eitaa logo
عقلانیت انقلاب اسلامی
918 دنبال‌کننده
529 عکس
178 ویدیو
53 فایل
انقلاب اسلامی به زعامت امام خمینی، محصول حکمت و عقلانیت اجتماعی متفکران انقلاب اسلامی است که نمونه‌ی آن کتاب‌های «اصول فلسفه و روش رئالیسم» علامه طباطبایی و شهید مطهری و «طرح کلی اندیشه‌ اسلامی در قرآن» اثر آیت الله خامنه‌ای است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 فیلم/ علامه طباطبایی و صدور انقلاب فرهنگی از زبان آیت‌الله جوادی آملی 🔹علامه نه تنها نگذاشت مکتب های وارداتی مادی گری از دو بلوک شرق و غرب به ایران بیاید، بلکه کوشید با مصاحبه‌ها، با نامه، با جوابِ سؤال، با اعزام شاگردهای تربیت شده مکتبی، اسلامی را به دو ، مخصوصاً غرب برساند. 🔸قبل از اینکه مساله صدور انقلاب فرهنگی مطرح شود، این پیرِ خِرد کوشید با نوشتن شیعه در اسلام، دانشکده شیعه شناسی غرب را تغذیه کند. سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران _ ۱۳۶۰/۰۸/۲۹ https://eitaa.com/usul121
📌 نقدی بر روش تحصیل فلسفه آیةالله حسن رمضانی: 🔹متأسفانه روش تعلیم و تعلم فلسفه در زمان حاضر به این صورت استقرار یافته است که ابتدا بدایه و بعد نهایه و بعد منظومه را می‌خوانند و در نهایت سر سفره اسفار می‌نشینند. این روش بویژه در سال‌های نخست تحصیل فلسفه برای محصلین رشته فلسفه مشکلاتی به بار آورده و می‌آورد. زیرا و و تقریباً چکیده اسفارند و هم – همان‌طور که واضح است – حکمت متعالیه است و کسی که می‌خواهد فلسفه بخواند، نباید آن را با حکمت متعالی که عالی‌ترین و ناب‌ترین و دقیق‌ترین افکار فلسفی را در خود جای داده است، شروع کند؛ زیرا آن طور که لازم است، قدرت تلقی ندارد و نیز کسی که می‌خواهد به عنوان استاد آن را تفهیم کند، نمی‌تواند آن را برای یک مبتدی آن‌طور که باید القا کند. مباحثی که در ابتدای آمده است، مانند: اصالت وجود، تشکیک وجود، بساطت وجود، وجود ذهنی، اشکالات آن و … مباحث عمیقی است که ریشه در عرفان دارد و صحیح نیست که آن‌ها را در ابتدا برای کسی که هیچ سابقه‌ای در فلسفه ندارد و هنوز با مباحث فلسفی عرفانی آشنا نیست، مطرح کرد. 🔸پیامدها این رویه چند پیامد منفی دارد: ✔️نخست آنکه بسیاری از مبتدیان، مباحثی را که بدان‌ها اشاره شد، به خوبی درک نمی‌کنند و این خود سبب می‌شود که افراد کم کم دلسرد شده و فلسفه خواندن را رها کنند و عطایش را به لقایش ببخشند. ✔️دوم آنکه افراد مبتدی آن‌طور که باید نسبت به این‌گونه مباحث احساس نیاز نمی‌کنند؛ در نتیجه از خواندن فلسفه لذت نمی‌برند؛ چون با خود می‌گویند: وجود نه خدای من است، نه پیغمبر من است و نه دردی از دردهای من دوا می‌کند و نه مشکلی از مشکلات دینی جامعه را حل می‌کند. اصالت وجود به چه درد من می‌خورد؟ چرا باید وقت من صرف این‌گونه مباحث شود؟ 