eitaa logo
تاریخ تفکر تمدن
155 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
113 فایل
مطالب تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آدرس کانال : @ttt1400 تبلیغ و تبادل نداریم. ارتباط با ادمین: @mohammaddostmr جیمیل : @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">mohammaddostmr@gmail.com کانال های دیگر ما: @sss1400 @ggg1400
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 مریم امیرجلالی بازیگر که مدتی است در کانادا اقامت دارد از سختی های زندگی در کانادا می‌گوید!
📌شاهدان غدیر به گزارشاهل تسنن به گزارش «سعيد بن وهب» امیرمومنان (ع) در ميدان فرمود: [شما را] به خدا سوگند، چه كسي در از رسول خدا  شنيد كه فرمود: خداوند ولي من و من ولي مؤمنان هستم و هر شخصي كه من ولي او هستم، علي ولي اوست، خداوندا دوستدار او را دوست و دشمنش را دشمن بدار و ياري دهنده وي را ياري نما. سعيد مي گويد: شش نفر از كنار من برخاستند و شهادت دادند، «زيد بن يثيع» نيز مي گويد شش نفر نيز نزد من بلند شده وشهادت دادند. 📚نسائي، خصائص امير المؤمنين علي بن ابي طالب، ص 117. 📚ابن كثير دمشقي پس از نقل اين گزارش از نسائي با تعبير «وهذا اسناد جيد»، بر اعتبار آن تاكيد مي ورزد. 📚ابن كثير، البداية والنهاية، ج5، ص 210.
🔥غدیر یا دموکراسی؟! 🔻شاید بتوان دموکراسی را مهم ترین دستاورد بشر در عرصه حکمرانی و علم سیاست دانست. 🔻اما جالب است بدانیم که نظریه دموکراسی، دارای مفسران بی‌شمار و کاملا متفاوت و بعضا متضادی است و بر خلاف تصور عموم، مخالفان جدی از دانشمندان باستان تا معاصر دارد که به چند نمونه اشاره می شود: 🔸افلاطون: دموکراسی سمبل حکومت جاهلان است!! 🔸هابز: دموکراسی اجرا نشدنی است زیرا مردم با وعده فریفته می‌شوند!! 🔸کانت: دموکراسی بدترین نوع دیکتاتوری است!! 🔸پوپر: رای اکثریت، نهادهای دموکراتیک را نابود می‌کند! 🔸چرچیل: دموکراسی بدترین نوع حکومت است، به استثنای انواع دیگری که گاه و بی گاه تجربه شده اند!! 🔻وضعیت کنونی دنیای امروز نشان می دهد انواع دموکراسی های غربی با وجود برخی مزایا، عملا بشر را به بن بست رسانده و انسانها را در فرآیند دادوستد احزاب و سرمایه داران و رسانه‌ها و یقه سفیدها تبدیل به سیاهی لشکر نموده است. 🔻اما پیامبر(ص) در ، در «گام اول»، الگوی اسلامی حکومت را برای دوران پس از خود رونمایی فرمود... الگویی به نام ... اما معنای دقیق کلمه ولایت؛ «پیوند» است. 🔻یعنی در الگوی کامل حاکمیت اسلامی، ولی و مسئولان، با تک تک افراد جامعه پیوند قلبی و عاطفی دارند. 🔻در حکومت ولایت(متتاسب با میزان تحقق و تکامل)، نیاز نیست مانند دموکراسی مردم تلاش کنند که بتوانند نظر خود را بر اساس الزام قانون احتمالا به حاکمان تحمیل کنند، بلکه این حاکمان هستند که به فرمان خدا و در چارچوب دین خدا، باید در جامعه جستجو کنند تا خواسته‌ای از مردم بر زمین نمانده و صدای ناشنیده ای باقی نماند و در نهایت این رضایت قلبی عمومی منجر به پیوند عاطفی میان مسئولان و مردم می شود و این الگو بی نهایت بالاتر از دموکراسی است. 🔻الگویی که با انقلاب اسلامی آغاز شد، در دوران ظهور به حد «کمال» خود خواهد رسید. حمیدرضا ابراهیمی
🟢 نقش مثبت‏ کتاب الغدیر در وحدت اسلامی 🔹 نقش مثبت‏ الغدیر در وحدت اسلامی از این نظر است که اولًا منطق مستدل شیعه را روشن می‌کند و ثابت می‌کند که گرایش حدود صد میلیون مسلمان به تشیع - برخلاف تبلیغات زهرآگین عده‌ای - مولود جریانهای سیاسی یا نژادی و غیره نبوده است، بلکه یک منطق قوی متکی به قرآن و سنت موجب این گرایش شده است. 🔸ثانیاً ثابت می‌کند که پاره‏ای اتهامات به شیعه - که سبب فاصله گرفتن مسلمانان دیگر از شیعه شده است - از قبیل اینکه شیعه غیرمسلمان را بر مسلمانِ غیرشیعه ترجیح می‌دهد و از شکست مسلمانان غیر شیعه از غیر مسلمان شادمان می‌گردد، و از قبیل اینکه شیعه به‏جای حج به زیارت ائمه(ع) می‌رود، یا در نماز چنین می‌کند و در ازدواج موقت چنان، به کلی بی‏اساس و دروغ است. 🔹ثالثاً شخص شخیص امیرالمؤمنین علی علیه السلام را که مظلوم‌ترین و مجهول‏القدرترین شخصیت بزرگ اسلامی است و می‌تواند مقتدای عموم مسلمین واقع شود، و همچنین ذرّیه اطهارش را به جهان اسلام معرفی می‌کند. 📗 استاد مطهری، شش مقاله، مقاله الغدیر و وحدت اسلامی، ص ۱۰
✳ علی؛ اسلام مجسم 🔻 در حقیقت دارای همه‌ی ابعاد بود؛ یعنی شخصیت او یک اسلام مجسم بود. اگر ما اسلام را ترکیبی بدانیم از و و ، این هر سه عنصر در شخصیت (علیه السلام) جمع بود. 🔸 ایمان این بزرگوار در شمار بافضیلت‌ترین ایمان‌ها است. ایمان در غربت، در تنهایی، اولین ایمان، ایمان در هنگامی که همه تکذیب می‌کردند. 🔹 در علم ـ علم قرآن و علم زندگی و علم شناختن جامعه و علم انسان ـ چهره‌ی با عظمت علی‌بن‌ابی‌طالب همچنان مانند یک اسطوره در تاریخ پیشرفت فکری و فرهنگی بشر می‌درخشد. هنوز کلمات علی‌بن‌ابی‌طالب، نامه‌هایش، خطبه‌هایش، فرمان‌ها و توصیه‌هایش، درس زندگی است. 🔸 از جهت عمل، عبادتش او را افسر عابدان و زاهدان و قبله‌ی متعبدان قرار می‌دهد. جهادش درس آموزنده‌ای برای همه‌ی فداکاران در راه خدا است. اخلاصش نشان‌دهنده‌ی معنی واقعی بندگان شایسته‌ی خدا است. رسیدگی‌اش به مستضعفان و مستمندان، چیزی است که دیگر در تاریخ تکرار نشده است. ☑ انسان، از همه‌ی ابعاد شخصیت انسانی که این بزرگوار را نگاه می‌کند، اسلام مجسم و کامل را می‌بیند. 👤 📚 از کتاب 📖 صفحات ۶۹ و ۷۰
✳ علی ما را بیشتر از خودمان دوست دارد 🔻 مالک می‌دانست که ، بیش از خود او، او را دوست دارد. علاقه‌ی من به خودم، علاقه‌ی مالک به خودش، یک علاقه‌ی است و علاقه‌ی علی علیه السلام، علاقه‌ای از روی است. مالک، خودش را برای خودش می‌خواهد و علی، مالک را برای خدا می‌خواهد. و تفاوت علاقه‌ها به همان اندازه است که انگیزه‌ی علاقه‌ها با هم تفاوت دارند. 🔸 و آن‌ها می‌دانستند و مالک می‌دانست که ولی، بیش از او به او آگاهی دارد. آخر، دید ما محدود است؛ خیلی که ببیند بیش از این گذرگاه هستی -این محدوده‌ی هفتاد ساله- و این فرصت از زمان را نمی‌بیند، از قانون‌ها، از عوامل حاکم بر تمام هستی آگاهی ندارد و چه بسا که آن‌چه در این محدوده و در این هفتاد سال مفید باشد، در مجموعه‌ی حیات‌ها و زندگانی‌های ما جز ضرر چیزی نداشته باشد. 👤 📚 برگرفته از کتاب 📖 صفحات ۱۷ و ۱۸
سؤال: آیا اهل تسنن روایت مربوط به غدیرخم را واحد می ‏دانند و متواتر نمی ‏دانند یا آن روایتی را که فرمودید حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمودند: سلام کنید به علی که امیر شماست؟ جواب: این قسمت از روایت غدیر را که: مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ فَهذا  عَلِی مَوْلاهُ‏ شاید حتی سنّی‏ها هم نتوانند انکار کنند که متواتر است گو اینکه ملاعلی قوشچی می‏ گوید این قسمت هم متواتر نیست. این قسمت آنقدر زیاد نقل شده که اهل تسنن هم انکار نمی ‏کنند. 📚 استاد مطهری، امامت و رهبری ص۸۳
حکایتی شگفت از عمر بن عبدالعزیز (م 101ق) و حدیث غدیر، به روایت ابوالفرج اصفهانی (م 356) مردی به نام یزید بن عیسی بن مورق، از موالی امام علی (ع)، در شهرک خناصره ـ شهری از توابع حلب ـ بر عمر بن عبدالعزیز وارد شد، در حالی که خلیفه به افراد غریب 200 درهم [سکه نقره] می داد. عمر بن عبدالعزیز از یزید بن عیسی پرسید: از کجا هستی؟ گفت: حجاز. پرسید: کجای حجاز؟ گفت: مدینه. پرسید: کدام طایفه؟ گفت: قریش. پرسید: کدام جماعت از آنان؟ گفت: بنی هاشم. پرسید: از کدام دسته آنان؟ گفت: مولی علیّ. [از موالی امام علی هستم] و ساکت شد. گفت: کی؟ گفت: ابن ابی طالب. عمر نشست، عبا را پهن کرد، و دست روی سینه گذاشت و گفت: و اَنا واللّه مولی علیّ. به خدا سوگند من هم از موالی علی هستم. بعد عمر ادامه داد: شهادت می دهم که شماری از کسانی که رسول را درک کردند، گفتند که رسول (ص) فرمود: من کنتُ مولاه، فعلیّ مولاه. بعد هم ـ با این که به دیگران 200 درهم می داد دستور داد تا ـ به یزید پنجاه دینار ـ سکه طلا ـ بدهند و این به سبب آن است که از موالی علی است. سپس از او پرسید: آیا تو هم وظیفه ای [پولی از بیت المال] می گیری؟ گفت خیر؛ عمر برای او وظیفه ای قرار داد و به او گفت: به سرزمین خودت برو، این پول همان طور که به دیگران می رسد، برای تو هم خواهد رسید. متن عربی روایت چنین است: أخبرنا محمد بن العبّاس اليزيديّ قال حدّثنا عمر بن شبّة قال حدّثنا عيسى بن عبد اللّه بن محمد بن عمر بن عليّ قال أخبرني يزيد بن عيسى بن مورق قال: كنت بالشام زمن ولي عمر بن عبد العزيز، و كان بخناصرة و كان يعطي الغرباء مائتي درهم. قال: فجئته‏ فأجده متكئا على إزار و كساء من صوف. فقال لي: ممن أنت؟ قلت: من أهل الحجاز. قال: من أيّهم؟ قلت: من أهل المدينة. قال: من أيّهم؟ قلت: من قريش. قال: من أيّ قريش؟ قلت: من بني هاشم. قال: من أيّ بني هاشم؟ قلت: مولى عليّ. قال: من عليّ؟ فسكتّ. قال: من؟! فقلت: ابن أبي طالب. فجلس و طرح الكساء ثم وضع يده على صدره و قال: و أنا و اللّه مولى عليّ، ثم قال: أشهد على عدد ممّن أدرك النبيّ صلى اللّه عليه و سلم/ يقول: قال رسول اللّه صلى اللّه عليه و سلم: «من‏ كنت‏ مولاه‏ فعليّ مولاه». أين مزاحم [1]؟ كم تعطي مثله؟ قال: مائتي درهم. قال: أعطه خمسين دينارا لولائه من عليّ. ثم قال: أ في فرض أنت؟ قلت لا. قال: و افرض له، ثم قال: الحق بلادك فإنه سيأتيك إن شاء اللّه ما يأتي غيرك. (الاغانی: 9/181)
17.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تبیین مهم رهبر معظم انقلاب پیرامون غدیر غدیر مساله ای شخصی نیست غدیر یعنی احقیت و صلاحیت کسی که شایستگی مدیریت و رهبری کلان پروژه الهی را دارد دعوای ما با ناکثین بیعت غدیر دعوای شخصی نیست دعوای حق و باطل است دعوای انحراف از مسیر پروژه الهی است. اگر خوب حقیقت غدیر بیان شود، آنوقت همه می فهمند غدیر چیست. و مساله غدیر یعنی احقیت و حقانیت رهبریِ کلان پروژه الهی هنوز هم ادامه دارد. سوال اصلی این است آیا فقیه جامع الشرایط مقابل کفر و پروژه های کفار ایستاده است یا بن سلمان و غیره؟ لذا منازعه را به دعواهای شخصی تنزل ندهید مساله امروز را درک کنید و حقیقت غدیر را اینگونه بیان کنید. محمد علی رنجبر
دیدگاه علامه امینی(ره) به مباحث فلسفه نظری تاریخ در الغدیر خدیجه دهقان آلانق علامه امینی(ره) از علمای بزرگ شیعه در قرن (١٤ ه. ق) می باشد که تحقیقات دامنه داری انجام داده است ؛ و به اصل ولایت و امامت و محوری بودن آن دست یافت. او محققی است که بعدها حقایقی را از تاریخ خاک گرفته بیرون کشید و موجب روشنی تاریخ و چراغ هدایت همگان گردید. در دیدگاه علامه امینی(ره) به فلسفه نظری، تاریخ موجب قیام در مقابل باطل و دفاع از حق و حقیقت می شود که به سوی کمال بشری حرکت می کند. وی آغاز و منشأ خلقت و تاریخ را الهی و سیر حرکت تاریخ را به سوی منشأ الهی و دارای مبدأ و معاد می داند. به نظر ایشان مالک حقیقی در جهان خداوند است که تاریخ را تحت مشیت خویش هدایت می کند و آنچه را که در تاریخ باید ماندگار شود، موردعنایت قرار می گیرد تا همچنان باقی بماند. ایشان دین، مذهب و نوابغ را در تاریخ بسیار اثرگذار می داند. 👉 https://b2n.ir/x37781
رهیافت تمدنی به انتصاب امام در غدیر خم سید علیرضا واسعی؛ در ‌شناخت و تحلیل محتوایی آنچه در غدیرخم روی داد، راه‌های فراوانی پیموده شده و شیعه در این میان، آن را به دیده مذهبی نظر کرده و به طور طبیعی فراتر از محاسبه‌های بشری و نگره‌های سیاسی اجتماعی نشانده‌است، اما در عین حال این پرسش اذهان جستجوگر را به خود مشغول می‌دارد که این واقعه با عقل اندیشی و اراده‌گری ‌حقوق‌اندیشان بشری، ‌نه تکلیف مدار، چگونه قابل جمع است و با چه الگوی سیاسی قابلیت دفاع دارد. این پژوهش می‌کوشد تا با روش بینارشته‌ای فلسفه سیاسی و تاریخ و از منظر تمدنی به این پرسش محوری پاسخ دهد که چگونه اقدام رسول خدا (صلی الله علیه و آله) برابر آن چه شیعه باور دارد، ‌با حقوق سیاسی اجتماعی مسلمانان سازگار است؟ در این پژوهش نشان داده شد که نصب امام علی (علیه السلام) در غدیر خم متناسب با نیاز جامعه اسلامی به حاکم / جانشینِ حکیمی بود تا بتواند جامعه ‌مسلمانی را به سوی ارزش‌های اسلامی کشانده و در تداوم اقدام‌های ‌نبوی، یعنی آزاد‌سازی انسان‌‌از قید و بندها، توسعه اراده‌گری، گسترش عدالت و آزادی آدمیان پیش ببرد. 👉 https://b2n.ir/n21908