فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
إِنَّ الْمُلُوكَ إِذَا دَخَلُوا قَرْيَةً أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوا أَعِزَّةَ أَهْلِهَا أَذِلَّةً ۖ وَكَذَٰلِكَ يَفْعَلُونَ؛
سوره نمل، آیه 34.
ترجمه:
همانا حاکمان [پادشاهان] هنگامی که [با ابزار، ادوات جنگی و سپاهی رزمی] وارد شهری می شوند، آن را تباه می کنند و عزیزان اهلش را به ذلت و خواری می نشانند و [آنان] همواره چنین می کنند!
"Kings, when they enter a country, despoil it, and make the noblest of its people its meanest thus do they behave.
تصاویر بسیار است.
تازه این بخش کوچکی از حجم جنایت هاست که مخابره میشود.
این چند روز مانور رسانه ها بر زندانهای اسد بود. زندانیان داعشی و غیره که آنها هم جنایت کرده بودند.
گروهی از اعضای داعش با ملیت عراقی در جمع مسلحین برای دولت عراق رجز میخوانند و هدف بعدی را عراق معرفی می کنند!
اسرائیل تقریبا تمام ارتش سوریه را منهدم کرده است.
تا دهه ها هم توان بازیابی نخواهند داشت.
حالا حالا مانده فهم شعار "سوریه آزاد" را که وعده سرخرمن بود. هنوز ماه عسل است.
عليرضا زادبر
5.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه: عموم روشنفکران ما درک نمیکنند که گروههای مقاومت، حافظ منافع ملی ما هستند.
🔹آمریکا و اروپا برای خودشان اتحادیه تشکیل دادهاند، ولی برای کشورهای مسلمان بر روی ملیگرایی دست میگذارند...
● يادداشت بیژن عبدالکریمی:
بسیار جالب است، افکار عمومی در ایران را به سمتی هدایت میکنند که مردم روسری از سر بردارند و علیه حکومت دینی بایستند.
همان ها در سوریه افکار عمومی را به سمت گرایش به ریشهای بلند سلفی هدایت میکنند تا علیه حکومت سکولار بجنگند و یک حکومت سلفی با قوانین اسلامی و سفت و سخت بیاورند.
بیایید کمی خودمان را از فریبهای بزرگ رهایی بدهیم، بشار از آل سعود دیکتاتورتر است یا از آل خلیفه؟
آزادی های سیاسی و اجتماعی اش از عربستان سعودی کمتر است؟ هرآنچه غرب کوشید تا بن سلمان در عربستان اجرا کند، سالها قبل در سوریه وجود داشت، نه دین اجباری بود، نه حجاب.
مشروب هم سرو میشد،
بین دختر و پسر هم دیوار نبود و...
بروید فیلم های سوریه که قبل 2010 بارگذاری شده اند را ببینید، کشوری زیبا، توریستی، فعال و پویا، که کنسرت های خارجی که الان در عربستان مد شده، در آنجا برگزار میشد... هیچ شباهتی به کشورهای عربی دیگر نداشت، از همه هم سکولارتر بود
اما اما و اما، برای اسرائیل یک تهدید بود و غرب این را نمی پذیرد.
بحث نه بر سر دین شماست، نه دیکتاتور بودن یا نبودن حکومت شما و نه حتی سکولار یا مذهبی بودن آن...
ما مردم خاورمیانه کی میخواهیم به خود بیاییم و دست از بازیچه سیاستهای غرب و شرق شدن برداریم؟.
هر روز سازی میزنند و ما هم به هر سازشان آن گونه که میخواهند میرقصیم.
7.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان رئیس میز ایران در دانشگاه تلآویو اسرائیل
به عظمت و قوی بودن کشور خود بنازیم که پشت فرمایش رهبری بودن یعنی عزت ایران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تجدید بیعت شورشی های سوری با معاویه
سرکرده یکی از گروهکهایی که هیئت تحریر شام را شکل میدهند، ویدیویی خطاب به شیعیان منتشر کرده و در آن میگوید:
«تصمیمات جدید. صرفا در صورتی حق زیارت خواهید داشت که ابتدا سر قبر معاویه بروید و زیارت اش کنید و اشک بریزید!»
