eitaa logo
واحد فرهنگی حوزه علمیه جامعة الامام المنتظر «عج»
141 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
3.9هزار ویدیو
232 فایل
انشاءالله با نشر این محتواها، رسالت طلبگی خود در فضای مجازی را به انجام برسانید. @vahedefarhangi
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ امام علی علیه السلام : 👈 در ماه رمضان، بسيار استغفار و دعا كنيد؛ زيرا با دعا از شما دفعِ بلا مى شود و با استغفار، گناهانتان پاك مى گردد. 📚 کافی، ج۴، ص۸۸
💠 توصیه‌های رهبر انقلاب درباره شب‌های قدر
...ملائکه کجا نازل میشوند ؟ همیشه فکر میکردم شب قدر یعنی شب نزول قرآن . ارزش شب قدر را به نزول قران میدانستم اما یک شب قدر حرفهایی را از یک استاد یاد گرفتم که همه چیز را در ذهنم به هم ریخت . سوره قدر را تفسیر میکرد میگفت : آیا نزول قرآن شب قدر را شب قدر کرده ؟ یا اینکه شب قدر شب قدر بوده و قرآن در آن نازل شده است ؟ مثل کسی که ازدواج خود را که یک کار مهمی است در یک وقت با برکتی قرار میدهد برکت ان وقت به ازدواج نیست . نزول قران یک کار مهم و بزرگی است اما در شب قدر اتفاق افتاده…. انا انزلناه فی لیلة القدر . یعنی اول شب شب قدر بوده و بعد قرآن در آن نازل شده . دلیل بهتر آیات بعدی است که شروع میکند به توضیح چیستی شب قدر . لیلة القدر خیر من الف شهر تنزل الملائکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر سلام هی حتی مطلع الفجر . «انزلناه» فعل ماضی است یعنی نازل کردیم و تمام شد . اما در معرفی شب قدر میگوید «تنزل» فعل مضارع است یعنی هنوز نازل میکنیم یک عملی در این شب هر سال تکرار میشود و در توضیح عظمت این شب این عمل را بیان میکنند . «الملائکه» یعنی «کل ملائکه» این الف و لام در زبان عربی معنای «کل »میدهد . «الروح» همان رئیس ملائکه است در ان شب همه اینها متوجه زمین اند و فرود میآیند .چه واقعه ای رخ میدهد ؟ چه شده که همه دارودسته خدا در صحنه عالم متوجه زمین اند ؟ هر سال ؟ همه ؟ از تمام آسمانها؟ به سوی زمین ؟ یعنی هر خبری هست اینجاست و در عوالم بالا خبری نیست ! سوال اینجاست که اینها کجا نازل میشوند؟ منزل علیه کیست؟ به کجا میایند ؟ برای پاسخ خوب است اول بپرسیم اینها برای چه میآیند ؟ «من کل امر .» یعنی چه ؟ یعنی برای تصمیم گیری برای همه چیز . این امر امر تکوینی است یعنی هر موجودی . از این جا باید فهمید کجا میآیند؟ «من کل امر .» «امر» چیست ؟ این امر دو جای دیگر در قرآن آمده: یکی «انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون» و دیگری «ائمة یهدون بامرنا .» علامه طباطبایی از اولی این را استفاده میکند که معنای این «امر» هر شیئی است که وجود داشته باشد امر تکوینی . و از آن استفاده میکند که آیه «ائمة یهدون بامرنا» فصل امامت را بیان میکند یعنی وجه تمایز ائمه را نشان میدهد که آنها هدایت تکوینی میکنند همه موجودات عالم را . و در شب قدر تکلیف کل امر است که مشخص میشود . .... عزیزان ! آن رئیس حقیقی و ذاتی عالم آن خدای لا یزال همه را به سراغ فرمانده زمینی و خلیفه خود میفرستد همه متوجه ولی عصر هستند اوست که قرار است همه تصمیمات منجز و معلق عالم یعنی قضا و قدر به دست او میرسد . شب شب اوست .یعنی چی ؟ یعنی رفیق من! اگر تا به صبح مناجات کنی و قران سر بگیری اما از او غافل باشی بیراهه میروی . هیچ عملی بی رنگ فریاد درونی «یا صاحب الزمان» فایده ای ندارد بقیه همه بیراهه رفتن است . مردم !بدانید باید به چه چیز بچسبید . کدام ریسمان را چنگ بزنید . بعد با بیانی طعنه آمیز گفت : همه میایند پایین تو میخواهی تنها بروی بالا؟! این ایام همه عطش دارند اما نمی دانند کدام حلقه را باید بگیرند . آن حلقه گم شده تو امام است چه بفهمی چه نفهمی . یک عده خوابند و اصلا در حرکت نیستند یک عده اما در حرکتند ولی جهت را نمی دانند . راه اینجاست و بقیه راهها مسدود است . شاید حسابی در کار بوده که شهادت مرد ولایت و امامت علی مظهر خلافت خدا در این شب ها رخ میدهد . استاد میگفت : حقیقت دین معرفت امام است معرفت امام و حجت خدا . شب قدر شب تجلی خلافت خلیفة الله است . خلافت او در این شب تجلی میکند . تمام گردانندگان عالم هستی «من کل امر » بر او نازل میشوند . بله حالا آن گردانندگان تحفه قران را پیش پیامبر آوردند جبرئیل دست خالی نیامد آن تحفه را هم آورد والبته این اهمیت و ارزش قران را می رساند . نکند همه عالم از دیو و دد تا فرشته و جبرئیل متوجه او باشند و من و تو متوجه جای دیگر ! معقول نیست خلف است محال است سلام کنی و او جواب ندهد . در تاریخ سراغ نداری سائلی دست پیش امام دراز کند و دست خالی برگردد زبان حال و قال شما این باشد : ..... یا ایها العزیز مسنا و اهلنا الضر و جئنا ببضاعة مزجاة فاوف لنا الکیل و تصدق علینا ان الله یجزی المتصدقین..... شبهای آخر ماه رمضان است و آن حرفها هنوز مرا سرگردان و آشفته کرده . این ماه هم در حال تمام است من کجا او را پیدا کنم ؟ او کجاست ؟ میزبان و مهماندار این مهمانی خدایی کجاست ؟ نکند همه عالم متوجه او باشند و تو متوجه جای دیگر؟!
🔷دعای روز نوزهم ماه مبارک رمضان
@noktehayenabekotahحاج محمود کریمی_شب نوزدهم ماه رمضان98 - روضه - سر شکسته اومدم یا رب-1558869313.mp3
زمان: حجم: 28.12M
🎼 پادکست بسیار زیبا 🎙مداح : 🏴 سرشکسته اومدم ... ⏱ ۱۱ دقیقه ۳۱ ثانیه نشر دهنده معارف باشید ❖ کانال نُکتِه هایِ ناب eitaa.com/joinchat/345899012Cfc1b7bcd50
🍃 با عرض سلام و ارادت ابتکار بسیار زیبا از تولیت حرم امیر المومنین روی نوشته زیر انگشت بزنید👇 www.imamali.net/vtour 🌹وارد حرم شدید توجه کنید روی هر فلشی که کلیک می کنید يه مقدار صبر کنید تصویر شفاف ميشه. ودر هر صحن باچرخش و عقب جلو کردن میتوان کاملا زیارت کرد☺️ هر جای حرم که دوست داريد زیارت کنید....
جملاتی زیبا ازحضرت علی علیه السلام 1.مردم را با لقب صدا نکنید. 2.روزانه از خدا معذرت خواهی کنید. 3.خدا را همیشه ناظر خود ببینید. 4.لذت گناه را فانی و رنج آن را طولانی بدانید. 5.بدون تحقیق قضاوت نکنید. 6.اجازه ندهید نزد شما از کسی غیبت شود. 7.صدقه دهید،چشم به جیب مردم ندوزید. 8.شجاع باشید،مرگ یکبار به سراغتان می آید. 9.سعی کنید بعد از خود،نام نیک بجای بگذارید. 10.دین را زیاد سخت نگیرید. 11.با علما و دانشمندان با عمل ارتباط برقرار کنید. 12.انتقادپذیر باشید. 13.مکار و حیله گر نباشید. 14.حامی مستضعفان باشید. 15.اگر میدانید کسی به شما وام نمیدهد،از او تقاضا نکنید. 16.نیکوکار بمیرید. 17.خود را نماینده خدا در امر دین بدانید. 18.فحّاش و بذله گو نباشید. 19.بیشتر از طاقت خود عبادت نکنید. 20.رحم دل باشید. 21.با قرآن آشنا شوید. 22.تا میتوانید بدنبال حل گره مردم باشید. 23.گریه نکردن از سختی دل است. 24.سختی دل از گناه زیاد است. 25.گناه زیاد از آرزوهای زیاد است. 26.آرزوی زیاد از فراموشی مرگ است. 27.فراموشی مرگ از محبت به مال دنیاست. 28.محبت به مال دنیا سرآغاز همه خطاهاست ( نهج البلاغه)
☘️ روزِ شبِ قدر 🌷 استاد مجاهدی: در این باره امام صادق علیه اسلام می فرمایند: «شب قدر در هر سال وجود دارد و روز آن مانند شب آن است؛ لَیْلَةُ الْقَدْرِ فِی كُلِّ سَنَةٍ وَ یَوْمُهَا مِثْلُ لَیْلَتِهَا.» (وسائل الشیعة، ج‏10، ص359) 🌹 بنابراین اگر در شب قدر نتوانستید مقداری از اعمال را انجام بدهید در روز قدر آن انجام دهید. @Alfetrah
🌸 عاقبت بخیری اجباری! 🌸 🌼 هر کس هر روز سوره بخواند و ثواب آن را به (س) هدیه کند . 🌼 و بخواند و ثواب آن را به (عج) حضرت نرجس خاتون هدیه کند. 🌼 و نیز سوره هم خوانده و ثوابش را به (ع) هدیه کند . 🌹 چه بخواهد و چه نخواهد می شود نخواهد هم به زور می شود! حضرت آیت الله (ره) صدقه جاریه🙏
🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳 🏴 ⭕️به مناسبت ایام شهادت (ع) 🔶مهمترین درس از (ع) برای زندگی امروز 🔷در تاریخ زندگی حضرت امیر (ع)، مواجهه ایشان با سه گروه ، ، را شاهد هستیم؛ خواسته این سه گروه معمولاً تکرار وضع زمان حکومت خلیفه سوم بود، بازگشت آن بذل و بخشش‌هایِ بی‌جهتی که انجام می‌شد، اسراف‌کاری‌ها و تثبیت حکومت افراد نالایقی چون معاویه، یا تحکیم فرمانروایی استاندارانی که قبلاً سر کار بودند. در این بین «ناکثین» یا گروه پیمان‌شکنان کسانی بودند که به رهبری و و حمایت‌های همسر پیامبر عایشه به دنبال خواسته‌های زیادتر از حد خودشان بودند. «قاسطین» گروهی بودند که رهبری آنها با بود و «مارقین» نیز همان بودند. 🔷امام علی (ع) بر اساس آنچه که به شکل مستند در کتب تاریخی ما نقل شده است، سه نحو و اساسی با این سه گروه داشت؛ یک برخورد گفت وگو با آنان بود، دومین برخورد این بود که حضرت در مواردی با آنها مدارا می‌کرد و سومین نحوه برخورد قاطعانه و با شمشیر بود. 🔷نخستین مسأله‌ای که باید به آن توجه داشت این است که امام علی (ع) همواره تلاش می‌کرد تا را با پاسخ دهد و تا آنجا که امکان داشت با مسالمت مسائل را حل می‌کرد و اگر از این راه به نتیجه نمی‌رسید تا جایی که به امنیت و وحدت جامعه آسیبی نمی‌زد با آنان مدارا می‌کرد و اگر مخالفین دست به قیام علیه حکومت اسلامی می‌زدند و باعث ناامنی شهرها، راه‌ها و به خطر افتادن امنیت اجتماعی می‌شدند، حضرت کوتاه نیامده و وارد میدان می‌شدند. 💠جاذبه و دافعه امیرالمومنین (ع) 🔷استاد مطهری، نیز این دو ویژگی یعنی گفت و گو و مدارا از سوی امام علی (ع) را به عنوان حضرت و آن برخورد قاطع را با عنوان در کتاب «جاذبه و دافعه امام علی (ع)» توصیف می‌کند، اما در این مجال به چند راهبرد امام اول شیعیان اشاره میشود؛ 🔷راهبرد اول امام علی (ع) و بود. برای مثال حضرت با افرادی چون طلحه و زبیر بارها گفت‌وگو کرد و برای هدایت این افراد هر اقدامی را انجام داد؛ حتی به طلحه و زبیر پیشنهاد کرد که از اموال شخصی خود به شما خواهم داد، اما توقع سهمی بیش از حق خودتان از بیت‌المال نداشته باشید. آنچه مسلم است اینکه طلحه و زبیر هرگز چنین عدالتی را پذیرا نبودند و در نتیجه سپاهی تشکیل دادند تا مبارزه کنند، هر چند که همچنان حضرت امیر (ع) تلاش می‌کرد از راه گفت‌وگو مسأله را فیصله بخشد. حتی در گیر و دار جنگ جمل نیز ارشاد و راهنمایی امام (ع) ادامه داشت، اما نتیجه بخش نبود. 🔷در مورد راهبرد دوم امام علی (ع) در مواجهه با مخالفان سیاسی، باید چنین گفت که حضرت با سعی در هدایت آنان داشت، در واقع وقتی مدارا به نتیجه نمی‌رسید و آن افراد همچنان بر سخن خود پافشاری می‌کردند امام علی (ع) وارد مذاکره جدی می‌شد. گاهی مذاکره به معنای توافق میان دو طرف است، اما امام علی (ع) به دنبال و این افراد بود. 🔷راهبرد سوم ایشان نیز بود، یعنی وقتی مدارا، گفت وگو، مذاکره کارساز نبود، حضرت وارد میدان می‌شد. امام علی (ع) برای مثال در پاسخ به نامه این چنین می‌نویسد: در نامه‌ات نوشته‌ای که نزد تو برای من و یاران من چیزی جز شمشیر نیست! در اوج گریه انسان را به خنده وا می‌داری! فرزندان عبدالمطلب را در کجا دیدی که پشت به دشمن کنند؟ و از شمشیر بهراسند؟ پس کمی صبر کن که هماورد تو به میدان آید. آن را که می جویی به زودی تو را پیدا خواهد کرد، و آنچه را که از آن می‌گریزی در نزدیکی خود خواهی یافت، و من در میان سپاهی بزرگ، از مهاجران و انصار و تابعان، به سرعت به سوی تو خواهم آمد، لشکریانی که جمعشان به هم فشرده، و به هنگام حرکت، غبار آسمان را تیره و تار می‌کنند، کسانی که لباس شهادت بر تن، و ملاقات دوست داشتنی آنان ملاقات با پروردگار است، همراه آنان فرزندانی از دلاوران بدر، و شمشیرهای هاشمیان که خوب می‌دانی لبه تیز آن بر پیکر برادر و دایی و جد و خاندانت چه کرد، می آیند و آن عذاب از ستمگران چندان دور نیست. |منبع: مشرق با تلخیص @tabyinchannel
15.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌱استاد پناهیان چرا من هنوز عشق نمی کنم با ایمانم؟؟؟ چرا هنوز زنده نشدم؟؟؟، فرق من با کافر چیه؟؟؟؟ شما که گفتین اگه مومن بشم لذت میبرم..... @khodayashahidamkon313