eitaa logo
نهاد رهبری دانشگاه باهنر کرمان
229 دنبال‌کننده
894 عکس
511 ویدیو
122 فایل
اخبار-کلیپ ها و تصاویر و فایلهای صوتی زیبا و...
مشاهده در ایتا
دانلود
باتوجه به استقبال خوب دانشجویان و با توجه به اینکه نتایج انتخاب رشته عزیزان جدیدالورود هنوز اعلام نشده، مهلت ثبت نام در حوزه علوم اسلامی دانشگاه شهید باهنر (اندیشه ناب)، تا ۵ آبان تمدید شد. این مهلت، دیگر تمدید نخواهد شد. ✔️کلاسها کاملاً رایگان؛ ✔️ آنلاین (دو شب در هفته بعد از نماز مغرب و عشا)؛ ✔️قابل تطبیق با دروس معارف (رسالت الهی با انقلاب، جهاد اکبر با اخلاق، نظام اندیشه اسلام با اندیشه یک)؛ ✔️محلی برای عمق بخشی به معارف دینی و شناخت و انجام رسالت دانشجویی؛ ✔️فضایی کاملاً باز و صمیمانه جهت بحث و تبادل نظر و گفتگوی آزاد دینی؛ ✔️در راستای دستیابی به تمدن نوین اسلامی. جهت پاسخ به پرسشهای متداول زیر و اطلاع از نظرات دانشجویان فارغ‌التحصیل حوزه، به پیج اینستاگرام ما با نام کاربریhozekerman مراجعه فرمایید: ❓آیا حوزه علوم اسلامی، همان حوزه علمیه است؟ و آیا دروسش همان دروس حوزه علمیه است؟ ❓دوره تحصیل چه مدت است؟ ❓دروس حوزه با چه دروس عمومی معارف تطبیق می‌خورد؟ ❓آیا غیر از دانشجویان شهید باهنر، سایر دانشجویان هم می‌توانند ثبت نام کنند؟ ❓کلاسها از کی شروع می‌شوند؟ و... 📌ثبت نام: hodat.ir 📌مهلت: ۵ آبان. 💌 @hozekerman
لطفاً جهت کسب اطلاعات بیشتر، حوزه علوم اسلامی دانشگاه شهید باهنر را در Instagram دنبال کنید! نام کاربری: hozekerman https://www.instagram.com/hozekerman?r=nametag @uknahad
مسابقه «فراق اربعین» در بستر اینستاگرام با جوایز ارزنده مادی و معنوی از طرف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها. جهت اطلاعات بیشتر به سایت: arbaeenplus.com مراجعه فرمایید. مهلت: ۲۷ مهرماه شرکت برای عموم آزاد است. @uknahad
مراسم دهه آخر صفر به صورت مجازی بدون کم شدن از حجم اینترنت @uknahad
🏴السلام علیک یا اباعبدالله الحسین🏴 گر چه دوریم ولی به یاد تو کتاب می‌خوانیم!✅ 📖 مسابقه کتابخوانی *" اربعین بستر ظهور"* ✳ نکات: 1️⃣ برای دریافت پی دی اف کتاب به کانال مسابقات در پیام رسان ایتا به آدرس https://eitaa.com/hodatdanesh مراجعه نمایید. 2️⃣ سوالات مسابقه ۲۵ مهرماه در کانال مربوطه بارگزاری خواهد شد. 3️⃣ شیوه ی ارسال پاسخنامه در کانال مسابقه قرار داده شده است. 💌 @hozekerman
🎶🎵آیات و احادیث در مذمت موسیقی و خوانندگی🎵🎶 قابل ذکر است که برای حکم شرعی، هر کسی باید به مرجع تقلید خود مراجعه کند و نقل این احادیث به معنای صدور حکم شرعی نیست. زیرا چه بسا «موضوعات» در گذر زمان، دچار تغییر می‌شوند. اما قدر متیقن این است که اسلام، نسبت به نوازندگی و خوانندگی نظر چندان مثبتی ندارد. بنابراین، هرچند همه این احادیث را تأویل و‌ توجیه و تفسیر کنیم، اما این حقیقت را نمیتوان انکار کرد و اجمالاً می‌توان مذاق شارع مقدس را از آنها فهمید. 