⭕️ جامعه اسلامی جامعه مردم #فضول است!
🔹 هیچ زیربنای اجتماعی از آن زیربنای شوم خطرناکتر نیست که انسانهایی، بتوانند هر چه میخواهند بکنند بیآنکه بشود بر آنها خرده گرفت و بیآنکه بشود از آنها بازخواست کرد.
🔸 مسئولیت در جامعه اسلامی، #مسئولیت_متقابل است. همه نسبت به یکدیگر مسئولاند. «کُلّکُم راع و کلّکم مسئولٌ عَن رعیة»
🔹 بنابراین، آن عامی که به عالم خرده میگیرد و میگوید این کار شما خلاف به نظر میرسد، اگر در پاسخ انتقادش شنید که «برو، عالم را با جاهل بحثی نیست»، یک وظیفه بیشتر ندارد؛ به نظر من وظیفهاش این است که دیگر به دیده عالم به آن فرد ننگرد، چون او جاهلی است اصطلاحدان، نه عالمی رهشناس.
🔸 آن فرد مادون که از زبان مافوقش در برابر هر انتقاد میشنود که «من رئیس تو هستم، پس انضباط اداری و تشکیلاتی یا حزبی کجا رفته؟» باید به او به دیده مافوق ننگرد. این طاغوتی است که بر مسند کبریایی تکیه زده و شایسته اطاعت و فرمانبری نیست.
🔹 جامعه اسلامی جامعه هوشیارها و زباندارهاست. جامعه اسلامی جامعه #مردم_فضول است؛ نه از آن فضولهای بیجا و نه... زباندار به این معنا که برّه نیست. جامعه برّهها نیست؛ جامعه آدمهاست.
🔺 آدمی که انتقاد میکند و در کار همه دقت میکند. اما به خاطر چی؟ به خاطر پاسداری از محترمترین چیزها: #حق و #عدل. حق و عدل از همه کس محترمتر است.
📚 منبع: شهید بهشتی، بایدها و نبایدها، ص۱۸۳ و ۱۸۴
شکایت خانوادههای آمریکایی از اینستاگرام
🔹اینستاگرام از طرف خانوادههای آمریکایی متهمشده باعث عوارض خطرناکی برای سلامت روان از جمله افسردگی، اختلال تغذیه و اقدام به خودکشی میشود.
🔹در این شکایات آمده: متا باوجود اطلاع نسبت به ویژگیهای خطرناک اینستاگرام، درآمدهای نجومیاش را نسبت به جان انسانها در اولویت قرار میدهد و به جامعه درباره تاثیرات مضر اینستاگرام و فیسبوک دروغ میگوید.
🔹به گفته رویترز، متا حداقل با ۹ شکایت مختلف که این شرکت را متهم به آسیب رساندن به سلامت روانی افراد کم سن و سال متهم می کند، روبروست.
@Farsna
🔴افزایش ۲۶برابری قاچاق انسان در مرگبارترین نقطه مرزی جهان
🔹براساس گزارش وزارت امنیت میهن ایالاتمتحده درآمد قاچاق انسان در مرز آمریکا و مکزیک به عنوان مرگبارترین نقطه مرزی جهان، در حال حاضر از ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ به ۱۳ میلیارد دلار رسیدهاست.
🔹در سال گذشته بیش از پنج هزار و ۴۶ نفر به اتهام قاچاق انسان دستگیر و متهم شدند، درحالیکه این رقم در سال ۲۰۱۴ دو هزار و ۷۶۲ نفر بوده است./ ایرنا
🔴ضرورت «خودآگاهی تاریخی»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻منظور از خودآگاهی تاریخی عبارت است از «آگاهی از تاریخ ملت و جامعه خود» و «آگاهی از فراز و فرودهای اجتماعی ملت خود»
🔻جامعهای که خودآگاهی تاریخی نداشته باشد و از آنچه که بر جامعه و کشور و زبان و فرهنگش گذشته است، آگاهی نداشته باشد، مبتلا به بدترین بیماری ذهنی یعنی «آلزایمر جمعی» است. قطعاً هیچ آینده امیدبخشی برای چنین جامعهای قابل تصویر و تصور نیست. او هیچ پایگاهی برای بازگشت و هیچ ایستگاهی برای حرکت ندارد. چنین جامعهای دائماً در حال حرکت و تلاش است اما «حرکت به سوی ناکجاآباد» و «تلاش در جهت رسیدن به مقصدی نامعلوم».
🔻به تعبیر هانری کربن جامعهای که دائماً دنبال امر جدید باشد و ادعا کند که فقط و فقط به امور تازه علاقمند است «نشانه ابتلا به فراموشیای است که دیدگان او را بر وقایع و حقایق گذشته خود میبندد.»
🔻به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب، کراراً به «مطالعه تاریخ» سفارش میکند. ایشان در یکی از توصیههای خود میفرماید:
«نسل امروز باید از تاریخ کشورش اطّلاع داشته باشد؛ بخصوص از زمان مشروطیت به این طرف را بداند ... باید بدانید که کشور شما در چه موقعیتی قرار داشته و دارد. شما باید به خصوص تاریخ رژیم گذشته را بدانید. نسل امروز ما درست نمیداند که انقلاب اسلامی چگونه این کشور را از چنگال آن رژیم خلاص کرده است ... شما باید تاریخ کودتای رضاخان در اسفند ۱۲۹۹، بعد رسیدنش به سلطنت در ۱۳۰۳، بعد جانشین شدن محمدرضا را بدانید.»
احمدحسین شریفی
⚔ سالروز یک قتل عام بزرگ و ردپای معاویه
👈 وقتی سربازان یزید، با تجاوز به زنان مدینه، ۱۰۰۰ بچه نامشروع پدید آوردند و بیش از ۴،۰۰۰ نفر را کشتند!
🔹 همه با واقعه #حره که در ۲۶ ذی الحجه به فرمان #یزید صدها صحابی کشته شدند و به هزاران دختر در شهر مدینه تجاوز شد آشنایۍدارند؛ امّا آیا میدانید ڪه چه کسۍ به یزید چنین دستور داده و مسبب واقعی آن کیست؟!
🔹 ابن حجر می گوید: ابن ابۍ خیثمه با سند صحیح تا جویریه بن اسماء روایت ڪرده که شیوخ اهل مدینه را شنیدم که میگفتند: «وقتۍ نزدیک مرگ معاویه شد، یزید را خواند و به او گفت، برای تو از اهل مدینه روزی است! [بر تو شورش خواهند ڪرد] پس اگر انجام دادند، مسلم بن عقبه¹ را برای آنها بفرست».
#متن_عربی : وَأَخْرَجَ أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِۍخَيْثَمَةَ بِسَنَدٍ صَحِيحٍ إِلَى جُوَيْرِيَةَ بْنِ أَسْمَاءَ سَمِعْتُ أَشْيَاخَ أَهْلِ الْمَدِينَةِ يَتَحَدَّثُونَ أَنَّ مُعَاوِيَةَ لَمَّا احْتُضِرَ دَعَا يَزِيدَ فَقَالَ لَهُ إِنَّ لَكَ مِنْ أَهْلِ الْمَدِينَةِ يَوْمًا فَإِنْ فَعَلُوا فَارْمِهِمْ بِمُسْلِمِ بْنِ عُقْبَةَ (کانال برهان)
📒فتح البارۍ ج:۱۳ ص:۷۰
نکته:
1.مسلم بن عقبه همان فرمانده یزید است که جویهای مدینه را پر از خون ساخت و مسجد نبوی را به اصطبل لشکریان خود تبدیل کرد. او ۳ روز سربازان خود را برای تجاوز به حریم دختران و زنان آزاد گذاشت که بنا بر نقل مدائنی، هزار زن پس از واقعه حرّه فرزندان نامشروع به دنیا آوردند.
قال المدائنی عن ابی قرّة قال: قال هشام بن حسان: "ولّدت الف امراة من اهل المدینة بعد وقعة الحرّة من غیر زوج"
🔺وقتی شاه مهمان صوفیان شد!
۱۴ شهریور، شاه همراه با اسدالله علم برای صرف ناهار راهی گناباد، مرکز فرقه دراویش گنابادی میشود. سلطانحسین تابنده معروف به رضاعلیشاه، قطبِ پنجاهوچهار ساله دراویش که چند سالی است پس از پدرش ریاست فرقه را عهدهدار شده، میزبان شاه است. هلیکوپتر شاه در مقبره سران دراویش در بیدخت معروف به مزار سلطانی فرود میآید و مورد استقبال قطب فرقه گنابادی قرار میگیرد. بدین وسیله تصاویر باکیفیت این دیدار منتشر میشود. (با تشکر از گروه منتقدان تصوف: بت شکن)
#تصوف
http://eitaa.com/monzer_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔮 رییس صوفیان گنابادی (محجوبی): فردای قیامت کسی را که قلبش برای نورعلی تابنده نتپد، دستگیری نمیکنم. (همراه با اشک صوفیان)
👈 محجوبی از اقطاب فزقه صوفیه و نماینده نورعلی تابنده بود که مدتی توسط حاکمیت جمهوری اسلامی دستگیر شد.
http://eitaa.com/monzer_ir
💢جدول نرخ سود بانکی در کشورهای مختلف جهان در سال ۲۰۲۲
۱-نرخ سود بانکی در بلاروس ۳۰ درصد
۲-نرخ سود بانکی در گینه بیسائو ۲۲ درصد
۳-نرخ سود بانکی در مالاوی ۲۱ درصد
۴-نرخ سود بانکی در سیارلئون ۲۰ درصد
۵-نرخ سود بانکی در ارژانتین۱۵.۲۰ درصد
۶-نرخ سود بانکی در ونزوئلا ۱۶.۴۳ درصد
۷-نرخ سود بانکی در غنا ۱۵ درصد
۸-نرخ سود بانکی در یمن ۱۵درصد
۹- نرخ بهره بانکی۱۴.۷۹ درصد
۱۰-نرخ سود بانکی در ایران ۱۴ درصد
۱۱-نرخ سود بانکی در زیمباوه ۱۳.۳۵ درصد
۱۲-نرخ سود بانکی در لیبریا ۱۳.۴۲ درصد
۱۳-نرخ سود بانکی در مغولستان ۱۳.۲۵ درصد
۱۴- نرخ بهره بانکی گامبیا ۱۲ درصد
۱۵- نرخ بهره بانکی اوگاندا ۱۲ درصد
۱۶- نرخ بهره بانکی ازبکستان ۱۲ درصد
۱۷-نرخ سود بانکی در صربستان ۱۱.۲۵ درصد
۱۸-نرخ سود بانکی در سودان ۱۱.۲۵ درصد
۱۹-نرخ سود بانکی در انگولا۱۰.۲۵ درصد
۲۰-نرخ سود بانکی در جیبوتی ۱۰.۶۱ درصد
۲۱-نرخ سود بانکی در لسوتو ۱۰.۴ درصد
۲۲-نرخ سود بانکی در لبنان ۱۰ درصد
۲۳-نرخ سود بانکی در میانمار ۱۰ درصد
۲۴-نرخ سود بانکی در انگولا ۱۰ درصد
۲۵-نرخ سود بانکی در ارمنستان ۹. ۵ درصد
۲۶-نرخ سود بانکی در بوستاوانا ۹.۵ درصد
۲۷-نرخ سود بانکی در مصر ۹.۲۵ درصد
۲۸-نرخ سود بانکی در ماداگاسکار ۹ درصد
۲۹-نرخ سود بانکی در موریتانی ۹ درصد
۳۰- نرخ بهره بانکی ماداگاسکار ۹ درصد
۳۱-نرخ سود بانکی در پاکستان ۹ درصد
۳۲- نرخ بهره بانکی اروگوئه ۹ درصد
۳۳- نرخ بهره بانکی ویتنام ۹ درصد
۳۴- نرخ بهره بانکی زامبیا۹ درصد
۳۵- نرخ بهره بانک هند ۸درصد
۳۶-نرخ سود بانکی در نپال ۸ درصد
۳۷-نرخ سود بانکی در روسیه ۸ درصد
۳۸-نرخ سود بانکی در بنگلادش ۷.۷۵ درصد
۳۹- نرخ بهره بانکی بوسنی وهرزگوین۷درصد
۴۰-نرخ سود بانکی در برزیل ۷ درصد
۴۱- نرخ بهره بانکی هائیتی ۷ درصد
۴۲- نرخ بهره بانکی هندوراس۷ درصد
۴۳- نرخ بهره بانکی رواندا۷ درصد
۴۴- نرخ بهره بانکی سری لانکا۷ درصد
۴۵- نرخ بهره بانکی اوکراین۷ درصد
۴۶-نرخ سود بانکی در جامائیکا ۶.۲۵ درصد
۴۷-نرخ سود بانکی در چین ۶ درصد
۴۸- نرخ بهره بانکی بوتان۶ درصد
۴۹- نرخ بهره بانکی کنگو ۶ درصد
۵۰- نرخ بهره بانکی کراواسی۶ درصد
۵۱-نرخ سود بانکی در انونزی ۵.۷۵ درصد
۵۲-نرخ سود بانکی در قزاقستان ۵.۵ درصد
۵۳-نرخ سود بانکی در ۵.۵ درصد
۵۴-نرخ سود بانکی در افریقای جنوبی ۵ درصد
۵۵-نرخ سود بانکی در ترکیه ۵ درصد
۵۶- نرخ بهره بانکی رومانی۵ درصد
۵۷-نرخ سود بانکی در اردن ۵ درصد
۵۸-نرخ سود بانکی در مجارستان ۵ درصد
۵۹-نرخ سود بانکی در گواتمالا۵ درصد
۶۰-نرخ سود بانکی در گابن ۵ درصد
۶۱-نرخ سود بانکی در اتیوپی ۵ درصد
۶۲- نرخ بهره بانکی باهاماس ۴.۲۵ درصد
۶۳-نرخ سود بانکی در البانی ۴ درصد
۶۴- نرخ بهره بانکی الجزایر ۴ درصد
۶۵- نرخ بهره بانکی بورکینافاسو ۴ درصد
۶۶- نرخ بهره بانکی کلمبیا ۴ درصد
۶۷- نرخ بهره بانکی ساحل عاج۴ درصد
۶۸- نرخ بهره بانکی نیجر۴درصد
۶۹- نرخ بهره بانکی لهستان۴درصد
۷۰- نرخ بهره بانکی قطر۴درصد
۷۱- نرخ بهره بانکی پرو۴درصد
۷۲- نرخ بهره بانکی توگو۴درصد
۷۳-نرخ سود بانکی در استرالیا ۳ درصد
۷۴- نرخ بهره بانکی پاناما۳ درصد
۷۵- نرخ بهره بانکی مراکش ۳ درصد
۷۶- نرخ بهره بانکی قرقیزستان۳ درصد
۷۷- نرخ بهره بانکی فیلیپین۳ درصد
۷۸- نرخ بهره بانکی مالزی ۳ درصد
۷۹- نرخ بهره بانکی مقدونیه۳ درصد
۸۰- نرخ بهره بانکی لیبی ۳ درصد
۸۱- نرخ بهره بانکی افغانستان ۲.۴۳درصد
۸۲- نرخ بهره بانکی بحرین ۲.۲۵ درصد
۸۳- نرخ بهره بانکی کوبا ۲.۲۵درصد
۸۴- نرخ بهره بانکی کره جنوبی ۲درصد
۸۵- نرخ بهره بانکی عربستان۲درصد
۸۶- نرخ بهره بانکی ترینیداد وتوباگو۲درصد
۸۷- نرخ بهره بانکی کامبوج ۱.۱۹درصد
۸۸- نرخ بهره بانکی لیتوانی ۱.۵درصد
۸۹-نرخ سود بانکی در نروژ۱.۵ درصد
۹۰-نرخ سود بانکی در عمان ۱ درصد
۹۱- نرخ بهره بانکی امارات متحده عربی ۱درصد
۹۲-نرخ سود بانکی در منطقه یورو ۷۵ صدم درصد
۹۳- نرخ بهره بانکی اتریش ۷۵ صدم درصد
۹۴- نرخ بهره بانکی المان ۷۵ صدم درصد
۹۵- نرخ بهره بانکی بلژیک ۷۵ صدم درصد
۹۶- نرخ بهره بانکی قبرس۷۵ صدم درصد
۹۷- نرخ بهره بانکی استونی۷۵ صدم درصد
۹۸- نرخ بهره بانکی ایتالیا ۷۵ صدم درصد
۹۹- نرخ بهره بانکی ایرلند۷۵ صدم درصد
۱۰۰- نرخ بهره بانکی لوکزامبورگ۷۵ صدم درصد
۱۰۱- نرخ بهره بانکی مالت۷۵ صدم درصد
۱۰۲- نرخ بهره بانکی هلند۷۵ صدم درصد
۱۰۳- نرخ بهره بانکی پرتغال۷۵ صدم درصد
۱۰۴- نرخ بهره بانکی اسلواکی ۷۵ صدم درصد
۱۰۵- نرخ بهره بانکی اسلوونی ۷۵ صدم درصد
۱۰۶- نرخ بهره بانکی فرانسه بین ۷۵ صدم درصد
۱۰۷- نرخ بهره بانکی فیجی ۵۰صدم درصد
۱۰۸- نرخ بهره بانکی ماکائو۵۰صدم درصد
۱۰۹- نرخ بهره بانکی انگلیس ۵۰صدم درصد
۱۱۰-نرخ سود بانکی در امریکا ۲۵ صدم درصد
۱۱۱-نرخ سود بانکی در سوئیس بین ۰ ومنفی یک دهم درصد
۱۱۲- نرخ بهره بانکی ژاپن بین ۰ ومنفی یک دهم درصد است
‼️ آمار عجیب از تحصیل دانشآموزان ایرانی در خارج کشور
🔹آمارها از پدیده عجیب افزایش تحصیل دانشآموزان ایرانی در خارج از کشور و کاهش سن مهاجرت حکایت میکند.
🔹خانوادهها فرزندانشان را با صرف هزینههای میلیاردی روانه روسیه و مالزی و ترکیه میکنند تا پزشک و دندانپزشک شوند.
🔹 تحلیـل آمـار دریافتـی از اداره كل گذرنامـه در بـازه زمانـی سـال ۱۳۸۰ تـا مـرداد ۱۳۹۹ نشـان میدهـد كـه ۵۶.۶ درصـد از «دارنـدگان مـدال در المپیادهـای دانشآمـوزی»، ۶۹.۱ درصـد از «مشمولان بنیـاد ملی نخبگان» و ۷۸.۳ درصـد از افـراد «حائـز رتبههـای یـک تـا هـزار» آزمـون سراسـری در داخـل کشـور هستند.
▪️رئیس اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان:
▪️امروز با توجه به پیشرفتهایی که در ایران صورت گرفته است، قطع ارتباط تجاری بیش از آنکه به ضرر ایران باشد، به ضرر تجار آلمانی تمام شده و ما نمیتوانیم از ظرفیتهای موجود در ایران بهره بریم.
عزاداری حسینبنعلی(ع) یک حرکت است، یک موج است، یک مبارزه اجتماعی است.
(استاد مطهری، بررسیاجمالینهضتهایاسلامی در صد ساله اخیر، ص۸۳)
✍️تمدن وحشی
جنگ جهانی اول که با نامهای جنگ بزرگ و جنگی برای پایان همهٔ جنگها نیز شناخته میشود، جنگی جهانی بود که از ۲۸ ژوئیهٔ ۱۹۱۴ تا ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸ میلادی (۵ مرداد ۱۲۹۳ تا ۱۹ آبان ۱۲۹۷ خورشیدی) رخ داد و در پی آن سربازان بسیاری برای جنگ تجهیز شدند و مناطق بسیاری از جهان درگیر جنگ گشتند. تلفات جنگ جهانی اول تا آن زمان در تاریخ جنگهای جهان بیسابقه بود. در این جنگ برای نخستینبار از سلاحهای شیمیایی استفاده و به گونهای انبوه مناطق غیرنظامی بمباران هوایی شد.
📌 #روز_شمار #کربلا
💠با مرگ #معاویه و روی کار آمدن یزید، #یزید از امام حسین علیه السلام درخواست بیعت کرد. #وليد حاكم مدینه جمعه ۲۷ رجب سال ۶۰ قمری امام را احضار کرد.
📌 امام حسین(ع) با روی کار آمدن یزید خطاب به ولید، فرمودند:
باید با اسلام خداحافظی کرد.
💠 بيرون رفتن امام حسین(ع) از مدینه در ۲۸ رجب سال ۶۰.
💠 ورود به مكّه در ۳ شعبان سال ۶۰.
💠 #اقامت در #مکّه در ماه شعبان، رمضان، شوال، ذىالقعده و ذىالحجه تا روز هشتم سال ۶۰.
💠 رسيدن اولين #نامههاى #كوفيان به امام حسین(ع) در ۱۰ رمضان سال ۶۰.
تعداد نامه های ارسالی حدود ۱۵۰ نامه بود.
