5.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥🔴 بازداشت مدیران ٣ رستوران مشهور در تهران، به جرم ایجاد #فضای_مغایر با شئونات اخلاقی و مذهبی
💠 به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم، مدیر هتل فردوسی و مدیر داخلی رستوران این هتل، به واسطه بیمبالاتی در جریان #اختلاط و رقص زن و مرد در این مکان، بازداشت شدند.
💠 همچنین مدیران و خوانندگان دو سفرهخانه شبستان و دیوان نیز به دلایل فوق و #هنجارشکنی دستگیر شدند.
💠 انتشار فیلمهایی در فضای مجازی که نشان میداد عوامل رستوران ترمه هتل فردوسی و سفرهخانههای شبستان و دیوان، با فراهم آوردن فضای مغایر با شئون دینی، باعث #اهانت به قوانین و حدود اسلامی شدهاند، برای مدیران این اماکن دردسرساز شد.
💠 گروهی از شهروندان دغدغهمند با ارسال این فیلمها به سامانه دادسرای جرائم امنیت اخلاقی، درباره برگزاری مجلس رقص گروهی از افراد بیتوجه به قوانین اسلامی، خواستار برخورد مناسب با عوامل این مسأله شدند.
💠 دادسرای جرائم امنیت اخلاقی پس از دریافت گزارشهای مردمی، با شناسایی عوامل خاطی، اقدام به بازداشت آنها و پلمب رستوران و دو سفرهخانه مبادرت کرد.
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/11/21/2200245/
https://eitaa.com/umefafgaraei
#انتخاب
#زندگی_ما_حاصل_انتخاب_ما_است
#کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی
#انتشار_روزانه (1398/11/22)
#تأمل_بیست_و_نهم
✍️ آیا عدم تعامل فرهنگی با غرب، مخالف پیشرفت است؟(2) 🧐🙄
💢 شواهد التزام حداکثری! به اسنادی نظیر 2030# نشان دهندۀ حس #تسلیم_پذیری در #سفرای_فرهنگی کشور ما است. 😔🙄😲
💢 در حالی که پیشرفت واقعی در گرویِ #استقلال و "عدم تقلید و خودباختگی" در مردم یک کشور است. 🤔🙂
💢 تعامل با غرب هنگامی برای #پیشرفت مفید است که:
1️⃣خود باخته و مقلد صفت نباشیم.
2️⃣تفکر دقیق و عمیق داشته باشیم.
3️⃣به #بار_ارزشی، #آثار_جانبی (Side effects)، #پیامهای_پنهان و حقّه بازی های مندرج در پیشنویس اسناد بین المللی #توجه کنیم و با امضای آن ها، کشوری را آسیب زده نکنیم.
4️⃣به وعده های نصرت الهی #باور راستین بیابیم که ان تنصروا الله ... 😊🙂
🔊لطفاً با انتشار انتخاب، در این #تأمل_ها با ما همراه شوید💐
📚منبع: نشستهای تخصصی کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی
https://ishm.um.ac.ir/index.php?option=com_k2&view=itemlist&task=category&id=391:2019-09-22-09-05-20&Itemid=745&lang=fa
https://eitaa.com/umefafgaraei
💢 خلاصه ای از سی و پنجمین نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سال 1398
💬 عنوان نشست: "#عفاف و حجاب: #سلامت_و_امنیت_اجتماعی (همراه با ارائه گزارش های میدانی)"
👤ارائه دهنده: آقای دکتر سید غلامرضا #حسنی_درمیان، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
⏰ زمان: چهارشنبه 18 دی ساعت 15:15
