🔹حسن روحانی در مرداد ماه ۱۳۸۴، روزهای پایانی مأموریت خود در سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی طی نامه ای تاریخی خطاب به محمد البرادعی دبیر کل سابق سازمان انرژی اتمی گزارشی از روند فراز و فرود پرونده هسته ای ایران ارائه کرده است که خلاصه آن نشان می دهد روند دو سال مذاکرات هسته ای در دولت اصلاحات با سه کشور اروپایی به طور کامل به «شکست» رسید و در حالی که جمهوری اسلامی ایران تمامی تعهداتش را در این مدت اجرا کرد و بسیاری از تاسیسات هسته ای خود را به حالت تعطیلی و تعلیق در آورد، سه کشور اروپایی حتی یکی از تعهداتشان را نیز اجرایی نکردند.
🔹حسن روحانی در کتاب " امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای" صفحات ۵۸۰ تا ۵۸۸ می نویسد: "متأسفانه، در مقابل اگر نگوییم هیچ، ایران مابهازای بسیار اندکی دریافت کرد و بارها اقدامات اعتمادساز خود را افزایش داد و تنها در عوض آن، با قولهای انجام نشده و درخواستهای بیشتر روبه رو شد. قولهای اکتبر ۲۰۰۳[مهر۱۳۸۲] سه کشور اروپایی دربارهی همکاری هستهای، امنیت منطقهای و منع گسترش، هنوز حتی بررسی هم نشدهاند.
🔹 تعهد فوریهی ۲۰۰۴ [بهمن۱۳۸۲]سه کشور اروپایی که به عنوان مابه ازای گسترش تعلیق به مونتاژ و تولید قطعات ارائه شده بود و بر مبنای آن سه کشور متعهد شده بود که "تلاش فعالانه به عمل آورند تا تلاشهای ایران در اجلاس ژوئن ۲۰۰۴[خرداد۱۳۸۳] شورای حکام شناسایی شده، به شکلی که شورا بعد از آن تنها بر مبنای گزارش مدیرکل، هرگاه و اگر براساس رویهی عادی اجرای قرارداد پادمان و پروتکل الحاقی ضروری دانست، عمل کند" تحقق نیافت تا اینکه ایران در نوامبر ۲۰۰۴ [آذر۱۳۸۳]موافقت نمود تعلیق داوطلبانهی خود را بیشتر گسترش دهد، به نحوی که تأسیسات تبدیل اورانیوم را که به وضوح توسط دبیرخانهی آژانس به عنوان خارج از شمول هرگونه تعریف از "فعالیتهای مربوط به غنیسازی" تعیین شده بود؛ دربرگیرد.
🔹سه کشور اروپایی/ اتحادیهی اروپا هنوز به تعهد خود در موافقتنامهی نوامبر ۲۰۰۴[آذر۱۳۸۳] پاریس مبنی بر شناسایی "اجرای بدون تبعیض حقوق ایران براساس معاهدهی منع گسترش مطابق با تعداتش براساس این معاهده" عمل نکردهاند.
🔹 پس از گذشت بیش از سه ماه مذاکره بعد از موافقتنامهی پاریس، آشکار شد که سه کشور اروپایی/ اتحادیهی اروپا خواهان تطویل مذاکرات و احتمالاً عدم دستیابی به نتیجه مطلوب هستند و بنابراین، نمیخواهند در برابر حق غیرقابل انکار ایران برای از سرگیری فعالیت غنیسازی تسلیم شوند و انگیزه یا توانایی ارائهی طرح خود دربارهی تضمینهای عینی ماهیت صلحآمیز برنامهی هستهای ایران و نیز تضمینهای محکم دربارهی همکاریهای اقتصادی، فناوری و هستهای و تعهدات محکم دربارهی مسائل امنیتی را نیز ندارند.
🔹اکنون مشخص است که مذاکرات، آن گونه که در توافقنامهی پاریس خواسته شده بود، در حال پیشرفت نیست و این به دلیل خط مشی سه کشور اروپایی/ اتحادیهی اروپا در طولانی نمودن مذاکرات بدون کمترین تلاش برای حرکت به سوی برآورده ساختن تعهداتشان، طبق توافقنامههای تهران و پاریس میباشد. این استمرار کشدار منحصراً معطوف به تأمین این مقصود است که تعلیق را تاجایی که امکان دارد حفظ کند، تا آن را در عمل به توقف تبدیل نماید. این، برخلاف روح و مفاد توافقنامهی پاریس میباشد و در راستای اصول مذاکرات با حسن نیت قرار ندارد.
🔹تعلیق، برای مدت نزدیک به ۲۰ ماه با تمام عواقب اقتصادی و اجتماعی که آثار آن متوجه هزاران خانوار بوده، حفظ شده است. سه کشور اروپایی/ اتحادیهی اروپا در رفع هیچیک از ابعاد گوناگون محدودیتهای مربوط به دستیابی ایران به فناوری پیشرفته و هستهای موفق نبودهاند.
در حالی تمامی این اتفاقات و تجربه های تلخ تاریخی از نقص عهد اروپایی ها پیش روی ماست و جالبتر آنکه در تمامی موارد فوق حسن روحانی مسئول مذاکرات بوده است ، که روحانی مجددا در حال تکرار همان مسیرگذشته است و از برجام و ادامه مذاکرات با اروپایی ها می گوید. اروپایی هایی که بقول حسن روحانی نه تنها ضمانت واقعی نمی دهند، بلکه در برابر تعلیق و بازدید از مراکز نظامی و پذیرش پروتکل الحاقی کاری جز ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت نکردند.
🔺امروز مجددا باید ایستاد و نگریست که حسن روحانی از تاریخ عبرت می گیرد یا قرار است از یک سوراخ دوبار گزیده شود؟!
✍ #علیرضا_فقیهی_راد
🔴 مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران
🔴 @ut_edalatkhahi
🔴 عدالت اجتماعی بهترین مرگ بر آمریکاست!
🔻 آمریکا و اروپا این روزها مشغول تعیین بایدونباید و تهدیدوتحریم امنیتی، سیاسی، اقتصادی و نظامی علیه ایران هستند. مسئله، دشمنی همیشگی آمریکااروپا نیست بلکه ابتنای پیداوپنهان دشمنی همه جانبه بر زمینه اجتماعی است، یعنی دشمن خارجی به پشتوانه نارضایتی اجتماعی داخلی به دنبال امتیاز در سایر ابعاد است و حتی مبتنی بر تبعیض واقعی تعمیق یافته درونی مانند شکاف طبقاتی فاحش است که می تواند بر تبعیض توهمی تحمیق شده همچون نسبت مقاومت منطقه و ملت ایران هم تکیه کند.
🔻 هرچند نارضایتی اجتماعی تا حد زیادی ناشی از ضعف های اقتصادی و سیاسی است اما اصل مشکل، وضعیت تبعیض آمیز اجتماعی است که منجر به نارضایتی جمعی شده و فرصت بهره برداری سازشکاران درونی و دشمنان بیرونی را می دهد، وگرنه اگر عدالت اجتماعی در وضعیت رضایت بخشی قرار داشته باشد، جامعه هم مدارای اقتصادی بهتری خواهد داشت و هم حمایت سیاسی بیشتر، و در نتیجه پشتوانه لازم برای امنیت درونی و اقتدار نظامی در برابر دشمنان خارجی فراهم شده و در مجموع به موفقیت انقلاب در داخل و خارج منجر خواهد شد.
🔻 جامعه عادلانه عامل امنیت داخلی و مقوم سیاست خارجی است. در واقع عدالت اجتماعی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به اهداف انقلاب اسلامی در کشور، منطقه و جهان کمک خواهد کرد، از یک طرف رضایت و حمایت و وحدت درونی که مهم ترین عامل موفقیت بیرونی است را فراهم می کند و از طرف دیگر به تعبیر شهید بهشتی همچون الگویی موفق برای صدور انقلاب عمل خواهد کرد و از طرفی به سازشکاران و دشمنان فرصت سوء استفاده نخواهد داد.
🔻 البته منظور، مطلوبیت عدالت اجتماعی وهمی به قیمت تحمیل ریاضت اقتصادی ناشی از ناکارآمدی و ناتوانی نیست بلکه اتفاقا عدالت اجتماعی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی منجر به پیشرفت اقتصادی هم خواهد شد؛ جامعه ای که عدالت را لمس کند نه تنها قناعت بیشتری داشته بلکه معاونت و مجاهدت بیشتری در زمینه اقتصادی خواهد داشت، و البته برعکس آن نیز صادق و متأسفانه واقع است، یعنی بسیاری از کوتاهی ها و بی همتی ها و حتی فرار سرمایه و توانایی ها ناشی از احساس بی عدالتی است.
