ریشه اعتراضات در فرانسه را باید در این نقشه جستجو کرد.
این نقشه بیانگر کشورهایی است که فرانسه در استعمار اولیه و ثانویه آنها را مستعمره خود کرد.
آبی رنگها مربوط به دوره دوم فرانسه استعماری است یعنی تقریبا نصف آفریقا تحت استعمار فرانسه است
طبیعی است که مهمترین کار استعمارگران چپاول و استثمار منابع کشور هدف است.
از جمله منابع کشورها، منابع انسانی است که فرانسوی ها بسیاری از جوانان با استعداد آفریقایی مخصوصا جوانان مراکشی، الجزایری و کشورهای غرب آفریقا را با خود به فرانسه بردند و به آنها تابعیت دادند تا درخدمت دولت فرانسه باشند.
اما اختلاف شدیدی بین فرانسویان اصیل با این مهاجرین است
اختلافات نژادی، مذهبی، قومیتی، رنگی، زبانی، فرهنگی، زیستی و غیره...
گلوبالیست های لیبرال اما سالها تلاش کردند تا با ایجاد یک هویت تحمیلی مبتنی بر آموزه های لیبرالیستی، این اختلافات را به حداقل برسانند و یک هویت یکپارچه شکل دهند لکن طبیعی بود که ملی گرایان فرانسوی و اروپایی که خودشان را نژاد برتر می دانند هرگز این مهاجرین را به عنوان فرانسوی اصیل نپذیرند و همین گونه هم شد.
حال آرام آرام وقتی مهاجرین احساس کردند که بریده ای زائد و درجه دو از نژاد فرانسوی هستند و به حاشیه رانده شدند و کم کم با تاریخ گذشته و جنایات فرانسوی ها بر پدرانشان آشنا شدند، نزاع نژادی و قومیتی شکل گرفت و منتظر جرقه هایی برای شعله ور شدن است
اضافه کنید به این مطالب مشکلات عدیده معیشتی و اقتصادی که حتی فرانسوی های اصیل را نسبت به دولت لیبرال موجود منتقد جدی کرده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیش بینی رهبر معظم انقلاب
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶
🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔶🔷🔶🔷🔶
🔶🔷🔶🔷
🔶🔷🔶
🔶🔷
🔶
🔸«حدیث غدیر»🌱در میان خیل احادیثی که به برتری و ولایت امام علی علیه السلام حکایت می کند در واقع آخرین و مهم ترین دلیل است که پذیرش آن به طور ضمنی# اعتراف به حقانیت شیعه را دارد. از این رو جستجو و مشاهده مشاهدات دانشمندان و مورخان اهل سنّت با چنین واقعه ای داده های فراوانی را در تحلیل تاریخی پیش رو قرار می دهد.
🔸آن چه مسلّم است پذیرش واقعه غدیر و پذیرش مبانی فکری اهل سنّت دوگانه ی مقسمی است که توجیهات و پاسخ های آن و پذیرش هر دو از خود این دوگانه غریب تر به نظر می آید و البته چون راهی غیر از گفتن چنین سخنانی باقی نمی ماند، پس برای محقّقان تاریخی قابل پیش بینی است.
🔶 درهر صورت رویکرد بزرگان آنان به سه بخش تقسیم می شود 🔸1. افرادی که «حدیث غدیر »🌱را ذکر می کنند و به تواتر آن هم اشاره می کنند. 🔸2.افرادی که به جزئیات این حدیث اشاره می کنند ولی در هنگام نقل حدیث سکوت می کنند. 🔸3. افرادی که در مورد حدیث کاملا سکوت می کنند، یا انکار می کنند که البته با وجود کم بودن تعداد دسته ی سوم ولی می توان آن ها را قربانی سانسور چه از طرف خودشان و چه بقیه دانست. مانند طبری با وجود نوشتن کتاب الولایه فی طرق حدیث الغدیر مفصلا به این اسناد حدیث می پردازد اما با توجیه مختصری کلا از نقل واقعه حدیث برخلاف روال متداول تاریخ نویسی خود رد می شود. او حتی حجه الوداع را ذکر می کند و می گوید که در مقابل شکایتی که کاروان یمن از حضرت علی علیه السلام داشته اند، اتفاقاتی افتاده است و پیامبر در غدیر از علی دلجویی کرده است.
-----------❀❀✿❀❀--------
📚معرفی کتابهای متنوعی درباره غدیرخم
📗الْغَدیر فِی الْکِتابِ وَ السُّنّة وَ الْاَدَب
✍️نویسنده: علامه امینی
▫️ناشر: موسسة الاعلمی للمطبوعات
⬅️الغدیر کتابی به زبان عربی با موضوع اثبات امامت و خلافت بلافصل امام علی(ع) در واقعه غدیر، نوشته عبدالحسین امینی. کتاب در ۱۱ جلد تنظیم شده است. منابع و مصادر مورد استناد الغدیر به جهت رعایت قواعد منطقی جدل، احتجاج و مناظره، همه از منابع عالمان اهل سنت است. این ویژگی کتاب همراه با اجتناب مؤلف از تعصب و یکسونگری، موجب شهرت جهانی الغدیر شده است.
📗انسان 250 ساله
✍️ بیانات #مقام_معظم_رهبری درباره زندگی سیاسی - مبارزاتی ائمه معصومین (ع)
▫️ناشر : موسسه فرهنگی هنری ایمان جهادی
⬅️کتاب «انسان 250 ساله» به دنبال انتقال مفهومی متعالی از مسیر و مقصد زندگی مجاهدانه ائمه (ع) است و از این رو، این کتاب یک فراتحلیل تاریخی است که نگاهی کل گرایانه به زندگی هر یک #معصومین (ع) را با توجه به بستر تاریخی دوره مربوط و در راستای مقصود واحدی که همه این بزرگواران دنبال می کردند، ارایه می دهد.