🎵🎶🎹🎷🎺🎸🎻🥁🎤 📗 آیات: ومن الناس من یشتری لهو الحدیث لیضل به عن سبیل اللّه. گروهی از مردم، خریدار سخنان بیهوده‌اند، تا مردم را به وسیله‌ی آن، از راه خدا، گمراه کنند (سوره مبارکه لقمان، آیه۶) از حضرت باقر و حضرت صادق و حضرت رضا عليهم السّلام روایت شده است كه مراد، غنا مى‌باشد. (تفسير مجمع البيان، ج 4، ص 313 (طبع 1403 هجرى)) والذین هم عن اللغو معرضون. (سوره مبارکه مؤمنون، آیه۳) و آنان که از لغو روی گردانند. در تفسیر علی بن ابراهیم «اللغو» به غنا و کارهای لهو، تفسیر شده است. 📚 روایات: ۱.عن ابی عبداللّه (علیه‌السلام) قال: «استماع اللهو والغناء ینبت النفاق کما ینبت الماء الزّرع». امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: شنیدن لهو و آواز، نفاق را رشد می‌دهد، همان گونه که آب، زراعت را. (شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۲۳۵، دار احیاء التراث العربی) ۲. قال رسول اللّه (صلی‌الله علیه و آله وسلم) : اربع یفسدن القلب و ینبتن النفاق فی القلب کما ینبت الماء الشجر: استماع اللهو والنداء، واتیان باب السلطان، وطلب الصید. رسول خدا فرمود: چهار چیز دل را تباه می‌سازد و نفاق را در دل رشد می‌دهد، همان گونه که آب، درخت را: ۱-شنیدن لهو؛ ۲-شنیدن آواز؛ ۳-رفتن به بارگاه پادشاه؛ ۴- صید کردن برای تفریح . (شیخ صدوق، خصال، ج۱، ص۲۲۷/ علامه مجلسی، بحارالانوار، ج۷۶، ص۲۵۲، مؤسسة الوفاء، بیروت) ۳. عن جعفر بن محمد (علیهماالسلام) انه قال: (مرّ بی ابی (علیه‌السلام) و انا غلام صغیر و قد وقفت علی زمَّارین وطبَّالین و لعَّابین أستمع فاخذ بیدی وقال لی: مرّ لعلَّک ممن شَمِتَ بآدم. فقلت و ماذاک یا ابت؟ فقال: هذا الذی تراه کله من اللَّهو واللَّعب. والغناء انَّما صنعه ابلیس شماتةً بآدم علیه السلام حین أُخرج من الجنّة. امام باقر (علیه‌السلام) می‌فرماید: در دوران خردسالی، روزی ایستاده بودم به تماشای گروهی که نی می‌زدند و بر دُهُل می‌نواختند و بازی می‌کردند، پدرم از کنارم می‌گذشت که دستم را گرفت و به من فرمود: از اینجا رد شو تا از کسانی که آدم (علیه‌السلام) را سرزنش می‌کنند نباشی! گفتم: ای پدر! منظور شما چیست؟ فرمود: ساز و دهل که می‌بینی، ساخت شیطان است که پس از بیرون رانده شدن آدم علیه السلام از بهشت، ساخت. (قاضی نعمان مغربی، دعائم الاسلام، ج۲، ص۲۰۹، دارالمعارف، قاهره) ۴. قال رسول اللّه (صلی‌الله علیه و آله وسلم) : انهاکم عن الزفن و المزمار و عن الکوبات و الکبرات. رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله وسلم) فرمود: شما را از رقص و ساز و آواز باز می‌دارم. (شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۲۳۳، دار احیاء التراث العربی) ۵. قال رسول اللّه (صلی‌الله علیه و آله وسلم) : ان اللّه بعثنی رحمة للعالمین ولأمحق المعازف والمزامیر وامور الجاهلیة و اوثانها وازلامها. رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله وسلم) فرمود: خداوند مرا رحمتی برای جهانیان برانگیخت و به من دستور داد تا سازها و ابزار لهو و امور جاهلی و بتها و ابزار قمار را نابود کنم. (علامه مجلسی، بحارالانوار، ج۷۶، ص۱۲۶، مؤسسة الوفاء، بیروت) ۶. عن الرضا (علیه‌السلام) فی