارتان به جایی رسیده است که مدعی هستید هرگز چیزی به نام فلسطین وجود نداشته است!...
@ninfrance
ما میبینیم که از نظر قوّت و قدرت قلب و حماسه داشتن روح و نترسیدن از کشته شدن، حضرت زینب یک نمونه بسیار عالی اسلامی است و در تاریخ اسلام داستان او به عنوان یک نمونه کامل همیشه نقل شده است. آن چیزی که برای زن گفتهاند که نسبت به آن باید جبان باشد یعنی عملش جبانانه و محتاطانه باشد، در مورد ترس از جان یا ترس از مال و ثروت نیست، در مورد ترس از عفاف است.
📕استاد مطهری، تعلیم و تربیت در اسلام، ص۱۱۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اظهار نظر کشیش مسیحی درباره حضرت زینب سلام الله علیها...
با ترجمه ناقص
💥پاسخ به یک سوال تاریخی
✔️ مزار حضرت زینب (س) کجاست؟
✍ #محمدصادق_ابوالحسنی
▪️در یک جمعبندی کلان درباره مدفن حضرت زینب (س)، به چهار نظریه بر میخوریم که در اینجا به طور کوتاه به بررسی آنها میپردازیم: (به ترتیب از نظریه ضعیفتر تا قویتر)
1⃣ عراق: نظریه وجود قبر مطهر ایشان در شهر سنجار عراق "منطقهای در مسیر شام" ضعیفترین احتمال بوده و مردود است. شاید تنها کتابی که این نظر را به طور مستقل نقل کرده، کتاب المراه العظیمه... اثر حسن صفار است که از اهتمام دولتهای آل بویه و حمدانیان به بازسازی آن مکان در سنجار خبر داده است لکن همو بر پیشانی این قول، مهر تضعیف میزند.
2⃣ مدینه: احتمال دوم، وجود مدفن بی بی، در شهر مدینه در قبرستان بقیع یا مکانی نامعلوم است؛ ولی ادلهای که برای آن ذکر شده (همچون استصحاب اصولی) برای اثبات چنین موضوع تاریخی، دلیلی روشن و قانع کنندهای نبوده و در تعارض با ادله قویتری قرار دارد. نظریه مدینه، دیدگاه مرحوم بیرجندی صاحب کبریت الاحمر و استاد سید محسن امین است که در بین پژوهشگران معاصر، دکتر غروی نائینی نیز ضمن مقالهای در فصلنامه سفینه در پی طرح و بازسازی آن برآمده است.
3⃣ مصر: مقام السیدة زینب در قاهره مصر، از مکانهایی است که به عنوان مدفن حضرت زینب (س) مطرح شده است. از اسناد تاریخی موجود پیداست که، این مقبره، در قرن چهارم مورد توجه بوده است. مهمترین قائل این نظریه، عبیدلی نسابه است که در کتاب "اخبار الزینبیات" خویش، رواياتی نقل میکند كه هر يك گوياى سفر هجرتگونه حضرت زينب (س) به مصر و رحلت و دفن آن بانوى بزرگوار در محله «قناطر السباع» شهر قاهره است. در بین مورخین اهل سنت، این نظر به ابن طولون و ابن عساکر نسبت داده شده که خالی از تامل نیست؛ از علمای شیعه نیز، افرادی چون شیخ جعفر نقدی در کتاب زینب الکبری (س) بر این انگاره پای میفشارند. این نظریه، از چالشهای گوناگونی رنج میبرد که یکی از آنها ضعف سندی و محتوایی روایات موجود در اخبار زینبیات است. قائلین به نظریه شام، اشکالات مهمی بر آنها وارد ساختهاند که هنوز پاسخی در خور نیافته است. وانگهی، آنچه بر دشواری کار افزوده، برخی ادلهای است که نشان میدهد، مقبره قاهره، متعلق به زينب بنت يحيى المتوج (از نوادگان حضرت علی ع) است؛ نه زینب دخت امیرالمومنین (س)!