📗مسیح اسلام
✍️نویسنده: علی قهرمانی
▫️ناشر: کتاب جمکران
⬅️کتاب مسیح اسلام گام به گام و درقالب روایات و داستانک و با بیانی ساده و قابل فهم به بیان فضائل علی (ع) در منابع اهل سنت می پردازد. این کتاب پس از مطالعه، تحقیق و پژوهش از ۳۰۰ منبع اهل سنت به چاپ رسیده است.
📗غدیر، معنا، زیربنا، ضرورت و هدف ولایت
✍️نویسنده: علی صفایی حائری
▫️ناشر : لیلة القدر
⬅️داستان غدیر و تاریخ غدیر، از عظمت غدیر و ضرورت ولایت و ریشه ای بودن این مساله خبر می دهد. این نوشته به تحلیلی از ولایت و زیربنا و پایه های آن، ضرورت ولایت و هدف از این ولایت و رهبری و گام های رسول نسبت به این ولایت و رهبری می پردازد.
📗آسمان چهارم (رمانی درباره غدیر خم)
✍️نویسنده: فریبا کلهر
▫️ناشر : قدیانی
⬅️کتاب «آسمان چهارم» داستان بلندی درباره غدیر و اتفاق بزرگ آن است. در این اثر که به قلم فریبا کلهر به نگارش درآمده، خیال و واقعیت به هم پیوند میخورند و داستانی از گونهای دیگر درباره غدیر خلق میشود.
📗 حماسه غدیر
✍️نویسنده: محمد رضا حکیمی
▫️ناشر: دلیل ما
⬅️کتاب حاضر حاوی شرح، نقد و تفسیری است بر کتاب «الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب» نوشته «عبدالحسین امینی»، که طی آن حادثه غدیر و تعریف آن از دیدگاه شیعه و سنی به تفصیل بیان شده است.
📗کتاب مخفی
✍️نویسنده: مجید پورولی
▫️ناشر:کتاب جمکران
⬅️«کتاب مخفی» با هدف آشنایی دقیق تر با واقعه بزرگ غدیر و حواشی آن به نگارش درآمده است. این رمان در قالب شرح سفر یک ایرانی به مدینة النبی برای دیدار با پیامبر اکرم(ص) از رازهای اواخر عمر مبارک ایشان و اتفاقات سیاسی پشت پرده آن دوران پرده بر می دارد.
📗حدیث غدیر و مسئله امامت
✍️نویسنده: استاد شهید مطهری
▫️ناشر: انتشارات صدرا
⬅️این کتاب بخشی از کتاب “امامت و رهبری” و “پانزده گفتار” از استاد شهید مطهری است که به علت جذابیت مطالب آن و درخواستهای مکرر علاقمندان آثار استاد شهید مطهری به صورت مستقل نیز چاپ شدهاست.
📗گزارش لحظه به لحظه از واقعه غدیر
✍️نویسنده: محمد باقر انصاری
▫️ناشر: دلیل ما
⬅️در كتاب حاضر با يادى از عظمت مراسم سه روزه ى غدير در تاريخ اسلام، گزارشى به صورت لحظه به لحظه با تمام جزئيات واقعه ى غدير در قالب داستانى تقديم مى شود؛ تا غدير را آنگونه كه واقع شده بياموزيم و به نسلهاى آينده بسپاريم.
🔸 *از الغدیر و نویسنده آن چه می دانیم؟؟؟
🔹 دانستنی هایی در مورد الغدیر؛
⁉️ آیا می دانستید مجموعه ی عظیم الغدیر دفاع از مظلومیت امیرالمومنین علی علیه السلام و خلافت بلافصل ایشان است!
⁉️ آیا می دانستید مصادر و منابعی که در کتاب الغدیر مورد استناد قرار گرفته، همگی از منابع کُتب علمای اهل تسنن است!
⁉️ آیا می دانستید علامه امینی برای نوشتن و جمع آوری الغدیر در شبانه روز حدود ۱۷ ساعت مطالعه و تحقیق می کرد!
⁉️ آیا می دانستید علامه امینی برای نوشتن کتاب الغدیر ۱۰ هزار جلد کتاب از (باء بسم الله تا تای تمت) آن را خوانده و به ۱۰۰ هزار جلد کتاب مراجعات مکرر داشته است!
⁉️ آیا می دانستید وقتی فقط یک جلد از کتاب الغدیر به لبنان رفت، در عرض مدت خیلی کوتاهی ۳۰ هزار سنی به واسطه مطالعه این کتاب شیعه شدند!
⁉️ آیا می دانستید مجموعه بی نظیر الغدیر ۲۰ جلد است، که تا کنون ۱۱ جلد آن چاپ شده است و ۹ جلد از کتاب هنوز منتشر نشده است. مرحوم علامه امینی فرمودند: حرفهای اصلی خودم را در آن ۹ جلد زدهام و این ۱۱ جلد، مقدماتی برای آن سخنان بوده است. و اگر انتشار این کتاب کامل شود دنیا را تکان میدهد!
⁉️ آیا می دانستید مطالب الغدیر به مذاق بسیاری خوشایند نیست اما از آنجایی که با اتکاء به منابع و مآخذ مُتقَن نوشته شده، تا کنون ظرف این مدت (حدود شصت سال) از چاپ این کتاب گذشته، کسی یا گروهی نتوانسته نقدی یا ردّی بر کتاب الغدیر و یا نقدی بر صفحه ای از الغدیر بنگارد!
⁉️ آیا میدانستید امرا و وزرا و شخصیت های سیاسی هم برای کتاب الغدیر تقریض نوشتهاند. ملوک و بزرگان فقهاء و محدثین و بزرگان مولفین و شعرا اهل تسنن هم توجه میکنند و تقریض مینویسند. تا چه رسد به بزرگان شیعه!
⁉️ آیا می دانستید علامه امینی با کتاب شریف الغدیر خود، راه هر گونه انکار یا توجیه کسانی که در فکر مخالفت با خطبه غدیر و اثبات ولایت امیر المومنین علیه السلام هستند با مستندات و کتب اهل تسنن بسته است و این کتاب حجت را بر همه تمام کرده که به هیچ وجه نمی توان به خطبه ی نورانی غدیر شک نمود!
