🔰🔴 یک سوال بی جواب!
ظاهرا حدود ۷۰ سال پیش اسراییل و متحدانش طی معاهده ای قسمتهای زیادی از کشور دوست و برادر ، فلسطین را اشغال کردند و ما تا به امروز برای حمایت از مردم مسلمان و مظلوم فلسطین اسراییل را به رسمیت نمیشناسیم و با این کشور ظالم مسابقه هم نمیدهیم.
از طرفی حدود یک قرن قبل از آن واقعه هم کشور روسیه طی معاهده ای ظالمانه در دو نوبت قسمتهای زیاد از خاک مردم مسلمان ایران را اشغال و به خاک خود ضمیمه کرد !!!!
حال چگونه است که ما کشوری که خاک خودمان را اشغال کرده به رسمیت میشناسیم اما کشوری را که خاک دیگران را تصرف کرده به رسمیت نمیشناسیم؟
اگر کسی جوابی بدهد ، مرا یک عمر بنده خود کرده است
🔴 جواب :
🔵 دکتر موسی نجفی:
✅این سوال کمی رنگ" سفسطه" دارد؛ روسیه یک کشور جعلی نیست که ما آن را به رسمیت بشناسیم و زمان مورد بحث تحت حکومت تزارها با ما جنگ می کردند، پس وجود داشتند؛ ولی دشمن متجاوز بودند؛ اما اسرائیل یک کشور واقعی نیست۰
✅در ثانی تجاوز روسها مربوط به بیش از دویست سال قبل است در حالی که تجاوز اسرائیل به روز است و دشمن بالفعل ما می باشد
✅ما هر چند از دست دادن بخشی از قفقاز و افغانستان و بلوجستان را ناگوار میدانیم ولی اگر بخواهیم ادعایی داشته باشیم باید معاهدات بین المللی را پاره کرده و به راه صدام حسین برویم البته در این راه دیگر کشورها بخصوص عربهای خلیج فارس ادعاهایشان را با وقاحت بیشتری مطرح می کنند
✅اما نکته آخر که بعضی هموطنان به ظاهر ملی گرا مطرح می کنند و به نوعی منافع ملی ما را بدون جهان اسلام و در تقابل با آن می بینند، باید بدانند که نفوذ بین المللی ما ایرانیان و قدرت ملی فعلی ما در حال حاضر و درجه اول بخاطر سکنی گزیدن انقلاب اسلامی در سرزمین ایران است و این عامل قدرت فرامنطقه ای و جهانی به ما داده است و بقول غربیها باعث شده ایران در پایتخت های عربی و اسلامی بغداد و بیروت و دمشق و صنعا و بحرین و غیره نفوذ فرهنگی داشته باشد و اتفاقا "نفوذ تمدنی" حتی ایرانی ما هم از این طریق ممکن شده است ۰ تاریخ اثبات کرده است محدود نمودن ایرانیان در چارچوب دیوارهای ایران نه تنها فایده ندارد بلکه حتی کشورهای کوچک را هم نسبت به ایران به طمع می اندازد ؛ فلذا همانقدر که "ایران تاریخی" یک واقعیت است "ایران اسلامی شیعی" هم پانصد سال است به شکل در هم تنیده شده ای "هویت ملی" ما ایرانیان شده است۰
📌 زندگینامه حضرت خدیجه(س)
نام پدر: خويلد از قبيله بنى اسد از بطن قريش.
نام مادر: فاطمه.
همسر رسول خدا(ص) و مادر فاطمه(س).
در جوانی به دلیل پاکدامنی، به طاهره مشهور بود.
قبل ازدواج، تاجر بود.
پیامبر(ص)، شریک تجاری خدیجه در سفر به شام بود.
خدیجه با اطمینان از توانایی، صداقت و رفتار نیکوی رسول خدا(ص) در تجارت، پیشنهاد ازدواج به او داد.
رسول خدا(ص) با مشورت ابوطالب، خدیجه را به همسری پذیرفت.
سن ازدواج با رسول خدا(ص):
برخی مورخان قدیمی: در حدود سن ۴۰ سالگی.
برخى از محققان معاصر براساس اسناد کهن معتقدند:
ایشان دوشیزه (باكره) و ۲۵ یا حداکثر ۲۸ سال داشته اند، یعنی هم سن پیامبر یا نهایتا سه سال بزرگ تر بوده اند.
فرزندانى هم كه به آن بزرگوار نسبت داده شده (رقيه، هند، زینب و ام كلثوم) از ایشان نبوده؛ بلكه فرزندان خواهرشان بوده اند و حضرت خديجه پس از وفات خواهرشان، سرپرستى آن فرزندان را به عهده گرفته بودند.
📍ایشان تمام اموالش را برای اسلام خرج کردند.
در سختی ها به ویژه در شعب_ابوطالب همراه پیامبر(ص) بود و جان خود را تقدیم راه اسلام کرد.
علامه جعفر مرتضی یکی از مورخان و پژوهشگرانی است که در دهه های اخیر در تألیف ارزشمند خود یعنی "الصحیح من سیرة النبی الأعظم"، شواهد و قرائن فراوانی را بر اختلاف سنی بسیار کم پیامبر اکرم (ص) و خدیجه (س) و ازدواج نکردن آن بانو پیش از وصلت با حضرت رسول (ص) اقامه می کند.
ایشان بر اساس شواهد و قرائن و پژوهش های مورد تأیید بسیاری علما و مراجع شیعه می فرماید:
مطابق تحقیق دانشمندان آگاه، حضرت خدیجه (س) هنگام ازدواج با پیامبر ۲۵ یا ۲۸ ساله و دوشیزه بوده و روایت ۴۰ سال یک روایت غیر قابل اعتماد است و آن دو نفر که به عنوان شوهر قبلی خدیجه (س) ذکر شده، شوهر خواهر او بودهاند که نامش هاله بود و فرزندانی را که نام میبرند مربوط به خواهر اوست.
