eitaa logo
تاریخ تفکر تمدن
152 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
113 فایل
مطالب تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آدرس کانال : @ttt1400 تبلیغ و تبادل نداریم. ارتباط با ادمین: @mohammaddostmr جیمیل : @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">mohammaddostmr@gmail.com کانال های دیگر ما: @sss1400 @ggg1400
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 آیا امام حسن (ع) و امام حسین (ع)، در جنگ ایران و اعراب شرکت داشتند؟
temp2835492545091879692content.pdf
2.66M
● نسخه PDF 📚مجموعه مقالات همایش سبط النبی ؛ حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام | جلد 1⃣ ✍ مجمع جهانی اهل البیت http://eitaa.com/monzer_ir
17.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 یک مستند تامل برانگیز 👈 نقش جیوه در قتل امام حسن (ع)! طبق این نظریه، این ماده همان سم خطرناکی است که از امپراتوری بیزانس برای معاویه ارسال شد و به دست جعده حضرت امام حسن (ع) مسموم گردید (مرکوری کلراید) 🆔 http://eitaa.com/monzer_ir
‍ ‍ ‍ 👈 صلح امام حسن مجتبی (ع)؛ نیمه پنهان قیام عاشوراست ✔️مورخ خبیر، استاد علی ابوالحسنی (منذر)🔻 💥من عمیقا معتقدم که صلح امام حسن (ع)، نيمه پنهان قيام عاشوراست و بدون آن صلح، نه تنها قيام خونین کربلا در کار نبود بلکه معاويه فاتحه همه چیز را میخواند و همه چیز را تار و مار مي‌كرد. بنابراین آن صلح سرنوشت ساز، مقدمه و نيمه پنهان قیام عاشورا بود که البته خودش یک نوع قیام محسوب میشود. 💥سر لوئیس پلی، شرق شناس اروپایی قرن ۱۹ میلادی نیز در این باره میگوید: «اگر موفقیت یک نمایش به میزان تأثیری باشد که بر خوانندگان یا تماشاگران خود میگذارد، هیچ نمایشی تاکنون موفق تر از تراژدی جهان اسلام، یعنی تراژدی حسن و حسین نبوده است». امام حسن و امام حسین علیهماالسلام با یک خیزش عظیم و جریان ساز کاری کردند که تاریخ را پر کردند. 💥حال شاید بهتر دریابیم که منظور پیامبر اکرم (ص) از این فرمایش مهم چیست که: الحسن و الحسین امامان قاما أو قعدا. http://eitaa.com/monzer_ir
دردناک‌ترین ترور بیولوژیک در تاریخ ⭕️ اسرار قتل امام حسن (ع) از زبان پژوهشگران امریکایی: 1⃣ امام مجتبی (ع) را با چه نوع زهری مسموم کردند؟ 2⃣ چرا خون‌های امام از دهان مبارک به درون تشت می‌ریخت؟ 3⃣ این سم بسیار خطرناک، چگونه از امپراتوری بیزانس به دست جعده رسید؟
0025802415601456.pdf
359.2K
💥 ⚫️ نسخه PDF 👈 پشت پرده قتل امام حسن (ع) در بررسی پزشکی قانونی اروپا 1⃣ نظریه محققین امریکایی در این مقاله علمی پژوهشی: سوء قصد به امام حسن بن علی (ع) با سم مهلکی به نام "مرکوری کلراید" (نوعی از جیوه) صورت گرفته است. 2⃣ نویسنده: جمعی از پژوهشگران غربی (از جمله دانشمندی به نام: Cyrus L. Raafat) 3⃣ منبع: فصلنامه رسمی آکادمی علوم پزشکی انگلیس (BAFS) است که به عنوان نشریه برجسته علمی-پژوهشی در حوزه پزشکی قانونی است که به بررسی مسمومیت امام حسن (ع) از نگاه شیمیایی می‌پردازد. http://eitaa.com/monzer_ir
temp5679807917476617901content.pdf
3.11M
● نسخه PDF 📚مجموعه مقالات همایش سبط النبی ؛ حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام | جلد 2⃣ ✍ مجمع جهانی اهل البیت http://eitaa.com/monzer_ir
pte-journa-v12n44p165-fa.pdf
365.8K
● مقاله پژوهشی / PDF 📚 صلح امام حسن (ع) ‌در سنجه تمدن اندیشی؛‌ امنیت و همگرایی اجتماعی ✍ سید علیرضا وسیعی | فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام http://eitaa.com/monzer_ir
sibtonnabi-3.pdf
3.09M
● نسخه PDF 📚مجموعه مقالات همایش سبط النبی ؛ حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام | جلد 3⃣ ✍ مجمع جهانی اهل البیت (ع) http://eitaa.com/monzer_ir
📌آیا امام و امام علیهم السلام در شرکت داشتند؟ ✅ : ◀️روایت حضور حسنین(ع) در فتوحات اولین بار در نقل شده است و از آنجا به دیگر منابع سرایت کرده است. ◀️ در مقدمه کتاب خود توضیح می دهد که کارش جمع آوری مطلق اخبار است. چه متعارض وچه صحیح. ◀️طبری، از حدیث همانند و هم روایت نقل کرده است. ◀️طبری، درباره دو روایت نقل کرده است. که تنها در یکی از آنها اسم (ع) آمده است و در روایت دیگر، نامی از آنان نیست. ◀️در سند روایات شخصی بنام قرار دارد که بزرگان دانش رجال اهل تسنن، وی را دانسته و سند روایت وی را به دلیل انقطاع، می دانند. یعنی گوینده اصلی خبر مشخص نیست. 📚عسقلاني، تقريب التهذيب، ج1، ص405، 📚عسقلانی، تهذيب التهذيب، ج7، ص330، 📚ابن الجوزي، الضعفاء و المتروكين، ج2، ص198، 📚ابن حماد، الضعفاء الكبير، ج3، ص252. ◀️افزون بر کمی سن حسنین(ع) برای حضور در نبرد ایران، علی(ع) در دوران خویش نیر برای حفظ جان آنان، از حضورشان در صحنه نبرد جلوگیری می کرد؛ زیرا آنان امت را باید بعد از وی برعهده بگیرند. ◀️در برخی منابع آمده است که امام (ع) و امام (ع) در زمان خلافت به غاصب بودن وی اعتراض کرده است. ◀️امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به حمایت از ، از انتقاد کرده اند. ◀️باتوجه به انتقاد اهل بیت(ع) از ، چگونه امکان حمایت حسنین(ع) از بی مبنا وجود دارد و چگونه برخی روایات جعلی همکاری در فتوحات را نقل می کنند. 📚ابن عساکر، الاصابه، ج2، ص69. ◀️در روایت جعلی طبری آمده است که، (ع) برای فتح و نیرنگ کرده اند، و حال آنکه این سخن درباره کسی که قرار است امام امت جامعه باشد، عقلا پذیرفتنی نیست. ◀️به نظر می رسد انگیزه ، یا توجیه است که بگویند از آل علی(ع) هم در آن حضور دارند، یا با جعل خبر درباره حضور صحابه در مناطق، را برای مناطق مفتوحه درست کنند.
