eitaa logo
تاریخ تفکر تمدن
156 دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
116 فایل
مطالب تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آدرس کانال : @ttt1400 تبلیغ و تبادل نداریم. ارتباط با ادمین: @mohammaddostmr جیمیل : @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">mohammaddostmr@gmail.com کانال های دیگر ما: @sss1400 @ggg1400
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ انقلابیگری ما اگر بخواهیم تفسیر درستی از انقلابیگری داشته باشیم باید به سخنان رهبری مراجعه کنیم؛ فصل الخطاب در مباحث سیاسی برای ما ، آقا [رهبر معظم انقلاب] است، باید ببینیم نظرات ما مطابق با نظرات ایشان است یا خیر. اینکه یک گروهی به اسم انقلابی چگونه فکر میکنند مهم نیست. مهم این است که بدانیم نظر رهبری چیست. تفسیر انقلابیگری صحیح گفتمان رهبری است. خب ببینیم نظر آقا درمورد اصلاح طلبی چیست که بین انقلابی ها به فحش تبدیل شده است. رهبری اواخر سال ۱۳۷۹ هم در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر می‌فرمایند: اصلاح‌طلبى، يک تكليف و يک مجاهدت است. دولت و ملت موظف‌اند اصلاح‌طلب باشند؛ البته اجازه ندهند كه اصلاح‌طلبى را ديگران براى آن‌ها تعريف كنند. امروز یکی از واژه‌های رایج، واژهٔ «اصلاح‌طلبی» است. من در نماز جمعه هم گفتم، بارها هم تکرار کرده‌ام؛ بنده معتقدم اصلاح‌طلبی، جزو ذات انقلاب است. اصلاً انقلاب، یعنی یک حرکت بزرگ و رو به جلو، که این حرکت هرگز ایستایی ندارد و به‌طور دائم پیش‌رونده است. اصلاح‌طلبی، یک تکلیف و یک مجاهدت است. همچنین سال ۱۳۸۳ در دیدار زائرین و مجاورین حرم مطهر رضوی فرمودند: “همهٔ كار پيغمبران عبارت بود از اين‌كه تا مى‌توانند اصلاح كنند؛ يعنى فساد را در كشور از بين ببرند؛ اين معناى اصلاح واقعى است. اصلاحات برای هر نظامی لازم است؛ اصلاحات برای هر جامعه‌ای جزو ضروری‌ترین نیازهاست؛ ما هم به اصلاحات احتیاج داریم. اصلاحات یعنی این‌که نقاط مثبت و منفی را فهرست کنیم و نقاط منفی را به نقاط مثبت تبدیل کنیم.” ایشان در سال ۱۳۸۳ هم در جمع خبرگان رهبری می‌فرمایند: “بنده با شعار «اصلاح» صددرصد موافقم؛ اصلاح در روش‌ها، اصلاح در شیوه‌ها، و استقامت در هدفها و مبانی. در اهداف و مبانی، ملاك ما باید «فاستقم كما امرت» باشد. به‌هیچ‌وجه عدول از مبانی و عدول از ارزش‌ها جایز نیست؛ اهداف، اهداف الهی است و هیچ تردید، شك یا ارتدادی از این اهداف جایز نیست؛ اما در روش‌ها بایستی تكامل، اصلاح، تغییر و رفع خطا، جزو كارهای دائمی و برنامه‌های همیشگی ما باشد؛ ببینیم كدام روش ما، ولو به آن عادت كرده باشیم، غلط است، آن را عوض و اصلاح كنیم. باید مراقب باشیم كه جای این تعبیرات عوض نشود؛ یعنی ما در زمینهٔ اهداف، می‌گوییم استقامت؛ باید جای «هدف» را با «روش» اشتباه نكنیم.” ایشان در سال ۱۳۸۴ در جمع دانشجویان کرمان، به‌صورت کامل این مطلب را بیان می‌کنند و می‌فرمایند: “دو جناح برای این کشور