🔻 هرچند این مسائل تازگی چندانی ندارد اما امروزه دشمن بیش از پیش تهدید نظامی، تحریم اقتصادی، تهاجم فرهنگی و حتی تحقیر هویتی را با سوءاستفاده از مشکلات اجتماعی که عموما ناشی از ضعف یا خیانت مسئولین داخلی است پیگیری می کند، و سوار بر بستر اجتماعی به هجمه فرهنگی و امنیتی و سیاسی و اقتصادی می پردازد.
🔻 بنابراین امروز کلید حل پایدار مشکلات امنیتی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و حتی معنوی کشور در بعد داخلی و خارجی؛ عزم و عمل ساختاری و جمعی و فردی در جهت عدالت اجتماعی است. نقطه عطف این تلاش اعتمادساز، مبارزه سیستماتیک و رسانه ای با فسادها و فاسدان بزرگ اقتصادی است، به ویژه مهره های مهمی که وجهه و هویت سیاسی، اجتماعی و حتی مذهبی برجسته ای دارند. این مبارزه تنها با هدایت رهبری و همت مسئولین و همکاری عدالتخواهان دانشجویی و حوزوی و حمایت رسانه ای و مردمی محقق خواهد شد.
✍ #کیوان_سلیمانی
🔴 مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران
🔴 @ut_edalatkhahi
🔴 نه دوقطبی برجامی نه برجام اروپایی!
♦️ بخش های کمترمنتشرشده از بیانات اخیر رهبر انقلاب اسلامی:
🔸 در قضیّهی برجام، در مواجههی با برجام حتماً لازم است که عناصر سیاسی، عناصر مدیریّتی، عناصر مطبوعاتی و فرهنگی از سرزنش یکدیگر پرهیز کنند؛ این کار را نکنید. نقد، انتقاد صحیح، منصفانه، عاقلانه، ایرادی ندارد، مسئولین هم باید به انتقادها گوش بدهند؛ امّا اینکه همدیگر را سرزنش کنیم، اهانت کردن، هتک حرمت کردن، متّهم کردن، اینها باید از بین [برود]؛ یک دودستگی و دوقطبی براساس برجام به وجود نیاید. حالا یک حرکاتی است که باید انجام بدهیم، یک فعّالیّتی است باید انجام بدهیم که حالا من یک اشارهای کردم و میکنم؛ این به جای خود محفوظ؛ [امّا] وحدت را، اتّحاد را، همدلی را، همزبانی را در این قضیّه نقض نکنیم؛ این هم یک نکتهی اساسی است.
💠 خب، حالا با توجّه به آنچه عرض کردیم، نحوهی مواجههی با برجام از این پس چهجوری باید باشد؟ چند نکته را من اینجا ذکر کردهام.
🔸 نکتهی اوّل این است: ما در مواجههی با این قضیّه، قضایا را واقعبینانه بسنجیم؛ دل خودمان را خوش نکنیم به احتمالات و چیزهایی که گفته میشود، ذکر میشود و معلوم نیست که واقعیّتی پشت سرش باشد یا اطمینانی به آنها نیست؛ واقعبینانه بسنجیم، واقعبینانه هم به مردم منتقل کنیم. اینکه ما در قضایای اوّلِ مذاکرات در ذهنمان بود و خودمان تصوّر کردیم و به دیگران هم گفتیم که «بله، اگر ما مذاکره کنیم، صد میلیارد دلار پول وارد کشور میشود»، خب این یک معنایی دارد؛ برای کشور ما صد میلیارد مبلغ معتنابهای است، مبلغ مهمّی است، اصلاً بکلّی میتواند خیلی از مشکلات کشور را برطرف کند؛ این واقعیّت نداشت. حالا رئیسجمهور وقیح آمریکا هنوز میگوید که ما ۱۰۰ میلیارد، گاهی میگوید ۱۵۰ میلیارد به ایران دادیم؛ شما غلط کردید دادید! شما کِی به ایران [پول دادید]؟ یک دلار هم شماها ندادید به ایران. خود ما هم در واقع به یک نحوی باور کردیم این ۱۰۰ میلیارد را؛ خب این گمان [بود]، تصوّر بود، توهّم بود، واقعیّت نداشت. بایستی مراقب باشیم آنچه را برای آیندهی خودمان و منافع خودمان و عوض هزینههایی که میپردازیم مشخّص میکنیم، واقعیّت داشته باشد و همان واقعیّت را بفهمیم و همان واقعیّت را هم صریح با مردم در میان بگذاریم.
🔸 بنده این را به شما عرض بکنم، امروز اقتصاد کشور را از راه برجام اروپایی نمیشود درست کرد؛ اقتصاد کشور از این راه درست نخواهد شد. قرائن فراوانی دارد که همین حالا دارید مشاهده میکنید: بعضی از شرکتهای قابل توجّهِ غربی اعلان میکنند که خواهند رفت، بعضیها رفتهاند، بعضیها میگویند معلوم نیست چهکار کنیم؛ رؤسا و مسئولین دولتهای غربی، همینجور حرف میزنند؛ آلمان یکجور، فرانسه یکجور، آن یکی یکجور. بحثِ تصحیح کار اقتصادی کشور را از راه برجام اروپایی نمیشود درست کرد. حالا برجام اروپایی یک مقولهای است امّا برای اقتصاد به آن نباید دل بست؛ اقتصاد راههای دیگری دارد که حالا من اشارهای خواهم کرد. این یک نکته است.
🔴 مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران
🔴 @ut_edalatkhahi
🔴 عدالت عامل پیشرفت، امنیت و محبت
🔸 برخلاف رویکرد سودجویانه توسعه گرایان که عدالت را مزاحم و مانع پیشرفت تصور می کنند، حضرت علی علیه السلام عدالت را بهترین عامل عمران و پیشرفت می دانند:
💎 ما عمرت البلدان به مثل العدل. هیچ عاملی مانند عدالت، باعث پیشرفت و آبادانی سرزمین ها نمی شود.
🔸 برخلاف رویکرد سخت گیرانه محافظه کاران که عدالت و عدالتخواهی را مخل امنیت حکومت و دولت تصور می کنند، حضرت علی علیه السلام عدالت را بهترین عامل امنیت دولت و حکومت میدانند:
💎 لن تحصن الدول استعمال العدل فیها. هیچ عاملی مانند عدالت، دولت ها را محافظت نمی کند.
🔸 برخلاف رویکرد سهل گیرانه صلحِ کل خواهان که عدالت را مخالف محبت تصور می کنند، حضرت علی علیه السلام عدالت را عامل محبت می دانند:
💎 العدل یستدیم المحبه. عدالت محبت ایجاد می کند.
♦️ این وضعیت درباره قدرت، رضایت، مقاومت، رحمت، برکت، ثبات، تعاون و... هم صحت دارد و می توان برای تمام موارد این فهرست را بر اساس احادیث حضرت علی (ع) تکمیل کرد.
✍ #کیوان_سلیمانی
🔴 مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران
🔴 @ut_edalatkhahi
🔴 عدالتخوانی_عدالتخواهی علیه انتحاری_امنیتی!
⭕️ «من طلبکارم» علیه «تو چکاره ای؟»
⭕️ مطالبه گری علیه ویرانگری!
♦️ یکی از مهم ترین قسمت های بیانات رهبرانقلاب در دیداردانشجویی، این دوگانه است:
1⃣ « #مطالبهگری آرمان ها از آن چیزهایی است که از آن نباید دست برداشت. اگر چنان چه این حجم عظیم و وسیع تهاجم به افکار عمومی از سوی ضد انقلاب با این مطالبهگری ها مواجه نشود، قطعاً ویرانگری خواهد کرد. یادآوری آرمان ها، مطرح کردن آرمان ها، خواستن آرمان ها، طلبکاری نسبت به تحقّق این آرمان ها یک سدی است در مقابل تخریب افکار عمومی و فضاهای نخبگانی -که متأسّفانه روی فضاهای نخبگانی هم دارند کار می کنند- و فضاهای مدیریتی؛ که در مواردی هم متأسّفانه بیتأثیر نبوده. اینجا یک لشگری از جوان های مؤمن و انقلابی لازم است که وارد میدان بشوند، مطالبه کنند آرمان ها را و خودشان کمک کنند به تحقق این آرمان ها که البتّه اینکه حالا چه جوری کمک کنند، جای بحث دارد.»
