خلاصه ای از سؤالات و نقطه نظرات برخی از اعضای حاضر در جلسه:
آقای مدبر: بحثی در رسانه با عنوان هنجارسازی و نیازسازی وجود دارد. لذا گفته می شود که وقتی می خواهید مواردی را در جامعه اجرا کنید، اول آن را تبدیل به هنجار کنید. حتی اگر هنجار نباشد. و برای هنجار کردن از انگیزه های ذهنی انسانها استفاده کنید. بر اساس تکنیک های اقناعی، مسلماً اگر اقناع صورت بپذیرد، هنجاری ایجاد و یا ناهنجاری تبدیل به هنجار می گردد. اما تعریف شما از هنجار با بحث رسانه همخوانی ندارد.
دکتر رسولی: اگر در مورد هنجار ثابت، ناپایدار و سیال هم کار کنید، بهتر است. این هنجارها باید با هم به کار گرفته شود.
دکتر صابری فتحی: به زعم بنده، مبانی هایی که بیان گردید، در برخی موارد با هم متناقض بوده است. در مورد هنجارها می گویید که باید خرد جمعی (نظر مردم) باشد که گویا این با مبانی اسلامی در تناقض است. مثالهایی که از آقای مصباح و رفیع پور آوردید با هم متناقض بود.
آقای کاظمی مقدم: گفته شد که برخی مثال ها و مصداق ها با هم در تناقض بود؛ اما نکته ای که به رفع این تناقضها کمک می کند این است که مسیر برگشت هنجارها به ارزشها را، در همین جا متوقف نکنیم. ارزشها را به باورها و باورها را به هست ها برسانیم. در مسئله حجاب، گاهی بحثها حساس می شود و گمان می گردد که باید همه چیز را گفت. در حالی که خیلی ساده تر از این هاست. نمی توان گفت که حکم حجاب تکلیفی است یا وضعی. امور اجباری واجب است از طرف خداوند. آیا حجاب واجب است؟ محدوده آن کجاست؟ اگر حجاب یک باید شرعی شود، در حوزه هنجار قرار می گیرد و هنجار شرعی می شود.
دکتر سعیدی رضوانی: تعریف هنجار از نگاه جامعه شناسان متفاوت است. برای مثال در جامعه، نشان دادن جهیزیه به سایرین، یک هنجار محسوب می گردد و از طریق رسانه و فرهنگ و ... پذیرفته شده است، اما جامعه شناسان آن را هنجار نمی دانند چون ارزش (ترجیح چیزی بر دیگری) نیست.
دکتر شیرازی: در طی این 40 سال به اندازه 400 سال کار کرده ایم ولی به اندازه 4000 سال ظرفیت داشته ایم. می بایست یک مدیریت دانش در این حوزه ها صورت بگیرد. بحث امپراطوری رسانه ها، تمام رشته ها و مسائل را تحت تأثیر قرار داده است و این مورد نباید مورد غفلت واقع شود. اگر در هر یک از جلسات کارگروه، یکی از مدیران (حداقل در سطح استانی) نیز به جلسه دعوت گردند تا مباحث گفته شده صرفاً روی کاغذ نباشد و اجرایی گردد، عالی می شود.
https://eitaa.com/umefafgaraei
با سلام و احترام
کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی
سلسله جلسات شبهه شناسی مسائل حجاب
سخنران: حجت الاسلام عبدالحمید صادقی
معاونت مؤسسه امام سجاد (ع)
تاریخ برگزاری جلسات:
جلسه اول: چهارشنبه 29 فروردین
جلسه دوم: چهارشنبه 5 اردیبهشت
جلسه سوم: چهارشنبه 12 اردیبهشت
زمان برگزاری: ساعت 15:15 الی 17:15
مکان برگزاری: پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، طبقه دوم، سالن شورا
و اکران مستند ساعت 14:45
https://eitaa.com/umefafgaraei
#معرفی_کتاب 📚
📖 نام اثر: از یاد رفته
📌موضوع : این کتاب مجموعه ای از خاطرات امر به معروف و نهی از منکر با محوریت #عفاف_و_حجاب است که به همراه احادیث و سخنانی از بیانات مقام معظم رهبری و با مقدمه ای از آیت الله جاودان و حجت السلام پناهیان نگارش شده است.
🔸اثری بسیار مفید در زمینه امر به معروف که به چاپ ششم رسیده است.
https://eitaa.com/umefafgaraei
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ
مدتهاست که اطرافیانم من را به خاطر #حجابم #مسخره می کنند و آزارم می دهند؛ 😔
چه پاسخی برای شخص خودم و آنها دارید؟
https://eitaa.com/umefafgaraei
9.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #کلیپ
#عفت_در_فضای_مجازی
چرا خانم متأهل و مذهبی، نیمه های شب در فضای مجازی فعالیت دارد؟ اصلاً فرض کنیم که در آن تایم، امر به معروف و نهی از منکر می کند؛ ولی گفتگوی یک خانم و آقای نامحرم، ساعت دو نیمه شب چه توجیهی دارد؟
#عفت_در_روابط_مجازی
📛بیشتر مراقب فضای مجازی باشیم.