کتابه الی مأمون، قال: الایمان هو اداء الامانة… واجتناب الکبائر وهی قتل النفس التی حرم اللّه تعالی والزنا… والاشتغال بالملاهی والاصرار علی الذنوب. امام رضا (علیه‌السلام) به مأمون نوشت: ایمان، ادای امانت است… و پرهیز از گناهان کبیره که عبارتند از کشتن انسان بی گناه ، زنا … و پرداختن به ابزار لهو و اصرار بر گناهان. (شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج۱۱، ص۲۶۰، دار احیاء التراث العربی/ ابن‌شعبه، تحف العقول، ج۱، ص۳۱۶، موسسه النشر الاسلامی، قم) ۷. قال ابوعبداللّه (علیه‌السلام) : لمّا مات آدم شمت به ابلیس و قابیل، فاجتمعا فی الارض فجعل ابلیس و قابیل المعازف و الملاهی شماتة بآدم (علیه‌السلام) فکل ماکان فی الارض من هذا الضرب الذی یتلذذ به الناس فانما هو من ذلک. امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: چون آدم (علیه‌السلام) وفات یافت، شیطان و قابیل در مرگ او شادی کردند و جلسه‌ای تشکیل دادند و ابزار لهو و نوازندگی را ساختند. پس هر آنچه از این ابزار در روی زمین وجود دارد و مردمان از آن‌ها لذت می‌برند، از این گونه است. (شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۲۳۳، دار احیاء التراث العربی) ۸. عن الصادق (علیه‌السلام) … و ذلک انّما حرم اللّه الصناعة التی هی حر
ام کلها، التی یجیء منها الفساد محضاً نظیر البرابط والمزامیر و کل ملهوبه والصلبان والاصنام وماأشبه من ذلک من صناعات الأشربة الحرام ومایکون منه وفیه الفساد محضاً ولایکون منه ولافیه شیء من وجوه الصلاح فحرام تعلیمه وتعلّمه والعمل به وأخذ الأجر علیه وجمیع التقلّب فیه من جمیع وجوه الحرکات کلّها. امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: … خداوند، ابزاری را که به جز فساد، بهره‌ای از آن‌ها نمی‌شود برد، حرام کرده است، مانند: ابزار لهو و بربط و ساز و دهل و صلیب و بت و نوشیدنی‌های حرام، که در آنها فساد و تباهی است و هیچ گونه صلاحی در آن‌ها نیست. پس فراگیری و آموزش و انجام دادن و مزدگرفتن بر آن و هر کار دیگر با آن، حرام خواهد بود. (شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۵۷، دار احیاء التراث العربی/علامه مجلسی، بحارالانوار، ج۱۰، ص۴۸، مؤسسة الوفاء، بیروت) ۹. عنه (علیه‌السلام) … فامّا وجوه الحرام من وجوه الاجارة… أو یواجر نفسه فی صنعة ذلک الشیء او حفظه أو لبسه أو یواجر نفسه فی هدم المساجد ضراراً أو قتل نفس بغیر حلّ او حمل التصاویر والأصنام والمزامیر و البرابط والخمر والخنازیر و المیتة والدّم أو شیء من وجوه الفساد الذی کان محرّماً علیه من غیر جهة الاجارة فیه. فرمود: گونه‌های حرام اجاره عبارتند از این که انسان اجیر شود برای خراب کردن مسجد، یا کشتن انسان بی گناه، یا حمل صورت‌ها و بتها و ابزار موسیقی و بربطها و شراب و خوک و مردار و یا چیزی که در آن فساد است. (علامه مجلسی، بحارالانوار، ج۱۰، ص۴۷، مؤسسة الوفاء، بیروت) ۱۰. عن الصادق علیه السلام، عن آبائه (علیهم السلام) فی حدیث المناهی قال: نهی رسول اللّه (صلی‌الله علیه وآله وسلم) عن اللعب بالنرد