🔺 در این نشست دکتر حسنی درمیان، به تبیین جنبههای جامعهشناختی بدپوششی پرداختند و بیان کردند نوع پوشش افراد در اجتماع، بر روی یک طیف از پوشش کامل تا پوشش ضعیف قرار دارد و هر چه پوشش ضعیفتر میشود، به عرفی شدن نزدیکتر میگردد. شیوع عرفی شدن در دو دهۀ اخیر مسألهساز شده و آن چیزی که لطمه دیده است، باورهای مردم اجتماع است که در انتخاب نوع پوشش آنها، بروز نموده است. ایشان ضمن مهم دانستن تأثیرات اذهان و رفتار بر روی یکدیگر، آن را تنها عامل ناهنجاریهای پوششی ندانستند و نقش ساختار جامعه و شاخص توسعه را نیز مهم تلقی نمودند و به مواردی از جمله تفاوت ارزشها در جامعه، کمسو شدن ارزشهای سنتی، غلبه فردگرایی بر خانواده محوری، رحجان یافتن ارزشهای مادی بر ارزشهای معنوی و اعتقادی، شکاف بین بلوغ جنسی و اجتماعی، تغییر نظام پاداش دهی و تغییر فرهنگ جامعه، اشاره نمودند. دکتر حسنی در بخش دوم جلسه، به ارائه گزارشی از نتایج پژوهش میدانی خود که در بین مردم مشهد صورت گرفته بود، پرداختند و بیان نمودند مردم مشهد، تهدیدات و آسیبهای مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را بیشتر از مسائل سیاسی عنوان نمودند و در تهدیدات فرهنگی نیز، برای اثرات نامطلوب بدپوششی، سهم بیشتری قائل بودند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
💢دکتر حسنی درمیان
🔺 پوشش می تواند، جنبه دینی، قانونی و هم شرعی پیدا کند. اگر از نظر جامعه شناختی بخواهیم تبیین کنیم، از نظر مطالعات دینی و فقهی پوشش تعریفی دارد. در واقعیت اجتماعی، در اصل الگو میبینیم. اگر از لحاظ قانونی و شرعی، پوشش رعایت شود، پوشش کامل می شود. بی حجابی محض و پوشش صفر وجود ندارد. بخاطر اینکه با نگاه اعتقادی به آن نگاه می کنیم. اکثر افرادی که پوشش کامل ندارند نیز، در مراسم تشییع سردار حاج قاسم سلیمانی حاضر بودند و نمی توان گفت که این افراد، بی دین و بی اعتقاد هستند. اگر کسی در جامعه، دچار اختلال در رفتار هنجاری همچون پوشش شود، تنزل پیدا میکند. چرا این اتفاق افتاده و سلامت اجتماعی جامعه مختل شده است؟
🔺 طی تحقیقی در یکی از دانشگاه های خارج از کشور، سکولاریزم را عامل کاهش اعتقادات خود دانسته بودند. جامعه گواهی را نیز در نظر داشتند که شامل افرادی بود که دانشگاه نرفته بودند. اما کاهش اعتقادات و افول در جامعه گواه بیشتر بود! دلایل افول در سطح ساختاری چیست؟ کاهش فرزندآوری و کاهش حجاب تا چه حد به ساختار اجتماعی بستگی دارد؟ قبل از پرداختن به فرد، باید به ساختار و توسعه پرداخت. توسعه با رویکرد خانواده محوری است یا فرد محوری؟ در توسعه جهانی مبنا فرد است یا خانواده؟ خانواده به عنوان یک نهاد مطرح است ولی به عنوان شاخص توسعه مطرح نیست! وقتی که در جامعه، مجرد بودن ارزش میشود، فردگرایی باعث میشود که آرمانهای فردی غالب شود و ازدواج خود به خود کنار می رود و متأسفانه فرد در این ساختارها به دنیا آمده و بزرگ شده است. صدا و سیما، رسانه ها و تمام بخش ها، شومن هایی برای تست زنی و موفقیت می آموزند. اینها باعث شده که کم کم نمادهای مادی در جامعه رشد کند.
