بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ.
طرح ضیافت قرآنی
نکات قرآنی روز اول
جزءاول
1. ذکر«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» توسط انسان به معنای توجه به رحمت گسترده و پیوسته خدا، رمز توحيد و عشق به خدا و حرکت در مسير بندگى و عبوديّت است؛ بسم الله، سر آغاز همه کتب آسمانی و آغاز عمل همه پیامبران و سبب برکت کارها است از اینرو در خواندن آن آغاز همه کارها از جمله خوردن، خوابيدن، نوشتن، سوارشدن، مسافرت وبسيارى از كارهاى ديگر مستحب است؛ علاوه بر اینها، ذبح حیوانات بدون بسم الله سبب حرمت خوردن گوشت آنها است.
2. لفظ جلاله "الله" در میان اسما و صفات الهی محور است و شامل همه کمالات ممکن و همه خیرات و برکات میشود.
3. رحمان یعنی خدایی که رحمتش در همه جا سایه افکنده و همگان از آن بهره می برند و رحیم یعنی خدایی که رحمتش همیشگی و پیوسته است.
4. «ربّ» به كسى گفته مىشود كه هم مالك وصاحب چيزى است و هم در رشد و پرورش آن از نظر مادی و معنوی نقش دارد و ملک خود را رها نکرده است. و خداوند نسبت به جهان چنین است.
5. در نماز پیوسته میگوییم: "اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيم" چون ممکن است با امتحانهای سختتر از مسیر مستقیم حق منحرف شویم علاوه براینکه از خدا می خواهیم در راه مستقیم عبودیت، ما را بیشتر هدایت نماید.
6. در جمله "إِيَّاكَ نَعْبُد"ُ عبادت خالصانه خدا در همه امور را ادعا میکنیم اما چون امری دشوار است بلافاصله میگوییم"وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِين" یعنی خدایا از تو کمک میکنیم تا بتوانیم عبد تو در همه حال باشیم.
در سوره بقره داریم:
7. «الم» از حروف مقطعه قرآن مجید است و مفسران در تفسیر این حروف، به سه معنا بیشتر پرداختهاند: الف ـ این حروف در ابتدای هر سوره باشد، نام همان سوره شمرده میشود. ب ـ از اسرار و رموزی میان خداوند و پیامبر است. ج ـ اشاره به معجزه بودن قرآن دارد و خداوند خواسته بگوید: قرآن با این عظمت و اعجاز، از همین حروفی که در اختیار شماست ساخته شده است.
8. در آیه دوم سوره بقره فرمود: «هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» یعنی قرآن هدایتگر اهل تقوا است این بدان علت است که هدایت دو نوع است هدایت به معنای راهنمایی و هدایت به معنای راهبری و رساندن انسان به هدف که اختصاص به مؤمنانی دارد که هدایت اول را پذیرفتهاند و در مسیر حق قدم گذاشتهاند و خداوند آنان به اهداف بالاتر میرساند.
9. در آیه 7 میفرماید: "خَتَمَ اللَّهُ عَلى قُلُوبِهِمْ وَ عَلى سَمْعِهِم" یعنی خداوند بر قلب و گوش باطن کافران معاند مهر میزند و آنان دیگر هدایت نمی شوند زیرا خداوند آنان را رها نموده و در نتیجه گمراه باقی میمانند و به سبب جرم و جنایتشان خداوند آنان را هدایت نمیکند.
10. در باره آیه 15 که میگوید: خداوند منافقان را سخره میکند باید گفت این مسخره معنای خاصی دارد امام رضا(ع) درهمین رابطه فرمودند: خداوند نه کسی را استهزاء مینماید و نه مکر میورزد و نه خدعه میکند بلکه آنان را به علت استهزاء، مکر و خدعه، مجازات میکند.
