💎 امتحان امّت اسلامی
خطبه ۱۶ نهجالبلاغه هنگامى كه در مدينه با امیرالمؤمنین بيعت كردند:
آنچه مى گويم بر عهده من است و من خود ضامن آن هستم. آن كس كه حوادث عبرت آموز روزگار را به چشم ببيند و از آن پند پذيرد، پرهيزگاريش او را از آلوده شدن به كارهاى شبهه ناك باز مى دارد.
بدانيد كه بار ديگر همانند روزگارى كه خداوند، پيامبرتان را مبعوث داشت، در معرض آزمايش واقع شده ايد. سوگند به كسى كه محمد را به حق فرستاده است، در غربال آزمايش، به هم درآميخته و غربال مى شويد تا صالح از فاسد جدا گردد. يا همانند دانه هايى كه در ديگ مى ريزند، تا چون به جوش آيد، زير و زبر شوند. پس، پست ترين شما بالاترين شما شود و بالاترينتان، پست ترينتان. واپس ماندگانتان پيش افتند و پيشى گرفتگانتان واپس رانده شوند. به خدا سوگند، كه هيچ سخنى را پنهان نداشته ام و دروغ نگفته ام كه من از چنين مقامى و چنين روزى آگاه شده بودم؛
و من كلام له (علیه السلام) لما بُويِعَ في المدينة و فيها يخبر الناس بعلمه بما تئول إليه أحوالهم و فيها يقسمهم إلى أقسام:
ذِمَّتِي بِمَا أَقُولُ رَهِينَةٌ وَ أَنَا بِهِ زَعِيمٌ، إِنَّ مَنْ صَرَّحَتْ لَهُ الْعِبَرُ عَمَّا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْمَثُلَاتِ حَجَزَتْهُ التَّقْوَى عَنْ تَقَحُّمِ الشُّبُهَاتِ، أَلَا وَ إِنَّ بَلِيَّتَكُمْ قَدْ عَادَتْ كَهَيْئَتِهَا يَوْمَ بَعَثَ اللَّهُ نَبِيَّهُ (صلی الله علیه وآله)، وَ الَّذِي بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَ لَتُسَاطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ حَتَّى يَعُودَ أَسْفَلُكُمْ أَعْلَاكُمْ وَ أَعْلَاكُمْ أَسْفَلَكُمْ وَ لَيَسْبِقَنَّ سَابِقُونَ كَانُوا قَصَّرُوا وَ لَيُقَصِّرَنَّ سَبَّاقُونَ كَانُوا سَبَقُوا، وَ اللَّهِ مَا كَتَمْتُ وَشْمَةً وَ لَا كَذَبْتُ كِذْبَةً وَ لَقَدْ نُبِّئْتُ بِهَذَا الْمَقَامِ وَ هَذَا الْيَوْمِ.
رشد اجتماعی
بسیاری از مسائل اجتماعی است که اگر سرپرستهای اجتماع افراد بشر را هدایت و سرپرستی نکنند گمراه میشوند، اگر هم بخواهند ولو با حسن نیت (تا چه رسد به این که سوء نیت داشته باشند) به بهانه این که مردم قابل و لایق نیستند و خودشان نمیفهمند و لیاقت ندارند آزادی را از آنها بگیرند این مردم تا ابد بیلیاقت باقی میمانند.
مثلا انتخابی مانند انتخاب وکیل مجلس میخواهد صورت بگیرد. ممکن است شما که در فوق این جمعیت قرار گرفتهاید حسن نیت هم داشته باشید و واقعا تشخیص شما این باشد که خوب است این ملت فلان فرد را انتخاب کند، و فرض میکنیم واقعا هم آن فرد شایستهتر است.
اما اگر شما بخواهید این را به مردم تحمیل کنید و بگویید شما نمیفهمید و باید حتما فلان شخص را انتخاب کنید، اینها تا دامنه قیامت مردمی نخواهند شد که این رشد اجتماعی را پیدا کنند.
باید آزادشان گذاشت تا فکر کنند، تلاش کنند، آن که میخواهد وکیل شود تبلیغات کند، آن کسی هم که میخواهد انتخاب کند مدتی مردّد باشد که او را انتخاب کنم یا دیگری را، او فلان خوبی را دارد، دیگری فلان بدی را دارد. یک دفعه انتخاب کند، به اشتباه خودش پی ببرد، باز دفعه دوم و سوم تا تجربیاتش کامل شود و بعد آن ملت به صورت ملتی دربیاید که رشد اجتماعی دارد.