💠 بيرون رفتن #مسلم بن عقیل از مکّه در ۱۵ رمضان سال ۶۰.
💠 ورود مسلم به کوفه در ۵ شوال سال ۶۰.
💠 #شهادت #مسلم در ۸ ذىالحجه سال ۶۰.
💠 خروج امام حسین(ع) از مکّه سهشنبه ۸ ذىالحجه سال ۶۰.
💠رسيدن امام حسین(ع) به سرزمين #کربلا در دوم محرم سال ۶۱.
💠 ورود #عمر_بن_سعد به #کربلا در سوم محرم سال ۶۱.
💠 ساماندهی #سپاه از سوى عمر بن سعد و گفتگوهاى او با امام حسین(ع) تا ششم #محرمالحرام سال۶۱.
📌عدم پذیرش بیعت و مقاومت در برابر ظلم.
💠 منع سپاه اسلام از دسترسى به آب از ۷محرم ۶۱.
💠 واقعه #عاشورا و شهادت مظلومانه امام حسین علیه السلام و ۷۲ تن از یاران وی در ۱۰ محرم سال ۶۱.
💠 #انتقال_اسيران از سرزمين کربلا بعدازظهر روز ۱۱ محرم سال ۶۱.
💠 #دفن شهدای کربلا و بدن امام حسین(ع) در روز بعد از #عاشورا.
📚ر.ک: مقتل جامع سیدالشهدا.
محمدجواد یاوری سرتختی
پشتوانه پول ایران در زمان قاجار چه بود
🔹آیا یک قطعه الماس میتواند پشتوانه پول یک کشور بزرگ باشد؟ بله، بهشرطی که «دریای نور» باشد! بزرگترین الماس صورتی جهان و گل سرسبد جواهرات ملی ایرانیان آنقدر منحصربهفرد است که تا به حال کسی به خودش جرأت نداده بر آن قیمتی بگذارد.
🔹دریای نور تا سالها در اختیار نادرشاه بود و بعد از او بین شاهان مختلف دست بهدست شد. شاهان ایران دریای نور را به بازو میبستند ولی ناصرالدین قاجار آن را به کلاه و گاهی به سینهاش نصب میکرد و افتخار نگهداری از این گوهر قیمتی را فقط به اعیان و بزرگان میداد. این الماس هماکنون در موزه جواهرات ملی ایران قرار دارد.
@Farsna
*🔶 فرانسه سه برابر درآمد نفتی ایران از بازدید آثار سرقت شده باستانی ایران، درآمد کسب میکند.*
🔸 گنجینه باستانی ۵۵۰ تنی
زوجی که موزهی لوور را از آثار باستانیِ ایران پر کردند
"مادام ژان دیولافوا" و همسرش در کسوت باستان شناس وارد ایران شدند.
اما در واقع فقط تاجران عتیقه بودند.
این زن و همسر بخاطر سرقت، از دولت وقت فرانسه نشان شوالیه را دریافت کردند.
اشیای باستانی پرشماری بوسیلهٔ این زوج از کاخهای هخامنشی داریوش بزرگ و اردشیر دوم در شوش به موزهٔ لوور پاریس انتقال یافت.
گفته میشود که هنگام انتقال اشیاء یافته شده به فرانسه آسیبهای بسیاری را بر یافتههای کاوشهای باستانشناسی ایران وارد ساختهاست. ژان دیولافوا در کتاب خاطراتش راجع به کاخ آپادانای شوش میگوید:
*دیروز گاو سنگی بزرگی را که در روزهای اخیر پیدا شدهاست با تاسف تماشا میکردم، در حدود دوازده هزار کیلو وزن دارد! تکان دادن چنین تودهٔ عظیمی غیرممکن است. بالاخره نتوانستم به خشم خود مسلط شوم، پتکی بدست گرفتم و بجان حیوان سنگی افتادم. ضرباتی وحشیانه بهاو زدم. سر ستون در نتیجه ضربات پتک مثل میوهٔ رسیده از هم شکافت…*
مکتب حسین، مکتب انسانسازی است نه مکتب گنهکارسازی.
حسین سنگر عمل صالح است نه سنگر گناهکاری.
(استاد مطهری، حماسهحسینی، ج۱، ص۱۰۳)
استاد شهید مطهری:
دو تحریف معنوی در هدف امام حسین علیه السلام
حسین(ع) می گوید من نهضت کردم برای امر به معروف، برای اینکه دین را زنده کنم، برای اینکه با مفاسد مبارزه کنم. نهضت من یک نهضت اصلاحی اسلامی است. ما آمدیم یک چیز دیگری گفتیم. دو تا تحریف معنوی بسیار عجیب و ماهرانه در اینجا کردیم، نمی دانم بگویم ماهرانه یا جاهلانه.
تحریف معنوی اول: امام حسین کشته شد تا گناهان ما بیمه شود
یک جا گفتیم حسین بن علی قیام کرد که کشته بشود برای اینکه کفاره گناهان امت باشد، کشته شد برای اینکه گناهان ما آمرزیده شود. حالا اگر بپرسند آخر این در کجاست؟ خود حسین چنین چیزی گفت؟ پیغمبر گفت؟ امام گفت؟ چنین حرفی را چه کسی گفت؟ می گوییم ما به این حرف ها چه کار داریم؟ امام حسین کشته شد برای اینکه گناهان ما بخشیده شود. نمی دانیم که این فکر را ما از دنیای مسیحیت گرفته ایم.
ملت مسلمان خیلی چیزها را ندانسته از دنیای مسیحیت بر ضد اسلام گرفت. یکی همین است. یکی از اصول معتقدات مسیحی مساله به صلیب رفتن مسیح است برای اینکه فادی باشد. الآن «الفادی» لقب مسیح است. این از نظر مسیحیت جزء متن مسیحیت است. می گویند عیسی به دار رفت و این به دار رفتن عیسی کفاره گناه امت شد، یعنی گناهان خودشان را به حساب عیسی می گذارند. فکر نکردیم این حرف مال دنیای مسیحیت است و با روح اسلام سازگار نیست، با سخن حسین سازگار نیست. به خدا قسم تهمت به ابا عبد الله است. ابا عبد الله که برای مبارزه با گناه کردن قیام کرد، ما گفتیم قیام کرد که سنگری برای گنهکاران بشود.
ما گفتیم حسین یک شرکت بیمه تاسیس کرد، بیمه ی گناه. گفت شما را از نظر گناه بیمه کردم. در عوض چه می گیرم؟ شما برای من اشک بریزید، من در عوض گناهان شما را جبران می کنم، اما شما هرچه می خواهید باشید، ابن زیاد باشید، عمر سعد باشید. ما می گوییم یک ابن زیاد در دنیا کم بود، یک عمر سعد در دنیا کم بود، یک سنان بن انس در دنیا کم بود، یک خولی در دنیا کم بود، امام حسین خواست خولی در دنیا زیاد شود، عمر سعد در دنیا زیاد شود، گفت أیها الناس هرچه می توانید بد باشید که من بیمه ی شما هستم!
تحریف معنوی دوم: کشته شدن امام حسین یک دستور خصوصی بود
تحریف معنوی دومی که از نظر تفسیر و توجیه حادثه ی کربلا رخ داد این بود که گفتند می دانید چرا امام حسین رفت و کشته شد؟ یک دستور خصوصی فقط برای او بود و به او گفتند تو برو خودت را به کشتن بده. معلوم است، اگر یک چیزی دستور خصوصی باشد، به ما و شما دیگر ارتباط پیدا نمی کند، یعنی قابل پیروی نیست. اگر بگویند حسین چنین کرد، تو چنین بکن! می گوید حسین از یک دستور خصوصی پیروی کرد، به ما مربوط نیست، به دستورات اسلام که دستورات کلی و عمومی است مربوط نیست! آن یک دستور خصوصی مخصوص خودش بود. حال تفاوت این دو چگونه است؟ امام حسین خودش فریاد کشیده است که علل و انگیزه ی قیام من مسائلی است که بر اصول کلی اسلام منطبق می شود، احتیاجی به دستور خصوصی نیست.