2⃣ «انقلابیگری هم فقط در بستر نظام امکانپذیر است؛ این طرف قضیّه را هم توجّه داشته باشید. اینجور نباشد که بعضی نظام را نفی کنند بهعنوان اینکه ما انقلابی هستیم؛ ارزش های نظام، ارکان نظام، بنیان های نظام را زیر سؤال ببرند بهعنوان اینکه ما انقلابی هستیم. انقلابی گری به معنای #ویرانگری نیست. انقلابی گری یک مشی صحیح و عاقلانه و پُرانگیزه و پر امید و شجاعانه به سمت اهداف والا است؛ این تعریف و معنای انقلابی گری است؛ و این فقط در بستر و مسیر نظام اسلامی یعنی نظام موجود امکانپذیر است؛ خارج از این امکانپذیر نیست. انقلابی گری، ساختارشکنی نیست؛ تخریب نظام ناشی از انقلاب نیست.»
🔻 اول یعنی برخلاف عملکرد #امنیتی غیرانقلابی های دو شعبه چپ نما و راست گرا که مطالبه گری را ویرانگری می دانند و آن را سرکوب می کنند، ایشان مطالبه گری را انقلابی گری و حتی سدی مقابل ویرانگری می دانند و آن را سفارش میکنند.
🔺 گویا طبق رویکرد تأییدی همیشگی ایشان که عدالتخواهی را نه مخرب که مقوم نظام و انقلاب اسلامی می دانستند؛ حالا که رویکرد تخریبی ویرانگران ضدانقلاب و انقلابی نما در کنار رویکرد تعلیقی منفعلان و محافظه کاران #غیرانقلابی به اوج رسیده، فرمان ولایی برای لشگرکشی جوانان مؤمن انقلابی جهت مطالبه گری طلبکارانه و همکاری همدلانه برای تحقق آرمان ها ضرورت مضاعف یافته است.
🔻 دوم یعنی برخلاف نگاه و عملکرد #انتحاری انقلابی نمایان و ضدانقلاب ها که عملا ویرانگری را انقلابی گری می دانند، ایشان ویرانگری را #ضدانقلابی_گری و #انقلابی_نمایی و اتفاقا سدی مقابل انقلابی گری می دانند، و به مطالبه گری امیدوارانه یعنی عدالتخواهی فعال علیه انتحاری گری ناامیدانه یعنی محافظه کاری حاد دعوت می کنند.
🔺 گویا این دعوت به #انقلابی_گری عاقلانه و پرهیز از انقلابی نمایی منحرفانه و گریز از غیرانقلابی گری منفعلانه و محافظه کارانه و ستیز با ضدانقلابی گری معاندانه؛ فصل مشترک بیانات رهبرانقلاب در مناسبات مختلف است.
🔻 نکته دیگر بیانات رهبر انقلاب، دعوت به مطالعه علاوه بر دعوت به مطالبه، با این بیان مطایبه آمیز بود: «شما که کتاب متاب نمی خوانید! من کتابخوانم و دوست دارم شما هم مثل من کتابخوان شوید.» یک بُعد این خطاب عتاب آمیز، دعوت به عدالتخوانی و عدالتخواهی است، دوگانه ای که هم افزایی دیالکتیکی دارند؛ تحقیق، به تحقق بهتر آرمان ها کمک می کند و شرکت در مطالبه میدانی از غفلت در مطالعه انتزاعی پرهیز میدهد. این دوگانه #عدالتخوانی_عدالتخواهی مکمل همند و تکیه گاه تقابل با دوگانه #انتحاری_امنیتی؛ عدالتخوانی منجر به نجات از انقلابی نمایی کورکورانه و ضدانقلابی گری کینه توزانه میشود، و عدالتخواهی منجر به نجات از غیرانقلابی گری سازش کارانه و محافظه کارانه.
🔺 به صورت خاص، دعوت رهبر انقلاب به #مطالبه_طلبکارانه را مقایسه کنیم با رویکرد #تو_چکاره_ای قوای سه گانه قضاییه، مجریه و مقننه، و همچنین رسانه ملی؛ سرکوب عدالتخواهان توسط اولی و سرزنش منتقدان توسط دومی و بایکوت مخالفان توسط سومی و سانسور هر سه توسط چهارمی!
🔺 و به صورت اخص «تأیید» مجدد جنبش عدالتخواهی توسط #مقام_معظم_رهبری و استقبال از نطق انتقادی نماینده جنبش و دعوت به تحقیق ایجابی برای کمک به تحقق عدالت را مقایسه کنیم با دستگیری دبیر جنبش عدالتخواهی حین حمایت از رانندگان معترض توسط زیرشاخه ای از قوه قضائیه و برخورد توهین آمیز دادستان با دانشجوی پیگیر وضعیت دبیر جنبش و راننده معترض، با تأکید مکرر بر کلیدواژه طلبکارانه «تو چکاره ای؟!». رهبر انقلابی، مطالبه میدانی را «در مقابل تخریب اذهان عمومی» تعبیر میکند و #مقام_قضائی _که از قضا خود را «شاگرد رهبر» هم معرفی کرده!_ آن را «تشویش اذهان عمومی» تفسیر میکند؛ ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا!
✍ #کیوان_سلیمانی
🔴 عدالتخواهان دانشگاه تهران
🔴 @ut_edalatkhahi
🔴 رئیس کل دادگستری تهران و رسانه ها اصلاح و عذرخواهی کنند.
♦️ مصداقی نمادین از همسویی عملکرد #امنیتی دستگاه های قوه قضائیه و رویکرد #محافظه_کاری جریانات غیرانقلابی چپ نمای اصلاح طلب و راستگرای اصولگرا علیه #مطالبه_گری انقلابی جریان عدالتخواه:
🔻 در تکمیل برخورد خطای قوه قضائیه با دبیر جنبش عدالتخواه و راننده معترض که بهانه ای برای موج سواری رسانه های معاند و سوءاستفاده از این اشتباه علیه رهبر انقلاب هم شد، #رئیس_دادگستری_تهران در سخنانی عجیب گفت «ادعای بازداشت فردی به عنوان فعال دانشجویی در حاشیه تجمعات کامیونداران صحت ندارد» و برخی رسانه های جریانات مذکور هم از جمله #شرق، #ایسنا، #خبر_فوری و... بدون اعتماد به اطلاع رسانی های دقیق و میدانی رسانه های متعدد رسمی عدالتخواه، به انتشار قاطعانه و یکطرفه این #تکذیبیه_کذب اهتمام ورزیدند.
🔺 در واکنش به این اقدامات، #جنبش_عدالتخواه_دانشجویی اقدام به انتشار «قرار التزام محمدجواد معتمدی نژاد، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی» کرده است. جنبش مجددا تأکید کرده «علت بازداشت، بازجویی و بازپرسی و صدور قرار التزام ۵۰ میلیون تومانی دبیر جنبش عدالتخواه، سرکشی به کامیونداران در پایانه بار تهران و پیگیری بازداشت سیدمیثم صفاییان از فعالان صنف رانندگان بوده است.»
🔺 بر این اساس رئیس کل دادگستری تهران تهران و رسانه های منتشرکننده موظفند فورا و رسما به عنوان کمترین کار ممکن، اشتباه خود را اصلاح و #عذرخواهی کنند. اگر انتشار تکذیبیه کذب، خواسته یا ناخواسته در جهت خدشه دار کردن #اعتبار جنبش عدالتخواهی بود؛ آیا جز تشدید بحران اعتبار و #اعتماد قوه قصائیه و رسانه های محافظه کار ثمری داشته است؟ اگر هدف، جبران اشتباه هزینه ساز علیه نظام و رهبر انقلاب بود؛ آیا هزینه ای مضاعف بر آن اضافه نشده است؟
✍ #کیوان_سلیمانی
🔴 عدالتخواهان دانشگاه تهران
🔴 @ut_edalatkhahi
⭕️آغاز برجام منطقه ای! اولین قربانی؛ "یمن" و "حوثی ها"؟! (قسمت اول)
🔺شاید بتوان گفت اولین پالس آشکار برای برجام منطقه ای را حسن روحانی، در روز اجرایی شدن برجام هسته ای در 26 دی ماه 94 داد که گفت: "برجام می تواند به عنوان یک راه حل برای حل و فصل مسایل منطقهای هم مورد استفاده قرار بگیرد."
🔺بعد از این تمرکز دولت روحانی بیشتر به برجام هسته ای بود تا اینکه با لغونشدن تحریم ها و باقی ماندن مشکلات اقتصادی مجددا حسن روحانی در پیام نوروزی خود خطاب به مردم در آغاز سال 95 صراحتا از عبارت «برجام 2» نام برد و مدعی شد به واسطه آن تمام مشکلات اقتصادی ایرانیان حل خواهد شد که البته همان روز با واکنش صریح رهبرمعظم انقلاب مواجه شد و این پروژه تا مدتی به اغماء رفت تا اینکه مجددا در مناظرات انتخاباتی سال 96 روحانی وعده برداشته شدن تحریم های غیرهسته ای را داد، و این معنی جز مذاکره بر سر موضوعات موشکی و منطقه ای نداشت.