✅ مرحوم علامه امینی در کتاب بینظیر الغدیر؛ روایت غدیر را از (۱۱۰) صحابه پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم، و (۸۴) نفر از تابعین، و (۳۶۰) راوی حدیث، از کتب اهل سنت، از قرن دوم تا قرن چهاردهم هجری قمری معرفی کرده است!
✅ علامه امینی فرمودند: «روز قیامت با دشمنان امیرالمومنین علیه السلام مخاصمه خواهم کرد! همانطور که آن ها وقت آقا را گرفتند، وقت مرا هم گرفتند وگرنه می خواستم معارف امیرالمومنین علیه السلام را گسترش بدهم، این ها آمدند مرا وادار کردند که من در اثبات امامتش کتاب بنویسم.»
✅ علامه امینی رحمت الله علیه شخصیتی است که یک تنه در برابر تحریف کنندگان تاریخ قیام نموده و با قلم توانا و آتشین و در عین حال منطقی و علمی پرده ها را کنار زد و حقایق را از لابه لای زوایای تاریک تاریخ بیرون کشید و خلافت بلافصل امیرالمومنین علیه السلام را برای جهانیان اثبات نمود.
❇️ علامه امینی ظهر جمعه ۱۲ تیر ماه ۱۳۴۹ش (۲۸ ربیعالثانی ۱۳۹۰ق) درگذشت.برخی درگذشت او در ۷۰ سالگی را در حالی که بنیهای قوی و تنی سالم داشت، ناشی از مطالعه زیاد، اشتغال بیوقفه به نوشتن و مراقبت دائم در کار کتابخانه دانستهاند.
بامداد شنبه ۱۳ تیر ۱۳۴۹ش، پیکر او تشییع شد.افزون بر تهران، در شهرهای بغداد، کاظمین، کربلا و نجف نیز پیکر علامه امینی تشییع شد و پس از طواف دادن بر گرد آستان مقدس علوی به وصیت خود او، در حجرهای از کتابخانه امیرالمؤمنین علی(ع) که خود بنیانگذار آن بود، به خاک سپرده شد. امینی در وصیتنامهاش خواست کسی را نایب او قرار دهند تا ده سال به کربلا برود. وی همچنین وصیت کرده بود ده سال مجلس عزا در روزهای شهادت فاطمه(س) برگزار کنند.
کتاب "اَلْغَدیر فِی الْکِتابِ وَ السُّنّة وَ الْاَدَب"، معروف به الغدیر کتابی به زبان عربی با موضوع اثبات امامت و خلافت بلافصل امام علی(ع) در واقعه غدیر، نوشته علامه عبدالحسین امینی است که در ۱۱ جلد تنظیم شده و جلد نخست، به بررسی سند حدیث غدیر اختصاص دارد. علامه امینی حدیث غدیر را یقینآورترین و متواترترین حدیث منقول از پیامبر(ص) میداند. ایشان بدین منظور سند حدیث را از صحابه و تابعان تا علمای قرن چهاردهم قمری با تکیه بر منابع اهل سنت ذکر میکند. او در جلد اول نام ۱۱۰ تن از صحابه پیامبر و ۸۴ تن از تابعانِ روایتکننده واقعه غدیر را گردآورده است. امینی در شش جلد بعدی، شاعران غدیر را معرفی و اشعار آنها را نقل کرده است. او در جلدهای پایانی، ضمن ادامه معرفی شاعران غدیر، به برخی از اختلافات شیعه و اهل سنت مثل جایگاه خلفای سهگانه و نقدهای شیعیان بر آنها، فدک، ایمان ابوطالب، تحلیل رفتارهای معاویه بن ابوسفیان و... میپردازد.
علامه امینی برای نوشتن این کتاب به کتابخانههای کشورهای مختلف از جمله هند، مصر و سوریه سفر کرده است. چنانکه علامه امینی گفته، او بیش از صد هزار کتاب را دیده و بیش از ده هزار کتاب را مطالعه کرده است. نوشتن کتاب الغدیر بیش از ۴۰ سال طول کشیده است. درباره الغدیر کتابها و پایاننامههای متعددی نوشته شده است. همچنین موضوعات مطرحشده در الغدیر به صورت یک مجموعه موضوعی در ۲۷ جلد منتشر شده است.
علامه امینی برای یافتن منابع جهت نگارش کتاب «الغدیر...»، سفرهایی به نقاط مختلف داشته است. وی در این سفرها در پی کتابخانهها، اعم از عمومی و شخصی بود. امینی در این کتابخانهها به مطالعه، استنساخ و تهیه مآخذ میپرداخته و گاه در پی تبلیغ دین اسلام و مذهب تشیع بوده است. برخی از شهرهایی که وی به آنها سفر کرده بود، عبارتند از: حیدرآباد دکن، علیگره، لکهنو، کانپور، جلالی (در هند) رامپور، فوعه، معرفه، قاهره، حلب، نبل، دمشق و....
علامه امینی (ره) سالها در کشورهای مختلف مشغول جمعآوری اطلاعات و دادهها درباره این کتاب بود و عاشقانه پژوهش میکرد.
به باور علامه امینی، این عنوان برای این کتاب بدین معناست که اگر کسی منکر حدیث غدیر و امور وابسته به آن شود، در واقع منکر قرآن، سنت، ادبیات، تاریخ و مجمع علمی شعر عرب شده است؛ چرا که نویسنده مدعای خود را با اسناد متقن و شواهد قطعی از هر سه منبع مذکور، به اثبات رسانده است.
ایشان یك تنه در برابر تحريف كنندگان تاريخ قيام كرد و با قلم توانا و آتشين و در عين حال منطقی و علمی خود، پردهها را كنار زد و حقايق را از لابلای زوايای تاريك تاريخ، بيرون كشيد.
محمدرضا حکیمی: در کتاب «الغدیر»، نزدیک ۱۵۰ کتاب از مهمترین کتابهای مسلمانان که در طول تاریخ شخصیت افراد و اجتماعات را ساخته است، به میان آورده شده و براساس ملاکها و مآخذ اهل سنت به مطالب آنها رسیدگی شده است. محمدرضا حکیمی، این کار علامه امینی را نوعی بازسازی علمی خوانده و معتقد است او به تصحیح کتابخانه عمومی اسلام دست زده است.