👇👇👇👇
پژوهشی در بیاعتباری چهلسالگی خدیجه (س) هنگام ازدواج با پیامبر (ص)
https://www.irna.ir/news/83774628/%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%86%D9%87%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D9%84%DA%AF%DB%8C-%D8%AE%D8%AF%DB%8C%D8%AC%D9%87-%D8%B3-%D9%87%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D8%A8%D8%A7-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1
noormags-بررسی_و_نقد_آراء_مستشرقان_درباره_زندگانی_حضرت_خدیجه_علیها_السلام-1417252_2435002.pdf
654.7K
📆🖋 مقاله
📚 بررسی و نقد آراء مستشرقان درباره زندگانی حضرت خدیجه علیها السلام
✍ نویسندگان: محمدحسن عطاری و... | فصلنامه تاریخ در آینه پژوهش
1_1500331060.pdf
2.92M
فلسفه ازدواج های متعدد پیامبر(ص)
پاسخ اجمالی:
ازدواج های پیامبر(ص) جنبه جنسی نداشته است؛ زیرا غالبا در سن پیری حضرت بوده و تا 53 سالگی، جز خدیجه همسری نداشتند و اکثر همسرانشان بیوه بودند. بلکه این ازدواج ها، بر اساس ویژگی ها و شرایط قبیله ای آن زمان، در بسیارى از موارد جنبه سیاسى داشته؛ و گاهی براى گسترش اسلام، کاستن از عداوت، یا جلب محبت اشخاص و یا اقوام متعصب بوده و یا براى شکستن سنت های جاهلى انجام شده است.
ازدواجهای پیامبر(ص) برای اهداف والایی مثل نجات برخی از زنان (سوده و ام حبیبه دختر ابوسفیان) از افتادن در دامن قبایل کافر و مشرک، تحکیم روابط با قبایل بزرگ عرب و جلب حمایت آنان (ازدواج با عایشه و حفصه)، حفظ مقام و آبروی بعضی از زنان با شخصیت (زینب بنت جحش)، جبران زحمتها و رفع نگرانی و سرپرستی از یتیمان آنان (ام سلمه)، باطل کردن حکم جاهلی در بارهی همسر پسرخوانده (زینب بنت جحش)، آزادی اسیران جنگی و تحکیم مبانی اسلام در قبایل غیر مسلمان (جویریه و صفیه) و... بوده است.
شاهد ما آن است که اکثر همسران پیامبر اسلام(ص)، زنانی بیوه و سالخورده بودند.
پس اگر خداوند به پیامبرش اجازهی ازدواج با بیش از چهار زن را داده است، برای مصالح مهمی بوده است که به آنها اشاره گردید. علاوه بر این، این قانون به کسی این اجازه را داده است که از آن سوء استفاده نخواهد کرد و شاهد ما رفتار و زندگی آنحضرت است که علیرغم امکان ازدواج با دختران زیبا روی، به زنان سالخورده اکتفا فرمود. پس به دلیل مقام والای پیامبر و مصالحی که در کار بود، بعضی از احکام واختیارات به ایشان اختصاص داده شد.
چرایی ازدواج نکردن حضرت عیسی(ع)؟!
پرسش : با توجّه به این نکته که ازدواج یکی از عوامل کمال و خود سازی است، چرا حضرت عیسی(ع) ازدواج نکردند؟!
پاسخ اجمالی:
- هر چند ازدواج، مورد توصیه دین و مطابق با فطرت بشری است، و برای بسیاری از افراد برای رسیدن به کمال، «شرط لازم» است، امّا نباید ازدواج را «شرط لازم» برای همگان دانست؛ به همین دلیل حضرت عیسی(ع) و مادرشان حضرت مریم(س) بدون ازدواج به کمال رسیدند.
گفتنی است؛ ازدواجنکردن آن حضرت به این دلیل نبود که ازدواج امر ناپسندی است، بلکه برخی پیامبران، وظایفی استثنایى داشتند که ارتباطی به عموم مردم نداشت.
- ازدواج نکردن حضرت مسيح(ع) بخاطر بد بودن ازدواج از دید ایشان نبود، بلکه ایشان حدود سى سال در بین مردم بود و در اين مدّت برای تبليغ آيين حق پيوسته از نقطه اى به نقطه ديگر مى رفت و مجالى براى ازدواج نيافت.
- از طرفی اگر ازدواج مي كرد چه بسا نسل ایشان به علت ولادت غير طبيعي جدشان عيسي(ع) مدعي خدازادگي مي شدند و یا اینکه مردم درباره آنها دچار غلو می شدند، چنانکه درمورد حضرت عیسی دچار غلو شدند.
- همچنین با توجه به افراط بنی اسرائیل در شهوت رانی و ازدواج، شرایط فرهنگی آن زمان اقتضای زندگی زاهدانه می کرد؛ چنانکه حضرت عیسی و یحیی(ع) که هر دو، همزمان در شرایط فرهنگی و اجتماعی واحدی می زیسته اند، هیچکدام ازدواج نکردند.
- ضمن اینکه حضرت عیسی هرگز توصیه به مجرد بودن نکرده اند و منع از ازدواج از بدعت هايى است كه در زمان هاى بعد به وجود آمد؛ فرهنگ مجرد زیستن بخاطر برداشت اشتباه یا مقاصد دیگری که رهبران مسیحی در سر داشتند رواج یافت.
علاوه بر این، حتی اگر در زمان حضرت عیسی(ع) این روش برای ایشان و برخی دیگر پسندیدهتر بود، امّا با ظهور پیامبر اسلام(ص)، دیگر سنتهای دینی گذشته برای ما حجت نیست، بلکه بر اساس آموزههای اسلامی، سنت حضرت محمد(ص) برای ما سرمشق است؛[2] ما باید از آنحضرت پیروی کنیم.
https://www.islamquest.net/fa/archive/fa57061
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=44&lid=0&catid=27400&mid=415845
@ttt1400
👓 #مسجد نصیرالملک شیراز، جایی برای عبادت خدا یا محل کشف حجاب و تبرج جاهلی؟!
#جنایات_غرب | در ایران
📌 گوش و بینیهای بریده در جزیره هرمز ایران
🏝 #جزیره_هرمز در سال ۸۸۶ ه.ش (۱۵۰۷ میلادی) توسط #آلفونسو_آلبوکرک پرتغالی به اشغال در آمد. پرتغاليها در طول بیش از صدسال حضور در هرمز، جنایات فراوانی را از خود ثبت کردهاند.
📖 به نقل کتابهای تاریخی، آلبوكرك دست و پاي اسيران را به اصطلاح خود براي «رضاي خدا» بدون ابراز اندك شفقتي ميبريد و آنها را ناقص الاعضاء ميساخت.
✍️ سياحاني كه پس از خروج پرتغاليها از #خليجفارس به اين منطقه مسافرت كردهاند در سفرنامههاي خود به كرات از مردماني ياد ميكنند كه گوش و بيني نداشتهاند و اظهار ميكردهاند كه گوش و بيني آنان را دريانوردان پرتغالي بريدهاند.