4⃣ شام (نظریه مختار): بر اساس نظریه معروف، مزار واقعی حضرت زینب، همین مرقد موجود در شام در هفت کیلومتری دمشق (در روستای «راویه» و منطقه «غوطه») است. در بین طرفداران این دیدگاه، از شمسالدین محمد ذهبی، ابن بطوطه مغربی، ابوبکر موصلی، عائشه بنت الشاطی، و نیز اعتقاد و سیره عملی: میرزای شیرازی و میرزای آشتیانی، و دیدگاه علمی محدث نوری و محدث قمی و ملاهاشم خراسانی ره نام بردهاند. خدا رحمت کند مرحوم والد ما استاد ابوالحسنی منذر (ره) و نیز صدیق دانشور ایشان مرحوم حاج شیخ احمد رحمانی همدانی (صاحب کتاب فاطمه الزهرا بهجه قلب المصطفی ص) نیز در مجموع بدین دیدگاه، باور داشتند.
از نگاه ما، نظریه شام، در مقایسه با بقیه احتمالات و مدارک، نظریهای جدیتر و قابل قبولتر مینماید. در عین حال این پرونده تاریخی هرگز مخدومه نیست و ما نیز داعیه جزم اندیشی نداریم و حقیقت مسائل را موکول به علم الهی میدانیم. الله عالم بخفیات الامور.
▪️به عنوان معرفی منابع جدید، میتوانیم نگاه خود را با دو تحقیق تقویت کنیم:
1⃣ مبسوطترین تحقیق درباره شناسایی مرقد حضرت زینب (س)، کتاب "مرقد العقیله..." به قلم شیخ محمدحسنین سابقی است. او برای این کتاب زحمت زیادی کشیده و اشکالاتی که بر نظریه شام وارد کردهاند را پاسخ گفته است. بر اساس این تحقیق، مرقد فعلی در شام اقوی است.
2⃣ مصاحبه مرحوم استاد پیشوایی که نظریه شام را قویترین احتمال معرفی میکند.
1439-7-[12-7-2015_1.27.54_PM]-naha.bar93.8.1.pdf
4.77M
🔘 دانلود: مبسوطترین تحقیق برای کشف مرقد اصلی حضرت زینب (س)🔻
📚 آرامگاه عقیله؛ ترجمه کتاب مرقد العقیله (س) فی میزان الدراسه و التحقیق..
✍ به قلم محمد حسنین سابقی
🔹 بر اساس این تحقیق، در بین احتمالات، قوی ترین نظر، وجود مرقد آن حضرت در شام است. خواننده در خلال مطالب با اطلاعات خوبی درباره سرشت و فرجام زندگانی ام المصائب س روبرو خواهد شد.
🔰شبهه :
تاریخ نگاران به دستهای از خادمان شاهان صفوی اشاره میکنند که مجرمین و کسانی که به مذهب تشیع نمیگرویدند را زنده زنده میخوردند. همچنین ایشان روشهای دیگری برای مجازات بکار میبردند همچون انداختن مجرمین جلوی سگانی که آدمخوار بودند. همچنین ذکر شده که بسیاری از این مجازات و شکنجهها ریشه در رسوم قبایل چادرنشین ترک آسیای میانهای داشت، که از حامیان شاه اسماعیل صفوی بودند و او را در به قدرت رسیدن یاری کردند.[۳] از جمله این رسوم که این حامیان وارد نمودند، زندهخواری دشمنان و استفاده از جمجمه دشمنان به عنوان جام بود.[۳] در دوران حکومت صفویان دستهای جلاد خامخوار وجود داشتهاست که به فرمان شاه، مقصرین را زندهزنده میخوردند.[۴] گاهی شاهان صفوی آنان را احضار کرده و دستور میدادند تا مجرمان را در جلوی چشمانش بدرند. این دسته از آدم خواران که در دربار شاه عباس نگهداری میشدند چیک (چگیین) نام داشتند.[۵] گفته میشود که لشکر چهل نفری آدم خواران شاه عباس همه جا او را همراهی میکردند و قربانیان را میخوردند.[۶] کریم نجفی برزگر، استاد تاریخ صفوی، عنوان میکند که بسیاری از این اعمال تحت عنوان گسترش شیعه توجیه میشد.