🔸و این برخلاف صورتی است که یک مبتدی، فلسفه را از حکمت متعارف شروع کند؛ مثلاً در کتاب ، قسمت الهیات، مطلب با این بحث شروع می‌شود که «کل محسوس موجود» آیا عکس این قضیه یعنی «کل موجود محسوس» نیز صادق است؟ یا اینکه خیر، عکس موجبه کلیه، موجبه‌ جزئیه است؛ یعنی «بعض الموجود محسوس». طلبه مبتدی این مسأله را به راحتی می‌فهمد و نیاز به آن را آن‌طور که باید احساس می‌کند و از خواندن فلسفه، لذت لازم را می‌برد. ✔️سوم آنکه رویه یاد شده موجب می‌شود که در بسیاری موارد برای افراد، برداشت‌های دور از واقعیت پیش آید که چه بسا تا پایان در ذهنشان باقی بماند و یا دست‌کم مدت مدیدی ذهن و فکرشان را به خود مشغول کند و پس از سالیانی بفهمند که در طول این مدت کله‌ بی‌صاحب می‌تراشیده‌اند، به شکلی که هم خود از تلقی صحیح بازمانده‌اند و هم دیگران را به اشتباه انداخته‌اند. 🔸روش صحیح تحصیل فلسفه برای اینکه ما با این مشکلات روبه‌رو نشویم، باید فلسفه را با خواندن یک دوره حکمت متعارف مشائی - که با فهم و استعداد افراد مبتدی مناسب است - شروع کنیم و بعد از آن به فراگیری ، که ناظر به است، بلکه نقدی است بر آن حکمت، بپردازیم و در کنار این‌ها باید مباحث کلامی را نیز پیگیری کنیم. https://eitaa.com/usul121
📌نقدی بر کتاب‌های درسی فلسفه آیة الله سید عزالدین زنجانی: 🔸کتاب و ... پس از مراجعت مـن بـه زنـجان نوشته شده‌ که به طور خلاصه و مختصر است. 🔹ولی به عقیده من‌ چندان برای مبتدی مـناسب نـیست،کتاب بسیار نفیسی است اما غرض‌ و مطلوب‌ را ایفاء‌ نمی‌کند چون مصادف بـود بـا اواخـر ایام ایشان، و این‌که مطلب‌ را توضیح دادن و سطح مطلب را پایین‌ آوردن و بحث‌ کردن و در خور فهم یک مبتدی کـردن خـودش وقـت‌‌ فراوانی‌ را‌ می‌گیرد. 🔸و کسی ‌که در زمینه مباحث اصول‌ چنین توفیقی را پیدا کرده مرحوم مـحمدرضـا مظفر است که ‌‌طلبه‌ قبل از ورود به رسائل و کفایه با مشکل‌ بسیاری روبرو می‌شود ولی آن‌ مرحوم‌ خـوب‌ از عـهده‌ این کار برآمده و دست مبتدی را گرفته تا فرا گرفتن‌ این دو کتاب‌ بـرایش هـموار شود، و در عین حال‌ کتاب بسیار ارزنده و جـامعی اسـت. 🔸امـا بدایه‌ الحکمه؛‌ پس از یک‌ دوره‌ تدریس دیدم کـه از آن غـموض مطلب‌ (پیچیدگی) کاسته نشده یعنی همان محذوری که‌ در تدریس منظومه یک معلم و اسـتاد نـسبت‌ به شاگردان احساس می‌کند هـمان در بـدایه هست، ولی در‌ عـین حـال کـتاب بسیار خوبی است. 🔹اما کتاب‌ نـهایه الحـکمه چکیده و خلاصه فلسفه است، بویژه‌ فلسفه متعالیه مرحوم صدرالمتألهین. درک و تدریس‌ آن آسان نـیست مـخصوصا ایشان مطلب را جامع‌ و کلی مثل‌ سـبک‌ شیخ در رسائل عنوان مـی‌کند و بـعد می‌فرماید «و ینبغی علی امور» و یـا مـی‌فرمایند «بتفرع علی هذا…» حال این تفریع چطور بر آن کلی‌ مترتب می‌شود، هنر مـی‌خواهد یـعنی هنر فلسفه، کتابی‌ است‌ بـسیار جـامع بـرای آنان‌که در فلسفه تـا حـد زیادی کار کرده بـاشند. ✔️نشریه کیهان فرهنگی، شماره ۶۸، آبان ۱۳۶۸ https://eitaa.com/usul121
