#تاریخپهلوی
🔺نوبت حمام نمره تهران! (اوایل دهه ۵۰/ دوران پهلوی)
👈 روزگاری که حمام رفتن نیز صفی طولانی داشت!
┅┅❅❈❅┅┅
6.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ عبدالباری عطوان تحلیلگر سرشناس خطاب به برخی از کشورهای عربی:
📍شما از انتخابات صحبت نکنید که فقط صندوق سبزیجات را میشناسید/باید از ایران یاد بگیرید/نتانیاهو کجاست که به دادتان برسد؟!
#عربی
♦️برای آینده چه باید کرد
1- بحمدالله انتخابات با همه مسائل پیرامونی و حواشی اش تمام شد. به خوبی هم تمام شد و اگر تخلفی بوده باشد، از مبادی خاص باید پیگیری کرد و نباید بی قانونی و زیر سوال بردن را رویه کنیم و حواشی را بر اصل تقدم داریم.
2- حضور حماسی ملت بزرگ ایران بسیار چشمگیر بود. چه هموطنان عزیزمان در داخل و چه عزیزان خارج نشین که باید از میانه تونل وحشت عبور می کردند، خودشان را به شعب اخذ رای می رساندند و در رای گیری شرکت می کردند. مطئمن باشید اگر این قضیه در ایران اتفاق افتاده بود الان تیتر اصلی خبرگزاری های خارجی و هشتگ ها و ترندهای جهانی بود
3- حال نوبت ماست، نوبت ماست که این حضور حماسی را "روایت" کنیم. دیشب در کلاب هاوس خانمی روی استیج آمد که حجاب نداشت و یک ربع تمام با حرارت بسیار صحبت کرد و از ارادتش به رهبری و نظام و انقلاب و آقای رییسی گفت. از این گفت که چگونه مورد تمسخر و اذیت و آزار وطن فروشان قرار گرفته اما با این وجود برای اینکه دل رهبری را خوشحال کند، اراده اش در رای دادن سست نشده و در انتخابات شرکت کرده است.
4- دیشب ساعتها فکر می کردم که چرا؟؛
چرا ما به جای این همه نزاع و دعواهای بچه گانه که از دیروز علیه دولت راه انداخته ایم، دنبال حماسه سرایی و روایتگری اراده پولادین این ملت نیستیم؟
چرا خودمان را اسیر حاشیه ها کرده ایم!؟
5- عزیزانم عده ای نِق زن همیشه در حال نِق زدن هستند و خواهند بود، لازم نیست خودمان را سرگرم آنها کنیم.
عبور کنیم
اینها عادت کرده اند به عیب تراشی و زیر سوال بردن دستاورد و حماسه ها، ما نگذاریم
نگذاریم حق آن زنی که در انگلستان زیر مشت و لگد ضد انقلاب قرار گرفت پایمال شود
نگذاریم حق آن جوانی که دنبالش راه افتاده و آب دهان به سمتش پرت کردند پایمال شود
اینها را روایت کنیم
حماسه آن کارگر و کارمندی را روایت کنیم که تحت فشار مخارج زندگی، شرمنده زن و بچه اش می شود اما شرمنده رهبرش نمی شود! حماسه او را روایت کنیم
6- حماسه مردمی را روایت کنیم که به بهترین وجه و مدنی ترین و دموکرات ترین حالت ممکن، در عین مشارکت در امر سیاسی و لبیک به ندای رهبرشان، اعتراضشان را به وضعیت موجود نشان دادند. نه شیشه ای شکستند، نه هنجاری را هدم کردند، نه مشکل امنیتی ایجاد کردند بلکه رای سفید و باطله انداختند. این مدل اعتراض مدنی می تواند الگویی باشد برای اینکه می شود شلوغکاری نکرد و فضا را امنیتی نکرد، اما اعتراض هم کرد.
اینها را روایت کنیم!
محمد علی رنجبر
غربزدگی
مردم، به طرز عجیبی (مشکوکی) عاشقِ غرب شدهاند.
هم در فضای مجازی و هم در فضای واقعی، تقریباً هر کسی را دیدهام، از چگونگی مهاجرت و زندگی در غربِ دنیا پرسیده. حتی طلبهها.
برایتان بگویم که اگر دنبالِ دنیایِ «بدون» آخرت هستید، مخصوصاً در نسلِ بعد از خودتان، همین الان سینهخیز هم که شده راهی غرب شوید.
غرب خیلی خوب و ماهرانه، اندوختهی آخرتِ آدم را از آدم میگیرد. آنقدر که کمکم خجالت میکشید از معنویت، از خدا، از مالِ حلال و از دنیای پس از این دنیا، با کسی صحبت کنید.
اگر فقط و فقط و فقط دنبالِ دنیا هستید، دنبالِ نشان دادنِ ابزار و تجهیزات ِ زندگیتان به این و آناید، دنبالِ ماشینِ شاسیبلند و سفر به جزایر هاوایی میگردید، غرب احتمالا همه را به شما خواهد داد.
فقط یادتان باشد، احتمالِ زیادی وجود دارد که نسلِ بعد از شما و ما، حرفی از خدا و دین و ایمان نشنود و بردهوار برای استعمار بردگی کند.
خود دانید.
مشاهدات، تجارب و یادداشتهای یک زن مهاجر ایرانی مقیم غربِ کانادا، شهرِ ونکوور
@pardarca
تاثیر کرونا بر انتخابات کشورها
🔹کشورهایی که انتخابات خود را در ایام کرونا برگزار کرده اند با کاهش مشارکت رو به رو بوداند.
🔹پس از شیوع کرونا در جهان وضعیت انتخابات در جهان دچار تغییر شد به شکلی که 64 کشور انتخابات خود را به تعویق انداختند و 30 کشور هم با این وجود آن را برگزار کردند.
حدود ۱۱ درصد ایرانی ها در نظر سنجی های قبل انتخابات گفته بودند : به دلیل نگرانی از کرونا در انتخابات شرکت نخواهند نمود.
میزان مشارکت مرفه ترین و برخوردارترین نقطه کشور، تهران بزرگ ۲۴ درصد است
میزان مشارکت محروم ترین و مستضعف ترین نقطه کشور، ایلام ۶۲ درصد و خراسان جنوبی حدود ۷۰ درصد و...
امیرالمؤمنین علیه السلام درنامه به مالک فرمود:
ای مالک خواص و برخورداران از همه طلبکارتر و از همه دیرتر راضی میشوند؛ عموم جامعه را دریاب! همانا خشم عمومی مردم، خشنودی خواص را از بین میبرد. اما خشم خواص را خشنودی همگان بی اثر میکند.
#حسین_دارابی
✍️ انقلاب تابستانی
اول تیر بلند ترین روز نیمکره شمالی و بلند ترین شب نیمکره جنوبی را در بردارد
دو انقلاب زمستانی و تابستانی روز مهمی است.
جشن تیرگان
جشن چلهٔ تموز یکی از روزهای آیینی به جای مانده از دوران کهن در ایران است که ریشهٔ تاریخی آن بهطور دقیق پیدا نیست. بهنظر میرسد پیدایش آن بسیار کهنتر از دورهٔ ادیان ابراهیمی است و با اسطورههای دورهٔ مهری پیوند دارد. چلهٔ تموز یا چلهٔ تابستان در تقویم کهن ایرانی گرمترین ماه سال است و با بلندترین روز سال مرتبط است. «چلهٔ بزرگ» یا چلهٔ تموز یکی از جشنهای ایرانی بوده که تقریباً فراموش شدهاست؛ اما در جنوب خراسان طولانیترین روز سال را هنوز هم گرامی میدارند، اما نه با آن اهمیتی که برای شب چلهٔ زمستان یا یلدا قائل هستند. چهل یا چلهٔ تموز حدوداً از اول تیرماه آغاز میشده و تا دهم مردادماه ادامه مییافته. معمولاً آغاز این چهل روز با طولانیترین روز سال آغاز میشود و آن روز یا هفتهٔ اول تیر را گرامی میداشتند. در تقویم گریگوری ماه تموز تا حدودی با اول تیرماه انطباق دارد.
معنی تموز
تموز معنی های متعددی دارد اما در زبان فارسی ماه چهارم سال و اول تابستان است گاهی اوقات به معنای تابستان و گرمای سوزان هم بکار رفته است شاید ریشه ان تبسوز بوده باشد . تِموْز :(temouz) در گویش جنوب خراسان بویژه گنابادی یعنی ماه اول تابستان که با چله تموز شروع می شود و بنا بر تقویم گبری و تقویم آسوری، تابستان، صیف، فصل گرما ، ماه اول تابستان، تیرماه.گرمای سخت، زمان بودن خورشید در برج سرطان. نام ماه اول تابستان و ماه دهم از ماههای رومیان و ماه پنجم عبری.(فرهنگ معین- فرهنگ دهخدا- پروین گنابادی)
معمولاً روز اول تیر (۲۲ ژوئن) طولانیترین روز سال در نیمکرهٔ شمالی زمین است، زیرا در این روز نسبت به روزهای گذشته به اندازهٔ بخشی از ثانیه بیشتر در آسمان باقی خواهد ماند و روز را طولانیتر خواهد کرد. به دلیل اینکه سیارهٔ زمین حول محور خود با درجهٔ ۲۳٫۵ در حرکت است، طی روزی خاص از سال و با به حداقل رسیدن فاصلهٔ منطقهٔ قطبی با خورشید این پدیده که به انقلاب تابستانی نیز شهرت دارد رخ میدهد و در برخی از سالها این اتفاق ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن) رخ میدهد و در برخی سالها ۳۱ خرداد (۲۱ ژوئن)و یا اول تیر ماه اتفاق میافتد. این پدیده برای گذشتگان ایران نیز شناخته شده بودهاست در ایران جشن نیلوفر یا چله تموز با این پدیده ارتباط داشتهاست و در کهن زمان علیرغم اینکه ابزارهای دقیق سنجش زمان وجود نداشت و از چارطاقیها و خانهٔ فنجان یا ساعت آبی و گاهی از ساعت آفتابی استفاده میشد اما با همین ابزارهای ساده هم پدیدههای خورشیدی مانند طولانیترین روز کوتاهترین روز و روزهای اعتدالی یا همسان مانند روز نوروز را با کمی اختلاف تعیین میکردند. ۴ قرن پیش از تولد مسیح برای این روز تقویمی طراحی کرده بودند که با استفاده از نور خورشید زمان دقیق آن مشخص میشد.
چله تموز در خراسان
خراسان یکی از جایگاهایی است که جشن چله تموز هنوز در آن کم و بیش و البته با ابهام وجود دارد. در تقویم محلی بیرجند و گناباد تموز یا «چله بزرگ» تابستان از اول تیر ماه شروع میشود و تا دهم مرداد ماه ادامه مییابد و «چله خرد» تابستان از دهم مرداد شروع و تا سیام این ماه ادامه دارد. در جنوب خراسان از اول تیر ماه تا دهم مرداد ماه را «چله تموز»، از دهم مرداد ماه تا آخر این ماه را «چله خرد»، از اول دیماه تا دهم بهمن ماه را «چله کلو»، از دهم بهمن ماه تا آخر این ماه را «چله خرد» میگویند.
تعطیلات تابستانی یکی از ابداعات معلمی به نام "هوراس مان" بود که در سال 1837 پیشنهاد تعطیل شدن مدارس و مراکز آموزشی در فصل تابستان را مطرح کرد...