📔 بخشی از کتاب "اهالی تپه ی ندبه":
نوشته محسن قنبریان
علاوه بر سپاه بزرگ یزید به فرماندهی عمر سعد و سپاه کوچک امام حسین(ع)، گروه سومی در کربلا حاضر بودند که جمعیتشان سه برابر سپاه عمرسعد بود، که معروف شدند به اصحاب تلّ، یا همان اهالی تپه ندبه...
🔻بیشتر اینها هم افرادی بودن که در فاصله کوفه تا کربلا از سپاه عمر سعد جدا میشدن. اینجریان تماشاچی نه در کنار امام بودن نه در مقابل ایشان. اما اگر به یاری امام میرفتن چه؟
سعد بن عبیده می گوید: چند تن از برجستگان کوفه را در روز عاشورا دیدم که بر تپه ای با گریه دست به دعا برداشته می گویند: خدایا، یاری ات را نصیب حسین(ع) کن. به آنها گفتم: ای دشمنان خدا، آیا نمی آیید تا او را یاری کنید؟[تاریخ الطبری, طبری (م ۳۱۰), بیروت, مؤسسه الاعلمی, چاپ چهارم, ۱۴۰۳ق. ج ۵، ص ۳۹۲.]
عده زیادی از کوفیان به اجبار در لشکر دشمن حضور یافتند، این است که از هر هزار نفری که از کوفه خارج می شدند تنها سیصد، چهارصد تن یا کمتر به مقصد می رسیدند و بقیه در میان راه از لشکر جدا می شدند[ أنساب الأشراف، ج ۳، ص ۳۸۶.] بلکه می گریختند. دینوری هم می نویسد: وقتی ابن زیاد مردم را برای جنگ با حسین(ع) می فرستاد تنها عده اندکی از آنها به کربلا می رسیدند و بقیه به دلیل اینکه از جنگ با حسین(ع) اکراه داشتند، از لشکر جدا می شدند.[الاخبار الطوال, ابوحنیفه دینوری (م ۲۸۲), تحقیق عبدالمنعم عامر, قاهره, چاپ اول, ۱۹۶۰م. ص ۲۵۴، ببغیه الطلب فی تاریخ حلب, ابن عدیم(م ۶۶۰), تحقیق علی سویم, ترکیه, ۱۹۷۶م، ج ۶، ص ۲۶۲۶.]
@ttt1400
کتاب "وقایع عصر آنگلوساکسون" که یکی از منابع تاریخی آنگلوساکسون به شمار می رود، توسط "میشل آسوانتون" (MICHAEL SWANTON) ترجمه و ویرایش شده است
این کتاب در سال ١٩٩۶ میلادی در انگلستان منتشر شده و در سال ١٩٩٨ توسط دانشگاه اکستر(Exeter) در ایالت نیویورک آمریکا تجدید چاپ شد. در صفحه ٣٨ این کتاب چنین عبارتی آمده است:
685. Here in Britain there was Bloody rain, and milk and butter were turned to blood
ترجمه : در سال ۶٨۵ میلادی در اینجا، در سرزمین بريتانيا، آسمان خون بارید و شیر و کره به خون تبدیل شد و رنگ آن سرخ گردید.
تصویر بالا به صفحه ٣٨ کتاب "وقایع عصر آنگلوساکسون" مربوط می شود:
سال ۶٨۵ میلادی با سال ۶١ هجری قمری که سال وقوع حادثه عاشورا شهادت حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) و یارانش بوده، برابر است
در برخى از احادیث نیز تصریح شده که در روز عاشورا آسمان خون گریست. براى مثال حضرت زینب(س) در روز عاشورا به مردم فرمودند:
أو عَجبتم أن مَطَرت السماء دماً
آیا از این که آسمان خون گریسته است شگفت زده شده اید؟
📌گزارشی از #غارتگران اموی
#فاطمه دختر امام #حسين(ع) گزارش اين يورش و غارت را چنين بيان كرده است:
جمعيّت زيادي به خيمة ما وارد شدند...
من دو #خلخال از طلا در پاهايم داشتم، مردي در حالي كه #گريه ميكرد، آن دو خلخال را از پاهايم در ميآورد. گفتم: اي دشمن خدا، سبب گريهات چيست؟ گفت:
چگونه گريه نكنم كه دختر رسولخدا(ص) را #غارت ميكنم! گفتم: غارت نكن. گفت:
[اگر من غارت نكنم] ميترسم كسي ديگر بيايد وآن را بردارد. فاطمه گفت: هرچه در خيمهگاه بود، غارت كردند.
📚شيخ صدوق، الامالي، مجلس 31، ص 228 ـ 229؛
📚ابنسعد، ترجمةالحسين و مقتله، فصلنامة تراثنا، شمارة10، ص 187 (به اختصار)؛
📚حسینی موسوي حائری، تسلية المُجالس و زينة المَجالس، ج2، ص 324.
📌شراب خواری، نتیجه اخلاقی غضب خلافت امیرمؤمنان #علی علیه السلام
طبق گزارش #طبری(م310ق):
#ولیدبن یزیدبن عبدالملک خلیفه اموی ضمن آنکه به طور علنی #شراب میخورد، #امیرحج مسلمانان گردید.
وی، #سگی را همراه خود به #مکه برد و تصمیم داشت بر بام #کعبه نیز حرم سرایی درست کند و در آن شراب بنوشد.
📚طبری، تاريخ الأمم و الملوك، ج7، ص209.
📌مظلومیت #شیعه در #اسپانیا
برخی از شیعیان که از نسل قیس بن سعدبن عباده بودند، به #اندلس #مهاجرت کردند و شیعه را در اسپانیا رواج دادند، اما #امویان در آنجا نیز از شیعه هراسی و قتل شیعه دست برنداشتند.
به عنوان نمونه:
◀️در اندلس عبدالملک بن حبیب(م238ق) #شاعر سنی، #خلفای اموی را به #شادی در روز #عاشورا تشویق می کرد.
◀️امویان آنجا، شیعیان #امامیه را خارج از اسلام می دانستند.
◀️ #مالکی مذهبان بیان می داشتند، اگر بر یک شیعه دست یابند او را میکشند.
◀️ابن سهل اندلسی نیز معتقدان به وجوب #اطاعت از امیرمؤمنان #علی(ع) را خارج از سنت و جماعت و گمراه میدانست.
📚مقری، نفح الطیب من غصن الاندلس الرطیب و ذکر وزیرها لسان الدین الخطیب، ج2، ص184.
📚مقدسی، أحسن التقاسيم فى معرفة الأقاليم، ص236.
📚ابن سهل اندلسی، ثلاث وثائق فی محاربه الاهواء و البدع فی الاندلس، ص83.
📌کنار گذاشتن کتاب خدا و سنت نبوی توسط امویان و عباسیان
امام #صادق(ع) خطاب به بُرَید فرمود:
«ای بُرَید، به خدا سوگند برای خدا حرمتی باقی نمانده است؛
به کتاب خدا و #سنت رسول الله(ص) در این عالم عمل نمی شود ؛
و از زمان درگذشت امیرمؤمنان #علی(ع)، حد شرعی در میان مردم اجرا نمی گردد،
و به چیزی از حق مردم تا امروز توجه نمی گردد.»
📚کلینی، الکافی، ج3، ص536، ح1.