آیت الله جعفر سبحانی :
کتاب «الغدیر»، بیت القصیده آثار علامه امینی است. اقیانوسی است در موضوعات مختلف. یکی از مباحث مهم کتاب الغدیر، محاکمه مورخان است؛ محاکمه ای علمی با استناد به قرآن و حدیث. الغدیر، منادی وحدت حقیقی است.
شهید مرتضی مطهری
نقش مثبت الغدیر در وحدت اسلامی، از این نظر است که اولا منطق مستدل شیعه را روشن می کند و ثابت می کند که گرایش مسلمانان به تشیع، برخلاف تبلیغات زهرآگین عده ای، مولود جریان های سیاسی یا نژادی نبوده است. ثانیاً ثابت می کندکه پاره ای از اتهامات به شیعه که سبب فاصله گرفتن مسلمانان دیگر از شیعه شده است، به کلی بی اساس و دروغ است. ثالثاً شخص شخیص امیرالمومنین علی(ع) را که مظلوم ترین و مجهول القدرترین شخصیت بزرگ اسلامی است و می تواند مقتدای عموم مسلمین واقع شود و همچنین ذریه اطهارش را به جهان اسلام معرفی می کند.
یکی از نویسندگان لبنانی خطاب به علامه امینی چنین گفته است: شما تمام گوهرهای دریاها را یکجا در الغدیر جمع کرده اید. کاری کرده اید که باید گروهی از دانشمندان آن را انجام دهند. چطور شما توانسته اید به تنهایی این کار را بکنید؟
عادل غضبان مدير مجله مصری «الكتاب» در مقدمه جلد سوم الغدير میگويد: «اين كتاب، منطق شيعه را روشن میكند و اهل سنت میتوانند به وسيله اين كتاب شيعه را به طور صحيح بشناسنند. شناسايی صحيح شيعه سبب میشود كه آراء شيعه و سنی به يكديگر نزديك شود ، و مجموعا صف واحدی تشكيل دهند.»
یک عالم سنّی دیگر مینویسد:
"بنده با مطالعه کتاب پراهمیت الغدیر که جناب عالی معرفی فرموده بودید دانستم که تا به امروز عمر خود را بر سر یک مشت مطالب خرافی و پوچ گذراندهام و بیجهت شیعیان پاک و موحّد را مشرک و کافر دانستهام..."
🔹ما اهل منطق و استدلالیم. شما ببینید درباره مباحث مربوط به شیعه، چه کتب استدلالىِ قویای نوشته شده است! کتابهای مرحوم «شرفالدّین» و نیز «#الغدیر» مرحوم «علاّمه امینی» در زمان ما، سرتاپا استدلال، بتونآرمه و مستحکم است.
🔹تشیّع این است یا مطالب و موضوعاتی که نه فقط استدلال ندارد، بلکه «اشبه شیء بالخرافه» است؟! چرا اینها را وارد میکنند؟! این خطر بزرگی است که در عالم دین و معارف دینی، مرزداران عقیده باید متوجّهش باشند.
🔹عرض کردم: عدّهای وقتی این حرف را بشنوند، مطمئناً از روی دلسوزی خواهند گفت «خوب بود فلانی این حرف را امروز نمیزد.» نه؛ من بایستی این حرف را میزدم. من باید این حرف را بزنم. بنده مسؤولیتم بیشتر از دیگران است. البته آقایان هم باید این حرف را بزنند. شما آقایان هم باید بگویید.
🎙مقام معظم #رهبری
۱۳۷۳/۰۳/۱۷
💢 ماجرای شنیده نشده از تألیف کتاب «الغدیر»
🔹از سیدعبدالعزیز طباطبایی شنیدم که از قول علامه امینی میگفت: اصل، اردوبادی است و من فرع او هستم، اردوبادی بابت ویرایشی که بر«الغدیر» انجام داد هیچ پولی نگرفت و حتی اسمش هم چندان در محافل مطرح نمیشود، او به واقع گمنام زیست. کتاب «الغدیر» با چنین نیتهای خالصی بود که «الغدیر» شد.
آیت الله یوسفی غروی
📖🌐 http://yon.ir/83a3B
#حدیث_غدیر در کتب اهلسنت در میان سه نوع واکنش بزرگان اهل سنت به #حدیث _غدیر یعنی :
1. پذیرش و ذکر حدیث غدیر (با تعبیر شخصی که متفاوت از شیعه است )
2.بسنده کردن به ذکر حدیث غدیر به شکل جزئی
3.سکوت مطلق یا انکار
-----------❀❀✿❀❀---------
📌 مورخانی از اهل سنت که به گوشههایی از آنچه با غدیر خم مرتبط است، اشاره کردهاند.
👌این تاریخنگاران، به ذکر حدیث «مَن کُنتُ مَولاه فعَلی مَولاه»، یا احتجاج و مناشدة حضرت علی علیه السلام با برخی صحابه در خصوص واقع شدن غدیر خم و مواردی از این دست، بسنده کردهاند، که عبارتند از:
🔺1.- ابن قُتَیبه (ف276ق) در کتاب المعارف، در فصل ذکر کسانی که به بیماری بَرَص (پیسی) مبتلا شدهاند، به احتجاج و مناشدة علی علیه السلام با انَس بن مالک اشاره میکند و میگوید: «در چهرة انس بن مالک، بیماری برص(پیسی) نمایان بود. گروهی گفتند: علی (علیه السلام) دربارة این کلام رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم: (اللهم والِ مَن والاه وعادِ مَن عاداه)از او سؤال کرد. او [که شاهد بر این سخن در غدیر بود] گفت: من پیر شدم و این سخن را بهخاطر نمیآورم. علی فرمود: اگر دروغ گفته باشی، خداوند تو را به بیماری برص مبتلا کند که دستار (عِمامه) آن را پنهان نکند».