🔺اما ماجرا زمانی جالب تر می شود که در 21 آذر 96 موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جلسهای پارلمان اروپا رازی را افشا می کند؛ وی ادعا کرده بود که در بخش مقدمه (PREAMBLE) توافق هستهای ایران "نیمجملهای" با این مضمون وجود دارد که خواستار قرار دادن برجام به عنوان زیربنایی برای تعامل سازنده در منطقه است. او گفت:" که این جمله به درخواست ایران در بخش مقدمه برجام گنجانده شده است. در بخش مقدمه این توافق 104 صفحهای، نه در یکی از بندهای آن- من الان آن را حفظ شدهام- یک ارجاع در حد یک نیمجمله با این مضمون وجود دارد؛ این توافق میتواند مسیر را برای نوع دیگری از تعامل یا تعاملی سازندهتر در منطقه فراهم کند و زیربنای آن را ایجاد کند. آن جمله- شاید الان دارم یک راز را افشا میکنم- به درخواست ایران گنجانده شد. در آن زمان ایران بود که بر انجام مذاکره در حوزههای دیگر اصرار داشت."
🔺در آن سوی ماجرا هم که مسئله نقض روح برجام به عنوان نمادی از تمرکز آمریکا و اروپا بر روی محدود کردن فعالیت های منطقه ای و موشکی ایران در دوره اوباما مکررا مطرح شد و حتی تحریم های مرتبط با این موضوعات هم رسما اعمال شد تا ایران را به پذیرش برجام های بعدی وادار کنند.
برای مثال فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در 17 آبان 96 مطلبی در واشنگتن پست نوشت : "باید به همه مسائل رسیدگی شود، و رسیدگی به همه آنها هم اکنون در چارچوب ها و مجمع های دیگر جریان دارد. اتحادیه اروپا هنوز تحریم های غیرهسته ای را دقیقاً برای آن هدف باقی نگه داشته است."
🔺در دوره ترامپ هم که خواست اصلی دولت آمریکا روشن و واضح است، تعطیلی فعالیت های موشکی و خروج ایران از منطقه و دست کشیدن از حمایت جبهه مقاومت و به عنوان نمونه تحریم کاتسا یا همان مادر تحریم را هم برای این هدف وضع و اعمال کرد. در کنار ترامپ هم اروپایی ها مکررا رسما مسائل منطقه ای و موشکی را جزو خواست های اصلی خود قلمداد کردند و سیاست چهارستونی امانوئل ماکرون که یکی از ستون هایش عدم حمایت ایران از گروه های مقاومت و اصولا محدود کردن فعالیت های منطقه ای جمهوری اسلامی است.
همه این ماجراها ادامه پیدا می کند تا اینکه نشانه های مذاکرات منطقه ای روشن تر می شود، و گویا یمن و انصارالله اولین قربانی ها هستند. حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن در 3 اسفند 96 در یادداشتی به صراحت از مذاکره با انگلیس بر سر مئسله یمن و به نتیجه رسیدن و از تصمیات مهمی خبر می دهد: "ایران و انگلیس تصمیمات مهمی در خصوص اقدام به پایان دادن به بحران یمن اتخاذ کردند."
🔺در همین حین سیاسیون غرب گرا که نقش جاده صاف کنی را ایفا می کنند وارد میدان می شوند. مصطفی تاجزاده در گفتگو با اعتماد آنلاین در 7 اسفند 96 صراحتا می گوید : "باید به سرعت به سمت برجام منطقه ای برویم." و روزنامه های اصلاح طلب هم با انتخاب تیترهای خود به استقبال برجام های بعدی می روند.
🔺تا اینکه چند روز بعد نشریه والاستریت ژورنال در 29 اسفند 96 می نویسد: "دیپلماتهای اروپایی با عراقچی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با هدف انجام گفتوگوهایی برای محدود کردن فعالیتهای ایران در منطقه، دیدار کردند. گفتوگوهایی درباره آنچه که"دخالت ایران در یمن" خوانده شده، مطرح شده است"
ادامه دارد...
✍ #علیرضا_فقیهی_راد
🔴 عدالتخواهان دانشگاه تهران
🔴 @ut_edalatkhahi
⭕️آغاز برجام منطقه ای! اولین قربانی یمن و حوثیها؟! (قسمت پایانی)
🔺اما در 3فروردین 97 است که نشریه آمریکایی نشنال صراحتا از سیگنال هایی از طرف ایران برای محدود کردن حوثی ها خبر می دهد. نشریه نشنال به نقل ازمنابع عالیرتبه نوشت که اخیرادر پی دیپلماسی ارتباطی مخفی،«ایران از طریق یک طرف بینالمللی سیگنالهای جدیدی درباره تمایل به مذاکره برای راهکار سیاسی در یمن ارسال کرده است.» نشنال با ادعای اینکه این مسئله درپی افزایش فشارها بر ایران به خاطر نقشی که درجنگ یمن ایفا میکند، رخ داده و به نقل از این منابع نوشت که این سیگنالها حتی شامل "تمایل برای محدود کردن فعالیت های حوثیها نیز میشود"
🔺حسین موسویان از اعضای سابق تیم مذاکره کننده روحانی در 30 اردیبهشت 96 در مصاحبه با روزنامه شرق بازهم به تئوریزه کردن برجام منطقه ای می پردازد و می گوید: "دعوای ما راجع به غنیسازی بود. ما این دعوا را با برجام بردیم...دعوای جدید ما با امریکا درباره موضوع هستهای نیست. نباید یادمان برود دعوا الان سر مسائل منطقه است. امریکا بهخاطر مسائل منطقهای و نه بهدلیل هستهای از برجام خارج شد. یک فرصتی برای ایران ایجاد شده که با استفاده از برجام و شکاف ایجاد شده و انزوای امریکا بتواند ابتکارات جدیدی را در گفتوگو با قدرتهای جهانی برای مدیریت صلح در بحرانهای منطقه به خرج دهد. ما در مورد منطقه باید وارد یک ابتکارات صلح جدید شویم."
🔺عراقچی معاون وزیر امور خارجه در 7 خرداد 97 در برنامه گفتگوی ویژه خبری آب پاکی را روی دست همه می ریزد و با استثنا خواندن یمن، خبر از مذاکرات منطقه ای بر سر مسائل یمن می دهد: "مذاکرات منطقه تنها درباره یمن به دلیل مسایل انسانی و رنجی که آنها میبرند تصمیم گرفتیم با اروپاییها گفتگوهای جداگانه ای داشته باشیم. آقای جابری انصاری با تیمی از ایتالیا، فرانسه، انگلیس و فرانسه درباره یمن مذاکرات را پیش میبرد."
🔺بلافاصله خبرگزاری رویترز در 8 خرداد 97 آغاز مذاکرات را از ماه فوریه و تلاشی برای خروج آمریکا از برجام قلمداد می کند و می نویسد : "پیشرفتهای خوبی در گفتوگوهای میان ایران و کشورهای اروپایی برای پایان دادن به درگیریها در یمن حاصل شده است. این مذاکرات از ماه فوریه به عنوان بخشی از تلاشهای کشورهای اروپایی برای جلوگیری از خروج دولت آمریکا از توافق هستهای برجام آغاز شدند. یمن اصلیترین محور این گفتوگوها را تشکیل میدهد." خبرگزاری رویترز به نقل از سه دیپلمات می نویسد مذاکرات پیشرفت قابل توجهی داشته و در مسیر صحیح پیش میرود."
🔺حالا همه چیز عیان شده است، دولت روحانی مجددا با بهانه ای مذاکرات منطقه ای را آغاز کرده و گواینکه اولین قربانی هم یمن و نیروهای مقاومت انصارالله هستند. آیا این مذاکرات که به تعبیر رویترز تلاشی برای خروج آمریکا از برجام بود، اکنون تبدیل به عملی کردن یکی از 12 شروطی شده است که مایک پومپئو وزیرامور خارجه آمریکا مبنی بر پایان دادن حمایت ایران از حوثی ها شده است؟! آیا کلید برجام منطقه ای از یمن خورده است؟
🔺مسئله مورد توجه کشورهای اروپایی و آمریکا در یمن نه مذاکره گروه های سیاسی و نه کمک های بشردوستانه و نه میانجیگری است بلکه خلع سلاح انصارالله و تحویل بی سر وصدای یمن به عربستان است. مسئله یمن و موضوعات منطقه ای موضوع مشترکی میان ایران و غرب نیستند که برای آن مذاکره کرد و منافعی نصیب کشورهای مظلوم منطقه داشته باشد.
🔺تمامی این اقدامات و اظهارات روشن مبنی بر شروع مذاکرات منطقه ای از مسئله یمن را باید کنار تلاش های داخلی برای تصویب کنوانسیون های مورد درخواست FATF دید، از کنوانسیون پالرمو تا کنوانیسیون تامین مالی تروریسم که هر دو حرکت موازی یکدیگر در حال انجام است و نتیجه آن قیچی کردن محور مقاومت خواهد بود.
✍ #علیرضا_فقیهی_راد
🔴 عدالتخواهان دانشگاه تهران
🔴 @ut_edalatkhahi
⭕️مجلس امروز چه چیزی را #تصویب کرد؟!/ آزمون شورای نگهبان!
🔺نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 20 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی جهت تامین نظر شورای نگهبان، این لایحه را با 136 رأی موافق، 89 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 256 نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.
🔺کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه جرایم سازمان یافته فراملی (UNTOC) (پالرمو) معاهده¬ای است که در تاریخ 15 نوامبر 2000 در پنجاه و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک توسط 149 کشور پذیرفته و تقریباً سه سال بعد در 29 سپتامبر 2003 براساس ماده (38) آن لازمالاجرا شد.
🔺پیوستن به ایران به کنوانسیون پالرمو یکی از خواسته های FATF از جمهوری اسلامی ایران می باشد که در توصیه شماره 36 و همچنین در برنامه اقدام توافق شده بین ایران و FATF الحاق به آن خواسته شده است.
🔺مهمترین مشکلی که در کنوانسیون پالرمو به چشم میخورد، قرار گرفتن گروههای مقاومت از جمله حزب الله در لیست گروههای تروریستی و الزام امضا کنندگان این کنوانسیون برای مقابله به گروههای مقاومت میباشد و به نوعی می توان گفت که یکی از دلایل تشکیل چنین کنوانسیونی اقدام علیه گروههای مقاومت اسلامی میباشد.
🔺به عنوان نمونه در گزارش دسامبر 2004 دفتر مواد مخدر و جرایم سازمان یافته کنوانسیون پالرمو، حزب الله لبنان در کنار دیگر گروههای تروریستی قرار گرفته که درآمد اصلی خود را از اخاذی از بازرگانان، تجار، صاحبان رستوران و مشاغل در قالب "مالیات جنگ" بدست میآورد. همچنین در سال 2012 نیز حزب الله در کنار گروه تروریستی بودن به قاچاق مواد مخدر نیز متهم شده است.
🔺همچنینFATF در گزارش دیگری در اکتبر 2015، با عنوان "خطرات در حال ظهور تامین مالی تروریسم"
(Emerging Terrorist Financing Risks) اعلام کرده است: "یک رابطه میان قاچاق مواد مخدر و تامین مالی گروههای تروریستی همچون حزبالله لبنان وجود دارد. سازمانهای تروریستی به راحتی میتوانند سود حاصل از قاچاق موادمخدر را دریافت نمایند چرا که آنها شبکهای از روابط پنهان بانکی دارند."
🔹این گزارشها به خوبی نشان میدهد که آمریکا و FATF یکی از متهمان اصلی قاچاق مواد مخدر و پولشویی را حزبالله لبنان میدانند. در نتیجه، پذیرش کنوانسیون پالرمو توسط ایران به معنای تعهد ضمنی کشورمان به قطع همکاری با گروههای مقاومت مانند حزبالله لبنان است.
🔺پیوستن جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون پالرمو ایران را ملز میکند تا قوانین و فرآیندهای کیفریاش را همسو با انتظارات کنوانسیون، ترمیم و بازنگری کند و یا حتی در مواردی که رفتاری طبق قوانین ایران مجرمانه است، باید طبق ضوابط کنوانسیون «پالرمو» آن را جرمانگاری کند، به تعبیری الزاماتی در مفاد این کنوانسیون وجود دارد که ایران باید براساس آن، در قوانین و مقررات کیفریاش بازنگری کند که همین امر ابزاری برای کشورهای سلطهگر جهت فشار و سلطه بیشتر بر امور داخلی ایران محسوب میشود.
🔺بیش از این می شود در شرح تبعات پیوستن به کنوانسیون پالرمو نوشت و نباید خسارت آنرا در حاشیه تعویق دوماهه بررسی کنوانسیون TF کم اهمیت دانست. اما مسئله مهم این است که شورای نگهبان اکنون در آزمونی مهم قرار دارد آیا در جهت قاعده نفی سبیل، حفظ استقلال کشور و پاسداری از اصول قانون اساسی لایحه پالرمو را رد می کند یا صرفا به مشکلات ترجمه ای اکتفا خواهد کرد؟
✍ #علیرضا_فقیهی_راد
🔴 @ut_edalatkhahi
🔴 تعیین چند مکان مشخص، حمایت از #اعتراضات_مردمی آزادانه عدالتخواهانه نیست؛ ممنوعیت #اعتراضات_طبیعی در اکثریت مناطق باقیمانده و محدودیت #اعتراضات_مصنوعی در کمینگاه های تعیین شده است
🔴 @ut_edalatkhahi
⭕️نامه سرگشاده مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران به علی عسگری رئیس سازمان صداوسیما
بسمه تعالی
جناب آقای علی عسگری؛ ریاست محترم سازمان صدا و سیما
سلام علیکم
🔹بیش از دو سال از ریاست جنابعالی برسازمان عریض و طویل صداوسیما می گذرد، ضمن تقدیر و تشکر از رویکرد جدید جوانگرایی در انتصاب مدیران صداوسیما و ضرورت تداوم این رویکرد، که طی این مدت شاهد برکات جوانگرایی در خروجی های صداوسیما بوده ایم
اما باید عرض کنیم، در طول این دوسال وقایع مهمی بر این مُلک و مملکت گذشته است و صداوسیما با رویکردهای محافظه کارانه یا آنها را نادیده انگاشته یا در نقش ماله کشی اقدامات خسارت بار دولتمردان و مسئولین ظاهر شده یا نهایتا بعد از اتمام ماجرا وارد شده است.
🔹سه سال از برجام نافرجام می گذرد، بارها برجام توسط آمریکا و اروپایی ها نقض فاحش شده است، بیش از 50 بار بعد از انعقاد برجام تحریم شدیم، بعد از 3سال هم در رآکتور اراک بتن ریختیم و دانشمندان هسته ای را اخراج کردیم و هم هنوز با گونی دلار وارد کشور می شود، آمریکا با خروج از برجام هسته ای به دنبال تحمیل برجام های موشکی و منطقه ای است، اروپایی ها بدون دادن هیچگونه تضمینی برای تداوم برجام هسته ای خواستار محدود شدن فعالیت های منطقه ای و موشکی ایران شده اند، پالس های آشکاری از طرف مقامات دولتی ایران برای مذاکرات منطقه ای ارسال می شود، جناب ظریف با سفر به عمان(دلال مذاکره ایران و آمریکا) مذاکرات مشکوکی انجام می دهد، هواپیمای آمریکایی بی سر و صدا در فردوگاه جمهوری اسلامی ایران فرود می آید، بطور عجیب و غیرقابل باوری بازرسان آژانس سرزده وارد دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت می شوند بازرسی و نمونه برداری می کنند، اما کماکان صداوسیما در سکوت به سرمی برد!
🔹به راستی صداوسیما که خود جزو بانیان برجام هسته ای به شمار می رود، قرار است مجددا با سکوت و ماله کشی زمینه ساز برجام های موشکی و منطقه ای بشود تا بلکه از صدقه سری آن به نان و نوایی از طرف دولت برسد؟
🔹 این روزها همسو با آمریکا و کشورهای اروپایی، غرب گرایان در کشور نیز بی توجه به امنیت و منافع ملی، به دنبال تصویب لوایح چهارگانه FATF هستند. گویا قرار است خاطره تلخ تصویب 20 دقیقه ای برجام تکرار شود، چرا که صداوسیما نه تنها اجازه حضور منتقدین و کارشناسان را نمی دهد بلکه با معدود برنامه های کارشناسی انقلابی نیز برخورد حذفی می کند. چرا صداوسیما منتقدین پیوستن به کنوانسیون استعماری FATF را دعوت نمی کند و صرفا به برنامه های یکطرفه اکتفا می کند؟!
🔺ما معتقدیم تا زمانی که رویکرد محافظه کارانه صداوسیما اصلاح نشود مردم نه تنها تجربه برجام را درک نخواهند کرد، بلکه سند ۲۰۳۰ ، پیمان آب و هوایی پاریس و FATF نیز یک به یک اجرا خواهند شد و در جامعه هیچگونه مقاومتی صورت نخواهد گرفت.
🔹از سوی دیگر به واسطه بی کفایتی دولتمردان و نمایندگان مجلس در تحقق اقتصادی مقاومتی و ضعف قوه قضائیه در برخورد با مفسدین و سودجویان شاهد اعتراضات حق طلبانه مردمی هستیم و صداوسیما که قرار بود ، تریبون مردم باشد با سانسور اعتراضات عدالت طلبانه مردمی پاس گل به رسانه های ضدانقلاب می دهد.
🔹اگر از یکی دو برنامه استثنا بگذریم؛ صداوسیما در میانه جنگ تمام عیار اقتصادی ، به جای انعکاس و پیگیری مطالبات و مشکلات مردم ، از آب و هوای خوزستان تا محرومیت های سیستان و بلوچستان ، از اعتراضات کارگری و کارخانه های ورشکسته تا کامیون داران معترض؛ مشغول سلبریتی سازی ، ترویج سبک زندگی اشرافی و آنتن فروشی است!
🔹جناب آقای عسگری؛ اکنون صداوسیما خود یکی از عوامل تداوم بی عدالتی در کشور است. صداوسیمایی که تصویری شمال تهرانی از جامعه ایرانی ارائه می دهد! برای قطع چندساعتی برق در تهران ساعت ها برنامه و گزارش پخش می شود اما چهل سال پس از انقلاب صدای مردمی که نه گاز دارند نه برق و نه حتی آب!، چون در روستای دور از پایتختی در کرمان ، سیستان یا خوزستان هستند هنوز شنیده نمی شود! ساعت ها از بهترین زمان های صداوسیما صرف حاشیه های زندگی فلان سلبریتی یا نیمکت نشینی بهمان فوتبالیست می شود اما یک دهم آن صرف مردم روستاها که تقریبا یک سوم جمعیت کشور را تشکیل می دهند ، نمی شود!
🔹شما با این بی عدالتی رسانه ای در ایجاد نارضایتی های مردمی دخیل هستید. شما صدای مطالبات به حق مردم را بایکوت کردید و در سوءاستفاده رسانه های ضدانقلاب هم مقصرید.
🔹جناب آقای عسگری؛ دو سال از مدیریت جنابعالی می گذرد، اما تاکنون فرصت شنیدن مستقیم نقدهای کارشناسی دلسوزان انقلابی را مهیا نکرده اید و حتی یکبار هم در جمع دانشجویان انقلابی و عدالتخواه حاضر نشده اید، امید است با تغییر رویه در رویکردهای محافظه کارانه صداوسیما حاضر به شنیدن صدای منتقدان خود بشوید.
🔺مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران
✅ @ut_armanedalatkhahi
🔹صداوسیما به جای انعکاس و پیگیری مطالبات و مشکلات مردم ، از آب و هوای خوزستان تا محرومیت های سیستان و بلوچستان، مشغول سلبریتی سازی ، ترویج سبک زندگی اشرافی و آنتن فروشی است!
🔺 @ut_armanedalatkhahi
🔴 نامه سرگشاده به شهردار تهران
⭕️ نامه مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران به دکتر افشانی درباره خویشاوندمداری در شهرداری تهران
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر سید محمدعلی افشانی
شهردار محترم تهران
سلام علیکم
🔻 اخباری که از خویشاوندمداری شبه سلطنتی و انتصابات رانتی در شهرداری تهران در رسانه های معتبر متعدد منتشر شده و از سوی شورای شهر هم مورد تأیید کلی قرار گرفته و البته سال هاست مورد نقل و نقد مردمی قرار گرفته است، مایه وهن شهرداری پایتخت جمهوری اسلامی و دلسردی مضاعف اقشار مختلف ایران انقلابی است؛ ضروری است در اسرع وقت نسبت به پاسخگویی و شفاف سازی در قبال انتقادات مردمی و شبهات رسانه ای اقدام نمایید. صحت این حجم از نسبت های خانوادگی مدیران و مسئولان در سطوح مختلف شهرداری تهران که محدود به دوره و جناح خاصی هم نیست، هیچ علتی جز رابطه سالاری و خلأ سازوکار بازدارنده نمی تواند داشته باشد.
🔻 اقوام و آشنایانی که برای مسئولیت هایی در شهرداری های مناطق مختلف تهران انتخاب می شوند یا شایستگی لازم را ندارند که ظلم آشکار است، یا شایستگی لازم را دارند که باید پرسید بر اساس چه فرایند رقابتی عادلانه ای از سایر نخبگان کشوری شایسته تر تشخیص داده می شوند؟ حتی اگر در صورت شایستگی برابر، شایسته آرمان های انقلاب و اهداف جمهوری اسلامی و شعارهای مسئولان است که نخبگان مردمی برای خدمت در نظام نسبت به قوم و خویشان اولویت داشته باشند!
🔺 آقای افشانی! حجم عظیم تبعیض در بخش های مختلف ساختارهای دولتی و غیردولتی، چنان زخم عمیقی بر اعتماد اجتماعی وارد کرده که انتظار تحمل تبعیض های فزاینده توسط مردم ظالمانه و غیرممکن به نظر می رسد، باید بر شما روشن باشد که واجب است فورا نسبت به فامیل گرایی و باندبازی در سطوح مختلف شهرداری تهران به صورت قاطع اقدام کنید تا شاید اندکی از خسارت انباشته شده جبران شود؛ انتظار مردم و پیشنهاد ما عزل فوری و بی ملاحظه همه آن هایی است که هرگونه نسبت فامیلی، رفاقتی، شراکتی یا ... با مسئولان فعلی، سابق و اسبق رده های مختلف نظام دارند؛ خیل کثیر نخبگان توانمند و نیازمند کار چنان است که جای نگرانی برای جایگزینی نیرو وجود نداشته باشد.
🔺 جناب شهردار! لازم است با همکاری شورای شهر _که گویا بعد از اشغال بسیاری از سمت ها توسط ژن های خودبرتربین به فکر قانون ناقص و غیرجبران کننده عدم استخدام خویشاوندان مدیران ارشد در بدنه شهرداری افتاده است_ تدبیری پیشگیرانه بیاندیشید تا هم پشتیبان قاطع اقدامات لازم برای جبران گذشته و اصلاح حال شود و هم مانعی مستحکم مقابل تکرار این تجربه های تلخ در آینده باشد. طبیعی است که هر طرح محافظه کارانه یا تقلیل گرایانه ای موجب تمدید و حتی تشدید نارضایتی انتقادی مردم و دانشجویان ایران و تهران بزرگ خواهد شد.
به امید ظهور منجی عدالت گستر گیتی
مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران
دوم مرداد 1397
⭕️ رونوشت: شورای اسلامی شهر تهران
🔴 عدالتخواهان دانشگاه تهران
🔴 @ut_edalatkhahi
🔴 نامه دوم عدالتخواهان دانشگاه تهران به شهردار
⭕️ نامه سرگشاده مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران به دکتر افشانی درباره «انتصابات رانتی» در شهرداری تهران
بسم الله الرحمن الرحیم
آقای سید محمدعلی افشانی
شهردار تهران
سلام علیکم
♦️ اظهارات شما در پاسخ به اعتراضات پیرامون «انتصابات فامیلی» برای مردم منتقد، ناامیدکننده و برای خواص ذینفع، امیدوارکننده بود. از شما دعوت می کنیم علاوه بر بازخوانی نامه سرگشاده ای که دوم مردادماه خطاب به شما منتشر کرده ایم، به نکات و تذکرات ذیل نیز توجه جدی بفرمایید:
🔸 گفته اید «در خصوص انتصابات فامیلی به بازرسی شهرداری ارجاع داده ام که رسیدگی شود.»
🔹 آقای شهردار! آیا صرف «انتصاب رابطه سالارانه» فرای شایستگی کافی یا ناکافی، به جای «انتخاب شایسته سالارانه» در فضای رقابت عادلانه، نشانه عقب ماندگی و سلطنت گونگی فرایند جاری در شهرداری تهران نیست؟ در رویکرد شما نیز مانند عملکرد شهرداران سابق، مخالفتی با «اصل انتصاب رانتی» مشاهده نمی شود، این سبک مدیریت، شایسته شهرداری پایتخت جمهوری برآمده از انقلاب اسلامی نیست، واجب است جداً تجدیدنظر کنید.