در رابطه با آدم خواری در دوره صفوی آیا این مورد از قطعیات است و مورد اتفاق منابع دست اول تاریخی و این اتفاق می افتاده است اگر این گونه است آیا علمای شیعه در آن دوره واکنشی به این عمل داشته اند یا خیر ؟ یا صرفا یک شایعه ای است از سوی جنگ روایی مخالفان صفوی یا شایعه ای است ساخته خود دستگاه پروپاگاندای حکومت صفوی برای ایجاد رعب و وحشت در بین دشمنان ؟
wart R. Sutherland (1998). The World's Religions Published by G.K. Hall, Original from the University of California Digitized 8 Apr 2008 ISBN 0-8161-8978-1, 9780816189786، Page 362
The Crowned Cannibals: Writings on Repression in Iran - Page 22 by Reza Baraheni - Political Science - 1977 - 279 pages
A Persian Odyssey: Iran Revisited By Rami Yelda Edition: illustrated Published by A. Pankovich Publishers, 2005 Original from the University of Michigan Digitized Aug 29, 2008 ISBN 0-9672101-5-1, 9780967210155 , Page 325
🔵 پاسخ استاد موسی نجفی:
غالب حملات به صفویان به خصوص در کتب مورخین سکولار بخاطر تاثیر شیعی صفویه بر هویت و وحدت ملی ایرانیان باز می گردد۰ البته در زمان خود آنها نیز دشمنانشان که عمدتا وابسته به عثمانی ها بوده نیز ، "صفویه هراسی " را تبلیغ می نمودند ۰ سلاطین بعد از صفویه هم گاهی از محبوبیت مردمی برخی از آنان در اذهان ملی مطلع می شدند نسبت به آنها طریق کینه ورزی و عناد را در پیش می گرفتند؛ فلذا صفویه از بدو تولد تا به امروز در معرض انتقام جویی فرهنگی و سیاسی و اعتقادی و ملی قرار داشته است ؛ اما این همه باعث نمی شود که همه کارها و اعمال و شیوه های آنها را در حکومت داری ، درست و بی عیب و نقص بشماریم ۰ البته مسائلی مثل آدمخواری و این سنخ مطالب از عقل سلیم و باور آدمی به دور است ولی می توان گفت روشهای حکومتی و شیوه مجازات ها در قرون گذشته با دنیای معاصر متفاوت بوده و میزان اعمال قدرت آن در مناطق مختلف دنیا فرق می نموده است ۰ این نکته را هم دقت نمایید که دفاع از معدل عصر صفویه با دفاع از جزء جزء عملکرد برخی از آنان قابل تفکیک است ۰ در این مورد در زمان خود ما هم دفاع از کلیت نظام جمهوری اسلامی با دفاع از عملکرد ضعیف برخی دولت ها بسیار فاصله داشت و متفاوت است و انتقاد از جزئیات این دسته از رجال دولتی با معیارهای اصولی در خود نظام جمهوری اسلامی تباین در خور توجهی را نشان می دهد۰
🔵دیوید فرامکین نویسنده کتاب "صلحی که همه ی صلح ها را بر باد داد " در صفحه ۱۷۶ با مرور تحولات تاریخی دوره جنگ اول جهانی، نوشته های محرمانه و گزارشات خصوصی آنان در مورد مذاکرات سیاسی و امتیاز دادن و امتیاز گرفتن، بر سر استقلال عرب ها از امپراطوری عثمانی، از قول کارشناسان انگلیسی چنین می نویسد :
🔶🔶 خواهیم دید چون زمان قول و قرار فرا رسد ، باید حیله گرانه از عبارات چند پهلویی استفاده کرد تا خود را به چیزی متعهد نکند۰
و در مورد سرنوشت اعراب بعد از جنگ و حل مسئله عثمانی اظهار می دارد : باید زبانی دو پهلو در پیش گرفت از یک طرف پذیرفت که عربها بعد از جنگ باید به استقلال برسند و از سوی دیگر مطرح کرد که برای تاسیس دولت های عرب به مستشار و مقامات اروپایی نیاز است و البته این مقامات باید منخصرا انگلیسی باشند !! به سخن دیگر هر دولت عرب مستقل در خاورمیانه بعد از جنگ در واقع تحت الحمایه بریتانیا می شد.