📕(ابن قتیبه، 1992م، ص580).
🔺2.ابن عَبدالبَر قُرطُبی(ف465ق) در الاستیعاب فی معرفة الاصحاب از چند طریق (بُرَیده، ابوهُرَیره، جابر، بَراءبن عازِب و زیدبنارقَم) فقط به حدیث غدیر اشاره کرده و آورده است که :
حضرت نبی اکرم (صل الله علیه و آله و سلم)در روز غدیرخم فرمود: مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِی مَوْلاهُ، اللهم وَالِ مَنْ وَالاهُ وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ. وی در ادامه میگوید: برخی از این صحابه بر جملة «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِی مَوْلاهُ» چیزی نیفزودهاند.
📕 (ر.ک: ابن عبدالبر، 1992، ج3، ص1099)
همچنین پس از ذکر احادیث مؤاخات (برادری) و رایت (پرچم) و غدیر، دربارة اعتبار آنها می گوید: «تمام این روایات، اثارى ثابت شدهاند»
📕⬆️(همان، ج3، ص 1100)
👇👇👇👇👇
👆👆👆👆👆
🔺3.ابن الشیخ بَلوِى مالکی(متوفاى حدود 605ق) در📕 کتاب الف باء، غدیریة امام علی علیه السلام را روایت کرده و در جلد اول، صفحة 439 مینویسد: «اما على(علیه السلام) جایگاهش بلند و شرفش عالی است. او نخستین کسى است که اسلام را پذیرفت و همسر فاطمه :دختر پیغمبر است؛ و هنگامیکه بعضى از دشمنانش بر او فخر فروختند، با سرایش ابیاتى، مفاخر خود را بیان کرد و به حمزه، عموى خود، و جعفر، برادرش، افتخار نمود و سرود: محمدٌ النبی اخِى و صِنْوِى [...]». ابن الشیخ پس از ذکر بیتی که به موضوع ولایت و داستان غدیر اشاره دارد (فاوْجَبَ لِی وِلایَتَه عَلَیکُم * رَسُولُ اللهِ یَومَ غَدِیرِ خُم)، میگوید: «مراد از این شعر، سخن پیامبر است که فرمود: مَن کُنتُ مَولاه فعَلى مَولاه، اللهم والِ مَن وَالاه و عَادِ مَن عَاداه».
(ر.ک: امینی، 1977م، ج2، ص27)
🔺4- یاقوت حموی (ف626ق) که بر امیرمؤمنان على( علیه السلام) سخت متعصب بوده، در 📕مُعجَم الادَباء، جلد 18، صفحة84 چاپ اخیر، حدیث غدیرخم را آورده است.
🔺5-ابن ابیالحَدید(ف656ق) در بخشهای تاریخی شرح نهجالبلاغه، که حادثة غدیر را از منظر شیعیان بیان کرده است، 📕(ر.ک: ابن ابیالحدید، 1959م، ج2، ص59 و ج5، ص8) به نقل از صحابة پیامبر صل الله علیه و آله وسلم فقط به ذکر حدیث «مَن کُنتُ مَولاه فهَذا عَلی مَولاهُ» بسنده کرده (ر.ک: همان، ج3، ص208) و دربارة داستان احتجاج علی علیه السلام با طلحه و زبیر و عایشه در جنگ جمل سخن گفته است.
📕(ر.ک: همان، ج17، ص174) ابن ابیالحدید دربارة داستان رَحْبه و گواهی دادن تنی چند از صحابه نسبت به صدور حدیث غدیر از پیامبر صل الله علیه و آله و سلم و امتناع انس بن مالک و زیدبنارقم از اعتراف به آن، مطالبی آورده است. (ر.ک: همان، ج2، ص288 و 289 و ج4، ص74 و ج19، ص217)
🔺6. یافِعی (ف768ق) در کتاب مِراة الجِنان وعَبْرة الیَقْظان فی معرفة ما یُعتَبَر مِن حوادث الزمان، وقتی از سال چهلم هجری سخن میگوید، به وفات(شهادت) حضرت علی علیه السلام در این سال اشاره میکند و ضمن بیان مناقب و فضایل بی بدیل آن حضرت، فقط حدیث «مَن کُنتُ مَولاه فعَلی مَولاه، اللهم والِ مَن والاه، وعَادِ مَن عاداه» را ذکر مینماید.
📕(ر.ک: یافعی، 1997م، ج1، ص90)
-----------❀❀✿❀❀---------
🖇#پی نوشت
📍1. در احصاء روایت های موجود در #کتب اهل سنت باید گفت تعداد آن ها در هر نوع بیش از موارد اشاره شده است که فقط جهت آشنایی با شمای کلی آن ها به برخی اشاره شده است.
📍متأسفانه باید گفت: در چاپهای مصری کتاب، کلماتی که از ابومحمد ابن قتیبه نیست و در متن کتاب او وجود نداشته، بر آن افزوده شده است و پس از ذکر عبارت بالا، این جمله را گنجاندهاند: «ابومحمد [ابن قتیبه] گوید: برای این حکایت، اصلی نیست و آن حقیقت ندارد». (همان) البته علامه امینی در الغدیر، با استدلالات صائب خود، از ساختگی بودن عبارت اخیرِ کتاب، پرده برداشته و آن را رد کرده است. (ر.ک: امینی، 1977م، ج1، ص192-195)
📍لازم به ذکر است، هرچند افرادی در صحت انتساب کتاب الامامة و السیاسة به ابن قتیبه تردید دارند، (ر.ک: على بهرامیان، «الامامة و السیاسة»، دائرة المعارف بزرگ اسلامی، جلد10، شمارة: 3918) که محققان دیگری به این سوال پاسخ داده اند اما فارغ از نویسنده این کتاب ، محقق علامه ی امینی با استناد به آن، به ذکر موضوع غدیر و بیعت نکردن برخی طوایف با ابوبکر، به دلیل پایبندیشان به بیعت با امام علی علیه السلام در روز غدیر، اشاره می کنند. (امینی، 1977م، ج1، ص 6 و 201)
تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی
🌸جرج جرداق، ادیب و اندیشمند مسیحی در کتاب «امام علی؛ صدای عدالت انسانی» :
☘آیا از فرمانروایی خبر داری که خود سیر، نان نخورد زیرا که در کشور او کسانی یافت میشدند که با شکم سیر نمیخوابیدند.
و جامه نرم نپوشید، چرا که در میان افراد ملت، بودند کسانی که لباس خشن و درشت میپوشیدند.
و درهمی را اندوخته خود نساخت که در بین مردم نیاز و فقر وجود داشت
و به فرزندان و یاران خود هم وصیت کرد که غیر این راه و روش را نپیمایند؟
☘آیا از میان مردم سردار و امیری را شناختهای که بر زمان و مکان فرمان میراند، ولی به دست خود آسیاب را میچرخاند و نانی خشک درست میکرد که آن را به زانو میشکست و کفش خود را به دست خود وصله میزد و از مال دنیا کم یا زیاد چیزی را پس انداز خود نساخت.
☘او در فکر سیرشدن و خوب پوشیدن و آرام خوابیدن نبود ... و میگفت ...: «آیا فقط به همین اکتفا کنم که به من پیشوای مسلمانان بگویند؟ ولی در سختی های روزگار با توده مردم همدرد نباشم؟»
📌شاهدان غدیر به گزارش اهل تسنن
به گزارش «سعيد بن وهب» امیرمومنان #علي(ع) در ميدان #كوفه فرمود:
[شما را] به خدا سوگند، چه كسي در #غديرخم از رسول خدا شنيد كه فرمود:
خداوند ولي من و من ولي مؤمنان هستم و هر شخصي كه من ولي او هستم، علي ولي اوست، خداوندا دوستدار او را دوست و دشمنش را دشمن بدار و ياري دهنده وي را ياري نما.
سعيد مي گويد:
شش نفر از كنار من برخاستند و شهادت دادند، «زيد بن يثيع» نيز مي گويد شش نفر نيز نزد من بلند شده وشهادت دادند.
📚نسائي، خصائص امير المؤمنين علي بن ابي طالب، ص 117.
📚ابن كثير دمشقي پس از نقل اين گزارش از نسائي با تعبير «وهذا اسناد جيد»، بر اعتبار آن تاكيد مي ورزد.
📚ابن كثير، البداية والنهاية، ج5، ص 210.
🔥غدیر یا دموکراسی؟!
🔻شاید بتوان دموکراسی را مهم ترین دستاورد بشر در عرصه حکمرانی و علم سیاست دانست.
🔻اما جالب است بدانیم که نظریه دموکراسی، دارای مفسران بیشمار و کاملا متفاوت و بعضا متضادی است و بر خلاف تصور عموم، مخالفان جدی از دانشمندان باستان تا معاصر دارد که به چند نمونه اشاره می شود:
🔸افلاطون: دموکراسی سمبل حکومت جاهلان است!!
🔸هابز: دموکراسی اجرا نشدنی است زیرا مردم با وعده فریفته میشوند!!
🔸کانت: دموکراسی بدترین نوع دیکتاتوری است!!
🔸پوپر: رای اکثریت، نهادهای دموکراتیک را نابود میکند!
🔸چرچیل: دموکراسی بدترین نوع حکومت است، به استثنای انواع دیگری که گاه و بی گاه تجربه شده اند!!
🔻وضعیت کنونی دنیای امروز نشان می دهد انواع دموکراسی های غربی با وجود برخی مزایا، عملا بشر را به بن بست رسانده و انسانها را در فرآیند دادوستد احزاب و سرمایه داران و رسانهها و یقه سفیدها تبدیل به سیاهی لشکر نموده است.
🔻اما پیامبر(ص) در #غدیر، در «گام اول»، الگوی اسلامی حکومت را برای دوران پس از خود رونمایی فرمود...
الگویی به نام #ولایت...
اما معنای دقیق کلمه ولایت؛ «پیوند» است.
🔻یعنی در الگوی کامل حاکمیت اسلامی، ولی و مسئولان، با تک تک افراد جامعه پیوند قلبی و عاطفی دارند.
🔻در حکومت ولایت(متتاسب با میزان تحقق و تکامل)، نیاز نیست مانند دموکراسی مردم تلاش کنند که بتوانند نظر خود را بر اساس الزام قانون احتمالا به حاکمان تحمیل کنند، بلکه این حاکمان هستند که به فرمان خدا و در چارچوب دین خدا، باید در جامعه جستجو کنند تا خواستهای از مردم بر زمین نمانده و صدای ناشنیده ای باقی نماند و در نهایت این رضایت قلبی عمومی منجر به پیوند عاطفی میان مسئولان و مردم می شود و این الگو بی نهایت بالاتر از دموکراسی است.
🔻الگویی که با انقلاب اسلامی آغاز شد، در دوران ظهور به حد «کمال» خود خواهد رسید.
حمیدرضا ابراهیمی
آزادی؟
اوایل ایام کرونا در حال خواندن مستر ۲ در دانشگاه فرانسه بودم. کلاس ها مجازی شده بود و از طریق نت درس ها را دنبال می کردیم. سر یکی از کلاس ها یکی از همکلاسی های فرانسوی مرتبط با موضوع درس گفت به طور مثال من نمی دانم این چه قاعده ای است و چگونه می شود توجیه شود که به ما می گویند برخی را از اولویت درمان کنار بگذاریم... این همکلاسی ما پرستار بود. خیلی داشت ابراز ناراحتی می کرد که دستش بسته است و وجدانش اجازه نمی دهد کاری را کند که به او دستور داده شده... ظاهرا مثلا از یک سنی به بالا را گفته بودند در اولویت درمان نیست. پاسخگو نباشند و رها کنند...
بعد از کلاس، خصوصی به او پیام دادم و جویای حالش شدم. با هم دوست شده بودیم و خوب مرا می شناخت. بهش خسته نباشید گفتم که در این بحران شبانه روز در حال فعالیت است و گریزی زدم به موضوعی که سر کلاس مطرح کرده بود. اول خیلی عادی با من سلام و احوالپرسی کرد. اما به محض پرسشم ناگهان سکوت محض و دیگر هرگز به من پیامی نداد و پاسخی به سوالی که پرسیده بودم هم نداد...
