💠 نشست اختتامیه دوره ضیافت اندیشه استادان دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد .
🔸این نشست عصر روز سه شنبه ۱۴ مرداد ماه ۱۴۰۴ در سالن جلسات EDC با حضور اساتید علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان دیدگاهها و هم چنین ارائه پیشنهادات و انتقادات اساتید در رابطه با دوره مذکور برگزار شد .
دفتر هم اندیشی استادان
دانشگاه علوم پزشکی همدان
📝 بیانیه کارگاه آموزشی “مبانی و مهارتهای آموزش طرح ضیافت اندیشه اساتید”
کارگاه آموزشی «مبانی و مهارتهای آموزش طرح ضیافت اندیشه اساتید» با هدف ارتقای توانمندیهای آموزشی و معرفتی اساتید دانشگاه، از تاریخ ۱۱ الی ۱۴ مردادماه ۱۴۰۴ به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار گردید.
در این کارگاه جمعی از اساتید علاقه مند و دغدغه مند در امر آموزش حضور داشتند و با رویکردی تخصصی به تبیین اصول و روشهای مؤثر در آموزش پرداخته شد و زمینهای مناسب برای تعامل علمی و تبادل تجربیات میان اساتید فراهم گردید.
در این کارگاه، محورهای اصلی بحث به مفاهیمی چون «یافت» و «دریافت»، شکلگیری نگرش و تقویت نگرش مثبت، اعتماد به نفس، ارزشآفرینی برای آینده ، احیای انگیزه در فرآیند یادگیری و مراحل پنجگانه تدریس اختصاص داشت. بهویژه، توجه خاص به شیوههای مواجهه با دانشجویانی معطوف شد که در وضعیت موسوم به “نسل Z ” قرار دارند؛ نسلی که با بهرهگیری گسترده از فناوریهای نوین به ویژه هوش مصنوعی، دارای الگوهای پردازشی و یادگیری متفاوتی نسبت به نسلهای پیشین هستند.
در همین راستا، کارگاه به بررسی راهکارهای اثربخش برای تعامل آموزشی با این نسل و تطبیق روشهای تدریس با نیازهای یادگیری آنان پرداخت.
از جمله عوامل آموزشی مؤثر بر انگیزه دانشجو میتوان به انگیزه و شیوه تدریس استاد، بهکارگیری روشهای نوین و مشارکتی در آموزش، ارائه بازخوردهای مؤثر و استفاده از شیوههای ارزیابی عادلانه و شفاف اشاره کرد. این عناصر، نقش مهمی در ایجاد تعامل فعال در کلاس، تقویت حس پیشرفت و افزایش درگیری ذهنی دانشجویان با فرآیند یادگیری دارند. شور درونی استاد برای آموزش، بهعنوان یک نیروی الهامبخش، میتواند فضای کلاس را به محیطی پویا، انگیزهبخش و یادگیریمحور تبدیل کند.
صفحه یک
ادامه در بخش بعدی...
ادامه از صفحه اول
جهت رفع چالشها و مسائل موجود در نظام آموزشی، توجه سیاستگذاران آموزشی به محورهای زیر مورد تاکید است:
۱. در حوزه آموزش و پرورش:
نظام آموزش و پرورش نیازمند بازنگری در ساختارها و فرآیندهاست. تمرکز صرف بر آزمون، نمرهدهی و اجبار، کارآمدی خود را در مواجهه با نسل جدید از دست داده است. ضروری است رویکردی مبتنی بر انگیزش درونی، یادگیری معنامحور و بهرهگیری از فناوریهای نوین در برنامهریزیهای کلان آموزشی دنبال شود.
۲. در حوزه آموزش عالی (دانشگاهها)
به روز رسانی و افزایش انگیزه اساتید از طریق عوامل زیر مورد تاکید است:
• جهت سرعت بخشیدن به پیشرفت دانش (مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری) کارگاه های آموزشی در حوزه های نوین همچون هوش مصنوعی برای اساتید تشکیل گردد تا انطباق هر چه سریع تر با نسل جدید امکان پذیر گردد. همچنین برگزاری کارگاههای مرتبط با علل کاهش انگیزه اساتید و راهکارهای مقابله با آن توصیه می گردد.
• ضروریست از نگاه سطحی و صرفا کمی به نقش اعضای هیئت علمی پرهیز شود و به جای ارزیابی صرفا بر اساس حضور فیزیکی به کار آمدی واقعی، انگیزه مندی و میزان تاثیر گذاری آموزشی، پژوهشی و اجتماعی ایشان توجه شود.
• بازنگری در نظام ارزشیابی اعضای هیئت علمی با تمرکز بر انطباق معیارهای ارزیابی با تحولات یادگیری و فناوری های نوین آموزشی مورد نیاز است.
• بهبود نظام پرداخت و توسعه امکانات رفاهی برای ارتقای معیشت اعضای هیئت علمی مورد توجه قرار گیرد و بازنگری جدی در سیاستهایی مانند «حق محرومیت از مطب» در حوزه های پزشکی صورت گیرد، این حق در عمل نباید مانعی برای فعالیت حرفهای استادان در حوزههای بالینی و فناورانه و از طرفی کاهش وضعیت رفاهی و معیشتی آنها گردد.
3.در حوزه سیاستگذاری کلان
برای تحول در نظام آموزشی کشور، تخصیص پایدار و هدفمند بودجه به آموزش ضروری است. سیاستگذاران باید با ارائه مشوقهای قانونی، از اساتید خلاق و کارآمد حمایت کنند. زیرساختهای فناوری آموزشی باید توسعه یابد و با سایر سیاستهای کلان (اقتصادی، فرهنگی و سلامت) همراستا گردد. همچنین استقلال و چابکی نهادهای آموزشی برای پاسخگویی به تحولات روز تضمین شود.
در پایان، از زحمات ارزشمند حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر کاظمی نماینده محترم مقام معظم رهبری، و نیز کارشناسان محترم آن نهاد در برگزاری این کارگاه، صمیمانه قدردانی مینماییم. همچنین از مدرس توانمند و ارزشمند، جناب آقای دکتر عبدالعظیم کریمی، بهعنوان یکی از اساتید برجسته و صاحبنظر در حوزه آموزش، تشکر مینماییم. پیشنهاد می شود این گونه سلسله مباحث آموزشی جهت استفاده اساتید و تعمق عمیق تر به مباحث آموزش ادامه یابد.
با تشکر
اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان شرکت کننده در طرح ضیافت اندیشه استادان
سرفصل مبانی و مهارتهای آموزش ویژه اساتید علوم بالینی
مرداد ماه ۱۴۰۴
صفحه دو