علوی های [شیعیان] سوریه و ترکیه
🔹علوی ها [نُصیریه یا انصاریه] یک از فرقههای مذهبی قدرتمند اسلامی در ترکیه و سوریه هستند. در برخی منابع تاریخی و کتابهای ملل و نحل از آنها به عنوان یکی از فرقههای غالی یاد شده است. پیدایش این فرقه به قرن سوم هجری برمیگردد. محل اصلی سکونت نصیریه در شمال شام بوده است. علویان سوریه و ترکیه در دورههای مختلف تاریخی همواره مورد ظلم و ستم دولتهای سنی مذهب شام قرار میگرفتند و به دلیل دسترسی نداشتن به مراجع تقلید شیعه از اعتقادات تایید نشده ای برخوردار بودند. شیعی بودن نُصیریه در کنار رویکرد غالیانه برخی از انشعابات این فرقه، نقش مؤثری در افزایش فشار دولتها علیه آنان داشته است. نُصیریه در کشور سوریه، جنوب ترکیه، شمال لبنان [منطقه جبل محسن] و در فلسطین نیز زندگی میکنند. آنان در قرن چهاردهم هجری و قرن پانزدهم هجری پس از چندین قرن رنج و بدبختی توانستند به قدرت برسند. حافظ اسد و بشار اسد رئیس جمهورهای قبلی سوریه را منسوب به این فرقه می دانستند. علوی ها با ایران روابط خوبی داشته اند.
علویان در طول تاریخ در سواحل شام از شمال به انطاکیه و از جنوب تا جبال لبنان و در حلب ساکن بودند. به طور کلی شهرها و مناطقی که علویان در گذشته ساکن بودند عبارتند از: حلب و حوالی آن، اسکندرون، انطاکیه، لاذقیه، صهیون، جبله، بانیاس، عمرانیه، طرطوس و کوهستانهای نصیریه. محل زندگی علویان در دوره معاصر در چهار استان سوریه واقع شده است.
استان لاذقیه بخشهای چهارگانه لاذقیه، صهیون، جبله، قرداحه.
استان طرطوس بخشهای طرطوس، بانیاس(مرقب)، شیخ بدر(قرموس)، دریکیش و صافیتا (الحصن).
استان حماة منطقه مصیاف (العمرانیة).
استان حمص منطقه تل کلخ.
علاوه بر آن جمعیت کمی از علویان به صورت پراکنده در دیگر مناطق سوریه نظیر قنیطره، منطقه المیدان شهر دمشق و حلب ساکن هستند. همچنین شمار اندکی از علویان سوریه در استان مرزی حتای(آدانا)، طرسوس و انطاکیه در کشور ترکیه، منطقه عکار در لبنان، وادی تیم، جنوب کوه هرمون در شمال نابلس و ساحل غربی رود اردن در فلسطین زندگی میکنند.
درباره شمار جمعیت علویان اختلاف نظر است. بر اساس برخی آمارها علویان سوریه ۱۲ تا ۱۵ درصد جمعیت سوریه را تشکیل میدهند که بر این اساس جمعیت آنان در حدود چهار میلیون نفر است. منابع دیگری جمعیت آنان را بین ۹ تا ۱۵ درصد از کل جمعیت سوریه اعلام کردهاند. در عین حال بر اساس آمار رسمی جمعیت علویان تا سال ۱۹۸۵م، یازده و نیم درصد از مجموع جمعیت سوریه بوده است و براساس آمارهای مراکز آمریکایی و نیز آمارهای منابع وابسته به علویان، این نسبت به بیست درصد هم میرسد.
🔸بنابه گزارش رسول جعفریان چهار پنجم از ساکنان آناتولی [ترکیه] در زمان امپراطوری عثمانی شیعه علوی بودند که بنابر فشارها و نزاعهای بی حاصل دولت های عثمانی - صفوی مذهب و مناسک فقهی خود را مخفیانه انجام و باور ترک شریعت را به جهت ترس و حفظ جان و مال و ناموس تقویت کردند.