"استاد اسدی نسب"
@twiita
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
پروردگارا!توبهترین چشم رابه من دادی،امابداستفاده کردم وباخطانگریستم.بهترین گوش رابه من دادی،امابه گفت وگوی باطل وبدگوش دادم.بهترین زبان رابه من دادی،امابرخلاف راه توحرکت کرد.بهترین پارابه من دادی ،امابرخلاف راه توحرکت کرد.بهترین عقل رابه من دادی،امالحظه ای تفکرنکردم که ازکجاآمده ام وبه کجامی روم وچه کسی مراآورده ومرابرده!
"شهیدحسینعلی فصیحی"
@twiita
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هشتم اردیبهشت سالروز شهادت #شهید_حسن_شفیعزاده بنیانگذار قرارگاه توپخانه سپاه
در عظمت این شهید بزرگوار همین بس که از شهید طهرانیمقدم و حاج قاسم سلیمانی تا سردار حاجیزاده اینگونه او را توصیف میکنند...
"فروزنده🇮🇷 حب الحسين هویتنا"
@twiita
هدایت شده از توییتا
بسم الله الرحمن الرحیم.
طرح ضیافت قرآنی
نکات قرآنی روز دوم
جزء دوم
1. در اوایل جزء دوم قرآن، سخن از تغییر قبله مسلمانان است، تغییر قبله برای مسلمانان فواید زیادی داشت مثل: پایان دادن به طعنه یهود، ایجاد شخصیت و هویتی مستقل برای مسلمانان، ارتباطی آشکارتر با حضرت ابراهیم و دین او، ارتباط بیشتر با حاجیان و طواف کنندگان، ایجاد مرکزیت کعبه برای مسلمانان و...
2. آیه 145 بقره مشتمل بر دو خبر غیبی است الف: عدم پیروی اهل کتاب از قبله مسلمانان ب: عدم پیروی آنان از قبله یکدیگر.
3. از امام صادق (ع) نقل شده که مراد از صبر در آیه 153 (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ) روزه گرفتن است. زیرا روزه گرفتن، آن هم در هوای گرم حجاز بهترین مصداق صبوری و سبب تقویت اراده و استقامت میشود.
4. شعائر در آیه (إِنَّ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ شَعائِرِ اللَّهِ) جمع شعیره به معنای علامت و نشانه است. پس شعائر الهی نشانههای خاص الهیاند که از موجودات عادی دیگر انسان را بیشتر به یاد خدا میاندازد.
5. در آیه 168 (وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ) خطوات ،جمع خطوه به معنای گام است و منظور از گامهای شیطان، برنامههای تدریجی و مرحلهای شیطان برای گمراه کردن انسان است پس شیطان انسان را مجبور به گناه نمیکند، بلکه او از زمینهای که خود انسانها فراهم ساختهاند برای گمراهی آنان برنامهریزی میکند لذا انسانهای خالص را کاری ندارد.
6. خداوند در آیه 171 بقره کافرانی که حرف حق را نمی پذیرند کر، لال و کور معرفی میکند: (صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَعْقِلُون) پس انسان غیر از گوش و چشم ظاهر دارای گوش و چشم باطن باید باشد تا حقشنوا و حقبین باشد و الا در صف حیوانات است و از انسانیت بهرهای ندارد.
7. آیه 178 اشاره دارد که مرد قاتل به واسطه زنی که مقتول شده، کشته نمیشود، برخی گفتهاند این حکم با عدالت ناسازگار است. در پاسخ این اشکال باید گفت: اولاً کشتن قاتل زن ممکن است ولی باید نصف دیه را پرداخت نمایند ثانیاً در مسأله دیه ارزش انسانی مطرح نیست ارزش کار اقتصادی او مطرح است ثالثاً علت تفاوت در دیه و قتل، وظیفه اقتصادی مرد است زیرا با کشته شدن مرد اموال بیشتری از بین میرود و بستگان او نیاز مالی پیدا میکنند اما زن وظیفة تأمین امور معیشتی را ندارد. رابعاً اختلاف حکم دیه و قصاص از نظر مالی به سود زنان است نه مردان، چون دیه مرد را معمولا زن میبرد و دیه زن را مرد تصاحب میکند.