📝نظر استاد مطهری درباره نسبت کثرت طلاق به حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام 🔹در برخی از روایات، حضرت مجتبی علیه السلام مطلاق (کسی که زیاد طلاق می‌دهد) عنوان شده است. به عنوان نمونه در کتاب کافی جلد6 صفحه56 دو روایت درباره کثرت طلاق حضرت مجتبی علیه السلام نقل شده با این مضمون که امام علی علیه السلام در بالای منبر فرمودند که "دخترتان را به ازدواج فرزندم حسن درنیاورید چون که او زیاد طلاق می‌دهد." 🔸این نقل با نصوص متعدد دیگر در مذمت طلاق و خصوصا شخص مطلاق سازگاری ندارد. در حاشیه کتاب کافی چاپ دار الحدیث جلد11 صفحه468 نظرات مختلفی را پیرامون این روایت جمع آوری کرده‌اند که یکی از آنها جعلی بودن این روایات است. استاد مطهری از جمله کسانی است که توضیحات نسبتا مبسوطی را در راستای جعلی بودن این اتهام داده‌اند. آنچه در ادامه ذکر می‌شود توضیحات ایشان پیرامون این نسبت در کتاب "فقه و حقوق" است. 💬لازم است به يك شايعۀ بى‌اساس كه دست جنايتكار خلفاى عباسى آن را به وجود آورده و در ميان عموم مردم شهرت يافته، اشارۀ مختصر بكنم. در ميان عموم مردم شهرت يافته و در بسيارى از كتابها نوشته شده كه امام مجتبى فرزند برومند امير المؤمنين عليه السلام از كسانى بوده كه زياد زن مى‌گرفته و طلاق مى‌داده است. 💬چون ريشۀ اين شايعه تقريباً از يك قرن بعد از وفات امام بوده است به همه جا پخش شده است و دوستان آن حضرت نيز [آن را پذيرفته‌اند] بدون تحقيق در اصل مطلب و بدون توجه به اينكه اين كار از نظر اسلام يك كار مبغوض و منفورى است و شايستۀ مردم عياش و غافل است نه شايستۀ مردى كه يكى از كارهايش اين بود كه پياده به حج مى‌رفت، متجاوز از بيست بار تمام ثروت و دارايى خود را با فقرا تقسيم كرد و نيمى را خود برداشت و نيم ديگر را به فقرا و بيچارگان بخشيد، تا چه رسد به مقام اقدس امامت و طهارت آن حضرت. 💬چنانكه مى‌دانيم در گردش خلافت از امويان به عباسيان، بنى الحسن يعنى فرزندزادگان امام حسن با بنى العباس همكارى داشتند، اما بنى الحسين يعنى فرزندزادگان امام حسين- كه در رأس آنها در آن وقت امام صادق بود- از همكارى با بنى العباس خوددارى كردند. بنى العباس با اينكه در ابتدا خود را تسليم و خاضع نسبت به بنى الحسن نشان مى‌دادند و آنها را از خود شايسته‌تر مى‌خواندند، در پايان كار به آنها خيانت كردند و اكثر آنها را با قتل و حبس از ميان بردند. 💬بنى العباس براى پيشبرد سياست خود شروع كردند به تبليغ عليه بنى الحسن. از جمله تبليغات نارواى آنها اين بود كه گفتند ابو طالب- كه جد اعلاى بنى الحسن و عموى پيغمبر است- مسلمان نبود و كافر از دنيا رفت و اما عباس كه عموى ديگر پيغمبر است وجد اعلاى ماست مسلمان شد و مسلمان از دنيا رفت. پس ما كه اولاد عموى مسلمان پيغمبريم از بنى الحسن كه اولاد عموى كافر پيغمبرند براى خلافت شايسته تريم. در اين راه پولها خرج كردند و قصه‌ها جعل كردند. 💬موضوع دومى كه بنى العباس عليه بنى الحسن عنوان كردند اين بود كه گفتند نياى بنى الحسن بعد از پدرش على به خلافت رسيد و اما چون مرد عياشى بود و به زنان سرگرم بود و كارش زن گرفتن و زن طلاق دادن بود از عهده برنيامد؛ از معاويه كه رقيب سرسختش بود پول گرفت و سرگرم عياشى و زن گرفتن و طلاق دادن شد و خلافت را به معاويه واگذار كرد. 💬خوشبختانه محققان با ارزش عصر اخير در اين زمينه تحقيقاتى كرده و ريشۀ اين دروغ را پيدا كرده‌اند. ظاهراً اول كسى كه اين سخن از او شنيده شده است قاضى انتصابى منصور دوانيقى بوده كه به امر منصور مأمور بوده اين شايعه را بپراكند. به قول يكى از مورخان: اگر امام حسن اينهمه زن گرفته است، پس فرزندانش كجا هستند؟! چرا عدد فرزندان امام اين قدر كم بوده است؟ امام كه عقيم نبوده و از طرفى رسم جلوگيرى يا سقط جنين هم كه معمول نبوده است. 💬من از ساده‌دلى بعضى از ناقلان حديث شيعى مذهب تعجب مى‌كنم كه از طرفى از پيغمبر اكرم و ائمۀ اطهار اخبار و احاديث بسيار زيادى روايت مى‌كنند كه خداوند دشمن مى‌دارد يا لعنت مى‌كند مردمان بسيار طلاق را، پشت سرش مى‌نويسند: امام حسن مرد بسيار طلاقى بوده. 💬اين اشخاص فكر نكرده‌اند كه يكى از سه راه را بايد انتخاب كنند: يا بگويند طلاق عيب ندارد و خداوند مرد بسيار طلاق را دشمن نمى‌دارد، يا بگويند امام حسن مرد بسيار طلاق نبوده است، يا بگويند- العياذ باللّٰه- امام حسن پابند دستورهاى اسلام نبوده است. اما اين آقايان محترم از يك طرف احاديث مبغوضيت طلاق را صحيح و معتبر مى‌دانند و از طرف ديگر نسبت به مقام قدس امام حسن خضوع و تواضع مى‌كنند و از طرف ديگر نسبت بسيار طلاقى را براى امام حسن نقل مى‌كنند و بدون اينكه انتقاد كنند از آن مى‌گذرند. 🔗مجموعه آثار شهید مطهری جلد19 صفحه255 @ttt1400
امام حسن مجتبی (۳-۵۰ق) دومین امام شیعیان ۱۰ سال (۴۰-۵۰ق) امام و حدود ۷ ماه خلیفه مسلمانان بود. اهل سنت ایشان را آخرین خلیفه از خلفای راشدین دانسته‌اند. امام حسن بن علی نخستین فرزند امام علی(ع) و فاطمه زهرا(س) و نخستین نوه پیامبر(ص) است. بنابر گزارش‌های تاریخی، نام «حسن» را پیامبر(ص) برای ایشان برگزید و ایشان را بسیار دوست داشت. ایشان هفت سال از عمر خود را با پیامبر(ص) همراه بود و در بیعت رضوان و ماجرای مباهله با مسیحیان نجران حضور داشتند. فضایل امام حسن(ع) در منابع شیعه و اهل سنت آمده است. ایشان یکی از اصحاب کسا است که آیه تطهیر درباره آنان نازل شد و شیعیان آنان را معصوم می‌دانند. آیه اطعام و آیه مودت و آیه مباهله نیز درباره ایشان و پدر و مادر و برادرش نازل شده است. ایشان دو بار کل دارایی‌اش را در راه خدا بخشید و سه بار نیمی از اموالش را به نیازمندان داد. گفته‌اند به سبب همین بخشندگی‌ها، ایشان را «کریم اهل بیت» خوانده‌اند. او ۲۰ یا ۲۵ بار پیاده به حج رفت. از زندگی ایشان در دوران خلیفه اول و دوم خبر چندانی در دسترس نیست. به دستور خلیفه دوم به عنوان شاهد، در شورای شش نفره تعیین خلیفه سوم حاضر بود. گزارش‌هایی نیز از شرکت ایشان در برخی جنگ‌ها در دوره خلیفه سوم وجود دارد. از گزارش‌های مربوط به این دوره آن است که هر گاه مردم از عثمان نزد امام علی(ع) شکایت می‌بردند، آن حضرت فرزندش حسن را نزد عثمان می‌فرستاد، ایشان در شورش‌های اواخر خلافت عثمان، به