🔸 انحرافات شدید غالیانه علویان ارتباط محکمی با شرایط خاص تاریخی، جغرافیایی و بستر عقیدتی که در آن رشد کردهاند دارد. از جمله این شرایط خاص میتوان به فشار حکومتهای جور و تعصبات مذهبی دولتهای سنی مناطق شام، سکونت در مناطق مرزی میان مسلمانان و صلیبیان و حملات مداوم صلیبیها به آنان، و انزوای جغرافیایی و قطع ارتباط آنان با مراکز تشیع امامی اشاره کرد. این وضعیت منجر به تأثیر آنان از تصوف، اسماعیلیه و مسیحیت شد. البته برخی از گزارشهای صاحبان کتب فرق و مذاهب درباره علویان سوریه نیز اتهاماتی بوده که به آنان زده میشد که آن نیز ناشی از تعصبات مذهبی این دسته از نویسندگان است.
🔸 در مقابل در دوره معاصر شمار زیادی از گروههای علوی خود را ملتزم به اجرای احکام و شریعت اسلام میدانند و هرگونه اباحه و اعتقاد به حلول و تناسخ را باطل میشمارند. این وضعیت جدید تا حدی است که برخی مدعیاند نصیریه فرقهای است که دچار استحاله شده است؛ زیرا آنچه امروز به عنوان عقاید علویان شناخته میشود، کمتر شباهتی به گزارش منابع قدیمی فرق در باب فرقه نصیریه دارد.
🔹 تعبیر« چهارباب و چهل مقام » برای علویان بسیار مهم است. باب اول شریعت، باب دوم طریقت، باب سوم معرفت و باب چهارم حقیقت است.
«طارق چی من» رئیس مؤسسه «چهارباب و چهل مقام» مقیم «تونجلی»، ترکیه که مدتی در ایران [قزوین] تحصیل کرده :
🔹ما در طول تاریخ مخفیانه اعتقاداتمان را حفظ کرده و حتی مجبور به زندگی در کوهستان شدیم. مشکل دیگری که پیش آمده این است که رسمالخط ترکی تغییر کرده و منجر به این شده که علویون نتوانند کتابهای قدیمی خود را بخوانند.
مطالعه کامل⬅️↙️
http://muslimna.ir/news/3213-2021-11-02-07-51-17.html
https://fa.wikishia.net/view/%D8%B9%D9%84%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86_(%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%87)
🔸 دیدگاه علمای معاصر علوی درباره اعتقادات علویان سوریه
منیر شریف از نویسندگان معاصر علوی در کتاب خود که مرجعی مهم شمرده میشود بیانیه حدود ۸۰ نفر از علمای علوی را آورده که در آن منشور اعتقادات خود را ذکر کردهاند این منشور که تفاوتی با اعتقادات شیعه اثناعشری در اصول و فروع دین ندارد سندی مهم در باب عقاید علویان شمرده میشود. دیگر نویسندگان علوی معاصر نظیر محمدامین غالب طویل، شیخ عیسی سعود، شیخ علی عزیز ابراهیم نیز معتقدند بیشتر علویها حلول و تناسخ را قبول ندارند و صوفیان آنها هم قائل به تجلی اند (نه حلول). بر اساس دیدگاه آنان علت گرایش غالیانه نصیریان، عزلت، محرومیت و جهل بوده است.
🔸 دیدگاه مراجع تقلید شیعه درباره علویان سوریه
مراجع تقلید شیعه از جمله رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنهای، آیت الله صافی گلپایگانی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله نوری همدانی، آیت الله موسوی اردبیلی و آیت الله سید محمد حسین فضل الله در جواب استفتاهایی که از آنان درباره حکم علویان سوریه شده است آنان را شیعیان اثناعشری به شمار آوردهاند. در متن استفتاء از مراجع، به بیانیه صادر شده علویان در کنگره خود در سال ۱۹۷۲م در لاذقیه اشاره شده است. علویان سوریه در این بیانیه اعتقادات خود را ذکر کردهاند که این اعتقادات منطبق بر عقیده تشیع امامی است.