پیام یکی از استادان علوم عقلی: بنده هم کاملا با این نکات موافقم. بخش زیادی از مظلومیت فلسفه در افکار عمومی حوزه به دلیل مواجهه خشک و سرد با فلسفه است. ای کاش اندیشه‌ای می‌شد. فکر می‌کنم راه حلش برداشتن این کتب نیست بلکه باید کتب حوزه برمذاق فلسفی و کاربردی تدارک دیده شود تا فرد که به می ‌رسد را با عمق جان بچشد. https://eitaa.com/usul121
📌علت مهجور شدن فلسفه آیت الله جوادی آملی: 🔸علت مهجور شدن فلسفه مقداری بی مهری طرفین دعوا است که بر سر فلسفه نسبت به یکدیگر اختلاف نظر داشتند، یعنی اگر حکیمان حرمت فقیهان را رعایت می کردند و فقیهان هم حرمت حکیمان را، این محذور پیش نمی آمد. 🔹جناب ابن عربی در جایی از فتوحات از فقها خیلی حق شناسی می کند، می گوید: فقها کار بسیار خوبی کردند که این علوم را اجازه ندادند که همگان در آن وارد شوند. برای اینکه اینها علومی است از حس دور، از خیال و وهم دور، از لفظ و استظهار دور، چنین علمی سهل التناول نیست. ایشان به این اعتبار از فقها حق شناسی می کند که از گسترش بی رویه ی این علوم جلوگیری کردند گرچه گله ای ضمنی هم دارد که چرا بالقول المطلق منع کردند 🔸این همان حرفی است که جناب بوعلی در اشارات دارد که «جل جناب الحق ان یکون...». 🔹علی ای حال هر وقت حکیمی آمده است جانب اندیشوران دیگر را رعایت کرده موفق بوده، مثل مرحوم میرداماد، شیخ بهایی، و مرحوم آملی، خوب ایشان هم شرح منظومه گفت هم کتاب فقه و اصول نوشت، و مرحوم آقاشیخ محمد حسین که شیخ و استاد ما بود. هر وقت بی مهری از طرفین و یا یکی از طرفین پدید آمد باعث مهجوریت فلسفه شد، 🔹و امام(ره) از کسانی بودند که توانستند جمع کنند به جمع سالم بین علوم نقلی و عقلی، یعنی هم جامع معقول و منقول بود، هم عقلا را و هم اهل نقل، مورد عنایت داشتند 📃منبع: حکمت صدرایی ماهیت و مختصات/ در گفتگو با آیت الله عبدالله جوادی آملی، مجله قبسات، زمستان 1377 و بهار 1378، شماره 10 و 11 . https://eitaa.com/usul121
📌پایداری در ترویج و گسترش فلسفه اسلامی (عبرت از حوزه مشهد) آیت الله خامنه ای: 🔹فلسفه‌ی اسلامی .. فقه اکبر است؛ پایه‌ی دین است؛ مبنای همه‌ی معارف دینی در ذهن و عمل خارجی انسان است؛ لذا این باید گسترش و استحکام پیدا کند و برویَد و این به کار و تلاش احتیاج دارد." آیت الله خامنه ای: 🔸در استحکام و پایداری این مرکز و این کانون اصلی تلاش کنید؛ این اساس قضیه است. نگذارید این مجمع عالی حکمت به نحوی از انحاء ضعیف شود؛ روزبه‌روز در تقویت این سعی کنید. این یک بنای مبارکی است که الحمدلله شماها همت کردید و این کار را راه انداختید؛ واقعاً «کشجرة طیّبة» است؛ منتها باید اصل آن را ثابت کنید. 🔸اگر چنانچه غفلت شود، اشتباه شود، کوتاهی شود، خدمت‌رسانىِ کم انجام بگیرد و همه‌ی آنچه که شماها دارید، برای حفظ و بقاء و استمرارِ اینجا به صحنه نیاید، از دست خواهد رفت یا ضعیف خواهد شد - که هم مثل از دست رفتن است؛ فرقی نمیکند - آن وقت پیدا خواهیم کرد. 🔹همین مشهدی که شما مثال زدید و تعجب میکنید که مشهد طالب و مایل مسائل حِکمی و فلسفی است، خب این مشهد یک روزی در کشور ما کانون حکمت بوده است. یعنی حکمای بزرگی در این شهر حضور داشتند؛ مثل مرحوم آقا بزرگ حکیم، پسرش آقا میرزا مهدی حکیم، یا مثل مرحوم شیخ اسدالله یزدی که عارف بود؛ اینها همه در مشهد بودند، مال دوره‌ی قبل از دوره‌ی اساتید ما هستند. یعنی پدر من، هم پیش مرحوم آقا بزرگ درس خوانده بود، هم پیش مرحوم آ شیخ اسدالله یزدی. طبقه‌ی قبل از ما و اساتید ما، اینها را درک کرده بودند قبل از اینها، مرحوم آ میرزا حبیب - عارف و حکیم - در مشهد بوده. یا مرحوم حاج فاضل سبزواری‌الاصلِ سَرخَروی در مشهد در عین حال که ملّا و مدرّس فقه و اصول بود، لیکن اهل حکمت بود. بنابراین مشهد مرکزِ اینجوری بوده. 🔸خب، ، توجه نکردند، یکباره از بین رفت؛ تبدیل شد به یک مرکز . یعنی ، اینجوری میشود. 🔹 به نظر من هنر بزرگ مرحوم علامه‌ی طباطبائی (رضوان الله تعالی علیه) این بود که پافشاری کرد و کار خود را در شرائط مختلف ادامه داد. حتّی طبق آن نقلهائی که ما شنیدیم - گرچه آن وقت هم بنده به ذهنم بود، منتها دقیق یادم نیست - هنگامی که ایشان «اسفار» را تعطیل کردند، همان جا در همان مسجد سلماسی «شفاء» را شروع کردند. خب، این یعنی استقامت. پس کار اول شما این است. ✍بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی 23/11/1391. https://eitaa.com/usul121
من به حوزه یک حرف اساسی دارم و بارها هم به آن‌ها گفته‌ام. حوزویان باید علوم روز را بیشتر فرا بگیرند. حتی بیست سال پیش من به مقام معظم رهبری پیشنهاد دادم پنج درصد از حوزویان بیایند و دکترای فیزیک یا دکترای زیست‌شناسی یا سایر علوم را کسب کنند. آن‌‌ها تا بر علوم مسلط نباشند، مسائل علوم را حس نمی‌کنند و اظهار نظرهای متقنی نمی‌توانند داشته باشند. باید علوم را یاد بگیرند، آن وقت می‌فهمند چقدر راحت می‌توانند جواب شبهات را بدهند. تجربه غرب چه بوده است؟ بگذارید مثالی بزنم. بهترین جواب‌ها به و را چه کسانی داده‌اند؟ یکی از بزرگ‌ترین کیهان‌شناسان زمان آقای پروفسور الیس داده است. آقای پروفسور دیوید آلبرت در دانشگاه کلمبیا داده است. آدم‌های تراز اول در علم جواب داده‌اند. چون آن‌ها در فیزیک تخصص دارند، با طرف مقابلشان زبان مشترک دارند و زبان همدیگر را می‌فهمند. آن‌ها می‌فهمند که طرف مقابل دارد یک فلسفه‌ای را به جای فیزیک می‌گذارد. اگر زبان مشترک نداشته باشید، نمی‌توانید آن‌ها را قانع کنید که بفهمند چیزی را که می‌گویند از فیزیک برنمی‌آید، بلکه از مفروضات فلسفی آن‌ها می‌آید. ✍پرفسور مهدی نقل از: کانال حوزه علمیه تمدن ساز https://eitaa.com/usul121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شمس الوحی 🔹 سالروز رحلت علامه طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) است كه این بزرگوار در بخش های حكمت و كلام و فلسفه و تفسیر تقریباً سفره ‌ای پهن كرده است كه در این نیم قرن اكثری دست به قلم ‌ها عائله ایشان‌ اند. 🔹 ماهی دو بار سوار همین اتوبوس می ‌شد می‌ رفت تهران تا با این برادران دانشگاهی عزیز بنشیند شبهه ‌های آنها را بشناسد و پاسخ بدهد. این پیرمرد برود گاراژ سوار ماشین كرایه ‌ای بشود ، تنها برود تنها بیاید، این كارها كارهای عادی نیست! خب انسان تا شبهه را نشناسد كه نمی‌ تواند پاسخ بدهد. به استقبال شبهه بروید، شبهه است اینها شرّ بالعرض است شرّ بالذات نیست. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1376/08/23 https://eitaa.com/usul121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 چهره نورانی و جذاب علامه طباطبایی و خواندن قسمتی از اشعارشان 👈 من خس بی سر و پایم که به سیل افتادم آن که می‌رفت مرا هم به دل دریا برد https://eitaa.com/usul121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰علامه طباطبائی مردی که صد سال آینده به ارزش او پی میبرند. 🔸مردی است که صد سال دیگر باید بنشینند و آثار او را تجزیه و تحلیل کنند و به ارزش او پی ببرند. 🔰 این مرد واقعاً یکی از خدمتگزاران بسیار بسیار بزرگ اسلام است. ❄️۲۴ آبان گرامی روز بزرگداشت آیت الله علامه سید محمد حسین طباطبائی❄️ به نقل از: کانال جامع اندیشه های شهید مطهری https://eitaa.com/usul121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | سرآمد اخلاق و فلسفه 🔻رهبر انقلاب: «مرحوم علامه‌ی طباطبایی رضوان الله تعالی علیه چراغ علوم عقلی را در قم روشن کرد و ادامه داد و با مشکلات ساخت.» ۱۳۸۹/۸/۲ 🔁 به مناسبت ۲۴ آبان؛ سالروز رحلت علامه طباطبایی 📥 کیفیت اصلی: khl.ink/f/44008 💻 @Khamenei_irnews https://eitaa.com/usul121
📌 ضرورت قدردانی از نقش آیت الله خامنه ای در گسترش فلسفه (به مناسبت روز جهانی فلسفه) 🖌علامه آیة الله مصباح یزدی: 🔹بنده وظيفه خود مي‌دانم كه از نقش مقام معظم رهبري در تأييد فلسفه، صميمانه تشكر كنم و براي ايشان دعا كنم. 🔸مسئله اينجاست كه اگر اساتيد دانشگاه از فلسفه بحث كنند مشكلي را ايجاد نمي‌كند؛ اساتيد حوزه هم يك كسي است؛ استاد فلسفه در حوزه است و درس خودش را مي‌گويد. اين حمايت كردن او از فلسفه و تأييدش مشكلي ايجاد نمي‌كند؛ اما يك كسي در آن مقامي كه ايشان دارند، به حكم پدري و خلاصه اشراف كاملي كه بر همه جهات كشور دارند و بايد همه جهات را در نظر بگيرند شرح و تعديل كنند تا يك سخني بگويند و حركتي انجام بدهند. 🔹در مقام مرجعيت، در مقام رهبري، آن هم كسي كه خودش از مشهد برخاسته، اين‌چنين عرض كنم اين كه كار بسيار است و كاري است كه بنده هيچ تفسيري ديگر براي آن ندارم جز انجام يك كه از اخلاص كامل ايشان سرچشمه گرفته است؛ وگرنه هيچ لزومي نداشت كه ايشان در اين باره صحبت كنند؛ اگر صحبت نمي‌كرد نه به مرجعيت ايشان بر مي‌خورد و نه به رهبري‌شان. چرا بايد حرفي بزند كه كساني در برابر او موضع بگيرند و اين را يك نقطه ضعفي برايش تلقي كنند؟ در گوشه و كنار اين گونه افراد وجود دارند. با اين وجود چرا آقا بايد اقدام به چنين كاري كند و بر آن اصرار ورزند؟ 🔸 حتي شنيدم در اين زمينه كمابيش گفت‌وگويي با برخي از مراجع داشتند و ايشان توضيح دادند كه اين كار اهميت دارد و بايد انجام بشود. 🔹اين كار بسيار بزرگي است و به نظر بنده جا دارد كه باز حالا خودمان بدانيم دست‌كم پيش خودمان از اين كار قدرداني كنيم؛ حالا چه اندازه صحيح باشد در جلسات هم گفته شود و اشاره‌اي شود يا نه، من عقلم نمي‌رسد، هرچه خود آقايان صلاح بدانند؛ اما ما در مقام يك طلبه وظيفه داريم فراموش نكنيم كه اين كار بسيار بزرگي است. 🔸شما كدام مرجع را مي‌شناسيد كه چنين نقشي را ايفا كرده باشد؛ يعني به خودش جرأت دهد كه بيايد در اين مسئله اظهارنظر كند؛ آن هم با تأكيد بسيار و در سخنراني عمومي. حالا اگر يك‌بار يك جايي سفارش مي‌كرد باز يك حرفيست؛ اما ايشان در سخنراني عمومي بارها دربارة فلسفه و تشويق طلبه‌ها به اينكه فلسفه را دنبال كنند و فلسفه ضرورتي دارد و حتي با مراجع در اين زمينه بحث كردند. اين كار بسيار است. به نظر من اين است كه اگر جا داشته باشد و فرصتي پيش بيايد بايد از ايشان قدرداني كرد. 🔹داستاني به يادم آمد كه به مرحوم آقاي طباطبايي هم مربوط مي‌شود كه باز شكر نعمت وجود مقام معظم رهبري است؛ خداي متعالي چه كسي به ما داده است.يك وقت خود ايشان مي‌فرمودند كه من اين را از لب‌هاي خود ايشان شنيدم. بي‌واسطه فرمودند: من هر شب يك سورة (انا فتحنا) مي‌خوانم ثوابش را هر شب به روح و برادرشان هديه مي‌كنم. 🔸اميدواريم خداي متعال به همه ما توفيق دهد كه به بركت اين انقلاب و خون‌هايي كه براي احياي اسلام و ارزش‌هاي اسلامي ما نثار شده است، براي شكرانه اين نعمت بتوانيم قدم‌هايي برداريم و فرصت‌ها را غنيمت شماريم تا هم اداي دين كرده باشيم و هم بهره بيشتري از اين فرصت نصيبمان شود؛ چون معلوم نيست اين فرصت‌ها تا كي ادامه يابد و اين نعمت‌ها هم‌چنان استمرار داشته باشد منبع: سخنان منتشر نشده در جمع مسئولان همایش روز جهانی فلسفه 1388 https://eitaa.com/hekmat121
المیزان از زبان علامه.mp3
3.69M
🔸تفسیر المیزان از زبان علامه طباطبایی رحمت‌الله‌علیه «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ ۚ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا»(سوره نساء،‌آیه۸۲) نقل از: «مدرسه معارف علامه طباطبایی» https://eitaa.com/usul121
40.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥سیر علمی و عملی علامه طباطبایی از زبان مرحوم آیت الله مرعشی نجفی در سال 1361 🔺 توفیقِ تفسیر قرآن به قرآن در کنار تفسیر به عقل و نقل، نصیب ایشان شد و خود ایشان این توفیق را محصول توسل به قبر مبارک حضرت سیدالشهداء علیه السلام می دانستند. 🛎 اسم مبارک سیدالشهدا علیه السلام که می آمد، دیگر مالک خودش نبود! https://eitaa.com/usul121
🗞 ششصدوهشتادو نهمین شماره هفته‌نامه افق حوزه منتشر شد+ دانلود👇 hawzahnews.com/news/991815 https://eitaa.com/usul121
📌یک مجموعه ی نوری ماجرای دیدار عارف وارسته حاج اسماعیل دولابی با مقام معظم رهبری سیدعلی‌اکبر پرورش نقل می‌کند: 🔸در جلسه آخری که ایشان با مقام معظم رهبری دیدار داشتند پیرامون مسائل زیادی صحبت کرده بودند منتهی حاج آقا نبوی به بنده می‌فرمودند: کاری که تا به حال مرحوم دولابی نکرده بود و کسی هم ندیده بود، این بود که در جلسه آخر هنگامی که به رهبر نزدیک شدند دست آقا را گرفتند و بوسیدند و این خیلی عجیب بود، چون ایشان نه مریدباز و مریددار بودند و نه کسی بودند که تواضع بی‌جایی انجام دهند. 🔹اما دست مقام معظم رهبری را بوسیدند و فرمودند: ایشان خیلی هستند و حتی به خود بنده می‌فرمودند که سرعت ایشان (مقام معظم رهبری) در گرفتن بسیار بالاست و خیلی سریع و لحظه به لحظه به نورانیت‌شان افزوده می‌شود و حتی در مسائل سیاسی نیز ایشان اینچنین هستند گفتند با این وصف بنده لایق و اصلح از ایشان سراغ ندارم. 🔸این تعبیر را مرحوم دولابی نیز در مسائل عرفانی برای‌شان به کار می‌برند می‌فرمودند: ایشان (رهبر معظم) یک است که با سرعت بر نورانیتشان افزوده میشود و خداوند متعال در این راه افاضات زیادی به ایشان دارند و حتی در جریانات نخست وزیری و پیش از رهبری آقا هنگامی که در مسایل سیاسی عده‌ای ایشان را اذیت می‌کردند مرحوم دولابی می‌فرمودند: اگر ایشان (آیت الله خامنه‌ای) را دیدید بگویید نگران نباشید. این‌ها برای آن است که شما آبدیده‌تر شوید و تمام این برنامه‌ها فقط برای تعالی شخص شما است. https://eitaa.com/usul121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌چیزی که به عقل ما نمی رسید چگونه باید حل کرد... یک نمونه از ثمره اعتنا به پیشنهاد امام جامعه... https://eitaa.com/usul121
🗞ششصدونودمین شماره هفته‌نامه افق حوزه منتشر شد+ دانلود PDF👇 https://hawzahnews.com/xbsFw https://eitaa.com/usul121
🔴ظلم به انقلاب 🔹بزرگترین ظلم به یک انقلاب اصیل این است که افراد کم مایه با تفکرات التقاطی و مشهور به انقلابی‌گری به‌واسطه هنرمندی تبلیغاتی، متفکر انقلاب محسوب شوند و در کنار متفکران اصیل جا زده شوند و اشتباهات فکری و خرابکاری‌های آنها به پای انقلاب جریان اصیل انقلابی نوشته شود و اگر کسی منصفانه و یا غیر منصفانه آنها را نقد یا تخریب کرد، نقد و تخریب آنها را در عرصه عمومی و با جنجال رسانه‌ای نقد و تخریب انقلاب جا زده شود. 