والکوبة والعرطبه وهی الطنبور والعود و نهی عن بیع النّرد. امام صادق علیه السلام از پدرانش علیهم‌السلام نقل کردند که رسول خدا (صلی‌الله علیه وآله وسلم) از بازی با نرد و ورق و سه تار و طنبور و نی و از فروختن نرد نهی فرمود. (شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۲۴۲، دار احیاء التراث العربی) ۱۱. قال ابوعبداللّه (علیه السلام): ان شیطاناً یقال له: القفندر إذا ضرب فی منزل الرجل أربعین صباحاً بالبربط و دخل الرجال وضع ذلک الشیطان کلّ عضو منه علی مثله من صاحب البیت ثم نفخ فیه نفخة فاذا کان کذلک نزع منه الحیاء ولم یبال ماقال ولاماقیل فیه، فلایغار بعدها، حتی تؤتی نساؤه فلایغار! امام صادق (علیه السلام) فرمود: شیطانی است به نام قفندر. هرگاه، در منزل کسی چهل روز، وسائل لهو نواخته شود، آن شیطان، هر عضو خود را بر عضو همانند صاحب خانه قرار دهد و در وجود او می‌دمد. در این هنگام، حیا از وجود او بیرون می‌رود و در گفته‌های خود و آنچه درباره‌اش می‌گویند بی‌باک و بی‌مبالات می‌شود. پس از آن است که دیگر از غیرت می‌افتد، چنان‌که دیگر نسبت به ناموس خود نیز، غیرت نخواهد داشت! (شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۲۳۲، دار احیاء التراث العربی) ۱۲. عن علی بن الحسین (علیهماالسلام) قال: لایقدس اللّه اُمّة فیها بربط یقعقع و نایة (فایة) تفجع.) امام سجاد (علیه‌السلام) فرمود: پاک و مبارک نمی‌گرداند خداوند امتی را که در بین آن‌ها، ساز و نی نواخته شود. (شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۲۳۳، دار احیاء التراث العربی) ۱۳. سأل سائل امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) معنی هدیر الحمام الراعیة (عبیة) قال: تدعو علی اهل المعازف والمزامیر والعیدان. شخصی از امیرمؤمنان علیه السلام پرسید کبوتر خانگی در آواز خود چه می‌گوید؟ حضرت فرمود: نفرین می‌کند بر اهل نوازندگی و نی نوازان (نوعی نی خاص که در مجالس لهو و لعب استفاده می‌شده). (شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۲۳۴، دار احیاء التراث العربی) ۱۴. عن ابی عبداللّه (علیه السلام) انّه سئل عن السفلة فقال من یشرب الخمر ویضرب بالطنبور. از امام صادق (علیه السلام) پرسیده شد: فرومایگان کیانند؟ حضرت پاسخ داد: میگساران و طنبورنوازان. (شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۲۳۴، دار احیاء التراث العربی) ۱۵. عن نوف، عن امیرالمؤمنین (علیه السلام) فی حدیث قال: یانوف! ایّاک ان تکون عشّاراً، أو شاعراً، أو شرطیّا، او عرّیفا، أو صاحب عرطبه وهی الطنبور، أو صاحب کوبه و هو الطّبل، فانّ نبی اللّه صلی‌الله علیه وآله وسلم خرج ذات لیلة فنظر الی السماء، فقال: أمّا انّها السّاعة التی لاتردّ فیها دعوة الاّ دعوة عرّیف، أو دعوة شاعر، أو دعوة عاشر، أو شرطی، أو صاحب عرطبة، او صاحب کوبة. امیرمؤمنان (علیه السلام) به یکی از اصحابش به نام نوف فرمود: ای نوف! برحذر باش که جزو این گروهها نباشی: مامور مالیاتی حکومت طاغوت، شاعر مبتذل سرا، نیروی نظامی حکومت طاغوت، ور دست خلیفه جور، طنبور نواز، دُهل‌چی؛ زیرا رسول خدا (صلی‌الله علیه وآله وسلم) شبی از منزل بیرون رفت و به آسمان نگریست و فرمود: در این هنگام، خواسته‌ها برآورده می‌شود، مگر دعاهای این عده. (شیخ حر عاملی، وسائل الشیع