🔺 ارزش های مادی، بر ارزش های معنوی و اعتقادی، در جهان غلبه پیدا کرده است. در اروپای توسعه یافته امروز، ۴۰ درصد کودکان در روابط غیر ازدواج حاصل میشوند. شکاف بین بلوغ جنسی و اجتماعی و روابط آزاد، حاصل ساختار توسعه جامعه می باشد. سایتی معتبر، افزایش لحظه ای سقط جنین را نشان میدهد! در توسعه خانواده محور و فرد محور دو مورد متفاوت است. در یکی از مصاحبه های پخش شده در رسانه، هنگامی که با پوشش خانمی برخورد می شود، خانم پاسخ می دهد که من این لباس را از همین شهر و مغازه های همین شهر خریداری کردم. زمانی که لباس ها در کشور تولید میشود یا وارد می شود، اگر فروشنده آن لباسها را نفروشد، قادر به تأمین هزینه های خود نخواهد بود. بنابراین نمی توان بعد از گذر از مراحل توافق ورود، تولید و توزیع پوشاک نامناسب، به شهروندان بگوییم که آنها را نپوشند! آیا نباید بین اقتصاد و فرهنگ جامعه رابطه ای باشد؟ فیلم ها و شخصیت های آن ها، برخی ارزش ها را تولید و بازتولید می کنند و این در پوشش آیندگان بسیار موثر است و ارزش ها و آرمان های جدید را بازگو میکند. توسعه اگر فرد محور باشد، تأثیر آن در الگوهای رفتاری و حتی فرزندآوری می باشد. یکسان کردن خدمات اقتصادی برای خانوارهای ۴ نفر به بالا در ایران، چه چیزی را می رساند؟ یعنی اینکه جامعه و ساختار آن، از فرزندآوری حمایت نمی کند! آیا اشتغال و تحصیلات زنان ضرورت است؟ و آیا این مسئله، خانواده محوری را می رساند؟
https://eitaa.com/umefafgaraei
💢دکتر حسنی درمیان
🔺 در گذشته ازدواج، خصیصه اجتماعی داشت و یک تصمیم اجتماعی بود و فرد برای ازدواج خود به تنهایی تصمیم نمیگرفت و خانواده و اطرافیان صلاح میدانستند که اکنون وقت ازدواج او است. هر چند که خدمت سربازی را نگذرانده بود! اما اکنون اگر جوانی قبل از اتمام تحصیلات و دوره سربازی، قصد ازدواج داشته باشند، خانواده و اطرافیان او را منع میکنند. شرایط حاضر، انگاره خانواده را تغییر داده است و میخواهد ارزشهای سنتی را کنار بگذارد. تغییر نظام پاداش دهی در جامعه روی داده است و کسانی که به نوعی هنجارشکنی می کنند دریافت کننده پاداش هستند و در جامعه دینی به تدریج برخی از الگوها، سمبل ارزش های نوین شده است.
🔺 در گذشته اقتصاد در مسائل اجتماعی، کمترین تأثیر را داشت و الان بیشترین تأثیر. اگر امروز با کمبود سرمایه مواجه هستیم، الگوی مصرف ما غلط می باشد. ارزش های اجتماعی نیز همین طور است. هنجارها وقتی ریزش می کنند می توانند ارزشها را تنزل بدهند. برای مثال الان بهترین مدرسه، مدرسه ای است که تست زنی بهتری برای کنکور را آموزش میدهد. ارزش ها در اجتماع تغییر کرده است. حتی خانوادههای متدین فرزندان خود را به مدارسی میفرستند که موفقیت تحصیلی در آنها بیشتر است. در جامعه امروز اعلام داشتن دوست جنس مخالف، مثبت ارزیابی می شود! و نوعی شجاعت و کلاس به حساب می آید.
https://eitaa.com/umefafgaraei
💢دکتر حسنی درمیان
🔺 در گذشته، ازدواج افراد در سنین پایین صورت میگرفت و فاصله بین بلوغ جنسی و ازدواج بسیار پایین بود و مشکلات ناشی از این فاصله، حداقل بود. اما الان اگر ازدواج در سن پایین صورت بگیرد، قضیه کودک همسری مطرح می شود. امروز فرصت تربیتی کم شده است. فرصت تعامل فرزندان با والدین در روز به ۵ دقیقه می رسد. در کنش ها می باشد که ارزش ها انتقال می یابد. وقتی تئوری ها را از غرب میگیریم، باید آنها را بومی کنیم. خانواده اکنون به جای دغدغه پوشش کامل فرزند خود، درگیر تحصیلات و درآمد و شغل او است. حتی اولین سؤالی که از خواستگاران در جلسات خواستگاری از سوی والدین صورت میگیرد، درآمد و شغل آنها است؟
🔺 چند درصد توانسته ایم نقشآفرینی کنیم؟ در گذشته مرجعیت دانستههای فرزندان ما، پدربزرگ، مادربزرگ، پدر و مادر و اطرافیان بود و الان مرجع فکری همه اینترنت شده است! الان الگوهای فرزندان ما چه کسانی هستند؟ متأسفانه دخترانی که پوشش کاملی در مدرسه دارند، مورد فشار هنجاری هستند! ۵۸ میلیون نفر بعد از انقلاب اسلامی متولد شده اند. چه برنامه ای برای آنها در خصوص پوشش مطلوب در نظر گرفته شده است؟ پوشش برنامهای برای سلامت اجتماعی و امنیت اجتماعی است. اخلاقیات در خلأ توسعه نمی یابد، بلکه در کنش ها و روابط متقابل شکل می گیرد. امروزه نمی توان مشکلات به وجود آمده و ناهنجاری های پوششی و رفتاری را صرفاً با کمک مراکز مشاوره حل نمود. چرا که کار از حد فرد گذشته است. برای مثال وقتی که باغ میوه را تالار و مجلس عروسی میکنند و اندرونی و بیرونی را یکی می کنند، می توان از فرد انتظار داشت که حریمها را حفظ کند؟ ساختار تغییر کرده است. در ساختار های امروزی، رعایت حجاب سخت می شود. عدم رعایت حجاب، امروزه مانند عبور از چراغ قرمز شده و دیگر یک ناهنجاری محسوب نمی شود!
🔺 چقدر خانواده محوری را به فرزندان خود انتقال می دهیم؟ حتی خود ما به فرزندان مان میگوییم که ازدواج نکن! زود بچه دار نشو! و فعلاً به تفریح بپرداز و به سفر برو و پول جمع کن!. اومانیزم چیزی را تولید می کند که می خواهد.
🔺 در تحقیقی که در سال 94 در مشهد و بر روی ۱۵۰۰ نمونه سرپرست خانوار انجام شد و با مصاحبه های نیمه عمیق در مناطق ۱۲ گانه مشهد صورت گرفت (۴۱ درصد مصاحبه شوندگان زن و ۵۹ درصد مرد) و در بین اقشار مختلف شهر مشهد انجام شده بود، در طی سؤالاتی تهدیدهای مختلف و آسیب های اجتماعی موجود در شهر، از مصاحبه شوندگان پرسیده شده بود. بعد از تجزیه و تحلیل اطلاعات، مشخص گردید که مردم شهر مشهد، تهدیدها و مسائل اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی را فراتر از مسائل سیاسی می دانند. در صورتی که به گونهای وانمود می گردد که مسائل سیاسی برای مردم اولویت بیشتری دارد. این اذعان در سطح نخبگانی مطرح می باشد. در این پژوهش، میزان تهدید مسائل فرهنگی اجتماعی اقتصادی و سیاسی سنجیده شد و نتایج نشان داد که پاسخگویان، تهدید مسائل فرهنگی را بسیار زیاد و زیاد عنوان نموده اند و در آسیب ها و تهدیدهای فرهنگی، ۲۰ درصد افراد، پوشش نامناسب را یک آسیب تلقی کرده بودند و ۱۸ درصد آنها تضعیف ارزش های اخلاقی و مذهبی را و ۱۵% تجمل گرایی را آسیب دانسته بودند. آسیب ها و تهدیدهای اجتماعی نیز، از دید شهروندان، شامل کاهش اعتقادات، سرقت، طلاق، زورگیری و غیره بود. اگر توصیف خوبی از مشکلات نکنیم، طبیعتاً تبیین خوبی هم نخواهیم داشت.
https://eitaa.com/umefafgaraei
💢 گزیدهای از برخی سوالات و نظرات اعضای حاضر در کارگروه
🔷آقای دکتر تقی پور: وقایع و رخدادهای پیش بینی شده و پیش بینی نشده را در نتایج در نوع پوشش و رفتار های افراد جامعه، تا چه حد ارزیابی میکنید؟
🔷آقای دکتر اسلامیان: ارائه شما صرفاً توصیف بود. آیا مدل یا الگویی برای خروج از این معضلات دارید؟ آیا برای آموزش و پرورش یا نهادهایی مثل صدا و سیما مسئولیتی را تعریف می کنید؟ کدام بخش مقاله شما جدید بود؟ مرز مسائل اجتماعی فرهنگی و سیاسی بسیار سخت می باشد.
🔷آقای دکتر حسنی: پژوهش صرفاً داده جدید نمیدهد، بلکه اطلاعات را نیز مستند می کند.
🔷آقای دکتر صابری فتحی: نظریه دکتر حسنی در این یک ساعت و زمان اندک درک نمی شود. توضیح اساس علمی پژوهشی، وابسته به مطالعه مقالات و پژوهش های صورت گرفته می باشد و در این زمان کم، ارائه تمام آنها امکان پذیر نمی باشد.