📚 كتاب تحفة المجاهدين في احوال البرتغاليين
👤 نويسنده: زينالدين بن عبدالعزيز المعبري المليباري
🌐https://download-date-history-pdf-ebooks.com/15767-redirect
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معماری ایرانی
🏗 #معماری شگفتانگیز و خاصیت دار ایرانی
⚠️این است معماری ایرانی اسلامی!! و صد حیف که این هنر رو دارن از ساختاری شهری ما حذف و معماری بی خاصیت غربی رو جایگزین میکنن!!!
‼️اگر یک ساختمان غربی چنین ویژگی های داشت، در بوق و کرنا کرده بودن!!!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝راه رفتن در پرسپولیس ۲۵۰۰ سال پیش
📌تصاویر بازسازی شده موزه گتی کالیفرنیا از تخت جمشید با کمک کارشناسان و باستان شناسان شکل گرفته است. میتوانید به ۲۵۰۰ سال پیش سفر کنید و پرسپولیس را ببینید.
🔸نکته ای که باید رعایت کنید که فقط به سمت بالا اسکرول کنید.
🌐https://persepolis.getty.edu
نوشته اند: ناصرالدین شاه قاجار در ماه مبارک رمضان نامه ای به مرجع تقلید آن زمان میرزای شیرازی به اين مضمون نوشت : من وقتی روزه میگیرم از شدت گرسنگی و تشنگی عصبانی میشوم و ناخود آگاه دستور به قتل افراد بی گناه میدهم لذا جواز روزه نگرفتن مرا صادر بفرماييد!
میرزای شیرازی در جواب ناصرالدین شاه نوشت:
بسمه تعالی . حکم خدا قابل تغییر نیست لکن حاکم قابل تغییر است اگر نمیتوانی به اعصابت مسلط شوی از مسند حکومت پایین بیا تا شخص با ایمانی در جایگاه تو قرار گیرد و خون مؤمنین بیهوده ریخته نشود!
🔰 حاج اقا نورالله نجفی اصفهانی
💠 از علمای مشروطه خواهی که در مقابل استبداد شاهان ایستاد و وقتی دید رضاخان، قوانین مشروطه ای که خون مردم بخاطر آن ریخته شد را زیر پا گذاشت علیه او قیام کرد و در نهایت در دی ماه 1306 ش ،توسط اعلم الدوله، پزشک رضاخان ، توسط تزریق آمپول هوا به شهادت رسید.
✳️ یکی از مهمترین کارهای او این بود که وقتی ظل السلطان، پسر ناصرالدین شاه، که حاکم اصفهان بود، بخاطر مخالفت با صفویه، تصمیم به تخریب آثار باستانی اصفهان که در زمان صفویه ساخته شده بود گرفته بود، جلوی او ایستاد و نگذاشت چهل ستون و عالی قاپو، تخریب شود.
منبع : کتاب تاریخ بیست ساله ایران، نوشته حسین مکی ، ج 4 ، ص 402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آمارسازی غربی
دروغ بزرگ؛ شادترین کشورهای جهان
@ttt1400
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از افتخارات ایران اسلامی
طیف(اسپکتروم) گنبد مسجد جامع نطنز ، مربوط به دوره ایلخانی ، حدود ۷۰۰ سال پیش، در حالی که کشف طیف توسط نیوتن مربوط به حدود ۲۷۰ سال پیش اعلام شده است
مرحوم علامه طباطبایی:
«و به جانم سوگند، اگر مطالعهکننده اهل تأمل، تاریخ اجتماعی غربیها را از آغاز نهضت جدید در اروپا مورد مطالعه قرار داده و نحوه رفتارشان را با امتهای ضعیف و درمانده مورد مشاهده و تعمق قرار دهد، برخلاف ادعاهای ظاهرشان که جز رأفت و خیر بشر را نمیخواهند و در راه حریت و آزادی انسانها و نجات مظلومان و شکستن سنت بردگی و اسیری، از جان و مالشان مایه میگذراند، آنها را جز افرادی که هر روز با اسمی خاص، در صدد به بندگی کشیدن ملتهای ضعیفاند، نخواهد یافت. روزی از طریق قهر و غلبه، روز دیگر از راه استعمار; روزی از طریق ادعای مالکیت و روزی دیگر از راه ادعای قیمومت و سرپرستی; روزی به اسم حفظ منافع مشترک و روز دیگر با نام کمک در حفظ استقلال کشور دیگر; روزی با اسم حفظ صلح و آرامش و دفع تهدیدها و روز دیگر با نام دفاع از طبقات محروم و هر روز به بهانهای; و جوامعی که چنین ویژگیهایی دارند، فطرت انسانی هرگز آنها را به صلاح نشناخته و حکم به سعادت آنان نخواهد کرد، اگرچه از حکم دین و وحی و نبوت درباره معنای سعادت نیز صرف نظر شود.»
«و لعمری، لو طالع المطالع المتامل تاریخ الاجتماعیة من لدن النهضة الحدیثة الاوروبیة و تعمق فیما عاملوا به غیرهم من الامم و الاجیال المسکینة الضعیفة، لم یلبث دون ان یری ان هذه المجتمعات التی یظهرون انهم امتلؤوا رافة و نصحا للبشر یفدون بالدماء ...»
(المیزان، ج4، ص 106 - 107)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰کلیپی از تاریخ اولین شرکت دانش بنیان در عصر قاجار
✅ابعاد نهضت تحریم کالاهای خارجی در ایران
🔰شرکت اسلامیه اصفهان بزرگترین حرکت اقتصاد ملی است که در فاصله بین قیام تحریم تنباکو با نهضت مشروطیت توانست با تولید "منسوجات ایرانی " در مقابل امواج نفوذ اقتصادی بیگانه مقابله نماید۰ این حرکت جهاد اقتصادی همان ریشه تاریخی جریان شرکتهای دانش بنیان امروزی است.
تهمت پر طلاق بودن امام حسن مجتبی
عبدالله بن سنان از امام صادق عليه السلام نقل مى كند: «ان عليا قال و هو على المنبر: لاتزوجوا الحسن فانه رجلٌ مِطلاق. فقام رجلٌ من هَمْدان فقال: بلى و الله لنزوجنهُ و هو ابن رسول صلى الله عليه و آله و سلم و ابن اميرالمؤمنين فإنْ شاء امسك و إنْ شاء طلق[۱۹]؛ على بن ابيطالب در حالى كه بر روى منبر بود، فرمود: دخترانتان را به ازدواج فرزندم حسن درنياوريد؛ زيرا او، مردى است كه زياد طلاق مى دهد. در آن هنگام مردى از اهل هَمْدان برخاست و گفت: سوگند به خدا! ما دخترانمان را به ازدواج او درخواهيم آورد؛ زيرا او فرزند پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم و اميرالمؤمنين عليه السلام است. پس چنان چه او را خواست، نگه مى دارد و اگر نخواست، طلاق مى دهد.»