من فهمیدم که ترسیده. ترسیده که این حرفهایش نشر اخبار شغلش باشد یا مثلا اعتراضی که نباید علنی شود... هرچه بود پر واضح از ترس هرگز پیام های مرا پاسخ نداد و به همین شکل برای همیشه ارتباط ما قطع شد!
این برای من جلوه دیگری از درک معنای آزادی در غرب بود. در موارد بسیار و در برخوردهای متعدد تجربه کردم که اتفاقا هرگز مردم غرب و هرکس در این سرزمین ها زندگی کند آزاد نیست. به هیچ شکل آزاد نیست. حجم سنگین قوانین و جدیت در اجرای آن حتی تا شکل بی رحمانه، ترسی در دل مردم ایجاد کرده که کاملا در مسیر خط کشی شده حرکت کنند. چون بی هیاهو و بدون درز اخبار و اطلاعات به سخت ترین شکل دچار محرومیت های جدی که برای مردم غرب مهم ترین شکلش اقتصادی است می شوند. حیات غرب به پول وابسته است. حیات مردم غرب به پول وابسته است. اگر پول نباشد به راحتی خانه خراب می شوند. چون شکلی از دوستی و رفاقت و خویشاوندی که افراد به هم قرض دهند و رفاقتی برای هم هزینه کند تقریبا وجود ندارد. از این روست که بهترین حربه حکومت داری در غرب برای مدیریت اوضاع جریمه است. بستن حساب بانکی است. یا حذف فرد از محیط کار با ظاهر تعدیل نیروست.
در هلند دوستی ایرانی داشتم که می گفت من و همسرم شغلی قراردادی داشتیم و نوع شغلمان به شکلی بود که در ایام کرونا بخاطر تعطیلی ها خانه نشین شده بودیم. در این آشفتگی محتاج یک سنت و دو سنت بودیم برای تهیه خورد و خوراک چون حتی پس اندازی که قابل توجه باشد نداشتیم و اینجا هم به شکلی نیست که در بحران ها بشود بی حساب از کسی قرض گرفت و به کسی رو زد...
به نظر باید بیشتر در خصوص کیفیت آزادی در غرب نوشت. باید یکبار دیگر آزادی معنا شود. باید یکبار دیگر مصادیق آزادی مورد بررسی قرار بگیرد. تا معلوم شود چه بسیار مردمی که به آن ها تلقین شده آزادید اما در دنیای واقعی پر از محرومیت و کنترل هستند و مردمی که به آن ها تلقین می شود آزاد نیستید در حالی که به معنی واقعی کلمه آزادند و در دنیای واقعی هزاران شاهد و نشانه وجود دارد.
ان شا الله به زودی به مقایسه زندگی و فرهنگ غربی و اسلامی ایرانی مان ادامه خواهم داد. منتظر پست بعدی با عنوان « غرق نعمت، اوج لذت» باشید.
✍🏻 مشاهدات، تجارب و یادداشتهای یک ایرانی از فرانسه، هلند و ایران
@ninfrance
🟢 نقش مثبت کتاب الغدیر در وحدت اسلامی
🔹 نقش مثبت الغدیر در وحدت اسلامی از این نظر است که اولًا منطق مستدل شیعه را روشن میکند و ثابت میکند که گرایش حدود صد میلیون مسلمان به تشیع - برخلاف تبلیغات زهرآگین عدهای - مولود جریانهای سیاسی یا نژادی و غیره نبوده است، بلکه یک منطق قوی متکی به قرآن و سنت موجب این گرایش شده است.
🔸ثانیاً ثابت میکند که پارهای اتهامات به شیعه - که سبب فاصله گرفتن مسلمانان دیگر از شیعه شده است - از قبیل اینکه شیعه غیرمسلمان را بر مسلمانِ غیرشیعه ترجیح میدهد و از شکست مسلمانان غیر شیعه از غیر مسلمان شادمان میگردد، و از قبیل اینکه شیعه بهجای حج به زیارت ائمه(ع) میرود، یا در نماز چنین میکند و در ازدواج موقت چنان، به کلی بیاساس و دروغ است.
🔹ثالثاً شخص شخیص امیرالمؤمنین علی علیه السلام را که مظلومترین و مجهولالقدرترین شخصیت بزرگ اسلامی است و میتواند مقتدای عموم مسلمین واقع شود، و همچنین ذرّیه اطهارش را به جهان اسلام معرفی میکند.
📗 استاد مطهری، شش مقاله، مقاله الغدیر و وحدت اسلامی، ص ۱۰
✳ علی؛ اسلام مجسم
🔻 #امیرالمومنین در حقیقت دارای همهی ابعاد #اسلام بود؛ یعنی شخصیت او یک اسلام مجسم بود. اگر ما اسلام را ترکیبی بدانیم از #ایمان و #علم و #عمل، این هر سه عنصر در شخصیت #علی (علیه السلام) جمع بود.
🔸 ایمان این بزرگوار در شمار بافضیلتترین ایمانها است. ایمان در غربت، در تنهایی، اولین ایمان، ایمان در هنگامی که همه تکذیب میکردند.
🔹 در علم ـ علم قرآن و علم زندگی و علم شناختن جامعه و علم انسان ـ چهرهی با عظمت علیبنابیطالب همچنان مانند یک اسطوره در تاریخ پیشرفت فکری و فرهنگی بشر میدرخشد. هنوز کلمات علیبنابیطالب، نامههایش، خطبههایش، فرمانها و توصیههایش، درس زندگی است.
🔸 از جهت عمل، عبادتش او را افسر عابدان و زاهدان و قبلهی متعبدان قرار میدهد. جهادش درس آموزندهای برای همهی فداکاران در راه خدا است. اخلاصش نشاندهندهی معنی واقعی #اخلاص بندگان شایستهی خدا است. رسیدگیاش به مستضعفان و مستمندان، چیزی است که دیگر در تاریخ تکرار نشده است.
☑ انسان، از همهی ابعاد شخصیت انسانی که این بزرگوار را نگاه میکند، اسلام مجسم و کامل را میبیند.
👤 #مقام_معظم_رهبری
📚 از کتاب #جاودانه_تاریخ
📖 صفحات ۶۹ و ۷۰
✳ علی ما را بیشتر از خودمان دوست دارد
🔻 مالک میدانست که #ولی، بیش از خود او، او را دوست دارد. علاقهی من به خودم، علاقهی مالک به خودش، یک علاقهی #غریزی است و علاقهی علی علیه السلام، علاقهای از روی #وظیفه است. مالک، خودش را برای خودش میخواهد و علی، مالک را برای خدا میخواهد. و تفاوت علاقهها به همان اندازه است که انگیزهی علاقهها با هم تفاوت دارند.
🔸 و آنها میدانستند و مالک میدانست که ولی، بیش از او به #منافع او آگاهی دارد. آخر، دید ما محدود است؛ خیلی که ببیند بیش از این گذرگاه هستی -این محدودهی هفتاد ساله- و این فرصت از زمان را نمیبیند، از قانونها، از عوامل حاکم بر تمام هستی آگاهی ندارد و چه بسا که آنچه در این محدوده و در این هفتاد سال مفید باشد، در مجموعهی حیاتها و زندگانیهای ما جز ضرر چیزی نداشته باشد.
👤 #استاد_علی_صفایی_حائری
📚 برگرفته از کتاب #غدیر
📖 صفحات ۱۷ و ۱۸
حکایتی شگفت از عمر بن عبدالعزیز (م 101ق) و حدیث غدیر، به روایت ابوالفرج اصفهانی (م 356)
مردی به نام یزید بن عیسی بن مورق، از موالی امام علی (ع)، در شهرک خناصره ـ شهری از توابع حلب ـ بر عمر بن عبدالعزیز وارد شد، در حالی که خلیفه به افراد غریب 200 درهم [سکه نقره] می داد.
عمر بن عبدالعزیز از یزید بن عیسی پرسید: از کجا هستی؟ گفت: حجاز. پرسید: کجای حجاز؟ گفت: مدینه. پرسید: کدام طایفه؟ گفت: قریش. پرسید: کدام جماعت از آنان؟ گفت: بنی هاشم. پرسید: از کدام دسته آنان؟ گفت: مولی علیّ. [از موالی امام علی هستم] و ساکت شد. گفت: کی؟ گفت: ابن ابی طالب.
عمر نشست، عبا را پهن کرد، و دست روی سینه گذاشت و گفت: و اَنا واللّه مولی علیّ. به خدا سوگند من هم از موالی علی هستم. بعد عمر ادامه داد: شهادت می دهم که شماری از کسانی که رسول را درک کردند، گفتند که رسول (ص) فرمود: من کنتُ مولاه، فعلیّ مولاه. بعد هم ـ با این که به دیگران 200 درهم می داد دستور داد تا ـ به یزید پنجاه دینار ـ سکه طلا ـ بدهند و این به سبب آن است که از موالی علی است.
سپس از او پرسید: آیا تو هم وظیفه ای [پولی از بیت المال] می گیری؟ گفت خیر؛ عمر برای او وظیفه ای قرار داد و به او گفت: به سرزمین خودت برو، این پول همان طور که به دیگران می رسد، برای تو هم خواهد رسید.
متن عربی روایت چنین است:
أخبرنا محمد بن العبّاس اليزيديّ قال حدّثنا عمر بن شبّة قال حدّثنا عيسى بن عبد اللّه بن محمد بن عمر بن عليّ قال أخبرني يزيد بن عيسى بن مورق قال:
كنت بالشام زمن ولي عمر بن عبد العزيز، و كان بخناصرة و كان يعطي الغرباء مائتي درهم. قال: فجئته فأجده متكئا على إزار و كساء من صوف. فقال لي: ممن أنت؟ قلت: من أهل الحجاز. قال: من أيّهم؟ قلت: من أهل المدينة. قال: من أيّهم؟ قلت: من قريش. قال: من أيّ قريش؟ قلت: من بني هاشم. قال: من أيّ بني هاشم؟ قلت: مولى عليّ. قال: من عليّ؟ فسكتّ. قال: من؟! فقلت: ابن أبي طالب. فجلس و طرح الكساء ثم وضع يده على صدره و قال: و أنا و اللّه مولى عليّ، ثم قال: أشهد على عدد ممّن أدرك النبيّ صلى اللّه عليه و سلم/ يقول: قال رسول اللّه صلى اللّه عليه و سلم: «من كنت مولاه فعليّ مولاه». أين مزاحم [1]؟ كم تعطي مثله؟ قال: مائتي درهم. قال: أعطه خمسين دينارا لولائه من عليّ. ثم قال: أ في فرض أنت؟ قلت لا. قال: و افرض له، ثم قال: الحق بلادك فإنه سيأتيك إن شاء اللّه ما يأتي غيرك. (الاغانی: 9/181)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تبیین مهم رهبر معظم انقلاب پیرامون غدیر
غدیر مساله ای شخصی نیست
غدیر یعنی احقیت و صلاحیت کسی که شایستگی مدیریت و رهبری کلان پروژه الهی را دارد
دعوای ما با ناکثین بیعت غدیر دعوای شخصی نیست
دعوای حق و باطل است
دعوای انحراف از مسیر پروژه الهی است.
اگر خوب حقیقت غدیر بیان شود، آنوقت همه می فهمند غدیر چیست.
و مساله غدیر یعنی احقیت و حقانیت رهبریِ کلان پروژه الهی هنوز هم ادامه دارد.
سوال اصلی این است آیا فقیه جامع الشرایط مقابل کفر و پروژه های کفار ایستاده است
یا بن سلمان و غیره؟
لذا منازعه را به دعواهای شخصی تنزل ندهید
مساله امروز را درک کنید و حقیقت غدیر را اینگونه بیان کنید.
محمد علی رنجبر