🔷آقای عطاری: موضوعی من را دچار تعارضاتی کرد. شما فردگرایی و جمعگرایی را کاملاً تفکیک می کنید، اما این تفکیک به آن معنا امکان ندارد. شما فرمودید که برای حل معضل ترافیک که یک مشکل جمعی می باشد، خودتان به تنهایی اقدام کردید و زودتر از وقت موعود، از منزل به سمت دانشگاه حرکت کردید؛ پس چطور می توان برخی مسائل را جمعی حل نمود؟ شما فرمودید اول باورها و انگارهها آسیب می بیند و بعد در رفتارها نمایان میشود؛ اما چرا باورها قبلاً آن گونه بوده و الان این گونه شده است؟ آمارهای شما نیز برای چهار سال پیش بوده و جامعه در این ۴ سال متفاوت شده است. به عقیده بنده آمارها با فرضیه شما تناقضاتی داشت.
https://eitaa.com/umefafgaraei
🔷آقای دکتر باغیشنی: شما فرمودید که باید از خانواده شروع کنیم؛ در دانشگاه که دانشجویان نیز مانند فرزندان ما هستند، چه راهکاری برای آنها دارید؟ حال که ساختار جامعه این وضعیت را خواسته، آیا باید همه چیز را رها کنیم؟
🔷آقای محمدی مقدم: مسائلی را بیان نمودید که با پژوهش، شکل علمی تری به خود گرفته بود. مقام معظم رهبری نیز این دغدغه ها را دارند و تمام این موارد را در سال ۱۳۹۱ در خراسان شمالی اشاره نموده بودند. در بیانیه گام دوم انقلاب نیز، سه سطر در خصوص سبک زندگی اسلامی ارائه نمودند. سبک زندگی فردی شهدا نیز مورد تأکید رهبری می باشد.
🔷آقای دکتر سعیدی رضوانی: سؤالی را که دارم قادر به تبیین درست آن نیستم. یک معما در این بین مطرح است. ساختارها بسیار پیچیده هستند. فرهنگ ما ساختاری است که در آن زندگی می کنیم. برای مثال می گویند فردی که یکی از بستگانش فوت می شود، دیگران برای آنها غذا تهیه کنند و این سبک زندگی اسلامی است. اما آیا ما می توانیم به اطرافیان در این شرایط بگوییم که برای ما غذا تهیه کنید و یا این قضیه برعکس است؟ باید با این ساختارهای پیچیده چه کرد؟آقای دکتر حسنی از دریچه ای نگاه کردند که میتوانند ساختارها را دقیق بررسی کنند. معماری محیط و غیره نیز ایجاد کننده ساختار هستند. وقتی ساختارها دارند به ما آموزش می دهند، چه می توان کرد؟ کتاب تا شهادت زندگی افرادی است که برخلاف انتظاری که از آنها می رفته زندگی کردند. جو و محیط باعث میشود که افراد تحت تاثیر قرار بگیرند. مثل حضور بدحجابان و گریه و شیون آنها در مراسم تشییع سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی.
https://eitaa.com/umefafgaraei
💢آقای دکتر حسنی:
🔺 فردگرایی و جمع گرایی نمیتوانند به طور مطلق غالب گردند. شهید بالاترین سطح دیگرخواهی است که خود را فدای دیگران می کند. برای انسان تردید به معنای مطلق وجود ندارد. اگر در پژوهشی مشخص کرد که از هر ۱۰۰ نفر پنج نفر دارای پوشش نامتعارف هستند، باید آن ۵ نفر را به مرکز مشاوره ارجاع داد. اما زمانی که این تعداد بیشتر گردد، دیگر مشکل فردی نیست که با ارجاع آنها به مرکز مشاوره مشکل را حل نمود. چرا که برای مثال، افرادی که در فرآیند ترک اعتیاد قرار می گیرند، مجدداً پس از مدتی به چرخه اعتیاد بازمیگردند! مسئله این است که اگر فرد گرایی و فردیت بود که دیگر او به اعتیاد برنمی گشت. مسئله این است که خانواده، محله و محل کار، چقدر او را پذیرفته اند؟
