♨️ مقایسه ۲روز تولد
به بهانه ۲۹فروردین، روز ولادت #مقام_معظم_رهبری
💢 رهبر انقلاب پس از شنیدن خبر جشن گرفتن برای #تولد ایشان در سال ۸۶ به شدت از این اقدام گلایه کردند و فرمودند: «این کار غلط است، این تولد و امثال آن هیچ جشنی ندارد، برگزارکنندگان مسئول وقت و عمر و اموالی هستند که در این کار صرف و ضایع میشود. من از کسی که برای تولد من جشن میگیرد به هیچ وجه متشکر نمیشوم و او را مسئول زیانهای این کار هم میشناسم.»
📚 منبع تصویر: تاریخ ۲۰ساله ایران، حسین مکی، نماینده مجلس در دوران رضاشاه، ج۵، ص۱۵۱
💠 مقام معظم رهبری در پاسخ به گله یکی از دخترخانمها:
امروزه از بین چهره های معروف دنیا، بیشترشان اهل #علوم_انسانی هستند و برجستگی آنها از پزشکان هم بیشتر است!
پ.ن:
*انحصار ظالمانه پزشکان تا کی؟!!!* ♨️❗❗ مصوبه نظام پزشکی را ببینید:
ویزیت پزشک عمومی: بیش از یک روز کار کارگر ساختمانی
هتلینگ: گرانتر از هتلهای ۵ ستاره
اینها دقیقا به معنای واقعی کلمه به دنبال منفعت صنف خودشان هستند. صنفی که با فشار همینها به عدهای محدود منحصر شده. همینها صندلیهای دانشگاهی را محدود نگهمی دارند و بعد از هر اتفاقی از نظام باج خواهی میکنند که اگر باج ندهی ما میرویم.
خوب بروید. *مگر ایران عزیز دانشمند و دانشورز و نخبه کم دارد؟* جایگزین شما میشوند و بهتر از شما هم اداره میکنند.
هرچند میدانیم، منفعت شما در ماندن است. این که بمانید و با زدن جیب ملت شریف ایران، شش ماه از سال را در ایران باشید و شش ماه دیگر را به بهانه کار در فلان بیمارستان خارجی (که معمولا هم دروغ است) از ایران خارج شوید برای گشت و گذار.
شما ترجیح میدهید شش ماه کار کنید و شش ماه استراحت. پس باید با مردم دو برابر حساب کنید. اگر زورتان میرسید که سه ماه کارو نه ماه استراحت راانتخاب می کردید.
البته این نکات ناظر به انبوهی از پزشکان باشرافت نیست که به ناچار در تنظیمات *انحصارگران* قرار گرفتهاند.
محمدجواد توکلی
🔹🔸🔹🔸🔹
🖋جنگ بدر ابتدائی بود یا دفاعی؟
🔸در جنگ بدر (۱۷ رمضان دوم هجری) مسلمانان به بهانه مصادره کاروان ابوسفیان که از شام عازم مکه بود قصد مصادره کاروان را داشتند. هنگامی که به منطقه بدر رسیدند با سپاه قریش برخورد کردند که به کمک کاروان ابوسفیان آمده بودند و جنگ بدر در گرفت، با این تعریف آیا جنگ بدر را می توان ابتدائی دانست؟
🔹اگر آغاز تقابل مسلمانان و مشرکان مکه را از همینجا بدانیم، جنگ بدر ابتدائی است اما می دانیم که:
یک: مسلمانان سیزده سال در مکه سخت ترین شکنجهها را تحمل کردند، سمیه و همسرش یاسر به شهادت رسیدند، رسیمانی بر گردن بلال انداخته و به دست کودکان می دادند تا به این طرف و آن طرف بکشند. فضولات شکمبه گوسفند بر سر پیامبر(صلی الله علیه وآله) می ریختند مسلمانان را محاصره اقتصادی کرده و سه سال تحت سخت ترین شرائط نگه داشتند. سر انجام مسلمانان به مدینه پناه بردند
دو: وقتی مسلمانان به مدینه رفتند تمام املاک و دارائی های آنها در شهر مکه توسط مشرکین مصادره شد.
سه: پس از مهاجرت نیز دست بردار نبودند و به بزرگان مدینه پیغام دادند که اگر مسلمانان را بیرون نکنید به شما شبیخون خواهیم زد.. حتی مسلمانان مدینه از ترس حمله مشرکان مکه مجبور بودند شبها نوبتی نگهبانی دهند این تهدیدها به برخورد های فیزیکی نیز کشید. زیرا مشرکین به اطراف مدینه حمله کرده و به مراتع کشاوزی مدینه دستبرد زدند
چهار: برخی از مسلمانان توانائی مهاجرت به مدینه را نداشتند، بنابراین مشرکین مکه تمام عقده خود را بر سر آنان خالی می کردند.
در این شرایط پیامبر صلی الله علیه واله دستور داد تا جلو کاروان ابوسفیان به تقاص این همه ظلم و ستم گرفته شود. بنابراین ماجرای جنگ بدر را نباید از ابتدای دستور پیامبرصلی الله علیه وآله دانست بلکه اگر پیشنیه دشمنی مشرکین نسبت به مسلمانان بازگو شود، جنگ بدر دیگر جنگی ابتدائی نخواهد بود بلکه کاملا دفاعی است.
منابع:
1. ذهبی، تاریخالسلام، ج1، صص217-218.
2. ابن سعد، طبقاتالکبری، ج1، ص173.
3. بیهقی، دلایلالنبوه، ص6.
4. ابن هشام، سیرۀالنبویه، ج1، ص601.
5. رازی، محمد بن عمر، مفاتیحالغیب، ج10، ص141.
🔹🔸🔹🔸🔹
🔹🔸🔹🔸🔹
🖋شایعه بستن آب در جنگ بدر
🔻آیا مسلمانان در جنگ بدر آب را به روی مشرکین مکه بستند؟
اگر چه بنابر گزارشی مسلمانان در جنگ بدر به پیشنهاد شخصی به نام حُبّاب بن مُنذِر چاهها را به جز یکی از آنها پر کردند.(1)
اما:
اولا: این گزارش تاریخی با دو آیه از قرآن منافات دارد.
الف: آیه11سوره انفال: «آن هنگام كه (خداوند) به خاطر ايمنى از جانب خود خواب سبكى را بر شما مىپوشانيد و آبى از آسمان بر شما فرو مىفرستاد تا شما را بدان پاك كند و پليدى شيطان را (وسوسه شيطان يا حالت جنابت را) از شما بزدايد و دلهايتان را استحكام بخشد و گامهاى شما را بدان استوار سازد».
بنابراین آیه، باران زیادی در آن شب بارید(2) لذا هیچ کدام از دو گروه مشکل آب نداشتند.
ب: آیه 41 سوره انفال: بنابراین آیه، مسلمانان در قسمت پست و مشرکان در جای بهتر قرار داشتند.
بنابر برخی از گزارشها در قسمتی که مشرکان حضور داشتند آب موجود بود.(3) و مسلمانان آب نداشتند.(4)
ثانیا: هم در صفین(5) و هم در کربلا، پیروان بنی امیه آب را بر روی اهل بیت بستند اما در هیچ کدام، آن را انتقام از جنگ بدر اعلام نکردند بلکه گفتند به انتقام بستن آب بر روی عثمان، چنین کاری می کنند.
اگر چه خود می دانستند که در بستن آب برروی عثمان حضرت علی علیهالسلام نه تنها موافق نبود بلکه آب نیز به عثمان رساند.
ثالثا: بر فرض پذیرش گزارش حباب بن منذر و پر کردن چاه توسط مسلمانان، در هیچ کجای این گزارش نیامده که آب را بستند، حتی هنگامی که مشرکان برای برداشتن آب به طرف چاه آمدند و مسلمانان میخواستند مانع شوند پیامبرصلی الله علیه واله، به مسلمانان دستور دادند که مانع برداشتن آب توسط مشرکین نشوند.(7)
البته یکی از مشرکین به قصد تخریب حوضی که مسلمانان در کنار آن چاه ساخته بودند حمله ور شد و کشته شد.(6) و این به معنای ممانعت از برداشتن آب نیست زیرا وی قصد تخریب حوض را داشت نه اینکه میخواست آب بردارد.
رابعا: گفته حباب بن منذر بر فرض صحت، در مورد پر کردن چاهها بجز یکی از آنها، میتواند یک تاکتیک نظامی باشد زیرا میگوید: «مصلحت آن است که همه چاهها را جز یکی ببندیم و با آنان کنار همان یک چاه روبهرو شویم. کنار همان یک چاه آب بنوشیم و جنگ کنیم».(8) زیرا مشرکان سه برابر مسلمانان بودند و این پیشنهاد می توانست به انسجام مسلمانان در کنار یک چاه کمک کند تا دایره جنگ وسیع تر نشود.
نتیجه: بنابراین بستن آب در جنگ بدر از طرف مسلمانان، با آیات قرآن، گزارش های تاریخی و سیره پیامبر صلی الله علیه واله منافات دارد و قابل قبول نیست.
🔹🔸🔹🔸🔹
پی نوشت ها:
1. واقدی، المغازى، ج1، ص53؛ ابن هشام، السيرةالنبوية، ج1، ص620.
2. واقدی، المغازى، ج1، ص54.
3. طبرسی، تفسير جوامعالجامع، ج2، ص22؛ علامه طباطبایی، الميزان في تفسيرالقرآن، ج9، ص92.
4. شیخ طوسی، التبيان في تفسيرالقرآن، ج5، ص86.
5. تاريخالطبري، ج4، ص572:
6. الأخبارالطوال، ص255:
7. واقدی، المغازى، ج1، ص61؛ ابن هشام، السيرةالنبوية، ج1، ص622.
8. واقدی، المغازى، ج1، ص68؛ ابن هشام، السيرةالنبوية، ج1، ص624.
🖼 شبی که ماه کامل شد
۱۰۷۰ سال پیش، یعنی سحر جمعه ۱۷ رمضان ۳۷۳ قمری حضرت صاحبالزمان(عج) فرمان ساخت مسجد جمکران را به یکی از علمای قم و مردی از اهالی جمکران دادند.
🔰مَسجِد جَمْکَران، مسجدی منسوب به امام زمان(عج)، در قرن چهارم قمری بهدستور ایشان ساخته شده است. بنا به گفته میرزا حسین نوری، محدث شیعی در قرن چهاردهم، مسجد جمکران به دستور امام زمان(عج) و بهدست شخصی به نام ابوالحسن از علمای قم بنا شده است. محدث نوری از دیداری سخن گفته است که حسن بن مثله جمکرانی با حضرت مهدی(عج) داشته و امام زمان(عج)، دستور ساخت مسجد جمکران را داده است. میرزا حسین نوری، سال وقوع این رخداد را ۳۷۳ یا ۳۹۳ق دانسته و آن را به کتاب مونس الحزین شیخ صدوق نسبت داده است.
⬇️برخی از مراسمهای مذهبی مانند جشن نیمهشعبان، دعای توسل و دعای ندبه در این مسجد برگزار میشود و افرادی از مناطق مختلف ایران بهویژه در شبهای چهارشنبه، در مسجد جمکران حضور مییابند. گفته شده است که حضور مردم در شبهای چهارشنبه در مسجد جمکران از زمان شیخ محمدتقی بافقی، عالم شیعی دوره پهلوی رونق گرفته است؛ چرا که او به همراه شماری از طلاب، شبهای چهارشنبه در مسجد جمکران به عبادت میپرداخت.
مسجد جمکران در دورههای مختلف، تعمیر و بازسازی شده است؛ قدیمیترین کتیبه موجود، به تعمیر آن در سال ۱۱۶۷ق اشاره دارد. مسجد تا پیش از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ش، ساختمان کوچکی داشته اما پس از انقلاب توسعه زیادی یافته است.
تقطیع
محکم و با جدیت بهم گفت: من سال ۸۸ در ایران برانداز بودم!
کسی که تا آن روز آنچه از او دیده بودم در سه صفت خلاصه میشد: مؤمن، محجبه، انقلابی!
خندیدم و با تعجب گفتم: شوخی نکن!
گفت: باور کن!
گفتم: این همه تغییر... اینجا در هلند!...
گفت: ایران که بودم حسابی مخالف نظام بودم. فقط هم در این گروهها و شبکههای اجتماعی موافق با نظرات خودم عضو بودم.
مدام پیامهایی میآمد از قطعههایی از صحبتهای رهبر، حاجآقا فلانی و... که حرفهای مشکل داری بود و ما را بیشتر عصبی و تحریک میکرد...
میگفت این سالها گذشت تا من آمدم هلند. اصلا یکی از دلایلش برداشتن حجاب از سرم بود. وقتی هلند آمدم، دغدغههای کار و زندگی من را از شبکههای اجتماعی و اخبار ایران دور کرد. از فشار افکار دوستان و بمباران اخبار منفی و... کم کم تنها میشدم و فرصت تفکر بیشتر میشد. دیدن واقعیتهای زندگی در غرب هم بیتاثیر نبود. در کنارش ناگزیر بیشتر با همین محیط واقعی ارتباط میگرفتم که از تنهایی دربیایم و زمان بگذرد.
زمان گذشت تا یک شب در یک مراسم مذهبی ایرانی شرکت کردم. خیلی برای نگاه اعتقادی نبود. بیشتر بخاطر در جمع ایرانیها و چند همزبان بود. در این مراسم، حاج آقایی مسئول برگزاری بود که خیلی مهربان و خوش برخورد بود.
کم کم من را هم به جمعها دعوت میکردند و اصلا توجهی به پوشش و عقایدم نداشتند. من را در جمع خود راه میدادند و حتی مسئولیتهایی هم به من میسپردند.
این اولین تجربه من از حس خوب بین بچههای مذهبی بود. معمولا ما این نگاه را داشتیم که اینها ما را آدم حساب نمیکنند. فقط خودشان را قبول دارند...
کم کم که به این جمع نزدیکتر شدم. از ناراحتیها و دلخوریهایم می گفتم و نقد و اعتراض به صحبتهای رهبر یا فلان سخنران...
حاج آقا با حوصله گوش می داد و یک به یک جواب میداد. کمکم متوجه شدم خیلی از کلیپها و متنهایی که در آن گروهها پخش میشده، تقطیع شده بوده و اصل چیز دیگری است. تازه با اصل سخنرانیها و اصل صحبتها به واسطه راهنمایی این حاجآقا آشنا میشدم. و میدیدم هیچ حرف اشتباهی در این سخنان نیست. میفهمیدم که مدام صحبت های تقطیع شده به خورد ما میدادند و حتی خیلی مسائل از ریشه صحت نداشته.
کمکم زمان گذشت و به یک شخصیت دیگر تبدیل شدم...
با هیجان خاصی همه این حرفها را میگفت و من هم با هیجانی بیشتر به حرف هایش گوش میدادم.
امروز کلی فعالیت علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و دینی در هلند دارد و دستگیر خیلیهاست.
خالصانه به همه کمک میکند و در مسیر روشنگری به سبک همان حاجآقا عمل میکند.
از تجربههای تلخش در برخورد با زندگی واقعی خارجیها میگفت و اینکه برای او زندگی در غرب برعکس باعث افزایش ایمان و عقایدش شده و از او کسی ساخته که حتی مورد پذیرش و باور خانوادهاش نیست...
میگفت: با تمام تمسخرهایی که میشود. چه از طرف دوستان ایرانی، چه هلندی، حجابش را حفظ کرده و حفظ خواهد کرد. دستش را به روسریاش گرفت و خیلی جدی گفت: این حجاب، من را در بین هزاران لاابالی گری مردها در غرب حفظ کرده است. صرفا همین حجاب مانع نزدیک شدن مردها به من شده.
خیلی صحبت کردیم. تجربه خاصی بود.
حقیقتا هدایت دست خداست...
و برایش جغرافیا اهمیت ندارد.
کسی شایسته هدایت باشد، دستش را میگیرد.
واقعا به حال و روز و باور و تلاشش غبطه میخورم و احساس کوچکی میکنم...
🌸 مشاهدات، تجارب و یادداشتهای یک ایرانی 🇮🇷 در #هلند و فرانسه
@ninfrance
🔸این کتاب، روایتی است مستند و حیرت آور از اینکه چگونه سربازان امریکایی و دیگر متفقین پس از جنگ دوم جهانی به یک میلیون زن، مرد و کودک آلمانی تجاوز کرده اند!
اما اگر فیلم های سینمایی هالیوودی جنگ جهانی را تماشا کنید، در تمام آنها فقط سربازان آلمانی هستند که به زنان تجاوز میکنند.
🔹خانم «میریام گبهارت» در کتاب «وقتی سربازان آمدند» چنین آورده است:
سربازان آمریکایی در جنگ جهانی دوم به حدود ۱۹۰هزار زن و دختر و دختربچه آلمانی تجاوز کردند. این تنها سهم آمریکاییها بود.
سربازان انگلیسی ۴۵ هزار تجاوز و نیروهای فرانسوی ۵۰ هزار تجاوز ثبت کردهاند.
🔸علاوه بر این، نیروهای آمریکایی به ۳۵۰۰ دختر فرانسوی تجاوز کردند، با اینکه فرانسویها همپیمان آنها بودند.
راهب دهکده «رامساو» در ۲۰ جولای ۱۹۴۵ چنین نقل میکند:
هشت زن و دختر مورد تجاوز قرار گرفتند که برخی جلوی چشم والدینشان رخ داد.
راهب «مونسبرگ» مینویسد:
بدستور فرماندار نظامی آمریکا باید هرکس روی درب خانه، اسم همه ساکنان و سن آنها را مینوشت. نتیجه معلوم است. ۱۷ دختر و زن در پی یک یا چند تجاوز، به بیمارستان برده شدند. کوچکترین قربانی این گزارش دختری هفتساله بود و بزرگترین آنها پیرزنی ۶۹ساله!
این تصویر، اعتراض و حرکتی علیه آشفتگی های فکری دنیای غرب است که گفته می شود از طرف ستاد حمایتی دونالد ترامپ و در اعتراض به بی بند و باری جنسی و فکری رایج در آمریکا طراحی و نشر شده است.
سمت چپ، آلوده به همجنسگرایی، فمنیسم، شبکه های مجازی که نقش ابزار اصلی منحرف کردن مردم و اهرم فشار روی افکار عمومی را دارند و...سمت راست مسلح به ایمان مسیحی و وطن پرستی ست.
#شب_قدر
💠 شب قدر، زمان شستشوی #دل است؛ نه مذاکرۀ #علم
🔹 شیخ صدوق یا شیخ مفید فرموده اند: اگر کسی این شب را به #مذاکره_علم بپردازد، این افضل از عبادات است؛ بعضی #خیال می کنند که این علم همین علم هایی است که دست ماست.
🔸 نه! آن روز علوم و معارف ائمه (ع) داشت گم می شد و امثال اینها مجاهدت می کردند؛ خب بله شب تا صبح را به آن کار بگذرانند مثل نمازشب خواندن و مثل دعای جوشن خواندن است! این مال ما نیست که خیال کنیم برویم دنبال یک علمی مثلا #فقه یا #اصول ؛ حالا خوبهایش را می گویم! یا چند تا روایت مثلا نگاه کنیم، به مذاکره علم گذرانده ایم اینجوری نیست!
🔺 باید #دل را پاک کرد، صاف کرد، بایستی شستشو داد!
📚 مقام معظم رهبری، ۸۲،۱،۱۹
پ.ن:
*👈 آیتالله شبیری زنجانی:*
شیخ صدوق متفرداتی دارد که نظر شخصی خود اوست و در جای دیگری نیامده است. از جمله گفته که مستحب است احیای شبهای بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای مذاکره علم باشد و این افضل است. او این را نسبت به کسی نمیدهد و نه در کتاب «ثواب الاعمال» و نه در «کتاب من لایحضره الفقیه» که مهمترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است. در کتاب «امالی» هم از ادله خودش استفاده کرده و گفته که مذاکره علم افضل است. پس چون حدیثی در کار نیست و شمالفقاهه خود ایشان است، برای ما حجت نیست. درست است که کلیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفتهاند در این شبهای قدر افضل از بقیه اعمال است. پس این دعاها که خوانده میشود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید طلبه از اینها جدا شود.
عشق ابوالاسود دئلی به فرزندان رسول و امام هدایت علی علیه السلام
خبر جالب زیر از ابوعبیده مورخ و ادیب نقل شده است. او گوید:
ابوالاسود دئلی، خانه اش در میان بنوقشیر [اجداد ابوالقاسم قشیری که بعدها در خراسان سکونت گزیدند] بود. ابوالاسود «علویّ الرأی» و بنوقشیر «عثمانی مذهب» بودند. به همین جهت، آنان او را اذیت کرده، شبها به خانه اش سنگ می انداختند.
ابوالاسود آنان را سرزنش کرد. گفتند کار ما نیست، خدا به خانه ات سنگ می اندازد!
ابوالاسود گفت: دروغ می گویید، سنگ شماست که به خطا می رود، اگر سنگ خدا بود به خطا نمی رفت.
ابوالاسود محل خانه اش را عوض کرده به میان بنوهذیل رفت، و شعری هم علیه بنوقشیر گفت، این که آنان به علی، دشنام می دهند، و گفت که حب و دوستی او نسبت به علی (ع) و فرزندان رسول (ص) صادقانه است.
ابن عساکر راوی این روایت، می گوید، اشعار دیگری هم از طریق ابوالاسود، در مذمت بنوقشیر نقل شده که آنها را آورده است.
متن خبر از تاریخ دمشق ابن عساکر:
عن أبي عبيدة قال: كان أبو الأسود الدّيلي ينزل في بني قشير، و كانوا عثمانية، و كان أبو الأسود علويّ الرأي، و كان بنو قشير يسيئون جواره و يؤذونه و يرجمونه بالليل، فعاتبهم على ذلك فقالوا: ما رجمناك و لكنّ اللّه رجمك قال: كذبتم لأنكم إذا رجمتموني أخطأتموني، و لو رجمني اللّه لما أخطأني، ثم انتقل عنهم إلى هذيل و قال فيهم:
شتموا عليا ثم لم أزجرهم
عنه فقلت مقالة المتردّد
اللّه يعلم أن حبّي صادق
لبني النبي و الإمام المهتدي
قال القاضي: و قد روي لنا من طريق آخر أن أبا الأسود قال في هذا المعنى و في بني قشير:
يقول الأرذلون بنو قشير
طوال الدّهر لا تنسى عليّا
بنو عمّ النبي و أقربوه
أحبّ الناس كلّهم إليّا
أحبّ محمّدا حبّا شديدا
و عباسا و حمزة و الوصيّا
فإن يك حبّهم رشدا أصبته
و ليس بمخطئ إن كان غيّا
شعر دیگری هم از ابوالاسود در باره بنوقشیر و عثمانی گری آنان به ما رسیده است:
افراد پست از بنوقشیر می گویند هیچ وقت علی را [برای بد گفتن به او] فراموش نکنید.
و اما برای من بنو عم رسول و نزدیکانش، دوست داشتنی ترین مردمان هستند.
محمد و عباس و حمزه و وصی [علی] را بسیار دوست دارم.
اگر دوستی ایشان درست باشد که فایده اش را خواهم بود، اگر هم نباشد، اشتباه و ضرر نکرده ام.
و يقال: إن معاوية قال له لما أنشد هذا: شككت؟ فقال: ما شككت، قال اللّه:
وَ إِنَّا أَوْ إِيَّاكُمْ لَعَلى هُدىً أَوْ فِي ضَلالٍ مُبِينٍ أ فهذا شكّ؟
وقتی این شعر را سرود، معاویه در باره بیت آخرش به ابوالاسود گفت: یعنی در دوستی اینان شک کردی؟
ابوالاسود گفت، شک نکردم، این مانند این آیه است که فرمود:
و انّا و ایّاکم لعَلی هدی، او فی ضلال مبین.
آیا این تردید است؟
تاریخ ابن عساکر ج 25، ص 201
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان جالب دکتر سعید رفیع، معاون یک شرکت بزرگ نفتی در تگزاس، در گفتگوی مجازی با برخی اساتید دانشگاه صنعتی شریف
در سفر گر روم بینی یا ختن
از دل تو کی رود حب الوطن
⭕نقش یهود در شهادت امام علی(ع)
🔻قرآن قوم یهود را دشمن اصلی پیامبر(ص) و مسلمانان معرفی کرده است(مائده ۸۲) و توطئههای پیاپی این قوم در ستیز با اسلام و همکاری با کفار و مشرکین علیه پیامبر(ص) شاهد این دشمنی کینهتوزانه است.
🔻از مواردی که برخی روایات به آن تصریح کردهاند، نقش پررنگ یهود در ترور امیرالمومنین(ع) است که چند نمونه از این احادیث عبارتاند از:
🔻۱.از امام صادق(ع) دربارهی آیه ۴ سوره اسراء پرسیدند که میفرماید بنی اسرائیل دوبار در زمین فساد خواهند کرد؛ حضرت فرمود یکی قتل علی بن ابیطالب(ع) است. (بحارالانوار ج۵۳)
🔻۲.امام علی(ع) بلافاصله بعد از ضربت خوردن فرمود: «قَتَلَنِی ابْنُ مُلْجَمٍ قَتَلَنِی اللَّعِینُ ابْنُ الْیَهُودِیَّةِ»؛ مرا ابن ملجم کشت؛ مرا ملعونی که فرزند زن یهودی بود کشت.(شیخ مفید، الارشاد، ج۳)
🔻۳.در روایتی پیامبر(ص) خطاب به حضرت علی(ع) میفرماید: «إِنَّ قَاتِلَکَ شِبْهُ الْیَهُودِیِّ بَلْ هُوَ یَهُودِیٌّ» به درستیکه قاتل تو شبه یهودی بلکه یهودی است.(بحارالأنوار ج ۴۲)
*خوشحالی عایشه از شنیدن خبر شهادت امیر المومنین علیه السلام*
------------------※---------------
🔸 خبر کشته شدن على (علیه السلام) را به حجاز بردند، وقتى این خبر به عائشه رسید گفت: «عصایش را انداخت و سرجاى خودش آرام گرفت. همچنان که چشمها در هنگام بازگشت مسافر روشن مىشود».
✍ وذهب بقتل علی علیه السلام إلى الحجاز سفیان بن أمیة بن أبی سفیان بن أمیة بن عبد شمس فبلغ ذلک عائشة فقالت: فأَلقتْ عَصاها واستقرَّ بها النَّوى کما قرَّ عیناً بالإیابِ المُسافِرُ.
————«※(📚)※»——————
الطبقات الکبیر، تالیف ابن سعد، جلد ۳، صفحه ۳۸، چاپ مکتبة الخانجی قاهره
-------------------------------------
🌐 http://bit.ly/2sIN2uZ
هیچ زبانی در دنیا نیست که از دیگر زبانها واژگان وام نگرفته باشد ، همه زبانها از همدیگر هَنایش (تاثیر) پذیرفتهاند.
یک نویسنده عرب (جهود العلامة محمد ابن تاویت التطوانی/ المراکشی) ۳ هزار واژه عربی که ریشه فارسی دارند را بدست آورده است. سه هزار واژه از فارسی یعنی هر واژه میتواند در زبان عربی به ۷۰ صیغه ، وزن و یا قالب دیگر در آید. این خصلت زبان عربی است. شاید بندرت فردی باور کند. کلماتی مانند : جناه ، جنایی و جنحه ، جناح ، جنائیی ، جنحه ، مجنی ، جنایت ، جان ، یجان از واژه گناه ساخته شده. دستکم ۱۵ نویسنده بزرگ ایرانی در شکلدهی ادبیات عرب نقش داشتهاند که سیبویه یکی آنها است. این دانشمندان بودند که از مصدرهای فارسی با استفاده از ابواب و قالبهای گرامر عربی صدها واژه نوین ابداع و به غنای ادبیات عربی افزودند.
به عنوان مثال نظر عربی شده ” نگر” است انظر نظر ینظر منظر و …. از آن ساخته شده است
خیمه از واژه پهلوی گومه و کیمه ( به معنی کلبه) گرفته شده و خیام مخیم خیم یخیم صرف شده است. بندرت کسی در عربی بودن واژه کم (چن چند؟) ، جص(گچ) ، رباط ، بیان ، نور ، دارالاخره ، تکدی ، رجس ، نجس و یا باکره (پاکیزه) تردید کرده است. اما در حقیقت همه اینگونه واژگان یا بطور کامل فارسی هستند و یا معرب شده هستند.
برای نمونه برای این واژگان در زبان عربی ریشه و مصدر حقیقی وجود ندارد و وزن بعضی از آنها نیز عربی نیست. واژه نور بر وزن کور و دور و خور است. که نور معرب شده خور ( به معنی خورشید و روشنایی) است.
زبانشناس جفری آرتور عقیده داره بیست و هفت واژه قرآن ریشه فارسی دارد به عنوان مثال :
سجیل : معرب سنگ وگل ، اباریق : جمع ابریق ، معرب آبریز ، مِسک : معرب مِشک ، کورت : کور شدن ، تاریک شدن ، بیع : خرید و فروش ، بیعانه (بیانه) قسمتی از پیش پرداخت ، زنجبیل : معرب زنجفیل ، قرطاس : کرباس و ...
زبان عربی اشتقاقی و قالبی است ، عربزبانان از قالبهای افعال ، تفعیل ، مفاعله ، استفعال و …. بهره میبرند و با ریختن ریشه واژه در این قالبها که «باب» یا قالب نامیده میشوند ، واژه میسازند. در عربی همین روش را برای ریشههای واژههای پارسی هم به کار میبرند.
برقع : پرده ، خندق از کندک ، الأسوار ، معرب سوار ، البارجاه ، معرب از بارگاه ، مهرجان (برگرفته از مهرگان که برای هرگونه جشن بکار میرود).
"الکلمات الفارسیه فی المعاجم العربیه" نام یک کتاب فرهنگ لغات عربی است که سه هزار واژه عربی از ریشه فارسی را توضیح دادهاست. نویسنده این کتاب "دکتر جهینه نصر علی" سوریهای است که در سال ۲۰۰۲ منتشر شد.
این کتاب در واقع تکمیل کننده کتاب "معجم المعربات الفارسیه منذ بواکیر العصر الحاضر" نوشته "دکتر محمد التونجی" است. نویسنده با مراجعه به فرهنگ لغات عربی واژگان معرب از فارسی را بر اساس توضیحات فرهنگ لغات عربی استخراج و در این کتاب منتشر نمودهاست.
♦️السید ادی شیر عراقی
♦️دکتر جهینه نصر علی سوریهای
♦️دکتر محمد التونجی سوریهای
♦️جهود العلامة محمد ابن تاویت التطوانی مراکشی.
چهار ادیب عرب هستند که به درستی واژگان پارسی در زبان عربی را بدست آوردهاند.
همچنین دکتر آذرتاش در کتاب "راههای نفوذ فارسی در فرهنگ و زبان تازی" و دکتر دکتر محمد عجم در کتاب "۵۰۰۰ واژگان فارسی معرب شده" دو نویسنده ایرانی هستند که از وجود واژگان پارسی در زبان عربی پرده برداشتهاند.
توضیحات بیشتر 👇👇
http://arabijafari.blogfa.com/post/9
🟢 امیرالمؤمنین علی(ع) را «که کُشت» و «چه کُشت»؟
🔹 اگر بگوييم على(ع) را كه كشت، البته عبدالرحمن بن ملجم. اگر بگوييم على(ع) را چه كشت، بايد بگوييم جمود و خشکمغزى و خشكهمقدسى. همينهايى كه آمده بودند على(ع) را بكشند، از سر شب تا صبح عبادت میکردند.
🔸واقعاً خيلى تأثرآور است. على(ع) به جهالت و نادانى آنها ترحم میكرد، تا آخر هم حقوق آنها را از بيتالمال میداد و به آنها آزادى فكرى میداد.
🔹 ابن ابیالحدید میگوید: اگر میخواهید بفهمید که جمود و جهالت چیست، به این نکته توجه کنید که اینها وقتی که قرار گذاشتند این کار را بکنند، مخصوصاً شب نوزدهم رمضان را انتخاب کردند. گفتند: ما میخواهیم خدا را عبادت بکنیم و چون میخواهیم امر خیری را انجام بدهیم، پس بهتر این است که این کار را در یکی از شبهای عزیز قرار بدهیم که اجر بیشتری ببریم.
📗 استاد مطهری، اسلام و نيازهای زمان، ج۱، ص۸۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 aparat.com/v/z25je
🔴 بررسی آمارهای دو مؤسسه معتبر بررسی محتوای اینترنت در ایالات متحده آمریکا توسط استاد روحالله #مومن_نسب در سال ۱۳۹۶:
🔺کاربران اینترنت به نسبت کسانی که از اینترنت استفاده نمیکنند، ۲۱۸٪ بیشتر دچار عمل زنا شدهاند.
🔺بیش از ۶۸٪ طلاقهای ثبتشده در جهان، بهخاطر ارتباط یکی از طرفین با جنس مخالف از طریق اینترنت بوده است.
🔺بیش از ۵۶٪ طلاق گرفتهها فیلمهای پورن میدیدهاند.
🔺بیش از ۶۰٪ از دختران و ۹۰٪ از پسران استفاده کننده از اینترنت زیر ۱۸ سال، حتماً فیلمهای پورن دیدهاند.
🔺بیش از ۷۱٪ از نوجوانان تحت تأثیر اینترنت، به دور از چشم والدین به سراغ رفتار جنسی رفتهاند.
🔺۱۲٪ از کل سایتهای جهان پورنند!
🔺سالی ۴۵۰ میلیون صفحه پورن به اینترنت اضافه میشود.
🔺فقط در آمریکا ۶۰۰ میلیون سایت پورن ایجاد شده است.
📚منابع:
1⃣ Covenanteyes.com
2⃣ Familysafe.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مطالعه کتاب هایی که حاصل رنج ،تلاش و پیگیری افراد دانایی است که با پشتکار و علاقه ، حاصل دانش و تجربیات خود را در دسترس ما قرار داده اند؛ همواره عامل پیشرفت و نوآوری و درنوردیدن مرزهای علم ،دانش و آگاهی بوده و است.
پ.ن:
«ما هنوز از خط مقدم علم عقبیم، هنوز در بسیاری از دانشهای مورد نیاز زندگی دچار عقبماندگیهای مزمن هستیم؛ با همهی این پیشرفتی که در بخشی از دانشها داشتهایم. پس چون دچار عقبماندگی هستیم، باید کار کنیم. وانگهی کاروان علم در دنیا متوقف که نمیشود؛ دارند با سرعت حرکت میکنند. ما نه فقط باید جایگاه فعلیمان را حفظ کنیم، بلکه باید جلو برویم؛ اینها همهاش تلاش لازم دارد، مجاهدت لازم دارد. لذا اولین حرف ما به دانشگاههای کشور و دانشمندان کشور و نخبگان کشور این است که نگذارید این حرکت از دوْر بیفتد، نگذارید حرکت علمی کشور متوقف شود؛ هیچ مانعی نتواند دانشگاه کشور را از رشد به سمت پیشرفت علمی باز بدارد.»
رهبر معظم انقلاب ۱۳۹۲/۵/۱۵
@ttt1400
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 رهبرانقلاب: در دعای دیشب بود «اللّهم العن قتلة امیرالمؤمنین»؛ خدايا قاتلان اميرالمؤمنين را لعنت كن
⚠️ با اينكه يک نفر فقط شمشير زد اما آن كسانی هم كه تاثير داشتند، جزو قتله اميرالمومنين هستند
📌#نظارت بر بازار
«علیبن ابیطالب(ع) را در شط کلأ دیدم که از #قیمتها پرس و جو میکرد.» (1)
امیرمؤمنان علی(ع) ضمن تذکر به کسانی که کالای خوب و بد را #مخلوط می کنند، یا درهم ها و کالای معیوب را در بازار رد و بدل می کنند، بر #کنترل وزن کالاها برای جلوگیری از #کم_فروشی نظارت کرده و کاسبان را بر رعایت وزن هنگام خرید و فروش و تأثیر آن بر برکت مال، تشویق می کرد.(2)
📚(1)ابن حنبل، فضایل الصحابه، ج1، ص 547.
📚ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج3، ص400.
📚کتانی، الترتیب الاداریه، ج 2، ص 34.
📚 کلینی، الکافی، ج5، ص152، ح8.
🌱🔹 معاویه به ضرار بن ضمره گفت: علی را برایم توصیف کن. گفت: سوگند به خدا ... علی میان ما مینشست و هرگاه سؤال میکردیم جواب میداد و هرگاه سکوت میکردیم خود شروع میکرد. به طور مساوی تقسیم میکرد و با زیردستان با عدالت رفتار میکرد؛ ضعیف از ظلمش نمیترسید و قوی طمع سوء استفاده از وی را نداشت.
🔸سخن معاویه خطاب به کسی که بر او نقدی کرده بود:
علي بن ابي طالب جرأت بر سلطان را به شما چشانده است. چقدر طول خواهد کشید تا طعم آن را از زبان شما بازگیرند.
هيهات لمظکم علي بن ابي طالب الجرأة علی السلطان فبطیء ما تفطمون.
📚 أخبار الوافدات من النساء على معاوية بن أبي سفيان، ص70؛ بلاغات النساء، ص49؛ العقد الفريد، 1/ 346.
@ttt1400
🔰🔹 سوگند به خدا اگر تمام شب را روی خارهای سعدان به سرببرم و یا با غل و زنجیر به این طرف و آن طرف کشیده شوم، خوش تر دارم تا خدا و و پیامبرش را در روز قیامت با حالی ملاقات کنم که به بعضی بندگان ستم و چیزی از اموال عمومی را غصب نمایم.
🔹 به خدا سوگند اگر هفت اقلیم را با آنچه در زیر آسمان ها است به من بدهندتا خدا را نافرمانی کنم و پوست جوی از را از دهان مورچه ای ناروا بگیرم، چنین نخواهم کرد.همانا این دنیای آلوده شما نزد من از برگ جویده شده دهان ملخ پست تر است.علی را با نعمت های فناپذیر و لذت های ناپایدار چکار؟ به خدا پناه می بریم از خفتن عقل و زشتی لغزش ها و از او یاری می جویم.
امیرالمومنین علی(علیه السلام) در خطبه 224 کتاب شریف نهج البلاغه
🌺 "صندوق شکایات"، ابتکار امیرمومنان علیهالسلام 🌺
🌸 امیرالمؤمنین امام علی - علیهالسلام - اتاقی را برای این اختصاص داده بودند که هر کس شکایتی یا گزارشی دارد، [ و به هر علتی نمیتواند یا نمیخواهد آن را رو در رو بگوید ]، نوشته و در آن بیندازد تا رسیدگی کنند و نامش را هم "اتاق گزارشها" گذاشته بودند.
= وَ کانَ لاَمیرِالمُومِنینَ - علیهالسلام - بَیت سَمّاهُ "بَیتَالقصَصِ"؛ یُلقِی النّاسُ فِیهِ رقاعَهُم.
( شرح ابنابیالحدید بر نهجالبلاغه، ج۱۷، ص۵۱ )
📌تفاوت دو نگاه درباره ایرانی ها
#عمر:
«هرکس زبان #فارسی را بیاموزد ناپاک و نجس می گردد و هرکس ناپاک گردد، از مروت او کاسته میگردد.»
📚عبدالله بن ابی شیبه، المصنف،ج6، ص208.
امیرمؤمنان #علی(ع):
« #ایرانی_ها #حکیم و #کریم هستند. با ما از در مسالمت درآمده و به اسلام رغبت دارند.»
همچنین،
در پاسخ به اعتراض #اشعث، نسبت به محبت ایرانیان با امام خویش، فرمودند:
«آنان(ایرانی ها) در هوای گرم به خاطر خدا کار می کنند.»
📚ثقفی، الغارات، ج2، ص498.
📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، ج4، ص48.
@ttt1400
قرار بود پیکر حضرت علی (ع) به کدام شهر ایران منتقل شود؟
اوج شکوفایی شهر سلطانیه زنجان در زمان «اولجایتو» معروف به سلطان محمد خدابنده است، وی از سال ۷۰۲ پس از آغاز کار اولیه و ناتمام ارغوان چهارم کار ساخت شهر را از سر گرفت و برای انجام این کار بسیاری از هنرمندان، صنعتگران و بازرگانان را به این امر رساند. شهر کوچانید و این محل از این پس سلطانیه محل شاهنشین نامیده شد.
اولجایتو دستور ساخت بارویی به طول ۳۰ هزار گام را داد و امر کرد تا آرامگاه با عظمتی درون این بارو ساخته شود، به این ترتیب باشکوهی ساخته شد که گنبد سلطانیه نامیده میشود و سومین گنبد بزرگ جهان به حساب میآید.
اولجایتو «سلطان محمد خدابنده» این بنا را به آرامگاه امامان شیعه اختصاص داده بود و قصد داشت تا پیکر مطهر حضرت علی (ع) و امام حسین (ع) را به این محل انتقال و در تربتخانه گنبد که با خاک کربلا منتقل کند. ساخته شده بود منتقل شد که البته با مخالفت علمای شیعه مخالفت کرد.
همچنین اولجایتو به هر یک از بزرگان دستور داده بود تا محلههای به نام خود در شهر بنا کنند و خواجه رشیدالدین فضلالله و چلبیاوغلو از افرادی بودند که در سلطانیهها و عماراتی ساختند، مجموعه مقبره و خانقاه چلبیاوغلو در این دوران ساخته شد که در ادامه هویت شخص مدفون، دستاندرکاران ساخت و... بررسی تفصیلی صورت گرفته است.
*بنای سلطانیه بزرگترین گنبد خشتی جهان
یکی از آثار مهم کشورمان که در یونسکو به ثبت رسیده است گنبد آجری سلطانیه است، اثر تاریخی که نگین گردشگری کشور و موقعیت مکانی در میان صدها اثر تاریخی ایرامی اسلامی دارد.
بنای تاریخی سلطانیه با ارتفاع بنای ۴۸.۵ متری و قطره داخلی آن ۲۵.۵ متر ساخته شده است که از نظر ارتفاع از کلیسای سانتا ماریا دلفیوره فلورانس با ۸۶ متر و مسجد ایاصوفیه استانبول با ۵۶ متر سومین گنبد مرتفع جهان است.
این بنای هشت ضلعی، الهام از مقبره سنجر در مرو با ارتفاع 38 متر گرفته شده است که بزرگترین مصالح به کار رفته در سازه این بنا آجر است، ابداع گنبد دو پوسته پیوسته برای اولین بار در تاریخ معماری جهان در این بنا صورت گرفته است، پوسته. بیرونی گنبد با کاشیهای فیروزهای پوشیده شده است.
تزئینات به کار رفته در این بنای تاریخی انواع کاشیکاری، نقاشی روی گچ، آجرکاری مشبک، مقرنس کاری گچی و آجری و گچبری بر روی پارچه، کتابهای قرآن با مضمون آیات و احادیث است.
🟢 جفای ما به سیره پیامبر(ص) و ائمه(ع)
🔸 یک ظلمی هم نظیر ظلمی که در مورد قرآن کردهایم، در مورد سیره پیغمبر(ص) و ائمه اطهار(ع) کردهایم. چه ظلمی؟
🔹 میگوییم پیغمبر(ص) که پیغمبر(ص) بود، علی(ع) که علی(ع) بود دیگر، ما را با علی(ع) میآیی قیاس میکنی؟!
آنها که «ز آب و خاک دگر و شهر و دیار دگرند» دیگر به ما مربوط نیست، «کار پاکان را قیاس از خود مگیر»...
🔸 گاهی وقتها یک تک مصراع ضررش برای یک ملت از صدبار وبا و طاعون بیشتر است. از آن تک مصراعهای گمراهکننده یکی همین است (به معنایی که در میانما رایج است نه مقصود گوینده)...
🔹 نتیجهاش این است که اگر یک عمر برای ما تاریخ پیغمبر(ص) بگویند برای ما درس نیست. مثل این است که بگویند فرشتگان در عالم بالا چنین کردند. خب فرشتگان کردند به ما چه مربوط؟ ...
📗 استاد مطهری، سیری در سیره نبوی، ص۳۱-۲۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آثار باستانی ایران چطور غارت شد؟
♨️ فقر مردم حاصل امتحان الهی است، یا بیکفایتی حاکمان؟!
🔹 #امیرمؤمنان علیهالسلام:
✅ تنها دلیل ویرانی زمین، تنگدستی مردم است و تنگدستی مردم به دلیل غارت و تجمیع اموال توسط حاکمانی است که به آینده حکومتشان اعتماد ندارند و از آنچه مایه عبرت است، عبرت نمیگیرند.
✅ «وَإِنَّمَا يُؤْتَى خَرَابُ الاَْرْضِ مِنْ إِعْوَازِ أَهْلِهَا، إِنَّمَا يُعْوِزُ أَهْلُهَا لاِِشْرَافِ أَنْفُسِ الْوُلاَةِ عَلَى الْجَمْعِ، وَسُوءِ ظَنِّهِمْ بِالْبَقَاءِ، وَقِلَّةِ انْتِفَاعِهِمْ بِالْعِبَرِ.».
📚 نهج البلاغه، نامه ۵۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تاریخ از روزی تحریف شد که
در مقابله با علی ابن ابی طالب، شمشیرها بالا رفت و قرآن پایین آمد
حاکم شارجه امارات