دستور امام علی(ع) به محافظت از خانه خلیفه پرداخت. در دوره خلافت امام علی(ع) همراه ایشان به کوفه رفت و در جنگ‌های جمل و صفین از فرماندهان سپاه بود. امام حسن بن علی در ۲۱ رمضان سال ۴۰ قمری، و پس از شهادت امام علی(ع)، به امامت رسید و در همان روز، بیش از چهل هزار نفر با ایشان برای خلافت بیعت کردند. معاویه، خلافت ایشان را نپذیرفت و با لشکری از شام به سوی عراق حرکت کرد. امام مجتبی(ع) سپاهی به فرماندهی عبید الله بن عباس به سمت معاویه فرستاد و خود به همراه یک گروه دیگر به ساباط رفت. معاویه تلاش کرد با طرح شایعاتی میان سپاهیان امام حسن(ع)، زمینه را برای برقراری صلح فراهم کند. در این شرایط، امام حسن(ع) مورد سوءقصد یکی از خوارج قرار گرفت و زخمی شد و برای مداوا به مدائن انتقال یافت. همزمان، گروهی از سران کوفه به معاویه نامه نوشتند و قول دادند امام حسن بن علی را به وی تسلیم کنند یا به قتل برسانند. معاویه نیز نامه‌های کوفیان را برای حسن بن علی(ع) فرستاد و به ایشان پیشنهاد صلح داد. امام مجتبی(ع) صلح و واگذاری خلافت به معاویه را پذیرفت به این شرط که معاویه بر اساس کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) عمل نماید و برای خود جانشین تعیین نکند و همه مردم از جمله شیعیان علی(ع) در امنیت باشند. بعدها معاویه به هیچ‌یک از این شرط‌ها عمل نکرد. صلح با معاویه، نارضایتی شماری از یاران امام حسن(ع) را در پی داشت و حتی برخی، ایشان را «مذلّ المؤمنین» (خوار کننده مومنان) خواندند. ایشان پس از ماجرای صلح در سال ۴۱ قمری، به مدینه بازگشت و تا پایان عمر در آنجا ماند. آن حضرت در مدینه مرجعیت علمی را بر عهده داشت و بنابر برخی گزارش‌ها از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار بود. وقتی معاویه تصمیم گرفت برای ولایتعهدی پسرش یزید بیعت بگیرد، صد هزار درهم برای جعده (همسر امام حسن(ع)) فرستاد تا امام را مسموم کند. گفته‌اند حسن بن علی(ع) ۴۰ روز پس از مسموم شدن به شهادت رسید. بنابر نقلی، او وصیت کرده بود کنار قبر پیامبر(ص) دفن شود ولی مروان بن حکم و عده‌ای از بنی امیه مانع این کار شدند. پیکر او در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد. نسل امام حسن (ع) از حسن مثنی، زید، عمر و حسین اثرم ادامه یافت. نوادگان ایشان را سادات حسنی می‌نامند. بسیاری از آنها در طول تاریخ تحرکات اجتماعی و سیاسی داشته‌ و در سده دوم و سوم، قیام‌هایی بر ضد حکومت عباسی انجام داده و حکومت‌هایی در نقاط مختلف کشورهای اسلامی بر پا کرده‌اند. این سلسله از سادات در برخی مناطق همچون مراکش به شُرَفاء معروف‌‌اند. سفره امام حسن(ع) یکی از آیین‌های مذهبی در ایران، سفره امام حسن(ع) است که در آن، برای گرفتن حاجت، نذری داده می‌شود. پیشینه این سفره را قبل از عصر صفویه دانسته‌اند. رنگ اشیای موجود در این سفره، باید سبز باشد و در کنار آن، روضه امام حسن(ع) خوانده می‌شود. در این سفره که بیشتر در میان بانوان رواج دارد، گذشته از خوراکی‌های ساده و متنوع، معمولا قرآن و شمع‌ و جانماز و تسبیح نیز گذاشته می‌شود. ویکی شیعه