🔺 دوباره اجتماعی کردن افراد بسیار سختتر از جامعه پذیر کردن آنها می باشد. از نظر جامعه شناسی، ساختار، شامل نحوه ترکیب ارزش ها، باورها، قوانین و مقررات می باشد. تاریخ آزمایشگاه علوم انسانی است. طبق تحقیقات صورت گرفته از میان فارغ التحصیلان در سراسر دانشگاههای ایران و تمام رشته ها، ۶۰ درصد دانشجویان دختران و ۴۰ درصد پسران هستند. بنابراین در گذشته آینده ای نه چندان دور، ۲۰ درصد دختران باید با پسران با تحصیلات کمتر از خود، ازدواج کنند. هرکس به اندازه ظرفیت خود، باورها و ارزش ها را از آن خود میکند و شهید سلیمانی ظرف بزرگی داشت که توانست ارزش های بیشتری را در خود جای دهد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
#انتخاب
#زندگی_ما_حاصل_انتخاب_ما_است
#کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی
#انتشار_روزانه (1398/11/24)
#تأمل_سی_ام
✍️ #سندهای_بین_المللی و گاهی ملی!! با "#مفاهیم_والای_ملی" چه میکنند؟ 🧐🙄
1️⃣عوض کردن معنا: 😳😲
👈 عوض کردن معنای آموزش #پایداری از مقاومت و ایستادگی برابر متجاوزان به یادگیری آموزش توسعه پایدار 2030😠😔
2️⃣افزودن ناروا به #مفاهیم_مقدس: 😳😲
👈 قلب مفهوم "#کارگر" نمادِ زحمتکشی و کسب مال حلال با استفاده از واژۀ "کارگر جنسی" برای عمل شنیع "..." ! 😠😔
👈 قلب مفهوم "#ازدواج" به عنوان #مقدسترین پیمان الهی با سوءاستفاده از واژۀ "ازدواج سفید" برای عمل شنیع "همباشی سیاه"!😠😔
👈 قلب مفهوم "#اقلیت" به عنوان افراد مورد احترام جامعه یعنی "اقلیتهای مذهبی" با استعمال اقلیت جنسی (جنسیتی) برای حمایت از افراد به شدت منحرف "همجنس..."! 😠😔
3️⃣تقلیل وسعت مفهوم: 😳😲
👈 تخصیص اصطلاح #رفتار_جنسی_سالم به رفتار صرفاً دارای بهداشت جسمی وَ غفلت عامدانه!! از مشروعیتِ رابطه جنسی😠😔
🔊لطفاً با انتشار انتخاب، در این #تأمل_ها با ما همراه شوید💐
📚منبع: نشستهای تخصصی کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی
https://ishm.um.ac.ir/index.php?option=com_k2&view=itemlist&task=category&id=391:2019-09-22-09-05-20&Itemid=745&lang=fa
https://eitaa.com/umefafgaraei
#تربیت_جنسی_کودکان
#عزت_نفس
🔻 در نگاه نخست شاید ایجاد رابطه بین #عزت_نفس و #تربیت_جنسی عجیب به نظر برسد؛ اما عزت نفس یکی از مؤثرترین عوامل در تربیت جنسی است.
🔻 عزت نفس واکنش کلی یک فرد در ارزیابی احساسی و ذهنی اش در مورد #ارزش_خود است.
👈 در صورتی که شخصی "عزت نفس" خود را کاملاً بر طبق دستورات الهی تحصیل کند، دارای #نفس_مطمئنه می شود. در واقع، در صورت حصول #عزت_نفس_اسلامی همان "نفس مطمئنه" حاصل شده است.
💠 اثرات عزت نفس سالم
1️⃣شأن خود را با شأن دیگران یکسان دیدن
2️⃣در خواست کمک از دیگران در صورت نیاز به کمک
3️⃣مقاومت در مقابل تأثیرپذیری و سوء استفادۀ دیگران قرار گرفتن
4️⃣اعتقاد به برخی ارزشها و اصولها
5️⃣اطمینان به انتخاب
6️⃣مسئولیت اجتماعی
💠 برخی از نتایج عزت نفس کم
1️⃣خود انتقادی شدید و نارضایتی از خود
2️⃣دو دلی و ترس مبالغه آمیز از اشتباه
3️⃣حساسیت شدید نسبت به انتقاد و خشم در برابر منتقدان
4️⃣میل شدید به سرگرمی و عدم تمایل به فعالیت و تلاش
5️⃣کمال گرایی
6️⃣گناه عصبی، اغراق در گناهان گذشته
7️⃣بدبینی
8️⃣حسادت
9️⃣خصومت ورزی
🔻 براي تقويت عزت نفس فرزندمان، گاه روي شانه او بزنيم و بگوييم که چقدرعزيز است.
🔻 در آغوشش بگيريم و بگوييم: "دوستت دارم" و اسم او را با اضافه كردن "جان" و یا "آقا" و "خانم"، صدا كنيم.
🔻 توجه و ابراز عشق والدین، اولين منبع #تقويت #عزت_نفس است.
https://eitaa.com/umefafgaraei