eitaa logo
تاریخ تفکر تمدن
154 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
113 فایل
مطالب تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آدرس کانال : @ttt1400 تبلیغ و تبادل نداریم. ارتباط با ادمین: @mohammaddostmr جیمیل : @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">mohammaddostmr@gmail.com کانال های دیگر ما: @sss1400 @ggg1400
مشاهده در ایتا
دانلود
از ابن عباس سوال کردند که نوروز چیست و چرا آن را عید می گیرند؟ گفت: برای این که اول سال نو و آخر سال پیشین است. مردمان دوست دارند در این روز هدایایی تقدیم ملوک خویش کنند. عجم ها این را سنت کرده اند و پادشاه نیز از خراج دهندگان، جز شکر قبول نمی کند. نوروز اول فروردین ماه است. سئل ابن عباس عن النيروز لم اتخذوه عيدا؟ فقال: لأنه أول السنة المستأنفة، و آخر السنة المنقطعة، فكانوا يستحبون أن يقدموا فيه على ملوكهم بالطرف و الهدايا، فاتخذه الأعاجم سنة، و كان الملك لا يقبل من أهل الخراج إلا السكر، و هو أول يوم من فرودين‏ماه. (ربیع الابرار زمخشری: 1/70). آئين ساسانيان در اين ايام چنين بود كه پادشاه بروز نوروز شروع مى‏كرد و مردم را اعلام مى‏نمود كه براى ايشان جلوس كرده كه بايشان نيكى كند و روز دوم را براى دهقانان كه قدرى مقامشان بالاتر از توده بود جلوس مى‏كرد و خانواده‏ها نيز در اين قسمت داخل بودند و روز سوم را براى سپاهيان و بزرگان موبدان جلوس مى‏كرد و روز چهارم را براى اهل بيت و نزديكان و خاصان خود و در روز پنجم براى خانواده و خدم خود و بهر كدام آنچه را مستحق رتبه و اكرام بودند ايصال مى‏كرد و آنچه مستوجب و سزاوار مبرت و انعام بودند ميرساند و چون روز ششم مى‏شد از قضاى حقوق مردمان فارغ و آسوده شده بود و براى خود نوروز مى‏گرفت و جز اهل انس و اشخاصى كه سزاوار خلوت‏اند كسى ديگر را نمى‏پذيرفت و در اين روز آنچه را كه روزهاى گذشته براى شاه هديه آورده بودند امر باحضار مى‏كرد و آنچه مى‏خواست تفريق مى‏كرد و مى‏بخشيد و هرچه كه قابل خزانه و توديع بود نگه مى‏داشت. (ابوریحان بیرونی، آثار الباقیه ص 231 ـ 233) مقدسی (م 380) در باره نوروز در شهر عدن در یمن می نویسد: در عدن، دو روز پيش از رمضان سر درها را آذين بندند و دنبك مى‏زنند و چون رمضان درآيد، دوستان دسته دسته شوند و هنگام سحر سرودخوانان دوره مى‏گردند، و چون عيد نزديك شود از مردم مزد مى‏گيرند. در نوروز [كارهاى شگفت‏انگيز دارند] قبّه‏ها برگرفته و با دنبك در پى سركاران مى‏روند و مال بسيار گرد مى‏آورند. (احسن التقاسیم ج 1 ص 142 ترجمه منزوی)
این خبر هم در ربیع الابرار زمخشری جالب است که در وقت نوروز، شماری از زهاد مانند زبید یامی و علقمه، برای اعتکاف به مساجد می رفتند و می گفتند: همان طور که اینان بر کفر و جور خود معتکف می شوند، ما هم (در مساجد) بر ایمان خود معتکف می شویم. خدایا ما را ببخش. [جماعة من الزهاد إذا كان يوم النيروز أو المهرجان اعتكفوا في مساجدهم، و قالوا: اللهم إن هؤلاء اعتكفوا على كفرهم و جورهم، اللهم و إنا اعتكفنا على إيماننا فاغفر لنا] نعمان بن مرزبان، جد ابوحنیفه هم فالوده ای در روز نوروز به امام علی ع داد. ایشان گفتند: نوروزنا کل یوم و مهرجونا کل یوم. (ربیع: 1/40)
بهار لطف تو نوروز کرده هر روزم
مراسم نوروز در اصفهان در میانه قرن چهارم هجری ابن حوقل (م 367 ؟) نوشته است: اصفهان نواحى باصفا و روستاهاى زيبا دارد و كسى كه از راه فارس به نزديك شهر برسد و به گردنه سرفراز بالا رود دو بخش شهر با روستاهاى متصل بدانها كه در صفا و خرمى كم‏نظير است در نظر او نمايان مى‏گردد و چشم او از تماشا خسته نمى‏شود. يكى از بهترين روستاهاى آن روستاى «جى» است كه املاك خوب و ديههاى بسيار دارد و به گفته برخى به شماره روزهاى سال است. گويند: اسكندر آن‏گاه كه حصار شهرستان را مى‏ساخت 365 برج، براى هر ضيعه‏اى يك برج، بنا كرد تا به هنگام آشوب در آن متحصن شوند و موقع محاصره و غلبه اشرار پناهگاهى براى مردم باشد زيرا نواحى اصفهان در روزگار قديم با ترك و ديلم هم‏مرز بود. از روستاهايى كه پيرامون اصفهان را فراگرفته‏اند لنجان، مهرين، جنبه، كراج ، كدر، كه‏كاوسان، برخوار، و «براآن» است. اين روستاها ضيعه‏هاى بزرگ پرجمعيت و نيز غلات فراوان دارند و برخى منبر و خطيب و بازارها و گرمابه‏ها نيز دارند. در اين شهر خانه‏هايى مجلل و كاخهايى از آن رئيسان و بزرگان شهر است چون قصر ابو على بن رستم، و همچنين ساباط كه از گچ و آجر ساخته شده است و در نزديكى آن بر ساحل زرن‏رود (زاينده‏رود) آسياب‏هايى است. اين رود آبى گوارا دارد و كاخهايى كه بدان مشرف است زيبايى خاصى بدان بخشيده است. در سمت مشرق رود قصر عبد الرحمن بن زياد و قصر ابو الفضل در حصار «كرينه»، و در سمت مغرب دو محله بزرگ زركاباذ و تاجه است كه در آنها سقلاطون و عتابى عالى و سفال و جز آن به دست مى‏آيد. «كرينه» بازارى دارد كه مردم در نوروز به مدت هفت روز در آن گرد مى‏آيند و به عيش‏ونوش و تفريح مى‏پردازند و از انواع غذاها و آرايشها بهره مى‏برند چنانكه سبب اعجاب حاضران مى‏شود. مردم شهر و گروهى كه از اطراف آن يا از جاهاى دور مى‏آيند براى اين جشن هزينه‏هاى گزافى مى‏كنند و لباسهاى زيبا مى‏پوشند و در مجالس جشن براى بازى و شادمانى حاضر مى‏شوند و آوازخوانان هنرمند از زن و مرد در كنار رود و كاخها به مجالس ايشان نشاط و سرور خاصى مى‏بخشند. مردم در پشت‏بامها و سراسر بازارها به عيش‏ونوش و شيرينى خوردن سرگرم مى‏شوند و شب را به روز مى‏پيوندند و آرام نمى‏گيرند و كسى ايشان را بازنمى‏دارد، زيرا فرمانروايانشان آنان را در اين كار آزاد گذاشته‏اند و با گذشت سالها عادت شده است. و گفته‏اند كه: مخارج آنان در اين بازار هنگام حلول خورشيد در برج حمل به دويست هزار درهم مى‏رسد و اين علاوه بر ميوه‏هاى خوب و لذيذ و خوراكهاى عالى و آشاميدنيهاست كه در ارزانى و فراوانى رايگان گونه است زيرا انگور به من ايشان كه چهارصد درهم است هر صد من پنج درهم قيمت دارد و شيره اين صد من كه هفتاد من مى‏شود با پنج درهم به دست مى‏آيد. اما ميوه‏هاى آنجا به اندازه‏اى شيرين و سالم و خوب است كه مانده آن چون تازه‏اش با طراوت است از قبيل گلابى، صينى ، به، انار و سيب كلمانى كه از ضيعه گران‏قدر كلمان در نزديكى «يهوديه» به دست مى‏آيد و بو و مزه خوش و شكل زيبا دارد و انگورها را در مخزنها و انبارها مى‏آويزند. (صوره الارض، چاپ جعفر شعار، تهران، 1345ش، ص 16 ـ 108) (روستای کلمان که در پایان از آن یاد کرده، اکنون هم هست و نزدیک آن روستای کِردآباد، و محله ما پُزوِه از محلات خوراسگان است. در سمت دیگر کلمان، شهرستان نزدیک زاینده رود و کلا اینجا منطقه جی قدیم است). رسول جعفریان
21.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا حضرت خدیجه قبل از  پیامبر ازدواج کرده بودند؟ - حجت الاسلام دکتر جباری
📌 به عظمت و منزلت حضرت عايشه مى‌گويد: «بر هيچ زنى آن قدر حسد نورزيدم كه بر خديجه حسد ورزيدم! او را گرچه درك نكردم و قبل از ازدواج من با رسول خدا(ص) از دنيا رفته بود، ولى حسدم به اين سبب بود كه رسول خدا(ص) او را بسیار ياد می‏‌كرد و خداوند او را به خانه اى از طلا و درّ و ياقوت بشارت داده بود و هر گاه گوسفندى را ذبح می‌نمود براى خديجه هديه می‌فرستاد.» 📚بخاری، الصحيح، ج۷، ص۷۰ و ج۶، ص۱۵۸.
7799-fa-daneshnameh-hazerat-khadijeh-s.pdf
2.78M
📌کتاب دانشنامه حضرت خدیجه سلام الله علیها 🔻برای تدوین و گردآوری این کتاب، بیش از ۱۲۰۰ جلد کتاب مورد بررسی قرار گرفته است که از میان آنها مطالب مربوط به حضرت خدیجه سلام الله علیها از میان ۴۰۰ جلدکتاب، استخراج و فیش برداري شده که در مجموعه دانشنامه ارائه شده است و هدف از معرفی این کتاب، پاسخ به بسیاری از شبهات پیرامون آن بزرگوار می باشد. 🔻حضرت خدیجه سلام الله علیها بر حب محمد و آل محمد زندگی کرد و با محبت محمد و آل محمد از دنیا رفت و مصداق این حدیث  «مَنْ ماتَ عَلی حُبِّ آلِ محمّد ماتَ شَهِیْداً» شد. 🔰 قلم بعد از پیامبر دست دشمنان پیامبر و اهلبیت علیهم السلام بود ، به عنوان مثال شایعه کردند العیاذبالله پیامبر بخاطر پول با حضرت ۴۰ ساله بیوه و بخاطر هوس با ۹ ساله ازدواج کرد در حالیکه طبق نقل های تاریخی حضرت خدیجه اولا دختر بوده است و ثانیا حدود ۲۵ سال داشته است، بیهقی عالم اهل سنت این را بیان کرده است، عایشه هم به اصرار پدرش ابوبکر و با رضایت خود او در سن حدود ۱۴ سال ازدواج کرد و ۳ سال بعد یعنی حدود ۱۷ سالگی به خانه پیامبر رفت. 🔻ازدواج دختر با سن پایین زمانی بد است که بدون رضایت او باشد درحالیکه عایشه در کمال بلوغ و با رضایت همسر پیامبر شد و پیامبر هم به علت موقعیت مکانی و زمانی خاص آن زمان ازدواج را قبول کرد. 🔻مرحوم سید جعفر تحقیقات خوبی در این زمینه دارد که یرای تحقیق بیشتر میتوانید مراجعه کنید.
 از همان روز اول دو نفر مسلمان می‌شوند: علی و که این دو نقش مؤثری در ساختن تاریخ اسلام دارند. اگر فداکاریهای این زن نبود، از نظر علل ظاهری مگر پیغمبر می‌توانست کاری از پیش ببرد؟ تاریخ ابن اسحاق یک قرن و نیم بعد از هجرت راجع به مقام خدیجه و نقش او در پشتیبانی از پیغمبر اکرم و مخصوصاً در تسلّی بخشی به پیغمبر اکرم، می ‏نویسد: بعد از مرگ خدیجه که ابوطالب هم در آن سال از دنیا رفت، واقعاً عرصه بر پیغمبر اکرم تنگ شد به طوری که نتوانست...بماند. تا آخر عمرِ پیغمبر هرگاه اسم خدیجه را می‌بردند، اشک مقدسشان جاری می‌شد.  📕 مرتضی مطهری، حماسه حسینی ج ۱ ص ۳۷۹
علامه جعفر مرتضی یکی از مورخان و پژوهشگرانی است که در دهه های اخیر در تألیف ارزشمند خود یعنی "الصحیح من سیرة النبی الأعظم"، شواهد و قرائن فراوانی را بر اختلاف سنی بسیار کم پیامبر اکرم (ص) و خدیجه (س) و ازدواج نکردن آن بانو پیش از وصلت با حضرت رسول (ص) اقامه می کند. ایشان بر اساس شواهد و قرائن و پژوهش های مورد تأیید بسیاری علما و مراجع شیعه می فرماید: مطابق تحقیق دانشمندان آگاه، حضرت خدیجه (س) هنگام ازدواج با پیامبر ۲۵ یا ۲۸ ساله و دوشیزه بوده و روایت ۴۰ سال یک روایت غیر قابل اعتماد است و آن دو نفر که به عنوان شوهر قبلی خدیجه (س) ذکر شده، شوهر خواهر او بوده‌اند که نامش هاله بود و فرزندانی را که نام می‌برند مربوط به خواهر اوست. 👇👇👇👇 پژوهشی در بی‌اعتباری چهل‌سالگی خدیجه (س) هنگام ازدواج با پیامبر (ص) https://www.irna.ir/news/83774628/%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%86%D9%87%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D9%84%DA%AF%DB%8C-%D8%AE%D8%AF%DB%8C%D8%AC%D9%87-%D8%B3-%D9%87%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D8%A8%D8%A7-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1
noormags-بررسی_و_نقد_آراء_مستشرقان_درباره_زندگانی_حضرت_خدیجه_علیها_السلام-1417252_2435002.pdf
654.7K
📆🖋 مقاله 📚 بررسی و نقد آراء مستشرقان درباره زندگانی حضرت خدیجه علیها السلام ✍ نویسندگان: محمدحسن عطاری و... | فصلنامه تاریخ در آینه پژوهش
1_1500331060.pdf
2.92M
فلسفه ازدواج های متعدد پیامبر(ص) پاسخ اجمالی: ازدواج های پیامبر(ص) جنبه جنسی نداشته است؛ زیرا غالبا در سن پیری حضرت بوده و تا 53 سالگی، جز خدیجه همسری نداشتند و اکثر همسرانشان بیوه بودند. بلکه این ازدواج ها، بر اساس ویژگی ها و شرایط قبیله ای آن زمان، در بسیارى از موارد جنبه سیاسى داشته؛ و گاهی براى گسترش اسلام، کاستن از عداوت، یا جلب محبت اشخاص و یا اقوام متعصب بوده و یا براى شکستن سنت های جاهلى انجام شده است. ازدواج‌های پیامبر(ص) برای اهداف والایی مثل نجات برخی از زنان (سوده و ام حبیبه دختر ابوسفیان) از افتادن در دامن قبایل کافر و مشرک، تحکیم روابط با قبایل بزرگ عرب و جلب حمایت آنان (ازدواج با عایشه و حفصه)، حفظ مقام و آبروی بعضی از زنان با شخصیت (زینب بنت جحش)، جبران زحمت‌ها و رفع نگرانی و سرپرستی از یتیمان آنان (ام سلمه)، باطل کردن حکم جاهلی در باره‌ی همسر پسرخوانده (زینب بنت جحش)، آزادی اسیران جنگی و تحکیم مبانی اسلام در قبایل غیر مسلمان (جویریه و صفیه) و... بوده است. شاهد ما آن است که اکثر همسران پیامبر اسلام(ص)، زنانی بیوه و سال‌خورده بودند. پس اگر خداوند به پیامبرش اجازه‌ی ازدواج با بیش از چهار زن را داده است، برای مصالح مهمی بوده است که به آنها اشاره گردید. علاوه بر این، این قانون به کسی این اجازه را داده است که از آن سوء استفاده نخواهد کرد و شاهد ما رفتار و زندگی آن‌حضرت است که علی‌رغم امکان ازدواج با دختران زیبا روی، به زنان سال‌خورده اکتفا فرمود. پس به دلیل مقام والای پیامبر و مصالحی که در کار بود، بعضی از احکام واختیارات به ایشان اختصاص داده شد.
5.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌ریشه دو دروغ بزرگ 1⃣چرا پیامبر(ص) ۲۵ ساله با حضرت خدیجه(س) ۴۰ ساله ازدواج کرد؟ 2⃣داستان ازدواج های قبل پیامبر (ص) چطور ؟ آیا هر چیز که مشهوره درسته؟ 🔻برای دریافت نسخه با کیفیت موشن گرافی : آپارات ┅┅❅❈❅┅┅