ه، ج۱۲، ص۲۳۴، دار احیاء التراث العربی) ۱۶. قال علی(علیه السلام) : لاتدخل الملائکة بیتاً فیه خمر أو دفّ، أو طنبور، أو نرد ولاتستجاب دعاؤهم وترفع عنهم البرکة. امام علی علیه‌السلام فرمود: فرشتگان درخانه‌ای که در آن، شراب یا دفّ یا طنبور و یا نرد باشد، وارد نمی‌شوند و دعای اهل آن خانه اجابت نمی‌شود و برکت از آنان برداشته شود. (شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۲۳۵، دار احیاء التراث العربی) ۱۷. عن رسول اللّه (صلی الله علیه وآله وسلم) فی حدیث قال: اِنّ من أشراط الساعة اضاعة الصّلوات واتباع الشهوات والمیل إلی الأهواء (الی ان قال) : فعندها یکون أقوام یتعلّمون القرآن لغیر اللّه ویتخذونه مزامیر... وتکثر اولاد الزّنا، ویتغنّون بالقرآن...ویستحسنون الکوبة والمعازف و ینکرون الأمر بالمعروف والنهی عن المنکر...فاولئک یدعون فی ملکوت السماوات الأرجاس الأنجاس. رسول خدا (صلی‌الله علیه وآله وسلم) فرمود: از نشانه‌های قیامت، تباه ساختن نماز ، پیروی از شهوت‌ها، تمایل به هوا و هوسهاست. در چنین روزگاری، عده ای قرآن را به انگیزه‌های غیرالهی فرا می‌گیرند و آن را همچون نی می‌نوازند (یا با نی می‌نوازند) و با آواز می‌خوانند و زنازادگان زیاد می‌شوند و نوازندگی و دهل و ابزار لهو را نیکو می‌شمرند و امر به معروف و نهی از منکر را بد می‌دانند. اینان در ملکوت آسمان‌ها، پلید و نجس خوانده می‌شوند. (شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۲۳۰، دار احیاء التراث العربی) ۱۸. عن الاصبغ بن نباته قال: سمعت علیاً (علیه السلام) یقول: ستة لاینبغی ان یسلم علیهم (الی أن قال) : فامّا الذین لاینبغی ان یسلم علیهم فالیهود والنصاری واصحاب النرد و واصحاب الخمر و البربط والطنبور. اصبغ بن نباته گوید از حضرت علی (علیه السلام) شنیدم که می‌فرمود: بر شش گروه سزاوار نیست سلام داده شود: یهودیان، نصرانیان، نردبازان و قمار بازان، شراب نوشان، بربط و طنبورنوازان. (شیخ صدوق، خصال، ج۱، ص۳۳۰) @uknahad
استفتاء از محضر مقام معظم رهبری حفظه الله: سؤال 1145: آیا آموختن موسیقی به‌خصوص سنتور جایزاست؟ ترغیب و تشویق دیگران به آن چه حکمی دارد؟ جواب: بکارگيرى آلات موسيقى براى نواختن موسيقى غيرلهوى، اگر براى اجراى سرودهاى انقلابى يا دينى و يا براى اجراى برنامه‏هاى فرهنگى مفيد و برنامه‏هاى ديگر با غرض عقلايى مباح باشد، اشکال ندارد به شرط اينکه مستلزم مفاسد ديگرى نباشد و همچنين آموختن و ياد دادن نوازندگى براى امر فوق فى‏نفسه اشکال ندارد. ولى ترويج موسيقى با اهداف عاليه نظام مقدس اسلامى سازگار نيست. منبع: https://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=99#1145 @uknahad
نهاد رهبری دانشگاه باهنر کرمان
مسابقه معرفت حسینی تا تاریخ 26/مهر/99 تمدید شد.
| عکس باز شود🔺 📌 پژوهش بجای 🔖 مهلت : ۸ آذرماه۹۹ @uknahad