مثل دو بال‌اند، که کشور با این دو بال می‌تواند پرواز کند. بنده دعوای اصلاح طلب و اصولگرا را هم قبول ندارم؛ من این تقسیم بندی را غلط می دانم. نقطه ی مقابل اصولگرا، اصلاح طلب نیست؛ نقطه مقابل اصلاح طلب، اصولگرا نیست. نقطه ی مقابل اصولگرا، آدم بی اصول و لاابالی است؛ آدمی که به هیچ اصلی معتقد نیست؛ آدم هرهری مذهب است. یک روز منافع او یا فضای عمومی ایجاب می کند که بشدت ضد سرمایه گذاری و سرمایه داری حرکت کند، یک روز هم منافع اش یا فضا ایجاب می کند که طرفدار سرسخت سرمایه داری شود؛ حتّی به شکل وابسته و نابابش! نقطه ی مقابل اصلاح طلبی، افساد است. بنده معتقد به اصولگرای اصلاح طلبم؛ اصول متین و متقنی که از مبانی معرفتی اسلام برخاسته، با اصلاح روش ها به صورت روزبه روز و نوبه نو. ما باید روش ها را اصلاح کنیم. در روش ها اشتباه و نقص وجود دارد. گاهی به مرحله یی می رسیم که امروز دیگر جواب نمی دهد؛ باید مرحله ی دیگری را شروع کنیم. حفظ اصول و اصلاح روش ها، معنای اصلاح طلبی است.بنده دعوای اصلاح‌طلب و اصولگرا را هم قبول ندارم؛ من این تقسیم‌بندی را غلط می‌دانم. نقطه‌ی مقابل اصولگرا، اصلاح‌طلب نیست؛ نقطه مقابل اصلاح‌طلب، اصولگرا نیست. نقطه‌ی مقابل اصولگرا، آدم بی‌اصول و لاابالی است؛ آدمی که به هیچ اصلی معتقد نیست؛ آدم هرهری مذهب است. نقطه‌ی مقابل اصلاح‌طلبی، افساد است. بنده معتقد به اصولگرای اصلاح‌طلبم؛ اصول متین و متقنی که از مبانی معرفتی اسلام برخاسته، با اصلاح روش‌ها به صورت روزبه‌روز و نوبه‌نو. حالا شما تفکرات خودتان را با این سخنان تطبیق بدهید، اگر شما چنین فکر نمیکنید قطعا تفکراتتان هیچ سنخیتی با رهبری ندارد. برخی میگویند بله ما اصلاح طلبی را قبول داریم ولی فلان شخصیت اصلاح طلب را قبول نداریم، خب ما به اشخاص چیکار داریم؟! مگر همه ی شخصیت های اصولگرا، علیه السلام هستند؟! مگر شما همه ی اصولگرایان را قبول دارید؟! اصلاح طلبی و اصول گرایی یک روش است ، افراد که مهم نیستند. چون شیعه ها خرابکاری کردند ما تشیع را زیر سوال ببریم؟! اصلاح طلبی از اصول انقلاب است و باید همه ی ما اصولگرای اصلاح طلب باشیم گرچه هم بین اصولگرایان هم اصلاح طلبان آدم های نادرستی باشد. فرهاد فتحی
تونی کروس بازیکن خاص و شاید تکرارنشدنی رئال مادرید بود که با باخت تیم ملی آلمان به اسپانیا تو یورو ۲۰۲۴ از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. اخیرا یه مصاحبه کرده که چند نکته داره و انتقاداتی به برخی سیاست‌های کشور آلمان کرده و کنارش حرف‌های هم زده و گفته نمی‌خواد دیگه توی آلمان زندگی کنه. این بخشش جالبه بخونید: «آلمان به خاطر مهاجرت انبوه، دیگر کشور ۱۰ سال قبل نیست. با مهاجرت انبوه شرایط کشور از کنترل خارج شده. ... مشکلاتی وجود دارد و همه جا خیلی شلوغ است.» کروس درباره دلیل تصمیمش برای زندگی خارج از آلمان گفت: «ترجیح می‌دهم در اسپانیا بمانم چون می‌ترسم که دخترم در شهرهای بزرگ آلمان بعد از ۱۱ شب، بیرون از خانه باشد!»
🌀تصویر ناقص حقیقت در آینه شکسته رسانه بررسی سایت «لایف وب» درباره میزان تطابق نظرات کاربران در شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی با نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 1403 نشان می دهد که تلگرام بیشترین و ایتا کمترین نزدیکی را با واقعیت جامعه داشته است. این همان تله حباب اطلاعات است که انحصار در استفاده از یک شبکه و بی اطلاعی از آنچه در شبکه های دیگر می گذرد افراد را به دام آن می اندازد و موجب شناخت ناقص از واقعیت های جامعه می شود. پیامد این شناخت غیرواقع بینانه، ارزیابی های نادرست و قضاوت های غیرمنصفانه نسبت به دیگران است. بعلاوه که فرد را از شناخت نقاط ضعف خود و اصلاح آنها محروم می کند. 💢 اگر به هر دلیل موجه یا ناموجه از پیام رسان های دیگر استفاده نمی کنید، دست کم در واقع نمایی پیام رسان خود همواره احتمال خطا را جدی بدانید و در گسترش آن به دیگر شبکه ها و به ویژه به فضای فیزیکی بیرونی بسیار احتیاط کنید. چرچیل یک تفاوت بزرگ با هیتلر داشت. او مدام تاکید میکرد تمام اطلاعات جنگ را برایش ببرند تا با دید واقعی تصمیم گیری کند. شکستها، پیروزیها، امکانات، تلفات، میزان پیشروی و پسروی و سایر موارد اما هیتلر اینگونه نبود. او وقتی خبر ناگواری را می شنید آنقدر عصبانی می شد و افسرانش را سرزنش میکرد که به تدریج مسئولین گزارش دهنده، از ترس سرزنش، اخبار شکستها را نمیگفتند یا در گزارش، میزان شکست را کاهش میدادند تا جایی که هیتلر آنچنان از واقعیات میدانی دور شد که بعد از چندی چشمانش را باز کرد و متوجه شد متفقین به رهبری چرچیل و روزولت، آنقدر پیشروی کردند که در نزدیکی او هستند و سرآخر مجبور به خودکشی شد.
شیعه قسمتی از کیان خودش را با همین حَنین‏‌ها و ناله‏‌ها و فریادها و شکایت کردن از ظلم‏‌ها حفظ کرده‌است. روضه‏‌هایی که تا حالا بوده، آیا خیال می‌کنید نقشی در این انقلاب نداشت؟ همین‌ها بود که از یزید و ابن زیاد و عمر سعد چنین چهره‌هایی ساخت، بعد ظالم‌ها را در چهره یزیدها و ابن زیادها و عمر سعدها نشان داد و همین خودش منشأ حرکت در میان مردم شد. 📕استاد مطهری، آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۱۹۸
💢عواقب ریاست طلبی . امام حسین(ع)، یکی از خود به نام «بریر بن حضیر» را نزد «عمر بن سعد» فرستادند تا او را نصیحت کند. عمر سعد در به نصایح بریر گفت: «می دانم هر کسی که با حسین بجنگد و او را بکشد در است !» . بریر پرسید: «پس چرا می خواهی با او بجنگی؟!» عمر سعد پاسخ داد: «ای بریر! آیا می خواهی ری را رها کنم تا آنجا به کس دیگری برسد؟!» . بریر نزد امام حسین برگشت و گفت: «عمر سعد می خواهد برای رسیدن به ری، شما را بکشد!» . 📚الفتوح ، جلد ۵ ، صفحه ۱۷۱ . حُب و شهوتِ ریاست آخرین و قدرتمندترین شهوت انسان است که او می تواند بر آن مسلط شود، و امام حسین(ع) یعنی در جامعه اسلامی جاه طلبی و ریاست خواهی معنا ندارد .
🏴📸 چهارم محرم الحرام | در کربلا چه گذشت... ▪️در این روز ابن زیاد با استناد به فتوائی که از شریح قاضی گرفته بود، در مسجد کوفه خطبه خواند و مردم را به کشتن امام حسین علیه السّلام حریص کرد. ⚫️فتواى شریح قاضى به قتل امام حسین علیه السلام در این روز از سال ۶۱ هجری، ابن زیاد با استناد به فتوایى که از شریح قاضى گرفته بود، در مسجد کوفه خطبه خواند و مردم را به کشتن امام حسین علیه السلام تحریک کرد. 📓 الوقایع و الحوادث: ج 2 ص 124
⚫️ حكم قاضى شُرَيح؛ تمهيد قتال لَعَنَ اللَّه الْمُمَهِّدِینَ لَهُمْ بِالتَّمْكِینِ مِنْ قِتَالِكُم ▪️ حکم شُرَیح، قاضی کوفه، در مورد حضرت اباعبدالله علیه‌السلام به این شرح نقل‌شده: «انّ حسین بن علیّ بن ابی‌طالب لقد شقّ عصی المسلمین و خالف امیرالمؤمنین و خرج عن الدّین ثبت عندی و حقّق عندی قضیت و حکمت بدفعه و قتله حفظا لشریعه سیّد المرسلین» به‌ یقین حسین بن علی بن ابیطالب موجب تفرقه در اجتماع مسلمین شده و با امیرالمؤمنین (یزید) مخالفت کرده و از دین جدش خارج گشته است. این امر نزد من ثابت و محقق شده، من به مبارزه با او و کشتن او حکم می‌کنم و رأی می‌دهم به خاطر حفظ شریعت سید رسولان! ▪️ در مورد این رأی تأملاتی چند لازم است: ۱- در اعتبار تاریخی این رأی و در حقیقت صحت وجود آن مناقشاتی وجود دارد. ۲- اگر وجود و صحت اسناد رأی به شُرَیح درست باشد؛ • محکومیت بدون محاکمه ظاهراً در دوره امويان رايج بوده است. • حکومت مشروعیت برخی رفتارهای خطرناک را متكى بر آراى قضات می‌نموده، هرچند آن امور ماهیتاً قضایی نباشند. • قتل امام حسین علیه‌السلام آن‌قدر قبیح و غیرقابل‌توجیه بوده که حکومت ناگزیر از توسل به‌حکم قضایی بوده است! • حکم قضایی ظاهراً اسباب مشروعیت تصمیمات ناصواب و ظالمانه تلقی می‌شده است! • حکومت تدبیر کرده که همه ارکان خود را در این جنایت بی‌نظیر سهیم کند. • قاضی کهن که سابقه قضاوت او به دوره خلافت خلیفه دوم می‌رسیده خیلی آسان در خدمت ارباب قدرت قرار گرفته و تطمیع یا تهدید شده است و دین به دنیا فروخته است. گفته‌شده که شُرَیح شاهد بیعت هفتاد تن از بزرگان کوفه با اباعبدالله بوده و خود نیز از زمره آنان بوده است! • صرف عدم بیعت و مخالفت با امیرالمؤمنین از نظر امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه‌السلام هرگز جرم تلقی نشده بود، شُرَیح با کدام سابقه از شریعت، مخالفت یا عدم بیعت را جرم انگاشته است و مستحق قتل؟ • چرا استدلال و پاسخ حسین بن علی بن ابیطالب در «منی»، در «مدینه»، در «مکه»، در منازل بین مکه تا کربلا، در ایام استقرار در کربلا، در روز عاشورا و تا لحظات آخر شنیده نشد؟ • این چه دادگاهی بوده که محکوم آن در همه احوال غایب بوده است و صدایش در هیچ مرحله و فرازی شنیده نشده است؟ • آیا در نحوه قتال و جنگ و نقض همه قواعد شریعت در قبل و حین و بعد از قتال و رفتار با کودکان و زنان و اسارت آنان بعد از شهادت امام و خاندان و اصحاب او علیه‌السلام شُرَیح با صدور این حکم شریک و دخیل نیست؟! ۳- شريح آن روز كه در جمع نخبگان كوفه با امام بيعت كرده بود چه ديدگاهى نسبت به حسين بن على (ع) داشت؟ بيعت شكنى خود او با حكم و فتوايش خودش چه حكمى دارد؟ ۴- آیا در ادبیات فارسی، بی‌جهت است که شُرَیح نماد هر نوع داوری و قضاوت ناعادلانه و مظهر قضاوت ظالمانه است؟ ۵- قضاوت امر خطیری است، آثار آن گاهی الی‌الابد غیرقابل‌جبران است! بر جایگاه پیامبران تکیه نزنیم: «يَا شُرَيْحُ قَدْ جَلَسْتَ مَجْلِساً لَا يَجْلِسُهُ إِلَّا نَبِيٌّ أَوْ وَصِيُّ نَبِيٍّ أَوْ شَقِيٌّ» (کلام امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام خطاب به شُرَیح) ◾️ و آخر الکلام: اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ فَلَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً قَتَلَتْك وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً ظَلَمَتْك وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِكَ فَرَضِيَتْ بِهِ
🔰 می‌خواهند شما را به جان هم بیندازند
📌 ... 📍اسم دیگر حضرت علی اصغر چیست؟ 📍آیا حضرت علی اصغر در کربلا شش ماهه بوده است؟ 📍حضرت علی اصغر چه زمانی به دنیا آمده است؟ 📍 : ◀️بیشتر منابع تاریخی از طفلی به نام یا عبدالله (شيرخواره) برای امام حسین(ع) نام برده اند. 🏴عبدالله بن (ع) که نزد ما به علی اصغر مشهور است بنا به نقل ابومخنف از امام (ع) به تیر "حرمله" یکی از بنی‌اسد در دستان پدرش شد. تعبیر بلاذری صریح‌تر و دلخراش‌تر است: رَمى حرملةُ بن كاهل الوالبي [الاسدی] عبدَالله بن حسين(ع) بسهم فَذَبَحَهُ‏. ◀️طبری شیعی، نام او را علی نهاده است. ◀️این منابع، درباره او سخنی نگفته اند و تنها به عناوینی مانند: ، ، و یعنی اکتفا کرده اند. ◀️طبق برخی شواهد تاریخی کهن ازجمله (م۲۹۲ق): این طفل در به دنیا آمده است. ◀️بلعمی متوفی قرن چهار، طفل شيرخواره را یک ساله دانسته است و سرانجام کسائی مروزی در شعری این طفل را ۵ ماهه معرفی کرده است. البته اخبار آنان بدون سند بوده و قابل اعتماد نیست. ◀️برخی هم ۳ساله ذکر کرده اند. 📍جمع بندی: 1⃣امام (ع) طفلی بنام عبدالله یا علی داشته و به جهت کوچک بودن به یا مشهور گشته است. 2⃣منابع کهن و معتبر درباره سن دقیق علی اصغر سخن نگفته اند، از این رو ، عبارت عبدالله یا علی شيرخواره را بکار می برند. 3⃣در هیچ منبع کهنی به ۶ ماهه بودن علی اصغر اشاره نشده است. اما در دو قرن اخیر و عمدتا بعد از صفویه روایت ۶ماهه بودن علی اصغر، بدون هیچ سندی در روضه ها خوانده می شود. بنابراین باید از ایشان به علی اصغر به عبدالله رضیع یاد کرد. 📚یعقوبی، تاریخ، ج۲، ص۲۴۵؛ 📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۱۵؛ 📚ذبيح الله صاحبکاری، سیری در مرثیه عاشورایی، ص۱۶۹؛ 📚بلعمی، تاریخ نامه طبری، ج۴، ص۷۱۰؛ 📚تسميه من قتل مع الحسين، فصلنامه تراثنا، ش۲، ص۱۵۰؛ 📚خوارزمی، مقتل الحسين، ج۲، ص۳۷؛ 📚طبری، دلائل الامامه، ص۷۱.
🔴📸تصویری از دوران کودکی دکتر پزشکیان در کنار پدر و مادرش سال ١٣٣٨ ارومیه
▪️ آیا امام حسین (ع) در فتح ایران حضور داشتند؟ 🔻 دکتر زرینکوب: 🔸 خیر. آن دست روایات تاریخی که از حضور امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در فتح ایران سخن می‌گویند، معتبر نیستند. ایراد دارند.
20.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 موکب محله مسیحیان شهر «صور» لبنان در ماه محرم اهالی محله در شهر «صور» در جنوب لبنان با برپایی موکبی با توزیع آب و نوشیدنی از عزاداران حسینی، پذیرایی کردند.