والّا اگر به بهانه این که این ملت رشد ندارد و باید به او تحمیل کرد، آزادی را برای همیشه از او بگیرند، این ملت تا ابد غیر رشید باقی میماند.
رشدش به این است که آزادش بگذاریم ولو در آن آزادی ابتدا اشتباه هم بکند. صد بار هم اگر اشتباه کند باز باید آزاد باشد.
📕استاد مطهری، آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۳۱۷
✅ 📹 رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت دولت سیزدهم: دولت آقای رئیسی، دولت کار و امید و حرکت بود. ۱۴۰۳/۴/۱۷
💻 Farsi.Khamenei.ir
📹 رهبر انقلاب: یکی از مهمترین خصوصیات آقای رئیسی مردمی بودن بود. این باید برای همه مسئولان دولتها الگو باشد. ۱۴۰۳/۴/۱۷
💻 Farsi.Khamenei.ir
📹 رهبر انقلاب: حضرت امیر(ع) در عهدنامه مالک اشتر بر توجه به توده مردم و دوری از نورچشمیها و ویژهخواران تاکید دارند. شهید رئیسی در این مسیر حرکت میکرد. ۱۴۰۳/۴/۱۷
💻 Farsi.Khamenei.ir
📹 رهبر انقلاب: شهید رئیسی به تواناییهای داخلی عمیقاً اعتقاد و باور داشت. ۱۴۰۳/۴/۱۷
💻 Farsi.Khamenei.ir
📹 رهبر انقلاب: شهید رئیسی در بیان مواضع انقلابی و دینی کاملاً صریح بود و دوپهلو سخن نمیگفت. ۱۴۰۳/۴/۱۷
💻 Farsi.Khamenei.ir
📹 رهبر انقلاب: یکی از خصوصیات بارز شهید رئیسی خستگیناپذیری و کار و تلاش شبانهروزی بود. ۱۴۰۳/۴/۱۷
💻 Farsi.Khamenei.ir
📹 رهبر انقلاب: شهید رئیسی هیچگاه از زخمزبانها مایوس نمیشد. رنج میکشید اما مایوس نمیشد. ۱۴۰۳/۴/۱۷
💻 Farsi.Khamenei.ir
📹 رهبر انقلاب: شهید رئیسی در سیاست خارجی هم اهل تعامل بود و هم اهل رعایت عزتمندی کشور و ملت. ۱۴۰۳/۴/۱۷
💻 Farsi.Khamenei.ir
📹 رهبر انقلاب: شهید رئیسی جداً صبور و اهل مدارا بود. ۱۴۰۳/۴/۱۷
💻 Farsi.Khamenei.ir
📹 رهبر انقلاب: خصوصیات شهید رئیسی میتواند الگوی مدیریتی کشور باشد. ۱۴۰۳/۴/۱۷
💻 Farsi.Khamenei.ir
26.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دیگران چگونه در مورد ایران قضاوت می کنند
کارشناس اردنی:
*کشورهای عربی منطقه باید به حال ایران حسرت بخورند!*
"بگذارید صریح بگویم، درحالی که برخی در منطقه با چالشهای موجودیتی درگیرند، ایران پس از ۵۰ روز انتخابات را برگزار و ثابت کرد حتی در بدترین شرایط هم میتواند امور خود را اداره و جایگاه خود را تثبیت کند و به نظرم کشورهای عربی باید به حال ایران حسرت بخورند."
17.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست
وین چه شمعی است که جانها همه پروانه اوست
🔻صحبتهای فوقالعاده «شورانگیز» و شنیدنی کشیش برجسته آمریکایی، پدر «کِنِث جی. فلاورز» درباره جاذبه الهی حرم اباعبدالله الحسین (ع)
#امام_حسین
✔️ انقلابیگری
ما اگر بخواهیم تفسیر درستی از انقلابیگری داشته باشیم باید به سخنان رهبری مراجعه کنیم؛ فصل الخطاب در مباحث سیاسی برای ما ، آقا [رهبر معظم انقلاب] است، باید ببینیم نظرات ما مطابق با نظرات ایشان است یا خیر. اینکه یک گروهی به اسم انقلابی چگونه فکر میکنند مهم نیست. مهم این است که بدانیم نظر رهبری چیست. تفسیر انقلابیگری صحیح گفتمان رهبری است.
خب ببینیم نظر آقا درمورد اصلاح طلبی چیست که بین انقلابی ها به فحش تبدیل شده است.
رهبری اواخر سال ۱۳۷۹ هم در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر میفرمایند:
اصلاحطلبى، يک تكليف و يک مجاهدت است. دولت و ملت موظفاند اصلاحطلب باشند؛ البته اجازه ندهند كه اصلاحطلبى را ديگران براى آنها تعريف كنند. امروز یکی از واژههای رایج، واژهٔ «اصلاحطلبی» است. من در نماز جمعه هم گفتم، بارها هم تکرار کردهام؛ بنده معتقدم اصلاحطلبی، جزو ذات انقلاب است. اصلاً انقلاب، یعنی یک حرکت بزرگ و رو به جلو، که این حرکت هرگز ایستایی ندارد و بهطور دائم پیشرونده است. اصلاحطلبی، یک تکلیف و یک مجاهدت است.
همچنین سال ۱۳۸۳ در دیدار زائرین و مجاورین حرم مطهر رضوی فرمودند:
“همهٔ كار پيغمبران عبارت بود از اينكه تا مىتوانند اصلاح كنند؛ يعنى فساد را در كشور از بين ببرند؛ اين معناى اصلاح واقعى است. اصلاحات برای هر نظامی لازم است؛ اصلاحات برای هر جامعهای جزو ضروریترین نیازهاست؛ ما هم به اصلاحات احتیاج داریم. اصلاحات یعنی اینکه نقاط مثبت و منفی را فهرست کنیم و نقاط منفی را به نقاط مثبت تبدیل کنیم.”
ایشان در سال ۱۳۸۳ هم در جمع خبرگان رهبری میفرمایند:
“بنده با شعار «اصلاح» صددرصد موافقم؛ اصلاح در روشها، اصلاح در شیوهها، و استقامت در هدفها و مبانی. در اهداف و مبانی، ملاك ما باید «فاستقم كما امرت» باشد. بههیچوجه عدول از مبانی و عدول از ارزشها جایز نیست؛ اهداف، اهداف الهی است و هیچ تردید، شك یا ارتدادی از این اهداف جایز نیست؛ اما در روشها بایستی تكامل، اصلاح، تغییر و رفع خطا، جزو كارهای دائمی و برنامههای همیشگی ما باشد؛ ببینیم كدام روش ما، ولو به آن عادت كرده باشیم، غلط است، آن را عوض و اصلاح كنیم. باید مراقب باشیم كه جای این تعبیرات عوض نشود؛ یعنی ما در زمینهٔ اهداف، میگوییم استقامت؛ باید جای «هدف» را با «روش» اشتباه نكنیم.”
ایشان در سال ۱۳۸۴ در جمع دانشجویان کرمان، بهصورت کامل این مطلب را بیان میکنند و میفرمایند:
“دو جناح برای این کشور مثل دو بالاند، که کشور با این دو بال میتواند پرواز کند.
بنده دعوای اصلاح طلب و اصولگرا را هم قبول ندارم؛ من این تقسیم بندی را غلط می دانم. نقطه ی مقابل اصولگرا، اصلاح طلب نیست؛ نقطه مقابل اصلاح طلب، اصولگرا نیست. نقطه ی مقابل اصولگرا، آدم بی اصول و لاابالی است؛ آدمی که به هیچ اصلی معتقد نیست؛ آدم هرهری مذهب است. یک روز منافع او یا فضای عمومی ایجاب می کند که بشدت ضد سرمایه گذاری و سرمایه داری حرکت کند، یک روز هم منافع اش یا فضا ایجاب می کند که طرفدار سرسخت سرمایه داری شود؛ حتّی به شکل وابسته و نابابش! نقطه ی مقابل اصلاح طلبی، افساد است. بنده معتقد به اصولگرای اصلاح طلبم؛ اصول متین و متقنی که از مبانی معرفتی اسلام برخاسته، با اصلاح روش ها به صورت روزبه روز و نوبه نو.
ما باید روش ها را اصلاح کنیم. در روش ها اشتباه و نقص وجود دارد. گاهی به مرحله یی می رسیم که امروز دیگر جواب نمی دهد؛ باید مرحله ی دیگری را شروع کنیم. حفظ اصول و اصلاح روش ها، معنای اصلاح طلبی است.
✅ بنده دعوای اصلاحطلب و اصولگرا را هم قبول ندارم؛ من این تقسیمبندی را غلط میدانم. نقطهی مقابل اصولگرا، اصلاحطلب نیست؛ نقطه مقابل اصلاحطلب، اصولگرا نیست. نقطهی مقابل اصولگرا، آدم بیاصول و لاابالی است؛ آدمی که به هیچ اصلی معتقد نیست؛ آدم هرهری مذهب است.
نقطهی مقابل اصلاحطلبی، افساد است. بنده معتقد به اصولگرای اصلاحطلبم؛ اصول متین و متقنی که از مبانی معرفتی اسلام برخاسته، با اصلاح روشها به صورت روزبهروز و نوبهنو.
حالا شما تفکرات خودتان را با این سخنان تطبیق بدهید، اگر شما چنین فکر نمیکنید قطعا تفکراتتان هیچ سنخیتی با رهبری ندارد. برخی میگویند بله ما اصلاح طلبی را قبول داریم ولی فلان شخصیت اصلاح طلب را قبول نداریم، خب ما به اشخاص چیکار داریم؟! مگر همه ی شخصیت های اصولگرا، علیه السلام هستند؟! مگر شما همه ی اصولگرایان را قبول دارید؟! اصلاح طلبی و اصول گرایی یک روش است ، افراد که مهم نیستند. چون شیعه ها خرابکاری کردند ما تشیع را زیر سوال ببریم؟! اصلاح طلبی از اصول انقلاب است و باید همه ی ما اصولگرای اصلاح طلب باشیم گرچه هم بین اصولگرایان هم اصلاح طلبان آدم های نادرستی باشد.
فرهاد فتحی
تونی کروس بازیکن خاص و شاید تکرارنشدنی رئال مادرید بود که با باخت تیم ملی آلمان به اسپانیا تو یورو ۲۰۲۴ از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.
اخیرا یه مصاحبه کرده که چند نکته داره و انتقاداتی به برخی سیاستهای کشور آلمان کرده و کنارش حرفهای #تربیتی هم زده و گفته نمیخواد دیگه توی آلمان زندگی کنه.
این بخشش جالبه بخونید:
«آلمان به خاطر مهاجرت انبوه، دیگر کشور ۱۰ سال قبل نیست. با مهاجرت انبوه شرایط کشور از کنترل خارج شده. ... مشکلاتی وجود دارد و همه جا خیلی شلوغ است.»
کروس درباره دلیل تصمیمش برای زندگی خارج از آلمان گفت: «ترجیح میدهم در اسپانیا بمانم چون میترسم که دخترم در شهرهای بزرگ آلمان بعد از ۱۱ شب، بیرون از خانه باشد!»
🌀تصویر ناقص حقیقت در آینه شکسته رسانه
بررسی سایت «لایف وب» درباره میزان تطابق نظرات کاربران در شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی با نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 1403 نشان می دهد که تلگرام بیشترین و ایتا کمترین نزدیکی را با واقعیت جامعه داشته است. این همان تله حباب اطلاعات است که انحصار در استفاده از یک شبکه و بی اطلاعی از آنچه در شبکه های دیگر می گذرد افراد را به دام آن می اندازد و موجب شناخت ناقص از واقعیت های جامعه می شود. پیامد این شناخت غیرواقع بینانه، ارزیابی های نادرست و قضاوت های غیرمنصفانه نسبت به دیگران است. بعلاوه که فرد را از شناخت نقاط ضعف خود و اصلاح آنها محروم می کند.
💢 اگر به هر دلیل موجه یا ناموجه از پیام رسان های دیگر استفاده نمی کنید، دست کم در واقع نمایی پیام رسان خود همواره احتمال خطا را جدی بدانید و در گسترش آن به دیگر شبکه ها و به ویژه به فضای فیزیکی بیرونی بسیار احتیاط کنید.
چرچیل یک تفاوت بزرگ با هیتلر داشت. او مدام تاکید میکرد تمام اطلاعات جنگ را برایش ببرند تا با دید واقعی تصمیم گیری کند. شکستها، پیروزیها، امکانات، تلفات، میزان پیشروی و پسروی و سایر موارد اما هیتلر اینگونه نبود. او وقتی خبر ناگواری را می شنید آنقدر عصبانی می شد و افسرانش را سرزنش میکرد که به تدریج مسئولین گزارش دهنده، از ترس سرزنش، اخبار شکستها را نمیگفتند یا در گزارش، میزان شکست را کاهش میدادند تا جایی که هیتلر آنچنان از واقعیات میدانی دور شد که بعد از چندی چشمانش را باز کرد و متوجه شد متفقین به رهبری چرچیل و روزولت، آنقدر پیشروی کردند که در نزدیکی او هستند و سرآخر مجبور به خودکشی شد.