🔹 جناب شهردار! شما که به وجود «انتصابات فامیلی» در شهرداری معترف شده اید، آیا از تعداد شگفت انگیز آن نیز آگاهی یافته اید؟ میزان قابل توجه انتصابات رابطه ای و بکارگیری فرزندان، برادرزادگان و سایر بستگان در حوزه فعالیت خود یا دوستان، هر عقل سلیمی را به وجود فساد رانتی معترف و معترض می کند. اگر شما از تعدد انتصابات رانتی در زیرمجموعه مدیریتی خود اطلاع ندارید، فهرست بلندبالای آن را که در رسانه ها منتشر شده مشاهده کنید، هرچند این عدم اطلاع تان در افکار عمومی نشانه ضعف مدیریت سهوی شما تصور خواهد شد، اما اگر اطلاع دارید، این رویکرد محافظه کارانه توجیه ناپذیرتان در جهت تثبیت و تشدید رانت سالاری موجود، نشانه سوءمدیریت عمدی شما تلقی خواهد شد.
🔸 گفته اید «اگر فرد دارای صلاحیت بود مانعی وجود ندارد»!
🔹 آقای افشانی! صلاحیت آقازاده ها چگونه احراز شده و حالا چگونه به آزمون گذاشته می شود؟ با فرض شایستگی انگشت شماری از نورچشمی ها _که همین هم محصول فرصت و امکانات نابرابر پلکانی پیشینی است_ طبق چه حق و قانون و انصافی «انتصاب خواص وابسته» بر «انتخاب جوانان غیروابسته» که شایستگی «برابر یا بیشتر» هم دارند، ترجیح داده می شود؟
🔸 گفته اید «اگر به صرف آشنایی مسئولیت گرفته باشد برکنار گردد.»
🔹 دکتر افشانی! اعتراض ما به «فرایند فسادخیز انتصاب در شهرداری تهران» است، نه صرفا «مصداق های موجود که محصول این ساختار معیوب اند»، آیا برای اصلاح اساسی این وضعیت، برنامه کارشناختی و کارآمدی دارید؟ برای همین توصیه رسانه ای حداقلی تان که گویا صرفا برای رفع تکلیف ابراز شده، چه «تدبیر علمی و تضمین عملی» در نظر گرفته اید؟
🔸 گفته اید «انتصابات در شهرداری بر مبنای شاخص دانش فرد، تحصیلات دانشگاهی و تجربه عملی خواهد بود.»
🔹 آقای شهردار! چرا «فرایند انتصاب» را که در عمل تابع سلیقه شخصی و فامیلی است و نه شاخص علمی و عملی، با «فرایند انتخاب» در سازوکاری مبتنی بر شفافیت، مهارت و عدالت، جایگزین نمی کنید؟ ضمنا هر متفکر منصفی که معتقد و متعهد به عدالت مطلق باشد، نمی تواند از تأثیر «گذشته ناعادلانه» در «حال و آینده ناعادلانه» چشم بپوشد، جهتگیری جبرانی عدالت اسلامی «به نفع مستضعفین» ناظر به همین مسئله است. در مصداق بحث، گذشته و شرایط نابرابر «جوانان وابسته طبقه ویژه» در رقابت با «جوانان مستقل طبقات مستقل»، زمینه ساز تبعیض فزاینده در «سرمایه های دانشی و تجربی» و تفاوت نجومی «رزومه های بازاری» آنهاست، و این انکارنشدنی اما جبران شدنی است.
🔹 شهردار تهران! مواضع شما مبنی بر «پیشتازی در اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان» و سابقه سوءاستفاده رانتی از «شعار جوانگرایی» در کشور، ما را ملزم به تکرار مطالبات و تذکرات نامه قبل میکند؛ «انتظار مردم و پیشنهاد ما عزل فوری و بی ملاحظه همه آن هایی است که هرگونه نسبت فامیلی، رفاقتی، شراکتی یا ... با مسئولان فعلی، سابق و اسبق رده های مختلف نظام دارند... با همکاری شورای شهر تدبیری پیشگیرانه بیاندیشید تا هم پشتیبان قاطع اقدامات لازم برای جبران گذشته و اصلاح حال شود و هم مانعی مستحکم مقابل تکرار این تجربه های تلخ در آینده باشد.»
⚠️ آقای شهردار! در صورت تداوم رویکرد غیرانقلابی ضدمردمی و تعلل در رسیدگی سریع، اساسی و ثمربخش به این مسئله که آشکارا در جهت تضییع حقوق مردم و ضدیت با عدالت اسلامی، و درنتیجه سرخوردگی ملت ایران و خرسندی دشمنان انقلاب است، ما دانشجویان و مردم را بالاجبار وارد «مرحله دیگری از اعتراضات انقلابی» خواهید کرد.
🔴 مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران
13 مرداد 1397
⭕️ رونوشت: شورای اسلامی شهر تهران
🔴 عدالتخواهان دانشگاه تهران
🔴 @ut_edalatkhahi
🔴 دستور رهبر انقلاب به دولت برای تشکیل یک کارگروه قوی، پرکار، دانا، خطرپذیر و شجاع جهت بررسی مشکل بانکها و نقدینگی
❌ نگذارید این نقدینگی به سمت بازار ارز و طلا و مسکن سرازیر شود
🔻 رهبر انقلاب در دیدار اخیر هیئت دولت:
🔹️ به مشکل نظام بانکی بهطور جدّی باید رسیدگی بشود؛ این حرفی است که همه میزنند.
🔹️ در نظام بانکی و مشکل نقدینگیای که الان در کشور وجود دارد، اگر چنانچه ما_که حالا بعد عرض خواهم کرد_میتوانستیم با هنرِ هدایت این نقدینگی به کارهای سازنده و مفید، کشور را پیش میبردیم، این نقدینگی نعمت بزرگی بود؛ الان یک بلای بزرگی است؛ واقعاً یک چیز خیلی خطرناکی است.
🔹️ این رقم نقدینگی خیلی رقم فوقالعادهای است؛ هم رقمش خیلی بالا است، هم رشدش زیاد است؛ ۱۵۰۰ هزار میلیارد یک چیز #افسانهای است.
🔹️ به نظر من مسئلهی #بانکها و بخصوص تکیهی روی مسئلهی #نقدینگی احتیاج دارد به یک کارگروه دانا، حسّاس، پُرکار، خطرپذیر و شجاع؛ دولت یک کارگروهی تشکیل بدهد.
👈 یک کارگروه قویّ فعّالِ شبوروزکار، معیّن بشوند فقط برای اینکه فکر کنند ببینند با مسئلهی بانکها و با مسئلهی نقدینگی چهجوری بایستی برخورد کنند؛ بخشهای جذّابی را برای جذب نقدینگی در نظر بگیرند که البتّه یک فهرستی به من داده شده.
⛔ نگذاریم که این نقدینگی سرازیر بشود به طرف #ارز و به طرف #طلا و به طرف #مسکن و به طرف کالاها، که خب طبعاً به هرجا که این نقدینگی رو کند و هجوم بیاورد، پدر آن منطقه درمیآید.
🔺️ البتّه کارگروهی که بخواهند بنشینند و هفتهای یک جلسه داشته باشند، فایده ندارد؛ باید یک کارگروه دائمِ #شبانهروزی از آدمهای فعّال تشکیل بشود، بنشینند واقعاً کار کنند، فکر کنند، سرِ یک ماه، دو ماه، سه ماه یک برنامهی کاری روشنی مشخّص کنند و بیاورند بدهند به آقای رئیسجمهور، دستور اقدام داده بشود و بلافاصله مشغول عمل بشوند؛ ... یعنی یکچنین چیزی لازم است.
۹۷/۴/۲۴
🔴 عدالتخواهان دانشگاه تهران
🔴 @ut_edalatkhahi
🔴 دوازده نقد به سیاست جدید ارزی
✍ سید احسان خاندوزی
🔸 استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
🔸 سیاست ارزی که 14 مردادماه از سوی دولت اعلام شد، گرچه نسبت به سیاست 20 فروردین ماه حاوی اصلاحات جدی و خوبی بود اما همچنان کارکرد کوتاه مدت خواهد داشت زیرا ابعاد مهمی را نادیده گرفته است:
1. سیاست اعلامی دیشب با بی تفاوتی از کنار دم جنباندن غول نقدینگی گذشته است، حال آنکه در تحلیل اقتصادی بخش مهمی از مساله ارزی، نه به تهدید رئیس جمهور آمریکا، بلکه به انبار باروت نقدینگی داخلی بازمی گشت. تغییر قاعده برای سپرده گذاران بزرگ و دریافت کنندگان سودهای موهومی و منضبط ساختن تراکنش های بزرگ و امثالهم باید بخشی از پازل سیاست بازار دارائی (مانند ارز) تلقی شود.