🔴و در جای دیگر می خوانیم که : دولت بریتانیا خود را علاقه مند به استقلال آسیای عرب زبان نشان داد بی آنکه درباره شکل دولتی که آنجا به وجود می آمد یا مرزهایی که برایش تعیین می شد قولی بدهد ۰
و در نهایت با این جملات میتوان به عمق سیاست و اخلاق دیپلماسی انگلیسی پی برد که : هر تعریف دقیقی از خواسته های ما عرب ها را رم می دهد لذا در مذاکرات با شریف حسین نه حقی برای ما به بار می آورد و نه دست ما را می بندد ۰
بریتانیا سخت به دنبال کسب حمایت اعراب بودند اما تمایلی به پرداخت بهایی نداشتند.
و اما چیزی هم که می پرداختند در واقع سکه ی تقلبی زبانی بی معنی بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهر نئوم، رؤیای بن سلمان
@ttt1400
علمسنجی عجیب و غریب وزارت علوم!
واحد "مدیریت پژوهش و فنّاوری ایران" (مپفا) وابسته بهمعاونت پژوهشی و فنّاوری وزارت علوم، اعضای هیئت علمی دانشگاهها و پژوهشگاهها را ملزم ساخته است تا مختصات پژوهشی خود را در سامانهای بهنام "علمسنجی اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی و فنّاوری" ثبت کنند
. مراد از مختصات پژوهشی، آدرس افراد در سه پایگاه استنادی اسکوپوس (Scopus)، گوگلاسکولار (Google Scholar) و وبافساینس (WoS) است.
کار این پایگاهها آن است که مقالات علمی و پژوهشی فرد در ژورنالها و کنفرانسهای معتبر خارجی را ثبت، آمار ارجاع بهآنها را رصد و نمرهای بهنام عدد اچ (H Index) را بهنویسنده نسبت دهد. ضریب اچِ بالاتر، نشانهی مرجعیت و برتری علمی است.
سامانهی علمسنجی، بر این اساس، مراکز آموزش عالی کشور و در هر مؤسسهای نیز اعضای هیئت علمی را طبقهبندی میکند. قاعدتاً مؤسسه و فردی برتر تلقی میشوند، که بر مبنای معیارهای پایگاههای استنادی دنیا، عدد اچ بالاتری داشته باشند. این معیارها اما چند اشکال اساسی دارند:
یکم / مجلات علمی پژوهشی فارسیزبانی را که داخل کشور منتشر میشوند، مطلقاً نمیبینند! یعنی اگر مقالهی عضو هیئت علمی، مثلاً در مجلهی علمی پژوهشی "عمران شریف" منتشر شد، چون توسط پایگاههای استنادی معتبر جهان دیده نمیشود، در ارزیابی علمی مؤلف و دانشگاه متبوع وی ملحوظ نمیگردد! بههمین دلیل است که رغبت بهفارسینویسی، میان دانشگاهیان ما فروکش کرده تا جایی که، نشریات داخلی متعددی، زبان نگارش را از فارسی بهانگلیسی تغییر دادهاند.
دوم / حتی مجلات علمی پژوهشی انگلیسیزبانی را که داخل کشور منتشر میشوند، اگر آیاسآی (ISI) باشند، نمیبینند. نتیجهی قهری دو اشکال اخیر آن است که ارزیابی توانمندی علمی مؤسسات و افراد بر مبنای معیارهای پایگاههای استنادی دنیا، در کشوری که نصف تولیدات علمی آن در نشریات داخلی منتشر میشود، فاقد دقت و اعتبار است.
سوم / وقتی مراکز آموزش عالی و اعضای هیئت علمی ما، ارتقاء و رشد مادی خویش را در تولید مقالات مورد پسند پایگاههای استنادی دنیا میبینند، قطعی است که اهداف، برنامه و مسیر حرکت علمیشان متأثر و رسالت اصلی آنها که رفع نیازهای کاربردی کشور است، حسابی کمرنگ شود.
جمعبندی سه نکتهی فوق آن است که توجه بیش از حد و بلکه افراطی وزارت علوم و مقامات مافوقِ آن بهپایگاههای استنادی معتبر دنیا، اولاً زبان فارسی را تدریجاً از ادبیات علمی نخبگان کشور محروم و لذا جایگاه آن را تضعیف میکند؛ ثانیاً اهداف و نظام ارزشی حاکم بر مراکز آموزش عالی ما را از اصالت خود خارج و راهبری این مجموعه را بهغیرایرانی میسپارد؛ ثالثاً دلهای اساتید و خصوصاً دانشجویان ما را هرچه بیشتر متوجه آن سوی آبها و آنها را عملاً بهمهاجرت تشویق میکند.
معتقدم تولیدات علمیمان را هم بهفارسی باید بنویسیم، هم بهانگلیسی. هم بخش علمی ادبیات فارسیمان را باید غنا بخشیم، هم در عرصهی بینالملل باید حضور علمی قوی داشته باشیم. حتی برای هر دو نوع نوشته، در آییننامههای ارتقاء امتیاز وتویی قائل شویم. اما جانب اعتدال را نیز رعایت کنیم. تعامل علمی با غرب هرقدر ضرورت داشته باشد که حتماً دارد و موجب افتخار است، هرگز مجوّز آن نیست که سیاستگذاری علمی کشور را نیز برونسپاری کنیم!
نهایتِ خودباختگی و بیشخصیتی است که مراکز آموزش عالی و دانشمندان خود را نه بر اساس تجربه، شاخصها، اقتضائات و توانمندی ایرانی، که بر مبنای معیارهای پایگاههای استنادی دنیا طبقهبندی کنیم! بهراستی چرا وزارت علوم، خود ظرف دهههای گذشته یک پایگاه استنادی بومی قوی برپا نکرده است که تمامی مقالات داخل و خارج از کشورِ هر عضو هیئت علمی را ثبت، ارجاعات بهآنها را رصد و عدد (H) را رأساً محاسبه کند؟ چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم را بدین کار ملزم نکرده است؟
بامزه آنکه جماعتی پایگاههای استنادی دنیا را بر نظام آموزش عالی ما حاکم میکند، که فریاد ناحقش علیه نفوذ سند بینالمللی ۲۰۳۰ در نظام آموزش و پرورش، گوش فلک را کر کرده است! بامزهتر آنکه حتی مسئولان آموزش عالی عهد پهلوی، با راهاندازی نشریات علمی پژوهشی فارسیزبانِ حقیقتاً فاخر، این بزرگترین میراث فرهنگی کشور را پاس داشتند؛ مسئولانِ مدعی ارزشمداری روزگار ما اما، ولو ناخواسته، با علمسنجی نابخردانه، تیشه بهریشهی این ثروت عظیم ملی میزنند! بهقول استاد دکتر محمد فشارکی:
بگرفته غم گلویم چون ابر شامگاهی
شادی بهدل نبینم گاهی نه دیرگاهی
از درِد روزگارم و از روزگارِ دردم
آهی برارم از دل، از دل برآرم آهی
محسن کمالیان /استاد تمام پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله