🔶 تأثیر ترتيب تولّد فرزندان بر شخصيت
فرزندان ارشد معمولاً رفتاری رياست محور دارند. #كوين_لمان روانشناس و نويسنده كتاب ترتيب تولد، توضيح میدهد كه فرزندان بزرگ خانواده به واسطه مسئوليتهای تعريف شده برای آنها خود را "نماينده والدين" میدانند.
اين كودكان هيچ خواهر و يا برادر بزرگتری نداشتهاند كه آنها را هنگام اولين تلاشهايشان برای يادگيری دوچرخهسواری و يا بستن بند كفش مورد تمسخر قرار دهد.
اطرافيان هميشه آنها را جدی گرفتهاند و مجموعهی تمام اين فاكتورها در افزايش اعتماد به نفس فرزندان ارشد تأثير فراوانی داشته است.
به عقيده #لمان اين كودكان تمايل بالايی به كمالگرايی دارند.
اين گرايشهای كمالگرايانه باعث میشوند كه فرزندان ارشد در بيشتر مواقع اشتباهات خود را قبول نكنند و از اين رو گفتگو با آنها چندان آسان نیست.
اما والدين در تربيت و پرورش فرزندان ارشد بايد به چه نكاتی توجه كنند؟
والدين بايد در استفاده از عبارت "تو بايد بهتر میدانستی و يا از تو انتظار چنين كاری را نداشتم" بسيار احتياط كنند. كاربرد نادرست اين دسته از جملات میتواند منجر به اختلالات رفتاری و افزايش سطح استرس در فرزندان ارشد شود. مراقب باشید غرور او نزد خواهر و برادرهای کوچکترش شکسته نشود.
فرزندان وسط: به گفته لمان، ديد فرزندان وسط خانواده به زندگی اينگونه است: خواهر و برادرهای بزرگتر تمام امتيازات و منابع موجود را درو كردهاند.
كوچكترها هم هرچه بخواهند در اختيار دارند. پس من بايد براي دستيابی به اهدافم، فردی مذاكرهگر باشم. اين كودكان بيشترين ميل را به سازش، معامله و رفتارهای ديپلماتيك دارند. آنها همچنين قدرت بالايی براي مديريت نااميدی داشته و از انتظارات واقعبينانهتری برخوردار هستند.
از جمله ديگر خصوصيات اخلاقی آنها میتوان به احساس استقلالطلبی و مهارت دوستيابی اشاره كرد.
فرزندان آخر: فرزندان آخر در مقايسه با خواهر و يا برادر بزرگتر، محدوديتهای تربيتی كمتری را تجربه میكنند. در واقع هنگام تولد فرزند آخر، ديگر خبری از والدين پراسترس و بیتجربه اوليه نيست.
آنها جای خود را به شخصيتهایی قویتر دادهاند كه از حساسيتهای كمتری نيز برخوردار هستند.
بدين ترتيب معمولا تهتغاریها با پيگيریهای سختگيرانه در زمينههای مختلف و به خصوص درس و مدرسه دست و پنجه نرم نمیكنند.
به گفته لمان مجموعه اين عوامل باعث شده كه اين فرزندان بيشتر اهل تفريح و لذت بردن از زندگی باشند.
آنها مسئوليتهای كمتری را متقبل میشوند، نسبت به امور مختلف آسانگيرتر هستند و مهربانی و مهارتهای اجتماعی را بيشتر از خواهر و برادرانشان در رفتار خود توسعه دادهاند.
اما فرزند آخر خانواده بودن سراسر خوشی و خوشبختی نيست. اين كودكان به منظور آن كه خودی نشان دهند و ثابت كنند كه از ديگر فرزندان بزرگ خانواده سرتر هستند، دست به سركشی و عصيان میزنند. كودك آخر يك خانواده غالبا با اين تفكر رو به رو است كه هيچكسی وی را جدی نمیگيرد. از اين رو بهتر است كه نظر او را در برخی از تصميمات مربوط به خانواده جويا شويد تا احساسی از اهميت و توجه را تجربه كند.
تك فرزند: از آن جايی كه تكفرزندان خانواده زمان زيادی را در تنهايی سپری میكنند، تدريجا به مهارت بالايی در زمينه سرگرم كردن خود دست میيابند. #لمان اين فرزندان را "مافوق كودك" مینامد.
آنها درست مانند بچههای ارشد از اعتماد به نفس بالايی برخوردار هستند، به جزئيات هر چيز دقت زيادی میكنند و در مدرسه نيز معمولا عملكرد قابل قبولی دارند.
اما نكتهای مهم در خصوص اين دسته از كودكان وجود دارد. آنها هيچگاه برای به دست آوردن توجه والدين با خواهر و يا برادری رقابت نكردهاند و تجربه تقسيم اسباببازیهايشان را نيز ندارند. از اين رو عمدتا نمیتوانند به نحوی موثر با واقعيت رو به رو شوند و تمايل دارند كه همه چيز طبق سليقه و خواست آنها پيش رود.
از آن جايي كه فرصت بازی با كودكان ديگر در يك خانواده برای تكفرزندان مهيا نيست، قرارگيری كودك در فضاهای عمومی مانند پارك و يا مهد كودك تاثير زيادی بر توسعه مهارتهای اجتماعی و واقعگرايی در وی خواهد داشت.
اجازه دهيد كه تا حد امكان خود فرزندتان اشتباهاتش را جبران كند و از آنها درس بگيرد.
گفتنی است كه بر اساس مطالعهای از انجمن روانشناسی آمريكا، تفاوتهای شخصيتی ميان فرزندان يك خانواده زمانی شدت میگيرد كه كودكان بين ۲ الی ۴ سال با يكديگر فاصله داشته باشند.
آنهايی كه كمتر از ۲ سال با هم فاصله دارند نيز غالبا رفتارشان مشابه است.
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol
⭕️سواد رسانهای | «تکنیک طنز» چطور مخاطب را اقناع میکند؟
🔹یکی از #تکنیکهای رایج #رسانهها در فضای فعلی اطلاعرسانی، استفاده از #تکنیک_طنز است. با وجود رشد و توسعه #فضای_مجازی، ابزار های متعددی توسط کارشناسان رسانه برای #اقناع_مخاطب مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از موثرترین این روشها، استفاده از #تکنیک_طنز برای مخاطب است. این تکنیک میتواند در مباحث بازرگانی هم استفاده شود و #مخاطب خود را تحت تأثیر قرار دهد.
🔹#شوخ_طبعی و طنز در #فضای_مجازی کاربردهای فراوانی دارد؛ جذابیت #طنز باعث شده بسیاری از آگهی دهندگان از این روش برای جلب توجه #مخاطبان خود استفاده کنند. #طنز، روشی قدرتمند برای قانع کردن مخاطب است. اگر آگهی تبلیغاتی بتواند #مخاطب را بخنداند و به او احساس خوبی بدهد، میتوان امیدوار بود که فرد این حس خوب را نسبت به محصول مورد نظر هم داشته باشد.
🔹شما به عنوان مخاطب در مقابل این #تکنیک_رسانهای چه میکنید؟ آیا طنز میتواند دیدگاه شما را تغییر دهد؟ امروزه #طنز شیوهای قدرتمند برای قانع کردن مخاطب می باشد. در بسیاری از پیام های رسانهای از این شیوه استفاده میشود تا توجه مخاطب بیشتر به پیام جلب شود. این روش باعث میشود #پیام با #احساسی_خوب و مفرح در ذهن مخاطب همراه باشد.
🔹روش اقناعی #طنز، بر روی این #فرایند_ذهنی بنا شده که هنگامی که میخندیم احساس خوبی داریم، بنابراین اگر #آگهی_تبلیغاتی بتواند ما را بخنداند، می تواند این #احساس_خوب را به محصول مورد نظرش در #ذهن ما پیوند بزند. استفاده از روش #طنز تنها محدود به تبلیغات محصولات نمی شود، بلکه در رسانه های #خبری و #دنیای_سیاست نیز از این تکنیک استفاده می شود.
🔹این روش در بسترهای #خبری بیشتر برای بیان مشکلاتی از قبیل گرانی، تحریم، تورم و کمبود آب استفاده میشود. شاید یکی از بهترین نمونه های استفاده از این تکنیک را بتوانیم در نشریه های طنز یا بخش طنز روزنامهها پیدا کنیم. استفاده از #طنز در فرایند #اقناع یکی از شیوه های مرسوم و نتیجه بخش در اقناع است. مفاهیم و #پیامهای_طنز به دلیل ایجاد #حس_فرحبخشی می توانند توجه مخاطب را به پیام تبلیغاتی جلب کنند.
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol
7.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 فرهنگ پوشش دورانهای مختلف کشورهای مختلف تاریخ اروپا
میگفتید حجاب فقط مال عرب هاس؟
◀️شما به این تصاویر نگاه کنید واقعا کدوم یک از این پوششها در آثار هنری تاریخی اروپا دیده میشه؟
همه آثار هنری گذشته را نابود کردند.
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol
هدایت شده از مقداد کمندی
6.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وسط این اعصاب خوردی
استدلال تمیز این جوان رو هم ببینید حالتون خوب بشه...
برخی شخصیت های تاریخی شهرستان فیروزکوه
این شهرستان در گذشته مهد پرورش فقها و ادبای ارزشمند بوده که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره نمود :
1- علامه خضــر حبله رودي از بزرگان قرن نهم هجري صاحب آثار مفتاح الغرور و توضيح الانوار يالحـج الوارده لدفع شبــه و الاعوا لواسطي ،
2- محمد حبله رودي صاحب كتاب جامـع التمثيل ،
3- سيدكريم خان ، متخلص به اميري فيروزكوهي فرزند منتظم الدوله صاحب ديوان شعر و حواشي بر نفس المهوم ،
4- علامه سید یعقوب موسوی وشتانی از علما و فقهای منطقه میباشد که صاحب 70 عنوان تألیف بوده و در روستا دارالسیاده وشتان مدفون است ،
5- اشرف الادبا از شاعران معاصر ،
6- شیخ علی بابا فیروزکوهی عضو شورای تدوین اولین قانون اساسی ایران .
📌منابع موّلد قدرت نرم
جوزف نای از سه عامل به عنوان منابع مولّد قدرت نرم نام می برد که عبارتنداز:
فرهنگ، ارزشها و سیاست خارجی.
البته نای هیچ یک از این سه مؤلفه را به صورت مطلق مطرح نمی کند بلکه برای آنها شروطی قائل می شود.
به زعم وی؛
فرهنگ در صورتی که برای دیگران جذاب باشد.
ارزشها در صورتی که در داخل و خارج مورد توجه قرار گیرند و البته توسط اقدامات و رویه های ناهمخوان تضعیف نگردند.
سیاست خارجی در صورتی که مشروع، درون گذارنده و دارای اقتدار اخلاقی به نظر آید، در زمره منابع قدرت نرم محسوب می شوند .
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol
هدایت شده از نجوم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توضیحات تصویری در مورد جهان های موازی(۱)
برایان گرین
📚انجمن نجوم بردسکن
🌔 @nojoom_et
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۱۹
🧩 سودگرایی (واقعگرایی) ۲
♻️ سودگرایی جان استوارت میل
بنتام معتقد بود كه اصالت با سود و لذت فردی است و سود جمعی صرفاً ابزار و وسیلهای است برای وصول به لذت شخصی. به تعبیر دیگر، بنتام سود جمعی را دارای ارزش غیری میدانست. اما میل معتقد است كه اصالت با سود و لذت جمعی است. یعنی میل سود جمعی را دارای ارزش ذاتی میداند. خود وی در این باره میگوید: من در حقیقت هرگز درباره این اعتقاد كه خوشبختی معیار همه قوانین و اصول رفتار و غایت زندگی است تردیدی نداشتم. لیكن اكنون بر این نظرم كه این غایت تنها در صورتی حاصل خواهد شد كه خود غایت مستقیم نباشد. (من فكر میكنم) تنها كسانی خوشبخت هستند كه اندیشه خود را بر هدفی غیر از خوشبختی خود متمركز میسازند. وی تأكید میكند كه تمایز كیفی لذات عالی و دانی را باید در نظر گرفت و همواره باید لذات عالی را بر لذات دانی ترجیح داد.
میل در تبیین اصل سود میگوید: «عقیدهای كه فایدهمندی یا اصل بیشترین خوشی را به عنوان شالوده اخلاقیات میپذیرد از این قرار است كه اعمال انسان تا آنجا درست و شایسته است كه در جهت افزایش خوشی باشد، و آنجا ناشایسته و نادرست است كه در جهت كاهش خوشی باشد. مراد از خوشی، لذت و فقدان رنج است، و مراد از ناخوشی، درد و فقدان لذت است.» یعنی درستی یا نادرستی افعال انسانی بر اساس میزان تأثیری كه در افزایش سود عمومی دارند، اندازهگیری میشود.
✍ نقد و بررسی دیدگاه میل
۱. استنتاج باید از هست: منتقدان مدعیاند كه میل خواسته است از این گزاره كه «لذتخواهی مطابق با طبیعت انسان است و هر انسانی ذاتاً طالب لذت است»، به این گزاره منتقل شود كه «لذت خواستنی است و هر كسی باید در پی كسب بیشترین لذت برای بیشترین افراد باشد». و این یعنی استنتاج «باید» از «هست». در حالی كه «است» نمیتواند به خودی خود مستلزم «باید» باشد. و تلویحاً این مقدمهها را نیز در همان قضیه اول خود میگنجانند كه عمل كردن به شیوهای كه لذت و خوشبختی را افزایش دهد تنها شیوه عمل عاقلانه است و عمل كردن به شیوه عاقلانه ارزش توصیه را دارد.
۲. پیامدهای نامناسب: دومین اشكالی كه در مورد این نظریه مطرح شده، این است كه مفهوم بیشترین سود برای بیشترین عده را فقط در مورد جامعهای میتوان، به درستی، اطلاق كرد كه در آن جامعه همگان متفقاند كه سعادت عمومی عبارت است از مثلاً داشتن بیمارستانها و مدارس و مراكز عام المنفعه بیشتر و بهتر. لیكن در مورد به كارگیری این مفهوم در جامعهای كه قاطبه مردم سعادت عمومی را عبارت از قتل عام مخالفان میدانند چه باید گفت؟
۳. عدم جامعیت: همچنان كه دیدیم، استوارت میل معتقد بود كار خوب، كاری است كه هدف از انجام آن تأمین سود عمومی باشد. و به تعبیر دیگر، میل سود عمومی را هم هدف كار اخلاقی میداند و هم معیار تشخیص كار خوب از كار بد. اشكالی كه در اینجا مطرح میشود این است كه بر اساس این معیار، در جایی كه كاری فقط دارای بعد فردی باشد و هیچ سود یا زیانی برای جامعه به دنبال نداشته باشد، باید گفت كه از دایره اخلاق و ارزش گذاریهای اخلاقی بیرون است. و حال آن كه اخلاق منحصر به اخلاق اجتماعی نیست.
۴. ادعایی بیدلیل: میل معیار فعل اخلاقی را سود و زیان عمومی میداند و معتقد است هر كاری در خدمت منافع عمومی باشد، خوب؛ و هر كاری كه چنین نباشد، بد است. در حالی كه هیچ معیار و دلیلی برای این كار ارائه نمیدهد؛ یعنی توضیح نمیدهد كه چرا و به چه دلیلی افراد باید از منافع شخصی خود گذشته و آنها را برای تأمین منافع عمومی فدا كنند. او برای موارد تزاحم هم معیار مشخص نکرده است.
📘#محمدتقی_مصباح_یزدی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۱۹۳-۲۰۱
هدایت شده از یادمان شهداء
37.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ جاسوسان مشغولند، مراقب باشید
🔸 چهار گروه در ایران به جاسوسان موساد برای انجام ماموریتشان کمک می کنند ، مردم باید مراقب این چهار گروه باشند!
12.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥انتقاد تند کارشناس صداوسیما از عملکرد ضعیف کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی: در هیچکدام از معادلات فرهنگی نیستند!
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol
9.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حکومت از #حجاب چه سودی میبرد؟
⁉️ افشای نامه محرمانه شاه ایران به پادشاه عربستان درباره مدرن شدن ایران
💢 عبرت گرفتن از تجربه و شکست کشورهای غربی!
‼️ سود یا ضرر در برهنگی برای حکومت؟!
‼️ ۴۰۰هزار بطری مصرف روزانه آب جو تهران!
⁉️ ایران، در رتبه ۴ کاباره برتر دنیا!
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol
9.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 ویروس خود تحقیری
⁉️چطور میتونیم به جایی برسیم که خودمون رو تحقیر کنیم؟؟
😳تلخه ولی حقیقت داره!
📱رسانه؛ بهترین ابزاری که غرب برای تحمیق بشر داره و ما هنوز نتونستیم مثل موشک هایپرسونیک به دستش بیاریم.
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol