eitaa logo
تاریخ تفکر تمدن
156 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
113 فایل
مطالب تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آدرس کانال : @ttt1400 تبلیغ و تبادل نداریم. ارتباط با ادمین: @mohammaddostmr جیمیل : @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">mohammaddostmr@gmail.com کانال های دیگر ما: @sss1400 @ggg1400
مشاهده در ایتا
دانلود
رحلت یا شهادت پیامبر؟! هرچند عموما معتقد به رحلت پیامبر هستند، اما برخی قائل به شهادت پیامبر هستند؛ بنابر تائید شواهدی از منابع شیعه و سنی، آن حضرت گشته و به رسیده است و تنها در فرد مسموم کننده اختلاف نظر وجود دارد. بیهقی از علمای اهل سنت میگوید: لئن أحلف تسعاً أنّ رسول الله (ص) قتل قتلاً أحبّ إلیّ من أن أحلف واحدة أنّه لم یقتل وذلک أنّ الله إتّخذه نبیّاً واتّخذه شهیدا». «اگر نُه بار قسم بخورم که رسول خدا (ص) کشته شده، برای من بهتر است از این که یک بار قسم بخورم که او کشته نشده است، و این به خاطر آن است که خداوند او را نبی گردانید و او را شهید کرد» از علمای شیعه شیخ مفید در المقنعه ص 456، شیخ طوسی در تهذیب الاحکام ج 6، ص 1، علامه مجلسی در بحارالانوار، ج 22، ص 514، علامه حلی در منتهی المطلب، ج 2، ص 887، مقدس اردبیلی در جامع الروات، ج 2 ص 463 و مرحوم آیت الله میرزاجواد تبریزی بر شهادت حضرت رسول تصریح کرده اند. روایات معتبر متعددی وجود دارد که تصریح شده پیامبران و امامان شهید میشوند ( ما من نبیٍّ أو وصیٍّ إلا شهیدٌ) که می توان به من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج 4، ص 17 و عیون الاخبار، شیخ صدوق، ج 1، ص 287 و کتب دیگر اشاره کرد. روایتی از امیر مومنان علیه السلام در کتاب که فرمود: أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ مَاتَ شَهِیداً. ۲. روایت دیگری امامان که فرمود: ما منا الا مسموم او مقتول ۳. گزارش های کتاب اهل تسنن مانند طبقات ابن سعد که آن حضرت به دست در مسموم گشت(ران گوسفند را دهان زد)
💠 اصلاح يک تعبیر نادرست 🔹 آقای حاج آقـا رضـا صـدر می‌فرمود: «برای نـام بـردن پیامبر خاتم حضرت محمّد (ص) از تعبيـر رایـج «پیامبر اسلام» استفاده نکنید؛ زیرا از ابداعات مستشرقان و مخالفان اسلام است که رسالت آن حضرت را قبول ندارند و ایشان را تنها پیامبر مسلمانان می‌دانند. 🔸 بهتر است ما از تعابیری نظیر «خاتم الأنبياء» یا «پیامبر خاتم» یا «رسـول خدا» یا «رسـول الله» و مانند آن استفاده کنیم که در آن شهادت ضمنی به رسالت آن حضرت است.»¹ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 1⃣ مرحوم علّامه حاج سیّد محمّد علی روضاتی نیز در لزوم اصلاح این تعبیر ناصواب چنین نگاشته است: «اجازه فرماييـد ايـن مـطـلـب عقیدتی مهم را عرض کنم که در این روزها بسیار می‌خوانیم و می‌شنویم که از حضرت ختمی مرتبت (ص) تعبیر به «پیغمبر اسلام» ، «پیغمبر گرامی اسلام» ، «رسول گرامی اسلام» می‌شود، در صورتی که این تعبیر درستی نیست و آنچه در قرآن کریم یاد شده «محمد رسول الله» ، «و لكن رسول الله و خاتم النبيين» است و در اذان می‌گوییم «اشهد أن محمداً رسول الله». ▫️در حقیقت حضرتش «شارع مقدس اسلام» است نه «رسول اسلام» که این تعبیر را دشمنان آن حضرت و اسلام یعنی شیاطین کفار، ابداع و اختراع کرده و به دست مستشرقانشان و به زبان گویندگانشان به کار می‌برند و رواج می‌دهند، چه آن‌ها قبول ندارند و منکرند که آن حضرت رسول خدا باشد، اما «پیامبر اسلام» و «رسول اسلام» معنای دیگری دارد که با باور آنان هیچ‌گونه منافاتی ندارد. ▫️اگر ما مسلمانان هم که آن حضرت را رسـول الله و فرستاده خدا می‌دانیم از روی غفلت و عدم تأمل حضرت رسالت پناه را «رسول اسلام» و «پیامبر اسلام» بنامیم، دشمنان را تأیید و شاد کرده‌ایم. ▫️و نیز باید بگویم که رواج این تعبیر خطا از همین نیم قرن اخیر است، آن هم در بلاد اسلامی ایران و الا تا حدود ۱۳۰۰ شمسی در هیچ کتاب و نشریه اسلامی به فارسی یا عربی چنین چیزی مشهود نیست و در بلاد عرب زبان هم از آن اثری دیده نمی‌شود. ▫️پس باید با این پدیده ناروا مقابله و ناآگاهان را بیدار کرد. حضرت ختمی مرتبت (صلى الله عليه و آله) را اسماء و القاب خاصه توقیفی است که در کتب سیره و حدیث یاد شده است، از جمله در کتاب شریف «كشف الغمة» محدث اربلی و کتب علّامه مجلسی و محدّث قمی (رضوان الله عليهم)، مع الأسف آن‌ها همه فراموش گردیده و امروزه بیشتر از آن لفظ اختراعی موذیانه دشمنان دین استفاده و به کار برده می‌شود. ▫️سال‌ها قبل، مرحوم ادیب فاضل محقّق آقا سیّد کریم امیری فیروزکوهی مقالتی در همین زمینه به تفصیل نوشت و در مشهد مقدّس منتشر فرمود، اما غفلت اذهان مانع اثر قاطع گردید. (در پرتو روضات، صص ۳۲۴ - ۳۲۵) 📚 آیت الله شبیری زنجانی، جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۴ ص ۶۴۵
روزی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به میان اصحاب صفّه‏ رفتند. یکی از آنها گفت: یا رسول الله! من در نَفْس خودم این حالت را احساس می‌کنم که اصلًا تمام دنیا و مافیها درنظر من بی‌قیمت است. الآن در نظر من طلا و سنگ یکی است، یعنی هیچ کدام از اینها نمی‌تواند مرا به سوی خودش بکشد. نمی‌خواهد بگوید که استفاده من از طلا و از سنگ یک جور است؛ بلکه قدرت طلا و قدرت سنگ در اینکه من را به سوی خودش بکشاند یکی است. رسول اکرم نگاهی به او کرد و فرمود: «اذاً انْتَ صِرْتَ حُرّاً حالا من می‌توانم به تو بگویم که مرد آزادی هستی.» پس واقعاً آزادی معنوی خودش یک حقیقتی است. ... مرحوم سید حسین کوه‌کمری از بزرگان اکابر علما و از مراجع تقلید زمان خودشان بودند. آذربایجانی هستند. ایشان عموی مرحوم آیة الله حجّت کوه‌کمری- که در زمان ما و استاد ما بودند و ما در خدمت ایشان درس خوانده‌ایم- بودند که ایشان هم مرد بزرگواری بودند. جریان عجیبی از زندگی این مرد بزرگ نقل می‌کنند و آن این است که ایشان در نجف در زمان صاحب جواهر و بعد از صاحب جواهر حوزه درسی داشتند. شیخ انصاری (اعلی الله مقامه) در آن وقت هنوز شهرتی نداشت ... در مسجدی تدریس می‌کرد و از قضا مرحوم آقا سید حسین هم در همان مسجد تدریس می‌کرد، ولی درسهایشان این‏جور بود که اول شیخ می‌آمد تدریس می‌کرد، آن که تمام می‌شد، آقا سید حسین می‌آمد تدریس می‌کرد. یک روز مرحوم آقا سید حسین وارد مسجد می‌شود. از بازدیدی برمی‌گشت؛ دید دیگر فرصت نیست که به‏ خانه برود و دومرتبه برگردد. هنوز حدود یک ساعت به درس مانده بود، گفت می‌رویم در مسجد می‏‌نشینیم تا موقع درس بشود و شاگردان بیایند. رفت، دید یک شیخ به اصطلاح ما جلنبری هم آن گوشه نشسته، برای دو سه نفر تدریس می‌کند. او هم همان کنار نشست ولی صدایش را می‏‌شنید. حرف‌هایش را گوش کرد، دید خیلی پخته دارد تدریس می‌کند و رسماً استفاده می‌کند. حالا آقا سید حسین یک عالم متبحّر معروف قریب‌المرجعیة و او یک مرد مجهولی که آقا سید حسین تا امروز وی را اساساً نمی‏‌شناخته است. فردای آن روز گفت حالا امروز هم کمی زودتر بروم ببینم چگونه است، آیا واقعاً همین‌طور است؟ فردا عمداً یک ساعت زودتر رفت. باز یک کناری نشست، گوش کرد، دید تشخیص همان است که دیروز بود؛ راستی این مرد، مرد ملّای فاضلی است و از خودش فاضل‌تر. گفت یک روز دیگر هم امتحان می‌کنیم. یک روز دیگر هم همین کار را کرد. برایش صددرصد ثابت شد که این مرد نامعروف مجهول از خودش عالم‌تر است و خودش از او می‌تواند استفاده کند. بعد رفت نشست. شاگردانش که آمدند- هنوز آن درس تمام نشده بود- گفت: شاگردان! من امروز حرف تازه‏‌ای برای شما دارم. آن شیخی که می‌بینید آن گوشه نشسته، از من خیلی عالم‌تر و فاضل‌تر است. من امتحان کردم، خود من هم از او استفاده می‌کنم. اگر راستش را بخواهید، من و شما همه با همدیگر باید برویم پای درس او. خودش از جا بلند شد و تمام شاگردان هم یکجا رفتند به درس او. این انصاف چیست در بشر؟ صد در صد قیام علیه منافع خود است. از آن ساعت آقا سید حسین جزء شاگردان شیخ انصاری شد، یعنی یک مرجعیت را (می‌دانید مرجعیت اگر انسان از جنبه دنیایی حساب کند بسیار مقام عالی‏‌ای است) این‏جور از خودش سلب کرد و عملًا به دیگری تفویض نمود. آیا نفْس این آدم احساس نمی‌کرد آقایی چیست؟ مدرّس بودن چیست؟ احترام چیست؟ مسلّم او هم مثل ما از احترام خوشش می‌آمد، او هم مثل ما از سیادت و آقایی خوشش می‌آمد، او هم مثل ما از ریاست و مرجعیت خوشش می‌آمد، نه اینکه خوشش نمی‌آمد. اما این مرد یک روح عالی متعالی آزادی داشت که توانست درباره خودش و آن شخص قضاوت کند و علیه خودش حکم صادر کند. استاد مطهری، آزادی معنوی، ص32 تا 34
چگونگی و چرایی بازگشت به جاهلیّت در جامعه پس از پیامبر(ص) نویسنده: جواد سلیمانی بر اساس شواهد روایی و تاریخی، پس از رحلت پیامبر(ص) باورها و اخلاق دوران قبل از بعثت، بار دیگر با لباسی نو، ظهور کرد و به‌تدریج بر فرهنگ اسلامی امت پیامبر چیره شد. سؤال این است که بازگشت به دوران جاهلیّت چرا و چگونه اتفاق افتاد؟ با نگاهی تحلیلی به تاریخ به‌دست می‌آید که این روند در گام نخست با ابراز مخالفت نسبت به احکام صادره از سوی رسول خدا(ص) آغاز شد و سپس با انکار مسأله جانشینی منتصب الهی پس از رسول خدا(ص) ـ که منجر به روی کارآمدن حاکمان غیر اسلامی گردیدـ دنبال شد. رفته‌رفته لغزش خواص به سمت دنیاگرایی و ارزش‌گریزی، وسعت و عمق یافت تا اینکه این لغزش به سمت دنیاگرایی و عبور از ارزش ها به توده مردم منتقل گردید. در ادامه همین روند بود که نسبت به اجرای حدود الهی، تقسیم عادلانه بیت‌المال، مبارزه با اشرافی‌گری و تکلیف خود در مورد خطر نفوذ عناصر غیرخودی و دشمنان نقابدار در بدنه حاکمیت جامعه اسلامی تساهل نمودند... 👉 https://b2n.ir/k29751
پيروزى نظريه حاكميت قريش و پيامدهاى آن در تاريخ اسلام نویسنده: حجت الاسلام مهدی پیشوایی به دليل اهميت و جايگاه ولايت و رهبرى امت و ضرورت تداوم راه پيامبر اسلام پس از در گذشت او، آن حضرت از همان سال هاى آغازين بعثت تا پايان عمر، به امر و اراده الهى و در مناسبت هاى مختلف و فواصل زمانى متعدد، چه در مكه و چه در مدينه، مسئله امامت و جانشينى را مطرح مى كرد و توجه مسلمانان را به اين امرِ خطير و انتخاب شخصيت لايق براى تصدى آن جلب مى كرد و به منصوص بودن جانشينى تأكيد مى ورزيد. طرح مسئله و صايت و خلافت اميرالمؤمنين على(عليه السلام) در جريان دعوت خويشاوندان، بيان حديث منزلت، اعلام عمومى اين مسئله در غدير، تصميم بر نوشتن وصيت نامه در واپسين روزهاى حيات ـ به رغم آن كه عملى نشد!ـ نمونه هايى از سلسله كوشش هاى پيامبر اسلام در اين زمينه به شمار مى رود. اما پس از رحلت آن حضرت و ماجراى سقيفه، حوادث، عملا به گونه اى ديگر رقم خورد و ديدگاه ديگرى در مورد جانشينى پيامبر به اجرا گذاشته شد كه جنبه انتخابى و عرفى داشت. در سقيفه، ابوبكر براى اثبات صلاحيت مهاجران (قريش) براى احراز خلافت، به حديث الأئمة من قريش استناد كرد و با اين استدلال، انصار را از دايره صلاحيت جانشينى پيامبراسلام(صلى الله عليه وآله) بيرون راند... 👉 https://b2n.ir/q81480
✳️ پیامبر همه جهانیان استاد احمد عابدی: 💠 تقریباً در این صد سال اخیر اشتباهی در کتابهای فرهنگی ما رخ داده که گفته می شود پیغمبر اسلام. اما تا قبل از این قرن اخیر هرکتابی چه عربی و چه فارسی در مورد پیغمبر اکرم نوشته شده همه تعبیر ها، رسول خداست. 💠 قرآن کریم هرجا از پیامبر اکرم یاد می کند بعنوان رسول الله یاد می کند. "لقد کان لکم فی رسول الله اسوه الحسنه" و روایات نیز همیشه می گوید رسول الله. در واقع پیغمبر خداست . 💠 حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) پیامبر همه جهانیان است و تنها پیامبر مسلمانان نیست و به کار بردن تعبیر «پیامبر اسلام» درست نیست و این واژه ساخته غربی ها است. 💠 انگلیسی‌ها چون پیامبر(ص) را قبول نداشتند و نمی‌خواستند ایشان به عنوان پیامبر‌(ص) همه بشریت معرفی شود این تعبیر را درست کردند و در یک قرن اخیر بر سر زبان‌ها انداختند. در حالی که پیغمبر برای همه بشریت آمده است و مسلمان و غیر مسلمان ندارد. 💠 در طول 13 قرن بعد از اسلام در هیچ نوشته‌ای از بزرگان دین و یا تعابیرشان، تعبیر پیامبر اسلام به کار نرفته و مسلمانان همه حضرت محمد(ص) را با عنوان رسول الله و پیامبر خدا می‌شناسند 🔷 اما انگلیسی‌ها برای پیش برد اهداف ضد اسلامی خود این تعبیر را درست کردند و متأسفانه در میان ما هم رواج یافته است.
💥اسرار پشت‌پرده‌ای از کودتای‌سقیفه و هجوم به خانۀ امیرالمومنین(ع) ✔️ استاد علی ابوالحسنی (منذر) مورخ 🔻 🔹شما فکر می‌کنید، سقیفۀ بنی ساعده فقط طرحی برای تغییر حکومت و تحول سیاسی بود؟ یعنی سقیفه تنها به دنبال تغییر خلافت و حکومت از یک شخص به شخص دیگر بود؟ خیر. ماجرا خیلی عمیق‌تر از این حرف‌هاست. 🔹شما اگر حوادث بعد از مصیبت فقدان پیامبر (ص) را به دقت مطالعه کنید، می بینید که سقیفه و هجوم به خانه امیرالمومنین (ع) امتداد یک جریان بود که برای کشتار، نسل کشی و نابودی نسل پیامبر (ص) و تمامی فرزندان پاک ایشان طراحی شده است. اصلاً به آتش کشیدن خانۀ مولا و آن حملۀ عجیب و غریب صورت عادی ندارد؛ می‌خواستند نسل سوزی کنند و تشیع را برای همیشه نابود کنند لذا موقع آتش زدن خانه وقتی آن فرد گفت خانه را با اهلش به آتش می‌کشم، به او گفتند حتی اگر فاطمه باشد، چنین می‌کنی؟ پاسخ داد: وإن ... حتی اگر فاطمه زهرا باشد، خانه و اهلش را آتش می‌زنم. 🔹در مقام عمل هم اگر چه امیرالمؤمنین (ع)،با حفظ مصالح، وصایای پیامبر (ص) و زمینه‌های لازم را برای حفظ اسلام و تشیّع، رعایت کردند و سقیفه، در آن برهۀ طوفانی به نسل کشی اولاد پیامبر به طور کامل نرسید، اما به هر حال دشمنان، تنها دختر و یادگار پیامبر (ص) را به شهادت رساندند، و حق آل‌الله را غصب کردند، و بعد با قتل محسن بن علی (ع)، یک سوم سادات را از بین بردند. 🔹شما اگر پرونده سقیفه و کودتاچی های سقیفه و دار و دسته آنها را باز کنید، می‌بینید از ابتدا سیاست و مرامشان همین بوه است. و این جریان از بام تا شامِ تاریخ به دست طواغیت، همین برنامه را بر ضد شیعه اجرا کرده است... اینجا محسن بن علی (ع) و در کربلا، طفل شیرخوارۀ سیدالشهداء (ع) را به آن وضع فجیع کشتند... 🔹کربلا قرار بود همه را قتل عام کنند... لذا دو مقطع خیلی به اهل بیت(ع) سخت گذشت: یکی مصیبت پیامبر (ص) که دشمنان انتظار کشیدند تا با رفتن او، فوراً به اهل بیتش حمله و کار را یکسره کنند. یکی شهادت امام حسین (ع) بود که تا او را به قتل رساندند، به حریمش حمله کردند و خیمه‌گاهش را به آتش کشیدند و بعد از غارت و تاراج، به این زن و فرزندان بی‌گناه جسارت‌ها کردند که زبان از بیانش عاجز است...
محمد (ص) پیامبر اخلاق حضرت حتى سراغ ضعيف ‏ترين اطرافیانش را مى‏ گرفت: زن سياه پوستى در مدينه بود كه كارهاى مسجد را انجام می داد. چند روزى خبرى از او نشد. حضرت سراغ گرفت، گفتند: مُرد. حضرت فرمودند: آیا شما با این خبر ندادنتان مرا آزار ندادید؟ در اصل مردم تصور كرده بودند اين شخص اين اندازه ارزش ندارد كه پيامبر (ص) را براى درگذشت او خبر كنند. حضرت فرمود: اكنون قبر او را به من نشان دهيد. قبر را نشان دادند. حضرت به سراغ قبر او رفت و بر او درود فرستاد و فرمود: اين قبور گرفتار ظلمت هستند، و با درود و صلات ما بر آنها، نورانى مى‏ شود. متن کامل یادداشت بالا را در لینک زیر مشاهده فرمایید: http://historylib.com/articles/1949/
🔷سوگندنامه رئیسعلی دلاوری 🔸«ای کلام الله گفتار مرا شاهد باش؛ من به تو سوگند یاد می‌کنم که اگر انگلیسی‌ها بخواهند بوشهر را تصرف کنند و به خاک وطن من تجاوز کنند در مقام مدافعه برآیم و تا آخرین قطره خون من بر زمین نریخته است دست از جنگ و ستیز با آنان نکشم؛ و اگر غیر از این رفتار کنم، در شمار منکرین و کافرین به تو باشم و خدا و رسول از من بیزار شوند.» 🔻گرامی باد سالروز شهادت سردار دلیر تنگستان و مبارز خستگی‌ناپذیر و بصیر جهاد با استعمارگران انگلستان، رئیسعلی دلواری. او در ۱۲ شهریور ۱۲۹۴ در حالی که در خط مقدم مبارزه با قوای استعمارگر بریتانیا بود، به وسیله یکی از خائنان و منافقان جبهه خودی به نام غلامحسین تنگکی از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید. بعد از انقلاب اسلامی روز شهادت وی، با عنوان «روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس» نامگذاری شد. روحش شاد، یادش گرامی، راهش پررهرو و بصیرتش زاینده باد.
▪️ محمد (ص) برترین شخصیت تاریخ بشر 🔻 مایکل هارت (Michael Hart) اندیشمند آمریکایی پس از ۳۰ سال پژوهش در عرصه تاریخ، فرهنگ و تمدن بشری، کتابی با عنوان تألیف کرد و در آن ۱۰۰ شخصیت تاریخ را به ترتیب، فهرست کرد: ۱. محمد (ص) ۲. نیوتون ۳. عیسی مسیح (ع) ۴. بودا ۵. کنفوسیوس . . ۸۷. کوروش هخامنشی . . ۹۳. زرتشت
📢 مقام عربستانی: ۳۱ درصد مردم عربستان منزوی هستند و ۸ ساعت در هفته را صرف بازی های رایانه ای می کنند ◀️ «احمد الراجحی» وزیر منابع انسانی و توسعه اجتماعی عربستان سعودی و رئیس شورای امور خانواده در این کشور گفت: نزدیک به ۳۱ درصد از مردم کشور منزوی هستند و هشت ساعت در هفته را صرف بازی های رایانه ای می کنند.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: آفت دين سه چيز است: 1. عالم و دین شناس بد كار (دانای فاسق) 2. پيشواى ستم كار (حاکم ظالم) 3. تلاش کننده نادان ‏(عامل نادان) 🔹آفة الدّين ثلاثة فقيه فاجر و إمام جائر و مجتهد جاهل‏. 📗 نهج الفصاحة ،ص 156
آمار بالاترین میزان مهاجرت در کشورهای جهان که از طرف سازمان ملل منتشر شده است. هیچ اثری از نام ایران نیست... ┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سنتی خطرناک و عجیب در انگلیس به نام Cooper's Hill Cheese-Rolling and Wake که افراد بر روی یک تپه 180 متری به دنبال یک تکه پنیر می‌دوند مشخص نیست این سنت برای اولین بار از چه زمانی آغاز شده، و احتمالا بسیار قدیمی‌تر از اولین گواهی مکتوب شناخته شده آن در سال 1826 است. پ.ن: اگه یک کشور مسلمان همچین رسم احمقانه‌ای داشت، بی‌بی‌سی و اینترنشنال هرسال تو سالروزش براش برنامه میساختن و از تقابل و میگفتن
نقل شده که حضرت رضا (علیه السلام) فرمود: 🔰 عده‌ای به پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) عرض كردند كه يا رسول الله اگر کسانی را که بر آنها قدرت و سیطره داری، بر پذیرش اسلام مجبور مي‌كردى، تعداد ما مسلمانان بسيار می‌شد و ما نسبت به دشمنانمان نیروی بیشتری داشتیم. پیامبر فرمود: كه من چنان نيستم كه خدا را ملاقات كنم با بدعت و کاری که دستور آن را به من نداده است "و ما أنا من المتكلفين" (اشاره به آیه 86 سوره ص، یعنی من از کسانی نیستم که امری را تحمیل کنم. 📚 التوحيد (للصدوق)، ص ۳۴۲
🔸امام رضا (ع) الگویی نمونه در مقابله با انحراف 👈🏻عصر امام رضا(ع) مقارن با نهضت ترجمه و توسعه افکار گوناگون و در نتیجه آشنایی مسلمانان با عقاید مختلف بود. مأمون عباسی، پس از آوردن امام رضا(ع) به مرو، جلسات مناظره اعتقادی و فقهی را با حضور امام (ع) و دانشمندان آن عصر برگزار ‌کرد. غرض وی از این کار نیز، محک زدن امام و زیر سوال بردن مقام علمی آن حضرت بود. ⬅️ دو طرفی که در آن زمان درگیری علمی داشتند «اهل حدیث» و « معتزله» بودند. یکی عقل را بر نقل و دیگری نقل را بر عقل ترجیح می‌داد و در این میان امام در تلاش بود تا نظر حق را بیان نماید. 🔸امام علیه السلام در قالب مناظرات علمی، عقاید حقه شیعه را بیان می‌فرمود. مناظرات در باب" توحید" و "نبوت" و "امامت" شکل می‌گرفت. مناظره ایشان با سلیمان مروزی راجع به بدا و اراده خدا؛ مناظره با عمران صابی راجع به وجود خداوند و صفات او که منجر به اسلام آوردن وی شد در تاریخ ذکر شده است. مناظره با أبو قره، در مورد جسم بودن یا نبودن خداوند متعال؛ مناظره با جاثلیق نصرانی درباره بشر بودن حضرت عیسی (ع) ؛ مناظره با جاثلیق، رأس الجالوت و هربذ زرتشتی در زمینه نبوت از جمله مناظرات علمی ایشان است. 🔹وارد شدن حضرت به مباحث چالشی و روشنگری ایشان در زمینه های اعتقادی و فقهی، نشان گر مرز بندی قطعی اهل بیت(ع) با مرز عقائد انحرافی و خرافی و همچین نشانگر توجه ویژه ایشان به ارتقای فرهنگ ناب اسلامی بود. سیره ایشان برای امروز ما الگویی نمونه است و باید از این رفتار درس بگیریم و خود را مهیای مبارزه با انحرافات دینی و فرهنگی نماییم. حتما یکی از پر مسئولیت ترین نهادهای فرهنگی که میتوان آن را به عنوان نهاد مادر، در زمینه های فرهنگی به حساب آورد، حوزه علمیه است و سنگینی بار مسائل فرهنگی بر دوش اوست. 👈🏻 امروز که شکل ورود افکار و عقائد خرافی به ذهن مردم عوض شده، می‌طلبد که متناسب با آن، شکل تقابل با انحراف را عوض کنیم و با بهره گیری از روش اهل بیت(ع) فکری به حال نوجوانان و جوانانمان کنیم. اینکه امروز اولویتهای حوزه ها بر روی زوائد مباحث اصولی باشد و ذهن‌های قوی، وقت خود را صرف مطالب دست چندم ِکم فایده و بعضا بی فایده نمایند، نتیجه‌ای جز بیشتر شدن انحرافات عقیدتی و مذهبی نخواهد داشت. به یک سو راندن تمامی طلبه‌ها، استعداد سنجی و تخصصی نکردن مباحث علمی نتیجه ای جز دور شدن از آبادی برای ما نخواهد داد. آیا اهل بیت، تمامی علوم از قرائت قرآن، علم تفسیر، علم حدیث، علم فقه، علم کلام، روش مناظره و غیره را بر عهده یک فرد می‌گذاشتند یا اینکه متخصص تربیت می‌کردند؟ 🌀امروز باید باور کنیم که منبر، تنها رسانه و تنها زبان ارتباط ما با نسل جدید نیست. امروز فضای مجازی به گونه‌ای پیش رفته که مردم به سمت بی نیازی از فضای حقیقی می‌روند. آیا اهل بیت(ع) در چنین روزگاری به شیوه ما عمل می‌کردند؟ پاسخ این سوالات حتما منفی است و اگر امام رضا(ع) امروز در میان ما بود، به گونه ای دیگر عمل می‌کرد. 🖋 محمد گنج خانلو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اولین فیلم رنگی از حرم امام رضا (ع) 👈 این فیلم کوتاه بخشی از مستند Double Joumey است که ادعا شده در سال ۱۳۱۸ خورشیدی (۸۲ سال قبل) توسط یک گردشگر سوئیسی به نام الامایارد ضبط شده است. این گردشگر سوئیسی در میان شراره‌های جنگ جهانی دوم به همراه دوستش راهی شرق می‌شود و با یک ماشین سواری از راه افغانستان خود را به ایران می‌رساند و با دوربینی که زیر لباسش پنهان کرده بود، وارد حرم می‌گردد؛ آنگاه اولین فیلم رنگی از حرم امام رضا (ع) را در تاریخ ثبت می‌کند. گفته می‌شود که صدای گوینده فیلم، مربوط به ایرِن ژاکوب (Irène Jacob) هنرپیشه سوئیسی تبار فرانسه است که بعدا صدایش روی فیلم قرار گرفته است.
ماجرای نقش دو شیر در حال بلعیدن یک مرد در بالای ایوان نقاره‌خانه در صحن انقلاب (صحن عتيق با اسماعيل طلا ) حرم مطهّر رضوی؛ 🌱در این صحنه مردی با ریش و سبیلی بلند، سری تراشیده و لباس سفید بر زمین افتاده و دو شیر بر او مسلط شده‌اند. یک شیر سر او را در دهان دارد و شیر دیگر کمر و پهلوی مرد را می‌درد. چشمان و دهان مرد از وحشت باز مانده است. 🔸بعد از جریان اقامه نماز استغاثه باران در مرو توسط حضرت امام رضا و بارانی که بلافاصله بارید آن هم در فصل تابستان، محبوبیت امام رضا در بین مردم چندین برابر شد و مأمون تلاش کرد در مجلسی این ابهت امام را بشکند. 🔸نقل شده است که فردی به نام حمید بن مهران در مجلسی که مأمون عمداً ترتیب داده بود، امام را با بی ادبی به سحر و عوام فریبی متهم کرد و خودش طلب معجزه ی زنده کردن شیرهای روی پرده و خوردنش را کرد. 🔸امام رضا بلافاصله به نقش شیرهای روی پرده‌ای اشاره کردند که پشت سر مأمون قرار داشت و فرمودند: "این ملعون را ببلعید!" بی‌درنگ، تصاویر به صورت دو شیر زنده ظاهر شدند (خلق شدند) و او را بلعیدند، به طوری کوچکترین اثری از او هم باقی نماند و دوباره با اشاره امام به جای خود برگشتند. 🔸مأمون که از این صحنه به شدت ترسیده بود، گفت: الحمد لله که خداوند ما را از شر حمید بن مهران نجات داد! سپس گفت: پسر رسول الله؛ خلافت متعلق به جد شما رسول الله است و بعد از او شما سزاوار آن هستید ، اگر می‌خواهید، من اکنون خلافت را به شما واگذار کنم! امام رضا فرمودند: من اگر خلافت را می خواستم، به تو مهلت نمی‌دادم ، ولی خداوند به من امر فرموده که تو را به حال خود رها کنم.
🔔 اهانت به اسلام و پیامبر(ص) در حضور حضرت امام رضا(ع) 🔸 مأمون مردى بود كه خودش عالم بود و به مباحثات دينى و مذهبى عشق مى‌ورزيد. گروههاى مختلف از مادّيين، مسيحيها، يهوديها، صابئيها(ستاره‌پرستها) كه در آن زمانها بودند، مجوسيها و زردشتيها و مسلمانها (شيعه و سنى) را در يك تالار بزرگ جمع مى‌كرد و بعد مى‌گفت اين جا هر كسى آزاد است عقيده خودش را بيان كند. 👈🏻 در كتابها ببينيد اينها چگونه آزادانه عقايد خودشان را گفته‌اند. حتى تعبيرات اهانت‌آميز به پيغمبر(ص) و اسلام دارند و حضرت رضا(ع) خودشان در آنجا شركت مى‌كردند. 🔸 در مجلسى كه حضرت رضا(ع) شركت كرده‌اند ببينيد يهودى به حضرت رضا(ع)چه مى‌گويد؟! مسيحى چه مى‌گويد؟! زردشتى چه مى‌گويد؟! مادى‌مسلك چه مى‌گويد؟! حرفهايشان را مى‌گفتند و ضبط شده است. اين طور بوده كه اسلام باقى مانده است. ✅ در آينده هم اسلام فقط و فقط با مواجهه صريح و شجاعانه با عقايد و افكار مختلف و متناقض با اسلام مى‌تواند به حيات خودش ادامه بدهد. ❗️من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار مى‌دهم كه يك وقت خيال نكنند كه راه حفظ معتقَدات اسلامى و جهان‌بينى اسلامى اين است كه نگذاريم ديگران حرفهايشان را بزنند. نه، بگذاريد بزنند؛ ولی نگذاريد خيانت كنند. اگر ديديد يك فرد ماركسيست مثلا آمد گفت «به نام امام خمينى»، مانع شويد، به او بگوييد: تو بگو به نام لنين، به نام استالين، به نام ماركس، انگلس؛ دروغ نگو. 📚 مرتضی مطهری، آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۴۸
امام رضا علیه السلام فرمودند: 📝 هرگاه حکومت را اجرا نکند، از چشم می‌افتد (و از یکپارچگی توده ها و پشتیبانی آنان محروم می گردد.) «اِذا جارَ السُلطانُ، هانَتِ الدّولة» 📚📖وسائل الشیعه / ج۶ / ص۱۷ ┅┅❅❈❅┅┅ 📌 امام (ع) فرمود: چون زمامداران بگویند، قطع مى‏شود و چون كند، پايه‏هاى دولتش سست مى‏گردد (و دولتش از چشم مردم مى‏افتد) و چون داده نشود، چهار پايان مى‏ميرند. 📚شیخ مفید، الامالی، ص310.
‍ 🔴امام آزاد اندیشی 🔸هر مکتبی که ادعای امتداد اجتماعی دارد و نمی خواهد در کتابخانه خلاصه شود باید موضعش را با مسائلی که با مردم و جامعه مرتبط است مشخص کند، "آزاد اندیشی" یکی از آنهاست. اسلام "اندیشه ی آزاد" از تعصب و تحجر را تشویق و "آزادی اندیشه" را ترویج میکند، این یک ادعای صرف نیست، صدها آیه و روایت در تایید این موضوع هست، تجلی این مساله را در سیره امام رضا ع به وضوح میتوان دید. 🔹از سوال به عنوان روح و از مناظره به عنوان بستر آزاد اندیشی میتوان نام برد. ترویج پرسش گری و فرصت سوال یکی از نشانه های آزاد اندیشی است، در اسلام سوال پرسیدن نه تنها یک "حق" بلکه حتی یک "تکلیف" هست، حق و تکلیفی برای رشد علمی، روحی انسان و پیشرفت جامعه (فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ) در اسلام شبیه علم آموزی که قید مذهب، زمان، جنسیت نمیخورد سوال پرسیدن نیز قید شرط بر نمیدارند. جمله شکوهمند امام رضا ع( يا قوم ان كان فيكم احد يخالف الاسلام و أراد أن یسال فالیسال غیر محتشم) " ای مردم هرکس مخالف اسلام است و سوالی دارد بدون هیچ ترسی سوالش را بپرسد" حق فرصت سوال پرسیدن را تایید میکند و (سل عاما بدالک) "سوال بپرس، هرچیزی که به به ذهنت می آید " نشانگر بی قید و شرط بودن سوال در مکتب رضوی است 🔸 مناظره دیگر دلیلی است بر آزاد اندیشی، بخاطر شرایط زمانه امام رضا ع تجلی مناظره است، به حق باید امام هشتم را امام مناظره و آزاد اندیشه نامید، سیره امام رضا ع استقبال از مناظره با تئوریسین های مکاتب الهی و مادی بود. پذیرش مناظره یعنی اولا: مکتبی که من از آن دفاع میکنم منطق دارد ثانیا: من به تو احترام می گذارم حاضرم برایت وقت بگذارم، حرف هایت را گوش کنم، تو حق پرسش و به چالش کشیدن اندیشه من را داری ثالثا: من نسبت به نقدهای تو پاسخگو هستم، صرفا حرف نمی زنم و قصد ندارم که با زر و زور و تزویر مکتب و اندیشه ام را بقبولانم بلکه حرفهایم را بشنو، سوال و نقدی داری جواب میدهم، ببین اگر حرف هایم منطقی و عقلی است بپذیر و الا رد کن. 🔸 دستگاه خلافت مامون به قصد تخریب امام رضاع بارها جلسلات مناظره برگزار میکرد، افرادی را دعوت میکرد که امام را تخطئه کنند با این حال امام با روی خوش به مناظره می آمدند، خیلی از صاحبان مکاتب با فرض بعید اگر حاضر به مناظره شوند با ده ها ترفند و مغالطه تلاش میکنند جلسه را به نفع خود تمام کنند، اما مناظرات امام متدولوژی آزاد اندیشی است، در تاریخ آمده امام در مناظره همیشه تبسم میکرد، فرصت ابراز عقیده میداد، وقتی حرف طرف مقابل تمام میشد میگفت حرفت را کامل بگو بازهم فرصت داری، وقتی طرف مقابل می ماند به او کمک‌ میکرد که میتوانی در جوابم این را بگویی! و حتی طرف مقابل را تشویق میکرد و سخنان درستش را تایید میکرد (الان جئت بنصف) یعنی: "این سخن و موضعت منصفانه و درست بود" به طرف مقابل فرصت و میدان سوال کردن میداد چنان که امام به راس جالوت پیشوای یهودیان گفت: (من بپرسم یا میپرسی؟) و جالوت پرسید، از مقبولات طرف مقابل استفاده میکرد (دلیلی از من نپذیر؛ مگر آنچه از تورات که بر زبان موسی بن عمران و آنچه از انجیل که بر زبان عیسی بن مریم و آنچه از زبور که بر زبان داود آمده است) عصبانیت و تخریب و توهین به هیچ وجه در روش امام نبود، افراد بعد از مناظره یا اسلام می آوردند یا سکوت میکردند، امام از قدرت و تهدید و تحمیل استفاده نمی کرد و اجازه میداد خود افراد آزادانه انتخاب کنند، حتی زمانی که عمران مغلوب شد و خواست شهادتین رازگویی افراد را بیرون کرد تا شخصیتش به همان اندازه تخریب نشود، متن مناظرات امام رضا ع خصوصا با عمران آموزش این متدولوژی مناظره و آزاد اندیشی است، تنها راه زنده کردن کرسی های آزاد اندیشی، مطالبه ی روی زمین مانده رهبر انقلاب تنها با عمل به سیره رضوی حیات خواهد یافت.
🌓داستان ضامن آهو؛ حقیقت یا افسانه؟! 🔸ضامن آهو، یکی از القابی است که در میان توده مردم به امام هشتم حضرت امام علی بن موسی الرضا صلوات الله علیه نسبت داده شده است، و حتی برخی از محققان این لقب را برگرفته از داستان‌های گوناگونی می دانند که در کتب تاریخی نقل شده است که مشهورترین آن بدین صورت می باشد که: 💥روزی صیادی در بیابان طوس آهویی را دنبال می کند. اتفاقاً امام رضا علیه السلام در آن نواحی تشریف فرما بودند و آهو به امام پناه می برد، امام حاضر می شود مبلغی را به آن شکارچی بپردازد تا او آهو را آزاد سازد ولی صیاد نمی پذیرد. در این هنگام آهو به زبان می آید و به امام عرض می کند که من دو بچه ی شیری دارم که گرسنه اند و چشم براهند و حالا شما ضمانت مرا نزد این ظالم بفرمائید که بروم و بچگانم را شیر بدهم و برگردم و خود را تسلیم صیاد کنم. امام هم ضمانت آهو را می کند و آهو می رود و به سرعت بر می گردد ، شکارچی که این وفای به عهد آهو را می بیند و وقتی می فهمد که ضامن آهو، امام علیه السلام می باشند، منقلب می شود و آهو را آزاد می کند. 💥اما آنچه که در منابع روایی معتبر در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است داستانی متفاوت و در عین حال معقول و موجه می باشد که علامه مجلسی (ره) آن را از برکات قبر آن امام همام دانسته و از آن به عنوان "برکات رضویه" یاد کرده است. ایشان این داستان را از کتاب شریف « عیون اخبار الرضا » تألیف عالم و محدث بزرگ شیعه شیخ صدوق نقل کرده. 💥بدین ترتیب که ابومنصور محمد بن عبدالرزاق طوسی که حاکم طوس بوده روایت کرده : « در روزگار جوانی نظر خوشی به طرفداران این مشهد نداشتم و در راه متعرض زائران می شدم و لباس ها و خرجی و نامه ها و حواله هایشان را به ستیزه می ستاندم روزی به شکار بیرون رفتم و یوزی را به دنبال آهویی روانه کردم، یوز هم چنان دنبال آهو می دوید تا به ناچار آهو را به پای دیواری پناهید و آهو ایستاد و یوز روبرویش ایستاد ولی به او نزدیک نمی شد هرچه کوشش کردیم که یوز به آهو نزدیک شود یوز نمی جست و از جای خود تکان نمی خورد ولی هر وقت که آهو از جای خود دور می شود یوز هم او را دنبال می کرد اما همین که به دیوار پناه می برد یوز باز می گشت تا آنکه آهو به سوراخ لانه مانندی در دیوار آن مزار داخل شد من وارد رباط ( تعبیر جالبی از مزار امام رضا علیه السلام در آن عصر) شدم و از ابی نصر مقری (خادم مزار) پرسیدم که آهویی که هم الان وارد رباط شد کجاست؟ او گفت: ندیدمش. آن وقت به همان جایی که آهو داخلش شده بود در آمدم و پشگل های آهو و رد پیشابش را دیدم ولی خود آهو را ندیدم .پس با خدای تعالی پیمانه بستم که از آن پس زائران را نیازارم و جز از راه خوبی و خوشی با آنان در نیایم و از آن پس هر گاه کار دشواری به من روی می آورد و گرفتاری پیدا می کردم بدین مشهد روی و پناه می آوردم... و هیچ گاه از خدای تبارک و تعالی در آن جا حاجتی نخواستم مگر آن که حق تعالی آن حاجت را برآورد ....» 🔸به هر صورت، ظاهراً اصل داستان و روایتی که سبب ملقب ساختن حضرت امام علی بن موسی الرضا صلوات الله علیه به «ضامن آهو» شده است، باید همین داستان باشد؛ و به قراری که ملاحظه شد، داستان کاملاً واقعی؛ موجه و معقول به نظر می‌رسد و نه تنها منافاتی با ویژگی رئوف و مهربانی امام ع که در داستان معروف مورد نطر هست ندارد؛ بلکه موید کلیت آن نیز هست. 🔸نتیجه انکه اگر امام رضا ع نزد مردم ملقب به ضامن آهوست کاملا درست و صحیح است اما نه به دلیل آن داستان معروف صیاد؛ بلکه دلیل داستان دیگری است که اشاره شد. 📙برگرفته از کتاب "چهار مقاله" نوشته دکتر احمد مهدوی دامغانی؛ نشر امیر کبیر؛ 1385(با اندکی تلخیص و تغییر)
💢آیا صحت دارد که پیامبر فرمود هرکس پایان را به من یا سه نفر اطلاع دهد بهشت بر او است ✅مستند آنان حدیثی از پیامبر است که فرمودند:« من بشرنی بخروج آذار فله الجنه : هر کس به من بشارت دهد صفر تمام شده است می رود» . عده ای معتقد شدند آذار همان صفر است در حالی که آذار از ماههای رومی است و صفر از ماههای قمری است . مرحوم شيخ در كتاب ارزشمند علل الشرايع اين حديث را به صورت حدیثی مسند از ابن عباس آورده است و آن عبارت از این است که پیامبر اکرم روزی در مسجد قبا در جمع عده زیادی از اصحابش فرموند: «اول من یدخل علیکم الساعة رجل من اهل الجنه» یعنی اولین کسی که هم اکنون بر شما وارد می شود، مردی از اهل بهشت است. پس چند نفر که این مطلب را شنیدند از یک در مسجد خارج شدند تا از در دیگر وارد شوند و اول کسی باشند که بهشت گردند. پیامبر که متوجه این موضوع شدند، به عده ای که در مسجد باقی مانده بودند، فرمودند: «إنه سیدخل علیکم جماعه یستبقون فمن بشرنی بخروج آذار فله الجنه» یعنی هم اکنون عده زیادی از در مسجد وارد می شوند، تنها کسی که مرا به پایان ماه آذار خبر دهد، او اهل بهشت است. پس آن عده برگشته و وارد مسجد شدند در حالی که ابوذر در بین آنها بود. پیامبر از آنان پرسید: «فی أی شهرٍ نحن من شهور الرومیه؟ یعنی در کدام ماه از ماههای رومی قرارداریم؟ آن حضرت فقط پرسيدند در کدام ماه از ماههای رومی قرارداریم؟ تنها ابوذر گفت: یا رسول الله از ماه آذار خارج شده ایم. پیامبر فرمود: ابوذر، این را می دانستم ولیکن دوست داشتم من مردی را که اهل بهشت است بشناسند. 📚علل الشرايع،ج1ص176 ✅صحبت رسول خدا(ص) در این زمان در مورد تبیین صفات مومنین بود و برای آوردن با علم لدنی خود اشاره کردند که اولین کسی که از در مسجد وارد شود او چنین صفاتی را داشته و اهل بهشت خواهد بود؛ اما چون متوجه تحرکات عده ای از اصحاب شدند این مطلب را که «هرکس مرا به خروج ماه آذار خبر دهد او اهل است» شرطی برای معرفی چنین شخصی یادآور شدند؛ لذا قول پیامبر(ص) تنها در همان زمان و مکان به عنوان شرطی برای معرفی مرد دارای مفهوم است و نه به معنای مطلق آن در همه زمانها و مکانها. در حالی که همین حدیث امروزه در بین برخی اینگونه مطرح شده است که هرکس در پایان ماه صفر در هفت مسجد را بزند و به پیامبر پایان ماه صفر را خبر دهد او اهل بهشت خواهد بود.
🔴 متن شایعه "‏ سلام خدمت دوستان و عرض تسلیت لازم دونستم یه مطلب رو عرض کنم بسیاری از شیعیان متاسفاته ندانسته با پایان ماه صفر با ارسال یک حدیث جعلی از پیامبر که هر کس بشارت ربیع رو به من بده ........ از عزا درمیان توجه داشته باشید که هفته اول ربیع سخت ترین روزهای اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بود و هست و ایامیه که تمام مصیبت های اهل بیت از این هفته شکل میگیره 1 غصب خلافت امیرالمومنین علی علیه السلام 2 حمله وحشیانه به بیت حضرت زهرا سلام الله علیها و امیرالمومنین 3 آتش زدن درب خانه حضرت 4 اهانت به دختر پیامبر و شکستن پهلو و بازوی ایشان 5 شهادت حضرت محسن علیه السلام 6 بستن دستهای امیرالمومنین برای بیعت و ..... فکر نمیکنم این مصایب مصیبت های کوچکی باشه که بخواهیم جشن بگیریم و شادی کنیم . ولی متاسفانه به همت وهابیون و شیعه نماهایی که دستشون تو دست ملعونیین و قاتلین اهل بیت هست و ادعای برادری با دشمنان اهل بیت دارن این ایام تو ایران جشن و شادی برگزاره . لازم به ذکره این ایام تو کشورهایی چون عراق و ... ایام عزا و مصیبت هست و اکثر مراجع و علما این ایام رو به عزاداری مشغولن .ان شاالله نهم ربیع ما از عزا در میاییم و روز نهم ربیع شادی میکنیم " 🔵پاسخ به شایعه 1⃣ توسل به ذیل عنایت معصومین (ع) و فرزندانشان با فضیلت است و هجوم به بیت وحی و شهادت حضرت محسن از قطعیات می باشد، اما زمان ذکر شده در متن صحیح نیست! 1️⃣ http://tarikh.nashriyat.ir/node/611 2️⃣ https://hawzah.net/fa/Article/View/95994 ✅ نتیجه هر دو مقاله این است که تاریخ احتمالی حمله به خانه زهرا (س) که باعث سقط شدن حضرت محسن شد ، حدودا 50 روز بعد از شهادت رسول الله (ص) بوده ، نه در ایام ربیع الاول یا بلافاصله بعد از شهادت پیامبر (ص) 2⃣ حال که شواهد تاریخی هجوم را بیش از یک ماه بعد از رحلت پیامبر(ص) می دانند و از آنجا که دوستداران اهلبیت(ع) دو ماه به عزاداری مشغول بوده و مجالس شادی را جمع می کنند، ادامه ایام عزا در این ایام، علاوه بر منطبق نبودن بر داده های تاریخی، مشکلات اجتماعی را نیز در بر دارد. 3⃣ چند هجوم به خانه وحی صورت گرفته که حمله آخر منجر به ضرب و شتم حضرت زهرا (س) و شهادت محسن(ع) شده که بعضی هجوم نهایی را با هجوم اول خلط کرده اند. 4⃣ دلایلی در لطمه نخوردن حضرت زهرا(س) در هجوم اول وجود دارد: حدیث امام صادق(ع) در مورد بیماری شدید حضرت زهرا(س) پس از مضروب شدن؛ با توجه به بعضی تحرکات اجتماعی ایشان مانند خطبه فدکیه که در نقل نحوه حرکت آن حضرت به مسجد، ذکری از حالت بیماری نیست! 5⃣ رفتن حضرت زهرا(س) به خانه مهاجر و انصار برای جذب نیرو؛ پس از حمله به خانه ایشان، آن حضرت پيوسته بستري بود تا به شهادت رسيد! 6⃣ طرفداری بریده بن حصیب اسلمی از حضرت علی(ع) در این واقعه؛ او در سپاه اسامه بود و طبق شواهد این هجوم بعد از برگشت سپاه اسامه یعنی بیش از یک ماه از رحلت پیامبر(ص) رخ داده است! 7⃣ نشانه های آشکاری در متن مانند "شیعه نماها" ، "دستشون در دست قاتلین اهل بیت هست" ، "برادری با دشمنان اهل بیت" و... ماهیت تکفیری نویسنده را روشن می کند! مراجع بزرگی چون آیات عظام مکارم شیرازی و شبیری زنجانی خلاف نظر نویسنده موضع گیری کرده اند! 8⃣ فضائل و برکات زیادی در ماه ربیع الاول وجود دارد که از مهمترین آنها فضیلت خوابیدن امام علی در بستر پیامبر، ولادت پیامبر اعظم(ص) و آغاز امامت امام زمان (عج) است. 9⃣ بزرگانی چون سید بن طاووس و مرحوم جواد آقاملکی تبریزی از عظمت و برکات ماه ربیع الاول بسیار گفته اند و شیخ عباس قمی نیزمی گوید: "روز اول علما گفته ‏اند مستحب است که براى تشکر نعمت سلامتى رسول خدا(ص) و أمیر المؤمنین(ع) روزه بدارند و زیارت آن دو بزرگوار در این روز مناسب است".‏ 🔟 پرداختن به ایام مختلف عزا که سابقه ندارد، بخشی از جامعه را پس از این افراط، به تفریط در مجالس اهل بیت(ع) می کشاند. @ttt1400
🔥 شایعه ای از جنس ماه صفر 🔥 ☑همزمان با پایان یافتن ماه صفر و حلول ماه ربیع الاول شاهد رواج یک باور غلط هستیم که بیشتر در شرایط کنونی از طریق فضای مجازی و … منتشر می‌شود، با این مضمون که پیامبر(ص) فرموده است: «هر کس خروج از ماه صفر را به من اطلاع دهد، اهل بهشت است»! به همین خاطر برخی افراد در اولین شب ماه ربیع‌الاول بر درب مساجد حاضر شده تا به نوعی پایان ماه صفر را اعلام کنند! ☑این باور غلط که به صورت بشارت بهشت از قول پیامبر(ص) در راستای خوشنودی ایشان از پایان یافتن ماه صفر و آغاز ماه ربیع الاول صورت می‌گیرد، متأسفانه باعث شده اصل و شأن حدیث، مورد غفلت قرار گرفته و مفهوم آن وارونه جلوه داده شود. ☑اما اصل واقعه و حدیث چیست؟ این روایت در شأن یکی از بهترین صحابه پیامبر اعظم(ص) ابوذر غفاری است که به دلیل رواج آن باور غلط، محور حدیث به کلی فراموش شده است. از ابن عباس نقل شده که گفت: روزی پیامبر(ص) به همراه تعدادی از اصحاب‌شان در مسجد قبا نشسته بودند، رسول خدا (ص) فرمود: اولین کسی که الان بر شما وارد می‌شود، مردی از اهالی بهشت است! ☑برخی از اصحاب تا این سخن را شنیدند، برخاسته و از مسجد خارج شدند تا دوباره وارد شده و اولین کسی باشند که بهشت بر او واجب می‌شود، پیامبر(ص) متوجه شده و به بقیه اصحاب که نزد ایشان بودند، فرمودند: اکنون جماعتی در حال سبقت گرفتن از یکدیگر، بر شما وارد می‌شوند، (ولی از میان آن‌ها) کسی که پایان یافتن ماه آذار (نام یکی از ماه‌های رومی معادل ماه خرداد و در آن زمان معادل ماه صفر) را بر من بشارت بدهد، اهل بهشت است. ☑آن جماعت برگشتند و وارد شدند و ابوذر نیز همراه‌شان بود، پیامبر(ص) به آن‌ها فرمود: ما در کدام ‌یک از ماه‌های رومی هستیم؟ ابوذر گفت: یا رسول الله! ماه آذار به پایان رسیده است. ☑پیامبر(ص) فرمود: ای اباذر! من این مسأله را می‌دانستم، ولی دوست داشتم قوم من بدانند که تو مردی از اهالی بهشتی و چطور این‌گونه نباشد، در حالی که تو بعد از من به دلیل محبتت به اهل بیتم، از حرم من طرد (تبعید) می‌شوی، تنها زندگی می‌کنی و تنها می‌میری و قومی که امر کفن و دفن تو را انجام می‌دهند، به واسطه‌ تو خوشبخت می‌شوند، آن‌ها دوستان من در بهشتی هستند که به پرهیزکاران وعده داده شده است.۱ ☑این در حالی است که در میان کتب حدیث، تنها روایتی که اشاره به پایان یافتن ماه صفر و آغاز ربیع داشته باشد، همین روایت است، به نظر می‌رسد، در برخورد با روایتی که در فضای مجازی و اجتماعی مطرح می‌شود و به گونه‌ای منطبق بر عقل و منطق نیست، باید با دیده تأمل نگریسته شود و از کارشناسان خبره از میزان صحت حدیث مطمئن شد. __________________ ۱.باب «معنى قول النبی ص من‏ بشرنی‏ بخروج‏ آذار فله الجنه» از کتاب معانی الاخبار (النص / ۲۰۴) و همچنین کتاب علل الشرایع مرحوم شیخ صدوق (ج ۱ / ص ۱۷۵) و در روضه المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه اثر مرحوم محمد تقی مجلسی (ج ۱۳ / ص ۳). «عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ‏ کَانَ النَّبِیُّ ص ذَاتَ یَوْمٍ فِی مَسْجِدِ قُبَا وَ عِنْدَهُ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِهِ، فَقَالَ أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ عَلَیْکُمُ السَّاعَهَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّهِ، فَلَمَّا سَمِعُوا ذَلِکَ قَامَ نَفَرٌ مِنْهُمْ فَخَرَجُوا وَ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ یُحِبُّ أَنْ یَعُودَ لِیَکُونَ أَوَّلَ دَاخِلٍ فَیَسْتَوْجِبَ الْجَنَّهَ، فَعَلِمَ النَّبِیُّ ص ذَلِکَ مِنْهُمْ فَقَالَ لِمَنْ بَقِیَ عِنْدَهُ مِنْ أَصْحَابِهِ: إِنَّهُ سَیَدْخُلُ عَلَیْکُمْ جَمَاعَهٌ یَسْتَبِقُونَ. فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّهُ، فَعَادَ الْقَوْمُ وَ دَخَلُوا وَ مَعَهُمْ أَبُوذَرٍّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ، فَقَالَ لَهُمْ فِی أَیِّ شَهْرٍ نَحْنُ مِنَ الشُّهُورِ الرُّومِیَّهِ؟ فَقَالَ أَبُوذَرٍّ قَدْ خَرَجَ آذَارُ یَا رَسُولَ اللَّهِ. فَقَالَ(ص): قَدْ عَلِمْتُ ذَلِکَ یَا أَبَاذَرٍّ وَ لَکِنِّی أَحْبَبْتُ أَنْ یَعْلَمَ قُومِی أَنَّکَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّهِ وَ کَیْفَ لَا یَکُونُ ذَلِکَ وَ أَنْتَ الْمَطْرُودُ عَنْ حَرَمِی بَعْدِی لِمَحَبَّتِکَ لِأَهْلِ بَیْتِی فَتَعِیشُ وَحْدَکَ وَ تَمُوتُ وَحْدَکَ وَ یَسْعَدُ بِکَ قَوْمٌ یَتَوَلَّوْنَ تَجْهِیزَکَ وَ دَفْنَکَ أُولَئِکَ رُفَقَائِی فِی الْجَنَّهِ الْخُلْدِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُون‏»