🎧استاد #ماندگاری
https://eitaa.com/umefafgaraei
بررسی #میل_و_نیاز_جنسی
دکتر سید محسن #اصغری_نکاح
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
#قسمت_اول
سؤال: نیازهای جنسی با دیگر نیازها چه تفاوتها و شباهتهایی دارند؟ و اینها چه ضرورتی را در تربیت جنسی و دیگر اختلالها ایجاد می کنند؟
پاسخ: نیازهای زیست شناختی، مانند خوردن، آشامیدن و نیاز جنسی در مرحله نیازهای مبنایی قرار می گیرند که به زیست انسان برمی گردند. نیاز جنسی با نیاز خوردن و آشامیدن شباهت هایی دارد. از جمله اینکه همه اینها تنشی را از انسان برطرف نموده و یک محرومیت را جبران می کنند. در سیستم عصب شناختی ما، در مغز و دستگاه زیستی، بدن پیام هایی را صادر می کند که نیازهای ما را گزارش می دهد و ما را به سمت تأمین این نیازها سوق می دهد. از این منظر وجه مشترکی بین همه نیازها وجود دارد. نیاز جنسی به تنش زدایی کمک می کند که به دلیل ترشح هورمون ها تحریکی ایجاد می شود، لذا با یک رفتار جنسی باید برطرف شود.
درست است که اگر نیاز جنسی برآورده نشود، هیچ اتفاقی برای بقای فرد پیش نمی آید. اما اگر تنش ها انباشته شود و سازوکار مناسبی آن را تأمین نکند، باعث می شود که فرد از نظر بهداشت روانی دچار پریشانی شود. اگر کسی چند ساعت آب میل نکند و چند روز غذا نخورد یا نخوابد، دچار بحران هستی می شود؛ ولی اگر کسی تمایل جنسی و رفتار جنسی نداشته باشد بقای او به خطر نمی افتد. نمی خواهیم ارزش گذاری کنیم که ارزش یکی بیشتر یا کمتر است. ولی اگر فردی در چرخه مناسب رفتارهای تعاملی جنسی قرار نگیرد، بقاء انسانها به خطر می افتد. اگر میل جنسی در مسیر تعامل برآورده نشود، نسل بشریت به خطر می افتد.
البته ازدواج کردن و فرزند آوری مسائلی است که خود فرد باید آن را انتخاب کند. نیاز خوردن و خوابیدن به بقای فرد مرتبط است، اما نیاز جنسی به بقای نسل برمیگردد. که اگر به خطر افتد، بقای نسل بشریت به خطر می افتد. نیازهای خوردن و خوابیدن، نیازهایی است که انفرادی برآورده می شود ولی نیازهای جنسی تعاملی است. ارگانهای تناسلی طوری طراحی شدند که مکمل هم هستند و این همکاری بسیار شگفت انگیزی است. این ارگانها برای تعامل با هم، برنامه ریزی شدند؛ پس از این بُعد، نیازهای جنسی با سایر نیازها متفاوت است. اگر این تفاوت وجود دارد، فهم متفاوت و برنامه تربیتی متفاوتی لازم دارد و اختلالات آن هم، باید با همان برنامه طبیعی تعریف شوند.
اینکه گنجایش تحریک جنسی ما چقدر است متفاوت است. تعداد محرک هایی که بالقوه می توانند محرک جنسی باشند چقدر است؟ میل جنسی از نظر نوع محرک، گستره و شدت آن و اثر محرک بر میل جنسی، کاملاً متفاوت است. پس برنامه ویژه ای برای تربیت، درمان و اختلال شناسی لازم دارد.
البته همه امیال ما در مغز مدیریت می شوند. اما مسئله این جا است که میل جنسی در پردازش های مغز، جایگاه بسیار متفاوتی از امیال دیگر دارد. دامنه و اثر تحریکات این میل، ماندگار است. برای تأمین میل جنسی، باید برنامه ریزی آگاهانه داشت.
ادامه دارد...
https://eitaa.com/umefafgaraei
#حدیث
#پوشیدن_لباس_تنگ_ننگ_است...
از امام حسین(ع) حدیث به ندرت نقل شده است، اما با این وجود، روایت است در روز عاشورا اباعبدالله الحسین(ع) فرمودند: "برای من جامه ای بیاورید که آن را در زیر جامه هایم بپوشم تا چون کشته شوم و جامه هایم را بیرون کنند، آن جامه را کسی از تن من بیرون نکند". پس جامه ای برایشان حاضر کردند. اما چون چسبان بود و بر بدن مبارکشان تنگ می افتاد آن را نپوشیدند و فرمودند: "لباس تنگ و چسبان، جامه ی اهل ذلت است! جامه ای از این گشادتر بیاورید". پس جامه ی وسیع تر آوردند، آن گاه لباس را پوشیدند.
📗عباس قمی، ۱۳۸۷، ص ۵۳۲
امام بزرگوار حتی در زمان جنگ نیز، نسبت به این موضوع حساسیت نشان دادند...
بر پایه این روایات #پوشش_تنگ_و_چسبان که حجم بدن را نمایان کند، مایه #خواری آدمی و #بی_اعتباری اوست.
جامعه ی امروز ما این را مسائل را می داند؟
https://eitaa.com/umefafgaraei
#معرفی_کتاب📚
📖نام کتاب: دختران به عفاف روی می آورند
✍ نویسندگان : وندی شلیت، نانسی دموس
📝مترجمان : سمانه مدنی، پریسا پورعلمداری
📌ناشر : نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، معارف
✨توضیح: این کتاب روایت دختران و پسران #آمریکائی است که در جامعهای مملو از تشویق به بیعفتی، تصمیم دارند خود را از بیاخلاقی و هرزهگریها پاک نگه دارند.
✨نویسندگان این کتاب دو اندیشمند یهودی و مسیحی هستند که وضعیت حیا و عفاف را در آمریکا به چالش کشیده و تأثیر فمنیسم بر ارزشهای اخلاقی را مورد بررسی قرار دادهاند.
این کتاب در ۳ بخش:
1⃣ دختران به عفاف روی میآورند
2⃣ زن آگاه شدن در دنیای شهوانی
3⃣ اخلاق جنسی در آموزههای اسلامی
تنظیم شده و به نقد جریان فمنیسم میپردازد.
https://eitaa.com/umefafgaraei