مرحوم كلينى از يحيى بن ابى يعلا نقل مى كند از قول امام صادق عليه السلام: «همانا حسن بن على پنجاه زن را طلاق داد و اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: اى مردم كوفه! به حسن زن ندهيد؛ زيرا وى، مردى است كه زنان را طلاق مى دهد...».[۲۰]
در محاسن برقى از امام صادق عليه السلام روايت شده است: «مردى خدمت اميرالمؤمنين رسيد، عرض كرد: آمده ام با شما مشورتى بكنم؛ زيرا حسن و حسين و عبدالله بن جعفر جهت خواستگارى دخترم آمده اند. حضرت فرمود: كسى كه مورد مشورت قرار مى گيرد، بايد امين باشد؛ راجع به فرزندم حسن، همانا او زنان را طلاق مى دهد و اما حسين براى دخترت بهتر است، پس دخترت را به ازدواج حسين درآور.»[۲۱]
بررسى روايات
گرچه روايات فوق از روى حُسن نيت و البته مقدارى هم از روى ساده انديشى و كم دقتى، در بعضى از كتاب هاى شيعه به مناسبت هاى خاص آمده است؛ اما بررسى سند و محتواى احاديث، وجود ضعف و خدشه در آن ها را ثابت مى كند.
اما ضعف سند حديث
در سلسله سند حديث اول، كه از عبدالله بن سنان نقل شده بود، دو نفر از راويان به نام هاى حميد بن زياد و حسن بن محمد بن سماعه، قرار دارند كه هر دو از «واقفيه» هستند و قولشان در صورتى مورد قبول است كه معارضِ قطعى نداشته باشد و حال آن كه در اين جا معارض وجود دارد؛ زيرا مبغوضيت طلاق از ديدگاه اسلام و احاديث نورانى بركسى پوشيده نيست. و حديث نبوى «اَبْغَضُ الحلالِ الى الله، الطلاق؛ مبغوض ترين كار حلال در نزد خدا، طلاق است». مؤيد مطلب است.
و حديث دوم، كه از يحيى بن ابى يعلا نقل شده است، اين نام در كتاب هاى رجال براى دو شخص آمده است كه يكى معروف به «كوفى» است و البته توثيق هم شده و اما ديگرى معروف به «رازى» است كه مورد بحث بوده و توثيق نشده و چگونگى وضعيت وى مجهول است.
و اما روايت سوم كه از محمد بن على برقى كوفى نقل شده، باز هم به رغم توثيقش، خالى از اشكال نيست؛ چون او در نقل روايات به افراد ضعيف اطمينان مى كرده. مرحوم نجاشى گفته است: «محمد بن على برقى، مردى صد درصد قابل اطمينان است ولكن در نقل احاديث، بر افراد ضعيف اعتماد كرده است و هم چنين داراى روايات مرسله فراوانى است.» از اين رو اعتماد بر روايات ايشان، كه معارض هم دارد، مشكل است.
نقد و بررسى محتواى احاديث
اشكالات مهم ديگرى هم از حيث محتوا بر آن وارد است؛ چرا كه در روايات فوق، واژه «مِطلاق» آمده كه به امام حسن عليه السلام نسبت داده شده بود. در حالى كه طلاق هاى مكرر، مستلزم ازدواج هاى متعدد است؛ كه در بحث قبل، اين اتهامات رد شد. ضمناً در اين جا سؤالى پيش مى آيد كه: چرا امام عليه السلام بدون مطالعه و شناخت، ازدواج مى كرده تا بعد از مدت كوتاهى مجبور به طلاق شود؟ وانگهى زنان مُطلقه، از چه خانواده هايى بوده اند و سبب جدايى چه بوده است؟ چه كسانى بر طلاق شهادت داده اند و زن هاى مطلقه، پس از طلاق، به همسرى چه كسانى درآمده اند؟
همه اين سؤالات، بى جواب مانده است. در صورتى كه افراد ديگرى كه اصلاً قابل قياس با امام نبوده اند؛ احوالاتشان مورد به مورد آمده است. مجموع مطالب فوق اشكالاتى است كه بر احاديث نقل شده وارد شده است. اما اشكال ويژه اى هم بر حديث سوم، يعنى حديث برقى، مطرح است كه در ذيل به صورت پرسش مطرح خواهد شد:
مشورت كننده چه كسى بود؟
ـ آيا او به صلاح ديد حضرت امير عليه السلام عمل كرد تا بتوان آن را شناخت؟ ـ برترى حسين عليه السلام بر حسن عليه السلام روشن شده است؛ اما برترى او بر عبدالله بن جعفر چه بوده است؟ ـ چه شد كه يك دفعه، سه نفر (دو برادر و يك عموزاده) باهم به خواستگارى دخترى رفتند؛ آن دختر كه بود و چه امتيازى داشت؟ ـ آيا اين مشورت قبل از سفارش على عليه السلام نسبت به زن ندادن به حسن عليه السلام بوده است يا بعد از آن؟
روايات اهل سنت
الف) ابن شهر آشوب، به نقل از كتاب «قوت القلوب» ابوطالب مكى مى گويد: «همانا او (حسن بن على) با 250 زن ازدواج نمود و گفته شده 300 زن! على از اين ماجرا رنج مى برد و زجر مى كشيد تا اين كه روزى در خطبه اش فرمود: حسن را زن ندهيد كه او زياد طلاق مى دهد...»
گرفتارى هاى اجتماعى سياسى امام، هرگز فرصت و اجازه چنين سرگرمى هاى مسأله ساز و لغو را به امام نمى داد. چه اين كه حل و فصل امور مردم در خيلى از مواقع، به عهده ايشان بوده است. در اين باره مدائنى نقل مى كند: «امام مجتبى عليه السلام هر روز بعد از نماز صبح، تا طلوع آفتاب در محراب عبادت مى نشست؛ لكن پس از طلوع آفتاب تا ظهر، جواب گوى گرفتارى هاى مردم بود.»