8. در آیه 179 فرمود برای شما در قصاص حیات است، قصاص عبارت است از مجازات جنایتکار به عقوبتی همانند جنایتی که مرتکب شده است. درون قصاص حیات توأم با سعادت است. پس فلسفه اصلی قصاص از نظر قرآن، حفظ زندگی انسانهاست.
9. براساس آیه (وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعان) هر دعایی که در مسیر کمال معنوی باشد حتماً اجابت میشود و اگر دعای دعاکنندهای اجابت نمیشود یا به سبب آن است که از درون و فطرت او برنخاسته و با حقیقت انسانی اش تناسب ندارد و یا به علت آن است که چشم به غیر خدا دارد.
10. واژه «عاکفون» در آیه 187:(لا تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عاكِفُونَ فِي الْمَساجِد) اسم فاعل و از عکوف گرفته شده و منظور اعتکاف کنندگان است. اعتکاف در اصل سکونت در مسجد و بیرون نرفتن از آن است و در اسلام عبادتی مستحب است و دارای احکام خاصی میباشد از جمله: روزه گرفتن، بیرون نرفتن از مسجد جز برای کارهای ضروری، عدم ارتباط زناشویی، بهترین زمان اعتکاف 13، 14 و 15 ماه رجب و نیز دهه آخر ماه مبارک رمضان است.
"استاد اسدی نسب"
@twiita
این هشدار جدی بگیرید !👇
در سال #جهش_تولید در ورود به #بورس دقت کنید و مطمئن بشید سرمایه شما در راه تولید سرمایه گذاری میشه
مراقب باشید با سرمایه گذاری اشتباه سرمایه تون از دست ندید
حتما حتما در این زمینه مشاوره بگیرید و
به شوعاف های رسانه ای توجه نکنید!
"بنت الهدی قلی زاده🚩🇮🇷"
@twiita
دیشب حمزه غالبی مسئول ستاد جوانان میرحسین موسوی در لایو با شمقدری اعتراف کرد شعار نه غزه نه لبنان سال 88 کاملا شعار اشتباهی بوده و الان میفهمه که حضور ما در منطقه استراتژی کاملا درستی.
به نظرم باید یک تماسی با تئوریسین های جناح شون بگیره و بگه شما هم سرعقل بیاید.
"🚩علی بهرانوند"
@twiita
حاج عبدالله والی را میشناسی؟!
درخت تنومندی که در کویر رویید و جنگید و ساخت و سوخت و چون عود عطرش پیچید.
مردی که فقر را به زانو درآورد.
به راستی که فقر در مقابل این مردان فقیر است!
#والی_بشاگرد
"حسین یکتا"
@twiita
استراتژی ضدانقلاب در سه دهه اخیر اینطوری بوده:
هیجانات جنسی رو در جامعه زیاد میکنند. بعد میپردازند به هدف اصلیشون یعنی انباشت پول و هدایت سرمایه به سمت طبقه کاخنشین. در نهایت برای اینکه رد هدف اصلی رو پاک کنند، شروع میکنند به دوقطبیسازی حجاب، دیوارکشی، تکخوانی زنان و ...
"پزشک انقلابی"
@twiita
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
از شهيد بابايى پرسيدند :
" عــباس جـان چه خبر ؟
چه كار ميكنى ؟ "
گفت :
" به نگهبانى دل مشغوليم .. كه غير از خـدا كسی وارد نشود .. ! "
@twiita
زیباترین عکس کرونایی:
این معلم و این دو کودک
کلاس درس معلم دلسوز آذربایجانی برای دو دانش آموز عشایر دردل طبیعت زیبای مغان با حفظ فاصله گذاری اجتماعی...
#قهرمان_من
"HamidReza"
@twiita