2. پیمان سپاری ارزی برای صادرکنندگان (بدون تعیین نرخ و تعیین محل مصرف ارز) یکی دیگر از ضمانت اجراهای موفقیت سیاست ارزی جدید است که طبق بیان رئیس کل جدید بانک مرکزی، وزرای مربوطه تعهد داده اند که مراقبت بیشتری روی بازگشت ارز پتروشیمی ها و امثالهم بنمایند. به نظر نمی رسد در نظامات نوین حکمرانی اقتصادی، موکول شدن چنین بخش مهمی از سیاست به قول زبانی منطقی باشد.
3. بخشی از تقاضای معاملاتی نرخ ارز را می توان از طریق سازوکارهای جایگزین اسکناس ارز و جایگزین حواله و حتی جایگزین پیام رسانهای مالی، دنبال کرد. اساسا نقشه تجاری کشور در سالهای آینده را می توان به شکلی طرح ریزی نمود که فشار ارزی کمی بر کشور وارد کند. علیرغم تجارب جدید جهانی در این خصوص، سیاست دولت کاملا بی تفاوت از این بخش عبور کرده است.
4. در خصوص واردات کالاهای ضروری متاسفانه هیچ سازوکار حرفه ای و دقیقی برای اصابت ارز ترجیحی به تولیدکننده یا مصرف کننده نهایی دیده نشده و با توجه به تجارب بسیار تلخ ماه های اخیر، این یکی از عجیب ترین غفلتها در سیاست دولت است که ظاهرا به اراده و قول زبانی اعضای کابینه محول شده است! (اگر با اين روش ميَشد كه تا حال محقق شده بود) چنانچه اجرای سیاستهای نوینی مانند فاکتورهای الکترونیکی میسر نیست، استفاده از تجاربی مانند حق العمل کاری دو یا سه شرکت تحت نظارت (مثل GCT) در واردات غذای اساسی (و تعبیه مشابهی در خصوص دارو) می تواند نظارت کل مسیر، شفافیت و حسابرسی بهتری را فراهم و رانت و فساد را حداقل نماید.
🌐 متن کامل👇
🌐 telegra.ph/new-currency-policy-critiques-08-06
🔴 عدالتخواهان دانشگاه تهران
🔴 @ut_edalatkhahi
🔴 خصوصی سازی در تقابل با اهداف خصوصی سازی
⭕️ خطرات الگوبرداری وارونه از اقتصاد آمریکا
🔻 عنصر گوهری آنچه که تا امروز #حسن_روحانی به عنوان رئیس قوهی مجریه به عنوان راه حل به زبان رانده است؛ شتاب بخشی به #واگذاری ها است. من در نهایت شفقت و مهر به ایشان و همهی کسانی که در ساختار قدرت ایران قصد #بازتوزیع_رانت و #مال_خود_سازی_امکانات_عمومی را ندارند و صرفاً بر اساس توهمات این موضوع را راه حل میدانند؛ توصیه میکنم که #تجربه سه دههی گذشته را به صورت جدی با تکیه بر گزارشهای مشاورهای امین و صاحب صلاحیت؛ نه مشاورهای ایدئولوژی زده و صاحب منافع مورد واکاوی قرار بدهند.
🔻 دعوت به جنبش شتاب افراطی به واگذاریها که اگر دقت کرده باشید الآن هم در مورد خود #دولت و هم در مورد تصدیهای #نظامی ها و #امنیتی ها و هم در مورد سازمانهای عمومی #غیردولتی مثل شرکت سرمایهگذاری تأمین اجتماعی و داراییهای تصدیگرایانه بقیه صندوقها مطرح است؛ از نظر من به ویژه در شرایط فعلی که ایران از نظر وضعیت متغیرهای سطح توسعه و سطح کلان در یکی از نابسامانترین وضعیتهای خود به سر میبرد این شتاب افرطی در واگذاریها مشکوک ارزیابی میشود و صمیمانه و مشتاقانه به مسئولان کشور و به ویژه دستگاههای نظارتی توسعه میکنم در زمینه تجربههای قبلی ما را خوب مورد توجه قرار دهد.
🔻 این خیلی تکان دهنده است که عدهای بر تبل #خصوصیسازی در ایران کوبیدند، بعد از اینکه پانزده سال گذشت و #فساد و #ناکارآمدی و از بین رفتن ظرفیتهای دولت به اوج خود رسید؛ شروع به مطالعه کردند و در گزارش استراتژی توسعه صنعتی خود فهمیدند که کارآیی سرمایه و کارآیی نیروی کار در بخش #دولتی ایران به مراتب از بخش خصوصی بالاتر بوده است.
🔻 در همه جای #دنیا و از جمله #ایران وقتی به سمت خصوصیسازی و واگذاریهای تصدیگرایانهی دولت میخواهند بروند، هدف این است که کارآیی بهرهوری اتفاق بیفتد و هم توسعه ملّی سود ببرد و هم فشار از فرودستان کاهش پیدا کند و کیفیت زندگی مردم ارتقاء پیدا کند. تقریباً تمام تجربههای کلیدی ما در این زمینه در ایران در این چند ساله دقیقاً معکوس بوده است. من شما را به یکی از تکاندهندهترین مطالعههایی ارجاع میدهم که در این زمینه در سال 1391 توسط مرکز پژوهشهای مجلس انجام شده است. در آنجا نشان داده شده که مثلاً ورود بخش خصوصی به صنعت #برق در ایران نه تنها گرهگشا نبوده، بلکه در آن گزارش میگوید اگر شما این شیوه را استمرار ببخشید دیری نخواهد پایید که برای وزارت نیرو #فاجعه به بار خواهد آمد. در آنجا توضیح داده که تا قبل از اینکه این واحدها خصوصی شوند قیمت تمام شده هر کیلو وات ساعت برق برای وزارت نیرو کمتر از چهل ریال بوده ولی واحدهایی که خصوصی شدند قیمت تمام شدهی آنها از مرز دویست و بیست ریال برای هر کیلو وات ساعت برق گذشت. به خوبی متوجه میشوید که منطق اصلی خصوصیسازیها در ایران بیش از اینکه ارتقاء کارایی و بهرهوری باشد ناظر بر مال خود سازی داراییهای بین نسلی و توزیع رانتی آن بین گروههای خاص بوده است. البته مثل هر پدیدهی دیگری موردهای استثنائی هم وجود دارد.
🔻 کتاب دولت کار آفرین در این زمینه یعنی متقاعد کردن دولت که بیش از این فریب #رانتخورها و #رباخورها و #دلالها را نخورد و بیش از این به شکل و شمایل یک دولتی که به تسخیر این گروهها در آمده است نباشد، کمک میکند. به نظر من بحثهای بسیار قابل اعتنایی در این کتاب وجود دارد که با تکیه بر #شواهد_تجربی بسیار ارزنده میتواند کمک کار برنامهی اصولی ارتقاء تواناییهای دولت برای برون رفت از گرفتاریهای موجود کشور ما باشد. از نظر من یکی از درخشانترین فرازهای این کتاب این است که کشورهای در حال توسعهای که میخواهند اقتصادهای آزاد و به ویژه #آمریکا را مورد توجه قرار بدهند و میخواهند از آن تقلید کنند با یک #فریب_بزرگ و هدایت شده به یک الگوی واژگونهی تقلید کشیده شدهاند.
🔻 مبلّغ #دولت_کوچک و رسالت #بازار_آزاد در عمل برای دهههای متوالی در حال هدایت #سرمایهگذاریهای_کلان_دولتی به سمت برنامههای فنّاوری و نوآوری است و این آن چیزی است که موفقیتهای گذشته و حال آمریکا را رقم زده است. شما به دقت نگاه کنید تا متوجه شوید که حتی در شرایط کنونی از پدیدهی #اینترنت گرفته تا زیست #فناوری و حتی #گاز این دولت آمریکاست که با سرمایهگذاری در نامطمئنترین مراحل از چرخهی نوآوری و با دادن سواری مجانی به کسب و کارها به منظور تسهیل ادامهی مسیرشان پیشران اصلی رشد نوآوریها فنّاورانه است. بنابراین اگر بقیهی دنیا بخواهند مدل ایالات متحده را تقلید کنند باید برنامهای را به کار ببندند که آمریکا در #عمل انجام داده است، نه کاری را که در بیان و #شعار میگوید که انجام داده است.
✍ دکتر فرشاد مؤمنی
🔴 عدالتخواهان دانشگاه تهران
🔴 @ut_edalatkhahi