🔹در حالی که نقد و افشای جریان التقاط نزد مردم و شناسایی هوچیگری و خراب کاری این افراد به اسم انقلاب و اصلاح و یا عدالت یکی از موهبت های وصف ناپذیر به جریان انقلابی اصیل است تا مسیر خود را از تفکرات التقاط و سلبریتی‌های_سیاسی جدا کند و به بازسازی عقلانی خود بپردازد. 🔹هر انقلابِ اصیلی را فقط و فقط با رهبران و متفکران اصیل آن که به مبانی، آرمانها، اهداف و اصول راهبردی و عملیاتی ان معتقدند و به تفسیر ناب و اصیل آن می‌پردازند باید شناخت و هر شخص مدعی دیگری اعم از منبری و غیر منبری، سلبریتی_سیاسی و فعال رسانه‌ای ... را باید با آنها مقایسه و تطبیق کرد و به میزان نزدیکی به جریان اصیل محترم دانست و به میزان جدایی و افتراق فکری و تمایز رفتاری، نقد جدی و عالمانه شوند و در صورت اصرار بر آن تفکرات متفاوت و رفتارهای متمایز به همان میزان به تبیین انحرافات و اشتباهات آنها پرداخت. 🔹راز دوام و بقای هر انقلاب اصیل اجتماعی و مکتب فکری، در فکر و اندیشه و عمق نظری رهبران و متفکران آن انقلاب است. به هر میزان و به هر بهانه‌ای که ساده‌اندیشی، التقاط، انحراف و هوچیگری و ... در جریان اصلی آن نفوذ کند و جای تفکر اصیل و متفکران حکیم آن را بگیرند، انقلاب با زخم‌ها و مشکلات و بحرانهای اجتماعی روبرو خواهد شد و دشمنان و رقیبان نیز از این ضعف فکری سوء استفاده می‌کنند و با بهره گیری از ان زخم‌ها، خطاهای فکری و اشتباهات رفتاری به انقلاب ضربه می‌زنند. https://eitaa.com/usul121
01_فلسفه و روش تولید علوم انسانی اسلامی.mp3
32.81M
🖇آشنایی با فلسفه و روش تولید علوم انسانی اسلامی 🎤استاد سید مهدی موسوی ✅جلسه اول 📅پنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ 💾مرکز آموزشی _تربیتی الهادی علیه السلام https://eitaa.com/usul121
02_آشنایی با فلسفه و روش تولید علوم انسانی اسلامی.mp3
38.71M
🖇آشنایی با فلسفه و روش تولید علوم انسانی اسلامی 🎤استاد سید مهدی موسوی ✅جلسه دوم 📝تاریخچه ادوار علم در اسلام 📅پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ 💾مرکز آموزشی _تربیتی الهادی علیه السلام https://eitaa.com/usul121
آشنایی با فلسفه و روش تولید علوم انسانی اسلامی_03 .mp3
44.65M
🖇آشنایی با فلسفه و روش تولید علوم انسانی اسلامی 🎤استاد سید مهدی موسوی ✅جلسه سوم 📝لوازم اجتماعی تولید علوم انسانی اسلامی،نگاهی گذارا به وحدت ملل اسلامی و حوزه و دانشگاه در اینقضیه،مقتضیات حرکت بسوی تولید علوم انسانی اسلامی 📅پنجشنبه ۴آذر ۱۴۰۰ 💾مرکز آموزشی _تربیتی الهادی علیه السلام https://eitaa.com/usul121
falsafe va ravesh tolid oloum eslami_04.mp3
45.02M
🖇آشنایی با فلسفه و روش تولید علوم انسانی اسلامی 🎤استاد سید مهدی موسوی ✅جلسه چهارم 📝نگاه به مبدا حرکت با شناخت تمدن های موجو د مخصوصا تمدن فعلی غرب 📅پنجشنبه 11آذر ۱۴۰۰ 💾مرکز آموزشی _تربیتی الهادی علیه السلام https://eitaa.com/usul121