ا توجه به علاقه زيادى كه امام به عبادت، تهجد، شب زنده دارى و روزه داشته است به طورى كه حتى روز شهادتش نيز روزه داشت.و عبادت هايش زبانزد عام و خاص بوده و تعداد سفر هاى حجش از مدينه تا مکه با فاصله 450 كيومتر آن هم با پاى پياده، به بيست و پنج بار مى رسيد. و نيز اموال خويش را سه مرتبه در راه خدا تقسيم كرد؛ آيا چنين شخصى با گرفتارى ها و علائق فوق، مى تواند چهارصد زن داشته باشد؟ آيا داستان كثيرالعيال بودن امام، به داستان كوسه و ريش پهن نمى ماند؟ آيا انسان منصف و حقيقت جو، اطمينان به وجود توطئه عظيم از سوى دشمنان اسلام و اهل بيت عليهم السلام پيدا نمى كند؟ و آيا آمار ادعايى را كذب محض نمى بيند؟
امام حسن مجتبی (۳-۵۰ق) دومین امام شیعیان ۱۰ سال (۴۰-۵۰ق) امام و حدود ۷ ماه خلیفه مسلمانان بود. اهل سنت ایشان را آخرین خلیفه از خلفای راشدین دانستهاند.
امام حسن بن علی نخستین فرزند امام علی(ع) و فاطمه زهرا(س) و نخستین نوه پیامبر(ص) است. بنابر گزارشهای تاریخی، نام «حسن» را پیامبر(ص) برای ایشان برگزید و ایشان را بسیار دوست داشت. ایشان هفت سال از عمر خود را با پیامبر(ص) همراه بود و در بیعت رضوان و ماجرای مباهله با مسیحیان نجران حضور داشتند.
فضایل امام حسن(ع) در منابع شیعه و اهل سنت آمده است. ایشان یکی از اصحاب کسا است که آیه تطهیر درباره آنان نازل شد و شیعیان آنان را معصوم میدانند. آیه اطعام و آیه مودت و آیه مباهله نیز درباره ایشان و پدر و مادر و برادرش نازل شده است. ایشان دو بار کل داراییاش را در راه خدا بخشید و سه بار نیمی از اموالش را به نیازمندان داد. گفتهاند به سبب همین بخشندگیها، ایشان را «کریم اهل بیت» خواندهاند. او ۲۰ یا ۲۵ بار پیاده به حج رفت.
از زندگی ایشان در دوران خلیفه اول و دوم خبر چندانی در دسترس نیست. به دستور خلیفه دوم به عنوان شاهد، در شورای شش نفره تعیین خلیفه سوم حاضر بود. گزارشهایی نیز از شرکت ایشان در برخی جنگها در دوره خلیفه سوم وجود دارد. از گزارشهای مربوط به این دوره آن است که هر گاه مردم از عثمان نزد امام علی(ع) شکایت میبردند، آن حضرت فرزندش حسن را نزد عثمان میفرستاد، ایشان در شورشهای اواخر خلافت عثمان، به دستور امام علی(ع) به محافظت از خانه خلیفه پرداخت. در دوره خلافت امام علی(ع) همراه ایشان به کوفه رفت و در جنگهای جمل و صفین از فرماندهان سپاه بود.
امام حسن بن علی در ۲۱ رمضان سال ۴۰ قمری، و پس از شهادت امام علی(ع)، به امامت رسید و در همان روز، بیش از چهل هزار نفر با ایشان برای خلافت بیعت کردند. معاویه، خلافت ایشان را نپذیرفت و با لشکری از شام به سوی عراق حرکت کرد. امام مجتبی(ع) سپاهی به فرماندهی عبید الله بن عباس به سمت معاویه فرستاد و خود به همراه یک گروه دیگر به ساباط رفت. معاویه تلاش کرد با طرح شایعاتی میان سپاهیان امام حسن(ع)، زمینه را برای برقراری صلح فراهم کند. در این شرایط، امام حسن(ع) مورد سوءقصد یکی از خوارج قرار گرفت و زخمی شد و برای مداوا به مدائن انتقال یافت. همزمان، گروهی از سران کوفه به معاویه نامه نوشتند و قول دادند امام حسن بن علی را به وی تسلیم کنند یا به قتل برسانند. معاویه نیز نامههای کوفیان را برای حسن بن علی(ع) فرستاد و به ایشان پیشنهاد صلح داد. امام مجتبی(ع) صلح و واگذاری خلافت به معاویه را پذیرفت به این شرط که معاویه بر اساس کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) عمل نماید و برای خود جانشین تعیین نکند و همه مردم از جمله شیعیان علی(ع) در امنیت باشند. بعدها معاویه به هیچیک از این شرطها عمل نکرد. صلح با معاویه، نارضایتی شماری از یاران امام حسن(ع) را در پی داشت و حتی برخی، ایشان را «مذلّ المؤمنین» (خوار کننده مومنان) خواندند.
ایشان پس از ماجرای صلح در سال ۴۱ قمری، به مدینه بازگشت و تا پایان عمر در آنجا ماند. آن حضرت در مدینه مرجعیت علمی را بر عهده داشت و بنابر برخی گزارشها از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار بود.
وقتی معاویه تصمیم گرفت برای ولایتعهدی پسرش یزید بیعت بگیرد، صد هزار درهم برای جعده (همسر امام حسن(ع)) فرستاد تا امام را مسموم کند. گفتهاند حسن بن علی(ع) ۴۰ روز پس از مسموم شدن به شهادت رسید. بنابر نقلی، او وصیت کرده بود کنار قبر پیامبر(ص) دفن شود ولی مروان بن حکم و عدهای از بنی امیه مانع این کار شدند. پیکر او در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.
نسل امام حسن (ع) از حسن مثنی، زید، عمر و حسین اثرم ادامه یافت. نوادگان ایشان را سادات حسنی مینامند. بسیاری از آنها در طول تاریخ تحرکات اجتماعی و سیاسی داشته و در سده دوم و سوم، قیامهایی بر ضد حکومت عباسی انجام داده و حکومتهایی در نقاط مختلف کشورهای اسلامی بر پا کردهاند. این سلسله از سادات در برخی مناطق همچون مراکش به شُرَفاء معروفاند.
سفره امام حسن(ع)
یکی از آیینهای مذهبی در ایران، سفره امام حسن(ع) است که در آن، برای گرفتن حاجت، نذری داده میشود. پیشینه این سفره را قبل از عصر صفویه دانستهاند. رنگ اشیای موجود در این سفره، باید سبز باشد و در کنار آن، روضه امام حسن(ع) خوانده میشود. در این سفره که بیشتر در میان بانوان رواج دارد، گذشته از خوراکیهای ساده و متنوع، معمولا قرآن و شمع و جانماز و تسبیح نیز گذاشته میشود.
ویکی شیعه
چیزی که امام حسن مجتبی علیهالسلام را شکست داد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود. مردم، تحلیل سیاسی نداشتند. چیزی که فتنهی خوارج را بهوجود آورد و امیرالمومنین علیهالسلام را آنطور زیر فشار قرار داد و قدرتمندترین آدم تاریخ را آنگونه مظلوم کرد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود والا همهی مردم که بیدین نبودند. تحلیل سیاسی نداشتند. یک شایعه دشمن میانداخت؛ فورا این شایعه همه جا پخش میشد و همه آن را قبول میکردند!
رهبر انقلاب ۱۳۷۲/۸/۱۲
پ.ن:
❇️ امام حسن سلام الله علیه آنقدر گرفتاری که از این دوستان و اصحابش داشت از دیگران نداشت.
❇️ اصحابی که توجه نداشتند که امام زمانشان روی چه نقشه دارد عمل می کند.
❇️ با خیال کوچکشان با افکار ناقصشان در مقابلش می ایستادند و غارتش کردند، اذیتش کردند و عرض می کنم که شکستش دادند، معاهده با دشمنش کردند و هزار جور بساط درست کردند.
📚امام خمینی، صحیفه نور،جلد ۸،صفحه ۸۹
📢 ایرانیها در جایگاه نخست خرید ملک در ترکیه
◀️ مرکز آمار ترکیه، دیروز(جمعه) اعلام کرد که اتباع ایرانی در ماه مارس گذشته ۷۸۴ ملک خریداری کرده اند تا در جایگاه اول قرار بگیرند،
◀️ پس از ایران، اتباع عراق با خرید ۷۴۱ ملک، روس ها با ۵۴۷ ملک، آلمانیها با ۲۴۴ ملک، اتباع قزاقستان با ۲۴۱ ملک، افغان ها با ۲۱۴ ملک و اوکراینی ها با خرید ۱۶۸ ملک در جایگاه دوم تا هفتم خرید املاک در ترکیه قرار دارند./شفقنا
pte-journa-v12n44p165-fa.pdf
365.8K
● مقاله پژوهشی / PDF
📚 صلح امام حسن (ع) در سنجه تمدن اندیشی؛ امنیت و همگرایی اجتماعی
✍ سید علیرضا وسیعی | فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام
⛔️منکر فقط بدحجابی نیست
⚠️ گناههای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هم منکر است
📝 گناهکار فقط بدحجاب نیست که بعضی فقط به مسألهی بدحجابی چسبیدهاند. این، یکی از گناهان است و از خیلی از گناهان کوچکتر است.
🔻خلافهای فراوانی از طرف آدمهای لااُبالی در جامعه وجود دارد: خلافهای سیاسی، خلافهای اقتصادی، خلاف در کسب و کار، خلاف در کار اداری، خلافهای فرهنگی. اینها همه خلاف است.
🔹کسی #غیبت میکند، کسی #دروغ میگوید، کسی توطئه میکند، کسی #مسخره میکند، کسی کمکاری میکند، کسی ناراضیتراشی میکند، کسی مال مردم را میدزدد، کسی #آبروی_مردم را بر باد میدهد. اینها همه منکر است.
🔺در مقابل این منکرات، عامل باز دارنده، نهی است؛ نهی از منکر. بگویید: «آقا، نکن.» این تکرار «نکن»، برای طرف مقابل، شکننده است.
رهبرانقلاب
٧١/٧/٢٩
♨️ مقایسه ۲روز تولد
به بهانه ۲۹فروردین، روز ولادت #مقام_معظم_رهبری
💢 رهبر انقلاب پس از شنیدن خبر جشن گرفتن برای #تولد ایشان در سال ۸۶ به شدت از این اقدام گلایه کردند و فرمودند: «این کار غلط است، این تولد و امثال آن هیچ جشنی ندارد، برگزارکنندگان مسئول وقت و عمر و اموالی هستند که در این کار صرف و ضایع میشود. من از کسی که برای تولد من جشن میگیرد به هیچ وجه متشکر نمیشوم و او را مسئول زیانهای این کار هم میشناسم.»
📚 منبع تصویر: تاریخ ۲۰ساله ایران، حسین مکی، نماینده مجلس در دوران رضاشاه، ج۵، ص۱۵۱
💠 مقام معظم رهبری در پاسخ به گله یکی از دخترخانمها:
امروزه از بین چهره های معروف دنیا، بیشترشان اهل #علوم_انسانی هستند و برجستگی آنها از پزشکان هم بیشتر است!
پ.ن:
*انحصار ظالمانه پزشکان تا کی؟!!!* ♨️❗❗ مصوبه نظام پزشکی را ببینید:
ویزیت پزشک عمومی: بیش از یک روز کار کارگر ساختمانی
هتلینگ: گرانتر از هتلهای ۵ ستاره
اینها دقیقا به معنای واقعی کلمه به دنبال منفعت صنف خودشان هستند. صنفی که با فشار همینها به عدهای محدود منحصر شده. همینها صندلیهای دانشگاهی را محدود نگهمی دارند و بعد از هر اتفاقی از نظام باج خواهی میکنند که اگر باج ندهی ما میرویم.
خوب بروید. *مگر ایران عزیز دانشمند و دانشورز و نخبه کم دارد؟* جایگزین شما میشوند و بهتر از شما هم اداره میکنند.
هرچند میدانیم، منفعت شما در ماندن است. این که بمانید و با زدن جیب ملت شریف ایران، شش ماه از سال را در ایران باشید و شش ماه دیگر را به بهانه کار در فلان بیمارستان خارجی (که معمولا هم دروغ است) از ایران خارج شوید برای گشت و گذار.
شما ترجیح میدهید شش ماه کار کنید و شش ماه استراحت. پس باید با مردم دو برابر حساب کنید. اگر زورتان میرسید که سه ماه کارو نه ماه استراحت راانتخاب می کردید.
البته این نکات ناظر به انبوهی از پزشکان باشرافت نیست که به ناچار در تنظیمات *انحصارگران* قرار گرفتهاند.
محمدجواد توکلی
🔹🔸🔹🔸🔹
🖋جنگ بدر ابتدائی بود یا دفاعی؟
🔸در جنگ بدر (۱۷ رمضان دوم هجری) مسلمانان به بهانه مصادره کاروان ابوسفیان که از شام عازم مکه بود قصد مصادره کاروان را داشتند. هنگامی که به منطقه بدر رسیدند با سپاه قریش برخورد کردند که به کمک کاروان ابوسفیان آمده بودند و جنگ بدر در گرفت، با این تعریف آیا جنگ بدر را می توان ابتدائی دانست؟
🔹اگر آغاز تقابل مسلمانان و مشرکان مکه را از همینجا بدانیم، جنگ بدر ابتدائی است اما می دانیم که:
یک: مسلمانان سیزده سال در مکه سخت ترین شکنجهها را تحمل کردند، سمیه و همسرش یاسر به شهادت رسیدند، رسیمانی بر گردن بلال انداخته و به دست کودکان می دادند تا به این طرف و آن طرف بکشند. فضولات شکمبه گوسفند بر سر پیامبر(صلی الله علیه وآله) می ریختند مسلمانان را محاصره اقتصادی کرده و سه سال تحت سخت ترین شرائط نگه داشتند. سر انجام مسلمانان به مدینه پناه بردند
دو: وقتی مسلمانان به مدینه رفتند تمام املاک و دارائی های آنها در شهر مکه توسط مشرکین مصادره شد.
سه: پس از مهاجرت نیز دست بردار نبودند و به بزرگان مدینه پیغام دادند که اگر مسلمانان را بیرون نکنید به شما شبیخون خواهیم زد.. حتی مسلمانان مدینه از ترس حمله مشرکان مکه مجبور بودند شبها نوبتی نگهبانی دهند این تهدیدها به برخورد های فیزیکی نیز کشید. زیرا مشرکین به اطراف مدینه حمله کرده و به مراتع کشاوزی مدینه دستبرد زدند
چهار: برخی از مسلمانان توانائی مهاجرت به مدینه را نداشتند، بنابراین مشرکین مکه تمام عقده خود را بر سر آنان خالی می کردند.
در این شرایط پیامبر صلی الله علیه واله دستور داد تا جلو کاروان ابوسفیان به تقاص این همه ظلم و ستم گرفته شود. بنابراین ماجرای جنگ بدر را نباید از ابتدای دستور پیامبرصلی الله علیه وآله دانست بلکه اگر پیشنیه دشمنی مشرکین نسبت به مسلمانان بازگو شود، جنگ بدر دیگر جنگی ابتدائی نخواهد بود بلکه کاملا دفاعی است.
منابع:
1. ذهبی، تاریخالسلام، ج1، صص217-218.
2. ابن سعد، طبقاتالکبری، ج1، ص173.
3. بیهقی، دلایلالنبوه، ص6.
4. ابن هشام، سیرۀالنبویه، ج1، ص601.
5. رازی، محمد بن عمر، مفاتیحالغیب، ج10، ص141.
🔹🔸🔹🔸🔹
🔹🔸🔹🔸🔹
🖋شایعه بستن آب در جنگ بدر
🔻آیا مسلمانان در جنگ بدر آب را به روی مشرکین مکه بستند؟
اگر چه بنابر گزارشی مسلمانان در جنگ بدر به پیشنهاد شخصی به نام حُبّاب بن مُنذِر چاهها را به جز یکی از آنها پر کردند.(1)
اما:
اولا: این گزارش تاریخی با دو آیه از قرآن منافات دارد.
الف: آیه11سوره انفال: «آن هنگام كه (خداوند) به خاطر ايمنى از جانب خود خواب سبكى را بر شما مىپوشانيد و آبى از آسمان بر شما فرو مىفرستاد تا شما را بدان پاك كند و پليدى شيطان را (وسوسه شيطان يا حالت جنابت را) از شما بزدايد و دلهايتان را استحكام بخشد و گامهاى شما را بدان استوار سازد».
بنابراین آیه، باران زیادی در آن شب بارید(2) لذا هیچ کدام از دو گروه مشکل آب نداشتند.
ب: آیه 41 سوره انفال: بنابراین آیه، مسلمانان در قسمت پست و مشرکان در جای بهتر قرار داشتند.
بنابر برخی از گزارشها در قسمتی که مشرکان حضور داشتند آب موجود بود.(3) و مسلمانان آب نداشتند.(4)
ثانیا: هم در صفین(5) و هم در کربلا، پیروان بنی امیه آب را بر روی اهل بیت بستند اما در هیچ کدام، آن را انتقام از جنگ بدر اعلام نکردند بلکه گفتند به انتقام بستن آب بر روی عثمان، چنین کاری می کنند.
اگر چه خود می دانستند که در بستن آب برروی عثمان حضرت علی علیهالسلام نه تنها موافق نبود بلکه آب نیز به عثمان رساند.
ثالثا: بر فرض پذیرش گزارش حباب بن منذر و پر کردن چاه توسط مسلمانان، در هیچ کجای این گزارش نیامده که آب را بستند، حتی هنگامی که مشرکان برای برداشتن آب به طرف چاه آمدند و مسلمانان میخواستند مانع شوند پیامبرصلی الله علیه واله، به مسلمانان دستور دادند که مانع برداشتن آب توسط مشرکین نشوند.(7)
البته یکی از مشرکین به قصد تخریب حوضی که مسلمانان در کنار آن چاه ساخته بودند حمله ور شد و کشته شد.(6) و این به معنای ممانعت از برداشتن آب نیست زیرا وی قصد تخریب حوض را داشت نه اینکه میخواست آب بردارد.
رابعا: گفته حباب بن منذر بر فرض صحت، در مورد پر کردن چاهها بجز یکی از آنها، میتواند یک تاکتیک نظامی باشد زیرا میگوید: «مصلحت آن است که همه چاهها را جز یکی ببندیم و با آنان کنار همان یک چاه روبهرو شویم. کنار همان یک چاه آب بنوشیم و جنگ کنیم».(8) زیرا مشرکان سه برابر مسلمانان بودند و این پیشنهاد می توانست به انسجام مسلمانان در کنار یک چاه کمک کند تا دایره جنگ وسیع تر نشود.
نتیجه: بنابراین بستن آب در جنگ بدر از طرف مسلمانان، با آیات قرآن، گزارش های تاریخی و سیره پیامبر صلی الله علیه واله منافات دارد و قابل قبول نیست.
🔹🔸🔹🔸🔹
پی نوشت ها:
1. واقدی، المغازى، ج1، ص53؛ ابن هشام، السيرةالنبوية، ج1، ص620.
2. واقدی، المغازى، ج1، ص54.
3. طبرسی، تفسير جوامعالجامع، ج2، ص22؛ علامه طباطبایی، الميزان في تفسيرالقرآن، ج9، ص92.
4. شیخ طوسی، التبيان في تفسيرالقرآن، ج5، ص86.
5. تاريخالطبري، ج4، ص572:
6. الأخبارالطوال، ص255:
7. واقدی، المغازى، ج1، ص61؛ ابن هشام، السيرةالنبوية، ج1، ص622.
8. واقدی، المغازى، ج1، ص68؛ ابن هشام، السيرةالنبوية، ج1، ص624.
🖼 شبی که ماه کامل شد
۱۰۷۰ سال پیش، یعنی سحر جمعه ۱۷ رمضان ۳۷۳ قمری حضرت صاحبالزمان(عج) فرمان ساخت مسجد جمکران را به یکی از علمای قم و مردی از اهالی جمکران دادند.
🔰مَسجِد جَمْکَران، مسجدی منسوب به امام زمان(عج)، در قرن چهارم قمری بهدستور ایشان ساخته شده است. بنا به گفته میرزا حسین نوری، محدث شیعی در قرن چهاردهم، مسجد جمکران به دستور امام زمان(عج) و بهدست شخصی به نام ابوالحسن از علمای قم بنا شده است. محدث نوری از دیداری سخن گفته است که حسن بن مثله جمکرانی با حضرت مهدی(عج) داشته و امام زمان(عج)، دستور ساخت مسجد جمکران را داده است. میرزا حسین نوری، سال وقوع این رخداد را ۳۷۳ یا ۳۹۳ق دانسته و آن را به کتاب مونس الحزین شیخ صدوق نسبت داده است.
⬇️برخی از مراسمهای مذهبی مانند جشن نیمهشعبان، دعای توسل و دعای ندبه در این مسجد برگزار میشود و افرادی از مناطق مختلف ایران بهویژه در شبهای چهارشنبه، در مسجد جمکران حضور مییابند. گفته شده است که حضور مردم در شبهای چهارشنبه در مسجد جمکران از زمان شیخ محمدتقی بافقی، عالم شیعی دوره پهلوی رونق گرفته است؛ چرا که او به همراه شماری از طلاب، شبهای چهارشنبه در مسجد جمکران به عبادت میپرداخت.
مسجد جمکران در دورههای مختلف، تعمیر و بازسازی شده است؛ قدیمیترین کتیبه موجود، به تعمیر آن در سال ۱۱۶۷ق اشاره دارد. مسجد تا پیش از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ش، ساختمان کوچکی داشته اما پس از انقلاب توسعه زیادی یافته است.
تقطیع
محکم و با جدیت بهم گفت: من سال ۸۸ در ایران برانداز بودم!
کسی که تا آن روز آنچه از او دیده بودم در سه صفت خلاصه میشد: مؤمن، محجبه، انقلابی!
خندیدم و با تعجب گفتم: شوخی نکن!
گفت: باور کن!
گفتم: این همه تغییر... اینجا در هلند!...
گفت: ایران که بودم حسابی مخالف نظام بودم. فقط هم در این گروهها و شبکههای اجتماعی موافق با نظرات خودم عضو بودم.
مدام پیامهایی میآمد از قطعههایی از صحبتهای رهبر، حاجآقا فلانی و... که حرفهای مشکل داری بود و ما را بیشتر عصبی و تحریک میکرد...
میگفت این سالها گذشت تا من آمدم هلند. اصلا یکی از دلایلش برداشتن حجاب از سرم بود. وقتی هلند آمدم، دغدغههای کار و زندگی من را از شبکههای اجتماعی و اخبار ایران دور کرد. از فشار افکار دوستان و بمباران اخبار منفی و... کم کم تنها میشدم و فرصت تفکر بیشتر میشد. دیدن واقعیتهای زندگی در غرب هم بیتاثیر نبود. در کنارش ناگزیر بیشتر با همین محیط واقعی ارتباط میگرفتم که از تنهایی دربیایم و زمان بگذرد.
زمان گذشت تا یک شب در یک مراسم مذهبی ایرانی شرکت کردم. خیلی برای نگاه اعتقادی نبود. بیشتر بخاطر در جمع ایرانیها و چند همزبان بود. در این مراسم، حاج آقایی مسئول برگزاری بود که خیلی مهربان و خوش برخورد بود.
کم کم من را هم به جمعها دعوت میکردند و اصلا توجهی به پوشش و عقایدم نداشتند. من را در جمع خود راه میدادند و حتی مسئولیتهایی هم به من میسپردند.
این اولین تجربه من از حس خوب بین بچههای مذهبی بود. معمولا ما این نگاه را داشتیم که اینها ما را آدم حساب نمیکنند. فقط خودشان را قبول دارند...
کم کم که به این جمع نزدیکتر شدم. از ناراحتیها و دلخوریهایم می گفتم و نقد و اعتراض به صحبتهای رهبر یا فلان سخنران...
حاج آقا با حوصله گوش می داد و یک به یک جواب میداد. کمکم متوجه شدم خیلی از کلیپها و متنهایی که در آن گروهها پخش میشده، تقطیع شده بوده و اصل چیز دیگری است. تازه با اصل سخنرانیها و اصل صحبتها به واسطه راهنمایی این حاجآقا آشنا میشدم. و میدیدم هیچ حرف اشتباهی در این سخنان نیست. میفهمیدم که مدام صحبت های تقطیع شده به خورد ما میدادند و حتی خیلی مسائل از ریشه صحت نداشته.
کمکم زمان گذشت و به یک شخصیت دیگر تبدیل شدم...
با هیجان خاصی همه این حرفها را میگفت و من هم با هیجانی بیشتر به حرف هایش گوش میدادم.
امروز کلی فعالیت علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و دینی در هلند دارد و دستگیر خیلیهاست.
خالصانه به همه کمک میکند و در مسیر روشنگری به سبک همان حاجآقا عمل میکند.
از تجربههای تلخش در برخورد با زندگی واقعی خارجیها میگفت و اینکه برای او زندگی در غرب برعکس باعث افزایش ایمان و عقایدش شده و از او کسی ساخته که حتی مورد پذیرش و باور خانوادهاش نیست...
میگفت: با تمام تمسخرهایی که میشود. چه از طرف دوستان ایرانی، چه هلندی، حجابش را حفظ کرده و حفظ خواهد کرد. دستش را به روسریاش گرفت و خیلی جدی گفت: این حجاب، من را در بین هزاران لاابالی گری مردها در غرب حفظ کرده است. صرفا همین حجاب مانع نزدیک شدن مردها به من شده.
خیلی صحبت کردیم. تجربه خاصی بود.
حقیقتا هدایت دست خداست...
و برایش جغرافیا اهمیت ندارد.
کسی شایسته هدایت باشد، دستش را میگیرد.
واقعا به حال و روز و باور و تلاشش غبطه میخورم و احساس کوچکی میکنم...
🌸 مشاهدات، تجارب و یادداشتهای یک ایرانی 🇮🇷 در #هلند و فرانسه
@ninfrance