دستور خصوصی در جایی می گویند که دستورهای عمومی وافی نباشد. امام حسین در کمال صراحت فرمود اسلام دینی است که به هیچ مؤمنی- حتی نفرمود به امام- اجازه نمی دهد که در مقابل ظلم و ستم، مفاسد و گناه بی تفاوت بماند. امام حسین مکتب به وجود آورد ولی مکتب عملی اسلامی. مکتب او همان مکتب اسلام است، ولی اسلام بیان کرد و حسین عمل کرد. در درجه اول بیش از هرکس دیگر عمل کرد. مکتب عملی اسلام. ماهرانه تحریف کردیم برای اینکه این حادثه را از مکتب بودن خارج کنیم و قهرا از قابل پیروی بودن خارج کنیم. وقتی از مکتب بودن خارج شد، دیگر قابل پیروی نیست. وقتی که قابل پیروی نشد، پس دیگر از حادثه ی کربلا نمی شود استفاده کرد.
از اینجا ما حادثه را از نظر اثر مفید داشتن عقیم کردیم. خیلی به نظر کوچک می آید که بگویند دستور خصوصی بود. ولی می گوییم وقتی گفتی دستور خصوصی، معنایش این است که دستورهای عمومی در این زمینه ها کافی و وافی نیست، یعنی اگر دستور خصوصی نمی رسید اسلام دستوری نداشت که بگوید در چنین شرایطی باید حرکت و قیام کرد، بلکه اسلام می گفت هرچه به نظرتان می رسد عمل کنید. این خیانتی است به حسین بن علی علیه السلام. آیا خیانتی از این بالاتر هم در دنیا صورت گرفته است؟
این است که عرض کردم این تحریف معنوی که در حادثه عاشورا صورت گرفته است، از آن تحریفات لفظی صد درجه خطرناکتر است. در تحریف لفظی مثلا کسی می گوید من حدس می زنم روز عاشورا هفتاد و دو ساعت بود، بعد هم اصرار می کند که هفتاد و دو ساعت بود. خوب یک چرندی گفته است...
این دروغ ها، اینها برای هدف حسین بن علی آن قدر خطر ندارد که این تحریف های معنوی خطرناک است. بنابراین ما آمدیم نهضت حسین بن علی را که خود، هدف و منظوری داشته است مسخ و تحریف کردیم.
📌شبهه:
با اینکه #محرم جزء ماه هاي #حرام است، چرا امام #حسين(علیهالسلام) در اين ماه #جنگ کرد؟
پاسخ:
پيش از اسلام نیز در ميان ماه هاي قمري، چهار ماه رجب، ذي القعده، ذي الحجه، #محرم ماه حرام نامیده می شدند که طبق آن جنگ و خون ريزي حرام و پيکار در آن زشت شمرده مي شد و هر قبيله اي هم که با هم جنگ داشتند، در این ماه ها ترک جنگ می کردند. مانند: #اوس و #خزرج که 120 سال با هم نزاع و پيکار مي کردند، اما در اين چهار ماه متارکه جنگ مي کردند.
📌از طرفی #اسلام نیز بر این حرمت مهر تایید زد و جنگ در این چهار ماه را #حرام اعلام نمود، مگر اینکه #دشمنان حرمت این ماه را شکسته و ضمن تعرض به حریم مسلمانان وارد جنگ شوند که در نتیجه #مسلمانان #حق_مقابله و دفاع از خود را دارند و کار حرامی صورت نگرفته است.
📚بقره: ۱۹۴
در جریان حوادث مرتبط با شهادت امام حسین(ع)، امام که پس از امتناع از #بیعت #یزید به #مکه رفته بود، به منظور جلوگیری از ریخته شدن خونش در ماه حرام، در روز هشتم ذی الحجه مکه را به سمت #کوفه ترک کرد، اما یزیدیان، راه وی را در دوراهی کوفه بسته و او را به #کربلا هدایت کردند و به دستور ابن زیاد آماده جنگ با امام شدند، در این میان امام حسین(ع) برای حفظ حرمت ماه حرام، طی نامه ای به عمر بن سعد، آیات مربوط به ممنوعیت جنگ در این ماه ها را متذکر شد، اما این هشدارها در وی اثر نکرد و وی در روز عاشورا نه تنها وارد جنگ با امام حسین (ع) شد بلکه اعلام کرد که آگاه باشید که من اولین کسی هستم که #تیر به لشکر حسین (ع) انداختم.
بنابراین، آنکه در کربلا حرمت ماه حرام را شکست و وارد جنگ شد لشکر یزید بود و امام حسین(ع) به دلیل اینکه در حال #دفاع بود عملش مطابق با نص قرآنی بود و دفاع در این ماه ها اشکالی ندارد.